Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 6/2022, de 15 de juny, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es regula el manteniment de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió en els locals de pública concurrència a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9372 de 30.06.2022
Número identificador:  2022/5890
Referència Base de Dades:  005882/2022
 



ORDRE 6/2022, de 15 de juny, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es regula el manteniment de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió en els locals de pública concurrència a la Comunitat Valenciana. [2022/5890]

La normativa que regula el manteniment de les instal·lacions elèctriques a la Comunitat Valenciana és extensa i ha experimentat diverses modificacions al llarg de la seua vigència. Entre tota aquesta es poden citar, atesa la seua rellevància, l'Ordre de 31 de gener de 1990, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, sobre manteniment i inspecció periòdica d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència, i l'Ordre de 13 de maig de 1991, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència. Totes dues disposicions van ser redactades en el seu moment, conforme al que s'estableix en el Decret 2413/1973, de 20 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió. Aquest reglament va quedar derogat pel Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió, (REBT-2002, d'ara en avant), que va entrar en vigor el setembre de 2003.

Les directrius de simplificació administrativa i reducció de càrregues administratives que ha seguit i segueix aquesta conselleria fan necessària la revisió i actualització d'aquesta diversa normativa autonòmica referent, en concret, al manteniment de les instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència. Aquest tipus de locals comporten un risc afegit, si és possible, en cas de patir algun incident o accident, ja que són freqüentats per persones alienes a l'empresa titular.



En aquests casos, el fet d'haver d'aportar el Butlletí de reconeixement anual al servei territorial competent en matèria d'indústria pot suposar una tasca addicional al desenvolupament de l'adequat manteniment de les instal·lacions elèctriques. La necessitat d'aquesta aportació se suprimeix, permetent un millor repartiment de tasques del personal administratiu, que redundarà en una millor atenció a la ciutadania.

Mitjançant aquesta nova disposició es manté la necessitat d'obtindre el Butlletí de revisió anual (BRA, d'ara en avant) per a tots els locals de pública concurrència, així com de tindre subscrit un contracte de manteniment, en funció de les característiques dels locals (que s'indiquen en l'annex I d'aquesta ordre).

Per part seua, i referent a les inspeccions periòdiques, el REBT-2002 preveu la inspecció inicial abans de la posada en servei i la inspecció periòdica per un organisme de control cada cinc anys en determinades instal·lacions elèctriques que considera rellevants.

Seguint la desitjada simplificació normativa, amb aquesta disposició s'harmonitza la periodicitat d'aquesta obligació amb el que es disposa en la normativa estatal.

Així mateix, es fa necessari adaptar les noves denominacions i àmbit de competències que el Reglament electrotècnic per a baixa tensió estableix per a les persones instal·ladores habilitades.

D'altra banda, l'article 12, apartat 5, de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix que els reglaments de seguretat industrial d'àmbit estatal s'aprovaran pel Govern de la Nació, sense perjudici que les comunitats autònomes amb competència legislativa sobre indústria puguen introduir requisits addicionals sobre la mateixa matèria, quan es tracte d'instal·lacions radicades en el seu territori.

Així mateix, en compliment del que s'estableix en la normativa en matèria d'igualtat entre dones i homes, així com de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, s'integra la perspectiva de gènere i l'ús del llenguatge no sexista en aquesta disposició normativa.

D'igual manera, en l'elaboració d'aquesta ordre s'han tingut presents els principis de bona regulació continguts en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, relatius a la necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que ha d'observar tota administració pública en la seua activitat.

La Generalitat ostenta competències exclusives en matèria d'indústria, segons disposa l'article 52.1.2a de l'Estatut d'Autonomia, d'acord amb les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general, sense perjudici del que determinen les normes de l'Estat per raons de seguretat, sanitàries o d'interés general i les normes relacionades amb les indústries subjectes a la legislació de mines, hidrocarburs i energia nuclear.



Per tot l'anterior, fent ús de les facultats que em confereix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 175/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, consultades les entitats que representen interessos del sector objecte de la present reglamentació i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article 1. Objecte

La present ordre té per objecte regular el manteniment de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió en els locals de pública concurrència de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Àmbit d'aplicació

1. Aquesta disposició s'aplicarà a totes les instal·lacions elèctriques que, tenint els usos i estant dins dels límits de tensió assenyalats en l'apartat 1 de l'article 2 del REBT-2002, estiguen emplaçades en locals de pública concurrència la competència de control dels quals en matèria d'indústria corresponga a la Generalitat.

2. A l'efecte de la present norma, es consideren locals de pública concurrència els indicats com a tals en la Instrucció Tècnica Complementària ITC-BT-28 «Instal·lacions en locals de pública concurrència» del REBT-2002. El catàleg de locals que figuren en aquesta ITC haurà d'entendre's com a no exhaustiu, en el sentit que es consideren també inclosos els establiments de similar naturalesa, quant a ús i característiques, als esmentats en aquest, encara que la seua denominació no hi figure literalment. A aquest efecte, es tindrà en compte la relació que figura en l'annex I que s'adjunta a la present disposició. En qualsevol cas, el criteri fonamental que s'haurà de tindre en compte per a identificar un local com de pública concurrència serà la previsió de presència de persones alienes a aquest, tenint en compte, en tot cas, els límits d'ocupació establits per la normativa vigent.

3. Quan, atenent aquesta normativa, per a determinar si un local és de pública concurrència, s'haja d'estimar la seua ocupació prevista per a comparar-la amb els límits establits en aquesta, es tindran en compte els següents criteris:

a) En substitució del valor genèric de densitat d'ocupació prevista d'1 persona per cada 0,8 m² de superfície útil del local establit en l'esmentada ITC-BT-28, podrà utilitzar-se un altre diferent sempre que estiga contemplada aquesta magnitud específicament per a l'activitat principal que es desenvolupa en el local, i que la caracteritza com de pública concurrència en altres reglamentacions sectorials vigents que tinguen per objecte vetlar per la seguretat de les persones, com ara les relatives a la prevenció i protecció contra incendis i les d'evacuació enfront d'emergències, entre altres. Referent a això es considera que el Reial decret 314/2006, de 14 de març, pel qual s'aprova el Codi Tècnic de l'Edificació, constitueix una referència adequada, tot això sense perjudici de les normes que en un futur el pogueren modificar, desenvolupar per a aquests fins i, si és el cas, substituir, en relació amb l'objecte esmentat.

b) Amb caràcter general, la superfície a considerar es correspondrà amb allò que sobre aquest tema establisca la reglamentació emprada segons l'incís anterior, sense que siga possible la combinació d'aquesta amb unes altres normes diferents. En tots els aspectes no resolts per aquesta regulació, així com quan s'utilitze el valor genèric a dalt assenyalat, la superfície a tindre en compte serà l'útil de les zones o recintes destinades a la permanència del públic general, exceptuant la de corredors, repartidors, vestíbuls, lavabos i serveis. Per serveis s'entendran tots aquells llocs i estances del local, que no estiguen destinats a ser ocupats pel públic alié a aquest, com ara magatzems, oficines privades, zones exclusives de personal vinculat al local per una relació laboral, sales de màquines, arxius, aparadors, prestatgeries i expositors fixos, entre altres.

Article 3. Manteniment de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió en locals de pública concurrència inclosos en l'annex I

1. Les persones titulars dels locals de pública concurrència indicats en l'annex I de la present ordre hauran de contractar un servei de manteniment per empreses instal·ladores habilitades en baixa tensió de la categoria que corresponga, d'acord amb la ITC-BT-03 del REBT-2002. Així mateix, estan obligades a mantindre en bon estat de funcionament les seues instal·lacions i utilitzar-les d'acord amb les seues característiques.

2. Els manteniments consistiran en revisions periòdiques, realitzades almenys amb periodicitat anual, que incloguen revisions oculars, proves i mesuraments que constaten i garantisquen el bon estat de funcionament de totes les parts de la instal·lació.

3. A conseqüència de les revisions periòdiques i amb periodicitat anual, la persona instal·ladora habilitada en baixa tensió emetrà el BRA que subscriurà digitalment, en el qual constaran, com a mínim, les dades que s'estableixen en l'annex II de la present ordre. El BRA signat digitalment serà entregat per l'empresa instal·ladora habilitada a la persona titular de la instal·lació, mitjançant un correu electrònic, de manera que quede constància de la recepció d'aquest. Així mateix, l'empresa instal·ladora habilitada conservarà un exemplar durant almenys cinc anys, que mantindrà a la disposició dels òrgans competents en matèria d'indústria.



4. En el dit BRA es farà constar la conformitat de les instal·lacions amb els preceptes del Reglament electrotècnic per a baixa tensió que li siga aplicable, instruccions tècniques complementàries, i normes UNE d'obligat compliment, així com les modificacions, reparacions o correcció de defectes o deficiències que s'hagueren de realitzar quan, a judici de l'empresa instal·ladora habilitada de baixa tensió, les instal·lacions no oferisquen les degudes garanties de seguretat.

5. En aquells casos en els quals la persona titular de la instal·lació dispose dels mitjans i organització necessaris per a efectuar el seu propi manteniment, se la podrà eximir de l'obligació de contractar aquest servei amb una empresa instal·ladora habilitada en baixa tensió.

Per a això, haurà de justificar davant el servei territorial competent en matèria d'indústria de la província on radique la instal·lació que disposa dels mitjans humans i materials indicats en la ITC-BT-03 del REBT-2002, per a les empreses instal·ladores habilitades en baixa tensió.

La direcció del servei territorial competent en matèria d'indústria de la província on radique la instal·lació emetrà una resolució administrativa per a eximir-la de l'obligació de contractar aquest servei amb una empresa instal·ladora habilitada en baixa tensió. Aquesta resolució administrativa es dictarà en el termini d'un mes, a comptar des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre electrònic de l'Administració o organisme competent per a la seua tramitació. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat una resolució expressa legitima la persona interessada per a entendre-la estimada per silenci administratiu, sense perjudici de les responsabilitats que puguen derivar del no compliment dels requisits mínims en la norma de referència.



Article 4. Manteniment de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió en locals de pública concurrència no inclosos en l'annex I

Les instal·lacions elèctriques de baixa tensió dels locals de pública concurrència no inclosos en l'annex I de la present ordre hauran de ser revisades anualment per empreses instal·ladores habilitades en baixa tensió, les quals emetran el BRA que constarà, com a mínim, de les dades que s'estableixen en l'annex II de la present ordre. Així mateix, el dit BRA estarà disponible en la pàgina web de la Generalitat per a descarregar-lo.

El BRA serà entregat per mitjans electrònics a la persona titular de les instal·lacions. Així mateix, tant l'empresa instal·ladora habilitada de baixa tensió com el titular d'aquesta conservaran un exemplar durant almenys cinc anys, que mantindran a la disposició dels òrgans competents en matèria d'indústria.



Article 5. Inspecció periòdica

Les instal·lacions elèctriques de baixa tensió de locals de pública concurrència hauran de ser inspeccionades d'acord amb el que s'estableix pel vigent Reglament electrotècnic per a baixa tensió. En aquesta inspecció es comprovaran els butlletins de revisió anuals emesos des de la inspecció anterior.

Article 6. Obligacions de les empreses instal·ladores

Les empreses instal·ladores habilitades en baixa tensió que hagen contractat el manteniment de les instal·lacions elèctriques a les quals fa referència la present ordre, així com les persones titulars que realitzen el seu propi manteniment conforme al que s'estableix en l'article 3, apartat 5, de la present ordre, seran responsables del manteniment de les instal·lacions que se'ls encomane, i tindran les següents obligacions:



a) Emetre anualment el BRA exigit en la present ordre degudament emplenat i signat.

b) Disposar de mitjans tècnics i humans concordes al nombre d'instal·lacions que mantinguen i el nivell d'activitat que desenvolupen.

c) Donar compte, de manera immediata, al servei territorial competent en matèria d'indústria de la província on radique la instal·lació, dels accidents ocorreguts en les instal·lacions sotmeses a la present ordre que hagen contractat el seu manteniment, amb l'emissió d'un informe detallat de les possibles causes que els han ocasionat i dels danys produïts.



d) Atendre els requeriments de la persona titular de les instal·lacions per a corregir les avaries que es produïsquen en la instal·lació elèctrica, en cas que els sol·licite.

e) Posar en coneixement de la persona titular, per escrit, les deficiències de la instal·lació que afecten la seguretat de les persones o de les coses, amb indicació dels terminis de correcció d'aquestes, a fi que siguen esmenades, i serà responsabilitat de la persona titular l'incompliment d'aquests terminis.

Les empreses instal·ladores habilitades en baixa tensió que hagen contractat el manteniment de les instal·lacions elèctriques, a més de les obligacions enumerades en els paràgrafs anteriors d'aquest article, tindran a la disposició del servei territorial competent en matèria d'indústria de la província on radiquen, un llistat de les altes i les baixes dels contractes de manteniment subscrits.



Article 7. Infraccions i sancions

L'incompliment del que s'estableix en la present ordre serà sancionat d'acord amb el que es disposa en el títol V de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Incidència econòmica en la dotació de despesa

La implementació i posterior desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en els pressupostos de la Generalitat i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria d'indústria.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Contracte de manteniment

S'estableix un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor de la present ordre, perquè les persones titulars de les instal·lacions esmentades en l'annex I disposen d'un contracte de manteniment, en els termes establits en aquesta ordre.



Segona. Procediment electrònic per a la posada en servei d'instal·lacions elèctriques de baixa tensió sense projecte

Els agents d'intermediació autoritzats conforme a l'Ordre de 7 de setembre de 1999, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual es regula el procediment telemàtic per a la posada en servei d'instal·lacions elèctriques de baixa tensió sense projecte, podran continuar utilitzant el sistema SAUCE durant el termini de 6 mesos des de la publicació de la present ordre. Transcorregut aquest termini, les autoritzacions emeses quedaran sense efecte, i el sistema SAUCE deixarà de funcionar.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queden derogades les següents normes:

1. L'Ordre de 31 de gener de 1990, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, sobre manteniment i inspecció periòdica d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència.

2. L'Ordre de 13 de maig de 1991, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, per la qual es regula la inspecció periòdica d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència.

3. L'Ordre de 9 de maig de 2002, de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat, per la qual s'estableix el procediment d'actuació dels organismes de control en la realització de les inspeccions periòdiques d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència de la Comunitat Valenciana.

4. La Resolució de data 30 de juliol de 1991, del director general d'Indústria i Energia, per la qual s'aprova el Llibre de registre de manteniment d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència.



5. La Resolució d'11 de novembre de 2002, del director general d'Indústria i Energia, per la qual s'estableix a la Comunitat Valenciana el model d'acta referent a les comprovacions bàsiques a realitzar en ocasió de les actuacions dels organismes de control en la realització de les inspeccions periòdiques d'instal·lacions elèctriques en locals de pública concurrència.

6. L'Ordre de 7 de setembre de 1999, de la Conselleria d'Indústria i Comerç, per la qual es regula el procediment telemàtic per a la posada en servei d'instal·lacions elèctriques de baixa tensió sense projecte.



Així mateix, queda derogada qualsevol altra disposició d'igual o menor rang en el que s'opose a la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació a la persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústria

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústria per a modificar els annexos I i II de la present ordre així com per a dictar les instruccions i resolucions que siguen necessàries per al desenvolupament i l'aplicació del que es disposa en aquesta.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor als dos mesos de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 de juny de 2022



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ







Annex I

Locals de pública concurrència amb obligació de subscriure un contracte de manteniment



A) Locals d'espectacles i activitats recreatives:

Qualsevol quina siga la seua capacitat d'ocupació:

– Cinemes i autocinemes.

– Teatres.

– Auditoris.

– Sales de concert.

– Estadis de futbol, estadis de bàsquet.

– Pavellons esportius, poliesportius, camps d'esport, frontons.

– Piscines de competició.

– Pistes de patinatge.

– Galeries de tir, camps de tir.

– Places de bous i corrals de prova.

– Hipòdroms, canòdroms, velòdroms, circuits de velocitat de vehicles.

– Parcs d'atraccions i parcs aquàtics.

– Zoològics fixos.

– Pistes de bitles.

– Trinquets.

– Billars.

– Fires fixes.

– Circs permanents.

– Sales de festa.

– Discoteques.

– Sales de jocs d'atzar.

– Sales de jocs recreatius.

B) Locals de reunió, treball i usos sanitaris que tinguen una potència instal·lada superior a 100 kW:

Qualsevol quina siga la seua capacitat d'ocupació:

– Temples, esglésies i, en general, locals de culte.

– Museus.

– Sales de conferències.

– Sales i pavellons de congressos.

– Casinos.

– Hotels, hostals i allotjaments turístics.

– Càmpings i locals annexos a zones de campament a l'aire lliure.

– Bars.

– Cafeteries.

– Restaurants.

– Salons de banquets.

– Pubs.

– Zones comunes en agrupacions d'establiments comercials.

– Aeroports.

– Estacions de viatgers amb independència del mitjà de transport.

– Estacionaments tancats i coberts per a més de cinc vehicles.

– Hospitals.

– Ambulatoris.

– Sanatoris.

– Centres de salut amb servei d'urgències.

– Clíniques i policlíniques amb habitacions.

– Residències i centres de dia per a persones majors.

– Residències o centres de dia per a persones amb discapacitat o diversitat funcional.

– Guarderies.

– Tanatoris amb capella pròpia.

Si l'ocupació prevista és superior a 50 persones:

– Biblioteques.

– Centres d'ensenyament i formació, de caràcter reglat o no, públics o privats, amb independència del nivell educatiu impartit.

– Consultoris mèdics.

– Establiments comercials.

– Oficines amb presència de públic.

– Residències d'estudiants.

– Gimnasos.

– Sales d'exposicions.

– Centres culturals.

– Clubs socials.

– Clubs esportius.

– Tanatoris sense capella pròpia.







Annex II

Butlletí de revisió anual



El model de BRA estarà disponible per a descarregar-lo des del portal d'indústria (https://portalindustria.gva.es/es) i constarà, com a mínim, de:

1r. Característiques de la instal·lació.

2n. Certificat de revisió.

3r. Resum de defectes trobats (la ITC que incompleix).

4t. Correcció de deficiències.

Mapa web