Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 53/2012, de 8 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el servici de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat dependents de la conselleria amb competència en matèria d'educació.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6839 de 13.08.2012
Número identificador:  2012/7958
Referència Base de Dades:  007953/2012
 



ORDE 53/2012, de 8 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el servici de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat dependents de la conselleria amb competència en matèria d'educació. [2012/7958]

PREÀMBUL



El servici de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat és una realitat estesa, que necessita una regulació específica que millore la seua organització i funcionament i que siga més coincident amb les necessitats reals de l'alumnat i de les seues famílies.

La societat valenciana reclama cada vegada més l'esforç de les administracions públiques per a facilitar l'accés a l'educació i que s'establisquen mesures que afavorisquen la conciliació de la vida laboral i familiar, i d'esta manera facilitar la incorporació d'hòmens i dones al món del treball en igualtat de condicions.

En este sentit, el menjador escolar és un servici que presenta evidents avantatges per a afavorir que les famílies puguen conciliar la seua activitat laboral amb l'adequada atenció als seus fills i filles.

D'altra banda, el menjador escolar també presenta avantatges per a facilitar l'accés a una educació de qualitat a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. Es tracta de complir el mandat de l'article 27 de la Constitució Espanyola que prescriu que l'ensenyança bàsica és obligatòria i gratuïta, per la qual cosa les administracions no sols han de garantir el servici públic educatiu als alumnes, sinó que també han de remoure els obstacles de qualsevol naturalesa que impedisquen o dificulten l'exercici del dret a l'educació.

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix en el preàmbul, entre altres, el principi fonamental de proporcionar una educació de qualitat per a tots, al mateix temps que es garantix la igualtat efectiva d'oportunitats, prestant els suports necessaris. En l'article 80 assenyala que, a fi de fer efectiu el principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació, les administracions públiques duran a terme les accions de caràcter compensatori en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que es troben en situacions desfavorables i proveiran els recursos econòmics i els suports precisos per a fer-ho.



D'altra banda, de conformitat amb el que disposen els articles 81 i 82 de l'esmentada llei, en l'etapa d'Educació Primària, les administracions educatives garantiran a tot l'alumnat un lloc escolar gratuït en el seu propi municipi o zona d'escolarització establida. De manera excepcional, en l'educació bàsica, en aquelles zones rurals en què es considere aconsellable, assenyala que es podrà escolaritzar els xiquets en un municipi pròxim al de la seua residència per a garantir la qualitat de l'ensenyança. En este supòsit les administracions educatives prestaran de manera gratuïta els servicis escolars de transport i, si és el cas, menjador i internat.

Els canvis produïts en la societat i en el sistema educatiu fan aconsellable una regulació del servici de menjador escolar que assegure, d'una banda, la prestació d'este servici complementari de l'educació a l'alumnat que haja de desplaçar-se obligatòriament fora de la seua localitat de residència per a cursar les ensenyances obligatòries i, d'un altre, que facilite l'extensió del servici a aquells centres docents que desitgen prestar-lo amb caràcter opcional per a l'alumnat.

El servici de menjador escolar s'inserix en l'àmbit educatiu, aspecte que necessàriament ha de ser tingut en compte, per a ser aprofitat i potenciat. El temps que l'alumnat passa en el centre docent com a usuari d'este servici ha de redundar en benefici seu i en el de les seues famílies. L'alumnat té dret a rebre una alimentació de qualitat i, a més, a aprofitar este temps rebent una formació integral per mitjà d'activitats educatives que el formen en aspectes relacionats amb els hàbits d'alimentació, els hàbits socials i els hàbits de vida saludable, tot això en un adequat clima de respecte i convivència.



L'evolució del sistema educatiu ha incidit de manera significativa en l'autonomia dels centres. Este aspecte es reflectix en la major responsabilitat en la gestió dels centres per part de la comunitat educativa i especialment per part de l'equip directiu, no tan sols en els seus aspectes pedagògics, sinó també en els aspectes quotidians del seu funcionament. D'esta manera, és l'equip directiu, juntament amb els diferents òrgans col·legiats de govern, el que, en atenció a les característiques pròpies del centre, s'erigix com el màxim òrgan de decisió de l'organització i del funcionament dels diferents àmbits del centre, entre els quals es troba el menjador escolar.

No serà aplicable el que establix la present orde a les escoles d'Educació Infantil de primer cicle, atés que en la prestació del servici de menjador els usuaris abonen, si és el cas, un preu públic, sense perjuí del finançament de gastos de funcionament que reben de la conselleria amb competència en matèria d'educació.

D'altra banda, resulta procedent convocar, a l'empara de la Llei de Contractes del Sector Públic, la licitació corresponent.

El Decret 98/2011, de 26 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació atribuïx a este departament, entre altres competències, la planificació, ordenació i execució d'actuacions relatives a transport i menjadors escolars, servicis escolars, escoles llar i altres de naturalesa anàloga.

Per tot això, en virtut de les atribucions conferides per l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 19/2009, de 3 de novembre, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat vista la proposta del director general de Centres Docents, de data 18 de juliol de 2012, i de conformitat amb esta,





ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Esta orde té com a objecte la regulació de l'organització i el funcionament del servici complementari de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat, dependents de la conselleria amb competència en matèria d'educació.



2. Esta orde s'aplicarà als centres docents de titularitat de la Generalitat en què s'impartisquen ensenyances d'Educació Infantil, d'Educació Primària i d'Educació Secundària Obligatòria, i en els centres d'Educació Especial.



CAPÍTOL I

Organització i funcionament del servici de menjador escolar



Article 2. Concepte de servici de menjador escolar

1. El servici de menjador escolar comprén tant l'alimentació de l'alumnat usuari com la vigilància i l'atenció educativa d'este, que es du a terme, amb caràcter general, durant la totalitat del temps que hi ha entre la finalització de l'horari lectiu matinal i el començament de l'horari lectiu vespertí, sense perjuí que el servici puga prestar-se quan l'horari del centre docent siga diferent.

2. El servici de menjador escolar comprendrà, d'una banda, la programació, l'elaboració i la distribució dels menús i totes aquelles actuacions tendents a garantir el compliment dels requisits i controls higiènics i sanitaris.

3. El servici de menjador escolar comprendrà, d'altra banda, l'atenció educativa de l'alumnat, que es durà a terme tant durant el període d'alimentació com durant els períodes anterior i posterior. Per mitjà de l'atenció educativa fomentarà la promoció de la salut, els hàbits alimentaris i les habilitats socials de l'alumnat i també hàbits relacionats amb la cultura, l'esport i l'oci.

4. No obstant el caràcter de servici complementari, l'administració educativa garantirà la prestació d'este servici a l'alumnat amb jornada lectiva partida quan reunisca alguna de les condicions següents:



a) Alumnat escolaritzat fora del seu propi municipi de residència, per inexistència en este d'oferta de l'etapa educativa corresponent.



b) Alumnat escolaritzat en d'educació especial.

c) Alumnat escolaritzat en centres d'acció educativa singular (CAES).

Article 3. Autorització administrativa d'obertura i funcionament

1. L'obertura i funcionament del servici de menjador requerirà la preceptiva autorització administrativa per part de la direcció territorial competent en matèria d'educació.

2. Esta autorització l'haurà de sol·licitar la direcció del centre docent, amb l'acord previ del Consell Escolar, durant l'últim trimestre del curs anterior per al qual se sol·licita la prestació del servici.

3. A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació següent: a) Una còpia de l'acta de la sessió del Consell Escolar del centre en què conste l'acord de sol·licitar la posada en funcionament del servici de menjador així com la forma de gestió de d'este d'acord amb el que disposa l'article 6.

b) Un document descriptiu de l'espai físic on estarà ubicat, així com de la seua capacitat màxima, tenint en compte els diferents torns si n'hi ha.

c) El projecte educatiu del servici de menjador escolar i el programa anual de menjador escolar.

d) L'acta favorable de la Inspecció de Sanitat.

e) Informe de l'associació o associacions de mares i pares d'alumnes del centre en cas que estiguen legalment constituïdes.

3. L'autorització administrativa s'entendrà atorgada sempre per curs escolar complet, durant els mesos en què s'autoritze el servici de menjador escolar, i es renovarà automàticament si no varien els requisits que són necessaris per al seu atorgament.

4. Els canvis en la gestió del servici de menjador escolar hauran de ser comunicats per la direcció dels centres, i autoritzats per la direcció territorial competent en matèria d'educació corresponent, amb un informe previ de la Inspecció d'Educació.

5. En cas que el centre docent no tinga constituït el seu Consell Escolar en el termini assenyalat per a la realització de la sol·licitud, es podrà autoritzar provisionalment el seu funcionament, amb un informe previ de la Inspecció d'Educació, en el qual es faran constar les dades bàsiques que permeten conéixer la idoneïtat de la prestació del servici de menjador escolar. En este supòsit, el Consell Escolar del centre constituït amb posterioritat haurà de pronunciar-se sobre la continuïtat del servici de menjador escolar del seu centre, i se sotmetrà al que disposa la present orde per a la pròrroga de l'autorització o, si és el cas, el cessament d'activitats.

6. En cas que el Consell Escolar del centre no acorde sol·licitar l'autorització del servici complementari de menjador, l'administració educativa podrà, si és el cas, prendre les mesures adequades perquè es pose en funcionament el servici de menjador sempre que es produïsca alguna de les circumstàncies següents:

a) Que la prestació del servici de menjador tinga caràcter obligatori.

b) Que siga sol·licitat per almenys el trenta per cent de la totalitat de mares, pares, o tutors de l'alumnat matriculat en el centre.



c) Que es produïsca una circumstància justificada que determine la necessitat de prestació del servici.



Article 4. Cessament d'activitats dels menjadors escolars

1. El cessament de la prestació del servici es troba subjecte a autorització administrativa.

2. La sol·licitud de cessament haurà de ser presentada per la direcció del centre docent davant de la direcció territorial competent, i seran necessaris els documents següents:

a) Acta del Consell Escolar on s'adopte l'acord de sol·licitud de cessament de les activitats del menjador escolar

b) Informe de la Inspecció d'Educació

c) Informe de l'associació o associacions de mares i pares d'alumnes del centre en el cas que estiguen legalment constituïdes.

3. En el supòsit que es lesione greument l'interés de l'alumnat i el de les seues famílies, la direcció territorial comunicarà al Consell Escolar la decisió desestimatòria a la sol·licitud de tancament, la qual cosa obligarà al manteniment del servici de menjador escolar, almenys fins que finalitze el curs escolar.

4. La direcció territorial corresponent podrà cessar les activitats dels menjadors escolars d'ofici, quan hi haja raons d'interés públic i social per a fer-ho i amb audiència prèvia del Consell Escolar del centre.

5. En el cas de la suspensió temporal del servici per raons de força major s'haurà de comunicar a la direcció territorial, amb indicació de les causes i del temps previsible de cessament del servici.



Article 5. Ubicació del servici de menjador escolar

1. El servici de menjador escolar es prestarà dins de les instal·lacions del centre docent.

2. Excepcionalment la direcció territorial competent en matèria d'educació podrà autoritzar la prestació del servici en instal·lacions alienes al centre docent.

3. Quan la prestació d'este servici tinga caràcter preceptiu i de l'anàlisi de les circumstàncies siga necessari, este servici podrà concentrar-se en un únic centre dins d'un àmbit territorial determinat. En este cas, podrà establir-se un sistema de transport adequat, que serà prestat per la corresponent direcció territorial, i en tot cas s'ha de garantir la seguretat de l'alumnat transportat.



Article 6: Gestió del servici

El servici de menjador escolar es gestionarà seguint algun dels models següents:

a) Gestió directa prestada, ja siga pel mateix centre o per qualsevol altre mitjà propi de la Generalitat.

b) Conveni subscrit amb altres administracions, ens públics, o persones jurídiques sense ànim de lucre, sempre que reunisquen les condicions de capacitat, aptitud professional i higienicosanitàries necessàries per a la prestació del servici.

c) Contractació del servici en la forma determinada per la normativa que regula la contractació en el sector públic. Amb l'objecte de formalitzar la contractació del servici de menjador escolar, a l'empara de la present orde es convocarà un procediment de licitació de conformitat amb el que disposa la normativa aplicable a la contractació en el sector públic.



Article 7. Usuaris del servici

1. El servici de menjador escolar podrà ser sol·licitat pels pares o tutors de l'alumnat matriculat en el centre docent que preste este servici. A estos efectes, s'haurà de presentar la instància normalitzada que facilitarà cada centre, sol·licitant el servici de menjador escolar en nom de l'alumnat interessat durant la primera quinzena del mes de setembre.



2. En el cas de l'alumnat que s'incorpora per primera vegada al centre docent, les famílies sol·licitaran el servici de menjador presentant la instància juntament amb el document de formalització de la matrícula.

3. La selecció i admissió de l'alumnat usuari del servici de menjador en el cas de l'existència de més sol·licituds que places disponibles correspondrà al Consell Escolar del centre.

4. El Consell Escolar, per a cada curs escolar, farà la selecció i admissió de l'alumnat sol·licitant. El fet que en el curs anterior s'haja sigut usuari del servici de menjador no pressuposa que ho siga per als cursos escolars següents.

5. El Consell Escolar resoldrà aquelles reclamacions que es presenten respecte d'això, respectant el següent orde de preferència, per a la qual cosa haurà de comprovar la documentació justificativa que es troba en poder del centre docent i l'aportada pels interessats:

a) Alumnat usuari del transport escolar beneficiari de l'ajuda de menjador.

b) Alumnat beneficiari d'ajuda assistencial de menjador.

c) Alumnat usuari del transport escolar sense benefici d'ajuda de menjador.

d) Alumnat els pares o tutors legals del qual treballen, o, en el cas de famílies monoparentals, que el pare, la mare, tutor o tutora tinga incompatibilitat del seu horari laboral amb l'horari escolar de l'alumne. En este cas, per a justificar-ho, s'ha de presentar declaració jurada i certificació suficient on conste la incompatibilitat d'horaris.

e) Alumnat ordenat, de major a menor, segons el nombre de germans i germanes que estan matriculats en el centre docent i per als quals es vol utilitzar el servici de menjador.

f) Alumnat d'altres centres docents pròxims que no tinguen servici de menjador, seguint la priorització establida amb anterioritat i amb la necessària autorització de la direcció territorial competent en matèria d'educació.

g) Personal docent i no docent que preste servicis en el centre docent.

6. En cas d'empat, es farà sorteig públic entre les famílies sol·licitants, i accediran al servici de menjador tots els fills i filles que pertanyen a la mateixa unitat familiar per als quals es va sol·licitar el servici.

7. El Consell Escolar farà públic la llista d'admesos i suplents, ordenada segons els criteris de priorització, en el tauler d'anuncis del centre, amb anterioritat al primer dia lectiu del mes d'octubre. Amb els no admesos es constituirà una llista d'espera ordenada segons els criteris anteriors. Esta llista tindrà una vigència d'un curs acadèmic.



8. El procediment de selecció i admissió de l'alumnat haurà d'haver finalitzat amb anterioritat al primer dia lectiu del mes d'octubre, sense perjuí que, excepcionalment, durant el curs escolar s'hagen de produir incorporacions davant de la necessitat d'admetre alumnat adscrit al centre després de la iniciació del curs.

9. La decisió del Consell Escolar podrà ser recorreguda davant de la direcció territorial competent en matèria d'educació d'acord amb el que establix la Llei 30/1992, de 26 de novembre de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.





Article 8. Programació del servici de menjador i normativa interna

1. Els centres docents que disposen de servici de menjador escolar han d'omplir el projecte educatiu del menjador escolar i el programa anual del menjador escolar.

2. El projecte educatiu del menjador escolar:

2.1. Els centres docents disposaran d'autonomia per a elaborar, aprovar i executar un projecte educatiu del menjador escolar. L'equip directiu elaborarà el projecte educatiu del menjador, segons les recomanacions del claustre, del Consell Escolar i de l'associació o associacions de mares i pares d'alumnes del centre en el cas que estiguen legalment constituïdes.

2.2. El Consell Escolar aprovarà el projecte educatiu del menjador escolar.

2.3. El projecte educatiu del menjador escolar establirà: els objectius del servici, el model de gestió, les normes d'organització i funcionament del menjador, i els drets i deures dels usuaris, així com les conseqüències del seu incompliment.

2.4. La utilització del servici de menjador escolar suposarà l'acceptació del projecte educatiu d'este, tant per part de l'alumnat com de les seues famílies, de la resta d'usuaris, dels treballadors i dels responsables en la prestació del projecte.

2.5. El projecte ha de tindre en compte les característiques, necessitats i interessos de l'alumnat i de les seues famílies, i ha de reflectir la forma d'atenció a la diversitat de l'alumnat usuari i el respecte al principi de no-discriminació.

2.6. El projecte educatiu del menjador escolar serà públic, i se n'ha de facilitar el coneixement als membres de la comunitat educativa.



2.7. L'empresa que preste el servici de menjador escolar es compromet a complir el projecte educatiu de menjador escolar i adequar-lo al projecte educatiu del centre.

3. El programa anual del menjador escolar:

3.1. La direcció del centre docent elaborarà per a cada curs un programa que serà aprovat pel Consell Escolar del centre i s'incorporarà a la programació general anual. Este programa anual haurà de respectar i desenrotllar el projecte educatiu de menjador escolar del centre.



3.2. El programa anual establirà els aspectes concrets d'organització i funcionament del menjador escolar en cada curs, incloent-hi el número previst de comensals i, si és el cas, els torns del servici.



3.3. El programa anual establirà l'atenció educativa que rebrà l'alumnat, que es concretarà almenys en la programació de dos tipus d'activitats:

a) Les activitats educatives programades per al període d'alimentació, que hauran de reflectir principalment la dimensió educativa d'este servici, les quals tindran, entre altres, l'objectiu de desenrotllar hàbits relacionats amb l'alimentació, la salut i la higiene.

b) Les activitats educatives programades per als períodes immediatament anterior i posterior al període d'alimentació, que hauran d'afavorir la integració de tot l'alumnat i tindran, entre altres, l'objectiu de desenrotllar habilitats socials així com hàbits relacionats amb la cultura, l'esport i l'oci.

4. L'empresa adjudicatària del servici de menjador escolar, sense perjuí de la possibilitat de realitzar propostes a la direcció del centre docent amb l'objecte d'harmonitzar i coordinar les activitats educatives, haurà de prestar el servici ajustant-se al programa anual del menjador escolar.



Article 9. Calendari de funcionament del servici de menjador escolar



1. El servici de menjador escolar funcionarà, almenys, els dies lectius, amb jornada de matí i vesprada, determinats pel calendari escolar.



2. Sense perjuí del que preveu l'apartat anterior, el Consell Escolar del centre podrà acordar que el període establit amb caràcter general s'anticipe al primer dia lectiu del curs escolar i es prolongue fins a l'últim dia lectiu del curs.

3. La previsió de funcionament del menjador escolar durant tot el curs es podrà incloure en el programa anual de menjador.

4. En cas que la previsió de funcionament del menjador escolar durant tot el curs no estiga inclosa en el programa anual de menjador, la direcció del centre dirigirà la sol·licitud raonada, amb una antelació mínima d'un mes, juntament amb una còpia de l'acta del Consell Escolar del centre a la direcció territorial competent en matèria d'educació, que si és el cas autoritzarà el funcionament del servici durant el període sol·licitat.

5. Altres administracions públiques o entitats privades podran gestionar la prestació del servici de menjador escolar durant els períodes lectius amb jornada només matutina, sense que això implique obligació o cap responsabilitat per a la conselleria amb competència en matèria d'educació. El procediment de cessió d'ús haurà de complir la normativa que regula la utilització d'espais i equipaments dels centres docents de titularitat de la Generalitat i estarà destinat a la prestació del servici de menjador escolar.



Article 10. Elaboració de menús i menús especials o de règim

1. En el servici de menjador es prestarà especial atenció a la formació de bons hàbits alimentaris de l'alumnat, i s'ha d'establir una planificació de menús variada i equilibrada; en este sentit, en el programa anual del menjador s'inclourà almenys una relació de 20 menús, que seran revisats periòdicament.

2. La planificació i l'elaboració dels menús es regiran per les normes dietètiques per a menjadors i residències escolars elaborats per la conselleria competent en matèria de salut, i es prestarà especial atenció a les recomanacions contingudes en els documents elaborats per la dita conselleria sobre les actuacions per a la prevenció i el control del sobrepés i l'obesitat en la infància i l'adolescència.

3. Tots els menjadors escolars estaran obligats a disposar d'un menú especial o de règim per a atendre l'alumnat que, per mitjà del corresponent certificat mèdic, acredite la impossibilitat d'ingerir determinats aliments que puguen ser perjudicials per a la seua salut.



Article 11. Drets i deures de l'alumnat usuari del servici i de les seues famílies

1. L'alumnat usuari del servici de menjador escolar té dret a:



a) Rebre una dieta equilibrada i saludable.

b) Rebre orientacions en matèria d'educació per a la higiene i la salut i d'adquisició d'hàbits alimentaris i socials.

c) Participar en les activitats educatives programades.

d) Rebre, si és procedent, les ajudes assistencials per a la prestació del servici, d'acord amb la normativa vigent.

2. La resta d'usuaris tindran dret a rebre una dieta equilibrada i saludable.

3. L'alumnat usuari del servici de menjador escolar està obligat a:



a) Acceptar i respectar el projecte educatiu del menjador.

b) Observar un comportament adequat segons les normes de convivència.

c) Respectar el personal que presta el servici i complir les seues orientacions.

d) Mostrar respecte i consideració cap a la resta de l'alumnat usuari.

e) Respectar les instal·lacions i utilitzar adequadament el mobiliari i el parament.

f) Participar en les activitats educatives programades.

4. Els pares, mares o tutors de l'alumnat tenen dret a ser informats periòdicament de la programació de menús del servici de menjador.



5. Els pares, mares o tutors de l'alumnat usuari, així com la resta d'usuaris, estan obligats a:

a) Abonar la quantia que els corresponga pel cost del servici.

b) Respectar el projecte educatiu del menjador.

6. El projecte educatiu de menjador escolar concretarà els drets i les obligacions dels usuaris i les conseqüències del seu incompliment.





Article 12. Obligacions de les empreses

1. L'empresa adjudicatària del servici de menjador haurà d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent del compliment de les seues obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb l'Administració autonòmica valenciana, amb la Seguretat Social i l'alta o últim rebut de l'Impost d'Activitats Econòmiques en l'epígraf corresponent a l'activitat que es contracta.

2. Així mateix, l'empresa haurà d'acreditar que es troba degudament registrada i disposa de les autoritzacions sanitàries i empresarials corresponents, i també justificar que disposa de la corresponent assegurança de responsabilitat civil, per a la qual cosa acompanyarà l'última pòlissa abonada del contracte d'assegurança pel que fa als possibles riscos d'ingestió d'aliments en mal estat i per les actuacions del personal que preste els seus servicis en el menjador escolar i manipule de manera directa o indirecta els aliments, així com pels danys causats com a conseqüència del servici prestat.

3. Tota esta documentació haurà de ser custodiada en els arxius del centre, per mitjà d'originals o còpies compulsades, i s'ha de remetre una còpia de tota la documentació a la direcció territorial corresponent, amb anterioritat a la firma del contracte.

4. Les empreses estaran obligades al compliment de la legislació vigent sobre menjadors col·lectius, mesures sanitàries i totes aquelles de caràcter laboral, social i derivades del conveni col·lectiu d'aplicació. Així mateix, estaran obligades al compliment de les obligacions que dimanen d'esta orde. L'incompliment de qualsevol de les obligacions referides podrà donar lloc a la rescissió del contracte.



5. L'empresa contractada i el personal que en depén només podrà accedir al local i a les dependències del centre docent durant els dies en què es preste el servici de menjador escolar i durant l'horari establit per la direcció del centre, per la qual cosa quan, excepcionalment i per raons justificades, el personal necessite entrar fora dels dies i l'horari establit, requerirà autorització prèvia de la direcció del centre.





Article 13. Normativa de seguretat i higiene

1. Els menjadors escolars han de complir les exigències establides en la normativa europea, estatal i autonòmica vigent en matèria higienicosanitària i alimentària.

2. No es permetrà el consum d'aliments que no hagen sigut subministrats per l'empresa adjudicatària, excepte autorització expressa adoptada per acord del Consell Escolar.

3. D'acord amb la normativa vigent, està prohibit el consum de begudes alcohòliques i tabac en els centres docents i, per tant, en les instal·lacions on es presta el servici de menjador escolar.



Article 14. Supervisió dels menjadors escolars

1. Les direccions territorials competents en matèria d'educació, en el seu corresponent àmbit de gestió, adoptaran les mesures necessàries per a la difusió i aplicació d'esta orde.

2. Sense perjuí de la supervisió que en matèria laboral i sanitària corresponga a altres instàncies, la Inspecció d'Educació supervisarà el funcionament dels menjadors escolars, i vetlarà pel compliment d'esta orde i de la resta de normativa educativa vigent en esta matèria.





CAPÍTOL II

Responsables de la gestió del servici i personal adscrit a la prestació del servici



Article 15. Competència del Consell Escolar del centre

El Consell Escolar del centre tindrà, en relació amb el servici de menjador escolar, les atribucions següents:

1. Establir directrius per a la planificació i desenrotllament del projecte educatiu de menjador i del programa anual de menjador.

2. Aprovar l'esmentat projecte educatiu de menjador i el programa anual de menjador.

3. Acordar que la direcció del centre docent sol·licite l'autorització del servici de menjador escolar en el centre.

4. Supervisar l'organització i l'activitat general del menjador escolar, així com els aspectes administratius i funcionals del servici; promoure, si és el cas i de conformitat amb els termes contractuals, la renovació de les instal·lacions i equipament, i vigilar-ne la conservació i la higiene.

5. Supervisar els menús que se servisquen en el menjador escolar pel que fa a la qualitat i varietat dels aliments, i comprovar que siguen adequats per a una alimentació sana i equilibrada de l'alumnat.

6. Acordar, si és el cas, la bestreta del servici de menjador al primer dia lectiu del curs escolar i la seua finalització l'últim dia lectiu del curs.

7. En cas d'insuficiència de places en el menjador escolar, decidir sobre l'admissió al dit servici de l'alumnat, d'acord amb els criteris de prioritat establits en la present orde.



Article 16. La comissió de menjador

1. En el si del Consell Escolar del centre es constituirà una comissió encarregada del seguiment i control del menjador escolar, que ha d'estar composta, almenys, pel director o directora del centre, dos docents i dos pares o mares de l'alumnat, elegits pel sector corresponent d'entre els membres del Consell Escolar.

2. La comissió de menjador serà l'encarregada de dirimir les possibles qüestions que puguen sorgir en el funcionament del servici de menjador escolar, per a la qual cosa ha de tindre coneixement i informació de tots els aspectes relacionats amb el servici, el Consell Escolar del centre pot establir fórmules per a permetre l'accés dels membres de la comissió al menjador i a la cuina als efectes de realitzar les comprovacions oportunes.



Article 17. Funcions de la direcció del centre docent

Les funcions de la direcció del centre docent, en relació amb el menjador escolar, seran les següents:

1. Sol·licitar a la direcció territorial competent en matèria d'educació l'autorització del servici de menjador escolar en el seu centre, durant l'últim trimestre del curs anterior per al qual se sol·licita la prestació del servici.

2. Elaborar, juntament amb l'equip directiu, el projecte educatiu i el programa anual del servici de menjador que formaran part de la programació general anual del centre, per a ser aprovat posteriorment en el Consell Escolar del centre.

3. Exercir les funcions inherents a la direcció del servici de menjador.

4. Supervisar les condicions d'execució del contracte amb les empreses adjudicatàries, sense perjuí de les relacions laborals que hi haja entre les empreses i el seu personal.

5. Assegurar la presència d'un membre de l'equip directiu i del responsable de menjador durant el temps de duració de la prestació del servici de menjador.

6. Vetlar per la qualitat de l'atenció educativa que rep l'alumnat-usuari.

7. Vetlar pel compliment de la normativa vigent sobre salut i higiene.

Article 18. El o la responsable del menjador

1. La persona responsable del menjador ha de ser membre de la plantilla docent del centre. Serà designat o designada pel Consell Escolar del centre a proposta del director o directora.

2. Les competències del responsable del menjador són la següents:

a) Exercir, de conformitat amb les directrius de la direcció del centre, les funcions d'interlocutor amb els usuaris del servici, les empreses i el personal d'este.

b) Elaborar i actualitzar periòdicament l'inventari dels béns adscrits al menjador que s'utilitzen en el servici.

d) Realitzar la gestió econòmica del servici de menjador, així com verificar el cobrament de les quantitats del preu del servici als usuaris del menjador, i efectuar els cobraments i pagaments autoritzats per la direcció del centre.

e) Procedir a la reposició del parament necessari, amb l'autorització prèvia de la direcció del centre.

3. La direcció del centre docent s'ha d'assegurar sempre la presència del responsable del menjador en el centre durant la prestació del servici de menjador escolar.



Article 19. Retribucions o indemnitzacions per l'exercici de funcions



L'administració educativa determinarà anualment les quantitats màximes a abonar per l'exercici de les funcions dels òrgans unipersonals establides en la present orde en relació amb la gestió del servici de menjador escolar d'acord amb la normativa vigent que regula les retribucions i indemnitzacions per raó del servici.



Article 20. Funcions dels monitors i monitores de menjador

Els monitors de menjador desenrotllaran les funcions següents:

1. Atendre i custodiar l'alumnat durant la totalitat del temps de prestació del servici de menjador escolar.

2. Mantindre l'orde i resoldre les incidències que es puguen presentar, actuant segons les normes establides en el projecte educatiu de menjador del centre.

3. Prestar especial atenció a la funció educativa del menjador, principalment a l'adquisició d'hàbits alimentaris i sanitaris.

4. Prestar especial atenció a l'exercici d'activitats educatives previstes en el programa anual de menjador.

5. Qualsevol altra funció que li puga ser encomanada pel responsable directe de la prestació del servici en coordinació amb la direcció del centre, amb vista a l'adequat funcionament del menjador.





Article 21. Nombre de monitors o monitores de menjador

1. Segons l'etapa i el nombre de l'alumnat usuari del servici de menjador, s'establix el següent nombre mínim de monitors o monitores:



- Educació Infantil de 3 anys: 1 monitor o monitora per cada 15 alumnes o fracció superior a 8.

- Educació Infantil de 4 i 5 anys: 1 monitor o monitora per cada 20 alumnes o fracció superior a 10.

- Educació Primària i primer cicle de Secundària: 1 monitor o monitora per cada 30 alumnes o fracció superior a 15

- Educació especial i alumnes amb necessitats educatives especials, escolaritzats en règim ordinari: 1 monitor o monitora per cada 6 alumnes o fracció igual o superior a 1. Excepcionalment, el titular de la direcció territorial d'educació podrà reduir-se la ràtio quan es produïsquen disfuncions que impedisquen una normal atenció al dit alumnat, analitzat cada cas concret amb la direcció del centre.





Article 22. Altres qüestions relatives al personal que presta servicis en el menjador escolar

1. La contractació dels monitors de menjador quedarà inclosa dins de la contractació del servici de menjador, i la responsabilitat de contractació del personal serà de l'empresa adjudicatària.

2. El personal docent pot ser contractat com a monitors de menjador per part de l'empresa prestatària del servici sempre que se'ls autoritze la compatibilitat d'activitats per part de la conselleria competent en matèria de personal docent. La seua retribució serà a càrrec de l'empresa prestatària del servici.

3. El personal anirà identificat convenientment, amb el vestuari adequat, i el seu aspecte respondrà a les normes d'higiene requerides per les característiques del seu treball. A més, tot el personal adscrit al servici de menjador, tant de cuina com aquells que atenguen l'alumnat durant el període de menjar, hauran d'estar en possessió del certificat de manipulador d'aliments, i almenys un d'ells haurà de tindre coneixements acreditats de primers auxilis.

4. Serà obligació de tot el personal que preste els seus servicis en els menjadors escolars respectar el projecte educatiu de menjador i el programa anual de menjador, guardar el degut respecte cap a l'alumnat usuari i la resta del personal del centre docent, i fer un ús adequat de les instal·lacions i del mobiliari.

5. La direcció del centre, oïda la comissió de menjador, podrà rebutjar justificadament i en qualsevol moment aquella persona que preste els seus servicis en el menjador escolar i el comportament de la qual contravinga el que s'ha estipulat pel que fa a les seues obligacions. En este cas, l'adjudicatari del contracte haurà de substituir-lo immediatament.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment del gasto públic

L'aplicació i el posterior desplegament d'esta orde no podran tindre incidència en l'increment de la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignada a la conselleria competent en matèria d'educació, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Menjadors autoritzats

Aquells centres que disposen de menjadors escolars en funcionament degudament autoritzats mantindran la seua autorització mentres no canvien les condicions que la van motivar. No obstant això, la seua contractació, organització i funcionament s'haurà d'adaptar al que disposa la present orde.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa la present orde.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament

Es faculta a la direcció general amb competència en matèria d'ordenació i centres docents per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i aplicació de la present orde, així com a adoptar les mesures oportunes per al compliment d'esta orde i per a resoldre i notificar totes les incidències que es plantegen en la seua interpretació i execució.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, si bé el seu contingut produirà efectes a partir del curs escolar 2012-2013.



València, 8 d'agost de 2012



La consellera d'Educació, Formació i Ocupació,

Mª JOSÉ CATALÀ VERDET

Mapa web