Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell, sobre ajudes i mesures per a pal·liar els danys produïts per l'incendi iniciat al terme municipal de Chulilla el dia 23 de setembre de 2012.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6891 de 29.10.2012
Número identificador:  2012/9953
Referència Base de Dades:  009805/2012
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 30.10.2012
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Infraestructures, Territori i Medi Ambient;Conselleria Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua;Conselleria Turisme, Cultura i Esport;Conselleria Governació
    Grup temàtic: Legislació, Ajudes
    Matèries: Administració local Agricultura i alimentació Ramaderia i animals
    Descriptors:
      Temàtics: suport econòmic, explotació agrària, ajuda a l'agricultura, incendi, ajuda a les empreses, desastre causat per l'home
      Descriptors toponímics: Chulilla, Gestalgar, Bugarra, Pedralba, Llíria, Sot de Chera, Casinos



DECRET 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell, sobre ajudes i mesures per a pal·liar els danys produïts per l'incendi iniciat al terme municipal de Chulilla el dia 23 de setembre de 2012. [2012/9953]

ÍNDEX



Preàmbul

Títol preliminar

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Naturalesa de les mesures i ajudes

Article 3. Règim jurídic

Article 4. Beneficiaris

Article 5. Col·laboració amb altres administracions públiques

Article 6. Corporacions locals

Títol I. Ajudes

Capítol I. Ajudes a corporacions locals

Article 7. Ajudes a corporacions locals

Article 8. Beneficiaris

Article 9. Quantia de les ajudes

Capítol II. Ajudes a les persones físiques i jurídiques

Article 10. Tipus d'ajudes

Article 11. Beneficiaris

Article 12. Quantia de les ajudes

Article 13. Altres actuacions

Capítol III. Ajudes al sector econòmic

Secció primera. Ajudes a titulars de xicotetes i mitjanes empreses i a autònoms

Article 14. Ajudes a titulars de xicotetes i mitjanes empreses i a autònoms

Article 15. Beneficiaris

Article 16. Quantia de les ajudes

Article 17. Ajuda singular a establiments de turisme interior

Secció segona. Ajudes a comunitats de regants i altres entitats de reg i a explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles

Article 18. Ajudes a comunitats de regants i altres entitats de reg i a explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles

Article 19. Beneficiaris

Article 20. Objecte i quantia de les ajudes

Títol II. Comissió de seguiment

Article 21. Comissió de seguiment

Article 22. Composició

Article 23. Funcions

Article 24. Funcionament

Títol III. Procediment de concessió

Capítol I. Sol·licituds i documentació que cal aportar

Article 25. Sol·licitud

Capítol II. Procediment de concessió de les ajudes

Article 26. Instrucció del procediment

Article 27. Valoració de les sol·licituds

Article 28. Resolució del procediment

Article 29. Règim del pagament de la subvenció

Article 30. Justificació de la subvenció

Article 31. Obligacions dels beneficiaris

Article 32. Obligacions de les entitats col·laboradores

Article 33. Minoracions i reintegrament de la subvenció concedida

Disposicions addicionals

Primera. Finançament

Segona. Mesures procedimentals

Tercera. Execució per empreses públiques

Disposicions finals

Primera. Pla de recuperació

Segona. Facultats de desplegament

Tercera. Entrada en vigor

Annex I. Relació de termes municipals afectats

Annex II. Sol·licitud

PREÀMBUL



L'incendi iniciat el dia 23 de setembre 2012 al terme municipal de Chulilla ha provocat danys en béns de titularitat municipal i privada, així com a nombroses xicotetes i mitjanes empreses, i ha perjudicat d'una manera especial les explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles i els establiments turístics d'interior radicats en eixe àmbit geogràfic.



Des de l'any 1994 no s'han produït incendis a la Comunitat Valenciana com els iniciats enguany els dies 28 de juny, al terme municipal de Cortes de Pallás, el 29 de juny, al terme municipal d'Andilla, i el 23 de setembre, al de Chulilla. En tots concorren circumstàncies extraordinàries, com la important quantitat de persones afectades, l'extensió de la superfície cremada i l'alt valor ecològic i mediambiental de la zona devastada, així com els danys produïts a les activitats econòmiques, que aconsellen l'adopció immediata pel Consell de mesures de caràcter extraordinari com les que conté este decret.



Així es va procedir amb motiu dels incendis de Cortes de Pallás i Andilla, per als quals es va aprovar de manera immediata el Decret 112/2012, de 6 de juliol, del Consell, sobre ajudes i mesures per a pal·liar els danys produïts pels incendis iniciats als termes municipals de Cortes de Pallás i Andilla els dies 28 i 29 de juny de 2012. Per estes mateixes raons, es considera necessari aprovar un nou decret per a donar cobertura als danys ocasionats per l'incendi iniciat a Chulilla el dia 23 de setembre de 2012.

La Generalitat ha iniciat immediatament les actuacions encaminades a pal·liar els danys generats. El principi constitucional de solidaritat exigix protegir i dotar d'ajudes a tots els afectats amb propietats o béns que s'hagen vist danyats pel foc. Estes mesures pal·liatives i reparadores pretenen contribuir al restabliment de la normalitat a les zones afectades.

En este decret s'arbitren, per tant, amb caràcter d'urgència, ajudes a entitats locals, persones físiques i jurídiques, autònoms, xicotetes i mitjanes empreses, explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles, comunitats de regants i altres entitats de reg pels danys patits amb motiu d'este incendi.

Amb les ajudes, este decret preveu la creació d'una comissió de seguiment per a la coordinació i el seguiment de la postemergència, un òrgan al qual competix promoure, impulsar i coordinar l'actuació dels diferents departaments de la Generalitat en relació amb les ajudes i la subscripció de convenis amb altres administracions públiques per a la concessió de les ajudes. Així mateix, li correspon elaborar un pla de recuperació de les zones afectades, amb l'objectiu de sistematitzar, programar i coordinar el conjunt d'actuacions complementàries a les regulades en l'articulat, destinades a garantir el retorn a la normalitat dels municipis afectats després de l'incendi produït.



Per tot això, a proposta conjunta de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, de la consellera d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, de la consellera de Turisme, Cultura i Esport i del conseller de Governació, en virtut de les disposicions de l'article 18f de la Llei del Consell, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del dia 26 d'octubre de 2012,



DECRETE



TÍTOL PRELIMINAR



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Este decret té com a objecte establir els criteris generals per a la concessió de les ajudes i mesures per a reparar els danys ocasionats per la situació de naturalesa catastròfica derivada de l'incendi iniciat al terme municipal de Chulilla el dia 23 de setembre 2012, que ha afectat els termes municipals que es detallen en l'annex I d'este decret.





Article 2. Naturalesa de les mesures i ajudes

Les ajudes previstes en este decret tenen caràcter complementari i són compatibles en concurrència amb altres subvencions, indemnitzacions, ajudes, ingressos o recursos procedents de sistemes públics o privats, nacionals o internacionals, o d'altres administracions públiques, fins al límit del valor del dany produït.



Article 3. Règim jurídic

1. El procediment de concessió de les ajudes que no tinguen la consideració de subvencions es regirà pel que establixen este decret i les disposicions que el despleguen, pel Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell, pel qual es va aprovar el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat, i per la resta de normativa que hi siga aplicable.

2. A les ajudes que tinguen naturalesa de subvenció s'aplicaran les disposicions de l'apartat anterior, sense perjuí del que establixen els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual es va aprovar el reglament de desplegament d'esta llei.

Les subvencions s'atorgaran en règim de concessió directa, d'acord amb l'interés públic i social derivat de les singulars circumstàncies que concorren en una situació d'emergència i a l'empara de les disposicions de l'article 22.2c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

3. Atesa la naturalesa i les circumstàncies de caràcter humanitari, social i econòmic que motiven este decret, el lliurament de les quantitats destinades a finançar les ajudes s'anticiparà fins al 100%, de conformitat amb el que establix l'article 47 bis del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat i les lleis anuals de pressupostos.





Article 4. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes establides en este decret els expressats com a tals en la disposició prevista a este efecte en cada una de les ajudes.

2. En atenció a la naturalesa especial de les ajudes previstes en este decret, s'eximirà els seus beneficiaris del compliment dels requisits regulats en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

3. No cal notificar a la Comissió Europea els instruments de concessió de les ajudes que s'atorguen basant-se en este decret, d'acord amb els articles 1.4 i 3.4 del Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, ja que es tracta d'ajudes destinades a reparar els perjuís causats per desastres naturals o per altres esdeveniments de caràcter excepcional, expressament declarades compatibles en l'article 107.2.b) del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. D'acord amb el que preveu l'article 7.4 del decret esmentat, estos instruments han d'indicar expressament este aspecte.





Article 5. Col·laboració amb altres administracions públiques

1. La Generalitat pot subscriure amb altres administracions públiques els convenis de col·laboració que resulten adequats per a l'execució de les ajudes regulades en este decret i de qualssevol altres que puguen convocar-se amb motiu de l'incendi a què es referix.

2. Les corporacions locals actuaran com a entitats col·laboradores, d'acord amb el que establix l'article 12 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, a tots els efectes relacionats amb les ajudes previstes en els capítols II i III del títol I d'este decret. A este efecte se subscriran els convenis oportuns, en què es determinaran les condicions en què es concediran, es justificaran i s'abonaran les ajudes corresponents, de conformitat amb el que preveu l'article 16 de la Llei General de Subvencions.



Article 6. Corporacions locals

Les ajudes previstes en este decret el beneficiari de les quals siga una corporació local s'articularan a través del conveni corresponent entre l'entitat i la Generalitat, en el qual es determinaran les condicions en què es concediran, es justificaran i s'abonaran les ajudes.









TÍTOL I

Ajudes



CAPÍTOL I

Ajudes a corporacions locals



Article 7. Ajudes a corporacions locals

Es concediran ajudes econòmiques a les corporacions locals afectades per l'incendi a què es referix este decret per a atendre els danys provocats en béns i infraestructures públiques locals.



Article 8. Beneficiaris

Poden ser beneficiaris d'esta ajuda els ajuntaments dels municipis afectats segons l'annex I d'este decret.



Article 9. Quantia de les ajudes

La quantia de les ajudes definides en este capítol serà fins al 100% del valor dels danys produïts per l'incendi a què es referix este decret o l'import de les obres que calga executar en els béns i les infraestructures públiques afectades per l'incendi.



CAPÍTOL II

Ajudes a les persones físiques i jurídiques



Article 10. Tipus d'ajudes

1. Es concediran ajudes a les persones físiques i jurídiques amb vivendes, equipament personal i domèstic bàsic i vehicles que s'hagen vist danyats per l'incendi a què es referix este decret.

2. A l'efecte de les ajudes definides en este capítol, s'entén per vivenda habitual la que constituïx el domicili efectiu, continuat i permanent de la unitat familiar o de convivència.



Article 11. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes econòmiques definides en l'apartat 1 de l'article anterior els propietaris dels béns afectats pels danys que n'acrediten la titularitat.

2. En el cas de les vivendes, cal acreditar la legalitat de la seua situació.



Article 12. Quantia de les ajudes

Els beneficiaris de les ajudes definides en este capítol percebran fins al 100% del valor dels danys produïts per l'incendi a què es referix este decret. En cap cas es podran superar les quanties següents:



1. Per destrucció total de la vivenda, 13.600 euros si és vivenda habitual i 10.900 euros si és vivenda no habitual.

2. Per danys que afecten l'estructura de la vivenda, 11.500 euros si és vivenda habitual i 10.000 euros si és vivenda no habitual.

3. Per danys que no afecten l'estructura de la vivenda, 4.700 euros si és vivenda habitual i 3.700 euros si és vivenda no habitual.

4. Per danys en l'equipament personal i domèstic bàsic de la vivenda, 3.500 euros si és vivenda habitual i 2.000 euros si és vivenda no habitual.

5. Per danys en vehicles, 4.000 euros.



Article 13. Altres actuacions

1. La Generalitat, a través de la conselleria competent, i en col·laboració amb les corporacions locals, negociarà amb empreses la possibilitat d'oferir als damnificats béns de primera necessitat en unes condicions millorades.

La comissió de seguiment regulada en el títol II d'este decret comunicarà, si és el cas, als ajuntaments la relació d'empreses implicades.



2. La Generalitat procurarà el reallotjament de les persones que, com a conseqüència de l'incendi a què es referix este decret, hagen patit la destrucció total de la seua vivenda habitual o que posseïsquen una vivenda que calga enderrocar a causa del mal estat residual o que la reparació exigisca el desallotjament. Esta ajuda es concedirà, si és el cas, a sol·licitud del beneficiari sempre que acredite la impossibilitat de disposar d'una altra vivenda i s'estendrà, com a màxim, fins que en siga possible la reconstrucció o reparació, la disposició d'una de nova o s'esgote el període de temps per al qual s'establisca. Esta ajuda serà compatible amb les altres ajudes previstes en este decret.



CAPÍTOL III

Ajudes al sector econòmic



Secció primera

Ajudes a titulars de xicotetes i mitjanes empreses i a autònoms



Article 14. Ajudes a titulars de xicotetes i mitjanes empreses i a autònoms

S'establixen ajudes per a reparar els danys que s'hagen produït per l'incendi a què es referix este decret en les edificacions, infraestructures, instal·lacions i qualsevol tipus de béns afectes l'activitat empresarial.





Article 15. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d'estes ajudes els treballadors per compte propi que estiguen enquadrats en el règim especial de treballadors per compte propi o autònoms, les persones físiques o jurídiques titulars de xicotetes i mitjanes empreses, tant comercials, industrials, artesanes, de servicis o agràries que es troben donades d'alta a l'efecte fiscal, en funcionament, que ocupen menys de 50 persones i el volum de negocis anual de les quals o el balanç general anual no supere els 10 milions d'euros.

2. Per a ser beneficiaris d'estes ajudes han d'acreditar que l'edificació, la infraestructura, la instal·lació o el bé danyat es troba ubicat als termes municipals assenyalats en l'annex I d'este decret.





Article 16. Quantia de les ajudes

Els beneficiaris de les ajudes definides en esta secció percebran fins al 100% del valor dels danys produïts per l'incendi a què es referix este decret, fins a un import màxim de 12.000 euros.



Article 17. Ajuda singular a establiments de turisme interior

Sense perjuí de l'ajuda que puga correspondre als establiments de turisme interior d'acord amb els articles anteriors d'esta secció, també tindran dret a una ajuda singular per establiment fins de 500 euros per plaça d'allotjament.



Secció segona

Ajudes a comunitats de regants i altres entitats de reg i

a explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles



Article 18. Ajudes a comunitats de regants i altres entitats de reg i a explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles

S'establixen ajudes a les comunitats de regants i altres entitats de reg i a les explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles per a reparar els danys que s'hagen produït per l'incendi a què es referix este decret, tendents a la recuperació de la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de les explotacions en condicions de competitivitat.



Article 19. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d'estes ajudes les persones físiques o jurídiques titulars de les explotacions agrícoles, ramaderes o apícoles afectades i les comunitats de regants i altres entitats de reg amb infraestructures de reg afectades la titularitat de les quals els corresponga.



2. Per a ser beneficiaris d'estes ajudes, els titulars de les explotacions han de posseir els requisits següents:

a) Que l'explotació es trobe ubicada en algun dels municipis afectats d'acord amb l'annex I d'este decret.

b) Que els danys patits superen el 30% de la seua producció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Europea.



Article 20. Objecte i quantia de les ajudes

1. Serà objecte d'ajuda:

a) El cost de les actuacions tendents a la recuperació de la capacitat productiva dels cultius, incloses la reposició d'arbres i ceps.

b) La reposició d'instal·lacions de reg, així com d'altres equips que siguen necessaris per a l'activitat productiva.

c) L'adquisició d'aliment per al bestiar extensiu afectat per la pèrdua de pastures i altres fonts naturals d'alimentació.

d) L'adquisició de ruscos i reposició d'animals.

2. L'ajuda consistirà en una subvenció estimada en funció de les pèrdues declarades, fins al 100% dels danys produïts per l'incendi a què es referix este decret, fins a un import màxim de 12.000 euros per titular.



TÍTOL II

Comissió de seguiment



Article 21. Comissió de seguiment

Es crea una comissió de seguiment per a la coordinació i el seguiment de la postemergència, com a òrgan col·legiat adscrit a la conselleria competent en matèria de protecció civil i emergències, a la qual competix promoure, impulsar i coordinar l'actuació dels diferents departaments de la Generalitat en relació amb les ajudes i per al retorn a la normalitat després de l'incendi a què es referix este decret.



Article 22. Composició

1. La composició de la comissió de seguiment serà la següent:

a) Presidència: exercirà el càrrec de president/a el/la titular de la conselleria competent en matèria de protecció civil i emergències.

b) Vicepresidència: exercirà el càrrec de vicepresident/a el/la titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de protecció civil i emergències.

c) Vocals: seran vocals els titulars de les secretaries autonòmiques dels diferents departaments de la Generalitat, un representant designat per la Delegació del Govern, un representant designat per la diputació provincial corresponent a la província a què pertanyen els municipis inclosos en l'annex I d'este decret i el/la titular de la direcció general competent en matèria de protecció civil i emergències.



2. Actuarà com a secretari/a el/la titular de la direcció general competent en matèria de protecció civil i emergències.



Article 23. Funcions

La comissió de seguiment té atribuïdes les funcions següents:



1. Coordinar tots els departaments de la Generalitat en les actuacions relacionades amb les ajudes a què es referix este decret.

2. Elaborar un pla de recuperació de les zones afectades per l'incendi.

3. Proposar altres actuacions conduents a pal·liar els danys ocasionats per l'incendi.

4. Avaluar la gestió de les ajudes i el grau d'execució del pla de recuperació i informar-ne el Consell.

5. Qualsevol altra funció que es crega oportuna en atenció a la finalitat d'este decret, d'acord amb la naturalesa d'esta comissió.



Article 24. Funcionament

1. La comissió ajustarà el seu funcionament a les disposicions del capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. La direcció general competent en matèria de protecció civil i emergències prestarà el suport administratiu i el suport tècnic necessaris per al funcionament de la comissió.



TÍTOL III

Procediment de concessió



CAPÍTOL I

Sol·licituds i documentació que cal aportar



Article 25. Sol·licitud

1. Les persones físiques i jurídiques, així com les comunitats de regants i altres entitats de reg a què es referixen els articles 11, 15 i 19 que es troben en les circumstàncies establides en els articles 10, 14 i 18 d'este decret, han de formular la seua sol·licitud, en l'imprés que s'hi adjunta com a annex II i dirigir-la als alcaldes president de les corporacions locals detallades en l'annex I.



2. Cal adjuntar a esta sol·licitud la documentació següent:

a) Per a les ajudes a les persones físiques i jurídiques amb vivendes, equipament personal i domèstic bàsic i vehicles que s'hagen vist danyats per l'incendi a què es referix este decret:

1r. Documentació que acredite la titularitat del vehicle.

2n. Escriptura pública, certificat registral o qualsevol altre document que acredite fefaentment la titularitat de la vivenda afectada.



b) Per a les ajudes a les persones físiques que, com a conseqüència de l'incendi a què es referix este decret, hagen patit la destrucció total de la seua vivenda habitual, siga necessària la demolició a causa del seu mal estat residual o la reparació exigisca el desallotjament:

Declaració responsable per mitjà de la qual acredite la impossibilitat de disposar d'una altra vivenda.

c) Per a les ajudes a titulars de xicotetes i mitjanes empreses i autònoms que hagen patit danys en les edificacions, infraestructures, instal·lacions i qualsevol tipus de béns afectes a l'activitat empresarial, com a conseqüència de l'incendi a què es referix este decret:



1r. En el cas de persones físiques, declaració responsable que cotitzen com a autònoms.

2n. En el cas de persones físiques o jurídiques, titulars de xicotetes i mitjanes empreses, tant comercials, industrials, artesanes, de servicis o agràries, declaració responsable que es troben donades d'alta a l'efecte fiscal, en funcionament, que ocupen menys de 50 persones i amb un volum de negocis o balanç general anual que no supere els 10 milions d'euros.

3r. Acreditar que l'edificació, infraestructura, instal·lació o bé danyat es troba ubicat als termes municipals assenyalats en l'annex I d'este decret.

d) Per a les ajudes singulars a establiments de turisme interior, que hagen patit danys com a conseqüència de l'incendi referit en este decret:

1r. Acreditar que el beneficiari figura inscrit en el Registre d'Empreses i Activitats Turístiques de l'Agència Valenciana de Turisme abans del dia de la publicació d'este decret.

2n. Declaració responsable que, almenys durant quatre anys des de la percepció d'esta ajuda, es mantindrà l'activitat (amb obertura al públic), d'acord amb les disposicions dels articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

e) Per a les ajudes a comunitats de regants i altres entitats de reg per a reparar els danys produïts per l'incendi referit en este decret, tendents a la recuperació de la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de les explotacions en condicions de competitivitat:



1r. Documents acreditatius de la titularitat de la infraestructura de reg.

2n. Pressupost detallat que reflectisca els danys produïts en les instal·lacions de reg i altres equips.

f) Per a les ajudes a les explotacions agrícoles per a reparar els danys produïts per l'incendi referit en este decret, tendents a la recuperació de la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de l'explotacions en condicions de competitivitat:



1r. En el cas de comunitats de béns i altres agrupacions sense personalitat jurídica, fotocòpia confrontada del CIF i document que acredite la condició de representant.

2n. Per a les persones jurídiques, fotocòpia confrontada del CIF, escriptura de constitució de l'entitat i document que acredite la representació.

3r Acreditació de la titularitat de l'explotació afectada, amb indicació de municipi, polígon, parcel·la i referència SIGPAC (sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles) o qualsevol altre document que acredite en dret la titularitat de l'explotació (certificat de l'ajuntament del municipi on es trobe ubicada la parcel·la, rebut de la contribució, etc.).

4t. Declaració responsable que les unitats de producció afectades estaven en actiu.

5t. Declaració responsable que els danys patits superen el 30%, d'acord amb el que establix este decret.

6t. Declaració responsable de la realització de les actuacions tendents a recuperar la capacitat productiva.

7m. Declaració responsable de ser PIME, d'acord amb la definició que conté este decret.

g) Per a les ajudes a les explotacions ramaderes o apícoles per a reparar els danys produïts per l'incendi referit en este decret, tendents a la recuperació de la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de l'explotacions en condicions de competitivitat.



1r. Declaració responsable que l'explotació ramadera figura inscrita en el RERA (Registre d'Explotacions Ramaderes).

2n. Per al cas de reposició per mort d'animals, documentació emesa per l'empresa autoritzada per a la recollida i el tractament de cadàvers en què s'acredite la recollida dels animals morts.

3r. Per a la compra de ruscos caldrà acreditar els assentaments dels ruscos per mitjà dels programes de transhumància apícola o per mitjà dels moviments reflectits en el full A1 del llibre d'explotació corresponent, a més d'acreditar amb documentació gràfica els danys patits o, si és possible, amb les restes dels ruscos cremats.



4t. Per a la compra d'aliment per al bestiar i els ruscos, en el cas d'animals, declaració de superfícies a pastura en la sol·licitud única o escriptura de la propietat o certificat d'adjudicació o arrendament del titular de les pastures. En el cas de ruscos, superfície de recol·lecció de què disposava l'assentament en el moment de l'incendi. Es considera superfície de recol·lecció la que es troba en un radi de tres quilòmetres de l'assentament per mitjà dels programes de transhumància apícola o els moviments reflectits en el full A1 del llibre d'explotació corresponent.

5t. Per als danys en les instal·lacions com ara crema de corrals, pleta, magatzems per a pinso i magatzems de ruscos, cal acreditar la propietat de les instal·lacions afectades o de la titularitat de l'explotació on estes estiguen ubicades. S'ha d'aportar peritatge dels danys acompanyat, si és possible, de documentació gràfica que els acredite.



6t. Per a la sol·licitud de qualsevol tipus de subvenció mencionada adés, i en el cas que els sol·licitants siguen agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat, i a l'efecte del que establix l'article 11.3, paràgraf segon, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, els seus integrants hi han d'adjuntar el compromís d'execució assumit per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que ha d'aplicar cada un d'ells, els quals tindran igualment la consideració de beneficiaris. En este document també s'efectuarà menció de la circumstància de no dissoldre's fins que no haja transcorregut el termini de prescripció previst en els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



3. Les sol·licituds es presentaran en els registres dels ajuntaments detallats en l'annex I d'este decret o per qualsevol dels mitjans establits en l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. El termini per a la presentació de les sol·licituds serà d'un mes comptador des de la publicació d'este decret en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. L'incompliment d'este termini determinarà automàticament la inadmissió de la sol·licitud.

5. Les corporacions locals es regiran per les disposicions de l'article 6 d'este decret.



CAPÍTOL II

Procediment de concessió de les ajudes



Article 26. Instrucció del procediment

1. La corporació local que reba la sol·licitud referida a danys produïts al seu terme municipal serà l'encarregada d'instruir els procediments corresponents, i acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar-se resolució.



2. Les subvencions s'atorgaran en règim de concessió directa, en virtut del que establix l'article 3.2, paràgraf segon, d'este decret.



3. La quantificació de la subvenció es realitzarà tenint en compte les disposicions en cada cas dels articles 12,16, 17 i 20, valorant-se, en els supòsits d'ajudes per a les explotacions agrícoles, explotacions ramaderes i avícoles i per als establiments de turisme interior, d'acord amb el que establixen els apartats 2, 3 i 4 de l'article següent.





Article 27. Valoració de les sol·licituds

1. L'examen i la valoració de les sol·licituds presentades s'efectuarà per personal funcionari de la mateixa corporació local, i es verificarà també l'existència del dany realment produït i respecte del qual l'interessat sol·licita les ajudes que consten en la seua sol·licitud. Així mateix, comprovarà que els sol·licitants complixen els requisits necessaris establits en este decret per a obtindre la condició de beneficiari en cada una de les ajudes previstes.

2. Per a la valoració del càlcul de les ajudes establides per a les explotacions agrícoles es tindran en compte els mòduls següents:



Mòdul (€/HA)

Ametler 1.590

Olivera 1.615

Vinya 1.800

Garrofera 1.200

Caqui 6.000

Cítrics 6.000

Pastures 50

Fruiters 2.700



3. Per a la valoració del càlcul de les ajudes establides per a les explotacions ramaderes o apícoles es tindran en compte els mòduls següents:



Oví caprí

Reposició per mort: 80 euros per ovella o cabra reproductora.

Alimentació 10 euros/reproductor o reposició d'oví o caprí. Se subvenciona el 50% del cost de la palla i altres farratges per un període de 3 mesos.



Boví brau

Reposició per mort: 550 euros per boví brau reproductor.

Alimentació 70 euros/boví reproductor o reposició. Se subvenciona el 50% del cost de la palla i altres farratges per un període de 3 mesos.



Apícola

Compra de rusc cremat 70 euros per rusc.

Alimentació de rusc 5 euros per rusc ubicat en zona afectada.



4. Per a la valoració del càlcul de les ajudes establides per als establiments de turisme interior es tindran en compte els mòduls següents:



Hotels i allotjaments rurals: 300 euros per plaça d'allotjament.

Hostals, pensions i apartaments turístics: 250 euros per plaça d'allotjament.

Campaments de turisme: 200 euros per plaça d'allotjament.

Amb independència de la modalitat d'allotjament, les ajudes indicades poden incrementar-se entre 50 i 100 euros per plaça d'allotjament en virtut de la proximitat de l'establiment al focus de l'incendi i a l'efecte d'este sobre la seua activitat.



Article 28. Resolució del procediment

1. Una vegada efectuada la valoració dels danys, l'alcalde president de l'ajuntament dictarà la resolució corresponent, en virtut del conveni subscrit.

2. La resolució s'ha de dictar en el termini màxim d'un mes comptador des de la data de la firma del conveni de col·laboració amb l'entitat col·laboradora previst en l'article 5 d'este decret, notificada a les persones interessades.

Esta resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que establix l'article 18 de la Llei General de Subvencions.

3. En el cas que haja transcorregut este termini sense que s'haja dictat una resolució expressa, les sol·licituds presentades es podran entendre desestimades, de conformitat amb les disposicions de l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat, tot això sense perjuí de l'obligació de resoldre i notificar establida en l'article 42.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



4. La denegació de l'ajuda ha de ser motivada i indicarà les raons del sentit de la resolució. En tot cas, han de quedar acreditats en l'expedient els fonaments de la resolució que es prenga.



5. Contra les resolucions dictades pels alcaldes president, que posaran fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que establix l'article 8.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, o potestativament un recurs de reposició davant de l'alcalde president en el termini d'un mes, computat en els termes ja mencionats, d'acord amb les disposicions dels articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Tot això sense perjuí que es puga interposar qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.





Article 29. Règim del pagament de la subvenció

1. Després de la resolució corresponent, les quanties atorgades seran abonades, d'una sola vegada, per la corporació local que haja tramitat el procediment en el compte indicat pel / per la beneficiari/ària de la subvenció.

2. L'entitat beneficiària estarà exempta de la constitució de garanties per pagaments anticipats, en virtut de les disposicions de l'article 16.3, lletra d, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, tenint en compte que l'entitat col·laboradora és una persona jurídica de naturalesa pública.



Article 30. Justificació de la subvenció

1. La justificació de les subvencions concedides regulades en el capítol III del títol I d'este decret s'efectuarà davant de l'entitat local col·laboradora per mitjà de la presentació dels documents següents:



a) Presentació de factures originals i fotocòpies per a la compulsa, de conformitat amb les disposicions de l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

b) Quan per la naturalesa del dany produït ho considere necessari l'entitat col·laboradora es podrà, així mateix, requerir al beneficiari la presentació d'un pressupost i d'una memòria d'activitats.



c) En el cas de titulars d'explotacions agrícoles, s'afegirà al terme municipal el polígon, les parcel·les i recintes (referències SIGPAC), els cultius i la superfície afectada.

2. El termini màxim per a la justificació finalitzarà als vint dies hàbils de la notificació de la resolució d'adjudicació de l'ajuda.



Article 31. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de la subvenció:

1. Amb caràcter general:

a) Comunicar a l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats i concedits per a la mateixa finalitat prevista en este decret.

Esta comunicació s'ha d'efectuar tan prompte com es conega i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

b) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



2. En els supòsits continguts en el capítol III del títol I d'este decret, a més de les obligacions anteriors, les següents:

a) Realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.



b) Acreditar davant de l'entitat concedent la realització de l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

c) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General de la Generalitat en relació amb la subvenció concedida, així com a les actuacions de comprovació que haja d'efectuar la Conselleria de Governació en relació amb l'objecte i la destinació de l'ajuda concedida.

e) Justificar davant de l'entitat col·laboradora respectiva l'ajuda en els termes i terminis previstos en este decret.



Article 32. Obligacions de les entitats col·laboradores

Les corporacions locals que es constituïsquen en entitats col·laboradores per mitjà de la firma del conveni corresponent assumiran les obligacions següents:

1. Rebre les sol·licituds formulades pels interessats afectats. Les sol·licituds es presentaran a l'ajuntament del municipi de l'entitat col·laboradora.

2. Verificar per personal funcionari de la mateixa corporació local l'existència del dany realment produït i respecte del qual l'interessat sol·licita les ajudes que consten en la seua sol·licitud. Així mateix, es comprovarà que els sol·licitants complixen els requisits necessaris establits en este decret per a obtindre la condició de beneficiari en cada una de les ajudes previstes.

3. Certificar la justificació dels gastos realitzats pels beneficiaris d'estes ajudes contingudes en el capítol III del títol I d'este decret, llevat de l'ajuda singular per a establiments de turisme interior regulada en l'article 17, la quantia de la qual es determinarà en funció de les seues tarifes oficials d'allotjament. La justificació consistirà en la presentació de factures originals i fotocòpies per a la seua compulsa, de conformitat amb les disposicions de l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Quan per la naturalesa del dany produït ho considere necessari l'entitat col·laboradora es podrà, així mateix, requerir al beneficiari la presentació d'un pressupost i d'una memòria d'activitats. En el cas de titulars d'explotacions agrícoles, s'afegirà al terme municipal el polígon, les parcel·les i recintes (referències SIGPAC), els cultius i la superfície afectada.



4. Resoldre la concessió o denegació d'ajudes i entregar als beneficiaris els fons percebuts.

5. Realitzar el pagament al beneficiari després de l'obtenció del certificat expedit pel secretari/interventor de la corporació local del municipi de l'entitat col·laboradora, en què es farà constar haver comprovat i aprovat els justificants presentats, si és el cas, pels beneficiaris i que els gastos que s'hi reflectixen complixen la finalitat i les quanties previstes per a estes ajudes.

6. Justificar, davant de la Conselleria de Governació, l'aplicació dels fons percebuts.

7. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que respecte a la gestió dels fons realitzen els tècnics competents en les matèries objecte d'estes ajudes de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, Conselleria de Turisme, Cultura i Esport i Conselleria de Governació, així com respecte a les actuacions de control financer que realitze la Intervenció de la Generalitat i als procediments fiscalitzadors de la Sindicatura de Comptes.

8. Per a les ajudes a titulars d'explotacions agrícoles, una vegada realitzats els controls in situ sobre una mostra prou representativa de parcel·les pels servicis tècnics de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua que permeta comprovar la realització de les actuacions tendents a la recuperació de la capacitat productiva dels cultius, i sobre la base de les actes de control, l'entitat col·laboradora certificarà l'adequació del gasto i proposarà l'autorització del pagament de l'ajuda.

9. Reintegrar els fons percebuts que no hagen sigut degudament justificats en temps i forma davant de la Conselleria de Governació.





Article 33. Minoracions i reintegrament de la subvenció concedida

1. Són causes de reintegrament les establides en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

2. Les subvencions atorgades tenen caràcter complementari i són compatibles en concurrència amb altres subvencions, indemnitzacions, ajudes, ingressos o recursos, procedents de sistemes públics o privats, nacionals o internacionals, o d'altres administracions públiques, fins al límit del valor del dany produït.

3. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió quan suposen que el beneficiari obtinga uns ingressos superiors a la quantia del dany produït.

En este supòsit, serà procedent el reintegrament de l'excés obtingut sobre el valor del dany produït, així com l'exigència de l'interés de demora corresponent.

4. El procediment de reintegrament de les quantitats indegudament percebudes l'iniciarà l'entitat col·laboradora, la qual notificarà a l'interessat l'import de la subvenció que ha de ser reintegrat a la Generalitat, l'obligació que ha resultat incomplida i la motivació que justifica el reintegrament. Este procediment ha de garantir l'audiència a l'interessat preceptiva, abans de l'elaboració de la resolució definitiva. Està serà notificada igualment a l'interessat i tindrà la naturalesa de liquidació definitiva, a l'efecte del còmput del cobrament del deute en període voluntari de recaptació.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Finançament

Les ajudes previstes en este decret es financen a càrrec de l'aplicació 22.02.02.221.10.4, línia T7906, denominada «Ajudes per a pal·liar els danys produïts pels incendis de juny de 2012», que passa a denominar-se «Ajudes per a pal·liar els danys produïts pels incendis de 2012», amb un import total de 9.000.000 d'euros, dels quals es destinaran a les ajudes que es regulen en este decret fins a 3.000.000 d'euros.





Segona. Mesures procedimentals

1. Es declaren d'emergència els procediments administratius i les mesures d'execució necessaris per a pal·liar els danys i les conseqüències derivades de l'incendi a què es referix este decret.

2. Es declara l'ocupació urgent dels béns afectats per les expropiacions derivades de la realització d'obres a què es referix l'apartat anterior, a l'efecte establit en l'article 52 de la Llei d'Expropiació Forçosa, de 16 de desembre de 1954.



Tercera. Execució per empreses públiques

Les mesures previstes en este decret poden realitzar-se, atesa la seua excepcionalitat i urgència, directament o per mitjà de comanda a les empreses públiques dependents de l'Administració pública, regint-se per les disposicions per a les obres d'emergència de la legislació aplicable als contractes de les administracions públiques.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Pla de recuperació

Abans que finalitze el present exercici, el Consell aprovarà el pla de recuperació a què es referix l'article 23 d'este decret.



Segona. Facultats de desplegament

S'autoritza els titulars de les conselleries competents per raó de la matèria perquè dicten les disposicions que siguen necessàries per a l'execució del que establix este decret.

Tercera. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 26 d'octubre de 2012



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient,

ISABEL BONIG TRIGUEROS



La consellera d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua,

MARITINA HERNÁNDEZ MIÑANA



La consellera de Turisme, Cultura i Esport,

LOLA JOHNSON SASTRE



El conseller de Governació,

SERAFÍN CASTELLANO GÓMEZ





ANNEX I



Relació de termes municipals afectats



Chulilla

Gestalgar

Bugarra

Pedralba

Llíria

Sot de Chera

Casinos

ANNEX II / ANEXO II









A) Per a les ajudes a les persones físiques i jurídiques que hagen vist danyades les seues vivendes, equipament personal i domèstic bàsic i vehicles, a causa de l'incendi a què es referix el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell:



- Documentació que acredite la titularitat del vehicle.

- Escriptura pública, certificat registral o qualsevol altre document que acredite fefaentment la titularitat de la vivenda afectada.



B) Per a les ajudes a les persones físiques que, com a conseqüència de l'incendi a què es referix el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell, hagen patit la destrucció total de la seua vivenda habitual, calga enderrocar-la a causa del seu mal estat residual o reparar-la n'exigisca el desallotjament:



- Declaració responsable per mitjà de la qual acredite la impossibilitat de disposar d'una altra vivenda.



C) Per a les ajudes a titulars de xicotetes i mitjanes empreses i autònoms que hagen patit danys a les edificacions, infraestructures, instal·lacions i qualsevol tipus de béns afectes a l'activitat empresarial, com a conseqüència de l'incendi a què es referix el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell:



- En cas de persones físiques, declaració responsable de cotitzar com a autònoms.

- En cas de persones físiques o jurídiques, titulars de xicotetes i mitjanes empreses, ja siguen comercials, industrials, artesanes, de servicis o agràries, declaració responsable d'estar donades d'alta als efectes fiscals, en funcionament, que ocupen menys de 50 persones i amb un volum de negocis anual o amb un balanç general anual que no supere els 10 milions d'euros.



- Acreditar que l'edificació, infraestructura, instal·lació o bé danyat, es troba ubicat als termes municipals assenyalats en l'annex del Decret 165/2012, de 26 d'octubre.



D) Per a les ajudes singulars a establiments de turisme interior que hagen patit danys com a conseqüència de l'incendi esmentat en el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell:





- Acreditar que el beneficiari consta inscrit en el Registre d'Empreses i Activitats Turístiques de l'Agència Valenciana del Turisme, amb anterioritat al 10 de juliol de 2012.

- Declaració responsable del fet que almenys durant quatres anys, des de la percepció d'esta ajuda, es mantindrà l'activitat (amb l'obertura al públic), segons el que disposen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.



E) Per a les ajudes a comunitats de regants i altres entitats de reg, a fi de reparar els danys produïts per l'ncendi esmentat el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell, tendents a recuperar la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de les explotacions en condicions de competitivitat.



- Documents acreditatius de la titularitat de la infraestructura de reg.

- Pressupost detallat que reflectisca els danys produïts a les instal·lacions de reg i altres equips.



F) Per a les ajudes a les explotacions agrícoles, a fi de reparar els danys produïts per l'incendi esmentats en el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell, tendents a recuperar la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de les explotacions en condicions de competitivitat.





- En el cas de comunitats de béns i altres agrupacions sense personalitat jurídica, fotocòpia confrontada del CIF i document que acredite la condició de representant.



<div id="AquiVaUnaImagen"></div>- Per a les persones jurídiques, fotocòpia confrontada del CIF, escriptura de constitució de l'entitat i document que acredite la representació.

- Acreditació de la titularitat de l'explotació afectada, amb la indicació de municipi, polígon, parcel·la i referència SIGPAC o qualsevol altre document que acredite en dret la titularitat de l'explotació (certificat de l'ajuntament del municipi on estiga ubicada la parcel·la, rebut de la contribució, etc.)

- Declaració responsable del fet que les unitats de producció afectades estaven en actiu.

- Declaració responsable del fet que els danys patits superen el 30%, d'acord amb el que establix el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell.

- Declaració responsable de la realització de les actuacions tendents a recuperar la capacitat productiva.

-Declaració responsable de ser pime segons la definició inclosa en el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell.





G) Per a les ajudes a les explotacions ramaderes i apícoles, a fi de reparar els danys produïts per l'incendi esmentat en el Decret 165/2012, de 26 d'octubre, del Consell, tendents a recuperar la capacitat productiva dels cultius que permeta la continuïtat de les explotacions en condicions de competitivitat.



- Declaració responsable del fet que l'explotació ramadera consta inscrita en el REGA.

- Per al cas de reposició per mort d'animals, documentació emesa per l'empresa autoritzada per a l'arreplega i tractament de cadàvers on s'acredite l'arreplega dels animals morts.



- Per a la compra de ruscos, caldrà acreditar-ne els assentaments per mitjà dels programes de transhumància apícola o per mitjà dels moviments reflectits en el full A1 del llibre d'explotació corresponent, a més d'acreditar amb documentació gràfica els danys patits, o si és possible amb les restes dels ruscos cremades.

- Per a la compra d'aliment per al bestiar i els ruscos, en el cas d'animals, declaració de superfícies destinades a pastures en la sol·licitud única o escriptura de la propietat o certificat d'adjudicació o arrendament del titular de les pastures. En el cas de ruscos, superfície trescable de què disposava l'assentament en el moment de l'incendi. Es considera superfície trescable la que es troba en un radi de 3 quilòmetres de l'assentament per mitjà dels programes de transhumància apícola o els moviments reflectits en el full A1 del llibre d'explotació corresponent.



- Per als danys a les instal·lacions, com ara crema de corrals, pleta, magatzems per a pinso i magatzems de ruscos, cal acreditar la propietat de les instal·lacions afectades o de la titularitat de l'explotació on estes estiguen ubicades. S'ha d'aportar el peritatge dels danys, acompanyat, si és possible, de documentació gràfica que els acredite.





Per a sol·licitar qualsevol tipus de subvenció esmentada adés i per al cas que els sol·licitants siguen agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat, i als efectes del que establix l'article 11.3, paràgraf segon, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, els seus integrants han d'adjuntar el compromís d'execució assumit per cada membre de l'agrupació, així com l'import de la subvenció aplicable per cada un d'ells, els quals tindran igualment la consideració de beneficiaris. En este document també cal esmentar el compromís de no dissoldre's fins que no haja transcorregut el termini de prescripció que disposen els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

Mapa web