Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 3288/2011, de 21 de juny, de l'Alcaldia, de creació de fitxer de dades de caràcter personal.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6602 de 06.09.2011
Número identificador:  2011/9106
Referència Base de Dades:  009365/2011
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Ajuntament
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Protecció de dades
    Descriptors:
      Temàtics: base de dades, dades personals, administració local
      Descriptors toponímics: Paterna



DECRET 3288/2011, de 21 de juny, de l'Alcaldia, de creació de fitxer de dades de caràcter personal. [2011/9106]

Lorenzo Agustí Pons, alcalde president de l'Ajuntament de Paterna (València), en virtut de les facultats que em confereix la legislació vigent, dicte el decret següent:

Fent ús de les atribucions que confereix a l'Alcaldia l'article 41 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.

Havent donat compte dels informes del cap de l'Àrea de Convivència, en què es comunica respectivament la necessitat de dur a terme, per part de la policia local, el registre i l'emmagatzemament de les telefonades rebudes en les guàrdies de les diferents seus amb què compta la policia local; el registre i l'emmagatzemament d'imatges captades d'usuaris que discórreguen per l'interior de les diferents dependències policials; i la implantació d'un fitxer de «Queixes i reclamacions» a l'Oficina del Defensor del Veí, en què s'arrepleguen les dades procedents dels qui s'hi presenten. D'acord amb el que s'ha exposat, es facilita la informació necessària per a iniciar els tràmits de sol·licitud d'inscripció al Registre General de l'Agència de Protecció de Dades, dels següents fitxers per crear: «Gravacions telefòniques i en base de dades de les cridades entrants/ixents als llocs d'atenció al ciutadà de les seus policials de la Policia Local de Paterna», «Gravacions d'imatges arreplegades a l'interior i perímetre de seguretat de les diferents dependències policials», «Queixes i reclamacions».



Atés que, de conformitat amb el que disposa l'article 2, apartat 3.e, de la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (d'ara en avant LOPD):

«[…] 3. Es regiran per les seues disposicions específiques, i pel que disposa de manera especial, si és el cas, esta llei orgànica, els tractaments següents de dades personals:

[…]

c. Els que procedisquen d'imatges i sons obtinguts mitjançant la utilització de videocàmeres per les forces i cossos de seguretat, de conformitat amb la legislació sobre la matèria».

Atés el que disposa la disposició addicional huitena de la Llei Orgànica 4/1997, de 4 d'agost, per la qual es regula la utilització de videocàmeres per les forces i cossos de seguretat a llocs públics: «la instal·lació i ús de les videocàmeres (…) s'efectuarà amb subjecció al que disposen les lleis orgàniques 5/1992, de 29 d'octubre, de Regulació del Tractament Automatitzat de les Dades de Caràcter Personal…» (actualment LOPD).

Atés que l'article 52.1 del Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de Desplegament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, estableix que «la creació, modificació o supressió dels fitxers de titularitat pública només podrà fer-se per mitjà de disposició general o acord publicats en el Butlletí Oficial de l'Estat o diari oficial corresponent».

Atés que, quant a la forma que ha d'adoptar la disposició o l'acord de creació del fitxer, l'article 53.3 de l'esmentat reial decret estableix, amb relació als fitxers de què siguen titulars les entitats locals, que caldrà ajustar-se a la seua legislació específica.

Atés que, segons el que estableix l'art. 54.1 del Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, la disposició o acord de creació del fitxer haurà de contindre:

«Contingut de la disposició o acord.

1. La disposició o acord de creació del fitxer haurà de contindre els punts següents:

a. La identificació del fitxer o tractament, indicant-ne la denominació, i també la descripció de la finalitat i els usos previstos.

b. L'origen de les dades, indicant-hi el col·lectiu de persones sobre els quals es pretén obtindre dades de caràcter personal o que resulten obligats a subministrar-los, el procediment d'arreplega de les dades i la procedència d'estes.

c. L'estructura bàsica del fitxer mitjançant la descripció detallada de les dades identificatives i, si és el cas, de les dades especialment protegides, com també de la resta de categories de dades de caràcter personal que s'hi inclouen i el sistema de tractament utilitzat en l'organització.



d. Les comunicacions de dades previstes, indicant-hi, si és el cas, els destinataris o categories de destinataris.

e. Les transferències internacionals de dades previstes a tercers països, amb indicació, si és el cas, dels països de destí de les dades.



f. Els òrgans responsables del fitxer.

g. Els serveis o unitats davant els quals pogueren exercitar-se els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.

h. El nivell bàsic, mitjà o alt de seguretat que resulte exigible, d'acord amb el que estableix el títol VIII del present reglament».

Atés que en virtut de l'article 55 del Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, «tot fitxer de dades de caràcter personal de titularitat pública serà notificat a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades per l'òrgan competent de l'administració responsable del fitxer perquè s'inscriga al Registre General de Protecció de Dades, en el termini de 30 dies des de la publicació de la norma o acord de creació en el diari oficial corresponent».

Atés el que disposa l'article 3 de la LOPD, el qual defineix com a responsable del fitxer o tractament la persona física o jurídica, de naturalesa pública o privada, o òrgan administratiu, que decidisca sobre la finalitat, contingut i ús del tractament; i a l'encarregat del tractament com la persona física o jurídica, autoritat pública, servei o qualsevol altre organisme que, sol o conjuntament amb altres, tracte dades personals per compte del responsable del tractament. Cal destacar que s'ha dotat esta última figura d'una gran importància en la llei, s'ha arribat a rellevar al responsable del fitxer en alguns casos de la seua responsabilitat davant de l'Agència de Protecció de Dades, tal com es desprén de l'article 12 de la LOPD, i s'ha encarregat a les dos figures la implantació de les mesures de seguretat (arreplegades en el títol VIII del RD 1720/2007, de 21 de desembre), amb independència de quin siga el sistema de tractament del fitxer (article 79 de l'esmentat reglament), entre les quals cal destacar l'elaboració d'un document de seguretat.

Atesos els informes del cap de l'Àrea de Convivència, evacuats a este efecte.

Atés que és competència de l'Alcaldia, atés el que disposa l'article 21.1.s de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.

Atés l'informe de la Coordinadora Juridicoadministrativa, de data 15 de juny de 2011.

Vist el que antecedeix, esta Alcaldia resol:



Primer

Crear els fitxers de dades de caràcter personal següents:

I. Gravacions telefòniques i en base de dades de les cridades entrats/ixents als llocs d'atenció al ciutadà de les seus policials de la Policia Local de Paterna.

Àrea de Convivència - Policia Local.

a) La finalitat del fitxer i els usos que s'hi preveuen: el fitxer en qüestió tindrà com a finalitat la gravació de les telefonades entrants/ixents en les diferents seus policials de què dispose esta Policia Local, a l'efecte de fer-ne l'anàlisi estadística en compliment de la norma de qualitat ISO 9001, així com per a verificar i registrar convenientment les demandes dels usuaris del servei policial, i d'altra banda, la resposta i el tracte que l'agent operador dispensa al requeriment en qüestió.



b) Les persones o co lectius sobre els quals es pretén obtindre dades de caràcter personal o que estiguen obligats a subministrar-los: les dades que s'arreplegaran en les gravacions correspondran a usuaris indeterminats que demanen un servei policial i la resposta que l'agent operador facilite.

c) El procediment d'arreplega de dades de caràcter personal: gravacions de veu i en base de dades arreplegades en un ordinador amb accés restringit, referents a la demanda que els ciutadans facen telefònicament als llocs d'atenció ciutadana distribuïts per les diferents seus policials.



d) L'estructura bàsica del fitxer i la descripció dels tipus de dades de caràcter personal que s'hi inclouen: base de dades de caràcter identificatives: les dades que quedaran emmagatzemats en el fitxer seran les gravacions de veu, dades identificatives verbals facilitades per l'usuari i la resposta que l'agent faça a la demanda.

e) Cessions de les dades: no es farà cap cessió de les imatges arreplegades en el fitxer en qüestió si no és per requeriment motivat dels cossos i forces de seguretat o per requeriment de l'autoritat judicial.



f) Els òrgans de les administracions responsables del fitxer: cap de l'Àrea de Convivència.

g) Serveis o unitats davant dels quals podrien exercitar-se els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició: el fitxer en qüestió quedarà en custòdia de la Policia Local de Paterna i serà la Regidoria de Seguretat i Protecció Civil l'òrgan competent davant del qual es podrien exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.



h) Les mesures de seguretat, amb indicació del nivell bàsic, mitjà o alt exigible: alt. Les gravacions que es facen quedaran emmagatzemades en un ordinador no connectat a servidor amb accés independent i protegit amb contrasenya d'accés i nivell de seguretat alt.



II. Gravacions d'imatges arreplegades en l'interior i perímetre de seguretat de les diferents dependències policials.

Àrea de Convivència - Policia Local.

a) La finalitat del fitxer i els usos que s'hi preveuen.

El fitxer en qüestió tindrà com a finalitat la gravació d'imatges dels usuaris que transiten per l'interior dels edificis municipals i el perímetre exterior de seguretat d'estos edificis, a l'efecte de garantir la seguretat tant en horari d'atenció al públic com en la resta de jornada, tot això en compliment de la funció encomanada en l'article 53.1 de la Llei 2/1986, de 13 de març, sobre Cossos i Forces de Seguretat, respecte a la custòdia d'edificis municipals.

b) Les persones o col·lectius sobre els quals es pretén obtindre dades de caràcter personal o que estiguen obligats a subministrar-los.

Les dades que s'arreplegaran en les gravacions correspondran a usuaris indeterminats que es personen en les diferents seus policials de què disposa esta Policia Local i que discórreguen per les zones d'ús comú així com per la zona perimetral de seguretat exterior d'estes zones.



D'altra banda, també s'arreplegaran imatges dels integrants d'esta Policia Local i personal agregat que discórreguen per les zones comunes de les seus policials.

c) El procediment d'arreplega de dades de caràcter personal.

Gravacions d'imatges arreplegades en un ordinador amb accés restringit, referents als usuaris, membres del cos policial i personal agregat, que transiten per zones comunes dels interiors de les seus policials i, si és el cas, per la zona de seguretat perimetral exterior d'estos.



d) L'estructura bàsica del fitxer i la descripció dels tipus de dades de caràcter personal que s'hi inclouen: base de dades de caràcter identificatiu.

Les dades que quedaran emmagatzemades en el fitxer seran les gravacions d'imatges, amb registre dels usuaris que discórreguen per les zones controlades per videogravació.

e) Cessions de les dades.

No se cedirà cap de les imatges arreplegades en el fitxer en qüestió si no és per requeriment motivat dels cossos i forces de seguretat o per requeriment de l'autoritat judicial.

f) Els òrgans de les administracions responsables del fitxer:

Cap de l'Àrea de Convivència.

g) Els serveis o unitats davant els quals podrien exercitar-se els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.

El fitxer en qüestió quedarà en custòdia de la Policia Local de Paterna i serà la Regidoria de Seguretat i Protecció Civil l'òrgan competent davant el qual podrien exercir-se els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.

h) Les mesures de seguretat, amb indicació del nivell bàsic, mitjà o alt exigible: alt.

Les gravacions que es facen quedaran emmagatzemades en un ordinador no connectat a servidor amb accés independent i protegit amb contrasenya d'accés i nivell de seguretat alt.



III. Queixes i reclamacions.

Oficina del Defensor del Veí.

a) La finalitat del fitxer i els usos que s'hi preveuen: la gestió i la resolució de les queixes i reclamacions i mediacions plantejades davant de l'Oficina del Defensor del Veí de l'Ajuntament de Paterna.



b) Les persones o col·lectius sobre els quals es pretén obtindre dades de caràcter personal o que estiguen obligats a subministrar-los: les persones que presenten queixes i reclamacions i sol·liciten la intervenció del Defensor del Veí.

c) El procediment d'arreplega de dades de caràcter personal: les sol·licituds de queixa presentades davant de l'Oficina.

d) L'estructura bàsica del fitxer i la descripció dels tipus de dades de caràcter personal que s'hi inclouen: base de dades de caràcter identificatiu.

e) Les cessions de dades de caràcter personal i, si és el cas, la transferència de dades a països tercers: les previstes en la normativa d'aplicació en cada cas.

f) Els òrgans de les administracions responsables del fitxer: cap de l'Àrea de Convivència.

g) Els serveis o unitats davant els quals podrien exercitar-se els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició: l'Oficina del Defensor del Veí de l'Ajuntament de Paterna.

h) Les mesures de seguretat, amb indicació del nivell bàsic, mitjà o alt exigible: mitjà.



Segon

Publicar l'edicte amb les dades relatives als fitxers en el Butlletí Oficial de la Província de València i en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana als efectes que corresponguen.



Tercer

Remetre el present acord, juntament amb la publicació de l'edicte, a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, perquè s'inscriga al Registre General de Protecció de Dades.



Quart

Notificar-ho a la Regidoria de Seguretat i Protecció Civil i a la Policia Local de l'Ajuntament de Paterna, a l'Àrea de Convivència i a l'Oficina del Defensor del Veí, a l'Àrea de Recursos Humans, i també a l'Àrea de Promoció i Dinamització, i a la Secció de Modernització i TIC perquè es duga a terme l'adopció del document de seguretat preceptiu i la resta de mesures de seguretat necessàries.

Ho mana i signa, a Paterna, l'alcalde president, en la data indicada més amunt, davant meu, la secretària, que en done fe.



Paterna, 21 de juny de 2011.- L'alcalde: Lorenzo Agustí Pons. La secretària: Teresa Morán Paniagua.

Mapa web