Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 12/2023 de 14 de setembre de 2023, de la Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2024.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9684 de 15.09.2023
Número identificador:  2023/9525
Referència Base de Dades:  009197/2023
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Pressupostos i política pressupostària
    Descriptors:
      Temàtics: elaboració del pressupost, administració regional , monografies



ORDRE 12/2023 de 14 de setembre de 2023, de la Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2024. [2023/9525]

PREÀMBUL



La Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, estableix en l'article 28.c i e que correspon als consellers, com a membres del Consell i caps de departament, preparar i presentar al Consell els avantprojectes de lleis de les matèries pròpies del seu departament, així com exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la seua conselleria, en forma d'ordres de la conselleria.

El Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, en l'article 48 i següents, assigna a la Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública les competències en matèria d'hisenda.

L'article 30 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, estableix que els pressupostos de la Generalitat constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica dels drets i obligacions a liquidar durant l'exercici per cadascun dels subjectes que formen part del sector públic de la Generalitat, i s'adequaran als principis que regeixen la programació pressupostària, als escenaris pressupostaris plurianuals i a la consecució dels objectius dels programes de despesa.

Així mateix, l'article 33 de la llei esmentada regula el procediment d'elaboració pressupostària que ha de seguir la conselleria amb competències en matèria d'hisenda per a la preparació de l'avantprojecte del pressupost.

D'altra banda, també ha de tindre's en compte la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que desenvolupa l'article 135 de la Constitució Espanyola, que disposa que l'elaboració dels pressupostos es realitzarà en un marc d'estabilitat pressupostària, coherent amb la normativa europea. Per a 2024 està previst el restabliment de les regles fiscals per la desaparició de la clàusula de salvaguarda del Pacte d'estabilitat i creixement que va ser activada en 2020 amb motiu de la pandèmia, encara que està pendent la reforma del marc fiscal europeu. No obstant això, ha de considerar-se que el retard en la celebració del Consell de Política Fiscal i Financera, a conseqüència de la situació política, suposa un alt nivell d'incertesa en l'elaboració dels comptes públics de la Generalitat.



La present ordre s'adequa als principis de bona regulació indicats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D'acord amb l'article 36 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, aquesta és l'instrument a través del qual la conselleria competent en matèria d'hisenda ha de determinar l'estructura del pressupost d'ingressos i despeses, per la qual cosa, sent l'instrument legalment determinat per a això, es compleixen els principis de necessitat i eficàcia.

Al seu torn, en regular l'estructura del pressupost i establir determinades normes internes sobre l'elaboració d'aquest, es dota els subjectes responsables de les diferents conselleries de la informació necessària per a assegurar el correcte compliment dels tràmits i actuacions a seguir en el marc del procediment d'elaboració del pressupost, la qual cosa dota de seguretat jurídica el procés.

Aquesta ordre dona publicitat i dota de transparència un procés tan rellevant com és el de l'elaboració dels pressupostos de la Comunitat Valenciana. En aquest marc, i d'acord amb el que estableix l'article 9.1 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, es donarà publicitat, a través de la pàgina web de la Generalitat, al projecte de pressupost, una vegada aprovat pel Consell, i al pressupost definitiu aprovat per les Corts.

El pressupost és el principal instrument per al desenvolupament de la política econòmica i social de la Generalitat Valenciana, que pretén garantir els serveis públics fonamentals, optimitzar la gestió dels recursos públics i reactivar l'economia autonòmica amb mesures fiscals i de suport a la captació d'inversions.

La situació financera de la Comunitat Valenciana es presenta com un desafiament davant d'un escenari ple d'incertesa. D'una banda, és prioritari abordar i corregir els desequilibris pressupostaris que han prevalgut durant els últims anys i han situat l'autonomia al capdavant d'Espanya en termes de dèficit, amb un nivell de despesa molt superior al d'ingressos.

D'altra banda, s'ha evidenciat que el sistema de finançament autonòmic no ha proporcionat els recursos econòmics necessaris per a garantir uns serveis de qualitat als ciutadans de la Comunitat Valenciana. A conseqüència d'això, i fruit també d'una política de despesa poc rigorosa, s'ha generat un deute que ha situat la Comunitat com la regió més endeutada del país en relació al seu PIB.

 A aquest complex escenari s'uneix la dificultat de no comptar amb informació sobre els lliuraments a compte dels recursos del sistema de finançament autonòmic per a les comunitats autònomes ni els objectius d'estabilitat pressupostària, atesa la interinitat del Govern espanyol després de les eleccions del passat 23 de juliol.

 Tot això, a més, en un context inflacionista i de tipus d'interés a l'alça, la qual cosa genera un impacte negatiu tant en el teixit empresarial com en les economies domèstiques.

Amb aquesta adversa conjuntura, en els pressupostos de 2024 es pretén corregir les deficiències pressupostàries, des de la responsabilitat fiscal i garantint la sostenibilitat de les finances públiques, però sempre amb l'objectiu prioritari d'assegurar els drets dels ciutadans i de garantir uns serveis públics de qualitat.

L'ordre recull la incorporació de la perspectiva de gènere en els pressupostos. La integració de la perspectiva de gènere en els pressupostos suposa avaluar els programes i processos pressupostaris tenint en compte les igualtats entre els sexes i reassignar els recursos d'una manera més equilibrada, si fora necessari. El pressupost es converteix així en un instrument fonamental per a aplicar la transversalitat de gènere al conjunt de polítiques públiques desenvolupades per la Generalitat.

Així mateix, com a projecte normatiu, el Projecte de llei de pressupostos per a 2024 recollirà un informe d'impacte en la infància i adolescència, en compliment del mandat de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència.

En l'elaboració del pressupost de 2024, la despesa haurà de prioritzar-se d'acord amb els objectius perseguits, i caldrà revisar totes les partides evitant creixements inercials no justificats, a fi d'orientar els recursos disponibles d'acord amb les prioritats sectorials i els objectius de govern per a aquesta legislatura.

En aquest marc, el Consell, d'acord amb les previsions d'ingressos que es determinen, establirà el marc de les disponibilitats pressupostàries resultants del sostre de despesa, i determinarà les prioritats i, en conseqüència, el límit de despesa no financera coherent amb les previsions fiscals i els objectius assenyalats per a les comunitats autònomes, d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Finalment, l'ordre incideix, igual que en exercicis anteriors, en la necessitat de la territorialització dels projectes d'inversió, la seua localització territorial a escala municipal i excepcionalment a escala comarcal i/o provincial quan l'àmbit de la inversió ho requerisca; d'aquesta manera només es consideraran en el procés d'elaboració les inversions que estiguen degudament territorialitzades.

Finalment, d'acord amb el que s'estableix en el Decret 63/2023, de 12 de maig, del Consell, pel qual s'aprova la implementació del sistema de gestió economicofinancer NEFIS, en la Generalitat, i vistos els terminis per a la seua entrada en producció, l'elaboració del pressupost de la Generalitat de 2024 s'efectuarà a través del mòdul específic NEFIS d'elaboració del pressupost, i la seua presentació es realitzarà mitjançant les fitxes pressupostàries que s'obtindran de l'explotació del mòdul esmentat.

En conseqüència, fent ús de les facultats que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les establides en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions:



DISPOSE



Article 1. Criteris generals

1.1.El pressupost de la Generalitat per a 2024 ha de donar compliment als objectius que s'establisquen per a les comunitats, en aplicació de la Llei orgànica 2/2012, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, fent-ho compatible amb la plena garantia dels drets reconeguts a la ciutadania en la Constitució i en la resta de l'ordenament jurídic que deriven de serveis públics que són competència de la Generalitat. Per a 2024 s'ha previst la desactivació de la clàusula de salvaguarda del Pacte d'estabilitat i creixement, adoptada amb motiu de la pandèmia, i el restabliment de les regles fiscals, encara que està pendent de determinar l'abast que tenen per a les comunitats autònomes.

1.2. Les conselleries i el sector públic instrumental de la Generalitat han de revisar i ajustar els objectius que s'han d'aconseguir d'acord amb el marc pressupostari de 2024, els recursos disponibles, i la nova estructura orgànica i funcional de la Generalitat, amb la finalitat de millorar l'eficàcia i l'eficiència de la despesa pública.



Article 2. Àmbit d'aplicació i unitat de pressupost

2.1. Els pressupostos de la Generalitat comprendran:

a) Els pressupostos del sector públic administratiu, d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.1 de la Llei 1/2015.

b) Els pressupostos del sector públic empresarial i fundacional, d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.2 de la Llei 1/2015.

c) Els pressupostos dels fons a què es refereix l'article 2.4 de la Llei 1/2015.

2.2. Unitat de pressupost

El pressupost s'elaborarà tenint com a unitat de compte l'euro.



Article 3. Comissions i altres òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat i tramitació de l'avantprojecte.

3.1. Són comissions participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2024:

3.1.1. La Comissió Delegada del Consell d'Hisenda i Assumptes Econòmics, en els termes previstos en el Decret 167/2015, de 2 d'octubre.

3.1.2. La Comissió de l'Informe d'Impacte de Gènere en els pressupostos de la Generalitat, creada en virtut del Decret 154/2014, de 26 de setembre, del Consell.

3.2. Òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2024:

3.2.1. La Secretaria Autonòmica d'Hisenda que, en el marc de les competències assignades a aquesta en matèria de pressupostos, articula la seua participació en el procés a través dels òrgans següents:





a) La Direcció General de Tributs i Joc, en col·laboració amb la Direcció General de l'Agència Tributària Valenciana, elaborarà la informació necessària que permeta quantificar els capítols I, II, III i V del pressupost d'ingressos i els beneficis fiscals.

b) La Direcció General de Pressupostos que té assignades les funcions de desenvolupament i coordinació de totes les actuacions dirigides a l'elaboració del pressupost, d'acord amb el procediment previst en l'article 33 de la Llei 1/2015, els escenaris pressupostaris plurianuals i els objectius d'estabilitat, deute públic i límit de despesa no financera per a l'exercici 2024.

En particular, li competeix:

— L'elaboració dels escenaris pressupostaris plurianuals d'acord amb el que es disposa en l'article 27 de la Llei 1/2015, ajustat a l'objectiu d'estabilitat fixat per a la Comunitat per als tres exercicis.

— La proposta de límit de despesa no financera, d'acord amb el que disposa l'article 33.1 de la Llei 1/2015.

— L'elaboració de l'avantprojecte dels estats d'ingressos i despeses de la llei de pressupostos.

— L'elaboració de l'avantprojecte d'articulat de la llei.

— L'elaboració de l'informe d'impacte de gènere del Projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2024, en els termes que determine la Comissió d'Impacte de Gènere.

— L'elaboració de l'informe de seguiment d'execució d'objectius de l'exercici 2022.

— La coordinació de l'elaboració de l'informe d'impacte en la infància i l'adolescència, del Projecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2024, d'acord amb l'article 6 de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de drets i garanties de la infància i l'adolescència.

c) La Direcció General d'Economia elaborarà l'informe i previsió de conjuntura econòmica que s'integra en l'informe economicofinancer. Aquest informe haurà de ser remés a la Direcció General de Pressupostos abans del 25 de setembre de 2023.

d) La Direcció General de Fons Europeus informarà dels fons estructurals de l'anualitat corresponent als programes operatius FEDER, FSE i qualsevol altra forma d'intervenció comunitària finançada amb fons estructurals, excloent els fons de tipus sectorial la competència dels quals no corresponga a aquesta conselleria. Així mateix, efectuarà la previsió d'ingressos corresponent a aquest tipus de fons.

Aquest informe es remetrà a la Direcció General de Pressupostos abans del 5 d'octubre de 2023, desglossant per secció i codi de fons, el capítol i la línia de subvenció o projecte d'inversió, indicant els imports corresponents a l'ingrés i a la despesa afecta elegible.

3.2.2. La Secretaria Autonòmica de Finançament, a través de la Direcció General de Finançament i Sector Públic, en l'àmbit de les seues competències i la determinació dels Fons de Compensació Interterritorial.

3.2.3. La Secretaria Autonòmica d'Administració Pública, a través de la Direcció General de Funció Pública, informarà la Direcció General de Pressupostos, dels canvis d'adscripció orgànica i/o funcional que hagen de ser tinguts en compte en la confecció del capítol I del pressupost de despeses per a l'exercici 2024.



3.2.4. Els diferents òrgans competents de la Generalitat i de les conselleries elaboraran les propostes ajustades a les lleis que siguen aplicables, als acords i directrius aprovats pel Consell i a les normes i criteris que s'assenyalen en aquesta disposició. Les propostes esmentades contindran:

— Propostes de l'articulat de l'avantprojecte de llei de pressupostos.

— Modificacions de l'estructura orgànica i funcional, línies de subvenció, projectes d'inversió i financers.

— Escenari plurianual 2025-2027 dels compromisos de despesa continguts en cada programa pressupostari.

— Avantprojecte de l'estat de despeses del seu pressupost.

— Detall d'objectius bàsics i de les accions o línies d'actuació que asseguren la seua realització durant el corresponent exercici, així com, si és el cas, els indicadors que els sustenten; inclosos aquells relacionats amb l'impacte de gènere de les polítiques públiques de la Generalitat i del seu sector públic.

— Les previsions dels ingressos afectes als programes per aquests desenvolupats.

— Els avantprojectes dels estats de recursos i dotacions dels organismes autònoms adscrits a les conselleries, formant un sol pressupost per a cada entitat que comprendrà totes les actuacions, operacions i serveis que hagen de realitzar-se en virtut de les funcions que tinguen assignades, en coherència amb les transferències reflectides en els estats de despeses de les conselleries i els estats d'ingressos dels organismes autònoms. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendrà com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades, sense perjudici de l'informe de la Direcció General de Fons Europeus a què es refereix l'apartat 3.2.2 anterior.

3.2.5. La resta del Sector Públic Instrumental elaborarà els seus estats de recursos i dotacions, així com els pressupostos d'explotació i de capital, ajustats al que es disposa en les normes que els regulen. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendrà com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades, sense perjudici de l'informe de la Direcció General de Fons Europeus a què es refereix l'apartat 3.2.2.b anterior.

Així mateix, haurà d'adjuntar com a annex una memòria explicativa del pressupost de l'entitat que inclourà les seues previsions plurianuals per al període 2025-2027. La remissió dels avantprojectes corresponents s'efectuarà a través de les sotssecretaries de les conselleries a les quals estiguen adscrits. Tot això, sense perjudici de les funcions de coordinació assignades a la Direcció General de Finançament i Sector Públic d'aquesta conselleria, i, si és el cas, de les instruccions dictades per aquesta.



Article 4. Estructura dels pressupostos de la Generalitat

4.1. D'acord amb el que s'estableix en el Decret 69/2023, de 12 de maig, del Consell, pel qual s'aprova la implementació en la Generalitat del nou sistema de gestió economicofinancera NEFIS, el pressupost de la Generalitat de 2024 s'elaborarà a través del mòdul específic d'elaboració del pressupost, i la presentació s'efectuarà mitjançant les fitxes pressupostàries que s'obtindran de l'explotació del mòdul NEFIS que figuren en els annexos IX i X de la present ordre.



4.2. Estructura general del pressupost d'ingressos

a) El pressupost d'ingressos de l'Administració general de la Generalitat per a l'any 2024 s'estructura d'acord amb la classificació econòmica que figura com a annex II.

b) La partida pressupostària d'ingressos es compon dels següents elements:

1r. Centre gestor, que identifica la secció pressupostària i el centre de despesa, si és el cas.

2n. Posició pressupostària, que comprén el tipus de pressupost (ingressos) i el capítol, article, concepte i subconcepte, d'acord amb la classificació econòmica.

3r. Fons, si és el cas, que fa referència a la font de finançament.

4.3. Estructura general del pressupost de despeses.

a) El pressupost de despeses de l'Administració general de la Generalitat per a l'any 2024 s'estructura d'acord amb els següents criteris:

1. Ordenació per naturalesa econòmica, segons la classificació que s'adjunta com a annex I.



2. Distribució orgànica per seccions i ens del sector públic. Annex III i IV.

3. Ordenació funcional dels programes pressupostaris d'acord amb la classificació de grups, funcions i subfuncions vigent, formulant-se l'avantprojecte de cada secció pressupostària a escala de subprogrames. Annex VI.

4. Territorialització dels crèdits de despeses pressupostades. Annex VII.

5. Tipologia de projectes d'inversió i financers. Annex VIII.

b) La partida pressupostària de despeses està composta dels elements següents:

1r. Centre gestor: que identifica la secció pressupostària, el servei, l'òrgan de gestió i el centre de despesa.

2n. Posició pressupostària, que comprén el tipus de pressupost (despeses), el subprograma pressupostari, el capítol, l'article, el concepte i el subconcepte, d'acord amb la classificació econòmica.

3r. Línies de subvenció o de transferència, per als capítols de transferències corrents i de capital.

4t. Projectes d'inversió o financers, per als capítols d'inversions reals i d'actius i passius financers.

5é. Fons, si és el cas, que fa referència a la font de finançament.



4.4. Estructures específiques.

4.4.1. Els pressupostos d'ingressos i despeses dels organismes autònoms i de la resta del sector públic instrumental, s'estructuraran d'acord amb els criteris funcionals, orgànics i territorials assenyalats amb caràcter general i s'ajustaran, quant als criteris econòmics, a les normes específiques de caràcter comptable que els són aplicables.

4.4.2. Els fons mancats de personalitat jurídica als quals es refereix l'article 2.1.c de la present ordre elaboraran pressupostos d'explotació i de capital, d'acord amb el que s'estableix en l'article 52 de la Llei 1/2015.



Article 5. Procés d'elaboració

5.1. D'acord amb l'article 33.1 de la Llei 1/2015, el Consell acordarà el límit màxim de despesa no financera dels pressupostos de la Generalitat per a 2024 coherent amb les previsions fiscals i els objectius i regles fiscals assenyalats per a les comunitats autònomes.

5.2. L'enregistrament en el programa NEFIS de la proposta d'avantprojecte de pressupost es realitzarà en una sola fase, atenent els següents criteris a l'efecte de la determinació de nivells i prioritats de despeses:

Nivell 1: inclourà les despeses fixes o d'estructura per a cadascun dels programes pressupostaris sobre la base dels objectius perseguits, entenent com a despesa fixa tota aquella que es considera imprescindible per a l'adequada prestació dels serveis bàsics associats a les competències i objectius assignats, descomptant les despeses associades a mesures úniques i puntuals de 2023, així com aquelles altres derivades de les mesures extraordinàries adoptades en aquests últims anys i que per a 2024 perden vigència. En tot cas, s'inclouran de forma justificada els compromisos adquirits afectats a l'exercici 2024.

Nivell 2: inclourà un detall justificat d'aquelles despeses necessàries per a l'execució de mesures específiques destinades a la recuperació que es finançaran amb els fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i que es pressupostaran d'acord amb la normativa vigent per a la gestió d'aquests fons, i les instruccions que es dicten a aquest efecte.

Establit el límit de despesa no financera d'acord amb l'apartat 5.1 de l'ordre, i determinada la previsió d'ingressos per a l'exercici 2024, s'elevarà al Consell un informe, a fi que es determinen les prioritats de despesa a realitzar en l'exercici 2024. Tot això, coherent amb les previsions fiscals i els objectius assenyalats per a les comunitats autònomes, d'acord amb el que es preveu en l'article 15 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

5.3. El procés temporal d'enregistrament serà el que es descriu a continuació:

1. La Direcció General de Pressupostos incorporarà, amb anterioritat a l'obertura de NEFIS, en cada programa pressupostari les despeses plurianuals comptabilitzades en l'agrupació de plurianuals corresponent a l'anualitat 2024 de tots els capítols.

2. La Direcció General de Pressupostos elaborarà i incorporarà en el sistema NEFIS el pressupost del capítol I, “Despeses personal”, d'acord amb les relacions de llocs de treball vigents el 30 de juny de 2023, sense perjudici de la necessària adaptació derivada de la nova estructura orgànica.

3. Cada secció pressupostària, així com els ens del sector públic instrumental, enregistraran les despeses i ingressos afectes corresponents a cadascun dels programes pressupostaris i capítols, d'acord amb els criteris assenyalats en aquesta ordre. Per a tots els capítols de despesa, però especialment per a les despeses corresponents al capítol 4, “Transferències corrents” i al capítol 7, “Transferències de capital”, es tindrà en compte i serà objecte d'anàlisi el nivell de prestació dels serveis aconseguida a 31 de desembre de 2022, i la seua dotació en 2023, així com els objectius que es volen aconseguir en el 2024.

4. L'aplicació NEFIS estarà disponible per a enregistrar fins al 29 de setembre de 2023, i s'haurà de remetre necessàriament a la Direcció General de Pressupostos una vegada finalitzat l'enregistrament i en el termini previst en l'article 7 d'aquesta ordre, la documentació prevista en l'apartat 6.1.a, “Presentació de la proposta de pressupost 2024”, d'acord amb les instruccions que es dicten en desplegament de la present ordre.

5.4. Acabat l'enregistrament, la Direcció General de Pressupostos examinarà, en coordinació amb els altres òrgans competents en l'elaboració del pressupost, la documentació pressupostària rebuda, a l'efecte d'ajustar els crèdits al que es disposa en la present ordre i la restant normativa aplicable, tenint en compte el límit de despesa no financera, els escenaris plurianuals i els plans econòmics vigents. Tot això amb la finalitat de racionalitzar la despesa pública i complir els objectius individuals d'estabilitat.

5.5. La Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública, basant-se en els resultats de l'examen i ajustos previstos en els apartats anteriors, i tenint en compte el que s'especifica en l'article 33.4 de la Llei 1/2015, elaborarà l'avantprojecte de llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2024, i la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, l'elevarà al Consell perquè l'aprove.



Article 6. Documentació per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat

6.1. Els òrgans competents per a l'elaboració dels pressupostos per a l'any 2024 formularan les seues propostes a través de cinc documents:

a) Document de “Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupost 2024”:

Aquest document haurà d'indicar els criteris aplicats en la selecció de les actuacions a desenvolupar i destacar els objectius generals del departament i les principals inversions i partides de despeses associades a aquestes, així com, si és el cas, de la política d'ingressos de gestió departamental que es propose. El seu contingut donarà suport a l'elaboració de la memòria i de l'informe economicofinancer.

Aquest document contindrà necessàriament un apartat específic relatiu a la prioritat de les despeses pressupostades per capítols i la seua justificació, delimitant per a cada prioritat l'objectiu perseguit, el programa pressupostari afectat, l'assignació de recursos orientats a la consecució de l'objectiu assenyalat, així com la justificació detallada de la proposta econòmica. Es farà menció, separadament, de les despeses que es financen amb els fons del Pla de recuperació (MRR), amb identificació concreta de les partides d'ingressos que les financen. Així mateix, s'identificaran i quantificaran aquelles despeses derivades de les mesures extraordinàries adoptades en aquests últims exercicis, que per a 2024 perden vigència i, per tant, no serà necessari incloure en el pressupost del pròxim exercici.

L'informe també detallarà, per capítols, tots els ingressos que preveuen gestionar durant l'exercici, incloent-hi els procedents d'altres administracions públiques i els ingressos propis afectats. A més, s'informarà de totes les despeses que es financen a càrrec d'ingressos finalistes procedents d'altres administracions públiques, així com d'aquelles despeses que es financen a càrrec d'ingressos propis de la Generalitat que d'acord amb la normativa vigent s'adscriuen a una despesa específica.

Aquest document serà remés per correu electrònic a l'adreça presupuestos@gva.es amb la referència "Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupostos 2024”. La Direcció General de Pressupostos confirmarà la recepció pel mateix mitjà a l'adreça remitent.



b) Propostes relatives a l'articulat de l'avantprojecte de llei de pressupostos:

Consisteix en un document-proposta normativa que haurà d'anar acompanyat dels documents següents: memòria justificativa de la seua oportunitat, relació de disposicions afectades, informe econòmic sobre la seua repercussió en ingressos i despeses, i informe de l'Advocacia. El seu procediment serà el mateix que en l'apartat anterior i s'haurà de remetre a l'adreça de correu presupuestos@gva.es amb la referència “Presentació de la proposta d'articulat de l'avantprojecte de pressupostos 2024”.

c) Informe d'impacte de gènere:

Les sotssecretaries de les conselleries remetran a la Direcció General de Pressupostos els seus informes analitzant l'impacte de gènere dels seus programes de despesa, juntament amb els corresponents als ens del sector públic instrumental adscrits a aquestes, en els termes i conformement al calendari i contingut establit a aquest efecte en les instruccions de la Comissió d'Impacte de Gènere.

Sobre la base d'aquests informes i de la resta de documentació requerida en aquestes instruccions, la Direcció General de Pressupostos procedirà a la redacció de l'informe d'impacte de gènere per a l'aprovació pel Ple de la Comissió i la seua incorporació al Projecte de llei de pressupostos de 2024.

d) Informe d'impacte en la infància i l'adolescència:

Des de la Direcció General de Família, Joventut i Repte Demogràfic i la Direcció General de Pressupostos, de manera conjunta, una vegada seleccionats els programes pressupostaris amb impacte directe o indirecte en la infància i l'adolescència, s'elaborarà aquest informe a partir de l'anàlisi i revisió d'impacte en el col·lectiu assenyalat i la seua incidència en els drets, necessitats i grups de la infància i l'adolescència.

e) Altres propostes i observacions:

La formulació de propostes i observacions de caràcter puntual es remetran per correu electrònic a l'adreça esmentada en el punt a).



f) Imports pressupostaris de despeses i ingressos:

Els imports pressupostaris de despeses i ingressos es registraran en el mòdul NEFIS –amb la combinació de valors i l'emplenament dels segments que conformen les aplicacions pressupostàries de despeses i ingressos– que permetran obtindre totes les magnituds monetàries dels pressupostos i el conjunt de fitxes pressupostàries (FP) corresponents a l'estructura dels pressupostos de despeses per programes, obtenint-se les fitxes pressupostàries FP1 a FP9 de l'explotació de NEFIS, segons figuren en els annexos IX i X.



Article 7. Terminis i criteris per a l'elaboració de la documentació

Els diferents òrgans competents remetran a la Direcció General de Pressupostos la documentació corresponent amb anterioritat al 5 d'octubre de 2023.



El sector públic instrumental definit en l'article 2 de la Llei 1/2015 remetrà, en el termini establit, la informació a través de les conselleries a les quals estiga adscrit. A aquest efecte, les conselleries adoptaran les mesures oportunes per a la recepció de la documentació dins del temps i en la forma fixats en la present ordre.



Article 8. Criteris generals per a la formulació de propostes

La formulació de propostes pressupostàries s'ajustarà als següents criteris:

a) Optimització del nombre de programes pressupostaris.

b) Contenció i racionalització de la despesa pública.

c) El capítol I, “Despeses de personal”, prendrà com a referència el cost anual estimat dels llocs adscrits a cada programa pressupostari en data 30 de juny de 2023, sense perjudici de la necessària adaptació derivada de la nova estructura orgànica.

d) El capítol II, “Despeses de funcionament”, quantificarà les projeccions efectuades en compliment de l'article 2 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat, els compromisos plurianuals i els compromisos documentats amb acord del Consell.

e) En els capítols IV, VI, VII i VIII de despeses s'hauran d'incloure:

— L'aportació de l'Administració de la Generalitat a les despeses de funcionament o d'explotació del Sector Públic Instrumental als quals s'aplicaran els mateixos criteris establits anteriorment d'aquest article.



— Línies i projectes d'inversió o financers cofinançats amb fons finalistes procedents de persones jurídiques del sector públic o privat.

— Línies i projectes d'inversió o financers cofinançades amb recursos procedents de la Unió Europea.

— Línies de subvenció de caràcter permanent que es deriven de l'aplicació de normes amb rang de llei.

— Compromisos documentats amb acords de Consell.

— Compromisos ferms adquirits a càrrec d'exercicis futurs.

— Classificació territorial de les inversions i transferències, d'acord amb l'annex V de la present ordre.f) Per al pressupost dels crèdits procedents del Pla de recuperació, transformació i resiliència s'ajustarà al que disposa el Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, i la resta de normativa aplicable a la gestió d'aquests fons, així com a les instruccions que dicte a aquest efecte la Direcció General de Pressupostos.





DISPOSICIONS FINALS



Primera: S'autoritza la Direcció General de Pressupostos per a dictar totes les instruccions que considere necessàries per a l'aplicació de la present ordre, sense perjudici que, en l'àmbit dels ens del Sector Públic Instrumental, la Direcció General de Finançament i Sector Públic puga dictar les instruccions complementàries que considere.

Segona: S'autoritza la Direcció General de Pressupostos per a introduir les modificacions que siguen necessàries en l'estructura orgànica i funcional que figura en els annexos de la present ordre, per a adequar el procés d'elaboració del pressupost a les modificacions normatives que puguen produir-se en aquest àmbit durant el procés.

Tercera: La relació d'ens del Sector Públic Instrumental recollida en l'annex V té caràcter indicatiu. En aquest sentit, les diferents conselleries seran responsables de remetre tant els avantprojectes de pressupostos corresponents al sector públic instrumental dependent d'aquestes que a data de la publicació de la present ordre estiguen en funcionament, com la d'aquells la posada en marxa dels quals estiga prevista amb antelació a l'1 de gener de 2024.



Quarta: La present ordre entrarà en vigor el dia que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 14 de setembre de 2023.- La consellera de d'Hisenda, Economia i Administració Pública: Ruth María Merino Peña.

Mapa web