Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 4/2017, de 21 de juny, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, sobre comptabilitat de les bestretes de caixa fixa.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8072 de 28.06.2017
Número identificador:  2017/5736
Referència Base de Dades:  005736/2017
 



ORDRE 4/2017, de 21 de juny, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, sobre comptabilitat de les bestretes de caixa fixa. [2017/5736]

El Decret 25/2017, de 24 de febrer, del Consell, i l'Ordre 2/2017, de 29 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, han efectuat el desplegament reglamentari de les bestretes de caixa fixa previstes en l'article 63 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



La present ordre desplega les normes de comptabilitat aplicables a les bestretes de caixa fixa, d'acord amb la regulació assenyalada en el paràgraf anterior, així com amb el Pla general de comptabilitat pública vigent.

Per allò que s'ha exposat, en virtut de l'autorització continguda en la disposició final primera del decret mencionat, i fent constar que aquesta ordre està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017,





ORDENE



Aprovar les regles de comptabilitat aplicables a les bestretes de caixa fixa que s'adjunten com a annex a aquesta ordre.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queda derogada l'Ordre de 3 de febrer de 1999, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, sobre comptabilitat dels fons de caixa fixa.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única

L'aplicació del que disposa aquesta ordre no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la Generalitat i, en tot, cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la dita administració.



València, 21 de juny 2017



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO







ANNEX

Regles de comptabilitat aplicables als acomptes de caixa fixa



Regla 1. Comptabilització de les propostes sobre la quantia global dels fons de caixa fixa

1.1. Una vegada autoritzades per resolució de la secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria les propostes de distribució de fons per caixes pagadores realitzades per les sotssecretaries de cada conselleria o per les unitats equivalents a què les caixes estiguen adscrites, de conformitat amb allò que disposa l'article 2.2 del Decret 25/2017, de 24 de febrer, del Consell, pel qual es regulen els fons de caixa fixa, s'hauran de remetre a la intervenció delegada corresponent, junt amb les propostes de document comptable RA, per a la seua comptabilització.



1.2. En els supòsits de modificacions de les dotacions anuals de les caixes pagadores previstos per l'article 2.3 de l'Ordre 2/2017, de 29 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i una vegada autoritzades per resolució de la secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria, seran remeses a la intervenció delegada corresponent, junt amb la proposta de document comptable RA o RA/ per l'import de la modificació, per a la seua comptabilització.



Regla 2. Comptabilització de les disposicions de fons realitzades per les caixes pagadores

2.1. Els pagaments realitzats per les caixes pagadores es comptabilitzaran per mitjà de documents de pagament no pressupostaris FEMP, pels imports corresponents per caixa pagadora i dia, en la rúbrica extrapressupostària 819999 «Bestretes caixa fixa».

2.2. Quan els pagaments realitzats suporten algun tipus de retenció, aquests es realitzaran pel seu import líquid, és a dir, deduïdes les retencions, i es comptabilitzarà el document FEMP en la rúbrica abans assenyalada per l'import líquid esmentat.

2.3. Per cada una de les retencions que s'hagen practicat, els responsables de les caixes pagadores realitzaran un pagament a la Tresoreria de la Generalitat per mitjà de transferència bancària, i es comptabilitzarà un document FEMP en la rúbrica abans mencionada per l'import de cada una de les retencions i reduint el disponible de la caixa pagadora pel mateix import.

2.4. Una vegada rebuts els imports assenyalats en el punt anterior, la Tresoreria proposarà i comptabilitzarà un document FEKI i FEMI, respectivament, en la rúbrica esmentada anteriorment, i l'import de les retencions passarà al compte centralitzat de caixa fixa.



Regla 3. Comptabilització de la justificació de les disposicions de fons realitzades

3.1. Els comptes justificatius a què fa referència l'article 4 de l'Ordre 2/2017, de 29 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, una vegada rendits pel personal caixer i aprovats per les sotssecretaries o unitats equivalents a què les caixes estiguen adscrites, es remetran als corresponents centres gestors per a l'elaboració de les propostes de document comptable RA/ADOK i el seu posterior trasllat a la intervenció delegada per a la seua comptabilització.

3.2. Les propostes de document comptable RA/ADOK es realitzaran per l'import brut dels pagaments, registrant les retencions que, si és el cas, s'hagen produït en les rúbriques corresponents, i per la diferència, una retenció en la rúbrica extrapressupostària 819999 «Bestretes de caixa fixa». L'import líquid del document comptable serà zero, s'aplicarà al pressupost de despeses per l'import brut, i es generaran els següents documents FEMI:

– U per cada una de les retencions deduïdes de l'import brut, en el cas que n'hi haja, a les rúbriques corresponents.

– U per l'import pagat per caixa fixa a la rúbrica extrapressupostària 819999, que es correspondrà amb l'import del FEMP comptabilitzat segons allò que s'ha assenyalat en els apartats 2.1 i 2.2.

3.3. Les intervencions delegades, una vegada efectuades les comprovacions que s'establisquen respecte d'això per mitjà d'instrucció de la Intervenció General, comptabilitzaran les propostes de documents comptables.

3.4. Si una vegada comptabilitzat el compte es comprova que un document RA/ADOK és erroni, es procedirà a l'anul·lació de les fases de tresoreria, per a posteriorment gravar i comptabilitzar un ADOK/ i l'ADOK correcte amb el tercer de la caixa corresponent, sempre que totes les operacions es realitzen en el mateix exercici comptable.



Regla 4. Comptabilització de les devolucions de pagaments

4.1. En cap cas es podran efectuar ingressos en els comptes corrents de les caixes fixes pagadores.

4.2. En el cas que s'efectue un pagament a un compte bancari erroni, se sol·licitarà a l'entitat financera la seua devolució en el compte centralitzat de caixa fixa. La Tresoreria proposarà i posteriorment comptabilitzarà un document FEKI-FEMI, respectivament, en la rúbrica 810002 «Pendent de formalitzar. Diversos». Una vegada obtingudes les dades correctes de la caixa pagadora, procedirà al pagament proposant i posteriorment comptabilitzant un document FEKP-FEMP en la mateixa rúbrica extrapressupostària.

4.3. En el cas que s'efectue un pagament a un tercer erroni, o bé un pagament duplicat, la caixa pagadora requerirà el perceptor perquè realitze la devolució del pagament esmentat, per mitjà d'un ingrés en el compte centralitzat de caixa fixa. Una vegada ingressat l'import, s'actuarà de la manera següent:

– Si el compte justificatiu està comptabilitzat en el mateix exercici comptable, la caixa pagadora sol·licitarà a la Tresoreria l'anul·lació de les fases tresoreres, per a procedir a la comptabilització del document correcte, segons el punt 3.4 d'aquesta ordre.

– Si el compte justificatiu està comptabilitzat en un exercici comptable anterior, Tresoreria proposarà i posteriorment comptabilitzarà un document comptable FEKI-FEMI, respectivament, en la rúbrica 810002 «Pendent de formalitzar. Diversos», per a posteriorment aplicar el dit ingrés a pressupost corrent per mitjà de la proposta i posterior comptabilització en formalització dels documents comptables DRK-FEKP i MI-FEMP, respectivament.

– Si el compte justificatiu no està comptabilitzat, Tresoreria proposarà i comptabilitzarà un document comptable FEKI-FEMI o FEKP/-FEMP/, segons el cas, en la rúbrica 819999 de la conselleria corresponent.

Independentment d'això, en el cas de pagament a un tercer incorrecte, la caixa pagadora haurà d'incloure el tercer correcte en la següent ordre de transferència que emeta.

4.4. L'esmena de pagaments indeguts no reposa crèdit en les caixes pagadores.



Regla 5. Estats trimestrals i conciliació

5.1. Els responsables de les caixes pagadores elaboraran els estats trimestrals i les actes d'arqueig regulades en l'article 9 de l'Ordre 2/2017, de 29 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, amb la periodicitat establida en aquest.

5.2. Si hi ha xecs expedits per les caixes pagadores o ordres de transferència no carregades en compte, no s'aplicaran a pressupost, sinó que es consideraran en les actes trimestrals d'arqueig i conciliació. Aquests pagaments s'imputaran al pressupost de despeses quan es carreguen en els respectius comptes.

5.3. Les referides actes d'arqueig i conciliació una vegada aprovades per les sotssecretaries o unitats equivalents seran remeses a la intervenció delegada corresponent, i es tornaran aquelles en què observe errors per a la seua correcció.

5.4. Les intervencions delegades remetran una còpia de les esmentades actes d'arqueig i conciliació a la Intervenció Delegada en el Tresor.

Mapa web