Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 20/2017, de 21 de juliol, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes per a projectes desenvolupats dins de les estratègies de desenvolupament local participatiu aprovades als grups d'acció local de pesca a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8099 de 04.08.2017
Número identificador:  2017/7163
Referència Base de Dades:  007084/2017
 



ORDRE 20/2017, de 21 de juliol, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes per a projectes desenvolupats dins de les estratègies de desenvolupament local participatiu aprovades als grups d'acció local de pesca a la Comunitat Valenciana. [2017/7163]

Índex

Preàmbul

Capítol I. Normes generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Finançament de les ajudes

Article 3. Règim jurídic

Article 4. Relació amb l'Administració

Article 5. Projectes elegibles

Article 6. Tipus de projectes

Article 7. Beneficiaris

Article 8. Obligacions dels beneficiaris de les ajudes

Article 9. Despeses subvencionables

Article 10. Despeses no subvencionables

Article 11. Intensitat de les ajudes

Article 12. Compatibilitat de les ajudes

Article 13. Dotació pressupostària

Article 14. Criteris de selecció

Article 15. Convocatòries anuals

Capítol II. Procediment de concessió de les ajudes

Article 16. Presentació de sol·licituds

Article 17. Documentació a presentar

Article 18. Fase d'instrucció

Article 19. Fase de proposta

Article 20. Fase de concessió

Capítol III. Justificació i pagament

Article 21. Termini per a la realització i justificació de les inversions



Article 22. Sol·licitud de pagament i justificació de les despeses

Article 23. Autorització de pagament

Capítol IV. Règim i procediment sancionador

Article 24. Procediment de reintegrament

Article 25. Pèrdua o minoració de l'ajuda

Article 26. Règim d'infraccions i sancions

Article 27. Verificació posterior al pagament de l'ajuda

Article 28. Informació i publicitat

Disposició addicional primera. Requisits de notificació, comunicació o exempció.

Disposició addicional segona. Absència de repercussió econòmica

Disposició addicional tercera. Desplegament.

Disposició transitòria única

Disposició derogatòria única.

Disposició final única. Entrada en vigor.





Preàmbul



El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013 estableix les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus entre els quals es troba el Fons Europeu Marítim i de la Pesca (d'ara en avant FEMP) i assenta les bases del desenvolupament local participatiu, configurant els grups d'acció local pesquers (d'ara en avant GALP) com els instruments bàsics a través dels quals s'implementa l'esmentat desenvolupament, per mitjà de l'elaboració i posada en pràctica de les estratègies de desenvolupament local participatiu (d'ara en avant EDLP).

El Reglament (UE) 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu el Fons Europeu Marítim i de la Pesca, incorpora el desenvolupament local com un dels principals instruments per a la consecució de la quarta prioritat de la UE, que suposarà augmentar l'ocupació i la cohesió territorial a través de la promoció del creixement econòmic, la inclusió social, la creació d'ocupació i el suport a l'ocupabilitat i la mobilitat en el treball en les comunitats de pesca i l'aqüicultura, inclosa la diversificació de les activitats en el marc del respecte de la pesca i altres sectors de l'economia marítima.



El Programa Operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de la Pesca 2014-2020 ha sigut aprovat per decisió d'execució de la Comissió de data 13 de novembre de 2015, i arreplega en l'apartat 5.1 la informació específica sobre l'aplicació d'EDLP.

Per a promoure l'aplicació d'aquestes EDLP cal establir les bases de les ajudes dirigides a subvencionar els distints projectes que tinguen encaix en els territoris delimitats de cada GALP i procedir a la seua convocatòria.

Per tot això, havent sigut demanat l'informe preceptiu pertinent de l'Advocacia General de la Generalitat, conforme el dictamen del Consell Jurídic Consultiu, i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 160.2.b) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, d'acord amb el que s'ha exposat en el Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i vista la proposta de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, en l'exercici de les funcions que tinc atribuïdes,





ORDENE



CAPÍTOL I

Normes generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquesta ordre és establir les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a projectes desenvolupats dins de les EDLP aprovades als GALP a la Comunitat Valenciana, en règim de concurrència competitiva.

2. Les sol·licituds seran tramitades pels GALP en les seues respectives àrees geogràfiques d'actuació, per a la qual cosa es formalitzaran convenis de col·laboració amb la Generalitat a través de la conselleria competent en matèria de pesca marítima, per a la implementació de les EDLP.



Article 2. Finançament de les ajudes

1. Les ajudes regulades en la present ordre seran finançades pel FEMP i la Generalitat, en els percentatges que es determinen en el Programa Operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de la Pesca 2014-2020. En cap cas la contribució pública nacional i europea podrà superar els límits que estableix el Reglament del FEMP.

2. Anualment es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana les convocatòries d'aquestes ajudes en què s'establiran els imports globals màxims.

3. Tots els actes dictats en els expedients de subvenció s'entendran condicionats que en el moment de la resolució de concessió subsistisquen les circumstàncies de dret i fet existents en el moment en què es van produir aquells actes.

Per a la distribució de l'import convocat es tindrà en compte l'assignació pressupostària que corresponga a cada una de les EDLP aprovades.

El pressupost assignat a cada estratègia podrà ser incrementat en funció del grau d'execució del total de les EDLP durant tot el període de programació.

Si per renúncia, dissolució, o per qualsevol altra circumstància, algun GALP no puga executar totalment o parcialment el pressupost assignat a aquest per a la totalitat del període de programació pressupostària, l'excedent es distribuirà entre els altres grups, en proporció a la puntuació obtinguda per cada un d'ells en el procediment de selecció de les seues respectives EDLP.



Article 3. Règim jurídic

Les ajudes atorgades en la present ordre es regiran per les normes següents, sense perjuí de les altres normes aplicables en la matèria:

1. Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola i de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.

2. Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca.

3. Reglament delegat (UE) núm. 288/2015, la Comissió de 17 de desembre de 2014, que complementa el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell relatiu a la Marítima Europea i pesca, respecte al temps i les dates respecte a la inadmissibilitat de les sol·licituds.

4. Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, d'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.

5. Programa Operatiu del Fons Europeu Marítim i de la Pesca per a Espanya 2014-2020 i en els criteris de selecció per a la concessió de les ajudes en el marc del Programa Operatiu del FEMP.

6. Criteris de selecció per a la concessió de les ajudes en el marc del Programa Operatiu del FEMP aprovats pel Comité de Seguiment.



7. Les ajudes s'ajustaran al que estableix l'article 6 de la Llei 38/2003, general de subvencions i l'article 7 del seu reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

8. Les ajudes es regiran així mateix per la normativa de la Unió Europea, de l'Estat o de la Generalitat Valenciana que d'ara en avant s'aprove en relació amb aquestes.

9. Resultaran d'aplicació supletòria els procediments de concessió i control previstos en la normativa reguladora de les subvencions públiques.

10. Els convenis de col·laboració firmats entre la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural i cada un dels GALP.



Article 4. Relació amb l'Administració

Els GALP funcionaran sota la figura d'«entitat col·laboradora» dependents directament dels organismes intermedis de gestió (d'ara en avant OIG). Els GALP formalitzaran convenis de col·laboració amb la Generalitat a través de la conselleria competent en matèria de pesca marítima, per a la implementació de les EDLP. En els convenis de col·laboració vindran expressades les funcions i atribucions que assumeixen els GALP per a l'aplicació dels seus EDLP.

Entre les tasques dels grups d'acció local estaran les següents:

1. Generar la capacitat dels agents locals per a desenvolupar i portar a la pràctica les operacions, també fomentant les seues capacitats de gestió de projectes. Promoure la dinamització territorial i la mobilització social.

2. Difondre les convocatòries per a la presentació de projectes.

3. Dissenyar un procediment no discriminatori i transparent de selecció i criteris objectius de selecció de les operacions que eviten conflictes d'interessos, garantisquen que almenys el 50 % dels vots en les decisions de selecció provinguen de socis que no siguen autoritats públiques, i permeten efectuar la selecció per procediment escrit.



4. Garantir la coherència amb l'EDLP en seleccionar les operacions, ordenant-les per prioritats segons la seua contribució a la consecució dels objectius i les metes d'aqueixa estratègia.

5. Rebre les sol·licituds d'ajuda i avaluar-les.

6. Seleccionar les operacions, fixar l'import de l'ajuda i presentar les propostes provisionals de concessió d'ajudes a l'OIG responsable de la verificació final de la subvencionabilidad i de l'aprovació de les ajudes.

7. Fer un seguiment de la posada en pràctica de l'estratègia de desenvolupament local participatiu i de les operacions subvencionades i dur a terme activitats d'avaluació específiques vinculades a aqueixa estratègia.

8. Promoure o participar en projectes de cooperació dins i fora de la Comunitat Valenciana.

9. Qualsevol altra que promoga el desenvolupament sostenible de les zones pesqueres.



Article 5. Projectes elegibles

1. Els projectes elegibles dins d'aquest règim d'ajudes, han d'aconseguir alguns dels objectius que s'enumeren a continuació:

a) Augment del valor, creació d'ocupació, atracció de joves i promoció de la innovació en totes les fases de la cadena de subministrament dels productes de la pesca i de l'aqüicultura.

b) Suport a la diversificació dins o fora del sector de la pesca comercial, a l'aprenentatge permanent i a la creació d'ocupació en les zones pesqueres i aqüícoles.

c) Impuls i aprofitament del patrimoni mediambiental de les zones pesqueres i aqüícoles, incloses les operacions de mitigació del canvi climàtic.

d) Foment del benestar social i del patrimoni cultural pesquer de les zones pesqueres i aqüícoles, inclòs el patrimoni cultural pesquer, aqüícola i marítim.

e) Reforç del paper de les comunitats pesqueres en el desenvolupament local i de governança dels recursos pesquers i activitats marítimes locals.

2. Les ajudes poden incloure mesures previstes en els capítols I, II i IV del títol V del Reglament (UE) núm. 508/2014, a excepció dels articles 66 i 67, sempre que es justifique la seua gestió a escala local. Quan es concedisca ajuda per a les operacions corresponents a aquestes mesures, s'aplicaran les respectives condicions i escales de contribució establides, com s'indica en l'article 63.2 del Reglament mencionat i en la normativa de desplegament del mateix.

3. Les ajudes objecte d'aquestes bases s'acullen, quan no són projectes pesquers, al règim comunitari aplicable a les ajudes de minimis regulat en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, d'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.



Article 6. Tipus de projectes

1. Els projectes que es presenten podran incloure projectes amb inversions productives i no productives.

2. Es defineixen les inversions productives com: qualsevol inversió destinada a la producció de béns o serveis que generen, o puguen generar valor i que suposen la realització d'una activitat econòmica amb creació i/o manteniment d'ocupació.

3. Es defineixen les inversions no productives com: aquelles que no suposen l'inici o el desenvolupament d'una activitat econòmica i/o no són assignats a una activitat econòmica. A més, tindran aquest caràcter els projectes d'interés públic, encara que constituïsquen una activitat econòmica o participen d'activitat econòmica, però no incidisquen en el règim de competència del territori de què es tracte.

4. En general, els projectes han de complir els requisits següents:



a) Contribuir als objectius de l'EDLP aprovada per a la zona on actuarà el GALP.

b) Estar situats en el territori de cada GALP.

c) Ser tècnicament i econòmicament viables.

d) Complir les normes sectorials (UE, nacionals i regionals) aplicables a cada tipus de projecte.



Article 7. Beneficiaris

1. Podran ser beneficiaris les persones físiques o jurídiques, de caràcter públic o privat, que desenvolupen projectes integrats en l'EDLP i que contribuïsquen a aconseguir un o més dels objectius previstos en l'article 4.1 d'aquesta ordre, en l'àmbit territorial del GALP, a la Comunitat Valenciana.

Els GALP podran ser beneficiaris i portar a la pràctica projectes de conformitat amb l'EDLP, d'acord amb l'apartat 4 de l'article 34 del capítol II del Reglament 1303/2013.

Els GALP seran beneficiaris d'ajudes per a les despeses de funcionament i animació.

2. Amb caràcter general, els beneficiaris i receptors de l'ajuda hauran d'estar empadronats o tindre la seua seu social en algun municipi de l'àmbit territorial del GALP corresponent.

3. Podran tindre la condició de beneficiaris les agrupacions de persones físiques que, encara que no tinguen personalitat jurídica puguen dur a terme els projectes o activitats que motiven la concessió de la subvenció. En aquest cas, haurà de fer-se constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cada un d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. Així mateix, haurà de nomenar-se un representant únic de l'agrupació, amb poders suficients per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació.



4. No podran ser beneficiaris de les ajudes:

a) Les empreses en situació de crisi, d'acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C 249/01, de la Comissió, 31.07.2014).



b) Les persones o entitats que es troben en qualsevol dels supòsits o en què concórrega qualsevol de les circumstàncies assenyalades en l'article 13.2 de la Llei 38/2003 general de subvencions.

c) Els qui estiguen subjectes a una ordre de recuperació d'ajudes com a conseqüència d'una decisió prèvia de la Comissió Europea que les declare il·legals i incompatibles amb el mercat comú.

d) Els qui hagen comés una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 o a l'article 90 apartat 1 del Reglament (CE) núm. 1224/2009.

e) Els qui hagen estat involucrats en l'explotació, gestió o propietat de vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió prevista en l'article 40, apartat 3 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 o de vaixells que enarboren el pavelló de països considerats tercers països no cooperants segons s'estableix en l'article 33.



f) Els qui hagen comés algun dels delictes establits en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE quan es presente una sol·licitud d'ajuda d'acord amb el títol V, capítol II del Reglament (UE) núm. 508/2014.



g) Les persones o entitats que hagen comés greus violacions de la política pesquera comuna (PPC).



Article 8. Obligacions dels beneficiaris de les ajudes

1. Els beneficiaris, en formalitzar la seua sol·licitud se sotmeten voluntàriament al compliment de les condicions establides en aquesta ordre per a la concessió i el pagament de les subvencions, així com per a complir els requisits estipulats en la normativa aplicable a aquests.

2. En particular hauran de complir el següent:

a) Realitzar les inversions per a les quals sol·licita l'ajuda i exercir l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i terminis establits.

b) Justificar la subvenció concedida en els termes que preveu la normativa reguladora de les ajudes, així com el compliment dels requisits i condicions, la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.



c) Assumir les responsabilitats que puguen derivar-se de la realització de l'activitat.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i seguiment a efectuar per l'òrgan instructor, així com a qualssevol altres actuacions de comprovació o control financer a efectuar pels òrgans de control competents, tant autonòmics, com nacionals o comunitaris.



e) Comunicar a la conselleria competent en matèria de pesca marítima l'obtenció de subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració pública o ens públic o privat, nacional o internacional.

f) Comunicar a la conselleria competent en matèria de pesca marítima la modificació de qualsevol circumstància, tant objectiva com subjectiva, que afecte algun dels requisits exigits per a la concessió de l'ajuda.

g) Acreditar la durabilitat de les inversions durant els cinc anys següents comptats des de la data del pagament final de l'ajuda de conformitat amb el que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.

h) Adoptar les mesures necessàries per a donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'actuació objecte de subvenció, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 763/2014 de la Comissió d'11 de juliol de 2014 pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 508/2014 pel que fa a les característiques tècniques de les mesures d'informació i publicitat.

i) Mantindre, bé un sistema de comptabilitat separat o bé un codi comptable adequat que permeta identificar clarament totes les transaccions de l'operació objecte de la subvenció.

j) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió i abans del pagament de l'ajuda, que es troben al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social així com en el reintegrament de subvencions, si és el cas. El sol·licitant podrà autoritzar a l'òrgan gestor per a demanar a través de certificats telemàtics l'acreditació del compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

k) Disposar i conservar els llibres comptables, registres diligenciats i la resta de documents degudament auditats en els termes exigits en la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, així com els estats comptables i registres específics que siguen exigits per la normativa reguladora de les ajudes, mentre puguen ser objecte de comprovació i control, a fi de garantir l'adequat exercici de les dites facultats.

l) Conservar els documents justificatius relacionats amb les despeses subvencionades pel FEMP durant un termini de tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en què estiguen incloses les despeses de l'operació d'acord amb el que estableix l'article 140 del Reglament (UE) núm. 1303/2013.

m) Reintegrar les quantitats indegudament percebudes, així com, si és el cas, l'interés de demora corresponent en els termes que preveuen els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

n) En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, haurà de fer-se constar en l'escriptura l'obligació de no efectuar modificacions de les establides en l'article 71 del Reglament (UE) 1303/2013, durant el període de cinc anys següents a la data comptable de l'últim pagament de l'ajuda, i indicar l'import de la subvenció concedida; aquests aspectes han de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent.



o) Aportar declaració responsable de compliment de la norma sobre integració de persones amb discapacitat, o si és el cas l'exempció i, així mateix, declaració de nombre de treballadors discapacitats sobre plantilla total, tancada al 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajudes, d'acord amb el que disposa el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat.

p) Ompliment i actualització d'indicadors relatius al projecte.



q) Estar en possessió de les corresponents sol·licituds d'autorització i llicències en el moment de la sol·licitud de l'ajuda. No obstant això, s'hauran d'obtindre els permisos, llicències i autoritzacions exigibles en funció de l'activitat, almenys en la justificació de despeses prèviament al pagament de l'ajuda.

r) Acreditar la viabilitat tècnica i econòmica de les operacions.

s) L'acceptació del finançament suposa la seua inclusió en la publicació en la llista dels beneficiaris, els noms de les operacions i l'import del finançament públic assignat, d'acord amb el que disposa l'article 119.2 i annex V del Reglament 508/2014 del FEMP. Així mateix, també suposa la publicació de l'import de la subvenció concedida en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que disposa l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



t) Presentació d'una declaració responsable en què manifesten que no han comés infracció greu, no estan inclosos en la llista INDNR, no han comés algun dels delictes establits en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE i que no han comés cap frau en el marc del FEP o el FEMP.

u) Manteniment de la condició anterior per al beneficiari durant tot el període d'execució de l'operació i durant un període de cinc anys després de l'últim pagament. En cas d'incompliment d'aquesta condició haurà de recuperar-se la totalitat de l'import de l'ajuda.



v) Qualsevol altra que legalment li corresponga com a beneficiari de subvencions públiques.

Article 9. Despeses subvencionables

Es consideraran subvencionables les despeses següents:

1. Les accions i projectes previstos en esta orde han de coincidir amb les accions subvencionables establits en l'article 63 del Reglament (UE) núm. 508/2014 i la seua normativa d'aplicació i desenrotllament.



2. Els costos subvencionables són els costos realment incorreguts pel beneficiari sempre que s'ajusten als següents requisits generals:



a) S'hauran realitzat mentre va durar l'acció amb l'excepció de les despeses relatives als informes finals i certificats d'auditoria.

b) Es van pagar pel beneficiari abans del final del termini de justificació, i es corresponen amb la naturalesa de l'operació subvencionada.



c) Estaven consignats en el pressupost estimat total del projecte.



d) Són necessaris per a l'execució de les accions objecte de la subvenció.

e) Són identificables i controlables, en particular, consten en la comptabilitat del beneficiari i estan inscrits de conformitat amb les normes comptables i d'acord amb les pràctiques comptables habituals del beneficiari en matèria de despesa.

f) Compleixen el que disposa la legislació fiscal i social aplicable.



g) Són raonables i justificats, i compleixen el principi de bona gestió financera, especialment pel que fa a l'economia i relació cost / eficàcia.



3. Les inversions per a les quals se sol·licita l'ajuda no es poden iniciar abans de la data de presentació de la sol·licitud ni abans de la realització de l'acta de no inici de comprovació prèvia, en el cas de projectes materials. Les inversions no materials acreditaran el no inici amb la data de la factura de realització del projecte. En cas de projectes materials que no van ser subvencionats, i que no s'han iniciat, poden tindre's en compte en una convocatòria posterior. A aquest efecte, el no inici s'acreditarà per mitjà de la corresponent acta de no inici.



4. També són subvencionables les despeses dels projectes tècnics, estudis tècnics per a la validació de projectes i direcció d'obra, fins a un límit del 12 per cent del cost de la inversió total que s'indica en el projecte, sempre que les accions a què es refereixen resulten seleccionades.





Article 10. Despeses no subvencionables

Tindran caràcter no subvencionable les despeses següents:

1. Les transferències de la propietat d'una empresa.

2. Les compres de materials i equips usats.

3. Despeses relatives al trasllat de maquinària ja existent fins al local d'emplaçament en què es realitzarà el projecte.

4. Elements de transport que no estiguen directament relacionats amb l'operació.

5. Les despeses originades per una mera reposició d'anteriors, llevat que la nova adquisició corresponga a inversions diferents de les anteriors, bé per la tecnologia utilitzada o pel seu rendiment. Tampoc seran subvencionables les despeses originades per obres que suposen el reemplaçament d'elements deteriorats, obres de manteniment i reparació. No tenen la consideració de reparacions les operacions realitzades sobre maquinària instal·lada per a ampliar la seua capacitat o millorar les seues prestacions.

6. Les despeses de constitució i primer establiment d'una societat.



7. Obres no vinculades amb el projecte d'inversió com ara habitatges, menjadors, obres d'embelliment, equips de recreació i semblants.

8. La urbanització que no estiga relacionada amb l'activitat del projecte que es pretén finançar.

9. L'adquisició de terrenys.

10. Interessos de deute.

11. L'impost sobre el valor afegit, excepte quan no siga recuperable d'acord amb la legislació nacional sobre l'IVA.

12. La mà d'obra pròpia, ni els materials de la mateixa procedència.

13. Les despeses de lloguer d'equips i les inversions finançades per mitjà d'arrendament financer (lísing), Així mateix, no seran subvencionables les adquisicions de béns en el marc d'un sistema de venda i arrendament retroactiu.

14. Les inversions començades amb anterioritat a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda, excepte estudis de viabilitat.

15. Quan les operacions es realitzen amb l'objectiu de garantir el compliment de les normes de dret comunitari.

16. Quan les inversions experimenten en els cinc anys següents al pagament final al beneficiari el cessament o la relocalització de l'activitat productiva o un canvi en la propietat d'un element d'infraestructura que proporcione a una empresa o un organisme públic un avantatge indegut o un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació de manera que es menyscaben els seus objectius originals, haurà de reembossar-se la contribució del FEMP en els termes que preveu l'art. 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 pel qual s'estableixen disposicions comunes als fons estructurals.

17. La cria d'organismes modificats genèticament.



Article 11. Intensitat de les ajudes

1. El grau de finançament de projectes en l'EDLP per a les operacions que es duguen a terme a l'empara del capítol III del títol V del Reglament (UE) núm. 508/2013, serà el següent:

a) El percentatge màxim d'ajuda pública, en general, serà del 35 % de la despesa total subvencionable de l'operació.

b) Si el beneficiari és una persona de dret públic o una empresa encarregada de la gestió de serveis d'interés econòmic general, l'ajuda pública podrà ser del 100 %.

c) Si l'operació és d'interés col·lectiu, la presenta un operador col·lectiu, té característiques innovadores a escala local, és de benefici col·lectiu i s'ofereixen al públic els resultats de l'operació, tindrà una ajuda pública entre el 50 % i el 100 %.

d) En el cas de les operacions vinculades a la pesca costanera artesanal s'incrementarà en un 30 %, la contribució pública, així doncs, podrà arribar a un 65 %.

e) Si les operacions són executades per organitzacions de productors, associacions de productors o associacions interprofessionals, l'ajuda pública podrà incrementar-se en un 25 %, de manera que podrà suposar un 60 %.

f) En els projectes no pesquers, en els quals s'haja de considerar en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat a les ajudes de minimis (DO L 352, de 24 de desembre), s'aplicaran els percentatges anteriors i arribaran com a màxim als 200.000 € per promotor durant un període de tres exercicis fiscals.

2. En el cas de projectes d'inversió de les mesures incloses en els capítols I, II i IV del títol V del Reglament (UE) núm. 508/2014, es tindran en compte les escales de contribució i el règim establit per a cada una de les mesures. No se sobrepassaran les intensitats d'ajuda fixades per a aquestes mesures.

3. En tots els casos es tindran en compte els límits que, si és el cas, s'establisquen en la respectiva EDLP en el cas de ser inferiors als límits establits.



Article 12. Compatibilitat de les ajudes

1. Les despeses que hagen sigut o siguen objecte de cofinançament pel FEMP no podran acollir-se a ajudes procedents de cap altre instrument financer o fons comunitari, ni pel mateix fons d'acord amb una mesura o gestor distints.

2. L'import de l'ajuda concedida no podrà ser en cap cas de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, supere el cost de l'activitat subvencionada. En el procediment de resolució de concessió d'aquesta, l'òrgan concedent, podrà reduir l'ajuda concedida.



3. Els beneficiaris hauran de comunicar per escrit l'obtenció de qualsevol altra ajuda, que reben pel mateix concepte i han de rebutjar, si és el cas, i per escrit la resolució de concessió.



Article 13. Dotació pressupostària

1. Les ajudes es concediran a càrrec de les assignacions pressupostàries que en cada un dels anys de vigència del Programa Operatiu FEMP 2014-2020, s'assenyalen en la Llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana.

2. Els percentatges de cofinançament de les ajudes seran del 85 % a càrrec del FEMP i el 15 % a la comunitat autònoma.



Article 14. Criteris de selecció

1. Les ajudes es concediran per concurrència competitiva, per a la qual els projectes participants seran avaluats d'acord amb els criteris establits en les EDLP aprovades i conforme al conveni de col·laboració que se subscriga amb l'administració. El resultat de l'avaluació generarà un orde de prelació entre les sol·licituds presentades, dins de cada una de les seues estratègies.

2. La selecció tindrà en compte la contribució del projecte als objectius fixats en l'EDLP.

En el cas que s'incloguen en l'EDLP mesures previstes en els capítols I, II i IV del títol V del Reglament FEMP, hauran de respectar-se els límits i condicions generals establits per a les mateixes.

3. Els criteris de selecció consideraran els principis generals relatius a la igualtat entre hòmens i dones, la no-discriminació i el desenrotllament sostenible.

4. Els criteris de selecció de projectes estaran contemplats dins d'un procediment dissenyat pels grups d'acció local, transparent i no discriminatori que evite els conflictes d'interessos i que garantisca que almenys el 50 % dels vots en les decisions de selecció provinguen de socis que no siguen autoritats públiques, permeta efectuar la selecció per procediment escrit i es puga accedir públicament a la informació relativa a ells.



Article 15. Convocatòries anuals

1. El procediment per a la concessió de les ajudes previstes en la present Orde s'iniciarà d'ofici per mitjà de convocatòria aprovada per Orde de la Conselleria competent en matèria de pesca marítima.

Les convocatòries anuals es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana així com les línies de pressupostàries i els imports globals màxims que financen les ajudes.

La publicació de les convocatòries d'ajuda es realitzarà atenent també els termes previstos en la normativa estatal bàsica.

2. Les convocatòries es realitzaran amb caràcter anual.

3. Les convocatòries contindran els criteris objectius per a la concreció de les mateixes que, en tot cas, tindran en compte les disponibilitats pressupostàries, l'import dels gastos subvencionables i el de la màxima ajuda possible a concedir.

Així mateix, el contingut de les convocatòries arreplegarà, almenys, els aspectes establits en l'article 166 de la llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions de la Generalitat Valenciana.

4. En cada convocatòria s'assignarà la quantitat pressupostada que correspon a cada EDLP, assignant el 75 % de la xifra per a ajudes a projectes i el 25 % per a despeses d'explotació del grup.

5. Si hi ha excedent pressupostari sobrant d'una o diverses EDLP es podrà distribuir entre la resta d'aquests de manera proporcional a l'import de projectes presentats que van quedar sense ajuda per haver consumit aqueix grup l'assignació en aqueixa convocatòria.

L'import anual objecte de redistribució entre les altres estratègies s'imputarà als pressupostos assignats a cada estratègia per a la totalitat de la programació 2014 2020-.





CAPÍTOL II

Procediment de concessió de les ajudes



Article 16. Presentació de sol·licituds

1. Els interessats que reunisquen les condicions previstes en l'article 8 de la present Orde presentaran les sol·licituds a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat (www.gva.es), en la forma que es determine en la corresponent convocatòria.



2. La presentació de la sol·licitud d'ajudes comportarà l'autorització a l'òrgan gestor per a realitzar les verificacions per via telemàtica o per qualsevol altre mitjà que resulten procedents, en especial aquelles referents a la comprovació del compliment, per part del sol·licitant, de les obligacions tributàries (estatals i de la comunitat autònoma) i enfront de la Seguretat Social, així com per a la comprovació directa de les dades d'identitat (DNI) i, si és el cas, de residència. En el cas que el beneficiari expressament revoque l'autorització prèviament a l'aprovació i pagament de l'ajuda, es presentaran els documents justificatius corresponents.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda serà sempre posterior a la sol·licitud dels permisos, llicències, autoritzacions i concessions que requerisca l'activitat.

4. No s'admetran sol·licituds d'ajuda d'aquells beneficiaris o establiments que tinguen pendent de finalitzar altres accions subvencionades dins de la mateixa mesura o línia d'ajuda.

5. No seran admeses les sol·licituds d'ajuda referents a accions que hagen sigut iniciades abans de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.



6. Haurà d'acreditar-se, per mitjà de declaració responsable, la no concurrència de cap de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

7. Així mateix, s'haurà de presentar declaració responsable de compliment de la norma sobre integració de treballadors discapacitats, o, si és el cas, l'exempció i també declaració de percentatge de treballadors discapacitats sobre la plantilla total tancada a 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajudes, d'acord amb el que disposa el Decret 279/2004, del Govern Valencià.

8. Presentaran declaració firmada que compleixen els criteris enumerats en l'article 10 del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig i així mateix, declararan no haver comés un frau a través del Fons Europeu de Pesca (FEP) o des de l'Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

9. En relació amb les declaracions responsables que s'efectuaran en models normalitzats prèviament facilitats per l'Administració, aquestes comporten que les persones/entitats interessades disposen de la documentació pertinent acreditativa de les dades declarades.

10. La presentació d'una sol·licitud no generarà cap dret a obtindre subvenció. Igualment l'inici de les inversions prèviament a la resolució no implica cap compromís per part de l'Administració sobre la concessió de l'ajuda.

11. No seran admeses a tràmit les sol·licituds que es presenten fora del termini establit en la convocatòria, i es resoldrà la seua inadmissió de conformitat amb el que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

12. Per a preservar l'efecte incentivador d'aquestes ajudes es procedirà a comprovar, per mitjà d'acta de no inici funcionarial o notarial que l'execució de la inversió l'ajuda de la qual se sol·licita no s'ha iniciat abans de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.



Article 17. Documentació a presentar

1. A la sol·licitud, s'adjuntarà la documentació següent, junt amb un annex, on figure l'índex que detalle tota la documentació que s'hi acompanya.

2. En el cas de persones físiques: còpia del DNI quan el beneficiari expressament no autoritze a la consulta del mateix a l'Administració.



3. En el cas de persones jurídiques: targeta d'identificació fiscal i document de constitució de la societat o comunitat de béns, estatuts o acte fundacional en què consten les normes per les quals es regula la seua activitat, inscrits en el corresponent registre oficial.

4. Els que compareguen i firmen les sol·licituds d'autorització en nom d'un altre, presentaran l'acreditació de la dita representació.

5. Documentació acreditativa de la titularitat del bé sobre el qual se sol·licita l'ajuda (certificació actualitzada del Registre Mercantil o de la Propietat).

6. Documentació acreditativa de la titularitat de l'explotació del bé.



7. Model de domiciliació bancària, d'acord amb el que estableix l'Ordre 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació.

8. Declaració de subvencions sol·licitades o concedides per al mateix objecte, en imprés normalitzat.

9. Declaracions responsables a què es fa referència en l'article 15.

10. Acreditació del compliment de les condicions i requisits fixats en la normativa comunitària, estatal i de la Generalitat, que afecten el fi de l'ajuda, així com les autoritzacions necessàries per a la realització de l'acció.

11. Quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties establides en el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, per al contracte menor, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la instal·lació, la prestació del servei o l'entrega del bé, llevat que per les seues especials característiques no hi haja en el mercat suficient nombre d'entitats que els realitzen, presten o subministren. En aquells casos en què l'oferta finalment executada no siga la de menor import econòmic, el beneficiari haurà de justificar les raons que van motivar aquesta decisió. Si aquestes raons no estan prou motivades, l'oferta menor de les presentades en la fase de sol·licitud constituirà a aquest efecte el límit màxim de despesa elegible per al càlcul de l'ajuda.



12. Sol·licitud de llicències o autoritzacions exigibles en funció de l'activitat de l'empresa.

13. Declaració sobre la grandària d'empresa i documentació per a acreditar la condició de PIME. Quan el beneficiari siga una confraria de pescadors o administració pública no caldrà presentar aquesta documentació.

14. Projecte, pel qual se sol·licita l'ajuda, que contindrà una memòria i pressupost, amb una descripció d'aquest i del pla econòmic que s'hi aplique.

Els projectes inclouran informació relativa als indicadors establits en el Reglament (UE) núm. 1242/2014, el Reglament (UE) núm. 1243/2014 i el Reglament núm. 1014/2014 conforme al FEMP.

15. En el pla econòmic ha d'indicar-se quina part correspon a recursos propis i quina part correspon a ajudes rebudes o sol·licitades per a la mateixa finalitat, de qualsevol Administració nacional, local o institucional. També s'especificarà el mètode de finançament de l'activitat fins a la recepció de l'ajuda. En el pressupost detallat de cada acció proposada, l'IVA ha d'anar per separat i acompanyar-se de la documentació justificativa de les despeses incloses.

En el cas d'obres, ha d'haver-hi projecte tècnic, subscrit per tècnic competent i visat col·legial.

16. Quan les inversions prevegen obres, instal·lacions o processos industrials que requerisquen projecte tècnic, aquest haurà de sotmetre's a informe de l'oficina de supervisió de projectes i haurà de comprendre:

a) Una memòria en què es descriga l'objecte de l'acció a realitzar.



b) Plans de conjunt i de detall necessaris perquè l'obra quede perfectament definida.

c) El plec de prescripcions tècniques particulars.

d) Un pressupost amb expressió dels preus unitaris i dels descompostos.

e) Programa de desenvolupament dels treballs o pla d'obra.

f) Les referències en què es fonamentarà el replantejament de l'obra.

g) L'estudi de seguretat i salut

h) La documentació que vinga prevista en normes de caràcter legal o reglamentari.

17. Els projectes tècnics referits a actuacions que hagen de ser subjectes de subvenció es presentaran d'acord amb l'Ordre 9/2016, de 22 d'abril, de 2016, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableix el format digital per a la presentació de projectes tècnics.

18. Qualsevol altra documentació que siga necessària o apropiada per a la correcta valoració del projecte presentat.

19. Certificat d'estar al corrent en el pagament de les seues obligacions tributàries i de la Seguretat Social.



Article 18. Fase d'instrucció

1. Rebudes les sol·licituds, les seccions de Pesca Marítima de les direccions territorials de la Conselleria competent en matèria de pesca a la vista de la proposta provisional de concessió d'ajuda dels GALP realitzaran un control administratiu i en cas de ser necessari, sobre el terreny de les sol·licituds presentades.

Comprovaran l'elegibilitat del projecte segons el que estableix l'article 5 de la present orde.

2. Si la sol·licitud no reuneix tots els requisits establits en les presents bases reguladores i no disposa de tota la documentació exigible, es requerirà al sol·licitant perquè, en el termini de 10 dies, procedisca a rectificar les deficiències de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques amb la indicació que si no ho fera se li tindrà per desistit amb la resolució corresponent dictada en els termes de l'article 21 de la Llei mencionada.

3. En el cas que es constaten errors o defectes de legalitat en la proposta d'ajuda provisional del GALP, la direcció territorial tornarà l'expedient a l'entitat col·laboradora a fi que puga readaptar la proposta de concessió d'ajuda provisional a la legislació vigent o corregir els errors o defectes observats.



Article 19. Fase de proposta

1. Les direccions territorials realitzaran un informe de la verificació administrativa, sobre el terreny i de subvencionabilitat, de les sol·licituds d'ajuda presentades pels grups.

El termini per a resoldre les ajudes serà de sis mesos a partir de la data de publicació de l'ordre d'imports globals màxims. Transcorregut aquest període sense rebre comunicació en aquest sentit, els sol·licitants podran entendre desestimades les seues peticions, només als efectes de la interposició de reclamacions i recursos pertinents.

2. Es podrà limitar la quantitat dels costos subvencionables que es considere que no es justifiquen adequadament en el projecte, tant en termes de nombre com en la seua avaluació econòmica. Quan el cost dels costos admissibles proposats pel sol·licitant és superior al valor de mercat, es podrà proposar la possible no concessió o la reducció de l'ajuda.





Article 20. Fase de concessió

1. Per a realitzar les propostes de concessió d'ajudes, basant-se en els informes de les direccions territorials, es constitueix un òrgan col·legiat que es denominarà Comissió de Valoració d'Ajudes FEMP, que estarà compost per la persona titular de la Subdirecció General de Pesca, la persona titular cap del Servei d'Ordenació del Sector Pesquer, la persona titular cap del Servei de Conservació de Recursos Pesquers, i la persona titular cap de Secció d'Auditories. En cas d'absència se substituiran aquests membres, pels tècnics adscrits a la conselleria competent en matèria de pesca marítima, que designe el director general competent. Aquesta comissió elevarà una proposta de concessió d'ajuda al director general, d'acord amb el pressupost disponible.



La Comissió de Valoració d'Ajudes FEMP podrà demanar els informes, dades i documents que estime convenients, resoldre els dubtes que es presenten i prendre els acords necessaris.

5. La resolució d'aquestes ajudes correspon al director general competent en matèria de pesca marítima per delegació de la persona titular de la conselleria.

6. El període d'execució dels projectes objecte de la subvenció es fixarà en la resolució de concessió.

7. La resolució de concessió de l'ajuda serà notificada als interessats perquè en el termini de 10 dies comuniquen l'acceptació o rebuig d'aquesta en les condicions que allí s'indiquen. Transcorregut aquest termini sense rebre manifestació expressa, s'entendrà acceptada.

8. S'establirà, si és el cas, una llista de reserva dels projectes inclosos, per cada GALP, en la proposta provisional de concessió dels GALP que no van poder aconseguir l'ajuda per falta crèdit pressupostari, que serà utilitzada en cas de no esgotar-se el crèdit disponible o de resultar incrementat posteriorment per renúncies, modificació de resolucions o aportació de pressupost addicional.

9. L'incompliment de les condicions o obligacions imposades sobre les ajudes o en les resolucions recaigudes determinarà, excepte casos de força major, la pèrdua de les ajudes pendents de rebre, sense perjuí de la devolució de les ajudes percebudes si són indegudes, així com de les sancions administratives i penals que pertoquen.

10. L'import de l'ajuda concedida no podrà ser en cap cas de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb un altre tipus de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, supere el percentatge total d'ajuda previst en el Reglament (CE) 508/2013.

11. Les sol·licituds d'ajuda resoltes negativament per falta de fons econòmics podran passar a la convocatòria següent, amb petició prèvia de l'interessat.





CAPÍTOL III

Justificació i pagament



Article 21. Termini per a la realització i justificació de les inversions

1. L'incompliment dels terminis previstos per a la comunicació de la finalització de la inversió i de la justificació de les despeses realitzats sense obtindre pròrroga, suposarà la pèrdua de l'ajuda corresponent.

2. Les pròrrogues del període concedit en la resolució per a la realització i justificació de les inversions se sol·licitaran almenys amb un mes d'antelació al termini establit davant de les seccions de pesca marítima de la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de pesca marítima, que remetran la sol·licitud, acompanyada del seu informe sobre procedència de la pròrroga al director general competent en pesca marítima.

Aquest resoldrà sobre l'ampliació, en els termes que preveu l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i comunicarà, si és el cas, el nou termini concedit per a la realització i justificació de les inversions.



3. Per al pagament de l'ajuda, serà necessari que abans de la data establida en la resolució com a fi de la realització i justificació, les inversions es troben totalment acabades i els pagaments totalment justificats per mitjà de factures i justificants de pagament. L'incompliment d'aquesta condició, sense obtindre prorroga, ocasionarà la perduda de l'ajuda total.



Article 22. Sol·licitud de pagament i justificació de les despeses

1. Els interessats presentaran les sol·licituds de pagament junt amb els documents que es requerisquen per a cada projecte a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat (www.gva.es), en la forma que es determine en la corresponent convocatòria.

2. El termini de justificació del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda serà d'un mes comptat a partir de l'endemà del termini fixat per a la finalització de l'acció en la corresponent resolució de l'ajuda i dins de l'exercici pressupostari en què s'haja concedit l'ajuda.

3. Els documents comuns per al pagament són:

a) Factures originals, que contindran com a mínim les dades següents:

1r. Número i sèrie, si és procedent.

2n. Nom i cognoms o denominació social, número d'identificació fiscal i domicili de l'expedidor i dels destinataris.

3r. Descripció de l'operació i contraprestació total

4t. Base imposable. Tipus tributari i quota repercutible.

5t. Lloc i data d'emissió

6t. Quan siga procedent, número de sèrie de l'aparell adquirit.

b) Quan les subvencions financen obres o instal·lacions que exigisquen projecte tècnic, els pagaments parcials o el total de la subvenció concedida, s'efectuarà contra certificació de l'obra expedida per tècnic competent i les justificacions de pagament corresponent. Les certificacions de la inversió s'ajustaran a cada un dels conceptes del projecte aprovat.

c) Certificació registral, si és el cas.

d) Justificacions del pagament: document de pagament, carta de pagament de la proveïdora i certificació bancària del pagament efectuat pel beneficiari.

e) Relació de justificants de pagaments efectuats, en imprés normalitzat.

4. En tot cas, les factures hauran de presentar-se en original per a procedir al seu segellament i (validació o invalidació) en la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de pesca marítima que corresponga.

L'estampillat indicarà la subvenció per a la justificació de la qual han sigut presentats i si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció. En aquest últim cas s'indicarà la quantia exacta que resulte afectada per la subvenció. Una vegada realitzat l'estampillat, les còpies compulsades s'integraran en l'expedient i els originals es tornaran al beneficiari.

5. Les operacions que no siguen susceptibles de comprovació material, hauran de justificar-se per mitjà d'un informe o memòria en què es detalle l'activitat subvencionada, la finalitat que es pretenia aconseguir amb l'ajuda, i en què es demostre la consecució de la dita finalitat.

6. Les seccions de pesca marítima de les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de pesca marítima seran les unitats responsables del correcte ompliment dels expedients de pagament de les ajudes acollides a aquesta ordre, per a això demanaran als beneficiaris, a través del GALP si és procedent, la documentació i els justificants de pagament i duran a terme els controls sobre el terreny per a verificar la realització de l'acció.

7. No s'admetran els pagaments en metàl·lic, ni els rebuts dels dits pagaments podran ser considerats vàlids per a la justificació de despeses elegibles.

8. No seran admeses com a justificants les despeses efectuades abans de la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda, amb l'única excepció de les despeses corresponents a honoraris de projecte o assistència tècnica.

9. Els costos dels projectes tècnics les accions dels quals no es duguen a terme, no seran admesos per al pagament.

10. Únicament s'abonarà la totalitat de la subvenció concedida si la inversió del projecte ha sigut justificada íntegrament, en qualsevol altre cas, només s'abonarà la part de la subvenció proporcional als justificants de despesa aportats, sense perjuí d'allò que estableix el punt anterior i sempre que la inversió realitzada permeta assolir els objectius per als quals es va concedir la subvenció.

11. Els béns i elements constitutius de la inversió subvencionada no podran ser objecte de transmissió voluntària, ni l'activitat productiva podrà interrompre's voluntàriament, durant el període de cinc anys, comptats a partir de la data comptable de l'últim pagament.

12. El Servei d'Ordenació Pesquera, o les seccions de pesca marítima de les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de pesca marítima podran, en qualsevol moment, efectuar les visites i comprovacions que considere necessàries per a verificar la realització i funcionament normal de les actuacions subvencionades o requerir al beneficiari la presentació de qualsevol documentació encaminada a la verificació.

13. Els beneficiaris de les ajudes hauran de justificar que es troben al corrent de les seues obligacions fiscals i enfront de la Seguretat Social, per a la qual cosa poden autoritzar l'òrgan gestor per a demanar aquesta informació per mitjans telemàtics.



Article 23. Autorització de pagament

1. Les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de pesca marítima analitzaran i verificaran la documentació presentada per a sol·licitar i justificar el pagament de l'ajuda concedida. Remetran l'expedient amb la certificació de la realització de l'acció i la seua proposta de pagament a la direcció general competent en matèria de pesca marítima.

2. Si la documentació és incompleta o té errors esmenables, es requerirà l'interessat perquè esmene en el termini de 10 dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques amb la indicació que si no ho fa, es considerarà que ha desistit, amb la resolució corresponent dictada en els termes de l'article 21 de la llei mencionada.



3. En el cas que el cost acceptat per al pagament siga inferior a l'aprovat o tinga errors no esmenables, els serveis tècnics abans d'elevar la seua proposta, donaran tràmit d'audiència al beneficiari per un termini de 10 dies.

4. Es delega en la direcció general l'autorització del pagament de l'ajuda.





CAPÍTOL IV

Règim i procediment sancionador



Article 24. Procediment de reintegrament

1. Procedirà el reembossament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, en els casos previstos en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. Els procediments de reintegrament de subvencions es regiran pel que disposa l'article 42 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. El director territorial de la conselleria competent en matèria de pesca marítima iniciarà el procediment de reintegrament de la subvenció i s'instruirà un expedient, amb audiència prèvia de l'interessat, de devolució d'ajudes.

3. Una vegada tramitat el procediment de reintegrament, el director territorial enviarà l'expedient amb la proposta que corresponga, a la direcció general per a la seua resolució per delegació de la persona titular de la conselleria.



Article 25. Pèrdua o minoració de l'ajuda

Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si és el cas, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.



Article 26. Règim d'infraccions i sancions

El règim sancionador en la matèria regulada en la present ordre serà l'establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 27. Verificació posterior al pagament de l'ajuda

Si l'operació comprén inversions en infraestructures o inversions productives, la secció de pesca marítima de les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de pesca marítima verificarà si en els cinc anys següents a la data comptable de l'últim pagament de l'ajuda es produeix qualsevol de les següents circumstàncies, establides en l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013:



1. El cessament o la relocalització d'una activitat productiva fora de la zona del programa.

2. Un canvi en la propietat d'un element d'infraestructura que proporcione a una empresa o un organisme públic un avantatge indegut.



3. Un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscaben els seus objectius originals.



Article 28. Informació i publicitat

1. Els beneficiaris adoptaran les mesures necessàries per a donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'actuació objecte de subvenció, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 763/2014 de la Comissió d'11 de juliol de 2014 pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 508/2014 pel que fa a les característiques tècniques de les mesures d'informació i publicitat

Per a això, en les inversions realitzades figurarà, en lloc visible, la participació de les administracions públiques.

2. L'acceptació per part dels beneficiaris del finançament de les ajudes regulades en la present ordre, implica l'acceptació de la seua inclusió en la llista d'operacions que serà publicada per l'Autoritat de Gestió de conformitat amb l'article 119, apartat 2 del Reglament (UE) núm. 508/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca.

3. A les ajudes convocades i concedides d'acord amb les presents bases reguladores, els serà aplicable el que preveuen els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com la difusió de la informació referida en els articles 9 i 10 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.







DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Requisits de notificació, comunicació o exempció

En els projectes de DLP, que es financen en el marc del FEMP, poden estar relacionats o no amb la pesca.

En el cas dels relacionats amb la pesca, les ajudes al desenrotllament local participatiu es troben expressament previstes en l'article 35 i cc. Del Reglament (UE) 1303/2013, així com, en l'art. 60 ss. del Reglament (UE) 508/2014; aquest últim, en el seu article 8.2, disposa que els pagaments efectuats pels estats membres amb base en l'esmentat reglament no es troben afectats pels articles 107, 108 i 109 del TFUE, tenint en compte que s'acullen al Reglament (UE) 508/2014. Es troba per tant, exempt de la notificació prèvia a la Comissió Europea, de conformitat amb l'article 3.2 del Decret 147/2.007, de 7 de setembre, del Consell (pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits establir, concedir o modificar ajudes públiques), sense perjuí de tot això haurà de comunicar-se a la Comissió la informació que determine la normativa comunitària.

En el cas dels projectes no relacionats amb la pesca, s'aplicaran les normes generals sobre ajudes estatals.



Segona. Absència de repercussió econòmica

L'aprovació de les presents bases no comporta obligació econòmica o cap despesa per al pressupost de la Generalitat. Seran les successives resolucions per les quals s'efectuen les convocatòries periòdiques específiques de les ajudes les que comportaran les dites obligacions econòmiques.



Tercera. Desplegament

Es faculta la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, perquè emeta els actes, resolucions i instruccions que siguen necessaris per a l'aplicació d'aquesta ordre.





DISPOSICIÓ DEGORATÒRIA ÚNICA



Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa la present ordre.





DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA



Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 21 de juliol de 2017



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO

Mapa web