Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 71/2018, d'1 de juny, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8311 de 06.06.2018
Número identificador:  2018/5517
Referència Base de Dades:  005581/2018
 



DECRET 71/2018, d'1 de juny, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià. [2018/5517]

ÍNDEX



Preàmbul

Article únic. Aprovació del reglament

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Habilitació per al desplegament normatiu

Segona. Entrada en vigor

Annex. Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià

Article 1. Naturalesa jurídica

Article 2. Funcions

Article 3. Règim jurídic

Article 4. Estructura organitzativa

Article 5. El Ple

Article 6. Les comissions de treball

Article 7. La Presidència

Article 8. Les vicepresidències

Article 9. Les vocalies

Article 10. La coordinació de la Comissió

Article 11. La Secretaria

Article 12. Les actes i l'arxiu

Article 13. Despeses de funcionament



PREÀMBUL



I



Des de la seua creació i posada en funcionament, la Comissió de Codificació Civil Valenciana i el seu òrgan assessor, l'Observatori de Dret Civil Valencià, han contribuït, de forma determinant, a l'exercici efectiu de la competència exclusiva que l'article 49.1.2 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribueix a la Generalitat en matèria de conservació, desenvolupament i modificació del dret civil foral valencià. En aquest sentit, els dos òrgans, en l'exercici de les seues respectives funcions, han exercit un paper essencial en la tasca de recuperar, actualitzar i adequar a la realitat social del nostre temps una de les principals marques de l'autogovern del poble valencià en el dret civil.



Si bé l'Observatori esmentat es va crear a través del Decret 30/2002, de 26 de febrer, i la Comissió esmentada per mitjà del Decret 97/2004, d'11 de juny, tots dos del Consell, va ser sens dubte a partir de 2007 quan, després de la reforma estatutària operada per la Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, l'un i l'altra van començar a desplegar una tasca més intensa i fructífera. En termes quantitatius, durant el període comprés entre 2007 i 2014, la Comissió de Codificació Civil Valenciana, les seues comissions de treball i l'Observatori de Dret Civil Valencià han mantingut un total de setanta-set reunions que, des d'un punt de vista qualitatiu, s'han plasmat en nombrosos documents preparatoris de diverses iniciatives legislatives, així com en informes i altres textos que són, en el seu conjunt, fidel reflex de la labor duta a terme.



De fet, la Llei 5/2011, d'1 d'abril, de la Generalitat, de relacions familiars dels fills i filles els progenitors de les quals no conviuen, la Llei 5/2012, de 15 d'octubre, de la Generalitat, d'unions de fet formalitzades de la Comunitat Valenciana, i la Llei 3/2013, de 26 de juliol, de la Generalitat, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, van nàixer de l'estudi i la valoració crítica que tingueren lloc en el si del conjunt dels òrgans abans ressenyats, sense la tasca dels quals d'anàlisi del dret comparat, de l'evolució del dret foral valencià i de la realitat jurídica i socioeconòmica valenciana aqueixes normes haurien resultat molt més difícils d'elaborar.

Instrument indispensable per a poder dur a terme aqueixa àmplia i complexa tasca ha estat el Decret 218/2007, de 26 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Comissió de Codificació Civil Valenciana i el seu òrgan assessor, l'Observatori de Dret Civil Valencià. Transcorreguts més de deu anys des de la seua entrada en vigor, aquest reglament, reformat puntualment en tres ocasions a través dels decrets 85/2011, de 15 de juliol, 24/2012, de 27 de gener, i 27/2013, d'1 de febrer, tots ells del Consell, ha demostrat, a través de la seua aplicació quotidiana, ser el marc jurídic adequat perquè el Ple de l'al·ludida Comissió, les comissions de treball creades en el si d'aquesta i l'Observatori de referència pogueren exercir les seues atribucions i ser part primordial de la revitalització del nostre dret civil foral com a element integrant de l'ordenament jurídic valencià vigent. Referent a això, si bé el primer que pertoca ressaltar a l'hora de fer un balanç retrospectiu és el valuós treball exercit per aqueix conjunt d'òrgans col·legiats, no és menys cert que la seua tasca col·lectiva hauria estat molt més difícil d'acoblar si no haguera existit el reglament que l'enquadrava.





II



No obstant això, raons de diferent índole aconsellen aprovar un nou reglament. Entre aquestes pot destacar-se la necessitat de dur a terme una reconfiguració dels òrgans col·legiats existents encarregats de l'estudi i el desenvolupament del Dret Civil Foral Valencià, dotant-los d'una agilitat, eficàcia i eficiència majors en l'exercici de les seues funcions, a aquesta necessitat s'afig la nova realitat jurídica sorgida després de les decisions adoptades pel Tribunal Constitucional, en la resolució dels recursos d'inconstitucionalitat interposats per successius presidents del Govern contra tres lleis aprovades per les Corts, dictades en l'exercici de les competències que l'article 7, l'article 49.1.2 i la disposició transitòria tercera de l'Estatut d'Autonomia atorguen a la Generalitat per a conservar, desenvolupar i modificar el dret civil foral valencià.



La sentència 82/2016, de 28 d'abril, de l'Alt Tribunal va declarar inconstitucional i nul·la tota la Llei 10/2007, de 20 de març, de la Generalitat, de règim econòmic matrimonial valencià; la sentència 110/2016, de 9 de juny, va fer el mateix amb la major part dels articles de la Llei 5/2012, de 15 d'octubre, de la Generalitat, d'unions de fet formalitzades de la Comunitat Valenciana; i finalment, ha dictat la sentència 192/2016, de 16 de novembre, de 2016, per mitjà de la qual ha declarat inconstitucional i nul·la en la seua integritat la Llei 5/2011, d'1 d'abril, de la Generalitat, de relacions familiars dels fills i filles els progenitors de les quals no conviuen. D'aquesta manera, el Tribunal Constitucional ha consolidat una jurisprudència que pràcticament buida de contingut l'al·ludida competència estatutària.

El Ple de les Corts en la sessió de 15 de setembre de 2016, aprova la Resolució 771/IX, sobre l'elaboració d'un informe relatiu a les opcions jurídiques per a garantir la competència de les Corts per a legislar i desenvolupar el dret civil propi, i insta el Consell perquè, entre altres actuacions, duga a terme la reconfiguració mencionada respecte dels òrgans col·legiats existents encarregats de l'estudi i el desenvolupament del dret civil foral valencià.

Por això, a partir de l'experiència acumulada i d'acord amb la regulació donada per altres comunitats autònomes als òrgans col·legiats encarregats de l'estudi i el desenvolupament del seu dret civil, foral o especial propi, pertoca dur a terme modificacions que prevegen la reducció del nombre d'òrgans que conformen l'estructura i composició de la Comissió de Codificació Civil Valenciana. D'aquesta manera se suprimeix de l'al·ludida comissió, la seua Comissió Permanent, i el seu òrgan assessor, l'Observatori de Dret Civil.

Així mateix, resulta adequat modificar la denominació de la coneguda Comissió de Codificació Civil Valenciana, que amb l'aprovació d'aquest reglament, passa a denominar-se Comissió Assessora de Dret Civil Valencià. Aquesta nova denominació resulta més d'acord amb les funcions atribuïdes a aquest òrgan col·legiat consultiu de caràcter tècnic que a través de la seua nova estructura i composició farà possible que es continue treballant de manera més àgil, eficaç i eficient en la recuperació, conservació i revitalització del dret civil foral valencià, afavorint l'adopció d'iniciatives normatives que regulen nous assumptes o plantegen el desenvolupament reglamentari de lleis vigents, com la ja esmentada, Llei de la Generalitat dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, sense perjudici, de les funcions que puga realitzar respecte d'altres regulacions futures.



III



Amb vista a impulsar i poder desenvolupar plenament les competències que l'Estatut d'Autonomia reconeix a la Generalitat en els seus articles 7 i 49.1.2, així com en la disposició transitòria tercera, per a la conservació, desenvolupament i modificació del dret civil foral valencià, pertoca dictar aquest decret, de conformitat amb la potestat autoorganitzativa reflectida en l'article 49.1.1, de l'Estatut, segons el qual, és competència exclusiva de la Generalitat, l'organització de les seues institucions d'autogovern, en el marc de l'Estatut d'Autonomia.

Aquest decret s'estructura en un article únic, amb el qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, una disposició derogatòria única, que deroga els decrets 30/2002, de 26 de febrer, 97/2004, d'11 de juny, 218/2007, de 26 d'octubre, 85/2011, de 15 de juliol, 24/2012, de 27 de gener i 27/2013, d'1 de febrer, tots ells del Consell, de dues disposicions finals i un annex que incorpora el text íntegre del nou reglament amb tretze articles que defineixen la naturalesa jurídica, les funcions, el règim jurídic, l'estructura organitzativa i el funcionament de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

Dins de l'esmentada comissió, es diferencien els òrgans col·legiats (Ple i comissions de treball) i els de caràcter unipersonal (Presidència, vicepresidències, coordinador o coordinadora, Secretaria i els vocals i les vocals), al mateix temps que es perfila amb major detall que en la normativa anterior, la relació entre el Ple i les comissions de treball.



En relació amb les actes de les sessions dels òrgans col·legiats esmentats, es regulen tots els aspectes relacionats amb l'aixecament, custòdia i contingut de les actes, així com, l'arxiu conformat per la documentació relacionada amb els treballs que els esmentats òrgans duguen a terme.

Pel que fa a les despeses de funcionament dels esmentats òrgans col·legiats, s'estableixen aquells que puguen reportar-se en l'acompliment de les funcions de coordinador o coordinadora, dels qui ostenten la condició de vocal i de les persones expertes que assistisquen a les reunions del Ple i de les comissions de treball de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

Per tot això, a proposta del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, en virtut del que disposen els articles 18.f i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i amb la deliberació prèvia del Consell en la seua reunió de l'1 de juny de 2018,





DECRETE



Article únic. Aprovació del reglament

S'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià el text del qual figura incorporat com a annex d'aquest decret.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Queden derogats:

a) El Decret 30/2002, de 26 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es crea l'Observatori de Dret Civil Valencià.

b) El Decret 97/2004, d'11 de juny, del Consell de la Generalitat, pel qual es crea la Comissió de Codificació Civil Valenciana.

c) El Decret 218/2007, de 26 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Comissió de Codificació Civil Valenciana i el seu òrgan assessor, l'Observatori de Dret Civil Valencià.

d) Els decrets 85/2011, de 15 de juliol, 24/2012, de 27 de gener, i 27/2013, d'1 de febrer, tots ells del Consell, pels quals es va modificar en successives ocasions l'esmentat Decret 218/2007, de 26 d'octubre.

2. Així mateix, queden derogades totes aquelles disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que preveu el present decret.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desplegament normatiu

Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de desplegament estatutari per a dictar les disposicions que siguen necessàries per a l'aplicació i el desplegament d'allò que estableix aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor al mes següent de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 1 de juny de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller de Transparència, Responsabilitat Social,

Participació i Cooperació,

MANUEL ALCARAZ RAMOS







ANNEX

Reglament d'organització i funcionament de la

Comissió Assessora de Dret Civil Valencià



Article 1. Naturalesa jurídica

La Comissió Assessora de Dret Civil Valencià és un òrgan col·legiat consultiu de caràcter tècnic, adscrit a la Generalitat a través de la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari i vinculat a aquesta per mitjà de la direcció general que tinga assignades les funcions en aqueixa mateixa matèria, que exerceix les funcions de caràcter tècnic i jurídic esmentades en l'article següent.



Article 2. Funcions

Són funcions de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià:

a) Assessorar en matèria de dret civil foral valencià la persona titular de la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari, així com, les persones titulars dels diferents departaments del Consell que, en relació amb aquesta matèria, ho sol·liciten.

b) Proposar a la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari, la realització de les actuacions i iniciatives que estime oportunes per a revitalitzar i adequar a la realitat social el dret civil foral valencià.

c) Promoure el desenvolupament d'activitats de difusió i divulgació per a donar a conèixer entre la ciutadania de la Comunitat Valenciana la legislació dictada a l'empara de la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de conservació, desenvolupament i modificació del dret civil foral valencià.

d) Elaborar les propostes preparatòries d'avantprojectes de llei, projectes de decret i d'ordre, així com de quantes altres disposicions puguen ser-li encomanades en àmbits relacionats, en tot cas, amb el dret civil foral valencià.

e) Emetre informes, dictàmens, recomanacions i suggeriments en matèria de dret civil foral valencià, a instàncies de la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari o per pròpia iniciativa.

f) Analitzar l'evolució del dret civil foral valencià, a la vista de la doctrina jurisprudencial emergent en la matèria.

g) Informar sobre les iniciatives legislatives del Consell que continguen normes pròpies de dret civil. A aquests efectes, els departaments del Consell remetran a la Comissió les iniciatives legislatives que es corresponguen amb el seu àmbit competencial.

h) Qualssevol unes altres que, dins del seu àmbit material d'actuació, li encomane la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari.



Article 3. Règim jurídic

1. Tots els òrgans col·legiats ací previstos es regiran per aquest reglament, per les normes de desenvolupament que, si escau, puguen dictar-se des de la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari i pel que estableix la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Correspon a la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari, a través de la direcció general que tinga assignades les funcions en aqueixa mateixa matèria, prestar als òrgans col·legiats regulats per aquest reglament el suport administratiu i tècnic necessari per a l'acompliment de les seues respectives funcions.



Article 4. Estructura organitzativa

La Comissió Assessora de Dret Civil Valencià s'organitza en:

1. Òrgans col·legiats:

a) El Ple

b) Les comissions de treball

2. Òrgans unipersonals:

a) La Presidència

b) Les vicepresidències

c) El Coordinador o la Coordinadora

d) La Secretaria

e) Les vocalies



Article 5. El Ple

1. El Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, al qual li correspon l'exercici de les funcions previstes en l'article 2 d'aquest reglament, estarà compost per:

a) Un o una presidenta, que serà la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de desenvolupament estatutari.

b) Un o una vicepresidenta primera, que serà la persona titular de la secretaria autonòmica a la qual corresponguen les funcions en matèria de desenvolupament de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana dins de la conselleria que ostente aquestes competències.

c) Un o una vicepresidenta segona, que serà la persona titular de la direcció general a la qual corresponguen les funcions en matèria d'impuls del desenvolupament de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i direcció i gestió de les polítiques de la Generalitat destinades a la recuperació del dret civil foral valencià, dins de la conselleria que ostente les esmentades competències.

d) Un o una vicepresidenta tercera, que serà la persona titular de la Direcció General de l'Advocacia General de la Generalitat.

e) Un secretari o secretària, que serà personal funcionari del subgrup A1, adscrit a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de desenvolupament estatutari.

f) I fins a un màxim de deu vocals per nomenament de la persona titular de la Presidència de la Comissió, entre juristes de reconegut prestigi, un o una de les quals exercirà les funcions de coordinació. En aquests nomenaments s'haurà d'observar l'aplicació del principi de paritat entre dones i homes.

2. El Ple, a proposta de la seua Presidència, acordarà la creació, supressió o reestructuració de les comissions de treball previstes en l'article següent, d'acord amb les necessitats que es deriven de l'adequat desenvolupament de les tasques assumides per la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

3. Podran assistir a les sessions del Ple de la Comissió professionals de reconegut prestigi en els àmbits del dret, de la història o altres disciplines o matèries, en qualitat de persones expertes, amb veu però sense vot, designades prèviament, en tot cas, per qui exercisca la Presidència de l'òrgan col·legiat.

4. El mandat de les persones membres de la Comissió serà de quatre anys, renovable per períodes d'igual durada mitjançant nomenament exprés.

5. Perquè el Ple es reunisca vàlidament en primera convocatòria, hauran d'assistir-hi qui exercisca la Presidència o alguna de les vicepresidències, les persones que exercisquen les funcions de Coordinació i Secretaria, i tres quartes parts de les que ocupen les vocalies.

En segona convocatòria, el Ple es reunirà vàlidament sempre que estiguen presents qui exercisca la Presidència o alguna de les vicepresidències, les persones que exercisquen les funcions de coordinació i Secretaria, i la meitat de les que ocupen les vocalies.

6. El Ple adoptarà els seus acords per majoria de vots dels qui assistisquen a la reunió, amb el vot diriment, si escau, de qui exercisca la Presidència.

7. El Ple es reunirà, com a mínim, una vegada a l'any.



Article 6. Les comissions de treball

1. Correspon a les comissions de treball:

a) Elaborar, per encàrrec de la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià a través del seu coordinador o coordinadora, les propostes preparatòries d'avantprojectes de llei, projectes de decret i d'ordre, així com d'aquelles altres disposicions que puguen ser-los encomanades en àmbits relacionats, en tot cas, amb el dret civil foral valencià.

b) Emetre, en idèntiques circumstàncies que les previstes en l'apartat anterior i també a iniciativa pròpia, propostes d'informes, dictàmens, recomanacions i suggeriments, que se sotmetran a la consideració i, si escau, vistiplau i aprovació del Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

c) Proposar al Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, la realització de les actuacions i iniciatives que estimen oportunes per a revitalitzar i adequar a la realitat social el dret civil foral valencià.



d) Elaborar, per encàrrec de la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià a través del seu coordinador o coordinadora, els informes-proposta d'al·legacions respecte d'aquelles iniciatives del Consell que continguen normes pròpies de dret civil, que se sotmetran a la consideració, i si és el cas vist i plau i aprovació del Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

2. Les sessions de les comissions de treball seran convocades, amb una antelació mínima de quaranta-huit hores, per qui coordine la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

En la convocatòria es farà constar el lloc, la data i l'hora de la reunió, així com l'ordre del dia, i s'adjuntarà l'acta corresponent a la sessió anterior i la documentació que, si escau, resulte necessària per a abordar els temes previstos.

3. Podran assistir a les sessions de les comissions de treball professionals de reconegut prestigi en els àmbits del dret, de la història o altres disciplines o matèries, en qualitat de persones expertes, amb veu però sense vot, designades prèviament, en tot cas, per qui exercisca la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.



4. Sense perjudici de la dinàmica de treball que siga més adequada en cada supòsit, qui exercisca la coordinació de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià podrà encomanar la realització d'estudis preliminars sobre un determinat assumpte a qualsevol vocal que la integre, atenent el seu coneixement o especialització en una matèria concreta.



5. El procediment d'elaboració i tramitació de les propostes preparatòries d'avantprojectes de llei, projectes de decret i d'ordre, així com d'aquelles altres disposicions que puguen encomanar-se a una comissió de treball serà el següent:

a) Les esmenes que els i les vocals puguen presentar a cada incís, es votaran article per article i, finalment, íntegrament.

Tant en les votacions parcials com en la definitiva sobre el conjunt del document, serà necessari el vot favorable de la meitat més un dels i de les vocals assistents a les respectives reunions de la comissió de treball per a poder considerar aprovat el text sotmès a la seua consideració en cada cas.

b) Al text final de la proposta s'uniran els vots particulars anunciats en la sessió en la qual es duga a terme la votació definitiva sobre el conjunt del document, sempre que es presenten per escrit i signats en el termini de les setanta-dues hores següents davant la Secretaria de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

c) El text final de la proposta, juntament amb els vots particulars si escau, s'elevarà al Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià per al seu estudi, esmena o ratificació.

Si es plantegen esmenes en Ple, aquest òrgan les debatrà i decidirà sobre la seua possible aprovació, seguint a aquest efecte el procediment ressenyat en la lletra a) d'aquest mateix apartat.

d) Una vegada aprovat en Ple el text definitiu de la proposta serà traslladada per qui exercisca la coordinació de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià a qui exercisca la seua Presidència.

A la proposta remesa, que en tot cas incorporarà un preàmbul o exposició de motius, es podrà adjuntar, a partir de la informació que hi ha en les actes alçades amb motiu de les diferents sessions realitzades, una breu memòria sobre el desenvolupament del procés d'elaboració seguit.

e) La Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià remetrà el text definitiu de la proposta referida en l'apartat anterior a la conselleria competent en matèria de desenvolupament estatutari, la qual, acceptant el referit text o modificant-ho en els termes que crega oportuns, ho convertirà en el corresponent avantprojecte de llei o projecte de decret, d'ordre o disposició.



Article 7. La Presidència

1. Qui exercisca la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià representa aquest òrgan col·legiat i exerceix les funcions següents:

a) Acordar la convocatòria de les sessions del Ple i fixar l'ordre del dia de cada reunió.

b) Donar el vistiplau a la convocatòria de totes les sessions de les comissions de treball, prèviament elaborada per qui exercisca la coordinació de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

c) Presidir les sessions del Ple i de les comissions de treball, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

d) Visar les actes i les certificacions dels acords adoptats per qualsevol dels òrgans esmentats en l'apartat anterior.

e) Dirimir, amb el seu vot de qualitat, els empats que puguen produir-se en l'adopció d'acords.

f) Proposar al Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, la creació, supressió o reestructuració de les comissions de treball previstes en l'article anterior.

g) Nomenar i disposar el cessament, de conformitat amb aquest reglament, de totes les persones membre de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

h) Adoptar les mesures necessàries per a l'adequat funcionament del Ple i de les comissions de treball.

i) I aquelles altres que siguen inherents al càrrec o se li atribuïsquen per disposició legal o reglamentària.

2. La persona que exercisca la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià podrà delegar l'exercici de les seues funcions en qui exercisca una de les vicepresidències.



Article 8. Les vicepresidències

1. Els vicepresidents i les vicepresidentes de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià assistiran la Presidència en l'exercici de les seues funcions i substituiran, en l'ordre ressenyat en l'article 5.1 d'aquest reglament, qui la posseïsca en cas d'absència, vacant o malaltia, sense perjudici de les delegacions que aquesta última persona puga efectuar en favor de les primeres.

2. Els vicepresidents i les vicepresidentes de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià podran delegar en qualsevol de les seus vocalies l'exercici d'aquelles funcions que no estiguen relacionades amb la direcció dels treballs dels òrgans col·legiats regulats en aquest reglament.



Article 9. Les vocalies

1. Correspon a les persones que tinguen la condició de vocal de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià l'exercici de les funcions següents:

a) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions de treball a les quals estiguen adscrites, així com participar en els seus debats i en l'adopció de decisions.

b) Intervindre en els debats de les comissions de treball a les quals no pertanguen, quan siguen convidades per la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, a instàncies de qui exercisca la seua coordinació.

c) Assistir el coordinador o coordinadora i el secretari o secretària, en l'exercici de les seues respectives funcions, quan siguen designades expressament a aquest efecte.

d) Elaborar els documents preliminars de les propostes preparatòries d'avantprojectes de llei, projectes de decret i d'ordre, així com d'aquelles altres disposicions que puguen ser-los encomanades en àmbits relacionats, en tot cas, amb el dret civil foral valencià, a fi de sotmetre aquests textos a la consideració de la comissió de treball corresponent.



e) Qualssevol altres que puguen encomanar-los el Ple, o les comissions de treball.

2. El cessament en la condició de vocal podrà produir-se per qualsevol dels motius següents:

a) Per incapacitat manifesta per a l'acompliment del càrrec.

b) Per expiració del mandat.

c) Per renúncia expressa.

d) Per resultar condemnat o condemnada per sentència judicial penal ferma.

e) Per incompliment manifest de les seues funcions.

f) Per decisió de la Presidència.



Article 10. La coordinació de la Comissió

1. Sota la dependència de la Presidència de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, correspon a la persona encarregada de la coordinació l'exercici de les funcions següents:

a) Vetlar pel compliment de les tasques assignades a la Comissió i supervisar l'execució dels plans de treball i dels acords adoptats en el Ple i en les comissions de treball.

b) Coordinar la creació, supressió i reestructuració, si escau, de les comissions de treball, així com l'adscripció a elles de les persones que ocupen les vocalies, atenent la seua trajectòria, especialització professional i coneixement de cada matèria.

c) Convocar les reunions i impulsar, dirigir i coordinar les tasques de les comissions de treball.

d) Proposar a la Presidència l'assistència de persones expertes a les reunions del Ple i de les comissions de treball.

e) Informar la Presidència, i si escau el Ple, sobre la distribució de tasques entre les comissions de treball i sobre el desenvolupament de les labors que aquestes tinguen assignades.

2. En cas d'absència, vacant o malaltia, la persona que exercisca la funció de coordinació serà substituïda en l'exercici de les seues funcions pel vocal o la vocal que designe la Presidència.



Article 11. La Secretaria

1. Correspon a qui exercisca la Secretaria de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià l'exercici de les funcions següents:

a) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions de treball, amb veu però sense vot, i alçar i signar totes les seues actes.

b) Efectuar, per ordre de la Presidència, la convocatòria de totes les sessions del Ple.

c) Preparar i distribuir, dins del termini i en la forma escaient, la documentació necessària per a cada sessió del Ple i de les comissions de treball.

d) Expedir, amb el vistiplau de la Presidència, certificacions dels actes adoptats, dels acords presos i dels informes, estudis, recomanacions i suggeriments emesos.

e) Aquelles altres que siguen inherents a la Secretaria d'un òrgan col·legiat.

2. En cas d'absència, vacant o malaltia, la persona que exercisca la Secretaria serà substituïda en l'exercici de les seues funcions pel vocal o la vocal que designe la Presidència.



Article 12. Les actes i l'arxiu

1. Qui exercisca les funcions de secretari o secretària de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià estendrà acta de cadascuna de les sessions realitzades per tots els òrgans col·legiats als quals s'al·ludeix en aquest reglament.

Les actes hauran d'incloure la relació d'assistents, el lloc, la data i l'hora d'inici i finalització de la sessió, l'ordre del dia, els punts principals de les deliberacions mantingudes, així com el contingut dels acords adoptats, si escau, amb expressió dels resultats de les votacions i, si escau, de la formulació de vots favorables, contraris, abstencions i particulars.

Les actes s'aprovaran en la sessió immediatament posterior, o en la següent si de la seua lectura es deriva alguna discrepància. En aquest últim cas, la persona discrepant haurà de fer arribar a la Secretaria, en el termini de quaranta-huit hores, un escrit amb indicació exacta del motiu i, si escau, una redacció alternativa del punt o punts controvertits.



El secretari o la secretària podran emetre, a instàncies de qualsevol membre de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià o de qualsevol institució de la Generalitat, certificació dels acords adoptats en sessions les actes de les quals estiguen pendents d'aprovació, en aquest cas es farà constar aquest aspecte de forma expressa.

2. Amb les actes corresponents a les sessions realitzades per tots els òrgans col·legiats regulats en aquest reglament es constituirà l'Arxiu de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià, la custòdia del qual pertany a la direcció general a la qual corresponguen les funcions en matèria d'impuls del desenvolupament de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i direcció i gestió de les polítiques de la Generalitat destinades a la recuperació del dret civil foral valencià, dins de la conselleria que exercisca aquestes competències.



Article 13. Despeses de funcionament

Qui exercisca les funcions de coordinació i els qui tinguen la condició de vocal, així com les persones expertes designades segons allò que preveuen els articles 5.3 i 6.3 d'aquest reglament, tindran dret a percebre:

a) Por la seua assistència a les sessions del Ple de la Comissió Assessora de Dret Civil i de les comissions de treball, les següents quantitats en atenció al següent concepte:

Despeses de transport: en els casos que s'utilitze vehicle particular, la quantitat a percebre serà la que resulte d'aplicar als quilòmetres recorreguts l'import previst en la normativa dictada pel Consell per a regular les indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris. En els supòsits d'utilització de qualsevol mitjà de transport, la quantitat a percebre serà la de la despesa documentalment justificada davant la Secretaria de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

b) Per l'exercici de les funcions que els atribueix expressament aquest reglament, la quantitat següent d'acord amb el concepte següent:



Altres despeses: l'import a percebre serà la de la despesa efectivament realitzada i documentalment justificada davant la Secretaria de la Comissió Assessora de Dret Civil Valencià.

Mapa web