Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 45/2011, de 8 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'estructura de les programacions didàctiques en l'ensenyança bàsica



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6544 de 16.06.2011
Número identificador:  2011/6874
Referència Base de Dades:  007102/2011
 



ORDE 45/2011, de 8 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'estructura de les programacions didàctiques en l'ensenyança bàsica



[2011/6874]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, disposa en l'article 6.1 que s'entén per currículum el conjunt d'objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació de cada una de les ensenyances regulades en la dita llei. En l'article 6.3 s'establix que els continguts bàsics de les ensenyances mínimes requeriran el 55 per cent dels horaris escolars per a les comunitats autònomes que tinguen llengua cooficial i el 65 per cent per a aquelles que no la tinguen; mentres que l'article 6.4 diu que les administracions educatives establiran el currículum de les distintes ensenyances regulades en l'esmentada llei, del qual formaran part els aspectes bàsics fixats pel Govern, i els centres docents desplegaran i completaran, si és el cas, el currículum de les diferents etapes i cicles fent ús de la seua autonomia. En este sentit, l'article 121.1 indica que el projecte educatiu incorporarà la concreció dels currículums establits per l'administració educativa que correspon fixar i aprovar al claustre, així com el tractament transversal en les àrees, matèries o mòduls de l'educació en valors i altres ensenyances, mentres que l'article 121.3 diu que correspon a les administracions educatives contribuir al desplegament del currículum i afavorir l'elaboració de models oberts de programació docent i de materials didàctics que atenguen les distintes necessitats de l'alumnat i del professorat.

El Reial Decret 1513/2006, de 7 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes de l'Educació Primària, i el Reial Decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria, regulen els aspectes bàsics del currículum en l'ensenyança bàsica.

Al seu torn, l'administració educativa de la Comunitat Valenciana ha establit els currículums de l'Educació Primària i l'Educació Secundària Obligatòria, respectivament, per mitjà del Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana, i el Decret 112/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana.

El Decret 233/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària, en l'article 78, atribuïx als equips de cicle la funció d'organitzar i desenrotllar les ensenyances pròpies del cicle educatiu. Així mateix, en els articles 83 i 89 establix com a responsable de la redacció del projecte curricular la comissió de coordinació pedagògica.

El Decret 234/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional dels instituts d'Educació Secundària, en l'article 88, atribuïx als departaments didàctics l'organització i desenrotllament de les ensenyances pròpies de les àrees o matèries, i en l'article 90.3 assenyala que és competència d'estos l'elaboració, abans del començament del curs acadèmic, de la programació didàctica de les ensenyances corresponents a les àrees o matèries integrades en el departament, sota la coordinació i direcció de la direcció d'este. Addicionalment, l'article 106 establix aquells aspectes que, necessàriament, han d'incloure's en les àrees i matèries assignades o integrades en este.



Per tal de complir els preceptes anteriors, i afavorir un model de programació didàctica que servisca com a referent per al professorat que exercix la docència en l'ensenyança bàsica, la present orde regula l'estructura de les programacions didàctiques en les etapes d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria.

Per tot això, vista la proposta del director general d'Ordenació i Centres Docents de la Conselleria d'Educació, de data 6 de juny de 2011, de conformitat amb esta, i en virtut de les competències que m'atribuïx l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,







ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present orde té com a objecte regular l'estructura de les programacions didàctiques en l'ensenyança bàsica.

2. Esta orde serà aplicable en tots els centres públics i privats que, degudament autoritzats, impartisquen ensenyances d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria.



Article 2. Finalitats de les programacions didàctiques

Les programacions didàctiques que elabore el professorat tindran, entre altres, les finalitats següents:

a) Facilitar la pràctica docent.

b) Assegurar la coherència entre les intencions educatives del professorat i la posada en pràctica en l'aula.

c) Servir com a instrument de planificació, desenrotllament i avaluació del procés d'ensenyança i aprenentatge.

d) Oferir el marc de referència més pròxim per a organitzar les mesures d'atenció a la diversitat de l'alumnat.

e) Proporcionar elements d'anàlisi per a l'avaluació del projecte educatiu, de les concrecions dels currículums i de la mateixa pràctica docent.



Article 3. Estructura de les programacions didàctiques

Les programacions didàctiques en l'ensenyança bàsica hauran de concretar, almenys, els apartats següents:

1. Introducció.

a) Justificació de la programació.

b) Contextualització.

2. Objectius.

a) Objectius generals de l'etapa i, si és el cas, cicle.

b) Objectius específics de l'àrea o matèria.

3. Competències bàsiques. Relació entre les competències bàsiques i els objectius de l'àrea o matèria i els criteris d'avaluació.

4. Continguts. Estructura i classificació.

5. Unitats didàctiques.

a) Organització de les unitats didàctiques.

b) Distribució temporal de les unitats didàctiques.

6. Metodologia. Orientacions didàctiques.

a) Metodologia general i específica de l'àrea o matèria.

b) Activitats i estratègies d'ensenyança i aprenentatge.

7. Avaluació.

a) Criteris d'avaluació.

b) Instruments d'avaluació.

c) Tipus d'avaluació.

d) Criteris de qualificació.

e) Activitats de reforç i ampliació.

f) Avaluació del procés d'ensenyança i aprenentatge.

8. Mesures d'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitat de compensació educativa.

9. Foment de la lectura.

10. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació.

11. Recursos didàctics i organitzatius.

12. Activitats complementàries.



Article 4. Elaboració de les programacions didàctiques

1. En l'Educació Primària, les programacions didàctiques seran elaborades pels mestres que integren l'equip de cicle atenent la necessària coordinació entre els cursos que el componen, així com entre les diferents àrees que l'integren.

2. En Educació Secundària Obligatòria, cada departament elaborarà la programació didàctica de les ensenyances que té encomanades. Els departaments realitzaran la programació didàctica de les seues matèries, àmbits i mòduls sota la coordinació i la direcció de la direcció de departament, i vistes les orientacions dels equips de transició per a procurar la correcta coordinació i continuïtat entre l'Educació Primària i l'Educació Secundària Obligatòria.

3. En l'elaboració de les programacions, hauran de tindre's en compte les directrius i els criteris emanats de la comissió de coordinació pedagògica.

4. Les programacions didàctiques hauran d'estar redactades abans de l'inici de les activitats lectives del curs escolar corresponent, i entregades a la direcció del centre abans del 30 de setembre de cada any, a fi d'adequar les programacions a les circumstàncies de l'alumnat i del centre durant el dit curs escolar.



Article 5. Programacions alternatives

1. El professorat programarà la seua activitat docent d'acord amb la programació didàctica elaborada pel respectiu òrgan de coordinació docent.

2. En l'Educació Secundària Obligatòria, en aquells casos en què el professorat opte per incloure en la seua activitat docent alguna variació respecte de la programació didàctica del departament, la dita variació, i la seua justificació, hauran de ser incloses en la programació didàctica del departament. En tot cas, hauran de tindre's en compte les directrius i els criteris emanats de la comissió de coordinació pedagògica.



Article 6. Disponibilitat de les programacions didàctiques davant de la comunitat educativa

1. Les programacions didàctiques elaborades pels òrgans de coordinació docent estaran a disposició de tots els membres de la comunitat educativa i seran accessibles a estos en qualsevol moment.

2. A fi d'afavorir l'accessibilitat al contingut de les programacions didàctiques, estes seran exposades en format imprés en alguna dependència del centre docent que siga d'accés públic a tots els membres de la comunitat educativa, i quan siga possible, en format electrònic o per aquells mitjans que crega oportú el centre docent.





Article 7. Supervisió de les programacions

1. Una vegada realitzades les programacions didàctiques per cada un dels òrgans de coordinació docent, estes seran incloses en la programació general anual del centre, prèvia supervisió i avaluació de la direcció d'este.

2. La direcció del centre comprovarà que l'elaboració de les programacions didàctiques s'ajusta formalment al que establix la present orde. En cas contrari, la direcció tornarà la dita programació a l'òrgan de coordinació docent encarregat de realitzar-la, per a la seua reelaboració.

3. Correspon a la Inspecció Educativa la revisió de les dites programacions i el seu seguiment, i, si és el cas, la petició de tots els aclariments que considere oportuns respecte als diversos aspectes de la programació, i l'enviament a la direcció del centre d'un informe en què s'indiquen les observacions a la programació que es consideren oportunes per a la seua revisió i modificació per part de l'òrgan de coordinació docent corresponent.



Article 8. Avaluació de les programacions didàctiques

1. L'avaluació de les programacions didàctiques serà preceptiva i s'efectuarà de conformitat amb el que disposa l'article 15 de l'Orde de 13 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Primària, i en l'article 20 de l'Orde de 14 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Secundària Obligatòria.

2. Les propostes de millora que es realitzen sobre la programació didàctica basant-se en la seua avaluació hauran de ser incloses en la memòria que efectuen els equips de cicle i els departaments didàctics a la finalització del curs escolar. Les dites millores hauran de figurar en les programacions didàctiques del següent curs escolar.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Models de programació

Sense perjuí de l'autonomia pedagògica dels centres, la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents facilitarà als centres docents criteris i indicacions orientatius per a l'elaboració de models oberts de programació docent.



Segona. Difusió i supervisió de la norma

1. La Inspecció Educativa vetlarà pel compliment del que establix esta orde.

2. Els equips directius dels centres públics i la direcció dels centres privats complirà i farà complir el contingut de la present orde i en difondrà el contingut entre els membres de la comunitat educativa.





Tercera. Interpretació i aplicació

Es faculta a la direcció general competent en matèria d'ordenació i centres docents, perquè, en l'àmbit de les seues competències respectives, dicte totes les resolucions i instruccions que calguen per a la interpretació i l'aplicació del que disposa la present orde.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa la present orde.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 8 de juny de 2011



El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

Mapa web