Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 19/2012, de 17 de setembre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regula la tramitació de l'accés a l'habitatge de protecció pública i altres procediments administratius en matèria d'habitatge.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6867 de 21.09.2012
Número identificador:  2012/8730
Referència Base de Dades:  008762/2012
 



ORDE 19/2012, de 17 de setembre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regula la tramitació de l'accés a l'habitatge de protecció pública i altres procediments administratius en matèria d'habitatge. [2012/8730]

Preàmbul



Esta orde regula el procediment per a la tramitació d'actuacions protegides abans regulades en l'Orde de tramitació de 28 de juliol de 2009. Esta última es va publicar amb vocació de dotar d'un marc normatiu estable als aspectes procedimentals, a les actuacions protegides en matèria d'habitatge, al marge dels mateixos plans d'habitatge. La realitat socioeconòmica va fer necessària la modificació d'alguns articles per mitjà de l'Orde 6/2010, de 24, de març de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge (DOCV núm. 6241, de 08.04.2010). No obstant això, atés que s'han produït diverses modificacions normatives, tant en la legislació estatal com en l'autonòmica en relació amb el Pla d'Habitatge vigent, estes són insuficients. S'han generat noves situacions no previstes que és necessari atendre per mitjà de l'orde de tramitació que s'aprova.

L'objectiu principal és la implantació d'un nou procediment de tramitació de les ajudes per a actuacions protegibles en el marc dels plans d'habitatge, per a aquelles que no siguen objecte d'un sistema de pagament directe pel ministeri a la persona interessada. En el cas d'adquisició d'habitatge, el procediment de la concessió d'ajudes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat s'ajustarà als preceptes generals de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, per la qual cosa, una vegada formalitzada la compra de l'habitatge per mitjà d'escriptura pública, s'emetrà una resolució de reconeixement del compliment dels requisits que tindrà, d'una banda, efectes justificatius de les ajudes rebudes com són la subsidiació i l'ajuda estatal directa a l'entrada, si és el cas, i, d'una altra banda, reconéixer el compliment dels requisits per a accedir a les ajudes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat. La resolució esmentada serà requisit necessari per a l'atorgament de les ajudes que es podran convocar per mitjà de la respectiva convocatòria.



D'una altra banda, es modifica el procediment del reconeixement d'ajudes per al promotor d'habitatges de protecció pública en arrendament, de manera que es desvincula el reconeixement de les característiques tècniques dels projectes i les obres, del procediment de concessió d'ajudes, que es regularà en la seua orde específica. No obstant això, es regula el procés de visat dels contractes d'arrendament, que ha de tindre els efectes de justificació de les ajudes al préstec que disfruten els promotors des del moment en què obté el préstec específic, i, al seu torn, serà requisit per a l'atorgament d'ajudes que es podran convocar per mitjà de la respectiva convocatòria.

L'establiment de convocatòries per a la concessió d'ajudes permetrà adaptar la concessió d'estes a les disponibilitats pressupostàries, i es reduiran els terminis dilatats entre el reconeixement de l'ajuda i possibilitar el cobrament efectiu.

L'orde consta de quatre capítols que agrupen díhuit articles, nou disposicions addicionals i quatre disposicions transitòries.

En el capítol primer es determina l'objecte de l'orde, i es delimita l'abast de les resolucions que s'emetran en relació amb la tramitació d'ajudes establides en els plans d'habitatge i sòl.

En el capítol segon, la secció primera agrupa els articles relacionats amb l'adquisició d'habitatges en promocions d'habitatges protegits, per a adequar el tràmit al procediment establit en l'article primer.



La secció segona del mateix capítol té com a finalitat regular el procés de visat dels contractes d'arrendament, i garantir el compliment efectiu de la destinació per a la qual es concedixen les ajudes públiques al préstec als promotors d'habitatges en arrendament. Per a això, incidix en la presentació dels contractes d'arrendament per al seu visat com a justificació del fi per al qual estan previstes les ajudes, suprimix la cessió a la Xarxa Lloga com a requisit per a la justificació mencionada i, en el supòsit de lloguer amb opció de compra, es preveu la possibilitat de renunciar a l'opció de compra, per a aquells supòsits en què, a causa de la situació del mercat immobiliari, este tipus de producte no s'adequa a la demanda, i s'oferix l'habitatge en règim de lloguer. D'altra banda, s'amplia a 24 el termini de 12 mesos, per a la presentació dels contractes d'arrendament per al seu visat, ja que en les condicions actuals s'ha comprovat que el termini inicialment era massa ajustat.



La finalitat del capítol tercer no és una altra que la d'adaptar el procés de la tramitació d'ajudes per a adquisició d'habitatge usat al nou precepte general reconeixent el compliment dels requisits necessaris per a l'obtenció de l'ajuda a càrrec de la Generalitat, per a futures convocatòries.

El capítol quart aporta més claredat i precisió per a la tramitació de la concessió de bestretes segons el que establix el Pla d'Habitatge vigent, i, al seu torn, introduïx mesures de control per a aquells expedients que s'hagen beneficiat de la bestreta en la concessió de les ajudes.



Finalment, s'establixen les disposicions addicionals, que tenen com a objecte regular alguns aspectes complementaris necessaris per a la tramitació. Entre estes destaca la disposició addicional sèptima que establix una resolució prèvia de viabilitat per a les qualificacions d'allotjaments, de conformitat amb l'última modificació del Reial Decret 2066/2008, per mitjà de el Reial Decret 1713/2010, de 17 de desembre, que establix que les actuacions esmentades han de ser aprovades per la comissió bilateral.

La disposició addicional octava és relativa a la certificació energètica dels edificis, propiciada per l'entrada en vigor de l'Orde 1/2011, de 4 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es regula el Registre de Certificació Energètica d'Edificis, i s'establix la necessitat de la seua aportació per a l'obtenció de la qualificació definitiva en promocions d'habitatge protegit.

La disposició addicional novena està referida a promocions d'habitatges d'accés concertat de nova construcció amb declaració de protecció pública, destinats a arrendament amb opció de compra, i regulats per la normativa autonòmica. El Decret 82/2008, de 6 de juny, del Consell, va suprimir este tipus d'actuació, i queden, no obstant això, expedients pendents de tramitació. Transcorregut un termini considerable de temps sense que alguns d'estos expedients hagen aportat els contractes d'arrendament per al seu visat i tenint en compte que en cap de les disposicions aplicables es preveu la seua finalització, és necessari adoptar mesures en eixe sentit, i no és possible que es perpetuen en el temps sense que es complisca la finalitat prevista per la norma per a este tipus d'actuació.

Quant a les disposicions transitòries, la primera fa referència a la pròrroga de l'excepció temporal tant respecte a la superfície útil màxima dels habitatges protegits, com la limitació del valor dels terrenys, segons el que establix el Decret 66/2009, de 15 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012, que habilita el conseller competent en matèria d'habitatge per a l'establiment de les mesures esmentades.



La segona fa referència al règim transitori pròpiament dit, amb l'establiment dels supòsits particulars en què no serà aplicable esta orde, i la tramitació de la qual es regirà pel que establix l'Orde de 28 de juliol de 2009. Per a això s'arrepleguen els mateixos supòsits que es van determinar en l'Orde 5/2011, de 20 d'octubre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regula la presentació de sol·licituds d'ajudes en el marc del Pla d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, i s'indica la manera en què han de resoldre's.



Les disposicions transitòries tercera i quarta permeten resoldre les situacions generades per a aquelles promocions d'habitatges de protecció pública amb destinació a arrendament que ja tenen concedida la bestreta de les ajudes o la resolució de reconeixement d'ajudes notificada, pendents de justificació, i es determina la documentació a aportar per a justificar les subvencions ja reconegudes.

Per tot això, una vegada complits els tràmits procedimentals i en exercici de les facultats que em conferix l'article 28, apartat e), de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,







ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

1. Esta orde té com a objecte regular el procediment per al reconeixement del compliment dels requisits d'accés als habitatges de protecció pública, l'obtenció de la subsidiació de préstecs d'actuacions protegides en matèria d'habitatge, així com altres procediments de tramitació diferents dels relatius a les ajudes econòmiques previstes en els plans d'habitatge assenyalats en el punt següent.



2. La tramitació, la concessió i el posterior pagament de les ajudes econòmiques que s'establisquen en els plans d'habitatge, i que no siguen objecte d'un sistema de pagament directe pel Ministeri a la persona interessada s'ajustarà al que s'establisca en les convocatòries que amb estes finalitats siguen efectuades per mitjà de la corresponent orde.

El que establix el paràgraf anterior no serà aplicable a aquells supòsits corresponents a les actuacions previstes en els convenis i en els acords interadministratiu referents a àrees d'intervenció específiques, com són les àrees de renovació o de rehabilitació urbana, àrees de sòl o programes de protecció preferent.

3. La qualificació d'actuacions, visat de contractes i les resolucions que s'atorguen en desplegament d'esta orde i de la resta de la normativa que siga aplicable, tindran tots els efectes previstos en la normativa mencionada i constituiran requisit necessari per a l'atorgament de les ajudes assenyalades en el paràgraf anterior.



Article 2. Competències

Correspon als servicis territorials competents en matèria d'habitatge, la tramitació i la resolució dels expedients referents a actuacions protegides a què es referix l'article anterior, excepte les actuacions la competència de les quals siga expressament atribuïda a la direcció general competent en matèria d'habitatge.



CAPÍTOL II

Habitatges de protecció pública



Secció Primera

Adquisició d'habitatges en promocions d'habitatges protegits



Article 3. Sol·licitud de visat i reconeixement del dret al préstec

Els adquirents i adjudicataris formularan la sol·licitud de visat de contracte i la de reconeixement del dret al préstec específic, simultàniament. Podran fer-ho, una vegada concedida la qualificació provisional de l'actuació, obtingut el préstec específic i l'autorització per a percebre quantitats a compte pel promotor, dins del termini de sis mesos des de la firma del contracte de compravenda o adjudicació.





Article 4. Documentació a aportar junt amb la sol·licitud de visat i reconeixement del dret al préstec

1. La sol·licitud de visat i reconeixement del dret al préstec en les actuacions d'habitatges de protecció pública es realitzarà en els models normalitzats que es determinen, i hauran de ser subscrits per la persona o les persones sol·licitants, i s'haurà adjuntar la documentació següent, sense perjuí del que establix la disposició addicional tercera d'esta orde:

a) Document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal de la persona o les persones sol·licitants, número d'identificació d'estranger i/o permís de residència, si és el cas.

b) Declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques de l'últim exercici fiscal amb termini de presentació vençut, de tots els membres que conformen la unitat familiar, sense perjuí del que establix l'article 5 de la present orde.

c) Declaració responsable sobre la titularitat de béns immobles de la unitat familiar, en model normalitzat que es determine.

d) Contracte per quadruplicat que acredite la titularitat de l'habitatge, on coste de manera indubtable la identificació de l'habitatge, la superfície útil i els preus de venda d'este, el traster i els garatges vinculats i els annexos, si és el cas, així com les clàusules obligatòries establides en el Pla d'Habitatge vigent, i la resta de normativa d'aplicació.



e) Els sol·licitants hauran d'acreditar estar al corrent en les seues obligacions tributàries i en les seues cotitzacions a la Seguretat Social, en el supòsit de sol·licitants que no estiguen inclosos en el règim general de la Seguretat Social.

f) Certificat de l'entitat de crèdit acreditatiu que el promotor ha obtingut el préstec específic.

En els supòsits de préstec directe a l'adquirent, la disposició del préstec específic s'acreditarà en el moment de la justificació del compliment de requisits, el procediment del qual està regulat en els articles 6 i 7 d'esta orde.

g) Si la sol·licitud es formula durant la construcció de l'habitatge, s'haurà d'aportar original de l'aval individualitzat que garantisca la totalitat de les quantitats entregades a compte, en el qual conste el número de compte especial en què han d'efectuar-se els ingressos a compte que realitzen els adquirents.

h) Si es tracta de famílies nombroses hauran d'aportar el llibre de família i/o el títol de família nombrosa, en els quals apareguen els membres components d'esta. En el supòsit que existisquen en la unitat familiar persones amb discapacitat, s'aportarà el certificat oficial expedit per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o òrgan competent de la Comunitat Autònoma, acreditatiu de la discapacitat i del grau d'esta. De la mateixa manera, s'aportarà l'acreditació de qualsevol altra circumstància que supose que la part interessada està en un grup de beneficiaris amb dret a protecció preferent.



i) Declaració responsable, en el model normalitzat, als efectes d'acreditar el compliment dels requisits d'accés a la titularitat i al finançament que estiguen establits en els plans d'habitatge i sòl.





Article 5. Justificació de capital immobiliari i d'ingressos

1. La sol·licitud implicarà l'autorització perquè la direcció general i els servicis territorials demanen dels registres de la propietat els informes o els certificats necessaris amb vista a la justificació dels aspectes requerits per a la concessió del visat i el finançament específic.



En cas que de la documentació aportada o de la informació demanada per l'administració es desprenguen rendiments de capital immobiliari s'hauran d'acreditar estos per mitjà de la presentació del rebut del pagament de l'Impost de Béns Immobles i una còpia autoritzada de l'escriptura de propietat de l'habitatge, o, si és el cas, el justificant d'haver transmés l'habitatge esmentat i liquidat els corresponents impostos, o qualsevol altra documentació requerida a este efecte per l'òrgan competent.

2. Als efectes de justificació i còmput dels ingressos familiars ponderats, i fins que no es faça efectiu el conveni de col·laboració amb l'Agència Tributària, s'haurà d'aportar el model normalitzat corresponent acompanyat de la documentació següent, segons la situació fiscal del sol·licitant:

a) Els contribuents obligats a presentar la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques hauran d'aportar la declaració mencionada.

b) Els contribuents no obligats a presentar declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques que hagen presentat el model de devolució davant de l'Agència Tributària o confirmat l'esborrany remés per esta, hauran d'aportar la corresponent notificació-liquidació de l'Agència Tributària esmentada.

c) Els contribuents no obligats a presentar declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i que no hagen presentat davant de l'Agència Tributària el model de devolució o confirmat l'esborrany, hauran d'aportar:

- Certificat de vida laboral emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

- Certificats d'ingressos de l'empresa o empreses en què haja figurat d'alta durant l'exercici fiscal a computar, així com les nòmines i el contracte o els contractes de treball corresponents a l'exercici esmentat.



- Certificats bancaris relatius als rendiments de capital mobiliari corresponents a l'exercici fiscal a computar.

- En els casos que corresponga, el certificat de pensions de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, així com certificat de l'Institut Nacional d'Ocupació o òrgan competent de la Comunitat Autònoma, en el supòsit de percebre prestacions per desocupació.

- Llibre de Família i/o títol de família nombrosa.

- En el supòsit que existisquen en la unitat familiar persones amb discapacitat, s'aportarà el certificat oficial expedit per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma, acreditatiu de la discapacitat i del grau d'esta.

- Qualsevol altra documentació, als efectes d'acreditar ingressos de la unitat familiar, que els servicis territorials consideren convenient.

3. Quan a través de la documentació aportada pels sol·licitants resulten uns ingressos desproporcionats per la seua baixa, o nul·la quantia, en relació amb la quantia màxima del préstec convingut que li corresponga, es procedirà a l'obertura d'un període probatori perquè es justifique l'existència i import d'ingressos suficients. La justificació es realitzarà per mitjà de l'acreditació dels ingressos corresponents al període impositiu següent a què procedia computar.



Article 6. Procediment de visat de contracte i reconeixement del dret al préstec

1. Presentada la sol·licitud de visat acompanyada de la documentació corresponent, de conformitat amb l'article 15 del Decret 90/2009, de 15 de maig, Reglament d'Habitatge de Protecció Pública, i sense perjuí del que establix la disposició addicional tercera d'esta orde, els servicis territorials, després de la comprovació prèvia dels requisits exigits per la legislació aplicable, procediran a dictar una resolució de visat de contracte i de reconeixement del dret al préstec en les condicions determinades pels plans d'habitatge.

2. El visat del contracte constituïx el reconeixement del compliment dels requisits d'accés als habitatges amb protecció pública. La resolució de reconeixement del dret al préstec permetrà la concessió de préstec específic, la subsidiació d'este, l'ajuda estatal directa a l'entrada, si és el cas o qualsevol altra ajuda sempre que fóra de pagament directe pel Ministeri.

3. Acabades les obres, obtinguda la qualificació definitiva i formalitzat el préstec específic, es presentarà la documentació justificativa per a l'obtenció de la resolució de reconeixement del compliment de les condicions per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat.





Article 7. Documentació a aportar per a acreditar el compliment de requisits per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat.

Per a obtindre la resolució de reconeixement dels requisits per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat, la persona interessada haurà de presentar una instància segons el model normalitzat, així com la documentació següent:

a) Dos còpies de l'escriptura autoritzada, que acredite la titularitat de l'habitatge objecte de les ajudes, en la qual haurà de constar la seua inscripció en el Registre de Propietat amb les clàusules obligatòries.

b) Certificat d'empadronament en l'habitatge objecte de les ajudes.

c) Justificació d'haver formalitzat el préstec específic.



Article 8. Justificació del compliment de requisits per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat.

1. Els adquirents i adjudicataris hauran de presentar la documentació que acredite el compliment dels requisits per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat establits per la normativa del Pla d'Habitatge, una vegada formalitzada i inscrita en el Registre de la Propietat l'escriptura de compravenda o adjudicació.

L'acreditació del compliment dels requisits abans esmentat, que serà requisit per a l'atorgament d'ajudes que es pogueren convocar, tindrà, a més, els efectes de justificació de la finalitat per a la qual cosa se li va reconéixer el dret al préstec específic, la subsidiació d'este així com l'Ajuda Estatal Directa a l'Entrada (AEDE), si és el cas, de conformitat amb l'article 32 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. El termini màxim per a presentar la justificació serà de dotze mesos des de la formalització de l'escriptura pública de compravenda.

3. La falta d'obtenció de la resolució de reconeixement del compliment dels requisits per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat establit, que té com a efectes la justificació de les ajudes obtingudes (subsidiació i AEDE, si és el cas), implicarà el reintegrament de les ajudes percebudes, de conformitat amb el que establix el títol V, Règim sancionador, de la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, d'Habitatge de la Comunitat Valenciana.



Article 9. Requisits dels contractes i les escriptures

Els contractes d'adquisició i adjudicació d'habitatges de protecció pública contindran les clàusules d'inserció obligatòries establides en els articles 12, 14 i 16 de la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, i les establides expressament per la normativa reguladora dels plans d'habitatge, en desplegament dels articles 14 i 16 del Decret 90/2009, de 26 de juny, Reglament d'Habitatge de Protecció Pública.



Article 10. Promocions individuals per a ús propi

Els promotors individuals per a ús propi sol·licitaran simultàniament la qualificació provisional, el reconeixement del compliment dels requisits d'accés als habitatges amb protecció pública i el reconeixement del dret al préstec.

En les promocions individuals per a ús propi s'aportarà, junt amb la documentació requerida per a qualificar l'actuació, la corresponent al compliment dels requisits exigits per a l'accés a l'habitatge i per a l'accés al préstec, de manera que en el moment de l'expedició de la qualificació provisional, el servici territorial procedisca a dictar una resolució de reconeixement del dret al préstec, si és procedent, en els termes assenyalats en l'article 6.

En la declaració d'obra nova, el promotor farà constar per separat el valor de l'edificació i el del sòl, que no podran superar els límits establits per la normativa vigent. En el cas que estes valoracions no constaren, o constaren per separat, s'acreditaran per mitjà de certificat de l'arquitecte director de les obres visat pel col·legi professional que corresponga d'acord amb el projecte d'execució final.



Acabades les obres, obtinguda la qualificació definitiva i formalitzat el préstec específic, es presentarà la documentació justificativa per a l'obtenció de la resolució de reconeixement del compliment de les condicions per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat segons el que establix l'article 8 d'esta orde.



Secció segona

Promocions d'habitatges de protecció pública

amb destinació a arrendament



Article 11. Sol·licitud de visat de contractes d'arrendament

1. Presentació de la sol·licitud.

El visat dels contractes d'arrendament se sol·licitarà una vegada obtinguda la qualificació definitiva.

2. Junt amb el model normalitzat de sol·licitud de visat dels contractes d'arrendament, i sense perjuí del que establix la disposició addicional tercera d'esta orde, s'aportarà la documentació següent:



a) Contractes d'arrendament per triplicat amb les clàusules obligatòries, amb justificant del pagament de la fiança. Justificant de la liquidació de l'impost de transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.

b) Original i fotocòpia per a la seua confrontació de la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques dels arrendataris. Per a la determinació dels ingressos familiars dels arrendataris serà aplicable el que establix l'article 5 d'esta orde.

c) Declaració responsable de l'arrendatari de compliment dels requisits establits en el Pla d'Habitatge a què s'acull.

d) Acreditació de l'empadronament de l'arrendatari en l'habitatge objecte del contracte.



Article 12. Visat dels contractes d'arrendament

1. Una vegada presentades les sol·licituds i la documentació establides en l'article anterior d'esta orde, els servicis territorials, si és procedent d'acord amb la normativa, concediran el visat dels contractes d'arrendament.

2. En el cas de promocions qualificades per a arrendament que hagen cedit els habitatges a la Xarxa Lloga per a la posada en el mercat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'esta orde, els contractes d'arrendament, quan efectivament es produïsquen, hauran de presentar-se en el servici territorial corresponent per al seu visat.

3. Els promotors hauran de sol·licitar el visat del contracte d'arrendament en tot cas, encara en els supòsits que en aplicació de la normativa de finançament vigent, per les característiques dels habitatges o dels arrendataris, no s'hagen establit subvencions. El visat de contracte tindrà els efectes de justificació de la finalitat per a la qual es va reconéixer el dret al préstec específic i la subsidiació d'este, i serà requisit per a l'atorgament de les ajudes que es pogueren convocar del Ministeri i Generalitat Valenciana.

4. Termini per a visar els contractes d'arrendament.

El termini màxim per a presentar la sol·licitud de visat dels contractes d'arrendament serà de 24 mesos comptadors des de la data de concessió de la qualificació definitiva. La falta d'obtenció de visat podrà determinar la presa de mesures necessàries per a la interrupció de la subsidiació del préstec, i es podrà procedir segons el que establix el títol V, Règim sancionador, de la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, d'Habitatge de la Comunitat Valenciana.

5. Inspecció

Al llarg de tot el període en què la promoció estiga destinada a arrendament, la direcció general competent en matèria d'habitatge podrà inspeccionar i demanar la informació necessària per a comprovar l'adequació de l'ús i destinació dels habitatges a les limitacions imposades pel règim en què van ser qualificades. En cas de detectar infraccions, es podrà procedir segons el que establix el títol V de la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, d'Habitatge de la Comunitat Valenciana.





Article 13. Lloguer amb opció de compra

1. En el supòsit d'habitatges de protecció pública amb destinació a arrendament amb opció de compra, haurà de constar en el contracte la clàusula en què es pacte expressament l'esmentada opció de compra en els termes que establix el corresponent Pla d'Habitatge. La sol·licitud de visat dels contractes i la seua concessió s'ajustaran al que establixen els articles 11 i 12 d'esta orde, i inclourà la informació relativa a l'opció de compra, concretant el termini per al seu exercici i el preu d'adquisició.



Per a poder optar a l'ajuda corresponent a l'opció de compra, el procediment de concessió del qual serà regulat en normativa específica d'acord amb l'article primer, el contracte d'arrendament amb opció de compra haurà d'estar inscrit en el Registre de Propietat, com a garantia dels drets de l'inquilí, i seran a càrrec del promotor.



2. En el cas que, junt amb el contracte d'arrendament, s'aporte la renúncia expressa per les dos parts a l'esmentada opció de compra, es podrà obtindre el visat de contracte d'arrendament, de conformitat amb l'article 12 d'esta orde.



CAPÍTOL III

Adquisició d'habitatges usats



Article 14. Sol·licitud de visat i reconeixement del dret al préstec

1. Presentació de la sol·licitud.

La sol·licitud de visat i el reconeixement del dret al préstec haurà de presentar-se en el termini de quatre mesos des de la data de realització del contracte de compra o opció de compra, o des de la data de l'escriptura pública de compravenda.

2. Documentació a aportar.

La sol·licitud es realitzarà junt amb les declaracions jurades corresponents en els models normalitzats que es determinen, i que hauran de ser subscrits per la persona o les persones sol·licitants, i s'haurà d'adjuntar la documentació establida en els apartats a, b, c, e i h de l'article 4, així com la que a continuació s'enumera:

a) Contracte per duplicat, o dos fotocòpies de l'escriptura que acredite la titularitat de l'habitatge, on conste de manera indubtable la identificació de l'habitatge, la superfície útil i el preu de venda de l'habitatge i el garatge i el traster vinculats i els annexos, si és el cas, així com les clàusules obligatòries establides en el Pla d'Habitatge vigent i la resta de normativa aplicable.

b) Fotocòpia confrontada de la còpia autoritzada i inscrita de l'escriptura del venedor, i, en el cas que no hi figure la superfície útil, esta es podrà acreditar per mitjà del certificat expedit pel tècnic competent, els imformes de taxació o les dades incloses en l'escriptura de declaració d'obra nova de l'edifici.

c) Quan es tracte d'habitatges protecció pública que s'hagen destinat a arrendament durant el termini exigit per la normativa del Pla d'Habitatge aplicable, o, si no n'hi ha, transcorreguts almenys deu anys des de la qualificació definitiva, els servicis territorials constataran que han transcorregut els terminis esmentats.

d) Acreditació de l'antiguitat que establisca cada Pla d'Habitatge per als habitatges de nova construcció. Haurà d'aportar-se el certificat de final d'obra expedit pel tècnic competent i visat pel corresponent col·legi professional, o llicència de primera ocupació, a fi d'acreditar l'antiguitat de l'habitatge.

e) Quan la sol·licitud es formalitze adjuntant el contracte privat de compra o opció de compra, s'haurà d'aportar l'escriptura de propietat de l'habitatge de la part venedora.

f) Declaració responsable, en model normalitzat, als efectes d'acreditar el compliment dels requisits d'accés i finançament que establisquen els plans d'Habitatge i sòl.

3. És aplicable a la sol·licitud de visat i reconeixement del dret al préstec per adquisició d'habitatge usat el que establix l'article 5 d'esta orde.



Article 15. Procediment de visat i reconeixement del dret al préstec



1. Presentada la sol·licitud de visat acompanyada de la documentació corresponent, els servicis territorials, després de la comprovació prèvia dels requisits exigits per la legislació aplicable, procediran a dictar una resolució de visat de contracte i de reconeixement del dret al préstec en les condicions determinades pels plans d'habitatge.

2. La resolució de reconeixement del dret al préstec podrà permetre l'accés al préstec específic, la subsidiació d'este i l'ajuda estatal directa a l'entrada, si és el cas, o qualsevol altra ajuda sempre que fóra de pagament directe pel ministeri competent.

3. Formalitzat el préstec específic, i degudament inscrita l'escriptura de compravenda, es presentarà la documentació justificativa per a l'obtenció de la resolució de reconeixement del compliment de les condicions per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat.





Article 16. Justificació del compliment de requisits en la compra d'habitatge usat per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat



1. Els adquirents hauran de presentar la documentació que acredite el compliment dels requisits establits per la normativa vigent per a accedir a les ajudes establides a càrrec de la Generalitat en el Pla d'Habitatge, una vegada formalitzada i inscrita en el Registre de la Propietat l'escriptura de compravenda i formalitzat el préstec específic.



L'acreditació del compliment dels requisits abans mencionat, que serà requisit per a l'atorgament d'ajudes que es pogueren convocar, tindrà, a més, els efectes de justificació de la finalitat per a la qual se li va reconéixer el dret al préstec específic i la subsidiació d'este, així com l'ajuda directa a l'entrada (AEDE), si és el cas, de conformitat amb l'article 32 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. El termini màxim per a presentar la sol·licitud de reconeixement del compliment de requisits serà de dotze mesos comptador de la notificació de visat i la resolució de dret al préstec, i acreditar la disposició del préstec específic.

Transcorregut el termini esmentat sense que s'haja sol·licitat el reconeixement mencionat, i acreditar la disposició del préstec específic i el compliment dels altres requisits establits per la normativa per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat, l'òrgan competent procedirà a declarar la caducitat de l'expedient.

3. La falta d'obtenció de la resolució de reconeixement del compliment dels requisits per a l'accés a les ajudes a càrrec de la Generalitat establit, que té com a efectes la justificació de les ajudes obtingudes (subsidiació i AEDE, si és el cas), implicarà el reintegrament de les ajudes percebudes, de conformitat amb el que establix el títol V, Règim sancionador, de la Llei 8/2004 de 20 d'octubre, d'Habitatge de la Comunitat Valenciana.

4. Documentació a aportar.

La persona interessada haurà de presentar una instància segons el model normalitzat, acompanyada de la documentació establida en l'article 7, i, a més, la llicència d'ocupació o, si no n'hi ha, els rebuts de subministraments dels servicis d'aigua i energia elèctrica corresponents al trimestre immediatament anterior a la presentació d'esta documentació.



CAPÍTOL IV

Bestretes



Article 17. Bestretes al promotor

Quan en els plans d'habitatge, estiga prevista la possibilitat de bestreta de les ajudes establides pel ministeri competent en matèria d'habitatge, es podran realitzar pagaments anticipats en els termes establits en estos.

Es podran realitzar pagaments anticipats que suposaran entregues de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per a poder dur a terme les actuacions inherents a la subvenció, en els supòsits que establisquen els plans d'habitatge.



Article 18. Sol·licitud i procediment

1. Les sol·licituds de pagaments anticipats es presentaran en la direcció general competent en matèria d'habitatge, acompanyada de la documentació següent:

a) Número o codi d'identificació fiscal del promotor; en cas de ser persona jurídica, escriptura de constitució d'esta, número d'identificació fiscal del representant legal, i documentació que acredite la representació que té.

b) Acreditació d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

c) Acreditació de l'inici de l'activitat protegida que justifique la concessió de la bestreta.

d) Garantia suficient, per mitjà d'aval o un altre mitjà de garantia suficient, que assegure la devolució dels imports anticipats en cas d'incompliment dels requisits exigits per a l'obtenció de les ajudes econòmiques.

En cap cas podran realitzar-se pagaments anticipats a beneficiaris quan s'haja sol·licitat la declaració de concurs, hagen sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, estiguen declarats en concurs, estiguen subjectes a intervenció judicial o hagen sigut inhabilitats d'acord amb la legislació concursal sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs, hagen sigut declarats en fallida, en concurs de creditors, insolvent fallit en qualsevol procediment o subjecte a intervenció judicial, haver iniciat expedient de quitament i espera o de suspensió de pagaments o haver presentat la sol·licitud judicial de fallida o de concurs de creditors, mentre, si és el cas, no foren rehabilitats.

2. La direcció general competent en matèria d'habitatge, després de la comprovació prèvia dels requisits exigits, i en funció de les disponibilitats pressupostàries, determinarà si és procedent o no estimar i proposar al ministeri competent en matèria d'habitatge, per mitjà d'un informe motivat, la concessió de la bestreta.

3. Transcorregut el termini de 36 mesos des de la qualificació definitiva, aquells promotors que, havent disfrutat de la bestreta de les ajudes per al promotor d'acord amb el que establix l'article 17, i que no hagen obtingut els preceptius visats dels contractes de lloguer, hauran de reintegrar les ajudes percebudes anticipadament. Per a això, s'executarà l'aval que s'haguera aportat com a garantia.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Concepte d'unitat familiar i famílies nombroses

Les disposicions que establix esta orde relatives a la documentació i als requisits que han d'omplir les persones interessades per a l'obtenció dels beneficis que la normativa preveu, s'entendran referits no sols al titular de l'habitatge, sinó a tots els que siguen constituents de la mateixa unitat familiar, i s'entén com a unitat familiar el concepte d'esta a efectes fiscals.

Als efectes de concessió de finançament es considerarà com a unitat familiar les situacions d'unions de fet degudament inscrites en el Registre Públic de la Comunitat Autònoma Valenciana, o en qualsevol altre registre.

En els supòsits de famílies nombroses, als efectes de concessió del finançament específic, únicament es computaran com a membres de la unitat familiar per a la seua consideració com a família nombrosa, els fills que siguen menors d'edat i els majors incapacitats judicialment subjectes a pàtria potestat prorrogada o rehabilitada.

Només als efectes de concessió de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, i sempre amb el límit d'edat establit en el paràgraf anterior, es considerarà família nombrosa el concepte d'esta establit per la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de Protecció a les Famílies Nombroses, o norma de rang legal que la substituïsca.





Segona. Requisits documentació

La documentació requerida per a la tramitació dels procediments previstos en esta orde haurà de ser l'original o, si és el cas, una fotocòpia confrontada.



Tercera. Autorització a l'Administració

Les sol·licituds regulades en esta orde implicaran l'autorització perquè la direcció general i els servicis territorials competents en matèria d'habitatge demanen de l'Agència Tributària i altres administracions i registres públics els informes o els certificats necessaris amb vista a la justificació dels aspectes requerits per a la concessió del visat i el finançament específic.

Dins del marc de col·laboració amb l'Agència Tributària i altres administracions, i en la mesura que així s'establisca i, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà a les persones interessades l'aportació individual de certificats expedits per estes.

Així mateix, quan dins del marc de col·laboració amb la Generalitat i l'Administració General d'Estat l'òrgan competent puga disposar de la informació prevista en el Reial Decret 522/2006, de 28 d'abril, pel qual se suprimix l'aportació de fotocòpies de documents d'identitat en els procediments de l'Administració de l'Estat i dels seus organismes públics vinculats i dependents, no serà necessari aportar la documentació mencionada.



Quarta. Actuacions no previstes en esta orde

Quan els plans d'habitatge establisquen actuacions protegides no desenrotllades pel que fa a la seua tramitació en esta orde, hauran de regular el procediment per a la seua gestió i el reconeixement, i es considera la regulació esmentada com una modificació automàtica d'esta orde.



Quinta. Instruccions

Es faculta el titular de la direcció general competent en matèria d'habitatge per a dictar les instruccions pertinents per a l'aplicació d'esta orde.



Sexta. Qualificació individual

Per a sol·licitar la qualificació d'un habitatge com a protegit en les condicions establides en l'article 1, 2.a) del Reial Decret 1961/2009, de 18 de desembre, pel qual es modifica la disposició transitòria primera del Reial Decret 2066/2009, de 12 de desembre, en el supòsit de les sol·licituds presentades a partir de l'1 de gener de 2010, serà necessari que la llicència d'obres de l'habitatge s'haja concedit després de l'1 de setembre de 2004. La qualificació de protecció pública es limitarà a reconéixer que es complixen els límits establits per al preu i la superfície.

Podran sol·licitar la qualificació per a venda dels habitatges lliures els promotors o els propietaris d'estos, que els hagen adquirits directament als promotors, tant si són persones físiques com si són persones jurídiques.

Podran sol·licitar la qualificació per a arrendament dels habitatges lliures acabats els promotors o els propietaris d'estos, que els hagen adquirits directament als promotors, si són persones jurídiques l'objecte social de les quals siga l'arrendament d'habitatges.

En el cas que els habitatges es qualifiquen per a lloguer en qualsevol règim, únicament es podran obtindre les subvencions a càrrec del ministeri competent en matèria d'habitatge per a la promoció d'habitatges protegits de nova construcció.

Així mateix, serà necessari per al cobrament de les subvencions que els habitatges estiguen efectivament llogats i que el contracte d'arrendament s'haja visat pel servici territorial competent. No serà aplicable el que establix l'article 12.3 de l'Orde de 28 de juliol de 2009, de tramitació d'actuacions protegides, quant a la cessió de la gestió d'arrendament, per part dels promotors o les persones jurídiques propietàries dels immobles, a l'Agència Valenciana de Lloguer.



A causa de la limitació d'objectius corresponents al programa de promoció d'habitatge protegit per a lloguer, la direcció general competent en matèria d'habitatge prioritzarà la qualificació de promocions completes i valorarà l'interés social de les sol·licituds presentades.





Sèptima. Tramitació de qualificacions d'allotjaments

Prèviament a la sol·licitud de qualificació provisional per a allotjaments, els promotors hauran de presentar un avantprojecte acompanyat d'una memòria, que serà supervisat i informat pel servici territorial corresponent, d'acord amb instrucció que es dictarà per la direcció general competent en matèria d'habitatge. Este informe servirà de base a l'emissió per la direcció general esmentada d'una resolució prèvia per la qual es declararà protegida l'actuació, i s'inicien els tràmits per a la seua aprovació en la Comissió Bilateral, condició necessària per a obtindre finançament segons el que establix el Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre, modificat pel Reial Decret 1713/2010 de 17 de desembre.





Octava. Certificació energètica dels edificis

De conformitat amb el que establix l'article 6 de l'Orde 1/2011, de 4 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es regula el Registre de Certificació d'Eficiència Energètica d'Edificis, per a l'obtenció de la qualificació definitiva d'edificis d'habitatge amb protecció pública, sense perjuí del que establix l'article 24 del Decret 90/2009, de 26 de juny, pel qual s'aprova el reglament d'habitatges de protecció pública, serà requisit necessari aportar el document de registre.



Novena. Termini per a la presentació dels contractes d'arrendament per al seu visat en el supòsit d'habitatges d'accés concertat destinats a arrendament amb opció de compra regulats pel Decret 73/2005, de 8 d'abril i pels capítols V i VI del Decret 41/2006, de 24 de març



En el cas de promocions d'habitatges d'accés concertat de nova construcció amb declaració de protecció pública, destinats a arrendament amb opció de compra, i regulats per la normativa autonòmica, als efectes de l'obtenció del visat de contracte, els contractes d'arrendament degudament inscrits en el Registre de la Propietat hauran d'aportar-se abans del 31 de desembre de 2012. L'atorgament d'ajudes es regularà, si és el cas, per mitjà de convocatòria específica, segons el que establix l'Orde 5/2011, de 20 d'octubre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regula la presentació de sol·licituds d'ajudes en el marc del Pla d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012. Transcorregut el dit termini sense que s'òmpliga el tràmit mencionat, es produirà la caducitat de l'expedient.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Pròrroga

Segons el que establixen la disposicions transitòries primera i segona del Decret 66/2009, de 15 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla Autonòmic d'Habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012, es prorroga fins al 31 de desembre 2012, o període de vigència del Pla 2009-2012, tant allò que s'ha disposat en la disposició esmentada respecte a la superfície útil màxima dels habitatges amb protecció pública, i el seu còmput als efectes de finançament convingut, com a respecte a la no-aplicació de la limitació del valor dels terrenys.

Segona. Règim Transitori. Tramitació d'expedients iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'esta orde

1. Les sol·licituds de reconeixement d'ajudes de les diferents línies relacionades amb expedients ja iniciats, es tramitaran de conformitat amb el que establix la disposició transitòria de l'Orde 5/2011, de 20 d'octubre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regula la presentació de sol·licituds d'ajudes en el marc del Pla d'Habitatge i Rehabilitació 2009-2012, i en conseqüència, de conformitat amb el que establix l'Orde de tramitació de 28 de juliol de 2009, els expedients que complisquen les condicions següents:



a. Les ajudes al promotor en els expedients de promoció d'habitatge protegit en lloguer, quan tinguen la qualificació provisional i disposen de finançament convingut a la data d'entrada en vigor de l'esmentada Orde 5/2011, de 20 d'octubre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient.

b. Els expedients d'ajuda a l'adquirent d'habitatge si disposen de finançament convingut a l'entrada en vigor de l'esmentada Orde 5/2011, de 20 d'octubre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient. En el cas d'ajuda a l'adquirent d'habitatge protegit la disposició de finançament convingut s'entendrà a la promoció.



2. No obstant això, per a estos supòsits o qualsevol altra sol·licitud de reconeixement d'ajudes que siga presentada, sense perjuí del que s'ha establit en article 1 paràgraf segon de l'apartat 2 d'esta orde, es resoldrà reconeixent el compliment dels requisits exigits per la vigent legislació per a accedir, si és el cas, a la subvenció establida en el Pla d'Habitatge corresponent, l'atorgament del qual podrà ser convocat, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i en compliment de la legalitat vigent, per mitjà de la corresponent convocatòria d'ajudes que regularà el règim d'atorgament d'estes.



3. El que establix esta orde no serà aplicable a les promocions d'habitatges en arrendament que, a la data d'entrada en vigor d'esta orde, tinguen concedida la bestreta de les ajudes corresponents al Ministeri, o tinguen en tràmit la proposta de resolució, per a autorització per part del Consell, per a la concessió d'ajudes al promotor d'habitatges en arrendament.



Tercera. termini per a visat de contracte en aquelles promocions per a arrendament que tinguen la resolució de reconeixement de subvencions

En aquelles promocions que tinguen la qualificació definitiva i la resolució de concessió de subvencions per a la promoció d'habitatges protegits per a arrendament notificada a la data d'entrada en vigor de la present orde, per a la justificació de les subvencions, es procedirà com seguix:

1. Per al pagament de les subvencions reconegudes, els promotors hauran de justificar el compliment previ de l'activitat per a la qual s'han sigut reconegudes, és a dir, hauran d'acreditar l'efectiu arrendament dels habitatges i haver obtingut el preceptiu visat dels contractes d'arrendament. En el cas de cessió de la promoció a la Xarxa Lloga per a la seua posada en el mercat, els contractes d'arrendament hauran de presentar-se en el servici territorial corresponent per al seu visat.



Es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció en el supòsit de falta de justificació per no sol·licitar el visat del contracte d'arrendament, en els vint-i-quatre mesos següents a la data de concessió de la qualificació definitiva sense perjuí dels límits temporals establits pels plans d'habitatge.

2. El que establix el paràgraf anterior serà aplicable amb caràcter retroactiu en el supòsit d'expedients a què, a l'entrada en vigor d'esta orde haja vençut el termini de 12 mesos des de la data de concessió de la qualificació definitiva, establit inicialment per l'article 14 de l'Orde de 28 de juliol de 2009, per la qual es regula el procediment per a la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides previstes en els plans d'habitatge.

A mesura que els habitatges s'arrenden i es visen els contractes, els servicis territorials remetran a l'òrgan competent per a la tramitació del gasto, la documentació necessària i l'informe adjunt, en el qual es proposa l'execució del gasto i el pagament material de les subvencions corresponents als habitatges els contractes d'arrendament dels quals hagen sigut visats.



Quarta. Arrendament amb opció de compra

En aquelles promocions d'habitatges protegits destinats a arrendament amb opció de compra que tinguen la qualificació definitiva i la resolució de reconeixement notificada a la data d'entrada en vigor d'esta orde, als efectes de l'obtenció de visat de contracte d'arrendament es procedirà com seguix:

1. En el supòsit d'habitatges de protecció pública amb destinació a arrendament amb opció de compra, haurà de constar en el contracte la clàusula en què es pacte expressament l'opció de compra mencionada en els termes que preveu el corresponent Pla d'Habitatge, excepte l'existència de renúncia expressa d'acord amb el que establix l'apartat segon d'esta disposició. La sol·licitud de visat dels contractes d'arrendament s'ajustarà al que establix l'article 13 de l'Orde de 28 de juliol de 2009, i inclourà la informació relativa a l'opció de compra, i es concreta el termini per al seu exercici i el preu d'adquisició.



2. En el cas que, junt amb el contracte d'arrendament, s'aporte la renúncia expressa per les dos parts a l'opció de compra esmentada, es podrà obtindre el visat de contracte d'arrendament als efectes de verificar les condicions que han de complir el promotor d'habitatges en arrendament així com l'arrendatari. La renúncia a l'opció de compra, subscrita per les dos parts, podrà ser presentada després de l'obtenció de visat.



DISPOSICIONS DEROGATÒRIES



Única

Es deroga l'Orde de 28 de juliol de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es regula el procediment per a la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides previstes en els plans d'habitatge, excepte el títol VI Els préstecs específics, títol VII, Procediment de llibertat de cessió, títol VIII, Procediment de desqualificació, títol IX, Rehabilitació, títol X, Sòl, i títol XI, Adquisició d'habitatges per ONG i altres organismes sense ànim de lucre.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 17 de setembre de 2012



La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient

ISABEL BONIG TRIGUEROS

Mapa web