Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7620 de 22.09.2015
Número identificador:  2015/7707
Referència Base de Dades:  007532/2015
 



DECRET 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural. [2015/7707]

ÍNDEX



Preàmbul

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Competències de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

Article 2. Organització

Títol II. DE l'estructura i funcions dels òrgans superiors, centres directius i serveis centrals de la Conselleria

Capítol I. De la persona titular de la Conselleria

Article 3. Atribucions de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

Article 4. Del gabinet de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

Article 5. Substitucions

Capítol II. De les secretaries autonòmiques

Secció primera. Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural

Article 6. De la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural

Article 7. Òrgans directius dependents de la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural

Article 8. De la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca



Article 9. Nivell administratiu de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca

Article 10. De la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC)

Article 11. Nivell administratiu de la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC)

Secció segona. Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic

Article 12. De la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic

Article 13. De la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental

Article 14. Nivell administratiu de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental

Article 15. De la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

Article 16. Nivell administratiu de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

Article 17. De la Direcció General de l'Aigua

Article 18. Nivell administratiu de la Direcció General de l'Aigua

Article 19. De la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals

Article 20. Nivell administratiu de la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals

Capítol III. De la sotsecretaria

Article 21. Competències

Article 22. De la Subdirecció General del Gabinet Tècnic

Article 23.De la Secretaria General Administrativa

Títol III. De l'organització territorial

Article 24. De les direccions territorials

Article 25. De les atribucions dels directors i directores territorials

Article 26. De les oficines comarcals

Disposicions transitòries

Única. Règim transitori de les unitats i llocs de treball.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Desplegament

Segona. Entrada en vigor

PREÀMBUL



El Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat crea la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, amb competències en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, medi ambient, recursos hídrics, canvi climàtic, desenvolupament rural, política agrària comuna i prevenció d'incendis.

D'altra banda, el Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.

Partint d'aquesta organització, i a l'empara del que disposa l'article 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, és necessari aprovar el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 28.f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del dia 18 de setembre de 2015,





DECRETE



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Competències de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

La Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural és el màxim òrgan encarregat de la direcció i l'execució de la política del Consell en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, medi ambient, recursos hídrics, canvi climàtic, desenvolupament rural, política agrària comuna i prevenció d'incendis.



Article 2. Organització

1. Òrgans superiors i centres directius

Sota l'autoritat del conseller o consellera, la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural està integrada pels òrgans superiors i centres directius següents:

1. Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural.

2. Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic.

3. Sotssecretaria.

4. Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.

5. Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC)

6. Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental.

7. Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

8. Direcció General de l'Aigua.

9. Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals.

2. Per raó de l'àmbit territorial en què s'exerceixen les atribucions, els òrgans de la Conselleria es classifiquen en serveis centrals i serveis territorials.





TÍTOL II

De l'estructura i funcions dels òrgans superiors,

centres directius i serveis centrals de la Conselleria



CAPÍTOL I

De la persona titular de la Conselleria



Article 3. Atribucions de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

El conseller o la consellera és l'autoritat superior de la Conselleria i exerceix les funcions que li confereix la llei del Consell, així com qualsevol altra que li atorgue l'ordenament jurídic en l'àmbit competencial assignat a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.



Article 4. Del gabinet de la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural

El gabinet de la persona titular de la Conselleria és la unitat a què corresponen el suport, l'assessorament i l'assistència immediata del titular del departament, de qui depén directament, així com el desenvolupament de totes les funcions que se li encomanen.



Article 5. Substitucions

1. En els casos d'absència, vacant o malaltia de la persona titular del departament, serà aplicable el que disposa l'apartat i de l'article 12.1 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell. Fins que no es resolga la substitució, les funcions de qui exercisca la titularitat del departament, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, la Sotssecretaria o les direccions generals, seguint l'orde de prelació previst en l'article 2 del present reglament.



2. Aquest ordre serà aplicable, així mateix, a l'efecte de la seua substitució, per a les persones titulars de les secretaries autonòmiques, la Sotssecretaria i les direccions generals.

3. El que estableixen els apartats anteriors s'entén sense perjudici del que, si és el cas, dispose la persona titular de la Conselleria per mitjà d'una resolució.





CAPÍTOL II

De les secretaries autonòmiques



Secció Primera

Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural



Article 6. De La Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural

1. La Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural és l'òrgan a què correspon exercir les funcions establides en l'article 68 de la Llei del Consell en matèria de foment i garantia agrària, política agrària comuna, desenvolupament rural, investigació i innovació agroalimentària, programes operatius, cadena agroalimentària, producció i comercialització agrària, indústria alimentària, cooperativisme agrari, ramaderia, silvicultura, pesca i aqüicultura, ordenació del sector pesquer i programes operatius en aquest àmbit, així com protecció, qualitat, innovació i tecnologia agroalimentària.

2. En concret, assumeix les funcions executives següents: impulsar i coordinar els programes i executar els projectes que exerceixen els centres directius que estan sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels seus objectius; resoldre els recursos que s'interposen contra les resolucions dels centres directius que estan sota la seua dependència i els actes dels quals no esgoten la via administrativa, i qualsevol altra que li atribuïsca la legislació vigent o se li assigne reglamentàriament.

3. L'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària s'adscriu a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, a través de la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural. La direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària correspon a la persona titular de la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'agricultura, sota la direcció superior del conseller o la consellera.

4. Així mateix, s'adscriu a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, a través de la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural, l'Observatori de Preus dels Productes Agroalimentaris de la Comunitat Valenciana, com a òrgan col·legiat amb funcions d'informació, consulta, assessorament, proposta i estudi en matèria de preus dels aliments.



Article 7. Òrgans directius dependents de la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural

De la Secretaria Autonòmica d'Agricultura i Desenvolupament Rural depenen els centres directius següents:

1. Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.

2. Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna.

Article 8. De la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca

La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca és el centre directiu de la Conselleria que assumeix les funcions en matèria d'infraestructures agràries i reordenació de les estructures productives; modernització de regadius, estructures agràries sostenibles i dimensionament competitiu de les explotacions agràries, pesqueres i forestals, campanyes de divulgació i conscienciació dels professionals agraris, de la pesca i aqüicultura, i la silvicultura; assegurances agràries, ramaderia i benestar animal, pesca i aqüicultura, ordenació del sector pesquer i programes operatius en aquest àmbit; protecció i sanitat agrària; funcionament eficient i sostenible de la cadena agroalimentària; relacions agràries, cooperativisme agrari i organitzacions professionals en l'àmbit de competència de la Conselleria.



Article 9. Nivell administratiu de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca

1. Per al desplegament de les seues funcions, la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca s'estructura en les unitats administratives següents:

a) Subdirecció General d'Agricultura i Ramaderia.

b) Subdirecció General d'Estructures Agràries i Cooperativisme.

c) Subdirecció General de Pesca.

2. La Subdirecció General d'Agricultura i Ramaderia té encomanades les funcions següents: desenvolupar els programes de seguretat, protecció i sanitat de la producció agrària, i benestar animal, i els seus respectius controls en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, així com instruir els expedients sancionadors en les matèries relacionades; dur a terme la valoració de la cadena agroalimentària en les explotacions agràries; gestionar els assumptes relacionats amb les assegurances agràries, així com planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada. La Subdirecció General d'Agricultura i Ramaderia s'estructura en els serveis següents:



a) Servei de Ramaderia i Sanitat i Benestar Animal, al qual corresponen les funcions següents: promoure la producció ramadera i la ramaderia extensible sostenible i ecològica; desenvolupar i aplicar els programes de protecció, prevenció, defensa, control i eradicació de malalties dels animals de producció, i d'altres zoonosis, incloent-hi els programes oficials; controlar el moviment comercial, els programes anuals zoosanitaris i la gestió de les ajudes derivades, incorporant-hi la ramaderia integrada; aplicar la normativa autonòmica referida a l'ordenació de l'activitat ramadera i identificació animal, així com gestionar la protecció i el benestar animal en animals de producció, companyia i experimentació; gestionar els registres corresponents, incloent-hi els parcs i els nuclis zoològics, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



b) Servei de Sanitat Vegetal, al qual corresponen les funcions següents: desenvolupar i aplicar els programes de protecció, prevenció, defensa, control i eradicació de plagues i malalties dels cultius, incloent-hi les campanyes institucionals; difondre, fomentar i controlar els programes sanitaris de les explotacions i de les seues associacions i agrupacions, i gestionar les ajudes derivades; desenvolupar i aplicar els programes de lluita biològica i gestió integrada de plagues, i els plans derivats de l'autorització i l'ús sostenible de productes fitosanitaris; gestionar els registres d'establiments de comercialització de material vegetal, el seu control i l'expedició de passaports fitosanitaris i el Registre oficial de productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



c) Servei de Seguretat i Control de la Producció Agrària, al qual corresponen les funcions següents: gestionar el risc per a la salut pública derivat de la utilització dels mitjans de producció agrària, productes fitosanitaris, zoosanitaris i pinsos la competència de què corresponga a l'Administració agrària valenciana, incloent-hi els codis de bones pràctiques agràries, així com gestionar els registres d'operadors –excepte els atribuïts expressament a altres serveis– i executar els plans de vigilància de residus en la producció agrària, i aplicar la normativa europea de seguretat alimentària en la producció primària; inspeccionar la traçabilitat i qualitat dels mitjans de la producció agrària i d'aliments en tota la cadena alimentària fins a la primera transformació, i fins al consumidor final en cooperació amb altres serveis de la Generalitat; els laboratoris agraris adscrits a la Conselleria, i qualsevol altra de finalitat anàloga que li siga encomanada.



3. La Subdirecció General d'Estructures Agràries i Cooperativisme té encomanades les funcions següents: fomentar i ordenar les infraestructures agràries i reordenar les estructures productives; impulsar les estructures agràries sostenibles i el dimensionament competitiu de les explotacions agràries; elaborar plans i executar obres per a la millora de les infraestructures de reg agrícola, especialment per a la modernització del regadiu i l'estalvi d'aigua; impulsar l'optimització de regadius i la racionalització de l'ús de l'aigua; controlar l'aplicació de la normativa sectorial en matèria de seguretat de preses, embassaments i basses per a reg ubicats fora del domini públic hidràulic, així com planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada. La Subdirecció General d'Estructures Agràries i Cooperativisme s'estructura en els serveis següents:



a) Servei d'Estructures Agràries i Cooperativisme, que durà a terme les funcions següents: dissenyar i executar l'estratègia territorial rural i l'ordenació del territori dirigida a la millora de les estructures agràries; encarregar-se de la relació amb les organitzacions professionals agràries valencianes i actuar com a suport d'aquestes; fixar i impulsar les directrius en matèria de cooperativisme agrari, així com planificar, gestionar, coordinar i executar les mesures específiques en aquesta matèria, i gestionar els assumptes relacionats amb les assegurances agràries.

b) Servei d'Ajudes Estructurals, al qual corresponen les funcions següents: programar, dirigir, executar i controlar els procediments necessaris per a la gestió de les ajudes comunitàries o nacionals que tinguen com a beneficiaris els agricultors i els ramaders i com a objectiu modernitzar les explotacions agràries i millorar la seua competitivitat; promoure la incorporació de noves tecnologies o la seua adaptació a les exigències dels mercats o de la legislació sectorial o mediambiental; ocupar-se de la línia de reestructuració i reconversió de cultius i el pagament a petits agricultors que cedeixen la seua explotació de forma permanent, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

c) Servei de Regadius, al qual corresponen les funcions següents: dirigir, controlar i gestionar els projectes i la resta de documents tècnics d'infraestructures hidràuliques de regadiu que són competència de la Generalitat; proposar la tramitació de contractes d'assistència tècnica per a la redacció de projectes i direccions d'obra de regadiu; proposar el desplegament de normativa aplicable per a la redacció dels projectes i la direcció i el control d'obres d'infraestructures hidràuliques de regadiu; dirigir, supervisar i controlar, i certificar i proposar la modificació, si és el cas, de les obres d'infraestructures hidràuliques de regadiu que li siguen assignades; redactar els documents tecnicoadministratius necessaris per a les contractacions corresponents; elaborar les normes d'explotació i l'aplicació de les normes sobre seguretat contingudes en la normativa sectorial aplicable en matèria d'ordenació i modernització d'infraestructures agràries a la Comunitat Valenciana; fer el seguiment en les obres d'infraestructures hidràuliques de regadiu del compliment de la normativa vigent en matèria de seguretat i salut en el treball i impacte ambiental; coordinar l'execució dels distints contractes de projectes i obres per a garantir la major eficiència en el compliment pressupostari i, en general, totes les funcions que li siguen assignades en relació amb el projecte, la construcció i la implantació de les infraestructures hidràuliques de regadiu i de reutilització per a reg d'aigües depurades; donar suport a les polítiques de millores en les infraestructures de regadiu i eficiència en l'ús de l'aigua i l'optimització i la programació de la modernització del sistema de regadius i la racionalització de l'ús de l'aigua; elaborar la normativa sectorial sobre seguretat de preses, embassaments i basses i controlar l'aplicació de la normativa sectorial en matèria de seguretat de preses, embassaments i basses per a reg ubicats fora del domini públic hidràulic, així com qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



4. La Subdirecció General de Pesca té encomanades les funcions següents: gestionar el Fons Europeu de la Pesca a la Comunitat, així com qualssevol fons europeu i mesures de foment destinades a la millora de la competitivitat del sector pesquer i de l'aqüicultura; ordenar, fomentar i modernitzar el sector pesquer i aqüícola, i millorar la comercialització dels seus productes i les condicions socioeconòmiques dels pescadors; protegir els recursos pesquers i del medi marí, incloent-hi els estudis i l'experimentació en aquestes matèries que permeten el seu aprofitament sostenible; coordinar i donar suport a la innovació en el sector pesquer i en l'aqüicultura; dirigir les funcions de tutela sobre les confraries de pescadors i les seues federacions, així com planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada. La Subdirecció General de Pesca s'estructura en els serveis següents:

a) Servei d'Ordenació del Sector Pesquer, al qual corresponen les funcions següents: ordenar, fomentar i modernitzar el sector pesquer i aqüícola, i millorar les infraestructures vinculades a la seua comercialització i transformació; controlar el cens de la flota operativa, els canvis de modalitats i els canvis de base, i controlar la construcció i la modernització dels vaixells pesquers; coordinar i fomentar la diversificació econòmica del sector pesquer i planificar les polítiques d'integració i igualtat en el sector; definir la política de promoció dels productes pesquers de la Comunitat Valenciana i fomentar-ne la qualitat; coordinar i donar suport a la innovació en el sector pesquer i aqüícola; promocionar l'associacionisme pesquer, fomentar la constitució d'organitzacions de productors pesquers i aqüícoles, i el seu reconeixement, així com col·laborar amb les confraries de pescadors i preparar i fer el seguiment dels seus processos electorals i de les seues federacions; regular la comercialització i la transformació pesquera en general i de la primera venda en llotja en particular, així com determinar els agents autoritzats a exercir aquesta activitat i, en general, establir mesures que faciliten la transparència dels mercats pesquers; autoritzar els centres d'expedició i de depuració de mariscos, així com els establiments relacionats amb la comercialització pesquera i aqüícola; realitzar les activitats formatives del sector, així com gestionar les llicències i autoritzacions corresponents; gestionar les línies d'ajudes i altres mesures de foment destinades a la millora estructural del sector pesquer, així com gestionar els registres associats a les funcions pròpies del servei, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

b) Servei de Conservació de Recursos Pesquers, que exercirà les funcions següents: establir i gestionar les mesures de protecció, conservació i regeneració dels recursos pesquers i del medi marí; gestionar l'activitat pesquera a les aigües interiors de la Comunitat Valenciana, i controlar l'esforç pesquer, establint, entre altres mesures, vedes temporals i parades biològiques de la flota; coordinar i planificar l'activitat investigadora en matèria de recursos pesquers; elaborar propostes de plans de gestió de l'activitat pesquera, així com plans de seguiment dels recursos pesquers; controlar les zones de producció de mol·luscos i la presa de mostres, així com establir-ne la classificació; proposar la declaració i la gestió de l'activitat corresponent en les zones de protecció pesquera i la creació i el seguiment d'esculls artificials; participar i coordinar estratègies, plans i mesures per a la conservació dels recursos marins vius i dels seus ecosistemes; recollir i tractar la informació relativa al control de l'activitat pesquera, referida especialment a notes de primera venda, i esforç de la flota; gestionar les línies d'ajudes i altres mesures de foment destinades a la protecció dels recursos pesquers i aqüicultura; coordinar, en l'àmbit autonòmic, la participació en els plans nacionals d'aqüicultura; inspeccionar, vigilar, controlar i sancionar les activitats relacionades amb els recursos pesquers, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



3. L'Institut Politècnic Maritimopesquer del Mediterrani s'adscriu a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca a través de la Subdirecció General de Pesca.



Article 10. De la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC)

1. La Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC) és el centre directiu de la Conselleria que assumeix les funcions en matèria de foment i garantia agrària, polítiques de desenvolupament rural, la Política Agrària Comuna, foment de l'agricultura ecològica, de nous models productius i sostenibles de la competitivitat, de l'eficiència, la qualitat i l'economia sostenible de la indústria agroalimentària; I+D+i en el sector agroalimentari i la transferència tecnològica; desenvolupament i implantació de noves àrees de producció i d'augment de valor afegit dels productes agrícoles, ramaders i forestals i figures de qualitat. En especial, assumeix competències en matèria de tramitació de les ajudes i resolució dels expedients administratius aplicables a les matèries de la seua competència; de gestió de totes les actuacions dirigides a la millora de la industrialització, innovació, transformació, promoció i internacionalització: figures de qualitat diferenciada o altres operadors que per la seua naturalesa jurídica o la seua activitat puguen ser beneficiaris d'aquestes actuacions, i de qualsevol altra que li atribuïsca la legislació vigent o se li assigne reglamentàriament.



2. L'Institut Valencià d'Investigacions Agràries, que es regirà per la seua normativa específica, els centres d'investigació i les estacions experimentals s'adscriuen a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, a través de la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC). Així mateix, s'adscriuen a aquesta direcció general la Fundació de la Comunitat Valenciana per a la Investigació Agroalimentària (Agroalimed) i les competències i la tutela sobre les corporacions de dret públic constituïdes o que es constituïsquen en matèria de figures de qualitat, denominacions d'origen, i qualsevol tipus d'organització que es cree i es regule en relació amb el sector agroalimentari.



Article 11. Nivell administratiu de la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC)

1. Per al desenvolupament de les seues funcions, la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna (PAC) s'estructura en les unitats administratives següents:

a) Subdirecció General de Política Agrària Comuna i Competitivitat.

b) Subdirecció General de Desenvolupament Rural, Qualitat Alimentària i Producció Ecològica.

2. La Subdirecció General de Política Agrària Comuna i Competitivitat assumeix les funcions següents: desenvolupar els programes d'adaptació de l'oferta del sector agrari a la demanda, incloent-hi les polítiques actives de concentració de l'oferta i de transformació i comercialització agràries; aplicar les mesures de la PAC dirigides a les explotacions agrícoles i ramaderes; promoure la protecció de les rendes agràries, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que se li encomane. La Subdirecció General de Política Agrària Comuna i Competitivitat s'estructura en els serveis següents:

a) Servei de Pagaments Directes i Sol·licitud Única, al qual corresponen les funcions de: programar, dirigir, executar i controlar els procediments necessaris per a la gestió de les ajudes comunitàries o nacionals, cofinançades amb fons comunitaris, tant del primer com del segon pilar de la PAC, dirigides a titulars d'explotacions agràries i l'objectiu de les quals siga millorar la renda dels productors i promoure una agricultura sostenible en qualsevol zona del territori; mantindre actualitzades les bases de dades de drets de pagament d'acord amb la PAC; emetre informes i estadístiques en relació amb els pagaments directes de la PAC a la Comunitat Valenciana; participar en els grups de treball sobre orientació i desenvolupament de la PAC, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

b) Servei de Control i Suport Tècnic, al qual corresponen les funcions següents: programar, dirigir i executar els plans de control necessaris per a l'aplicació de la PAC a la Comunitat Valenciana, i els que suposen una intervenció en els mercats derivada de la política agrària comuna; donar suport tècnic general a l'aplicació dels diferents programes en el sector agrari a través del manteniment dels registres generals d'explotacions agràries, els sistemes d'informació geogràfica relacionats amb les funcions de la Subdirecció General de Política Agrària Comuna i Competitivitat, l'administració i el desenvolupament dels registres agraris que no estiguen atribuïts expressament a altres serveis, en concret el Registre d'Explotacions de Productors Agraris, el Registre Vitícola, el SIGPAC, així com el de nous registres que siguen necessaris per a l'aplicació de la PAC, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

c) Servei d'Indústries Agroalimentàries i Concentració de l'Oferta, al qual corresponen les funcions següents: gestionar tècnicament i documentalment les activitats de transformació i industrialització de les petites i grans empreses, les cooperatives i les organitzacions de productors agroalimentaris; programar, desenvolupar i aplicar les mesures i les polítiques sectorials actives relacionades amb l'organització, el foment i la millora de les indústries agràries i alimentàries; efectuar la concentració de l'oferta, i l'organització amb fins econòmics dels productors agraris, el foment de l'associacionisme per mitjà de la concentració, del seguiment i del control de les agrupacions, organitzacions de productors i altres operadors sectorials associatius; gestionar les ajudes comunitàries, nacionals i autonòmiques relatives a aquestes matèries; encarregar-se de l'ordenació, del funcionament i del control administratiu del Registre d'Establiments Alimentaris (REA), així com del Registre d'Embotelladors i del Registre d'Etiquetatge d'Empreses Vitivinícoles, i gestionar i custodiar el Registre de Societats Agràries de Transformació de la Comunitat Valenciana, realitzant les actuacions que siguen procedents en matèria de qualificació, promoció i ordenació d'aquestes, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



3. A la Subdirecció General de Desenvolupament Rural, Qualitat Alimentària i Producció Ecològica li corresponen les funcions següents: promocionar la millora del patrimoni rural a través de l'elaboració de plans i programes d'ajuda; orientar la política comunitària en matèria de desenvolupament rural; planificar, publicar, gestionar i controlar les ajudes comunitàries; coordinar i fer el seguiment de la política estatal en aquesta matèria; fomentar la producció ecològica i la qualitat dels productes agroalimentaris valencians; dissenyar, planificar, coordinar i executar les activitats de la indústria agroalimentària, d'innovació i de transformació; promocionar i internacionalitzar les empreses i cooperatives agroalimentàries, així com les activitats de promoció de la qualitat del sector agroalimentari i les seues produccions; instruir els expedients sancionadors en les matèries assenyalades en l'apartat anterior, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



La Subdirecció General de Desenvolupament Rural, Qualitat Alimentària i Producció Ecològica s'estructura en els serveis següents:

a) Servei d'Estratègia Territorial Rural, al qual correspon l'execució de l'estratègia territorial rural de la Comunitat Valenciana, i que realitza les funcions de: gestionar, coordinar i resoldre les convocatòries d'ajudes en matèria de desenvolupament rural; controlar i aplicar els mecanismes de pagament de les esmentades convocatòries; actuar com a unitat de suport en la col·laboració i la concertació amb les distintes administracions en la implantació de l'estratègia de desenvolupament rural de la Comunitat, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

b) Servei de Qualitat Agroalimentària, al qual corresponen les funcions següents: promoure nous mercats per als productes ecològics valencians i els productes de qualitat agroalimentaris, i el desenvolupament d'una cadena alimentària que proporcione aliments sans i de qualitat al consumidor; impulsar i tutelar les figures de qualitat diferenciada, agricultura ecològica i altres marques de qualitat relatives a la producció agroalimentària de la Comunitat Valenciana; impulsar els programes voluntaris de qualitat en la producció; fomentar les empreses agroalimentàries de productes artesanals i diferencials; tramitar la resolució i el control de les ajudes a favor de la competitivitat del sector agroalimentari; prestar serveis de millora de la qualitat i la formació d'emprenedors agroalimentaris, i desenvolupament de productes agroalimentaris de qualitat agroecològica i mercats per a aquests; col·laborar i coordinar amb altres administracions el foment i la promoció dels productes agroalimentaris, a més del suport a les actuacions de les associacions, fundacions i federacions, i interprofessionals, dirigides a aquest mateix fi, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



c) Servei de Producció Ecològica, Innovació i Tecnologia, al qual corresponen les funcions següents: fomentar la producció ecològica i la valoració dels productes ecològics i el seu consum, i el desenvolupament de productes ecològics i la seua promoció; gestionar i coordinar amb altres administracions públiques, institucions, associacions o empreses competents en la matèria programes específics que permeten millorar de forma contínua, coherent i des d'una perspectiva integral la producció ecològica; fomentar la formació en agricultura ecològica en les escoles, universitats i centres de formació professional en coordinació amb els òrgans competents en educació; fomentar el desenvolupament de tècniques agroecològiques, la implantació i la difusió de mètodes ecològics en la lluita contra plagues i el desenvolupament de productes ecològics en la producció ecològica; fomentar el desenvolupament i la implantació de noves tecnologies, la innovació contínua i els instituts tecnològics adscrits a la Conselleria, entre els quals l'Institut de Viticultura i Enologia de Requena.



Secció segona

Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic



Article 12. De La Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic

1. La Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic és l'òrgan a què correspon exercir les funcions establides en l'article 68 de la Llei del Consell en matèria de protecció d'espais naturals i conservació de la biodiversitat i dels recursos genètics forestals; ordenació i gestió forestal; conservació i gestió del patrimoni arbori monumental; avaluació ambiental de projectes, plans i programes, incloent-hi les actuacions territorials estratègiques; qualitat ambiental, prevenció i control integrat de la contaminació; protecció de sòls i lluita contra l'erosió; residus, canvi climàtic, recursos hídrics i prevenció d'incendis forestals i l'educació ambiental a la Comunitat Valenciana, i les funcions que corresponguen a la Generalitat en matèria d'aigües, així com la integració de les consideracions ambientals en les polítiques sectorials.



2. De la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic depenen els òrgans directius següents:

1. Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental.

2. Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

3. Direcció General de l'Aigua.

4. Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals.

3. La Societat Mercantil Valenciana d'Aprofitament Energètic de Residus, SA (VAERSA), que es regirà per la seua normativa específica, s'adscriu a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural a través de la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic.

4. L'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals de la Comunitat Valenciana, que es regirà per la seua normativa específica, s'adscriu a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural a través de la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic.

5. La Fundació Centre d'Estudis Ambientals del Mediterrani (CEAM) s'adscriu a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural a través de la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic.



Article 13. De la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental

1. La Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental assumeix les funcions en matèria d'espais naturals protegits i biodiversitat; Xarxa Natura 2000; gestió forestal sostenible i vies pecuàries, caça, pesca continental, gestió de parcs naturals; restauració hidrologicoforestal i avaluació ambiental estratègica i de projectes.



2. La Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental coordinarà l'actuació de les persones responsables de la gestió dels espais protegits.



Article 14. Nivell administratiu de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental

Per al desenvolupament de les seues funcions, la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental s'estructura en les unitats administratives següents:

1. Subdirecció General del Medi Natural, a la qual correspon planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència que figuren a continuació:

a) Servei de Vida Silvestre, que té les actuacions de conservació, gestió i planificació dels espais de la Xarxa Ecològica Europea Natura 2000; l'avaluació de repercussions de plans i projectes sobre aquesta xarxa; el seguiment, l'estudi, la protecció i la recuperació de les espècies silvestres de fauna i flora; el manteniment del Banc de Dades de Biodiversitat de la Comunitat Valenciana i dels catàlegs d'espècies amenaçades; la gestió de les microreserves de flora i reserves de fauna; els plans i els programes de recuperació d'espècies; el seguiment, el control i l'eradicació d'espècies invasores, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

b) Servei d'Ordenació i Gestió Forestal, al qual corresponen les funcions d'ordenació integrada i gestió sostenible dels recursos forestals, i especialment de les forests d'utilitat pública i de les forests patrimonials de la Generalitat; l'aprofitament de les rendes forestals; la conservació i la defensa hidrologicoforestal; les vies pecuàries i la seua delimitació; les ordenacions integrals de forests i els tractaments silvícoles i les estadístiques forestals, sense perjudici de les competències que en aquesta matèria puguen correspondre a la direcció general competent en matèria de prevenció d'incendis forestals; la coordinació de la cartografia amb temàtica atribuïda a aquesta conselleria; les obres de restauració i millora paisatgística d'ecosistemes forestals; la sanitat forestal; l'elaboració, el desplegament i l'aplicació de l'instrument de planificació i ordenació forestal de la Comunitat Valenciana; l'ordenació de l'ús públic sostenible de les forests; l'afecció de l'activitat minera en els espais forestals conforme a la seua normativa específica, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

c) Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits, al qual corresponen la gestió dels parcs naturals, reserves naturals, paratges naturals, paisatges protegits, monuments naturals, zones humides catalogades i el control de la qualitat de les seues aigües i el seguiment del seu estat ecològic, coves catalogades i àrees naturals protegides per instruments internacionals; el foment de l'ús públic sostenible dels espais naturals; la col·laboració amb els ajuntaments en la gestió dels paratges naturals municipals; l'elaboració i la tramitació dels projectes de declaració dels espais naturals protegits; l'elaboració i la tramitació dels seus instruments de planificació i gestió, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

d) Servei de Caça i Pesca, al qual corresponen l'estudi i l'elaboració de propostes de directrius per a l'ordenació i la gestió de la caça i la pesca continental per a un aprofitament sostenible; la tramitació de períodes hàbils de caça i pesca; les vedes especials; les autoritzacions i els plans tècnics de caça i pesca; les reserves i els tancats; l'aqüicultura continental; el foment i el control de les espècies cinegètiques i piscícoles; la gestió de la caça i la pesca en els espais en què les tinga encomanades; qualsevol altra funció que en matèria de caça i pesca li siga atribuïda, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

2. Queda integrat en la Direcció General de Medi Natural el Centre per a la Investigació i Experimentació Forestal de la Comunitat Valenciana (CIEF), creat pel Decret 19/2005, de 28 de gener, del Consell.



3. Subdirecció General d'Avaluació Ambiental, a la qual correspon planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència i que figuren a continuació:

a) Servei d'Avaluació Ambiental Estratègica, al qual corresponen la tramitació de l'avaluació ambiental de plans i programes, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

b) Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental, al qual corresponen la tramitació de les avaluacions d'impacte ambiental de projectes públics i privats, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.



Article 15. De la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

La Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental assumeix les funcions en matèria de qualitat ambiental, residus, prevenció i control integrat de la contaminació; qualitat de l'aire i protecció del medi ambient atmosfèric; intervenció administrativa ambiental; lluita contra el canvi climàtic, i la inspecció mediambiental.



Article 16. Nivell administratiu de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

Per al desenvolupament de les seues funcions, la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental s'estructura en les unitats administratives següents:

Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, a la qual correspon planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència i que figuren a continuació:

a) Servei de Lluita contra el Canvi Climàtic i Prevenció i Control de la Contaminació, al qual corresponen l'explotació i la gestió del sistema de vigilància i control de la qualitat de l'aire; les actuacions relatives al comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle; les activitats potencialment contaminants de l'atmosfera; la proposta d'actuacions en contaminació acústica; el desenvolupament i el seguiment de l'estratègia sobre el canvi climàtic a la Comunitat Valenciana; les autoritzacions ambientals integrades (IPPC) i la concessió de l'etiqueta ecològica europea; la gestió dels registres de centres segons el Reglament EMAS i d'entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental; les convalidacions per inversions mediambientals i, en general, totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors, i aquelles altres que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.



b) Servei de Gestió de Residus, al qual corresponen les funcions en matèria de residus; autorització sectorial o inscripció de les operacions de producció i gestió de residus; actuacions de prevenció i minimització de residus; accions de sensibilització per al foment de la minimització i del reciclatge de residus; utilització de residus inerts adequats en obres de restauració, condicionament i rebliment o amb fins de construcció; sòls contaminats; gestió de llots de depuradora; autorització i coordinació de sistemes; desenvolupament i seguiment dels plans zonals de residus urbans i la coordinació dels organismes encarregats d'executar-los, i, en general, totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors, i aquelles altres que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

c) Servei d'Innovació Administrativa Ambiental, al qual corresponen les funcions en matèria de responsabilitat ambiental de les operacions econòmiques; formulació de propostes normatives i de gestió; actuacions de modernització, reducció de càrregues i simplificació administrativa; tractament de la informació ambiental i impuls dels mitjans telemàtics en relació amb els operadors econòmics; gestió del registre d'emissions i fonts contaminants (PRTR-Espanya); activitats d'informació, formació i comunicació ambiental dirigides al públic en general; totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors, i aquelles altres que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.

d) Servei d'Inspecció Mediambiental, al qual correspon exercir les funcions d'inspecció, vigilància i control del compliment de les matèries pròpies de la direcció general; coordinació i direcció tècnica dels inspectors mediambientals; tramitació de les diligències preliminars en les actuacions pròpies de la inspecció; proposta d'inici de procediments sancionadors als responsables d'infraccions mediambientals; funcions de vigilància, control i instrucció d'expedients sancionadors; assessorament i informació en la matèria, en especial a altres administracions públiques i a les persones inspeccionades; informar sobre els recursos que es formulen contra els actes que imposen sancions; totes les funcions que li siguen encomanades en relació amb les anteriors, i aquelles altres que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.





Article 17. De la Direcció General de l'Aigua

1. La Direcció General de l'Aigua és l'òrgan directiu que assumeix les funcions en matèria de planificació, gestió i protecció de recursos hídrics, projectes d'infraestructures hidràuliques a la Comunitat Valenciana, excloent-ne les relatives a infraestructures de regadius, construcció i explotació d'infraestructures hidràuliques, planificació i gestió de les conques internes de la Comunitat Valenciana, reutilització i estalvi de l'aigua, llevat de les destinades a reg, control i protecció de la qualitat de l'aigua i autorització d'abocaments.

2. En especial, té atribuïdes les funcions següents: elaboració i proposta de la planificació hidrològica que afecta els sistemes d'explotació inclosos íntegrament a la Comunitat, en el marc de la demarcació hidrogràfica corresponent, i la gestió i protecció del domini públic hidràulic en aquests àmbits; planificació i gestió de la qualitat de les aigües de transició i costaneres de la Comunitat; projectes per a la millora de la qualitat ambiental del medi natural vinculats a l'aigua; coordinació de la participació de la Comunitat en les demarcacions hidrogràfiques i la resta d'òrgans estatals de govern, i la planificació i gestió previstes en la legislació d'aigües; planificació, projecte, construcció, conservació i explotació de les infraestructures hidràuliques per a ús urbà, agrícola o mediambiental d'interés general comunitari; realització d'estudis, plans, normes, infraestructures i campanyes divulgatives per a l'estalvi i la gestió eficient de l'aigua; elaboració de plans i execució d'obres per a la millora de les infraestructures de l'aigua; planificació i execució d'obres de reutilització de les aigües residuals depurades; cooperació amb els ens locals en la planificació i construcció d'obres d'abastiment, sanejament i protecció contra avingudes en nuclis urbans; control de la qualitat de les aigües costaneres i de transició, incloent-hi les aigües de bany, i l'exercici de les competències autonòmiques en matèria d'autoritzacions d'abocament al domini públic marítim i terrestre, incloent-hi la tramitació de taxes i expedients sancionadors; assessorament i cooperació amb tot tipus d'entitats públiques i privades les activitats de les quals tinguen relació amb la conservació i l'ús eficient de l'aigua a la Comunitat Valenciana, i amb l'obtenció de recursos externs que contribuïsquen a pal·liar la situació d'escassetat del recurs al territori valencià; realització d'activitats d'educació i sensibilització social en relació amb la protecció i la conservació dels ecosistemes vinculats a l'aigua, i qualsevol altra que li atribuïsca la legislació vigent o se li assigne reglamentàriament.





Article 18. Nivell administratiu de la Direcció General de l'Aigua

Per a l'exercici de les seues funcions, la Direcció General de l'Aigua s'estructura en les unitats administratives següents:

1. Subdirecció General de Planificació i Infraestructures Hidràuliques, a la qual corresponen les funcions següents: coordinar la planificació hidrològica de la Comunitat Valenciana; planificar i gestionar la qualitat de les aigües i la reutilització de les aigües residuals depurades, coordinar la participació de la Comunitat en les demarcacions hidrogràfiques i la resta d'òrgans estatals de govern; planificar les infraestructures hidràuliques d'interés general comunitari; cooperar amb els ens locals en la planificació i la construcció d'obres d'abastiment, sanejament i protecció contra avingudes en nuclis urbans; promoure les activitats d'educació i sensibilització social en relació amb la protecció i la conservació dels recursos hídrics, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

2. De la Subdirecció General de Planificació i Infraestructures Hidràuliques depenen els serveis següents:

a) Servei de Planificació de Recursos Hidràulics i Qualitat de les Aigües, al qual corresponen les funcions següents: realitzar els treballs de planificació que afecten els sistemes d'explotació inclosos íntegrament a la Comunitat, en el marc de la demarcació hidrogràfica corresponent; elaborar i proposar accions en la planificació de les demarcacions hidrogràfiques de conques intercomunitàries que afecten la Comunitat Valenciana (Segura, Xúquer, Ebre i Tajo); elaborar gestionar i programar plans i estudis relacionats amb l'abastiment, la defensa contra inundacions, i la qualitat, l'estalvi i la reutilització de l'aigua; elaborar i gestionar les bases d'informació relatives a l'inventari de recursos hídrics i la seua qualitat, i als estudis, projectes i implantació d'obres hidràuliques; fer el seguiment del Pla d'Inversions Estratègiques; participar i proposar actuacions en la planificació territorial; coordinar les relacions institucionals de la Generalitat amb els òrgans de govern, gestió i planificació de les demarcacions hidrogràfiques de què forma part; desplegar la Directiva Marc de l'Aigua i el control de qualitat en les aigües costaneres i de transició de la Comunitat; controlar les aigües de bany; fer les tramitacions relacionades amb l'autorització i el control dels abocaments al domini públic marítim terrestre, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

b) Servei d'Infraestructures Hidràuliques Urbanes, al qual corresponen les funcions següents: dirigir, controlar i gestionar els projectes i la resta de documents tècnics d'infraestructures hidràuliques urbanes que són competència de la Generalitat; proposar la tramitació de contractes d'assistència tècnica per a la redacció de projectes i direccions d'obra; proposar el desplegament de normativa aplicable per a la redacció dels projectes i la direcció i el control d'obres d'infraestructures hidràuliques urbanes; dirigir, supervisar i controlar, i certificar i proposar la modificació, si és el cas, de les obres d'infraestructures hidràuliques urbanes que li siguen assignades, en particular les d'abastiment urbà, canalització, sanejament i estalvi i reutilització de l'aigua, i la redacció dels documents tecnicoadministratius necessaris per a les contractacions corresponents; realitzar el seguiment en aquestes obres del compliment de la normativa vigent en matèria de seguretat i salut en el treball i impacte ambiental; coordinar l'execució dels distints contractes de projectes i obres per a garantir la major eficiència en el compliment pressupostari, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



Article 19. De la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals



La Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals assumeix les funcions en matèria de direcció i gestió de les polítiques de prevenció d'incendis forestals de les forests o terrenys forestals de la Comunitat Valenciana; el foment de la conscienciació ciutadana i la divulgació; la investigació i el desenvolupament de nous mètodes de prevenció d'incendis, i l'educació ambiental i les actuacions de protecció de sòls i lluita contra l'erosió postincendi.



Article 20. Nivell administratiu de la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals

1. Per al desenvolupament de les seues funcions, la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals s'estructura en les unitats següents:

a) Servei de Prevenció d'Incendis Forestals, al qual corresponen les funcions de gestió i planificació de les polítiques de protecció preventiva contra incendis a les forests o terrenys forestals de la Comunitat Valenciana; l'ordenació per a la prevenció i per als tractaments silvícoles; les actuacions en infraestructures de prevenció d'incendis; la investigació de causes i la realització d'anàlisis estadístiques sobre incendis forestals; la planificació, la direcció, la gestió i la coordinació de la vigilància contra el risc d'incendis; el desenvolupament d'actuacions postincendi en matèria de control de l'erosió i lluita contra la desertificació; l'estímul de la col·laboració científica i acadèmica, així com el seguiment i la participació en projectes internacionals en matèria de prevenció d'incendis forestals i lluita contra la desertificació, les actuacions postincendi i les funcions de vigilància, control i instrucció d'expedient sancionadors en les matèries pròpies d'aquesta direcció general.



b) Servei de Conciliació d'Usos i Sensibilització per a la Prevenció d'Incendis, al qual corresponen la gestió de polítiques d'informació i conscienciació ciutadana en matèria de prevenció d'incendis; el desenvolupament d'alternatives a l'ús cultural del foc en zones de risc; la regulació dels aprofitaments i usos forestals amb fins de prevenció d'incendis en el marc de la sostenibilitat forestal d'acord amb la seua normativa específica; el foment de la participació ciutadana i la gestió de les línies de subvenció i els convenis de col·laboració amb les associacions i el voluntariat; les polítiques de prevenció i mesures cautelars en l'ús públic i recreatiu de les forests; les funcions orientades a la formació i la sensibilització ciutadana dels distints sectors, les campanyes institucionals d'educació ambiental i els cursos de formació.



2. S'adscriu a la Direcció General de Prevenció d'Incendis Forestals el Centre d'Informació i Documentació Ambiental (CIDAM), creat pel Decret 97/2010. Així mateix, s'adscriu a aquesta direcció general el Centre d'Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana, dirigit a formar, informar i sensibilitzar el conjunt de la societat valenciana en matèria de medi ambient, amb l'objectiu d'impulsar el canvi social cap a un model de sostenibilitat a través de les eines de l'educació ambiental. També li corresponen funcions horitzontals de planificació, coordinació i desenvolupament de programes d'educació i comunicació ambiental dels departaments d'aquesta conselleria.





CAPÍTOL III

De la Sotssecretaria



Article 21. Competències

1. La Sotssecretaria, sota la dependència de la persona titular de la Conselleria, exercirà les funcions determinades en l'article 69 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

2. La Sotssecretaria dirigeix i coordina les funcions corresponents a la gestió administrativa i de personal, la contractació, els assumptes generals, la gestió econòmica i pressupostària i organitzativa, i li corresponen, així mateix, la coordinació de les oficines comarcals de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i les funcions d'assessorament, assistència i impuls en matèria d'igualtat.

3. Per a l'execució de les funcions que té assignades la Sotssecretaria s'estructura en les unitats administratives següents:

a) La Subdirecció General del Gabinet Tècnic.

b) La Secretaria General Administrativa.

c) La Unitat d'Igualtat i la Comissió de Transparència que es constituïsquen dins de l'àmbit de la Conselleria, integrades per personal propi d'aquesta, en els termes que s'establisquen reglamentàriament.



Article 22. De la Subdirecció General del Gabinet Tècnic

1. Depenent funcionalment de la persona titular de la Conselleria i orgànicament de la Sotssecretaria, hi ha, amb rang de subdirecció general, un Gabinet Tècnic a què corresponen les funcions concernents a planificació, documentació, publicacions, comunicació i seguiment parlamentari, transparència i accés a la informació pública.



Així mateix, li correspon coordinar, informar i donar compte a l'òrgan superior o centre directiu competent en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de la Conselleria en aquestes matèries.

A més, exercirà com a Unitat d'Igualtat de la Conselleria, amb caràcter transversal i en coordinació amb la Direcció General de l'Institut Valencià de les Dones i per la Igualtat de Gènere. Les funcions com a Unitat d'Igualtat seran: vetlar per l'aplicació efectiva del principi d'igualtat entre dones i homes; dur a terme el seguiment i l'avaluació del desenvolupament i grau de compliment de la normativa vigent en matèria d'igualtat entre dones i homes; assessorar en l'elaboració d'informes sobre impacte per raó de gènere; supervisar i proposar mesures per a la incorporació de la perspectiva de gènere en els contractes, les subvencions, els convenis, els acords, la gestió de recursos humans i qualsevol altra actuació que es duga a terme en l'àmbit de les seues competències, així com analitzar l'impacte dels resultats que la seua realització ha tingut respecte del gènere; supervisar i proposar mesures per a la incorporació de la perspectiva de gènere en l'elaboració dels pressupostos; demanar la informació estadística generada per l'activitat del departament i assessorar en relació amb la seua elaboració, així com realitzar l'anàlisi, el seguiment i el control, des de la dimensió de gènere, de les estadístiques oficials relacionades amb el seu àmbit competencial; promoure l'elaboració d'estudis d'investigació i informes tècnics de diagnòstic de la situació de les dones en relació amb les àrees d'activitat del departament, amb la finalitat de detectar i corregir possibles situacions de desigualtat entre dones i homes; assessorar en l'elaboració de plans d'igualtat, col·laborar en la seua avaluació i proposar l'adopció de mesures correctores; impulsar la formació i la sensibilització del personal del seu departament en relació amb l'abast i el significat del principi d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes, per mitjà de la formulació de propostes d'accions formatives a la Direcció General d'Institut Valencià de les Dones i per la Igualtat de Gènere; impulsar i proposar mesures específiques dirigides a corregir situacions de desigualtat social que afecten especialment les dones en exclusió social, les víctimes de violència o que pateixen discriminació múltiple, i promoure i impulsar el desenvolupament de mesures de coresponsabilitat i conciliació de la vida personal, laboral i familiar que s'adopten des de la conselleria amb competències en funció pública.



2. La Subdirecció General del Gabinet Tècnic s'estructura en els serveis següents:

a) Servei d'Informes i Activitat Parlamentària, al qual corresponen les funcions següents: assessorar, d'acord amb criteris de competència tècnica i des d'una perspectiva pluridisciplinària, la persona titular del departament; elaborar i analitzar la informació i la documentació sobre les matèries pròpies de la Conselleria, preparant els informes i els estudis tècnics i les memòries necessaris; coordinar les actuacions de la Conselleria relacionades amb l'activitat parlamentària, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

b) Servei de Documentació, Publicacions i Estadística Departamental, al qual corresponen les funcions següents: recopilar, analitzar i proporcionar als òrgans superiors i directius la informació socioeconòmica adequada per a la política de la Conselleria; organitzar i custodiar els fons bibliogràfics a fi de mantindre un centre de documentació d'interés per a la Conselleria; organitzar l'estadística agroalimentària valenciana, tant per a ús propi com en compliment dels acords amb altres institucions; proposar i elaborar publicacions i estadístiques de matèria pròpia de la Conselleria; elaborar informació periòdica del sector agrari i pesquer, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



Article 23. De La Secretaria General Administrativa

1. A la Secretaria General Administrativa li corresponen les funcions establides en l'article 73.2 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

2. La Secretaria General Administrativa s'estructura en els serveis següents:

a) Servei de Coordinació i Suport Tècnic, al qual corresponen les funcions següents: prestar suport tècnic en l'elaboració de les ordres i les disposicions de caràcter general relacionades amb les matèries pròpies de la Conselleria; tramitar aquells expedients que li corresponguen relatius a assumptes que hagen d'elevar-se al Consell o a la Comissió de Secretaris Autonòmics i Sotssecretaris per a la seua aprovació o coneixement; traslladar els seus acords i custodiar-ne els certificats; coordinar i impulsar la tramitació de projectes normatius i convocatòries de subvencions i ajudes; tramitar convenis de col·laboració i acords de cooperació, i expedients de responsabilitat patrimonial que li corresponguen; tramitar els suggeriments i les queixes que afecten matèries pròpies, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



b) Servei de Gestió Econòmica i Pressupostària, al qual corresponen les funcions següents: elaborar la planificació i la programació econòmica; elaborar l'avantprojecte de pressupostos i tramitar les modificacions pressupostàries; gestionar, fer el seguiment i controlar l'execució pressupostària, així com la gestió de despeses i ingressos; supervisar l'activitat de gestió economicopressupostària que realitzen altres unitats i tramitar els documents comptables de despeses i ingressos pressupostaris i extrapressupostaris; elaborar la informació economicopressupostària necessària per a la gestió de les distintes unitats administratives; gestionar, fer el seguiment i controlar els fons comunitaris; coordinar i fer el seguiment de les distintes caixes, així com de la comptabilització dels comptes justificatius dels fons de caixa fixa gestionats pels centres directius, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.

c) Servei de Personal, al qual corresponen les funcions següents: realitzar la gestió del personal tramitant les seues incidències; coordinar les accions, els processos, les estructures i els mètodes de treball, així com els procediments administratius i els instruments de gestió del personal; preparar les propostes de modificació de les relacions de llocs de treball i les seues actualitzacions; conservar i custodiar els expedients personals dels empleats i les empleades públics; tramitar els expedients disciplinaris; confeccionar nòmines i les incidències de les nòmines; tramitar reclamacions administratives prèvies a l'exercici d'accions laborals, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.



d) Servei de Contractació i Assumptes Generals, al qual corresponen les funcions següents: tramitar i fer el seguiment dels expedients de contractació de la Conselleria; gestionar, controlar i supervisar els serveis generals de la Conselleria; coordinar les unitats de registre de documents de la Conselleria i gestionar el registre general; gestionar l'arxivament dels documents de la Conselleria; tramitar la gestió patrimonial dels immobles adscrits a la Conselleria, i qualsevol altra que li siga encomanada en relació amb les matèries que li són pròpies



e) Servei d'Organització i Tècniques de Gestió, al qual corresponen les funcions següents: racionalitzar els procediments administratius, impulsar i coordinar la implantació i el desenvolupament dels sistemes i instruments de la gestió de la qualitat i la transparència en la Conselleria i efectuar estudis i propostes sobre la normalització de documentació, simplificació i transparència administrativa; impulsar l'administració electrònica, sense perjudici de les competències que en aquesta matèria puguen correspondre a la conselleria competent en matèria de tecnologies de la informació, i accions de millora de la qualitat; elaborar estudis i anàlisis previs a la informatització dels procediments, i aquelles altres funcions que se li encomanen en matèria de la seua competència sempre que no estiguen expressament atribuïdes a altres serveis.



3. Les funcions establides com a funcions pròpies de les oficines de supervisió de projectes en la legislació vigent en matèria de contractes de les administracions públiques, seran assumides pel servei de la conselleria competent en matèria d'infraestructures que tinga atribuïdes aquestes funcions.





TÍTOL III

De l'organització territorial



Article 24. Direccions territorials

1. Com a expressió del principi de desconcentració administrativa, en cada una de les capitals de les províncies d'Alacant, Castelló i València hi haurà una Direcció Territorial d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural sota la dependència orgànica de la Sotssecretaria i amb competència en el territori de la respectiva província.

2. Funcionalment, les direccions territorials depenen de les direccions generals segons la matèria a què, en cada cas, es referisca l'actuació administrativa corresponent.



Article 25. Atribucions dels directors i directores territorials

1. En cada una de les províncies, dependent de la Sotssecretaria, hi haurà, amb rang de subdirector/a general, un director o directora territorial, que dirigirà i coordinarà els serveis, les seccions i les unitats administratives adscrits a la direcció territorial, vetlarà pel seu correcte funcionament i adoptarà les mesures que siguen necessàries.

2. El director o directora territorial, en coordinació amb els òrgans directius implicats, podrà encomanar al personal de la direcció territorial i de les oficines comarcals les activitats de gestió, control i inspecció de qualsevol de les diferents línies de treball desplegades a la seua província, en funció de les necessitats, amb independència de la unitat o l'oficina en què estiga destinat.

3. En cada direcció territorial, un secretari o secretària territorial, amb el rang de cap de servei, prestarà assistència tècnica a la persona titular de la direcció territorial i exercirà les atribucions de tramitació administrativa, de gestió de personal, d'assumptes generals i de gestió econòmica i pressupostària, així com aquelles funcions que se li atribuïsquen o deleguen. Substituirà el director o directora territorial en cas d'absència, vacant o malaltia.



Article 26. Oficines comarcals

1. Les oficines comarcals són unitats administratives territorialment desconcentrades, orgànicament adscrites al sotssecretari de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i funcionalment dependents de les respectives direccions territorials.

2. Les oficines comarcals exerciran les funcions següents: informar i assistir els ciutadans i les ciutadanes; gestionar, inspeccionar i tramitar expedients d'ajudes i subvencions; subministrar dades i informació als centres superiors i directius de la Conselleria; col·laborar en la formació dels professionals dels sectors productius del seu àmbit material d'actuació, i qualsevol altra funció de finalitat anàloga que li siga encomanada.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Única. Règim transitori de les unitats i llocs de treball

Els distints centres directius gestionaran els crèdits relatius a les competències que els han sigut atribuïdes per aquest ecret.

Al mateix temps, les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurades d'acord amb l'anterior estructura de conselleries del Consell i els corresponents Reglaments Orgànics i Funcionals continuaran subsistents, retribuïdes amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris amb què ho venien sent fins al moment, i donant el suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponguen en les matèries que venien gestionant amb anterioritat a l'entrada en vigor del present Decret, sense perjuí de la competència per a resoldre dels òrgans als que els ha sigut atribuïda.

Tot això es mantindrà fins que es duguen a terme les modificacions pressupostàries derivades d'aquest reglament,així com les actuacions que procedisquen sobre els esmentats llocs de treball en el marc de la normativa vigent en matèria de funció pública per a l'adequació de la nova estructura orgànica i sense perjuí que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta. Així mateix, des del moment de l'entrada en vigor d'aquest decret, i sense perjuí del que s'ha indicat anteriorment, es podran produir els canvis d'adscripció d'unitats administratives que procedisquen, de conformitat amb la reorganització efectuada.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang, o d'un rang inferior, que s'oposen al que estableix el present decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament

Es faculta el conseller o la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural per a dictar totes les disposicions que requerisquen l'aplicació i el desplegament d'aquest decret, en compliment del que disposa la llei del Consell.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 18 de setembre de 2015



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO

Mapa web