Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 5/2022, de 29 de juliol, de 2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2023.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9395 de 01.08.2022
Número identificador:  2022/7400
Referència Base de Dades:  007060/2022
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Pressupostos i política pressupostària
    Descriptors:
      Temàtics: elaboració del pressupost, administració regional , monografies



ORDRE 5/2022, de 29 de juliol, de 2022, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2023. [2022/7400]

Preàmbul



La Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, estableix en l'article 28 c) i e) que correspon als consellers, com a membres del Consell i caps de Departament, preparar i presentar al Consell els avantprojectes de lleis de les matèries pròpies del seu departament, així com exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la seua conselleria, en forma d'ordres de la conselleria.

El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, en l'article 55 i ss, assigna a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic les competències en matèria d'hisenda.

L'article 30 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, estableix que els pressupostos de la Generalitat constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica dels drets i obligacions a liquidar durant l'exercici per cadascun dels subjectes que formen part del sector públic de la Generalitat, i s'adequaran als principis que regeixen la programació pressupostària, als escenaris pressupostaris plurianuals i a la consecució dels objectius dels programes de despesa.



Així mateix, l'article 33 de la citada llei, regula el procediment d'elaboració pressupostària que ha de seguir la conselleria amb competències en matèria d'hisenda per a la preparació de l'avantprojecte del pressupost.

D'altra banda, ha de tindre's en compte la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que desenvolupa l'article 135 de la Constitució Espanyola, encara que s'ha de considerar que l'activació de la clàusula de salvaguarda al març 2020 continuarà aplicant-se en 2023, davant la decisió de la Comissió Europea de prolongar un any més, encara que apel·lant, no obstant això, a la prudència fiscal necessària per a garantir la sostenibilitat a mitjà termini.



La present ordre s'adequa als principis de bona regulació referits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D'acord amb l'article 36 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, aquesta és l'instrument a través del qual la conselleria competent en matèria d'hisenda ha de determinar l'estructura del pressupost d'ingressos i despeses, per la qual cosa, sent l'instrument legalment determinat per a això, es dona compliment als principis de necessitat i eficàcia.

Al seu torn, en regular l'estructura del pressupost i establir determinades normes internes sobre l'elaboració d'aquest, es dota els subjectes responsables de les diferents conselleries de la informació necessària per a assegurar el correcte compliment dels tràmits i actuacions a seguir en el marc del procediment d'elaboració del pressupost, la qual cosa dota de seguretat jurídica el procés.

Aquesta ordre dona publicitat i dota de transparència un procés tan rellevant com és el de l'elaboració dels pressupostos de la Comunitat Valenciana. En aquest marc, i d'acord amb el que estableix l'article 9.1 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, es donarà publicitat, a través de la pàgina web de la Generalitat, tant del projecte de pressupost una vegada aprovat pel Consell, com del pressupost definitiu aprovat per les Corts.

Les polítiques pressupostàries de l'exercici 2021 es van dirigir a pal·liar els efectes negatius de la crisi sanitària, social i econòmica derivats de la pandèmia de la COVID-19, mentre que en l'elaboració dels pressupostos de 2022 es van prioritzar les actuacions dirigides no sols al enfortiment dels serveis públics, sinó també a donar suport a la recuperació econòmica i social, aprofitant l'oportunitat del finançament europeu, derivada dels instruments comunitaris de finançament Next Generation EU.

No obstant això, durant 2022, han hagut d'adoptar-se un conjunt de mesures, tant en l'àmbit estatal com autonòmic, per a fer front a les noves circumstàncies conseqüència de la crisi econòmica derivada de l'escalada dels preus de les matèries primeres i dels béns intermedis, i de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia, que han provocat un augment de la inflació i alentit el ritme de creixement econòmic. Així, per a l'exercici 2023, es planteja la necessitat de continuar adoptant mesures per a pal·liar els efectes econòmics, directes i indirectes, derivats d'aquesta crisi, així com continuar l'execució dels fons procedents del Mecanisme de recuperació i resiliència que continuaran tenint un reflex essencial per al desenvolupament de les polítiques de la Generalitat.



Els principals eixos d'aquestes polítiques: la transició ecològica, la transformació digital, la cohesió social i territorial, i la igualtat de gènere, marcaran a mitjà i llarg termini, a través d'importants reformes i inversions, la senda del futur desenvolupament econòmic, després de la posada en marxa del Pla de recuperació, transformació i resiliència d'Espanya, aprovat per la Comissió Europea, i en el qual les comunitats autònomes tenen un important paper en la seua execució.

A la nostra Comunitat, aquest finançament permetrà poder continuar el desenvolupament i compliment de les mesures i objectius que es van establir conjuntament en el marc de la Mesa General de Diàleg Social, després de la signatura de l'Acord per a la recuperació econòmica i social de la Comunitat Valenciana, «Alcem-nos», i en el desenvolupament de les polítiques pròpies previstes en l'Acord de legislatura del Botànic 2, respecte del canvi del model productiu, la creació d'ocupació, la prestació de les polítiques educatives, sanitàries i socials, a més de la lluita contra l'exclusió social i la potenciació de polítiques d'integració i igualtat.

No obstant això, el període d'elaboració del pressupost de la Generalitat arranca, una vegada més, sense que haja tingut lloc la revisió del sistema de finançament de les comunitats autònomes aprovat en 2009 i caducat en 2014. Aquest model, amb dotze anys de vigència, tal com s'ha posat de manifest en nombroses ocasions, no garanteix el principi constitucional de suficiència financera per a la Comunitat Valenciana. Aquesta situació unida al context previst per a 2023, d'una major necessitat de recursos per a pal·liar els efectes de la crisi i impulsar la recuperació econòmica i social, perjudicarà novament la nostra Comunitat, ja que segueixen sense resoldre's els problemes de inequitat i infrafinançament que pateix la Comunitat, i que han d'abordar-se amb urgència a través d'un nou model de finançament autonòmic.

Per a 2023 s'incorporaran en el pressupost les partides corresponents a les actuacions derivades del procés participatiu d'elaboració del pressupost iniciat en 2022 com a projecte pilot.

L'ordre recull la incorporació de la perspectiva de gènere en els pressupostos. La integració de la perspectiva de gènere en els pressupostos suposa avaluar els programes i processos pressupostaris tenint en compte les igualtats entre els sexes i reassignar els recursos d'una manera més equilibrada, si fora necessari. El pressupost es converteix així, en un instrument fonamental per a aplicar la transversalitat de gènere al conjunt de polítiques públiques desenvolupades per la Generalitat.



Asimateix, com a projecte normatiu, el projecte de llei de pressupostos per a 2023 recollirà un informe d'impacte en la infància i adolescència, en compliment del mandat de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència.



En l'elaboració del pressupost de 2023, la despesa s'haurà de prioritzar d'acord amb els objectius perseguits, i és necessària una revisió de totes les partides, evitant creixements inercials no justificats, a fi d'orientar els recursos disponibles cap al procés de recuperació econòmica i social.

En aquest marc, el Consell, d'acord amb les previsions d'ingressos que es determinen establirà el marc de les disponibilitats pressupostàries resultants del sostre de despesa, i determinarà les prioritats i, en conseqüència, el límit de despesa no financera coherent amb las previsions fiscals i els objectius assenyalats per a les comunitats autònomes, d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.



Finalment, l'ordre incideix, igual que en exercicis anteriors, en la necessitat de la territorialització dels projectes d'inversió, la seua localització territorial a escala municipal i excepcionalment a escala comarcal i/o provincial quan l'àmbit de la inversió ho requerisca; de forma tal que únicament seran considerats en el procés d'elaboració les inversions que estiguen degudament territorialitzades.

Finalment, i en relació amb els treballs de posada en marxa del nou sistema d'informació economicofinancera de la Generalitat, NEFIS, i a fi d'avançar en la seua implantació, paral·lelament a l'elaboració del pressupost 2023, l'ordre també preveu l'inici dels treballs previs necessaris per a la posada en marxa del nou aplicatiu NEFIS.



En conseqüència, fent ús de les facultats que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les establides en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions:





DISPOSE



Article 1. Criteris generals

1.1. El pressupost de la Generalitat per a 2023 ha de donar compliment als objectius que s'establisquen per a les comunitats, en aplicació de la Llei orgànica 2/2012 d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, fent-ho compatible amb la plena garantia dels drets reconeguts a la ciutadania en la Constitució i en la resta de l'ordenament jurídic que deriven de serveis públics que són competència de la Generalitat. Tot això, sense perjudici que per a 2023 continue la suspensió de les regles fiscals.

1.2. Les conselleries i el sector públic instrumental de la Generalitat han de revisar i ajustar els objectius que han d'aconseguir d'acord amb el marc pressupostari 2023, els recursos disponibles i la situació derivada del recent escenari que es desencadena de manera marcada després de l'inici de la invasió de l'exèrcit rus sobre Ucraïna, i que requerirà adaptació de les polítiques destinades a atenuar efectes negatius sobre el teixit social i econòmic valencià.



Article 2. Àmbit d'aplicació i unitat de pressupost

2.1. Els pressupostos de la Generalitat comprendran:

a) Els pressupostos del sector públic administratiu, d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.1 de la Llei 1/2015.

b) Els pressupostos del sector públic empresarial i fundacional, d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.2 de la Llei 1/2015.

c) Els pressupostos dels fons a què es refereix l'article 2.4 de la Llei 1/2015.

2.2. Unitat de pressupost

El pressupost s'elaborarà tenint com a unitat de compte l'euro.



Article 3. Comissions i altres òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat i tramitació de l'avantprojecte

3.1. Són comissions participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2023:

3.1.1. La Comissió Delegada del Consell d'Hisenda i Assumptes Econòmics, en els termes previstos en el Decret 167/2015, de 2 d'octubre.

3.1.2. La Comissió de l'Informe d'Impacte de Gènere en els pressupostos de la Generalitat, creada en virtut del Decret 154/2014, de 26 de setembre, del Consell.

3.2. Òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2023:

3.2.1. La Secretaria Autonòmica d'Hisenda que, en el marc de les competències assignades a aquesta en matèria de pressupostos, articula la seua participació en el procés a través dels òrgans següents:

a) La Direcció General de Tributs i Joc, en col·laboració amb la Direcció General de l'Agència Tributària Valenciana, elaborarà la informació necessària que permeta quantificar els capítols I, II, III i V del pressupost d'ingressos i els beneficis fiscals.

b) La Direcció General de Pressupostos que té assignades les funcions de desenvolupament i coordinació de totes les actuacions dirigides a l'elaboració del pressupost, d'acord amb el procediment previst en l'article 33 de la Llei 1/2015, els escenaris pressupostaris plurianuals i els objectius d'estabilitat, deute públic i límit de despesa no financera per a l'exercici 2023.

En particular, li competeix:

· L'elaboració dels escenaris pressupostaris plurianuals d'acord amb el que es disposa en l'article 27 de la Llei 1/2015, ajustat a l'objectiu d'estabilitat fixat per a la Comunitat per als tres exercicis.

· La proposta de límit de despesa no financera, d'acord amb el que disposa l'article 33.1 de la Llei 1/2015.

· L'elaboració de l'avantprojecte dels estats d'ingressos i despeses de la llei de pressupostos.

· L'elaboració de l'avantprojecte d'articulat de la llei.

· L'elaboració de l'informe d'impacte de gènere del projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2023, en els termes que determine la Comissió d'Impacte de Gènere.

· L'elaboració de l'informe de seguiment d'execució d'objectius de l'exercici 2021.

· La coordinació de l'elaboració de l'Informe d'impacte en la infància i l'adolescència, del projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2023, d'acord amb l'article 6 de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de drets i garanties de la infància i l'adolescència.



3.2.2. La Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, a través dels òrgans següents:

a) La Direcció General del Sector Públic i Patrimoni en l'àmbit de les seues competències.

b) La Direcció General de Fons Europeus informarà dels fons estructurals de l'anualitat corresponent als programes operatius FEDER, FSE i qualsevol altra forma d'intervenció comunitària finançada amb fons estructurals, excloent els fons de tipus sectorial la competència del qual no corresponga a aquesta conselleria. Així mateix, efectuarà la previsió d'ingressos corresponent a aquest tipus de fons.

Aquests informes es remetran a la Direcció General de Pressupostos abans del 30 de setembre de 2022, desglossant a escala tant d'assumpte d'ingrés com de capítol, línia de subvenció o projecte de despesa, l'import corresponent a l'ingrés i a la despesa elegible.

c) Així mateix, competeix a la Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera la determinació dels Fons de Compensació Interterritorial.

3.2.3. La Secretaria Autonòmica de Justícia i Administració Pública, a través de la Direcció General de Funció Pública, informarà la Direcció General de Pressupostos, dels canvis d'adscripció orgànica i funcional que hagen de ser tinguts en compte en la confecció del capítol I del pressupost de despeses per a l'exercici 2023.

3.2.4. La Secretaria Autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Consum, a través de la Direcció General d'Economia Sostenible, elaborarà l'informe i previsió de conjuntura econòmica que s'integra en l'informe economicofinancer. Aquest informe haurà de ser remés a la Direcció General de Pressupostos abans del 25 de setembre de 2022.

3.2.5 Els diferents òrgans competents de la Generalitat i de les conselleries elaboraran les propostes ajustades a les lleis que siguen aplicables, als acords i directrius aprovats pel Consell i a les normes i criteris que s'assenyalen en aquesta disposició. Les citades propostes contindran:

– Propostes de l'articulat de l'avantprojecte de llei de pressupostos.

– Modificacions de l'estructura orgànica i funcional, línies de subvenció, projectes d'inversió i financers.

– Escenari plurianual 2024-2026 dels compromisos de despesa continguts en cada programa pressupostari.

– Avantprojecte de l'estat de despeses del seu pressupost.

– Detall d'objectius bàsics i de les accions o línies d'actuació que asseguren la seua realització durant el corresponent exercici, així com en el seu cas els indicadors que els sustenten; inclosos aquells relacionats amb l'impacte de gènere de les polítiques públiques de la Generalitat i del seu sector públic.

– Les previsions dels ingressos afectes als programes per aquests desenvolupats.

– Els avantprojectes dels estats de recursos i dotacions dels organismes autònoms adscrits a les conselleries, formant un sol pressupost per a cada entitat que comprendrà totes les actuacions, operacions i serveis que hagen de realitzar-se en virtut de les funcions que tinguen assignades, en coherència amb les transferències reflectides en els estats de despeses de les conselleries i els estats d'ingressos dels organismes autònoms. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendrà com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades, sense perjudici de l'informe de la Direcció General de Fons Europeus a què es refereix l'apartat 3.2.2 anterior.



3.2.7. La resta del Sector Públic Instrumental elaborarà els seus estats de recursos i dotacions, així com els pressupostos d'explotació i de capital, ajustats al que es disposa en les normes que els regulen. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendrà com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades, sense perjudici de l'informe de la Direcció General de Fons Europeus a què es refereix l'apartat 3.2.2 b) anterior.

Així mateix, haurà d'adjuntar com a annex una memòria explicativa del pressupost de l'entitat que inclourà les seues previsions plurianuals per al període 2024-2026. La remissió dels avantprojectes corresponents s'efectuarà a través de les sotssecretaries de les conselleries a les quals estiguen adscrits. Tot això, sense perjudici de les funcions de coordinació assignades a la Direcció General del Sector Públic i Patrimoni d'aquesta conselleria, i en el seu cas, de les instruccions dictades per aquesta.



Article 4. Procés d'elaboració

4.1. D'acord amb l'article 33.1 de la Llei 1/2015 el Consell acordarà el límit màxim de despesa no financera dels pressupostos de la Generalitat per a 2023 coherent amb les previsions fiscals i els objectius assenyalats per a les comunitats autònomes.

4.2. L'enregistrament en el programa NEPAL de la proposta d'avantprojecte de pressupost es realitzarà en una sola fase, atesos els següents criteris a l'efecte de la determinació de nivells i prioritats de despeses:

Nivell 1: inclourà les despeses fixes o d'estructura per a cadascun dels programes pressupostaris sobre la base dels objectius perseguits, entenent com a despesa fixa tota aquella que es considera imprescindible per a l'adequada prestació dels serveis bàsics associats a les competències i objectius assignats, descomptant les despeses associades a mesures úniques i puntuals de 2022, així com aquelles altres derivades de les mesures extraordinàries adoptades en aquests últims anys i que per a 2023 perden vigència. En tot cas, s'inclouran de forma justificada els compromisos adquirits afectats a l'exercici 2023.

Nivell 2: inclourà un detall justificat d'aquelles despeses necessàries per a l'execució de mesures específiques destinades a la recuperació que es finançaran amb els fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i que es pressupostaran d'acord amb la normativa vigent per a la gestió d'aquests fons, i les instruccions que es dicten a aquest efecte.



Establit el límit de despesa no financera d'acord amb l'apartat 4.1 de l'ordre, i determinada la previsió d'ingressos per a l'exercici 2023, s'elevarà al Consell un informe, a fi que es determinen les prioritats de despesa a realitzar en l'exercici 2023. Tot això, coherent amb les previsions fiscals i els objectius assenyalats per a les comunitats autònomes, d'acord amb el que es preveu en l'article 15 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

4.3. El procés temporal d'enregistrament serà el que es descriu a continuació:

1. La Direcció General de Pressupostos incorporarà, amb anterioritat a l'obertura de NEPAL, en cada programa pressupostari les despeses plurianuals comptabilitzades en l'agrupació de plurianuals corresponent a l'anualitat 2023 de tots els capítols.

2. La Direcció General de Pressupostos elaborarà i incorporarà a NEPAL el pressupost del capítol I «Despeses de personal», d'acord amb les relacions de llocs de treball vigents a 30 de juny de 2022.

3. Cada secció pressupostària, així com els ens del Sector Públic Instrumental, enregistraran les despeses i ingressos afectes corresponents a cadascun dels programes pressupostaris i capítols, d'acord amb els criteris assenyalats en aquesta ordre. Per a tots els capítols de despesa, però especialment per a les despeses corresponents al capítol 4 «Transferències corrents» i al capítol 7 «Transferències de capital», es tindrà en compte i serà objecte d'anàlisi el nivell de prestació dels serveis aconseguida a 31 de desembre de 2021, i la seua dotació en 2022, així com els objectius que es volen aconseguir en el 2023.

4. L'aplicació NEPAL estarà disponible per a enregistrar fins al 19 de setembre de 2022, i s'haurà de remetre necessàriament a la Direcció General de Pressupostos una vegada finalitzat l'enregistrament i en el termini previst en l'article 7 d'aquesta ordre, la documentació prevista en l'apartat 6.1.a «Presentació de la proposta de pressupost 2023», d'acord amb les instruccions que es dicten en desenvolupament de la present ordre.

4.4. Acabat l'enregistrament, la Direcció General de Pressupostos examinarà, en coordinació amb els altres òrgans competents en l'elaboració del pressupost, la documentació pressupostària rebuda, a l'efecte d'ajustar els crèdits al que es disposa en la present ordre i la restant normativa aplicable, tenint en compte el límit de despesa no financera, els escenaris plurianuals i els plans econòmics vigents, tot això amb la finalitat de racionalitzar la despesa pública i complir els objectius individuals d'estabilitat.

4.5. La Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, basant-se en els resultats de l'examen i ajustos previstos en els apartats anteriors, i tenint en compte l'especificat en l'article 33.4 de la Llei 1/2015 elaborarà l'avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2023, i la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, l'elevarà al Consell per a la seua aprovació.



4.6. Una vegada remés a les Corts el projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a 2023, s'iniciaran els treballs per a avançar en la posada en marxa del nou sistema d'informació economicafinancera de la Generalitat, NEFIS. A aquest efecte, la Direcció General de Pressupostos dictarà les oportunes instruccions a fi que les conselleries i entitats procedisquen a l'enregistrament del pressupost 2023 en els termes que es determinen.



Article 5. Estructura dels pressupostos de la Generalitat

5.1. Estructura general del pressupost d'ingressos

El pressupost d'ingressos de l'Administració general de la Generalitat per a l'any 2023, s'estructura d'acord amb la classificació econòmica que s'adjunta com a annex I.

5.2. Estructura general del pressupost de despeses.

El pressupost de despeses de l'Administració general de la Generalitat per a l'any 2023 s'estructura d'acord amb els següents criteris:



a) Ordenació per naturalesa econòmica, segons la classificació que s'hi adjunta com a annex II

b) Distribució orgànica per seccions i ens del sector públic. Annex III.

c) Ordenació funcional dels programes pressupostaris d'acord amb la classificació de grups, funcions i subfuncions vigent. Annex IV.

d) Territorialització dels crèdits de despeses pressupostades. Annex V.

e) Tipologia de projectes d'inversió. Annex VI

5.3. Estructures específiques.

5.3.1. Els pressupostos d'ingressos i despeses dels organismes autònoms i de la resta del sector públic instrumental, s'estructuraran d'acord amb els criteris funcionals, orgànics i territorials assenyalats amb caràcter general i s'ajustaran, quant als criteris econòmics, a les normes específiques de caràcter comptable que els són aplicables.



5.3.2. Els fons mancats de personalitat jurídica als quals es refereix l'article 2.1.c de la present ordre elaboraran pressupostos d'explotació i de capital, d'acord amb el que s'estableix en l'article 52 de la Llei 1/2015.



Article 6. Documentació per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat

6.1. Els òrgans competents per a l'elaboració dels pressupostos per a l'any 2023 formularan les seues propostes a través de cinc documents:



a) Document de «Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupost 2023»:

Consisteix en un document en el qual s'haurà d'indicar els criteris aplicats en la selecció de les actuacions a desenvolupar i destacar els objectius generals del departament i les principals inversions i partides de despeses associades a aquestes, així com, en el seu cas, de la política d'ingressos de gestió departamental que es propose. El seu contingut donarà suport a l'elaboració de la memòria i de l'informe economicofinancer.

Aquest document contindrà necessàriament un apartat específic relatiu a la prioritat de les despeses pressupostades per capítols i la seua justificació, delimitant per a cada prioritat l'objectiu perseguit, el programa pressupostari afectat, l'assignació de recursos orientats a la consecució de l'objectiu assenyalat, tot això justificant aquestes prioritats. Especialment farà esment a les despeses que es financen amb els fons del Pla de recuperació (MRR), amb identificació concreta de les partides d'ingressos que les financen. Així mateix, s'identificaran i quantificaran aquelles despeses derivades de les mesures extraordinàries adoptades en aquests últims exercicis, que per a 2023 perden vigència i, per tant, no serà necessari incloure en el pressupost del pròxim exercici.



L'informe també detallarà, per capítols, tots els ingressos que preveuen gestionar durant l'exercici, inclosos els procedents d'altres administracions públiques i els ingressos propis afectats. A més, s'informarà de totes les despeses que es financen a càrrec d'ingressos finalistes procedents d'altres administracions públiques, així com d'aquelles despeses que es financen a càrrec d'ingressos propis de la Generalitat que d'acord amb la normativa vigent s'adscriuen a una despesa específica.



Aquest document serà remés per correu electrònic a l'adreça presupuestos@gva.es amb la referència «Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupostos 2023». La Direcció General de Pressupostos confirmarà la recepció pel mateix mitjà a l'adreça remitent.



b) Propostes relatives a l'articulat de l'avantprojecte de llei de pressupostos:

Consisteix en un document-proposta normativa que haurà d'anar acompanyat dels següents documents: memòria justificativa de la seua oportunitat, relació de disposicions afectades, informe econòmic sobre la seua repercussió en ingressos i despeses, i informe de l'Advocacia. El seu procediment serà el mateix que en l'apartat anterior i s'haurà de remetre a l'adreça de correu presupuestos@gva.es amb la referència «Presentació de la proposta d'articulat de l'avantprojecte de pressupostos 2023».

c) Informe d'impacte de gènere:

Les sotssecretaries de les conselleries remetran a la Direcció General de Pressupostos els seus informes analitzant l'impacte de gènere dels seus programes de despesa, juntament amb els corresponents als ens del sector públic instrumental adscrits a aquestes, en els termes i conformement al calendari i contingut establit a aquest efecte en les instruccions de la Comissió d'Impacte de Gènere.

Sobre la base d'aquests informes i de la resta de documentació requerida en aquestes instruccions, la Direcció General de Pressupostos procedirà a la redacció de l'informe d'Impacte de Gènere per a l'aprovació pel Ple de la Comissió i la seua incorporació al projecte de llei de pressupostos de 2023.

d) Informe d'Impacte en la Infància i l'Adolescència:

Des de la Direcció d'Infància i Adolescència i la Direcció General de Pressupostos, de manera conjunta, una vegada seleccionats els programes pressupostaris amb impacte directe o indirecte en la infància i l'adolescencia, s'elaborarà aquest informe a partir de l'anàlisi i revisió d'impacte en el col·lectiu assenyalat i la seua incidència en els drets, necessitats i grups de la infància i l'adolescència.

e) Altres propostes i observacions:

La formulació de propostes i observacions de caràcter puntual es remetran per correu electrònic a l'adreça esmentada en el punt a).



f) Imports pressupostaris de despeses i ingressos:

Els imports pressupostaris de despeses i ingressos es registraran en el mòdul NEPAL --amb la combinació de valors i l'emplenament dels segments que formen les aplicacions pressupostàries de despeses i ingressos-– que permetran obtindre totes les magnituds monetàries dels pressupostos i el conjunt de fitxes pressupostàries (FP) corresponents a l'estructura dels pressupostos de despeses per programes.



Les fitxes pressupostàries que s'obtindran de l'explotació del mòdul NEPAL són les que figuren en els annexos VII i VIII de la present ordre.



Article 7. Terminis i criteris per a l'elaboració de la documentació

Els diferents òrgans competents remetran a la Direcció General de Pressupostos la documentació corresponent amb anterioritat al 23 de setembre de 2023.

El sector públic instrumental definit en l'article 2 de la Llei 1/2015 remetrà en el termini establit, la informació a través de les conselleries a les quals estiga adscrit. A aquest efecte, les conselleries adoptaran les mesures oportunes per a la recepció de la documentació en el temps i forma fixats en la present ordre.



Article 8. Criteris generals per a la formulació de propostes

La formulació de propostes pressupostàries s'ajustarà als següents criteris:

a) Optimització del nombre de programes pressupostaris.

b) Contenció i racionalització de la despesa pública.

c) El capítol I «Despeses de personal» prendrà com a referència el cost anual estimat dels llocs adscrits a cada programa pressupostari a data 30 de juny de 2022.

d) El capítol II «Despeses de funcionament» quantificarà les projeccions efectuades en compliment de l'article 2 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat, els compromisos plurianuals i els compromisos documentats amb Acord del Consell.

e) En els capítols IV, VI, VII i VIII de despeses s'hauran d'incloure:

– L'aportació de l'Administració de la Generalitat a les despeses de funcionament o d'explotació del Sector Públic Instrumental als quals s'aplicaran els mateixos criteris establits anteriorment d'aquest article.



– Línies i projectes d'inversió o financers cofinançats amb fons finalistes procedents de persones jurídiques del sector públic o privat.



– Línies i projectes d'inversió o financers cofinançades amb recursos procedents de la Unió Europea.

– Línies de subvenció de caràcter permanent que es deriven de l'aplicació de normes amb rang de llei.

– Compromisos documentats amb Acords de Consell.

– Compromisos ferms adquirits a càrrec d'exercicis futurs.

– Classificació territorial de les inversions i transferències, d'acord amb l'annex V de la present ordre.

f) Per al pressupost dels crèdits procedents del Pla de recuperació, transformació i resiliència s'estarà al que disposa el Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, i la resta de normativa aplicable a la gestió d'aquests fons, així com a les instruccions que dicte a aquest efecte la Direcció General de Pressupostos.



Disposicions finals



Primera

S'autoritza la Direcció General de Pressupostos per a dictar totes les instruccions que considere necessàries per a l'aplicació de la present ordre, sense perjudici que, en l'àmbit dels ens del Sector Públic Instrumental, la Direcció General de Sector Públic i Patrimoni puga dictar totes les instruccions complementàries que considere.



Segona

La relació d'ens del Sector Públic Instrumental recollida en l'annex III té caràcter indicatiu. En aquest sentit les diferents conselleries seran responsables de remetre tant els avantprojectes de pressupostos corresponents al sector públic instrumental dependent d'aquestes que a data de la publicació de la present ordre estigueren en funcionament, com la d'aquells que la seua posada en marxa estiguera prevista amb antelació a l'1 de gener de 2023.



Tercera

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de juliol de 2022



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

Arcadi España García

Mapa web