Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 81/2009, de 12 de juny, del Consell, pel qual es dicten normes de desplegament per a la qualificació, registre i foment de les empreses d'inserció en la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6036 de 16.06.2009
Número identificador:  2009/6994
Referència Base de Dades:  007026/2009
 



DECRET 81/2009, de 12 de juny, del Consell, pel qual es dicten normes de desplegament per a la qualificació, registre i foment de les empreses d'inserció en la Comunitat Valenciana. [2009/6994]

L'aprovació de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regulen les empreses d'inserció per a fomentar la inclusió social en la Comunitat Valenciana, ha suposat el reconeixement legal i institucional de la important tasca desenvolupada per estes empreses que, mogudes per l'única ambició de la seua rendibilitat social, contribuïxen a combatre l'exclusió dels col·lectius més desfavorits a través de la seua integració laboral.

Posteriorment, la publicació en el Boletín Oficial del Estado de 14 de desembre de 2007 de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció, ha introduït un marc normatiu sobre esta figura empresarial de caràcter bàsic en tot el territori espanyol.

L'objecte del present decret és desenvolupar els requisits substantius i procedimentals necessaris per a la posada en marxa de la qualificació i registre d'empreses d'inserció en la Comunitat Valenciana. Entre els aspectes regulats cal destacar per la seua rellevància la determinació del percentatge de participació de les entitats promotores en les empreses d'inserció, que es xifra en almenys un cinquanta-un per cent del seu capital social; la fixació del percentatge mínim de treballadors en inserció que les empreses hauran de mantindre en còmput anual, i la pròpia concreció del procediment de qualificació, i del compliment de les obligacions derivades de la qualificació. D'altra banda, es concreten alguns aspectes relacionats amb les mesures de foment previstes en la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat.

El present decret s'articula en quatre capítols: disposicions generals; qualificació de les empreses d'inserció; registre de les empreses d'inserció; i ajudes a la contractació de persones en situació o risc d'exclusió social. Així mateix consta de quatre disposicions addicionals i dos disposicions finals

La disposició final primera de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regulen les empreses d'inserció per a fomentar la inclusió social en la Comunitat Valenciana, autoritza el Consell per a adoptar les disposicions necessàries per al desplegament i execució de la llei. De la mateixa manera, la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció, en l'apartat 3 de la disposició final segona, faculta les comunitats autònomes per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament i aplicació de la llei en el seu marc competencial.

En virtut d'això, una vegada complits els tràmits procedimentals previstos en l'article 43 de la Llei del Consell, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la seua reunió del dia 12 de juny de 2009,

DECRET

CAPÍTOL I

Disposiciones generales

Article 1. Objecte

El present decret té com a objecte el desenvolupament del procediment de qualificació, el registre i les mesures de foment de les empreses d'inserció en la Comunitat Valenciana.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1. El present decret resulta d'aplicació a les empreses d'inserció l'activitat i seu social de les quals radique en la Comunitat Valenciana.

2. Així mateix resulta d'aplicació a les empreses l'activitat de les quals tinga lloc en la Comunitat Valenciana i contracten treballadors que hagen realitzat el seu itinerari en les Empreses d'Inserció a què fa referència l'apartat anterior.

Article 3. Concepte d'Empresa d'Inserció

1. Podran qualificar-se com a empreses d'inserció aquelles estructures productives de béns o servicis que complisquen els requisits establits en l'article 3 de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat.

2. Per a això, les empreses d'inserció hauran de mantindre en còmput anual, des de la seua qualificació, un percentatge de treballadors en procés d'inserció, siga quina siga la seua modalitat de contractació, almenys del trenta per cent durant els primers tres anys d'activitat i almenys del cinquanta per cent del total de la plantilla a partir del quart any, sense que el nombre d'aquells puga ser inferior a tres. La dita proporció haurà de mantindre's en cada un dels centres de treball que depenguen de l'empresa qualificada. A estos efectes, no es computarà al personal especialitzat que duga a terme les mesures personalitzades de suport que configuren els itineraris d'inserció.

Article 4. Promoció de les empreses d'inserció

1. La promoció de les empreses d'inserció correspon a les entitats públiques i privades sense ànim de lucre en l'objecte social o fins de les quals figure la inserció sociolaboral de les persones en situació o risc d'exclusió social.

2. Les entitats promotores de les empreses d'inserció hauran de participar almenys en un cinquanta-un per cent del seu capital social quan es tracte de societats mercantils. En el cas de societats cooperatives, societats anònimes laborals i societats limitades laborals, la dita participació haurà de situar-se en els límits màxims recollits en la legislació aplicable als socis col·laboradors o associats.

Article 5. Acreditació de la situació de risc o exclusió social

1. Els servicis socials, generals o especialitats, de les administracions públiques acreditaran la situació d'exclusió social, i quedarà determinada per la pertinença a algun dels col·lectius previstos en l'article 4 de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, i en l'article 2 de la Llei 44/2007, de 13 de desembre.

2. En el supòsit de persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial i persones afectades amb malaltia mental que tinguen possibilitats d'inserció en el món laboral, els servicis socials hauran d'informar així mateix la concurrència d'altres circumstàncies sociolaborals que aconsellen la seua inclusió en un procés d'inserció sociolaboral a través d'una empresa d'inserció, d'acord amb el que preveu l'apartat anterior.

3. El supòsit de persones que pogueren trobar-se en qualsevol altra situació d'exclusió social o conduent a ella que aconsellara la seua inclusió en un procés d'inserció sociolaboral a través d'una empresa d'inserció, com ara les procedents de centres d'allotjament alternatiu o servicis de prevenció i inserció social autoritzats per la Generalitat, així com les que pogueren establir-se mitjançant un Reial Decret d'acord amb el que disposa la disposició final segona de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció, haurà d'acreditar-se així mateix per mitjà d'informe dels servicis socials generals o especialitzats de les administracions públiques.

CAPÍTOL II

Qualificació de les empreses d'inserció

Article 6. Procediment de qualificació

1. Per a obtindre la qualificació provisional d'empresa d'inserció, haurà de presentar-se sol·licitud segons model normalitzat davant del Servici Valencià d'Ocupació i Formació (SERVEF) o per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 38.4 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, a la qual s'acompanyarà la documentació següent:

a) Documentació acreditativa del nom, raó social, Codi d'Identificació Fiscal i domicili de l'empresa, així com dels centres amb què compta i del seu domicili.

b) Acreditació del representant legal de l'empresa o persona degudament apoderada a este efecte.

c) Estatuts de l'empresa, degudament inscrits en el registre corresponent, on figurarà com a objecte social la inserció sociolaboral de persones que presenten especials dificultats d'accés al mercat laboral, per estar en situació o risc d'exclusió social. Així mateix haurà de constar expressament l'obligació d'aplicar els excedents disponibles obtinguts en cada exercici a la millora o ampliació de les seues estructures productives o a la promoció d'activitats relacionades amb la inserció sociolaboral, no havent de produir-se, en cap cas, repartiment de beneficis.

Quant al capital social i la seua distribució, haurà d'arreplegar-se la participació d'una o diverses entitats promotores en la forma prevista en l'article 4.2 del present decret.

d) Estatuts de constitució de les entitats promotores en l'objecte social de les quals haurà de figurar la inserció sociolaboral de persones en situació o risc d'exclusió social.

e) Projecte de viabilitat de l'empresa d'inserció, on es detallaran els aspectes tècnics de producció i de comercialització, així com el pla d'inversions que es realitzarà, amb expressió detallada de les fonts de finançament.

f) Memòria de les mesures personalitzades de suport als treballadors que ocupen una plaça d'inserció, on s'especificaran les dotacions humanes, materials i tècniques necessàries per a desenvolupar les accions d'inserció laboral i social, metodologia de treball i objectius a aconseguir.

g) Currículum professional del personal especialitzat que es contractarà per a realitzar les mesures personalitzades de suport que configuren l'itinerari d'inserció.

h) Qualsevol altra documentació que poguera resultar necessària per a resoldre sobre la sol·licitud presentada, a requeriment de l'òrgan competent per a la tramitació de la sol·licitud.

2. La presentació de la sol·licitud comportarà l'autorització del sol·licitant perquè el SERVEF obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i en este cas el sol·licitant no haurà d'aportar les corresponents certificacions.

No obstant això, el sol·licitant podrà denegar o revocar este consentiment efectuant comunicació escrita al SERVEF en este sentit. En este supòsit, hauran de presentar-se certificats originals positius de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, expressius d'estar al corrent en el compliment de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social, la validesa dels quals haurà d'estendre's fins al moment de la qualificació definitiva.

3. Per a obtindre la qualificació definitiva, l'empresa d'inserció haurà de presentar, en el termini de dotze mesos des de la seua qualificació provisional, la documentació següent:

a) Relació de treballadors d'alta en plantilla per la qual es justifique el requisit exigit en l'article 3.2 del present decret. En relació amb els treballadors contractats en procés d'inserció, haurà d'aportar-se la targeta de demanda d'ocupació actualitzada en el moment de la contractació, el contracte de treball degudament registrat i el document TA2 d'alta en la Seguretat Social, així com l'acreditació, per mitjà de document expedit pels servicis socials, generals o especialitzats, de les administracions públiques, que el treballador es troba en alguna de les situacions a què es fa referència en l'article 5.

b) Autorització expressa al SERVEF per a demanar de la Tresoreria General de la Seguretat Social l'informe de vida laboral de l'empresa.

c) Balanç social de l'activitat de l'empresa que incloga memòria econòmica i social, el grau d'inserció en el mercat laboral ordinari i la composició de la plantilla, la informació sobre les tasques d'inserció realitzades i les previsions per al pròxim exercici. Esta documentació haurà d'acompanyar-se de la certificació de l'acord d'aprovació per l'òrgan de direcció de l'entitat subscrita pel representant legal d'esta.

En cas d'incompliment del termini fixat en este apartat, s'entendrà que l'entitat promotora desistix de la seua sol·licitud de qualificació.

4. El procediment de qualificació es tramitarà d'acord amb el que disposa la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

La sol·licitud de qualificació serà resolta per acord motivat de la Direcció General del SERVEF, que serà publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. La resolució condicionarà expressament la seua vigència al compliment de les obligacions regulades en la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, i en el present decret, així com a l'absència de causes de desqualificació.

El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de qualificació formulades a l'empara d'esta llei serà de sis mesos, a comptar de la data de presentació de la sol·licitud. En el cas que no recaiguera una resolució expressa en el dit termini, hauran d'entendre's desestimades les sol·licituds, a l'efecte del que establix l'article 43 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sense perjuí de l'obligació que té l'administració de resoldre expressament, de conformitat amb l'article 42.1 de la mencionada llei.

5. Les empreses d'inserció que obtinguen la qualificació podran incloure en la seua denominació les paraules «Empresa d'Inserció» o la seua abreviatura "E.I.».

Article 7. Obligacions derivades de la qualificació

1. La qualificació definitiva com a empresa d'inserció comportarà per als titulars d'estes, respecte a l'administració, les obligacions següents:

a) Presentar, en els tres primers mesos de cada any, la Memòria d'Activitats i l'avaluació de les intervencions desenvolupades, els acords d'inserció sociolaboral formalitzats en el dit període, així com un balanç social en què s'informe sobre els resultats obtinguts en matèria d'inserció laboral dels treballadors amb risc d'exclusió social. Esta documentació haurà d'acompanyar-se de la certificació de l'acord d'aprovació per l'òrgan de direcció de l'empresa, subscrita pel representant legal d'esta.

b) Presentar els comptes anuals i l'informe de gestió corresponents al tancament de cada exercici, en un termini de noranta dies naturals, a comptar de la seua finalització. Esta documentació haurà d'acompanyar-se de la certificació de l'acord d'aprovació per l'òrgan de direcció de l'entitat, subscrita pel representant legal d'esta.

c) Presentar, abans que s'inicie l'any, el Pla d'Activitats i el pressupost anual estimatiu. L'obertura de nous centres de treball, així com la modificació de l'activitat mercantil inicialment desenvolupada, hauran de quedar reflectides en el Pla d'Activitats i no podran comprometre la viabilitat de l'empresa qualificada, per la qual cosa haurà d'aportar-se així mateix un estudi sobre la seua corresponent viabilitat econòmica i social. Esta documentació haurà d'acompanyar-se de la certificació de l'acord d'aprovació per l'òrgan de direcció de l'empresa, subscrita pel representant legal d'esta.

d) Comunicar les modificacions en la plantilla de personal, en el termini d'un mes a comptar de la data en què es produïsquen. La modificació de la jornada de treball o l'extinció del contracte del treballador en inserció exigiran informe dels servicis socials.

e) Prestar la col·laboració adequada als servicis públics d'ocupació, així com als servicis socials generals o especialitzats que participen en el procés d'inserció, a fi que puga realitzar-se l'oportú seguiment, per al qual hauran de facilitar la documentació que a este efecte poguera ser-li requerida.

f) Comunicar qualsevol modificació estatutària que puga incidir en la qualificació obtinguda, en el termini d'un mes des de la seua inscripció en el registre corresponent.

g) Comunicar, en el termini d'un mes a comptar de la data en què es produïsca, qualsevol circumstància, com alguna de les indicades en l'epígraf c) d'este apartat, que puga incidir en la qualificació obtinguda.

2. La informació recollida en els apartats anteriors, a excepció del que preveu l'apartat f), se subjectarà a constància registral en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana.

Article 8. Procediment per a declarar la pèrdua de la condició d'empresa d'inserció

1. El procediment per a declarar la pèrdua de la condició d'empresa d'inserció, i subsegüent desqualificació i baixa en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana, s'iniciarà a sol·licitud dels interessats o d'ofici per acord del director general del SERVEF, que es notificarà a l'empresa d'inserció afectada.

2. Quan el procediment s'inicie d'ofici, l'acord reflectirà aquelles dades de què tinga constància l'administració que pogueren constituir alguna de les causes de la pèrdua de la condició d'empresa d'inserció establides en l'article 7 de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat.

L'empresa d'inserció disposarà d'un termini de quinze dies des de la data de la notificació per a aportar totes aquelles al·legacions, documents o informacions que considere convenients.

Sense perjuí de la sol·licitud dels informes que es jutgen necessaris per a resoldre a més de l'informe preceptiu de la inspecció de treball, amb caràcter previ a la redacció de la proposta de resolució s'efectuarà el tràmit d'audiència en els termes establits en l'article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, havent de dictar-se i notificar-se l'oportuna resolució en el termini màxim de sis mesos des de la data de l'acord.

CAPÍTOL III

Registre de les empreses d'inserció

Article 9. Adscripció del Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana

El Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana, creat per la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, queda adscrit a l'Àrea de Foment d'Ocupació de la Direcció General d'Ocupació i Inserció Laboral del SERVEF.

Article 10. Protecció de dades de caràcter personal

La informació recollida en el Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana estarà subjecta al que preveu la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, i en les altres normes vigents en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

Article 11. Dret d'accés al registre

Els ciutadans que acrediten un interés legítim i directe podran accedir a les dades del Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que disposa l'article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 12. Actes objecte d'inscripció

1. El Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana té com a objecte la inscripció, d'ofici o a sol·licitud dels interessats, de les empreses que hagen obtingut la qualificació definitiva d'empresa d'inserció, a les quals s'assignarà un número d'inscripció en el registre.

2. En el registre s'anotarà així mateix la denominació de l'entitat, el domicili, la seua identificació fiscal, l'objecte social, la identitat de les persones físiques o jurídiques fundadores i el seu capital social.

3. En tot cas, haurà de quedar constància registral del compliment de les obligacions derivades de la qualificació a què fa referència l'article 7 del present decret.

4. Es conservarà un arxiu dels documents sobre el contingut del qual es basen els assentament registrals, així com la documentació complementària verificada per l'administració competent per a la qualificació.

Article 13. Expedició de certificacions

Al titular de la Direcció General d'Ocupació i Inserció Laboral li correspondrà expedir, en el termini de quinze dies, les certificacions que resulten competència del Registre d'Empreses d'Inserció de la Comunitat Valenciana.

CAPÍTOL IV

Ajudes a la contractació de persones

en situació o risc d'exclusió social

Article 14. Règim d'ajudes

1. A més de les condicions establides en el capítol IV de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, les ordres de convocatòria d'ajudes pròpies de la Generalitat tindran en compte les següents:

a) Les ajudes destinades a la contractació de persones en situació o risc d'exclusió social s'atorgaran a l'empresa d'inserció per contracte formalitzat amb el treballador en inserció per un període mínim de sis mesos. El període màxim subvencionable per a un mateix treballador serà de tres anys, tant si es tracta d'un únic contracte com de pròrrogues del contracte inicial; transcorregut este període podrà subvencionar-se excepcionalment la contractació d'un mateix treballador si es donen les condicions previstes en l'apartat 3 de l'article 15 de la Llei 44/2007, de 13 de desembre. En tot cas, la duració màxima del contracte s'adequarà a allò que s'ha previst a la normativa vigent per a la seua modalitat contractual en el moment de la subscripció.

Podran subvencionar-se contractes a jornada completa o a jornada parcial; en este segon cas la jornada diària o setmanal haurà de ser superior a la meitat de la jornada de treball d'un treballador a temps complet comparable.

b) Les ajudes per la contractació d'un treballador de suport sociolaboral es destinaran a finançar els gastos salarials durant el període de desenvolupament de l'itinerari tant en l'empresa d'inserció com en l'ordinària, que no podrà excedir sis mesos en este últim cas. Les ordres de convocatòria determinaran la quantia de l'ajuda de forma proporcional al nombre de treballadors en inserció atesos per cada treballador de suport.

c) Les ordes de convocatòria podran condicionar l'obtenció de les ajudes a què, a partir del segon any de funcionament de l'empresa, s'hagen aconseguit determinats objectius d'inserció.

2. En el cas de les empreses ordinàries, les ordres de convocatòria graduaran la intensitat de les ajudes en funció de la duració i de la modalitat del contracte, sense que en cap cas puguen subvencionar-se contractacions de duració inferior a sis mesos.

Article 15. Procediment de concessió de les subvencions

Les ajudes s'atorgaran fins a esgotar el crèdit disponible, segons l'ordre en què la sol·licitud haja tingut entrada en qualsevol dels registres d'entrada a què fa referència l'article 38 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sempre que es complisquen els requisits exigits en la convocatòria i s'acompanye la totalitat de la documentació establida en ella.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Qualificació de les empreses existents

1. Per a la seua qualificació com a empreses d'inserció, les empreses a què fa referència la disposició addicional primera de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, hauran de seguir el procediment establit en el capítol II del present decret i presentaran conjuntament la documentació exigida en l'article 6 sense necessitat de la seua prèvia qualificació provisional.

2. Les entitats a què fa referència la disposició transitòria de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, podran ser qualificades provisionalment seguint el procediment establit en el capítol II del present decret. La qualificació provisional podrà mantindre's per un període d'un any, durant el qual hauran d'adoptar la forma jurídica a què fa referència l'article 3.2 de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, per a adquirir la qualificació definitiva.

3. La sol·licitud de qualificació prevista en els apartats anteriors haurà de presentar-se en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor del present decret.

Segona. Criteris per a l'aplicació dels itineraris d'inserció sociolaboral

Les mesures d'intervenció i acompanyament que conformen l'itinerari d'inserció que han de prestar les empreses d'inserció als treballadors que ocupen una plaça d'inserció, de conformitat amb el que preveu l'article 3.2.e) de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, es definiran en funció dels criteris que establisquen els servicis socials públics i el SERVEF, d'acord amb les pròpies empreses d'inserció.

Tercera. Relacions laborals dels treballadors en situació d'exclusió social en les empreses d'inserció

1. Les relacions laborals dels treballadors en situació d'exclusió social en les empreses d'inserció es regiran pel que disposa el capítol IV de la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la regulació del règim de les empreses d'inserció.

2. L'Acord d'Incorporació Sociolaboral regulat en els articles 12 i 13 de la Llei 1/2007, de 5 de febrer, de la Generalitat, s'entendrà subscrit per mitjà de l'annex al contracte de treball a què fa referència el paràgraf tercer de l'apartat 2 de l'article 12 de la Llei 44/2007, de 13 de desembre.

Quarta. Models normalitzats

El departament competent per a la qualificació i registre de les empreses d'inserció podrà establir models normalitzats d'impresos per a facilitar el compliment de les obligacions de comunicar informacions per les empreses d'inserció.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa

S'autoritza el conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament i execució d'este decret.

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 12 de juny de 2009

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,

GERARDO CAMPS DEVESA

Mapa web