Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 91/2021, de 2 de juliol, del Consell, de regulació del sistema d'incentivació retributiva del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9130 de 19.07.2021
Número identificador:  2021/7840
Referència Base de Dades:  007106/2021
 



DECRET 91/2021, de 2 de juliol, del Consell, de regulació del sistema d'incentivació retributiva del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat. [2021/7840]

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit subjectiu

Article 3. Principis del model de diferenciació retributiva

Article 4. Òrgans de participació del personal en el sistema de productivitat

Article 5. Comissió central de seguiment de productivitat

Article 6. Comissions locals de seguiment de productivitat

Capítol II. Subsistema general de productivitat o per assoliment d'objectius

Article 7. Definició del subsistema general o per assoliment d'objectius

Article 8. Àmbit subjectiu del subsistema general

Article 9. Requisits per a participar

Article 10. Definicions bàsiques

Article 11. Acord de gestió

Article 12. Establiment d'objectius globals de l'acord de gestió



Article 13. Establiment d'objectius de les unitats funcionals

Article 14. Establiment d'objectius individuals

Article 15. Avaluació del compliment d'objectius

Article 16. Puntuació inicial

Article 17. Puntuació final

Article 18. Compliment d'objectius

Article 19. Avaluació d'objectius a l'efecte de la seua consideració en la carrera i desenvolupament professional

Article 20. Distribució de l'assignació econòmica

Article 21. Assignació de la quantia individual del complement de productivitat per assoliment d'objectius

Capítol III. Subsistema de productivitat per participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general

Article 22. Definició

Article 23. Assignació de les activitats

Article 24. Pagament

Article 25. Caràcter del temps de treball prestat

Article 26. Improcedència del còmput de les activitats d'aquest subsistema en el subsistema general

Article 27. Mesures per a equilibrar la participació de les dones en els programes especials de productivitat

Disposició transitòria única. Activitats i programes especials que tenen la consideració de complement de productivitat per la participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general

Disposició addicional única. Agrupació d'entitats

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final única. Entrada en vigor

Annex I. Metodologia per a la determinació d'objectius.

Annex II. Metodologia per a l'avaluació d'objectius.



El temps transcorregut i l'experiència acumulada des de l'entrada en vigor del Decret 38/2007, de 13 d'abril, del Consell, ha posat de manifest la necessitat d'introduir modificacions en la regulació del complement de productivitat del personal al servei de les institucions sanitàries de la conselleria competent en sanitat. Encara que les modificacions de l'articulat són puntuals, resulta més apropiat aprovar un nou decret que continga tota la regulació de la matèria, ja que s'afig un nou capítol. El model del qual es parteix ha donat suport al sistema de direcció per objectius en les institucions sanitàries. El senzill fet d'assignar objectius clars i precisos als diferents centres i departaments, relacionats sobretot amb la qualitat de l'assistència sanitària, l'establiment d'un sistema d'indicadors i la seua posterior avaluació, ha impulsat de manera eficient la millora dels resultats de les nostres institucions sanitàries, però no recull la totalitat de supòsits que són retribuïts amb un concepte salarial que també ha de ser considerat de productivitat.

En aquest nou capítol es desenvolupa un marc normatiu amb el propòsit d'establir un conjunt de regles generals i comunes que hauran de ser aplicable a tots aquells programes especials que tenen en comú la realització d'activitats concretes fora de la jornada ordinària general, i la retribució de la qual cap també dins del concepte retributiu del complement de productivitat, però no estaven expressament inclosos en el Decret 38/2007, de tal manera que s'han anat articulant mitjançant diversos acords del Consell sense tindre un marc de referència estable.



Així, el present decret desdoblega el sistema d'incentivació retributiva del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat en dues: el ja existent, en el capítol II, que ara es denomina subsistema de productivitat general o per assoliment d'objectius, que essencialment representa el desplegament dels acords de gestió en tots els centres i unitats, i la subsegüent avaluació del grau de compliment d'objectius; i en el capítol III, el subsistema de productivitat per participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general, activitats que tampoc poden englobar-se en el complement retributiu d'atenció continuada per al manteniment de l'assistència sanitària o la cobertura de la urgència. La regulació d'aquesta nova modalitat de productivitat es perfila com un marc que els dona empara normativa, però que necessita un desenvolupament aplicatiu concret en els corresponents acords del Consell on, respecte a les regles generals que es regulen en el present decret, hauran de ser detallats i comptar en cada cas amb una dotació pressupostària específica. No obstant això, la disposició transitòria enumera els diferents supòsits que compleixen aquestes característiques en l'actualitat.



Respecte al subsistema general, es tracta del sistema de productivitat que fins ara s'anava practicant, la regulació detallada de la qual es manté, de tal manera que és directament aplicable sense necessitat de desenvolupament. Sobre aquesta regulació s'han introduït dues novetats: que puga aconseguir a tot el personal gestionat per la conselleria competent en sanitat, a diferència de l'anterior que s'aplicava únicament a personal estatutari, i introduir el concepte d'«agrupació d'entitats» per a ajustar el càlcul del complement en comparació amb personal que comparteix circumstàncies semblants, la qual cosa no fa sinó aprofundir en els principis ja presents en el model. D'altra banda, la seua regulació és essencialment la mateixa, havent-se operat una reordenació sistemàtica de l'articulat.

En els annexos es descriu la metodologia de determinació dels objectius i de la seua avaluació.

Aquesta regulació respon als principis de necessitat, tal com s'ha argumentat a l'inici d'aquest preàmbul; eficàcia, per la idoneïtat del rang de decret per a operar els canvis necessaris sobre el sistema precedent; proporcionalitat, ja que no s'actua més que on resulta imprescindible i en la mesura ajustada; seguretat jurídica, en contindre en una sola norma tota la regulació d'aquesta matèria, establir un marc per als programes especials i refondre tots els canvis operats en un sol decret, derogant l'anterior; transparència, tant durant la tramitació del projecte, per la participació dels representants dels treballadors, com en el contingut de la norma, en la qual es disposen els mecanismes perquè aquests puguen participar en la conformació dels objectius i en el seguiment de l'avaluació, i també es disposa la publicitat entre el personal implicat de tots els passos del sistema, tant dels objectius com de resultats de l'avaluació i dels imports percebuts; i eficiència, establint la major simplicitat possible en la regulació, dins de la necessària diversitat d'aspectes que han de ser contemplats en el conjunt del sistema.



Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat del 2021.

En conseqüència, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, oït el Consell Jurídic Consultiu, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 2 de juliol de 2021





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

1. L'objecte d'aquest decret és regular el procediment per a fer efectiva la diferenciació retributiva del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat mitjançant l'abonament del complement de productivitat variable al qual es refereix l'article 43.2.c de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marc del Personal Estatutari dels serveis de salut.

En el cas del personal funcionari, la present regulació ve referida al complement d'activitat professional previst en l'article 87.c de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Generalitat, de la Funció Pública Valenciana. Això, quan al llarg d'aquest decret s'al·ludisca únicament al complement de productivitat ha d'entendre's que es fa extensiu també al complement citat per al cas que personal funcionari participe en la modalitat de productivitat de la qual es parla, segons l'especificat en l'apartat següent.

2. La incentivació retributiva a través d'aquests complements podrà tindre origen en dos subsistemes:

a) General o per assoliment d'objectius.

b) Per participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general.

3. Sempre que es complisquen els supòsits i requisits establits en cadascun dels subsistemes enunciats, es podrà percebre remuneració simultàniament de tots dos.



Article 2. Àmbit subjectiu

1. Aquest decret és d'aplicació al personal funcionari o estatutari la gestió del qual es troba atribuïda a la conselleria competent en sanitat, segons s'especifica en la regulació de cadascun dels subsistemes.

2. La percepció del complement se subordina a l'assoliment dels objectius o a la participació en les activitats o programes que es determinen conforme a la present disposició, i al compliment de la resta de requisits.



Article 3. Principis del model de diferenciació retributiva

El model de diferenciació retributiva del personal es regirà pels següents principis:

a) Consistència o alineació entre els objectius estratègics de la conselleria competent en sanitat, i els dels centres, serveis i professionals que treballen en ells i que serveixen de base per al càlcul de la productivitat variable.

b) Consideració de les diferències entre centres, serveis i professionals, incorporant nivells d'exigència concordes amb la situació de partida de cadascun d'ells, mitjançant uns objectius adequats a la seua trajectòria històrica i a la seua situació actual.

c) L'actuació del conjunt de professionals es desenvolupa en el marc d'una unitat o servei, per la qual cosa no s'ha d'avaluar de forma aïllada. S'avaluarà a cada professional per la seua actuació i per la seua contribució a l'actuació de la unitat en la qual s'integra, de la mateixa manera que el servei participa del grau de compliment dels objectius del centre o departament de Salut.

d) Els objectius han de ser comunicats i establits en cada nivell amb el seu responsable. Els objectius del centre o departament de Salut s'establiran amb el seu equip directiu, que, al seu torn, establirà amb cada responsable d'unitat els propis d'aquesta. Finalment, serà cada responsable d'unitat qui establirà amb el personal dependent d'ella els objectius individuals.

e) La compensació variable serà proporcional al grau d'assoliment dels objectius.

f) Els criteris utilitzats per a l'avaluació seran públics, de manera que cada professional puga modificar el seu comportament i orientar la seua actuació per a obtindre el millor resultat.

g) Els objectius han d'establir-se sempre en termes que permeten la seua verificació objectiva, així com una estimació fiable i mancada d'ambigüitat del grau del seu compliment.



Article 4. Òrgans de participació del personal en el sistema de productivitat

Amb la finalitat de realitzar el seguiment de l'aplicació estricta del sistema de diferenciació retributiva, s'estableixen dos òrgans de participació del personal, a través dels seus representants, en els nivells central i local (departament o centre): la Comissió central de seguiment de productivitat; i les comissions locals de seguiment de productivitat.



En la seua composició s'assegurarà una presència equilibrada entre dones i homes. Les seues funcions, enunciades essencialment respecte al subsistema general, s'adaptaran respecte als diferents programes específics contemplats en el capítol III segons el que es disposa en cada cas.



Article 5. Comissió central de seguiment de productivitat:

1. Composició:

a) Presidència: exercirà la Presidència la persona titular d'un òrgan superior o directiu que designe la titular de la conselleria.

b) Secretaria: exercirà la Secretaria, amb veu i vot, la persona que designe, d'entre les persones que ocupen una Direcció de Gestió Sanitària, la Presidència de la Comissió.

c) Vocalies: les exerciran les persones titulars de les direccions generals de la conselleria, i una persona designada per cadascun dels sindicats amb representació en la Mesa Sectorial de Sanitat

2. Funcions:

a) Realitzar el seguiment dels acords de gestió i, en particular, dels objectius i els seus indicadors associats al repartiment d'incentius, i dels objectius del personal que no pertanga a un àmbit amb acord de gestió.



b) Supervisar els resultats de l'avaluació de departaments i centres, i els criteris i decisions aplicats en el procés.

c) Interpretar els criteris de productivitat de manera que facilite l'avaluació adequada i ponderada dels compromisos.



Article 6. Comissions locals de seguiment de productivitat

1. Composició:

a) Presidència: l'exercirà la persona titular de la Gerència o Direcció del centre que subscriu l'acord de gestió.

b) Secretaria: L'exercirà, amb veu i vot, la persona titular de la Direcció Econòmica o Prefectura de Servei de l'àrea de gestió econòmica.

c) Vocalies: seran exercides per quatre integrants de l'equip directiu; dues persones representants de la Junta de Departament, una de l'àmbit hospitalari i una altra d'atenció primària; i una persona designada per cadascú dels sindicats amb representació en la Junta de Personal.



2. Funcions:

a) Realitzar el seguiment dels acords de gestió del seu àmbit, supervisant el seu compliment, així com de les unitats funcionals creades a aquest efecte.

b) Conéixer i supervisar els objectius establits dins de cada unitat funcional amb els seus professionals.

c) Conéixer i supervisar l'avaluació dels objectius i la distribució de les partides econòmiques corresponents a cada unitat funcional segons el grau de consecució dels objectius i del personal inclòs en ella.







CAPÍTOL II

Subsistema general de productivitat o per assoliment d'objectius



Article 7. Definició del subsistema general o per assoliment d'objectius

El subsistema general o per assoliment d'objectius s'estableix en relació al grau de compliment d'objectius de qualitat i eficiència, alineats amb els de la conselleria competent en sanitat segons es defineixen en el seu pla estratègic i en els acords de gestió.



Article 8. Àmbit subjectiu del subsistema general

El subsistema general de productivitat serà aplicable a tot el personal gestionat per la conselleria competent en sanitat.



Article 9. Requisits per a participar

Per a la participació en el subsistema de productivitat per assoliment d'objectius, el personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació haurà de complir els següents requisits:

1. Disposar d'objectius avaluables, bé per adscripció a una o més unitats funcionals que els tinguen, o bé per tindre assignats objectius individuals, d'acord amb les següents consideracions:

a) Personal de l'àmbit d'un acord de gestió:

1r. Personal d'equips directius: els seus objectius seran els que tinga assignats globalment el departament de Salut o el centre que dirigeixen.

2n. Responsables d'una unitat funcional: els seus objectius seran els que tinga assignats globalment la unitat funcional de la qual són responsables.

3r. Un altre personal amb objectius individuals: qualsevol professional, no inclòs en els dos apartats anteriors, té dret a disposar d'objectius individuals en el marc de la unitat funcional o centre d'adscripció.



4t. Resta de personal: s'avaluarà sobre el grau de compliment dels objectius de la unitat o unitats funcionals en les quals es desenvolupa el seu treball i, si no ho feren en cap en particular, en funció dels resultats del departament de Salut, centre o unitat a la qual s'adscriuen.



b) Personal no inclòs en l'àmbit d'un acord de gestió.

El personal inclòs en l'àmbit d'aplicació d'aquest decret que no estiga adscrit a un centre o unitat dependent d'alguna de les estructures amb les quals se signa un acord de gestió podrà percebre el complement de productivitat, sempre que dispose d'objectius sobre els quals ser avaluat, que s'ajusten als principis continguts en l'article 3.



Per al càlcul del complement que corresponga a aquest personal es tindrà en compte el que es preveu en l'article 17.

2. Haver treballat durant l'any un mínim de tres mesos continuats, o 180 dies amb discontinuïtat.



Article 10. Definicions bàsiques

En el context d'aquest decret, i a aquest efecte del seu ús en el sistema de productivitat, es defineixen els conceptes següents:

1. «Unitat funcional». Qualsevol tipus d'agrupació de professionals de la mateixa o de diferent categoria, que desenvolupen una funció comuna. Una unitat funcional pot coincidir o no amb una unitat orgànica.

Correspon a la Gerència del departament o Direcció del centre determinar l'agrupació del seu personal en les unitats funcionals que millor convinga a la seua planificació estratègica, així com la designació dels seus responsables.

Una persona pot estar assignada, durant un mateix any, a més d'una unitat funcional, bé de manera consecutiva, per haver canviat d'unitat funcional durant l'any, o bé de manera concurrent, per treballar simultàniament en diverses unitats funcionals.

2. «Dies treballats l'any». Nombre total de dies d'un mateix any en què un treballador s'ha mantingut en actiu. En el còmput dels dies treballats l'any només es descompta el temps de permisos sense sou.



3. «Dies efectius treballats»: Nombre de dies treballats l'any menys els dies d'absència per incapacitat temporal motivada per contingències comunes. No es descompten els períodes d'incapacitat per contingències professionals ni els permisos reglamentaris. En el cas que es realitze una jornada inferior a l'ordinària, es realitzarà la seua conversió en dies efectius treballats d'acord amb la proporció que corresponga.



4. «Objectiu». És l'expressió d'un propòsit general, habitualment en termes de la millora d'un indicador. Tant els objectius globals del departament de salut com els d'unitats o professionals s'han d'expressar en termes d'indicadors fàcilment mesurables. Si en algun cas no és així, s'ha de determinar amb precisió i sense cap mena d'ambigüitat en què consisteix l'objectiu i com es valorarà el seu compliment en funció dels possibles resultats.

5. «Pes de l'objectiu». És un valor entre 0 i 100 que representa la seua importància relativa respecte a la resta d'objectius. La suma de pesos del conjunt d'objectius del departament de salut, o de cada unitat funcional, o de cada treballador o treballadora, ha de ser sempre 100. El mateix objectiu aplicat a diferents àmbits pot tindre pesos diferents. Si algun dels objectius proposats no poguera ser avaluat, el pes de la resta d'objectius es multiplicarà per un factor constant, que serà 100/(suma dels pesos dels objectius avaluats), de manera que la suma dels pesos dels objectius avaluats siga finalment 100.

6. «Valor de l'objectiu». El valor que es persegueix com a resultat final de l'any, i l'assoliment o la superació del qual implica sempre un compliment del 100 %. En indicadors de prevalença o similars l'indicador no es pot referir a un període, sinó a una data. En tal cas, la data que es pren habitualment és l'últim dia de l'any.

7. «Valor de referència». El que es pren com a referència inicial o punt de partida des del qual ens movem cap al valor objectiu. Generalment, és el valor de l'indicador associat a l'objectiu referit a l'últim any disponible.

8. «Agrupació d'entitats». És el conjunt de centres de gestió que agrupa a aquells que, per les seues característiques, comparteixen la definició dels objectius establits en els seus acords de gestió o tenen característiques homologables quant a la seua avaluació.

S'estableixen les següents agrupacions:

– Departaments de salut de gestió directa

– Departaments de salut gestionats mitjançant concessió administrativa.

– Hospitals d'Atenció a Crònics i Llarga Estada (HACLES)

– Servei d'Emergències Sanitàries (SES)

– Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana (CTCV)

– Salut pública

– Inspecció de serveis sanitaris

– Personal de gestió sanitària de serveis centrals i territorials no inclosos en les agrupacions anteriors.



Article 11. Acord de gestió

1. Tots els departaments de salut, els centres o estructures d'àmbit supradepartamental i altres agrupacions d'entitats definides a aquest efecte en aquest decret hauran de subscriure, amb caràcter anual, un acord de gestió, en el qual s'establiran els seus objectius globals per a aqueix any. Aquest acord serà signat per la persona titular de la conselleria competent en sanitat i, d'altra banda, la persona titular de la Gerència o Direcció del departament de salut, centre o agrupació d'entitats.

2. El marc de referència per a l'aplicació del model de retribució variable serà l'acord de gestió i el grau de compliment dels objectius globals que aquest conté repercutirà, en els termes recollits en els articles 16 i 17, en l'avaluació final del personal adscrit.



3. Els objectius de l'acord de gestió seran establits per la conselleria competent en sanitat d'acord amb la metodologia que es detalla en l'annex I. L'equip directiu signant de l'acord de gestió establirà amb les unitats funcionals del seu àmbit els objectius d'aquestes considerant la seua repercussió en l'assoliment dels objectius de l'acord.





Article 12. Establiment d'objectius globals de l'acord de gestió

1. Els objectius globals de l'acord de gestió s'establiran sobre la millora d'indicadors relacionats amb els objectius estratègics de la conselleria competent en sanitat.

2. Per a cadascun dels objectius s'establirà un valor de referència i es determinarà el valor objectiu que es proposa aconseguir. La mesura en què, partint del valor de referència, el resultat obtingut s'aproxima al valor objectiu determina el seu grau de consecució. El mecanisme d'avaluació és el que es descriu en l'annex II.

3. Des de la conselleria competent en sanitat s'establiran els mecanismes per a facilitar, en funció de la disponibilitat de dades procedents dels sistemes d'informació centralitzats, a cada departament de salut o centre, al llarg de l'any i de manera periòdica, el grau en el qual es van aproximant als objectius establits, podent establir les oportunes mesures correctores abans de finalitzar l'exercici.



4. La puntuació final del departament de salut o centre serà el resultat de sumar el pes de l'objectiu multiplicat pel seu compliment, aplicat sobre tots els objectius efectivament avaluats.



Article 13. Establiment d'objectius de les unitats funcionals

1. A l'equip directiu signant de l'acord de gestió competeix delimitar les unitats funcionals del seu àmbit, a l'efecte d'establir objectius propis per a cadascuna d'elles que permeten fer efectiu el pagament de la productivitat variable conformement al model recollit en aquest capítol.

2. Tota unitat funcional comptarà amb una persona responsable, designada per la gerència del departament de salut o la direcció del centre. L'equip directiu del departament de salut o centre es reunirà amb qui siga responsable de cada unitat funcional per a establir els objectius que serviran per a la seua avaluació.

3. Com a garantia d'objectivitat de tot el procés, qui siga responsable de cada unitat funcional haurà de signar i remetre a la Comissió Local de Seguiment de la Productivitat Variable un document amb els seus objectius anuals. En aquest document es farà constar, per a cada objectiu, el seu pes, valor de referència, valor objectiu i qualsevol aspecte rellevant relacionat amb el procediment d'avaluació, si aquest difereix del que s'estableix en l'annex II.

4. El document al qual fa referència el punt anterior inclourà també la signatura de tot el personal adscrit a la unitat funcional, com a garantia que es coneixen els seus objectius. En el cas que algú es negara a signar, la persona responsable de la unitat certificarà explícitament aquesta circumstància.



Article 14. Establiment d'objectius individuals

1. La persona responsable d'una unitat funcional podrà establir objectius individuals per al personal adscrit a aquesta.

2. Tot el personal té dret a disposar d'objectius individuals en el marc de la unitat funcional o centre d'adscripció. Per a això, poden exigir a qui siga responsable de la unitat funcional o centre que els comunique per escrit els seus objectius individuals.

3. Si per qualsevol dels dos procediments anteriors es tingueren assignats objectius individuals, la persona responsable de la unitat funcional haurà de remetre a la Comissió Local de Seguiment de la Productivitat Variable un document en el qual consten aquests objectius, amb els requisits inclosos en els apartats 3 i 4 de l'article 13.

4. Encara que el personal dispose d'objectius individuals, també participarà dels objectius globals de la unitat funcional o centre d'adscripció, de manera que, en la seua avaluació, aquests tindran un pes del 40 %, mentre que els objectius individuals representaran l'altre 60 %.

5. La conselleria competent en sanitat desenvoluparà un sistema d'informació específic per a la gestió de la productivitat variable que permeta a tot el personal conéixer i seguir els seus objectius anuals. En tal cas, el requisit recollit en l'apartat 4 de l'article 13, se substituirà mitjançant la posada a la seua disposició, amb les degudes garanties, d'un mecanisme efectiu d'accés a aquesta informació.



Article 15. Avaluació del compliment d'objectius

1. L'avaluació del compliment d'objectius es realitzarà d'acord al que es disposa en l'annex II, i es quantificarà en un valor no inferior a 0 ni superior a 1.

2. L'avaluació del grau de compliment dels objectius del departament de salut o centre serà supervisada per la Comissió central de seguiment de la productivitat variable i es documentarà degudament, incloent per a cada indicador:

a) Pes de l'indicador.

b) Valor de referència.

c) Valor objectiu.

d) Valor òptim.

e) Mediana dels resultats de tots els departaments.

f) Resultat.

g) Percentatge de compliment de l'objectiu, d'acord al que s'estableix en l'annex II.

h) Punts obtinguts.

i) Comentaris pertinents, si és necessari.

3. L'avaluació del grau de compliment dels objectius d'una unitat funcional serà supervisada per la comissió local de seguiment de la productivitat variable i serà igualment documentada, incloent necessàriament les dades ressenyades en la relació anterior.

4. L'avaluació del compliment individual serà realitzada per qui siga responsable de la unitat de manera documentada i basada sempre en criteris objectius. La comissió local de seguiment de la productivitat variable rebrà còpia d'aquesta documentació i supervisarà que s'adeqüe al que es disposa en el present decret.



Article 16. Puntuació inicial

Amb el resultat de les avaluacions a les quals fa referència l'article 15, es determinarà la puntuació inicial corresponent a cada treballador o treballadora, considerant els següents supòsits:

1. Personal no inclòs en cap unitat funcional.

a) Personal sense objectius individuals: la seua puntuació coincidirà amb la del departament de salut o centre del qual depenga.

b) Personal amb objectius individuals: la seua puntuació serà el resultat de sumar els punts individuals multiplicats per 0,6 més els punts del departament o centre del qual depenen, multiplicats per 0,4.

2. Personal inclòs en una unitat funcional.

a) Personal sense objectius individuals: la seua puntuació coincidirà amb la de la unitat funcional de la qual depenen.

b) Personal amb objectius individuals: la seua puntuació serà el resultat de sumar els punts individuals multiplicats per 0,6 més els punts de la unitat funcional de la qual depenguen, multiplicats per 0,4.

3. Situacions mixtes.

La puntuació del treballador o treballadora serà la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en cadascuna de les unitats funcionals en les quals participe, d'acord amb el que es disposa en els apartats anteriors. Per a la ponderació s'utilitzaran els coeficients de participació en les unitats funcionals considerades.



Article 17. Puntuació final

Amb l'objectiu d'obtindre una puntuació que siga comparable, la determinació de la puntuació final de cada treballador o treballadora es farà tenint en compte la puntuació màxima obtinguda en la mateixa agrupació d'entitats, d'acord amb la següent fórmula:







On:

PF (ij) = Puntuació final de la persona i del departament j.

PI (ij) = Puntuació inicial de la persona i del departament j.

PD (j) = Puntuació del departament j.

Pmax = Valor màxim del producte PI(ij)·PD(j) entre tot el personal participant de la mateixa agrupació d'entitats.



Quan el personal avaluat no pertanga a l'àmbit d'aplicació d'un acord de gestió, es prendrà com a puntuació del Departament (PD) la mitjana de l'obtinguda per tots els departaments o centres de la Comunitat Valenciana per al personal adscrit a serveis centrals de la conselleria competent en sanitat, o de la província corresponent per al personal adscrit a una direcció territorial.



Article 18. Compliment d'objectius

Es considerarà que ha complit objectius i que, per tant, té dret a la quantia corresponent al complement de productivitat variable en els termes establits en l'article 20, el personal la puntuació final del qual siga, almenys, de 30 punts.



Article 19. Avaluació d'objectius a l'efecte de la seua consideració en la carrera i desenvolupament professional

1. Per a considerar que una persona ha complit objectius, en el sentit en el qual estableix la normativa reguladora dels sistemes de carrera professional aplicables al personal gestionat per la Conselleria competent en sanitat, ha d'haver obtingut una puntuació, d'acord amb el que disposa en l'article 17, de 30 punts finals o més.

2. El personal que, per no complir el requisit de l'article 9.2, no tinga dret a percepció econòmica en concepte de productivitat variable, haurà de tindre una valoració del compliment d'objectius a l'efecte de la seua valoració en la carrera professional. Per a això se li assignarà el resultat obtingut per la unitat o centre de menor rang en el qual haja desenvolupat el seu treball.



Article 20. Distribució de l'assignació econòmica

1. La quantitat a percebre, en concepte de complement de productivitat variable en còmput anual, per cada treballador o treballadora amb dret a això, d'acord amb els articles 15 a 18, serà la següent:







On:

CPV(ij)=Complement de Productivitat Variable a percebre per la persona i del departament j.

P=Valor del punt en euros.

PF(ij)=Puntuació final de la persona i del departament j.

DET(ij)=Dies efectius treballats l'any per la persona i del departament j.

Dies=365 en anys no de traspàs i 366 en any de traspàs.

CG(ij)=Coeficient de subgrup de la persona, d'acord als següents valors:



Subgrup CG

A1 1,00

A2 0,65

B 0,50

C1 0,40

C2 0,30

AAPP 0,20



2. Es donarà compte a la Comissió central de seguiment de la productivitat variable del procediment d'assignació del valor del punt en euros i serà tal que la suma de CPV(ij) per a tot el personal amb dret a cobrar coincidirà amb la quantitat total destinada a aquest concepte en el pressupost de la Generalitat. Per a això, els departaments hauran de comunicar a la Comissió central de seguiment de la productivitat variable la puntuació inicial de cada treballador o treballadora, juntament amb el nombre de dies efectius treballats l'any.



Article 21. Assignació de la quantia individual del complement de productivitat per assoliment d'objectius

Després del procés que descriu el present capítol, i prèvia revisió per la Comissió central de seguiment de productivitat, la persona titular de la conselleria competent en sanitat dictarà resolució amb l'assignació individual que corresponga.

En tot cas, les quantitats que perceba cada persona per aquest concepte seran de coneixement públic del personal de la institució sanitària on preste serveis, així com de su representació sindical.





CAPÍTOL III

Subsistema de productivitat per participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general



Article 22. Definició

Amb caràcter voluntari, el personal que en cada cas s'establisca podrà participar en programes d'activitats concretes fora de la jornada habitual de treball, tant ordinària com d'atenció continuada. La definició de les activitats, el personal a qui concernisca, la dotació pressupostària que corresponga a cadascuna i la quantia del complement de productivitat que les retribuïsca, bé per temps treballat o per unitat d'activitat, així com els requisits de participació, es fixaran per acord del Consell.





Article 23. Assignació de les activitats

1. Una vegada delimitada la naturalesa de les activitats, la seua dotació pressupostària i la quantia del complement, la Secretaria Autonòmica competent o, en defecte d'això, l'òrgan directiu amb competències en la matèria objecte del programa realitzarà, si resulta necessari per al seu compliment, l'assignació de les activitats entre els diferents departaments o centres de treball susceptibles de participar, distribuint el pressupost autoritzat en atenció al programa d'assignació. No obstant això, l'acord que regule el programa podrà establir regles específiques de distribució o compliment.

2. Quan es considere necessari, i sempre que es complisquen la totalitat de requisits exigits en cada programa, es podrà autoritzar la participació en els mateixos de personal adscrit a un centre de treball o departament de salut diferent d'aquell on es realitza el programa, o bé la inclusió de pacients adscrits a un altre departament de salut.



Article 24. Pagament

El pagament per la realització d'activitats recollides en aquest subsistema de productivitat es realitzarà en la nòmina del mes següent en què es produïsca.



Article 25. caràcter del temps de treball prestat

El temps de treball prestat durant la realització de les activitats emparades per aquest complement de productivitat tindrà el caràcter de prolongació voluntària de la jornada ordinària general establida. En conseqüència, haurà de respectar-se la duració màxima del temps de treball setmanal en el còmput que corresponga, i s'aplicaran les regles generals de descans entre jornades de treball i les seues excepcions, d'acord amb la Directiva 2003/88/CE, de 4 de novembre, sobre ordenació del temps de treball.



Article 26. Improcedència del comput de les activitats d'aquest subsistema en el subsistema general

El resultat de les activitats preses en consideració per a l'abonament d'aquesta modalitat de productivitat no serà computat a aquest efecte de determinar el compliment d'objectius, quan puguen ser coincidents, que s'avalue en la modalitat de productivitat del subsistema general.





Article 27. Mesures per a equilibrar la participació de les dones en els programes especials de productivitat

Quan s'establisca o modifique un nou programa de productivitat dels regulats en aquest capítol, la tramitació de l'acord del Consell que el regule requerirà informe de la unitat d'igualtat de la conselleria competent en sanitat, que proposarà aquelles mesures que millor s'acomoden al supòsit concret per a propiciar que la participació de les dones en aquesta mena de programes siga proporcional a la seua presència en el col·lectiu al qual va destinat.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Activitats i programes especials que tenen la consideració de complement de productivitat per la participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general

A l'entrada en vigor d'aquest decret tenen la consideració de complement de productivitat per la participació en activitats concretes fora de la jornada ordinària general les activitats i programes que se detallen a continuació, amb la regulació i retribució que es desprén de la norma reguladora en cada cas, sense perjudici de la seua modificació, supressió o inclusió d'unes altres quan així s'establisca per acord del Consell:



1. Activitats d'extracció i trasplantament d'òrgans i teixits:

a) Acord de 25 de març de 2003, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen les remuneracions aplicables per a determinades activitats d'extracció i trasplantament d'òrgans i teixits, en la detecció precoç del càncer de mama i per la prestació d'activitat en accidents disbàrics i intoxicació per monòxid de carboni o altres assistències urgents no demorables.

b) Acord de 17 de desembre de 2004, del Consell de la Generalitat, pel qual es modifiquen les remuneracions aplicables per a determinades activitats d'extracció i trasplantament d'òrgans i teixits.

c) Acord de 4 d'abril de 2008, del Consell, pel qual s'estableixen noves remuneracions aplicables per a determinades activitats d'extracció i trasplantament d'òrgans i teixits.

2. Programa de detecció precoç de càncer colorectal:

Acord de 3 de juny de 2016, del Consell, pel qual s'estableixen les remuneracions aplicables per a determinades activitats de detecció precoç de càncer colorectal.

3. Programa de detecció precoç de càncer de mama:

Acord de 25 de març de 2003, del Consell, pel qual s'estableixen les remuneracions aplicables per a determinades activitats d'extracció i trasplantament d'òrgans i teixits, en la detecció precoç del càncer de mama i per la prestació d'activitat en accidents disbàrics i intoxicació per monòxid de carboni o altres assistències urgents no demorables.



4. Programa de reducció de la demora assistencial:

Acord de 8 de gener de 2021, del Consell, d'aprovació del programa especial de productivitat per a la reducció en 2021 de la demora assistencial en el Sistema Valencià de Salut.

5. Mòduls compensatoris per a personal facultatiu major de 55 anys que haguera realitzat guàrdies durant 7 dels 10 anys anteriors:

a) Punt segon de l'Acord de 23 de desembre de 2004, del Consell, pel qual es modifiquen les retribucions de l'atenció continuada i guàrdies per al personal facultatiu i personal d'infermeria d'atenció primària i les unitats d'hospitalització a domicili.

b) Punt sisé de l'Acord de 13 d'abril de 2007, del Consell, sobre racionalització del sistema de guàrdies i atenció continuada en les institucions sanitàries dependents de la Conselleria de Sanitat.

6. Activitat en la unitat de terapèutica hiperbàrica:

Acord de 25 de març de 2003, del Consell, pel qual s'estableixen les remuneracions aplicables per a determinades activitats d'extracció i trasplantament d'òrgans i teixits, en la detecció precoç del càncer de mama i per la prestació d'activitat en accidents disbàrics i intoxicació per monòxid de carboni o altres assistències urgents no demorables.



7. Acord de 29 de gener de 2021, del Consell, d'aprovació del Programa especial de productivitat de prestació de mòduls addicionals de reforç en equips d'Atenció Primària.

8. Acord de 5 de maig de 2017, del Consell, pel qual es regula el programa específic de productivitat per activitat addicional fora de la jornada ordinària habitual de treball del personal mèdic i d'infermeria SAMU.

9. Acord de 22 de gener de 2021, del Consell, d'aprovació del programa especial de productivitat de prestació de mòduls addicionals de reforç en centres hospitalaris en 2021.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Agrupació d'entitats

Es faculta a la persona titular de la conselleria competent en sanitat per a aprovar, mitjançant resolució, la creació de noves agrupacions d'entitats o la redistribució de les previstes en l'article 10.8.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 38/2007, de 13 d'abril, del Consell, pel qual es regula el complement de productivitat variable del personal al servei de les institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat; així com quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que es disposa en aquest decret.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 2 de juliol de 2021



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO





ANNEX I

Metodologia per a la determinació d'objectius



La metodologia per a la determinació dels valors objectius de cada indicador ha de garantir que el nivell d'exigència és equitatiu i raonable. Això implica que ha de considerar les diferències entre departaments de Salut o entre centres, evitant limitar-se a establir com a objectiu un valor fix, idèntic per a tots, ja que, en assumir que no tots són iguals, requerir a tots el mateix equival a demanar esforços diferents de cadascun i això viola el principi d'equitat. Per això s'estableix una metodologia d'assignació d'objectius, incorporant nivells d'exigència concordes amb la situació de partida de cada departament o centre, mitjançant uns objectius adequats a la seua trajectòria històrica i a la seua situació relativa, respecte a la resta d'unitats comparables funcionals, en el moment actual. Aquesta metodologia és aplicable només en el cas que tinguem un conjunt d'unitats funcionals a les quals aplicar el mateix indicador en les mateixes condicions. En tal cas, l'objectiu es defineix partint d'aquesta informació i amb l'aplicació d'unes regles bàsiques que són les següents:

1. Tot el que ha empitjorat deu, almenys, recuperar el perdut.

2. Millora contínua delimitada: el que ha millorat deu, almenys, mantindre el 50 % de la seua taxa de millora. Si existeix un valor òptim, no és necessari depassar-lo.

3. Cap departament de salut ha de tindre un objectiu inferior a la mediana de la situació de partida.

4. Als quals estan millor se'ls exigeix un menor esforç de millora i els que estan pitjor han de fer un major esforç de millora.

L'aplicació d'aquest model fa que els objectius convergisquen a un mateix valor en molt pocs anys. Aquest requisit de convergència fa que el grau d'esforç siga menor en els quals estan més millor situats i major en aquells que parteixen d'una situació més desfavorable (regla 4). No obstant això, no penalitza a aquests amb «objectius impossibles» que puguen dissuadir de l'esforç per la seua consecució perquè, en el pitjor dels casos, la referència per a la millora la constitueix o bé una posició que la unitat funcional ja ha demostrat ser capaç d'aconseguir (regla 1), o bé una situació que han sigut capaces d'aconseguir, almenys, la meitat de les unitats similars (regla 3).





ANNEX II

Metodologia per a l'avaluació d'objectius



D'acord amb els principis establits en l'article 3, l'avaluació del compliment d'objectius ha de ser proporcional al grau d'assoliment dels objectius. Excepte en objectius que no admeten un altre tipus de formulació, l'objectiu no s'avalua com a compliment o no complit, sinó com amb un grau de compliment entre 0 i 1. En general, la mesura en què, partint del valor de referència, el resultat obtingut s'aproxima al valor objectiu determina el grau de compliment d'aquest. L'expressió per al càlcul de la proporció d'objectiu complit és la següent:









El compliment mai estarà per davall de 0 ni per damunt d'1, per la qual cosa si es dona el primer cas es prendrà 0 com a grau de compliment i si es dona el segon es prendrà 1.

No obstant això, aquest procediment pot generar valoracions injustes en aquells casos en els quals la situació de partida d'una unitat funcional, el valor de referència, siga molt bo en relació amb el de la resta d'unitats del mateix grup.

Per exemple, si el conjunt de serveis similars té una estada mitjana entre 6 i 8 dies, amb una mediana de 7, podem posar a un servei la situació de partida del qual és EM=6,2 un objectiu de EM=5,8. Si finalment el resultat obtingut per aquest servei és 6,2, la valoració que retorna l'expressió (1) com a grau de compliment és 0. Sembla injust avaluar amb un 0 a un servei que, malgrat no haver millorat, es manté en valors molt bons respecte a la resta.

Amb la finalitat de millorar el procediment d'avaluació, en aquells casos en els quals existisquen diverses unitats els resultats de les quals respecte a un indicador siguen comparables, es procedirà de la següent manera:



1. Si el resultat és millor que la mediana:

1.1. Si l'objectiu coincideix amb la mediana o és menys exigent:

Compliment = 1

1.2. Si l'objectiu és més exigent que la mediana:









2. Si el resultat és pitjor que la mediana:

2.1. Si l'objectiu coincideix amb la referència:









2.2. Si l'objectiu és més exigent que la referència:









2.3. Si l'objectiu és menys exigent que la referència









Cada objectiu té un pes, de manera que la suma dels pesos de tots els objectius aplicables a un departament de Salut, unitat o professional és igual a 100. Si no fora així, cal utilitzar el procediment descrit en l'article 10.5 per a reajustar els pesos de manera que la seua suma siga 100. El nombre de punts obtinguts per un departament de Salut, centre, unitat o professional serà:



Punts= (compliment Objectiu i)·(pes Objectiu i)

Mapa web