Ficha disposicion

Ficha disposicion





Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica. RESOLUCIÓ de 23 de juny de 2022, del director general de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern, per la qual es dicten instruccions per a totes les oficines de registre de la Generalitat incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell, en relació a l'admissió o inadmissió d'escrits segons el destinatari d'aquests.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9378 de 08.07.2022
Número identificador:  2022/6381
Referència Base de Dades:  006224/2022
 



RESOLUCIÓ de 23 de juny de 2022, del director general de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern, per la qual es dicten instruccions per a totes les oficines de registre de la Generalitat incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell, en relació a l'admissió o inadmissió d'escrits segons el destinatari d'aquests. [2022/6381]





Amb data 11 de juny de 2015 es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la Resolució de 5 de maig de 2015, del secretari autonòmic d'Administració Pública, per la qual es dicten les directrius de funcionament i s'aprova el manual d'instruccions que serà d'obligat compliment per a totes les oficines de registre de la Generalitat, incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell.

Amb l'aprovació d'aquestes instruccions es va unificar l'actuació de totes les oficines de registre, i es compleix així el mandat previst en la disposició final segona del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell, que regula l'atenció a la ciutadania, el registre d'entrada i eixida d'escrits i l'ordenació de les oficines de registre en l'Administració de la Generalitat, i que estableix: «En el termini de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret, mitjançant resolució del titular de la Secretaria Autonòmica d'Administració Pública, s'aprovarà el manual d'instruccions que serà d'obligat compliment per a totes les oficines de registre incloses en l'àmbit d'aplicació del present decret».



En els apartats I.4.1.1 i I.4.1.3 del mencionat manual d'instruccions es regulen els escrits que podran presentar-se a través dels registres de la Generalitat, així com els escrits que no podran presentar-se a través d'aquest mitjà per dirigir-se a altres òrgans constitucionals, estatutaris o altres òrgans que no formen part del sector públic integrat en l'Administració.

L'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, ha suposat un canvi radical en tot el que fa referència al sistema de registre electrònic. L'article 16, apartats 1 i 4, de la Llei 39/2015 estableix, com a regla general, el principi de lliure elecció del registre per a presentar sol·licituds, escrits o comunicacions dirigides a qualsevol administració pública, amb independència del lloc de residència del ciutadà o ciutadana; se superen així les barreres territorials i competencials i s'apliquen per a això criteris de col·laboració, eficiència, eficàcia i modernització.



Per als organismes constitucionals i estatutaris, que no poden considerar-se administració pública, la disposició addicional cinquena de la Llei 39/2015 estableix que l'actuació administrativa que regule la seua normativa específica s'adoptarà en el marc dels principis que inspiren la Llei 39/2015. Així mateix, la disposició addicional cinquena del Reial decret 203/2021 contempla la possibilitat que els organismes constitucionals puguen adherir-se al sistema de registre electrònic de l'Administració general de l'Estat, així com de la possibilitat d'intercanviar informació.

En conseqüència, el principi de llibertat d'elecció del registre per part del ciutadà o ciutadana podrà estendre's als escrits que es presenten en les oficines de registre de la Generalitat i es dirigisquen als organismes constitucionals i estatutaris, sempre que els seus registres s'integren en el Sistema d'Interconnexió de Registres, contemplat en l'article 60 del Reial decret 203/2021, de manera que permeta la transmissió telemàtica dels escrits dirigits a aquests organismes des de les oficines de registres de la Generalitat, i faciliten així a la ciutadania el seu dret a presentar escrits dirigits a aquests organismes. Així mateix, la llibertat d'elecció del registre podrà estendre's a altres organismes amb rellevància social quan es complisquen determinats requisits que es contemplen en aquestes instruccions.

Tot l'anterior aconsella l'adopció d'unes instruccions que doten de seguretat jurídica i claredat en el funcionament de totes les oficines de registre de la Generalitat en relació a l'admissió o no de sol·licituds, escrits o comunicacions dirigides a organismes constitucionals, estatutaris o altres amb rellevància social que no es consideren administracions públiques, i al mateix temps deixar sense efecte els apartats I.4.1.1 i I.4.1.3 de la Resolució de 5 de maig de 2015, del secretari autonòmic d'Administració Pública, per la qual es dicten les directrius de funcionament i s'aprova el manual d'instruccions que serà d'obligat compliment per a totes les oficines de registre de la Generalitat incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell.



D'acord amb l'article 9 del Decret 179/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, la Direcció General de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern ostenta, entre altres competències, la de coordinar i donar instruccions per a la implantació en la Generalitat de les oficines d'assistència en matèria de registre establides per la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Així doncs, tenint en compte el que es disposa en la Llei 39/2015 i el Reial decret 203/2021, així com de la competència conferida a la Direcció General de Transparència, Atenció a la ciutadania i Bon Govern, en virtut del que es disposa en l'article 38 de la Llei del Consell i en l'article 9 del Decret 179/2020, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, resolc:



Primer

Aprovar les instruccions que seran d'obligat compliment per a totes les oficines de registre de la Generalitat incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell, en relació a l'admissió o inadmissió d'escrits segons el destinatari d'aquests, amb el contingut següent:

I. Règim d'admissió o inadmissió d'escrits presentats en les oficines de registre de la Generalitat i dirigits al sector públic definit en la Llei 39/2015

1. Les oficines de registre de la Generalitat admetran les sol·licituds o altres escrits que es presenten i el destinatari dels quals siga l'Administració de la Generalitat o els seus organismes de dret públic vinculats o dependents.

2. Les oficines de registre de la Generalitat admetran les sol·licituds o altres escrits que es presenten i el destinatari dels quals siga l'Administració de l'Estat, l'Administració d'altres Comunitats autònomes, l'Administració de les entitats locals, o qualsevol dels seus organismes de dret públic vinculats o dependents. S'inclou dins d'aquest apartat, entre altres, els escrits dirigits al Tribunal Economicoadministratiu de l'Administració de l'Estat (adscrit al ministeri competent en matèria d'hisenda), així com als escrits dirigits als altres tribunals o òrgans administratius autonòmics o locals anàlegs a l'anterior que tinguen com a competència la resolució de reclamacions economicoadministratives.



3. Les oficines de registre de la Generalitat admetran les sol·licituds o altres escrits que es presenten i el destinatari dels quals siga alguna universitat pública o algun dels seus organismes de dret públic vinculats o dependents.

4. Les oficines de registre de la Generalitat únicament admetran les sol·licituds o altres escrits que es presenten i el destinatari dels quals siga alguna entitat de dret privat vinculada o dependent de les administracions (fundacions del sector públic, societats públiques, etc.), quan el seu registre s'integre en el Sistema d'Interconnexió de Registres (SIR), de manera que permeta la transmissió telemàtica dels escrits des del registre de la Generalitat.



II. Règim d'admissió o inadmissió d'escrits presentats en les oficines de registre de la Generalitat i dirigits a organismes constitucionals o estatutaris

1. Les oficines de registre de la Generalitat admetran les sol·licituds o altres escrits dirigits a altres organismes constitucionals o estatutaris, sempre que el seu registre s'integre en el Sistema d'Interconnexió de Registres (SIR), de manera que permeta la transmissió telemàtica dels escrits des del registre de la Generalitat. Entre altres, i si no varien les circumstàncies, s'admetran els escrits dirigits al Defensor del Poble, al Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana o a la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana.

2. Les oficines de registre de la Generalitat no admetran la presentació d'escrits quan vagen dirigits a organismes constitucionals o estatutaris que no s'hagueren integrat en el Sistema d'Interconnexió de Registres (SIR). Entre aquests, i si no varien les circumstàncies, no s'admetran demandes judicials o altres escrits dirigits a tribunals o jutjats en el marc d'un procediment judicial, puix que la presentació d'aquesta mena d'escrits disposa del seu procediment específic.



3. Als efectes previstos en aquestes instruccions es consideraran organismes constitucionals o estatutaris els següents: la Casa de Sa Majestat el Rei, el Congrés dels Diputats, el Senat, les Corts, les assemblees legislatives d'altres comunitats autònomes, el Tribunal Constitucional, el Consell General del Poder Judicial, els tribunals i jutjats (s'hi inclouen les juntes electorals), els organismes estatals: Defensor del Poble, el Tribunal de Comptes, el Consell d'Estat, el Comité Econòmic i Social, les institucions de la Generalitat contemplades en l'article 20.3 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana (Sindicatura de Comptes, el Síndic de Greuges, el Consell Valencià de Cultura, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, el Consell Jurídic Consultiu i el Comité Econòmic i Social), així com les institucions autonòmiques anàlogues a les anteriors o altres organismes de dret públic reconeguts en la Constitució o estatut d'autonomia d'alguna comunitat o ciutat autònoma i que no es consideren administració pública ni s'integren en el seu sector instrumental.



III. Règim d'admissió o inadmissió d'escrits presentats en les oficines de registre de la Generalitat i dirigits a altres òrgans diferents dels anteriors

Llevat que es formalitze un conveni o ho dispose una norma i s'implemente un sistema d'interconnexió de registres entre l'Administració de la Generalitat i l'organisme, a fi de poder transmetre telemàticament els escrits al registre destinatari des de qualsevol registre de l'Administració de la Generalitat, no s'admetran els escrits el destinatari dels quals siga algun dels següents organismes:

a) Entitats de dret públic diferents a les anteriors que no es consideren administració pública ni s'integren en el seu sector instrumental (Banc d'Espanya, FROB, etc.).

b) Organismes de la Unió Europea o altres organismes internacionals.

c) Corporacions de dret públic (cambres de comerç, col·legis professionals, federacions, confraries de pescadors, etc.).

d) Registres civils, mercantils i de propietat.

e) Universitats privades o altres entitats diferents a les indicades en els apartats I i II.



IV. Informació sobre el règim de presentació d'escrits en cas d'inadmissió

En els casos en els quals, atenent el que es disposa en aquestes instruccions, s'inadmeten escrits presentats en les oficines de registre de la Generalitat, haurà d'advertir la ciutadania d'aquesta circumstància, i informar, sempre que siga possible, dels llocs o mitjans de presentació de cada procediment en concret.



Segon

Deixar sense efecte els apartats I.4.1.1 i I.4.1.3 de la Resolució de 5 de maig de 2015, del secretari autonòmic d'Administració Pública, per la qual es dicten les directrius de funcionament i s'aprova el manual d'instruccions que serà d'obligat compliment per a totes les oficines de registre de la Generalitat incloses en l'àmbit d'aplicació del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell.



València, 23 de juny de 2022.– El director general de Transparència, Atenció a la Ciutadania i Bon Govern: Andrés Gomis Fons.

Mapa web