Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 93/2022, de 15 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el reglament d'organització i funcionament del Consell Valencià de Cultura.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9391 de 26.07.2022
Número identificador:  2022/6846
Referència Base de Dades:  006831/2022
 



DECRET 93/2022, de 15 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el reglament d'organització i funcionament del Consell Valencià de Cultura. [2022/6846]

PREÀMBUL



L'article 40 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana inclou el Consell Valencià de Cultura entre les institucions consultives i normatives de la Generalitat.

La Llei 12/1985, de 30 d'octubre, de la Generalitat, va regular el Consell Valencià de Cultura (CVC) com la Institució consultiva i assessora de les institucions públiques de la Comunitat Valenciana, en aquelles matèries específiques que afecten la cultura valenciana, que exercirà les seues comeses amb autonomia orgànica i funcional d'acord amb la seua naturalesa jurídica, a fi de garantir l'objectivitat i la independència d'aquest. A més, d'acord amb el que preveu l'article 15 a) correspon al ple la potestat d'elaborar el Reglament d'organització i funcionament i elevar-lo per a la seua aprovació al Consell.

El Decret 202/1998, de 15 de desembre, del Govern Valencià, va aprovar el reglament d'organització i funcionament del CVC.

La Llei del CVC ha estat objecte de modificació parcial per la Llei 12/2017, de 2 de novembre, de la Generalitat, de modificació de les lleis reguladores de les institucions de la Generalitat per a garantir la igualtat entre dones i homes en els seus òrgans; també s'han produït canvis legislatius que incideixen en ella i en el Reglament, i li és aplicable una nombrosa legislació, com ara la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, entre altres.

Per això, es considera necessària l'aprovació d'un nou reglament que incorpore les adaptacions i els canvis legislatius produïts que contribuiran a la seguretat jurídica.

Aquest decret s'adequa als principis de bona regulació que, per a l'exercici de la potestat reglamentària, es preveuen en els articles 129 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. I compleix amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència previstos en els termes als quals es refereix el citat article 129 de l'esmentada llei.

Per tant, a proposta del Ple del Consell Valencià de Cultura, en aplicació de l'habilitació legal prevista en l'article 21 de la Llei 12/1985, de 30 d'octubre, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la sessió del 15 de juliol de 2022





DECRETE



Article únic. Objecte

S'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Consell Valencià de Cultura que figura com a annex d'aquest decret.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desplegament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'aquest.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Es deroga el Decret 202/1998, de 15 de desembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament del Consell Valencià de Cultura.

Així mateix es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior que contradiguen o s'oposen al que disposa aquest decret.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 de juliol de 2022



El president de la Generalitat

XIMO PUIG I FERRER







ANNEX

Reglament d'Organització I Funcionament del Consell Valencià de Cultura



TÍTOL I

Estructura del Consell Valencià de Cultura



CAPÍTOL I

Nomenament i estatut de les persones membres del Consell Valencià de Cultura



Article 1. Definició i composició

El Consell Valencià de Cultura és una institució pública que forma part de les institucions estatutàries que integren la Generalitat. Està compost per vint-i-una persones membres, elegides per majoria de dos terços del nombre de dret de diputats i diputades de les Corts Valencianes, i nomenades per la Presidència de la Generalitat entre les persones de prestigi rellevant o de reconegut mèrit intel·lectual, dins de l'àmbit cultural valencià, proposades pels grups parlamentaris.



Una vegada elevat a la Presidència de la Generalitat el resultat de l'elecció, aquesta nomenarà les persones que componen el Consell Valencià de Cultura i n'ordenarà la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





CAPÍTOL II

Condicions d'elegibilitat i règim d'incompatibilitats



Article 2. Estatut de les persones membres

Les condicions d'elegibilitat i el règim d'incompatibilitats de les persones que componen el Consell Valencià de Cultura (CVC) s'indiquen en l'article 9 de la Llei 12/1985, de 30 d'octubre, de la Generalitat Valenciana, del Consell Valencià de Cultura.

Perquè una persona puga ser elegida membre del Consell Valencià de Cultura haurà de ser major d'edat i no incórrer en cap causa d'incompatibilitat.

D'acord amb la legislació vigent, hi haurà una presència mínima del 50 per cent de dones en la composició del Consell Valencià de Cultura.



Article 3. Incompatibilitats

1. La condició de membre del Consell Valencià de Cultura és incompatible amb:

a) La de diputat o diputada de les Corts Valencianes.

b) La de diputat o diputada o senador o senadora de les Corts Generals o la de membre d'assemblea o parlament autonòmic.

c) La de parlamentari o parlamentària europeu.

d) La de membre del Govern d'Espanya o de qualsevol comunitat autònoma.

e) La de membre de les corporacions locals.

f) La de ser un càrrec o responsable d'institucions del sector públic.

g) L'exercici de funcions directives en partits polítics, sindicats de treballadors i treballadores o associacions empresarials. Es consideren funcions directives les d'aquelles persones que pertanyen a òrgans estatutaris unipersonals o col·legiats, en condició de titulars, suplents o assessors o assessores, amb caràcter permanent o temporal.

h) La de personal al servei del Consell Valencià de Cultura.

2. Si després de l'elecció o nomenament, alguna o algun membre del Consell Valencià de Cultura incorre en causa d'incompatibilitat, cessarà automàticament en la condició de membre del Consell.





CAPÍTOL III

Criteris generals de funcionament



Article 4. Autonomia i independència

El Consell Valencià de Cultura gaudeix d'autonomia orgànica i funcional, d'acord amb la seua naturalesa jurídica, per tal de garantir l'objectivitat i la independència d'aquest en l'exercici de les seues comeses.

Seran directrius inspiradores de l'activitat del Consell Valencià de Cultura, a més del respecte a la Constitució i a l'Estatut d'Autonomia, l'objectivitat, la veracitat i la imparcialitat de les informacions i propostes, d'acord amb criteris històrics i científics, i també el respecte a la llibertat d'expressió i de pensament, a la lliure creativitat cultural i al pluralisme cultural i lingüístic de la societat valenciana.







CAPÍTOL IV

Seu del Consell Valencià de Cultura



Article 5. Seu

La seu oficial del Consell Valencià de Cultura estarà a la ciutat de València, al Palau de Forcalló, carrer Museu, 3, sense perjudici que puga fer reunions en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana.







CAPÍTOL V

Funcions del Consell Valencià de Cultura



Article 6. Funcions

1. El CVC és la institució estatutària consultiva i assessora de les institucions públiques valencianes en aquelles matèries específiques que afecten la cultura de la Comunitat Valenciana.

2. Específicament, són funcions del CVC:

a) Elaborar els informes o dictàmens i realitzar els estudis que li sol·liciten les institucions públiques de la Comunitat Valenciana.

b) Emetre informe dels avantprojectes normatius que, a causa de la seua rellevància, li siguen sotmesos a consulta.

c) Realitzar els informes i les declaracions que les persones membres del CVC consideren oportuns per la rellevància social que tinguen, per l'interés o la preocupació que generen en àmbits culturals i científics, o per qualsevol altra raó que els siga d'interés.

d) Proposar a la Presidència de la Generalitat la distinció de les persones, entitats o institucions que se n'hagen fet mereixedores, pel seu treball o la seua dedicació provada a l'estudi, la defensa o la promoció de la cultura valenciana.

e) Elaborar i elevar al Consell de la Generalitat una memòria anual en la qual, a més d'exposar les seues activitats durant l'exercici, es recullen les observacions i els consells pertinents per a la defensa i la promoció de la llengua i la cultura valencianes en qualsevol de les seues manifestacions.

f) Les altres que la Presidència de la Generalitat, les Corts Valencianes o el Consell de la Generalitat li encarreguen.

3. Per tal d'acomplir aquestes funcions de manera adequada, el CVC podrà sol·licitar a les institucions culturals o a les persones que considere convenients, per mitjà de la Presidència, els antecedents, els informes i la documentació que necessite.

4. Una vegada sotmesos a informe o dictamen del CVC els avantprojectes legislatius o normatius, si després de dos mesos des de la data d'entrada en el registre del CVC la institució no s'hi ha pronunciat expressament, s'entendrà que disposen del vistiplau del CVC i que aquest no hi té cap objecció a formular.









CAPÍTOL VI

Duració del càrrec, renovació i pèrdua de la condició de membre del Consell Valencià de Cultura



Article 7. Duració del càrrec

Les persones membres del CVC seran nomenades per un període de sis anys i podran ser elegides novament, d'acord amb el que preveu l'article 8 de la Llei del Consell Valencià de Cultura.



Article 8. Continuïtat última

Per tal d'assegurar la continuïtat en les actuacions del CVC, les persones membres el termini de nomenament de les quals haja finalitzat, continuaran exercint les seues funcions fins a la presa de possessió de les noves persones membres.



Article 9. Pèrdua de la condició de membre

La condició de membre del CVC es perdrà per qualsevol dels motius següents:

a) Per defunció.

b) Per renúncia.

c) Per la finalització del període per al qual fou nomenat o nomenada.

d) Per incapacitat declarada mitjançant resolució judicial ferma.

e) Per incórrer en causa d'incompatibilitat.

f) Per estar condemnat o condemnada, mitjançant sentència ferma, a una pena que implique com a accessòria la inhabilitació professional o política.





CAPÍTOL VII

Òrgans del Consell Valencià de Cultura



Article 10. Òrgans

El CVC es regeix per òrgans col·legiats i unipersonals.

Són òrgans de govern del CVC:

1. El Ple del Consell.

2. La Comissió de Govern.

3. La Presidència.

Són òrgans informatius i de treball: les comissions permanents i les temporals.





Secció primera

El Ple i les seues funcions



Article 11. El Ple

El Ple del CVC és el màxim òrgan decisori de la institució.

Totes les qüestions que afecten la cultura valenciana queden reservades a la decisió del Ple.



Article 12. Funcions del Ple

Corresponen al Ple les atribucions següents:

a) Elaborar el reglament d'organització i funcionament i les seues possibles modificacions, i elevar-lo al Consell de la Generalitat perquè l'aprove.

b) Aprovar la memòria anual.

c) Aprovar l'avantprojecte de despeses de la institució, les seues possibles modificacions i la liquidació, i elevar-lo al Consell de la Generalitat.

d) Aprovar els dictàmens i els informes que haja d'emetre la institució d'acord amb els articles 5 i 6 de la Llei del CVC.

e) Proposar a la Presidència de la Generalitat la distinció d'aquelles persones, entitats o institucions que, pel seu treball o per una provada dedicació a l'estudi, la defensa o la promoció de la cultura valenciana, se n'hagen fet mereixedores.

f) Aprovar els plans o programes d'actuació per a cada exercici econòmic.

g) Constituir les comissions o ponències d'acord amb allò que es preveu en l'article 22 de la Llei del Consell Valencià de Cultura, i designar-ne les persones components i les presidències.

h) Aprovar el règim ordinari de reunions, i, quan pertoque, el de les reunions de les comissions o ponències.

i) Fer propostes de nomenament i de remoció de les persones representants del CVC o de les vocalies membres que per norma corresponga en els organismes o entitats fixats per llei o reglament.

j) Proposar al Consell de la Generalitat l'aprovació de la plantilla de personal al servei de la institució, i la seua estructura orgànica.

k) Les altres que la Presidència de la Generalitat, les Corts Valencianes o el Consell de la Generalitat li encarreguen.

l) Aprovar o rebutjar els acords i les decisions que li traslladen les diverses comissions.

m) Aprovar l'elecció de la Vicepresidència, de la Secretaria i de les quatre persones membres de la Comissió de Govern, i la verificació que s'han complit les causes de cessament i d'incompatibilitats previstes.



n) Qualsevol altra que li atribuïsquen la Llei del Consell Valencià de Cultura i el present Reglament d'organització i funcionament.



Article 13. Informes i dictàmens

El Ple del CVC, a iniciativa de la majoria absoluta de les persones membres presents en la reunió, i a fi de vetlar per la defensa i la promoció dels valors culturals i lingüístics valencians, podrà elaborar els informes o dictàmens que considere escaients.



Article 14. Comunicació de vacants

En el cas de vacant d'alguna persona membre del CVC per una de les causes establides en l'article 9 d'aquest reglament, la Presidència ho comunicarà, en un termini no superior a quinze dies, a la Presidència de les Corts Valencianes i a la de la Generalitat, perquè puguen cobrir-la pel procediment previst en l'article 7 de la Llei del Consell Valencià de Cultura.



Article 15. Substitució de vacants

La nova persona membre del CVC, qualsevol que siga la data en què s'incorpore, cessarà en el càrrec el mateix dia que ho hauria fet la persona membre la vacant de la qual cobreix.

En el cas que es produïren diverses vacants, si les Corts Valencianes no han indicat a qui substitueix cadascuna de les persones nomenades, s'entendrà que la substitució es regeix pel registre d'entrada dels cessaments i per l'ordre en què apareixen els nomenats i nomenades en la notificació oficial.





Secció segona

La Comissió de Govern



Article 16. Composició i elecció

La Comissió de Govern està integrada per la Presidència, la Vicepresidència, la Secretaria del Consell, i quatre membres d'aquest. El vicepresident o la vicepresidenta, i el secretari o la secretària, que ho són també del Ple, seran elegits pel Ple del Consell Valencià de Cultura a proposta de la Presidència, i la resta de persones membres de la Comissió seran elegides per majoria absoluta de vots de les persones membres del Consell Valencià de Cultura, en llista oberta.

Els càrrecs de la Comissió de Govern s'elegiran cada tres anys, llevat de la Presidència, la Vicepresidència i la Secretaria, en la primera reunió plenària, i podran ser reelegits.

S'haurà de procurar la presència equilibrada de dones i homes en la composició de la Comissió de Govern.



Article 17. Atribucions de la Comissió de Govern

Són atribucions de la Comissió de Govern:

a) Elaborar l'avantprojecte anual de despeses.

b) Elaborar el projecte de memòria anual.

c) Dirigir i controlar l'execució del pressupost del CVC i preparar-ne la liquidació.

d) Determinar la tramitació dels escrits i les peticions adreçades a la institució.

e) Exercir les facultats ordinàries en matèria de contractació administrativa, dins dels límits legals i pressupostaris.

f) Disposar les despeses pròpies dels serveis del CVC, dins dels límits legals i pressupostaris.

g) Resoldre les qüestions que la Presidència li sotmeta a consideració i que no estiguen atribuïdes al Ple.

h) Informar la Presidència de les Corts Valencianes i la Presidència de la Generalitat de les activitats i funcionament del Consell Valencià de Cultura.

i) Qualsevol altra atribució que li corresponga segons disposa la Llei del Consell Valencià de Cultura o aquest Reglament d'organització i funcionament, i la resta que no estiguen assignades a cap òrgan específic.





Secció tercera

La Presidència, la Vicepresidència i la Secretaria del CVC i les seues atribucions



Article 18. Nomenament de la Presidència

La Presidència de la Generalitat nomenarà per decret la Presidència del CVC, entre les seues persones membres, després de l'audiència prèvia d'aquestes, i també en decretarà el cessament.



Article 19. Atribucions de la Presidència

1. Les atribucions de la Presidència són:

a) Representar legalment la institució.

b) Convocar, fixar l'ordre del dia, presidir i moderar les reunions.

c) Dirigir tots els organismes i dependències del CVC.

d) Ordenar els pagaments.

e) Vetlar pel compliment dels acords del Ple i de la Comissió de Govern.

f) Proposar la concessió de les medalles del CVC a les persones o entitats que hagen contribuït de forma meritòria a la cultura i la ciència valencianes. La Presidència elevarà les propostes al Ple, a títol individual o replegant les iniciatives plantejades per les comissions de treball.



g) Proposar al Ple l'aprovació de les persones membres i del secretari o secretària de cada comissió.

h) Informar el Ple i la Comissió de Govern sobre les activitats de cada comissió i del compliment eficaç de les obligacions d'aquestes.



i) Remoure les persones membres que falten injustificadament a més de tres reunions consecutives.

j) Qualsevol altra facultat de règim intern o d'administració que no estiga atribuïda al Ple o a la Comissió de Govern.

2. La Vicepresidència substituirà la Presidència en el cas de vacant, absència o malaltia, i a més exercirà les facultats que aquesta li delegue.





Article 20. Funcions de la Presidència

Correspon a la Presidència exercir funcions directives ordinàries i, principalment, fixar l'ordre del dia del Ple, en el qual s'hi inclouran les propostes de la Comissió de Govern, de les comissions permanents, de les temporals, si n'hi ha, i també totes les propostes avalades per petició de, com a mínim, un terç de les persones membres del Consell i trameses abans de la reunió de la Comissió de Govern immediatament anterior al Ple. També li correspon fixar l'ordre del dia de la Comissió de Govern, siga per iniciativa pròpia o siga a petició de la majoria de les persones membres presents.



Article 21. Elecció de la Vicepresidència i de la Secretaria

La Vicepresidència i la Secretaria del CVC les elegirà el Ple a proposta de la Presidència entre les persones membres de la institució, amb audiència d'aquestes, després de la deliberació prèvia del Ple i per majoria absoluta de les persones membres presents.



Article 22. Atribucions de la Secretaria

Corresponen a la Secretaria del CVC les atribucions següents:

a) Cursar les convocatòries de les reunions del Ple i de la Comissió de Govern, amb l'ordre del dia i la documentació corresponents.



b) Estendre, en els dos idiomes oficials, les actes de les reunions, i autoritzar-les amb la seua firma i amb el vistiplau de la Presidència.

c) Expedir els certificats d'actes, acords, dictàmens i informes i les còpies d'aquests amb el vistiplau de la Presidència, i estendre els certificats d'assistència per a acreditar la meritació de les retribucions corresponents.

d) Dur els llibres d'actes del Ple i de la Comissió de Govern. Aquests llibres podran formar-se mitjançant la recopilació de fulls numerats i mecanografiats.

e) Estendre els certificats d'assistència a petició dels interessats o les interessades.

f) Dur un registre de disposicions legals que afecten el CVC i un altre de les resolucions recaigudes en els expedients sotmesos a consulta.

g) Formar i custodiar els expedients individuals del personal al servei del CVC.

h) Actuar de ponent davant la Comissió de Govern o del Ple en assumptes relatius al personal.

i) Tindre cura del registre d'entrades i eixides dels expedients i de distribuir-los adequadament; recordar a les comissions i ponències el compliment dels terminis acordats, i reclamar la devolució dels expedients.

j) Gestionar l'execució pressupostària i els documents comptables i de pagament.

k) Assistir a les comissions informatives amb veu, però sense vot, excepte en el cas que siga membre de les comissions informatives.







TÍTOL II

Funcionament del Consell Valencià de Cultura



CAPÍTOL I

Constitució del Consell Valencià de Cultura



Article 23. Llengües oficials

D'acord amb l'article 6 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, els dos idiomes oficials del CVC són el valencià i el castellà.

Les persones membres del Consell Valencià de Cultura podran fer ús indistintament d'ambdós idiomes.

Tots els escrits del CVC de caràcter intern podran ser bilingües, s'escriuran en valencià o es traduiran a aquesta llengua i, a petició de qualsevol persona membre, seran traduïts al castellà.



Article 24. Sessió constitutiva

El CVC iniciarà les reunions a partir de la data en què es constituïsca, que tindrà lloc en el dia, l'hora i el lloc assenyalats en la convocatòria.

La sessió constitutiva tindrà lloc després de la renovació i estarà presidida per la persona que haja sigut nomenada com a president o presidenta.

El president o la presidenta declararà oberta la sessió. El secretari o la secretària en funcions, o qui el o la substituïsca, llegirà la convocatòria i la llista de persones membres electes.

S'elegiran, seguidament, el vicepresident o la vicepresidenta, el secretari o la secretària i les persones membres de la Comissió de Govern.

Realitzades totes les actuacions anteriors, el president o la presidenta del CVC lliurarà a les persones membres que no la tinguen la corresponent credencial justificativa de la seua condició.



Article 25. Comunicació de la constitució

Acabades les votacions, i havent ocupat els seus llocs les persones elegides en la Vicepresidència i la Secretaria, el president o la presidenta declararà constituït el CVC. Tot seguit es clourà la reunió.



La constitució del CVC es comunicarà a la Presidència de la Generalitat.





CAPÍTOL II

De les persones membres del Consell Valencià de Cultura



Article 26. Assistència a les reunions

Les persones que composen el CVC tindran dret a assistir, amb veu i vot, a les reunions del Ple i a les de les comissions informatives a què pertanyen, hauran de justificar l'absència i podran assistir, amb veu però sense vot, a la resta de comissions informatives.

Les persones membres del CVC podran formar part d'un màxim de tres comissions informatives.



Article 27. Sol·licitud d'informació a altres administracions públiques

El Ple i la Comissió de Govern tindran la facultat de demanar a les administracions públiques les dades, els informes o els documents relacionats amb les matèries per les quals s'interessa, per al millor compliment de les seues funcions. Totes les institucions públiques facilitaran a les persones membres del CVC la informació necessària per al seu treball.



Article 28. Indemnitzacions per assistència

Les persones membres del CVC tindran dret a les dietes, a les despeses de locomoció i a les assistències que siguen indispensables per a complir de manera eficaç i digna les seues funcions.

La Comissió de Govern en fixarà, cada any, la quantia i les modalitats, dins les consignacions pressupostàries corresponents.

També es proveirà d'una assegurança de viatges i desplaçaments a favor de totes les persones membres en el compliment de les seues funcions.





CAPÍTOL III

Dels deures de les persones membres del Consell Valencià

de Cultura



Article 29. Deure d'assistència a les reunions

Les persones membres del CVC tenen el deure d'assistir a totes les reunions del Ple i a les de les comissions de què formen part.





Article 30. Discreció de les deliberacions

Les persones membres del CVC estan obligades a respectar les normes establides en aquest reglament. Han de mantindre la discreció sobre les deliberacions del Consell Valencià de Cultura i, particularment, sobre les de caràcter secret.





CAPÍTOL IV

De les comissions



Article 31. Comissions temporals

El Ple del CVC, a proposta de la Presidència, d'acord amb la Comissió de Govern, o per iniciativa de la tercera part de les persones membres, aprovarà les comissions permanents no previstes en l'article següent, o les comissions temporals que estime oportunes, d'acord amb l'article 22 de la Llei del Consell Valencià de Cultura.



Article 32. Comissions permanents

Tindran caràcter de comissions permanents, sense perjudici d'altres que puguen crear-se en el futur, les següents:

a) Comissió Jurídica i d'Interpretació Reglamentària.

b) Comissió de Llegat Històric i Artístic.

c) Comissió de Promoció Cultural.

d) Comissió de les Ciències.

e) Comissió de les Arts.

Tindran el caràcter de comissions temporals les que es creen per a fins concrets. Aquestes comissions temporals s'extingiran a l'acabament del treball encomanat.



Article 33. Presidència de les comissions

La Presidència de cada una de les comissions haurà d'ocupar-la una persona membre del Consell Valencià de Cultura i serà nomenada pel Ple, a proposta de la Presidència de la institució.



Article 34. Composició de les comissions

Les comissions estaran integrades pel seu president o presidenta i per les persones membres que, a proposta d'aquest o aquesta, aprove el Ple, i se'n designarà, al seu si, un secretari o secretària.

El president o la presidenta del CVC, o la persona membre de la Comissió de Govern en qui delegue, assistirà amb veu i vot a les reunions de les comissions.

Cap comissió no podrà comptar amb un nombre de persones membres superior a la meitat de les del Ple.

La composició de la comissió es procurarà que s'ajuste al principi de presència equilibrada de dones i homes.



Article 35. Atribucions de les comissions

Sense menyscabament de les atribucions que corresponen al Ple del CVC pel que fa a aprovar els dictàmens i els informes emesos per les comissions, aquestes s'ocuparan de les que els competisquen, i en particular de les següents:

– La Comissió Jurídica i d'Interpretació Reglamentària estudiarà les matèries de caràcter jurídic que se sotmeten a la seua consideració, i interpretarà el Reglament a instància del Ple, de qualsevol comissió o de qualsevol de les persones membres.

– La Comissió de Llegat Històric i Artístic tindrà a càrrec l'estudi del patrimoni cultural valencià en les seues diverses facetes, moments i manifestacions.

– La Comissió de Promoció Cultural, entre altres objectius, tindrà la funció de promoure i informar sobre aspectes de la realitat cultural valenciana.

– La Comissió de les Arts s'encarregarà d'estudiar i promoure tot allò relacionat amb les arts plàstiques, escèniques, musicals, audiovisuals i literàries.

– La Comissió de les Ciències tindrà com a objectiu estudiar i promocionar tot allò relacionat amb les ciències i el medi ambient.

Dins les competències atribuïdes a cada comissió es podran proposar treballs i informes que, a iniciativa pròpia i amb el coneixement i conformitat de la comissió, resulten d'interés manifest per al CVC i la societat valenciana.



Article 36. Celebració de les comissions, deliberacions i adopció d'acords

Les comissions seran convocades pel seu president o presidenta, per iniciativa pròpia o a petició de la majoria simple de les persones membres de la comissió, i tindran un caràcter assessor.

Es podran fer reunions telemàtiques, amb les mateixes exigències legals d'assistència i quòrum, en el cas de força major, estat d'alarma, ordre de confinament, mesures per a la prevenció d'epidèmies o altres circumstàncies personals o col·lectives excepcionals.

Es considerarà assistent, a tots els efectes, qui per mitjans telemàtics puga participar en la reunió accedint a tota la informació que s'hi produïsca i al debat, i puga exercir el dret de vot en condicions idèntiques a les exigides per a les reunions presencials.

La Presidència del CVC podrà convocar i presidir qualsevol comissió.

Les deliberacions de les comissions requeriran, per a ser vàlides, l'assistència d'almenys la meitat més una de les persones membres, entre les quals hi hauran de ser el seu president o presidenta i el seu secretari o secretària o qui els substituïsquen.

Els acords s'adoptaran per majoria simple de les persones presents. En el cas d'empat, el president o la presidenta de la comissió resoldrà amb el seu vot decisori, excepte en el cas que el president o presidenta de la institució estiga exercint la presidència de la comissió. Els dictàmens o informes de les comissions portaran la signatura de qui haja presidit la reunió en què s'hagen aprovat i la del secretari o la secretària.





Article 37. Termini per a la tramitació dels informes

Les comissions, en l'exercici de les seues atribucions, hauran d'acabar la tramitació dels informes o dictàmens que els hagen estat sol·licitats, en el termini fixat pel Ple que, si cal, podrà prorrogar-lo, llevat dels casos previstos en la Llei del Consell Valencià de Cultura.



Article 38. Representants del Consell Valencià de Cultura en altres institucions

Les comissions no podran ser convocades a celebrar-se el mateix dia del Ple.

Les persones representants del Consell Valencià de Cultura o les persones membres designades per aquest en altres institucions o organismes n'informaran la comissió respectiva i, si és el cas, el Ple de la institució.



Article 39. Relacions amb altres administracions públiques

Les comissions, mitjançant la Presidència del CVC, podran obtindre la informació o documentació que necessiten de les instàncies corresponents, en l'àmbit de la Generalitat. Si les autoritats requerides no faciliten les informacions o documentació sol·licitades en el termini previst, la Presidència del CVC, a petició o per acord de les comissions afectades, podrà manifestar la seua queixa davant l'autoritat immediata superior de l'òrgan afectat, a fi que es prenguen les mesures pertinents.





Article 40. Compareixences

Les comissions, mitjançant la Presidència del Consell Valencià de Cultura, podran sol·licitar la presència de les persones d'erudició i provada competència en la matèria objecte de debat perquè informen dels punts sobre els quals se'ls consulte.



Article 41. Termini per a la constitució de les comissions

Les comissions permanents i les temporals hauran de constituir-se dins dels quinze dies següents de la seua creació.



Article 42. Procediment dels dictàmens i informes

Per a ser aprovats, cada comissió elevarà al Ple, articulats i motivats com cal, els dictàmens o els informes que haja elaborat al seu si.



Per a elaborar els plans d'actuació, les comissions donaran un avanç provisional dels acords que consideren més importants, sense perjudici de l'aprovació de l'acta corresponent.



Article 43. Comunicació i informació dels dictàmens i informes

Les conclusions que aprove el Ple del Consell Valencià de Cultura seran comunicades a la Presidència de la Generalitat i posteriorment publicades en la memòria anual. Igualment s'actuarà amb els vots particulars.



Article 44. Mitjans materials

La Comissió de Govern haurà de posar a disposició de les comissions els mitjans materials suficients perquè puguen complir la funció que tenen prevista en aquest reglament.





CAPÍTOL V

Del Ple del Consell Valencià de Cultura



Article 45. El Ple i les sessions d'aquest

El Ple és l'òrgan suprem del CVC.

Les sessions podran ser ordinàries o extraordinàries.

Les sessions ordinàries seran convocades per la Presidència almenys una vegada al trimestre.

Les sessions extraordinàries es convocaran a iniciativa de la Presidència, de la Comissió de Govern o d'una tercera part de les persones membres.



Article 46. Assistència, votacions i adopció d'acords

1. Per a la validesa de les deliberacions del Ple i de la Comissió de Govern s'exigirà l'assistència, com a mínim, de la meitat més una de les persones membres, entre les quals es comptaran necessàriament el president o la presidenta i el secretari o la secretària, o els consellers i conselleres que els representen.

En el cas d'absència o malaltia del president o la presidenta i del vicepresident o la vicepresidenta, presidirà la sessió el conseller o la consellera de més edat. En el cas d'absència o malaltia del secretari o la secretària, el substituirà el conseller o la consellera més jove.



Els acords s'adoptaran per majoria de les persones membres presents. En el cas d'empat, la Presidència tindrà el vot de qualitat.

S'entendrà que hi ha majoria simple quan els vots positius superen els negatius, sense comptar les abstencions, els vots en blanc i els nuls.



2. Es podran fer reunions telemàtiques, amb les mateixes exigències legals d'assistència i quòrum, en el cas de força major, estat d'alarma, ordre de confinament, mesures per a la prevenció d'epidèmies o altres circumstàncies personals o col·lectives excepcionals.

Es considerarà assistent a tots els efectes qui, per mitjans telemàtics, puga participar en la reunió accedint a tota la informació que s'hi produïsca i al debat, i puga exercir el dret de vot en condicions idèntiques a les exigides per a les reunions presencials.

3. Les persones membres de la institució podran formular vots particulars raonats en cas de discrepància amb l'acord majoritari.





Article 47. Reunions ordinàries i extraordinàries

El CVC es reunirà en sessions ordinàries o extraordinàries. Les reunions ordinàries tindran lloc d'acord amb el calendari que, anualment, presentarà la Presidència al Ple perquè siga aprovat i publicat després.



En qualsevol cas, el Ple del CVC ha de reunir-se almenys trimestralment en un dels deu últims dies del mes que corresponga. El convocarà la Presidència amb indicació de data i hora. En el cas que no ho fera, el Ple es reunirà automàticament l'últim dia hàbil.



Es convocarà reunió extraordinària del Ple quan ho decidisca la Presidència, o a proposta raonada d'una tercera part de les persones membres integrants.

Poden assistir a les reunions, amb veu però sense vot, després de la decisió de l'òrgan col·legiat corresponent i davant seu, les persones que, per erudició i provada competència, hagen estat convocades per la Presidència per a informar sobre els assumptes sotmesos a l'estudi i a la consideració de la institució.



Article 48. Accés a les reunions del Ple

Tindran accés a la sala de reunions, a més de les persones membres de la institució, el personal funcionari al servei d'aquesta i qui autoritze la Presidència.



Article 49. Sessions reservades

Les reunions del Ple seran reservades quan ho demane un terç de les persones membres o a iniciativa de la Presidència.



Article 50. Elaboració i aprovació de les actes

De les reunions del Ple i de les comissions s'estendrà un acta, que haurà d'incloure una breu enumeració de les matèries debatudes, de les persones que han intervingut, de les incidències produïdes, dels acords adoptats i dels vots particulars, si n'hi haguera. Amb aquest fi es podran utilitzar els mitjans auxiliars, personals i tècnics que calga.



Firmaran l'acta el secretari o la secretària i el president o la presidenta, siga del Ple o de la comissió corresponent. Totes les persones membres del Consell Valencià de Cultura tenen dret a consultar totes les actes dels òrgans de la institució.

Les actes seran aprovades en la mateixa sessió o en la reunió següent del Ple o de la comissió, si no hi ha esmenes. Quan hi haja esmenes, s'hauran de presentar per escrit i, una vegada incloses en les actes corresponents, seran aprovades, si és el cas, en la reunió següent a aquella en la qual es va sotmetre per primera vegada l'acta per a l'aprovació.

Quan es tracte d'actes de les reunions reservades, sols podran ser consultades per les persones interessades després que les hi autoritze la Comissió de Govern.

En l'acta figurarà, a petició de les persones membres de l'òrgan, el vot contrari a l'acord adoptat, l'abstenció i els motius que la justifiquen o el sentit del vot favorable. Així mateix, qualsevol persona membre té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la seua intervenció o proposta, sempre que aporte, en el moment o en el termini que indique la Presidència, el text que corresponga de manera fidedigna a la seua intervenció, i així es farà constar en l'acta o se li afegirà còpia.

Les persones membres que discrepen de l'acord majoritari podran formular vot particular per escrit en el termini de dos dies hàbils i s'incorporarà al text aprovat.

Per a formular el vot particular en contra del dictamen aprovat, la persona membre del CVC haurà de fer-ho constar prèviament en el Ple.

Els consellers i les conselleres que hagen votat en contra podran adherir-se al vot particular o redactar-ne un de propi, sempre que se n'hagen reservat el dret abans d'acabar la sessió plenària.

Quan les persones membres de l'òrgan voten en contra o s'abstinguen, quedaran exemptes de la responsabilitat que, en el seu cas, puga derivar-se dels acords.

La Secretaria podrà emetre certificació sobre els acords específics que s'hi hagen adoptat, sense perjudici de l'aprovació ulterior de l'acta.



En les certificacions d'acords adoptats emeses abans de l'aprovació de l'acta es farà constar expressament aquesta circumstància.



Article 51. Votació

Les persones membres del CVC disposaran del vot afirmatiu, de l'abstenció i del vot en contra.

Els vots particulars podran ser referits de la manera següent:

• Vot discrepant: quan el vot emés siga contrari a l'informe aprovat.



• Vot concurrent: quan el vot emés pel conseller o consellera siga favorable a les conclusions de l'informe, però discrepe de les explicacions que s'hi han fet.

• Explicació de vot: en qualsevol cas, siga quin siga el sentit del vot (afirmatiu, negatiu, abstenció), es podrà fer una explicació del vot perquè conste en l'acta de la sessió.



Article 52. Tramitació de l'ordre del dia

L'ordre del dia de les reunions, amb la documentació corresponent, haurà de trametre's a totes les persones membres almenys amb dos dies d'antelació.

Les propostes d'acord es dirigiran a la Presidència, per escrit, incloent-hi el text que se sotmet a aprovació; tot això sense perjudici del debat i de l'aprovació final del Ple.



Article 53. Convocatòria de l'ordre del dia

L'ordre del dia del Ple el fixarà la Presidència d'acord amb la Comissió de Govern, o a petició d'un terç de les persones membres del Ple.



Article 54. Comunicació de l'ordre del dia

Les convocatòries del Ple, amb l'ordre del dia, es comunicaran d'ofici a la Presidència de la Generalitat i a la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura.



Article 55. Modificació de l'ordre del dia

L'ordre del dia del Ple i de les comissions podrà ser modificat al començament de la reunió, si estan presents totes les persones membres i la modificació és declarada d'urgència amb els vots de la majoria, tal com disposa l'article 46 d'aquest reglament.





CAPÍTOL VI

Dels debats



Article 56. Intervencions en els debats

Durant els debats, cada persona membre del CVC o de la comissió corresponent sol·licitarà al president o presidenta permís per a intervindre. El president o la presidenta concedirà la paraula per ordre de petició i moderarà el debat.

Les persones membres del Consell de la Generalitat i les màximes representants de les institucions de la Generalitat, sempre que ho demanen, podran intervindre en les reunions del Ple del CVC o de les comissions.

Les propostes que eleven les comissions les exposarà el seu president o presidenta o qui ell o ella designe.



Article 57. Rèplica

Les persones membres del Consell Valencià de Cultura tenen dret a replicar a les al·lusions personals.



Article 58. Normes i documentació

Qualsevol membre del CVC podrà sol·licitar al president o presidenta la lectura de normes o documents per a una documentació major en la matèria.



Article 59. Fi del debat

La Presidència del Ple o la de cada comissió podrà considerar acabada una discussió quan considere que un assumpte ha estat prou debatut. També podrà decidir-ho a instància d'un terç de les persones membres.





CAPÍTOL VII

De les votacions



Article 60. Quòrum

Les deliberacions del Ple, de la Comissió de Govern i de qualsevol altra comissió es regiran pel que disposa l'article 46 d'aquest reglament.



La comprovació del quòrum es farà a l'inici de les reunions i de cada votació. Si no hi haguera quòrum, s'ajornarà la votació fins a una reunió posterior.



Article 61. Règim d'adopció d'acords

Els acords del Ple i de la Comissió de Govern s'adopten per majoria, tal com disposa l'article 46 d'aquest reglament. El vot de la Presidència desfarà els empats.

El vot de cada persona membre és personal i indelegable.



Article 62. Les votacions

No poden interrompre's les votacions; durant aquestes no es concedirà l'ús de la paraula a cap persona membre i no es podrà entrar ni eixir de la sala de reunions sense el permís de la Presidència.



Article 63. Votacions secretes

Totes les votacions, tant del Ple com de la Comissió de Govern i de les comissions, podran ser secretes si ho sol·licita alguna persona membre, tant si es tracta de reunions obertes com de reservades.





CAPÍTOL VIII

De la publicitat dels treballs del Ple, de la Comissió de Govern i de les comissions



Article 64. Reproducció dels acords

En la memòria anual del CVC hauran de replegar-se les compareixences, les incidències i els acords adoptats per les comissions, la Comissió de Govern i el Ple, llevat dels que hagen tingut el caràcter de reservats; en aquest cas, l'acta corresponent la custodiarà la Secretaria i podran consultar-la totes les persones membres del Consell Valencià de Cultura.



Article 65. Informació als mitjans de comunicació

La Presidència facilitarà als mitjans de comunicació la informació sobre les activitats dels diversos òrgans de la institució. També concedirà credencials als diferents mitjans de comunicació perquè puguen accedir als locals on se celebren els plens.

Tots els informes i documents aprovats pel Ple, llevat dels reservats, es publicaran en la web del CVC.





CAPÍTOL IX

Procediment del Consell Valencià de Cultura



Article 66. Petició d'informe, dictamen o pronunciament

Qualsevol sol·licitud d'informe, dictamen o pronunciament que s'eleve al Consell Valencià de Cultura es presentarà a la Presidència del CVC. Aquesta, d'acord amb la Comissió de Govern, la trametrà a la comissió corresponent, si n'hi ha, o si es crea amb aquest fi. En el si de la comissió es nomenarà una ponència perquè, en el termini previst per la presidència corresponent, elabore el dictamen o informe que, una vegada discutit al si de la comissió i aprovat, serà tramés a la Presidència del CVC perquè, després de la deliberació en la Comissió de Govern, se sotmeta a l'acord del Ple. La Comissió de Govern podrà tornar un informe a la comissió corresponent sense modificar-lo.



Tots els informes o dictàmens hauran de signar-los el president o la presidenta i el secretari o la secretària de la institució, o qui els substituïsca.

Els vots particulars s'incorporaran i formaran part del contingut del respectiu informe o dictamen aprovat, sempre que s'hagen anunciat, redactat i aportat en termini, quan la persona interessada ho sol·licite.



Les qüestions plantejades davant del Consell Valencià de Cultura i que la Comissió de Govern considere que no són de la seua competència seran remeses per la Presidència a la instància corresponent.





Article 67. Règim econòmic i pressupostari

Anualment el Ple de la institució aprovarà les bases d'execució del règim pressupostari, comptable i de contractació administrativa de la institució, adaptades a la legislació vigent.

La Secretaria del CVC presentarà a la Comissió de Govern, per a estudiar-la i elevar-la posteriorment al Ple, la liquidació del pressupost de l'exercici en el primer trimestre de l'exercici econòmic següent, i serà el president o presidenta qui la remetrà a la persona responsable de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.

Els comptes anuals, formulats per la Secretaria, es presentaran a la Comissió de Govern per a estudiar-los i elevar-los posteriorment al Ple, i seran remesos per la Presidència a la Sindicatura de Comptes en els termes previstos per la normativa d'aquesta.

L'examen dels comptes de la institució correspon a la Sindicatura de Comptes.



Article 68. Codi de bon govern de la Generalitat i Codi intern de la institució

Les persones membres del Consell Valencià de Cultura estan subjectes, de manera individual i voluntària, al Codi de bon govern de la Generalitat i al Codi intern de la institució. Es guiaran per valors democràtics i socials; pels principis de transparència, integritat i exemplaritat; per la sobrietat en les seues actuacions i pel respecte a la Constitució Espanyola, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i la resta de l'ordenament jurídic.

El CVC promourà la millora de la qualitat democràtica i generarà confiança en les institucions per mitjà de l'exemplaritat, la integritat, la imparcialitat i la transparència en les actuacions, i impulsarà el govern obert i la bona administració.

Mapa web