Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 98/2012, de 15 de juny, del Consell, pel qual regula les condicions per a l'exercici d'activitats de formació de manipuladors de plaguicides d'ús fitosanitari.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6798 de 18.06.2012
Número identificador:  2012/6023
Referència Base de Dades:  005964/2012
 



DECRET 98/2012, de 15 de juny, del Consell, pel qual regula les condicions per a l'exercici d'activitats de formació de manipuladors de plaguicides d'ús fitosanitari. [2012/6023]

Preàmbul



La Llei 43/2002, de 20 de novembre, de Sanitat Vegetal, en l'article 41.1.c), establix que els que manipulen productes fitosanitaris hauran de complir els requisits de capacitació establits per la normativa vigent, en funció de les categories o classes de perillositat dels productes fitosanitaris.

L'obtenció del carnet de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari en la Comunitat Valenciana, està regulada pel Decret 27/2007, de 2 de març, del Consell, pel qual es regulen els carnets de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari en la Comunitat Valenciana, i per la Resolució de 28 de gener de 2008, de les direccions generals d'Investigació i Tecnologia Agroalimentària, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i de Salut Pública, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es disposa la publicació de l'Acord de 20 de desembre de 2007, de la Comissió per al Desplegament i Aplicació de la Reglamentació sobre Plaguicides, pel qual s'establixen els mecanismes de renovació dels carnets de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari: nivells bàsic, qualificat i fumigador.



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 49.3.3a i 4a, atribuïx a la Generalitat, d'acord amb les bases i l'ordenació de l'activitat econòmica general, competències exclusives en matèria d'agricultura i sanitat agrària.

Fins a la data, els cursos de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari han sigut organitzats i impartits exclusivament per l'administració de la Generalitat.

A partir de l'entrada en vigor d'este decret s'amplia la potestat d'exercir les mencionades accions formatives a altres entitats públiques o privades, i es dóna així compliment al que establix la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el Lliure Accés a les Activitats de Servici i el seu Exercici, i a la Directiva 2009/128/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, per la qual s'establix el marc de l'actuació comunitària per a aconseguir un ús sostenible dels plaguicides.



Per tot això, a la vista de les competències exclusives de la Generalitat sobre agricultura, establides en l'article 49.3.3a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb la proposta de la Comissió per al Desplegament i Aplicació de la Reglamentació sobre Plaguicides, creada pel Decret 64/1986, de 19 de maig, del Consell, que té entre les seues funcions la proposta de normes i actuacions i la planificació i organització de cursos i proves de capacitació, i d'acord amb el que establixen els articles 31 i 33 de la Llei del Consell, a proposta de la consellera d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 15 de juny de 2012,







DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'este decret és regular els requisits que han de complir les entitats que desitgen impartir la formació corresponent per a l'obtenció o la renovació del carnet de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari.



Article 2. Àmbit d'aplicació

El que disposa este decret és d'aplicació a les entitats formadores, ja siguen de caràcter públic o privat, que en l'àmbit de la Comunitat Valenciana desitgen impartir cursos destinats a l'obtenció o renovació dels carnets de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari.





Article 3. Autoritat competent

Es considerarà autoritat competent, als efectes d'este decret, l'òrgan que tinga les competències en capacitació agrària de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, o la que en un futur assumisca les competències en esta matèria.



Article 4. Requisits de les entitats formadores

Les entitats que desitgen impartir la formació inclosa en l'àmbit d'aplicació d'este decret hauran de complir els següents requisits:

1. Posseir les instal·lacions adequades per a l'activitat docent, entenent per tals les condicions exigibles d'amplitud, lluminositat, acústica, control de temperatura, mobiliari i condicions higièniques.



2. Disposar dels recursos materials i mitjans tècnics audiovisuals adequats.

3. Comptar amb un director o coordinador del curs, que haurà de posseir, com a mínim, la titulació d'enginyer tècnic, diplomat universitari, grau o títol equivalent.

4. Disposar de personal docent que acredite posseir la formació que a continuació s'específica:

a) Per a les classes teòriques: posseir almenys el títol d'enginyer tècnic, o diplomat universitari, o grau, en carreres científic tècniques o altres relacionades amb els continguts del curs, així com acreditar una experiència docent en el tema a impartir o en matèries afins, d'almenys, 50 hores lectives.

b) Per a les classes pràctiques: tindre formació teòrica mínima de cicle formatiu superior o equivalent i acreditar una experiència professional de, com a mínim, dos anys.

5. Comprometre's a facilitar l'accés a l'autoritat competent o als seus servicis tècnics, per a la revisió dels cursos i la seua documentació, que haurà de conservar i mantindre a disposició d'aquella, durant un període de cinc anys.



Article 5. Procediment de comunicació

1. Les entitats que desitgen iniciar l'activitat de formació inclosa en l'àmbit d'aplicació d'este decret hauran de presentar una comunicació inicial d'activitats, segons l'imprés normalitzat que figura annex. Este escrit haurà de dirigir-se a la direcció general de Producció Agrària i Ramaderia, o òrgan que en un futur assumisca les competències en esta matèria, i es presentarà al registre general de la conselleria competent en màteria d'agricultura, o en qualssevol altra de les formes previstes en l'article 38.4 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



2. Podrà realitzar-se la presentació telemàtica de les comunicacions i per a això s'accedirà al catàleg de servicis públics interactius de la Generalitat accessibles a través de <www.tramita.gva.es>, i se seleccionarà el servici corresponent. Per a poder accedir a este sistema telemàtic, la persona sol·licitant haurà de disposar de firma electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persona jurídica), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), ambdós emesos per l'Agencia de Tecnologia i Certificació Electrònica o òrgan que en un futur assumisca les competències en esta matèria. En el cas de presentar un certificat digital de persona física i que s'actue en representació d'una persona jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament al registre de representacions de caràcter voluntari, davant de la Generalitat, per a la realització de tràmits per via telemàtica.

3. A l'escrit de comunicació s'acompanyarà la documentació següent:

a) Quan l'entitat formadora siga una entitat privada amb personalitat jurídica, s'adjuntarà còpia de l'escriptura de constitució o estatuts de l'entitat, on figure l'activitat formativa com un dels seus fins. Així mateix, es presentarà una còpia de la targeta d'identificació fiscal i d'un document que acredite la capacitat de representació del firmant de la comunicació.

b) Quan l'entitat formadora siga una persona física, s'adjuntarà còpia del document d'alta de l'activitat econòmica.

4. Junt amb l'escrit de comunicació inicial, es presentarà una memòria que contindrà, com a mínim, els aspectes següents:

a) Descripció d'instal·lacions. Quan es tracte d'instal·lacions alienes, hauran d'adjuntar l'acord o conveni que els permet utilitzar les instal·lacions i la finalitat de la seua utilització, amb les firmes dels responsables.

b) Descripció de recursos materials i mitjans tècnics audiovisuals.



c) Còpia del títol acadèmic i currículum del director o coordinador del curs, així com del personal docent tant de les classes teòriques com pràctiques.

d) Programa complet del curs o cursos, adaptats a allò que s'ha exigit en la normativa vigent, i s'hauran d'especificar clarament els continguts, dividits en sessions, la seua duració, dates i professor que les impartix.

e) Còpia del material a entregar als alumnes, amb els continguts del curs actualitzats.

f) Nombre d'edicions dels cursos que es té previst impartir i dates d'estes, amb la concreció, almenys, de la data de la primera edició.



g) En el cas que es realitzen pràctiques:

1r. Es remetrà una memòria de les activitats que es duran a terme, i es descriuran els procediments que es pretén realitzar i les instal·lacions i mitjans materials necessaris per a portar-les a cap.

2n. Si es visiten instal·lacions, locals o explotacions hauran de comunicar els llocs concrets a visitar, i descriure les activitats a realitzar. Quan es tracte de visitar una instal·lació, local o explotació d'una empresa aliena, hauran d'adjuntar acord o conveni, en què conste que posseïxen autorització per a accedir a les instal·lacions, locals o explotacions i la finalitat de la visita, amb la firma del responsable de l'empresa de què es tracte.

h) Model de full de firmes per a cada una de les sessions, amb els apartats corresponents, perquè consten, per orde alfabètic, els cognoms i nom de cada un dels alumnes, seguida d'un espai en blanc per a la firma. En l'encapçalament del full de firmes figurarà la data, el tema tractat i el nom i firma del professor.

i) Model d'examen a realitzar als alumnes, que haurà de contindre, almenys, dos preguntes de cada tema.

j) Model de qüestionari de satisfacció, a omplir pels alumnes de manera anònima, en què es valoraran, amb una puntuació única entre 1 i 5, les condicions del local i els mitjans tècnics utilitzats, i es realitzarà una avaluació del professorat, atenent el seu nivell tècnic, claredat de l'exposició, utilitat de la informació, material impartit, tracte amb els alumnes, contingut del tema impartit, etc.

k) Model de certificat d'assistència i aprofitament que s'entregarà als alumnes que hagen assistit a la totalitat de les classes i hagen superat la prova d'avaluació final, en què s'inclourà, almenys, la informació següent:

1r. Nom i cognoms

2n. DNI o document equivalent

3r. Identificació del centre docent

4t. Títol del curs

5é. Lloc de realització del curs.

6é Nombre d'hores teòriques i pràctiques

7é Data d'expedició

8é Firma del coordinador o director del curs.

9é Segell de l'entitat promotora del curs.

l) Còpia de l'assegurança de responsabilitat civil.

5. La comunicació inicial a què es referix l'apartat 1 d'este article, així com la documentació, a què es referix l'apartat 4 d'este, hauran de presentar-se, almenys, amb tres mesos d'antelació a la data prevista per a l'inici de la primera edició dels cursos.

Si la comunicació no reunix els requisits, no s'hi adjunta la totalitat de la documentació sol·licitada o hi ha defectes en la documentació aportada, es requerirà el sol·licitant perquè, en un termini de deu dies hàbils, comptats a partir del següent al de la notificació, esmene els defectes advertits o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa, es considerarà que desistix de la seua sol·licitud, prèvia resolució, en els termes que preveu l'article 71 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



Article 6. Comunicacions posteriors

1. La realització de noves edicions de cursos, així com les modificacions que es puguen produir en les edicions ja comunicades, en qualsevol dels aspectes previstos en este decret, hauran de ser comunicades, amb una antelació mínima de quinze dies naturals, a l'inici de l'edició del curs, en l'imprés normalitzat de comunicació de noves adicions o modificacions de cursos, que figura annex.

La comunicació de noves edicions es farà per a períodes no superiors a un any.

2. Si no es produïxen noves comunicacions d'edicions transcorregut el termini de dos anys des de la celebració de l'última, seran donats de baixa com a entitats autoritzades.



Article 7. Finalització del curs

1. En finalitzar cada edició d'un curs es remetrà a l'autoritat competent un informe final de curs, en el termini màxim de quinze dies, firmat pel seu director o coordinador, segons l'imprés normalitzat que figura annex.

2. En el referit informe s'ha de fer constar:

a) Nom de l'entitat formadora.

b) Tipus de curs.

c) Número d'edició.

d) Lloc de celebració.

e) Dates de realització.

f) Nombre d'assistents.

g) Baixes, incidències i número d'alumnes no aptes.

h) Llistat d'alumnes aptes, amb la incorporació de les seues dades personals (nom i cognoms, números de DNI o permís de residència, adreça postal i telèfon de contacte). La informació relativa als alumnes aptes haurà de ser aportada en format digital, en una base de dades el model de la qual serà facilitat per la unitat administrativa competent i que s'adjuntarà a l'informe final de curs.

i) Resum de l'enquesta anònima realitzada sobre el grau de satisfacció del curs i la qualificació personalitzada del professorat.

j) Declaració responsable, de no tindre concedida cap incapacitat laboral permanent per a treballar amb plaguicides fitosanitaris, firmada per cada un dels alumnes declarats aptes, segons l'imprés normalitzat que figura annex.

k) Si és el cas, possibles convalidacions de les matèries que els alumnes en la seua formació oficial hagen superat.

3. Els alumnes que no hagen superat l'avaluació hauran de ser informats que compten amb una prova de recuperació, dins dels sis mesos següents, i que, en cas de no aprovar-la, hauran de repetir el curs.



4. El termini per a remetre a la unitat administrativa competent la documentació relativa a un curs després de la seua finalització, no haurà de superar el mes.



Article 8. Expedició i tramesa del carnet

1. Una vegada remés l'informe final de curs, la unitat administrativa competent procedirà, en el termini màxim de tres mesos, a l'expedició i tramesa dels carnets a l'entitat organitzadora del curs.

2. Si en la comprovació de la documentació presentada per l'entitat a la unitat administrativa competent es detecta falta de documents o errors en estos basant-se en el que establix este decret, l'esmentada unitat administrativa comunicarà les deficiències a l'entitat formadora perquè procedisca a esmenar-les, i quedarà paralitzat, mentrestant, el procediment d'expedició de carnets.

3. Les entitats formadores seran les responsables de fer arribar els carnets als seus titulars.



Article 9. Control administratiu

1. Les entitats que hagen comunicat la seua actuació, dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana se sotmetran al control de l'autoritat competent prevista en l'article 3 d'este decret.

2. Este control podrà consistir en:

a) La comprovació de l'adequació de les instal·lacions, per mitjà de la visita a estes.

b) Requerir documentació complementària, aclaridora o substitutiva de la inadequada, després de valorar els documents presentats per l'entitat formadora, tant en la comunicació inicial com en les posteriors.

c) La supervisió dels continguts i programa del curs, hi inclosos horaris, professorat, classes pràctiques i qualsevol altre aspecte considerat d'interés. Per a això, el personal tècnic de la unitat administrativa competent podrà personar-se en qualsevol moment del desenrotllament del curs, per tal de comprovar que s'està duent a terme, d'acord amb les condicions de la seua comunicació.

d) Control de la superació de l'exercici d'avaluació per part dels alumnes. Al final del curs, l'autoritat competent podrà proposar la realització de proves d'avaluació dels coneixements als alumnes, alternatives a les realitzades per l'entitat formadora.

e) Sol·licitar la documentació relativa als cursos realitzats en els cinc anys anteriors, que l'entitat formadora haurà de conservar i mantindre a disposició de l'autoritat competent, per tal de facilitar l'accés i la labor d'esta autoritat en qualsevol moment.

f) Qualsevol altra acció que l'autoritat competent considere necessària per a garantir el control administratiu de l'activitat.



Article 10. Registre d'Entitats de Formació de Manipuladors de Plaguicides d'Ús Fitosanitari

Es crea el Registre d'Entitats de Formació de Manipuladors de Plaguicides d'Ús Fitosanitari. El registre, que serà únic, quedarà adscrit a l'òrgan que tinga les competències en capacitació agrària. Tindrà caràcter públic i servirà d'instrument de coneixement i ordenació per a facilitar la gestió de les activitats formatives.

S'inscriuran d'ofici en el mencionat registre les entitats que complisquen els requisits d'este decret, i seran donades de baixa, bé a sol·licitud de l'entitat o bé d'ofici, si es produïxen les circumstàncies descrites en l'article 6.2 i en l'article 11.2 d'este decret.

En relació amb les dades de caràcter personal que s'emmagatzemaran al registre, caldrà ajustar-se al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal. El nivell de seguretat del registre serà el nivell bàsic.



Article 11. Règim d'incompliments

1. Quan s'observe l'incompliment de les condicions de les comunicacions, serà aplicable el que establix l'article 71 bis, punt 4, de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i l'article 6.3 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'administració de la Generalitat i el seu sector públic.



2. Si es detecta l'incompliment d'algun dels requisits regulats en este decret, es podrà declarar la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat, i l'entitat no podrà instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període de dos anys, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució administrativa.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Formació no presencial

La formació regulada en este decret podrà realitzar-se en formats diferents dels presencials, i es podran programar cursos a distància, semipresencials o a través de la connexió a internet (en línia), per als quals es valoraran les propostes presentades per les entitats davant de l'autoritat competent.



Segona. Cursos organitzats per l'administració

L'administració de la Generalitat continuarà amb la seua acció formativa, al marge de la supervisora, per a facilitar el compliment de la normativa vigent sobre la capacitació exigible dels que manegen productes fitosanitaris.



Tercera. Regla de no gasto públic

La implementació i posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignada a la conselleria competent en matèria d'agricultura, en la data de publicació d'este, i en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'eixa conselleria.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Disposicions derogades

Queden derogades les disposicions del Decret 27/2007, de 2 de març, del Consell, pel qual es regulen els carnets de manipulador de plaguicides d'ús fitosanitari a la Comunitat Valenciana, que s'oposen al que establix este decret, i tota la normativa del mateix rang o d'un rang inferior que el contradiga.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'agricultura per a dictar les disposicions que calguen per a desplegar i executar este decret.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Valencia, 15 de juny de 2012.



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



La consellera d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua,

MARITINA HERNÁNDEZ MIÑANA

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web