Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 187/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regula el funcionament de l'Oficina de Drets Lingüístics



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8192 de 18.12.2017
Número identificador:  2017/11479
Referència Base de Dades:  011177/2017
 



DECRET 187/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regula el funcionament de l'Oficina de Drets Lingüístics [2017/11479]

Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte i naturalesa

Article 2. Àmbit d'actuació

Article 3. Funcions

Article 4. Iniciació d'actuacions

Article 5. Actuacions d'ofici de l'ODL

Article 6. Reclamacions, suggeriments i consultes en matèria de drets lingüístics

Article 7. Naturalesa de les reclamacions en matèria de drets lingüístics

Article 8. Presentació de les reclamacions, dels suggeriments i de les consultes en matèria de drets lingüístics

Article 9. Dades que han de constar en les reclamacions, els suggeriments i les consultes en matèria de drets lingüístics

Article 10. Tramitació de les reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics

Article 11. Reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics competència de l'Administració de la Generalitat

Article 12. Reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics competència d'altres administracions

Article 13. Reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics referits a persones físiques o jurídiques privades

Article 14. Valoració de les reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics

Article 15. Tramitació de les consultes en matèria de drets lingüístics

Article 16. Memòria anual

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposició final primera. Desenvolupament

Disposició final segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



L'article 6 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana declara el dret dels valencians i valencianes a conèixer i a usar el valencià, amb la consegüent obligació per al conjunt d'institucions d'autogovern de la Comunitat Valenciana de garantir «l'ús normal i oficial de les dues llengües oficials» i d'adoptar amb aquesta finalitat «les mesures necessàries per tal d'assegurar-ne el coneixement». I a continuació declara el principi de no-discriminació de la ciutadania pel fet d'usar la seua llengua: «Ningú no podrà ser discriminat per raó de la seua llengua».

La Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'ús i ensenyament del valencià (LUEV), s'assenta sobre dos pilars bàsics que s'interrelacionen: el dret de la ciutadania a usar el valencià i el dret a no patir cap tipus de discriminació per utilitzar-lo.

D'una banda, la LUEV estableix en l'article 2 el dret de la ciutadania a conèixer i a usar oralment i per escrit la llengua pròpia «tant en les relacions privades com amb les instàncies públiques» i reconeix, en l'article 3, plena validesa jurídica a l'ús del valencià en aquests dos àmbits. En primer lloc, detalla els usos oficials del valencià: en l'article 10, el dret de la ciutadania a relacionar-se en valencià amb la Generalitat, amb els ens locals i amb altres de caràcter públic; i en l'article 12, el dret a usar el valencià en les relacions amb l'Administració de justícia. En segon lloc, fa referència als usos normals del valencià: en l'article 17, al dret a utilitzar-lo en les reunions així com a desenvolupar en valencià les activitats professionals, mercantils, laborals, sindicals, polítiques, religioses, recreatives i artístiques; i en els articles 18 i 19, al dret de l'alumnat a rebre l'ensenyament del valencià i en valencià.



D'altra banda, l'article 4 de la LUEV anuncia el principi de no-discriminació lingüística: «En cap cas ningú no podrà ser discriminat pel fet d'usar qualsevol de les dues llengües oficials». Tot seguit, l'article 5 atribueix a l'Administració l'obligació de disposar les mesures necessàries per a impedir aquest tipus de discriminació i a garantir l'ús normal de la llengua pròpia. A més, l'article 20 assenyala el dret de l'alumnat a no ser discriminat per usar la seua llengua habitual.



Finalment, la ratificació feta per l'Estat espanyol l'any 2001 de la signatura de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, que havia sigut adoptada el 5 de novembre de 1992 sota l'impuls del Consell d'Europa, el compromet a facilitar i promoure, en diferents àmbits de la vida pública i privada, l'ús de les llengües que les distintes comunitats autònomes de l'Estat amb llengua pròpia diferent del castellà reconeixen com a oficials.

Mitjançant l'adhesió a aquest document internacional, l'Estat espanyol assumeix compromisos concrets que afecten el funcionament del seu aparell administratiu i que tenen com a objecte protegir els drets lingüístics de la ciutadania: l'article 9 l'obliga a garantir que qualsevol ciutadà o ciutadana puga utilitzar la llengua oficial que elegisca en un procés judicial, sempre que el jutge considere que no s'obstaculitza el bon funcionament de la justícia, i a permetre la presentació de documents i proves en aquesta llengua. I l'article 10 el compromet a vetlar pel dret de la ciutadania a relacionar-se en la llengua oficial que trie amb les autoritats públiques i, alhora, procurar que el personal empleat públic que està en contacte amb els ciutadans i les ciutadanes faça ús d'aquesta llengua i dispose de la documentació que possibilite l'opció lingüística d'aquests.

Des de l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia, la ciutadania ha anat prenent consciència de les implicacions socials, econòmiques i jurídiques que es deriven del reconeixement legal del valencià com a llengua oficial, i ha anat assumint, alhora, els valors que hi són inherents, com el de llengua d'ús normal en tots els àmbits i el de validesa jurídica plena de totes les actuacions en què s'empra. No obstant això, les nombroses deficiències lingüístiques que presenten tant la pràctica administrativa com les relacions privades fan que aquesta oficialitat formal no es corresponga amb la realitat social, amb la conseqüència directa que molt sovint la ciutadania no pot fer ús de la seua opció lingüística. A més a més, i per ser el més preocupant, no es poden obviar les mostres d'hostilitat o de discriminació greu envers les persones que s'expressen en valencià per raó de la seua llengua.



Aquest context de desequilibri lingüístic es veu reflectit en les reclamacions que anualment registren i tramiten determinades institucions de caràcter públic, però també en les recollides per diverses entitats cíviques que igualment se'n fan ressò i que porten a terme una tasca informativa i d'assessorament jurídic a les persones que pateixen un greuge per usar la seua llengua.

Actualment, al nostre territori i de manera freqüent, els drets lingüístics de la ciutadania es veuen sotmesos a condicions de vulnerabilitat quan aquella empra el valencià en contextos diversos, tant en les relacions amb l'Administració local, autonòmica o de l'Estat, com també en les relacions privades.

D'aquesta vulnerabilitat, completament evitable, sorgeix la necessitat que els poders públics posen a l'abast de la ciutadania un recurs de caràcter institucional especialitzat en l'atenció de casos de discriminació en matèria lingüística, que servisca de canal per a esmenar els fets objecte de denúncia i que alhora ajude a restablir en la societat la normalitat dels usos que corresponen al valencià com a llengua oficial: l'Oficina de Drets Lingüístics (ODL).

L'ODL té com a objecte primer atendre les reclamacions que es formulen en matèria de drets lingüístics. Amb aquesta finalitat, pretén oferir a la ciutadania un mecanisme que resolga les seues demandes d'una manera àgil i eficaç, enfront dels recursos administratius o la via judicial –però sense perjudici que puga utilitzar altres vies previstes en l'ordenament– i que, a més a més, atenga situacions de discriminació lingüística que ultrapassen l'àmbit dels usos administratius. En la tramitació d'aquests escrits, l'ODL assumirà el paper de mitjancera entre la part reclamant i la part que ha originat els fets denunciats, posant-se en contacte no sols amb les institucions públiques, sinó també amb les persones físiques i jurídiques de caràcter privat que han perjudicat amb la seua actuació els drets de la ciutadania, a fi que tinguen ocasió d'esmenar-la.



És important senyalar que l'ODL no té caràcter sancionador i que en conseqüència no pot aplicar cap mesura d'aquest tipus. Aquesta no és la seua finalitat; el que fa l'ODL és proporcionar suport i consell a la ciutadania per a canalitzar les reclamacions, suggeriments i consultes motivades per possibles vulneracions dels drets lingüístics i tractar d'eradicar-les. Per a aconseguir-ho, l'ODL també oferirà a qui haja comés la infracció els recursos adequats per a tractar d'evitar que aquests tipus de comportaments es reproduïsquen en el futur.

La recollida de les reclamacions en matèria de drets lingüístics pot constituir així una eina útil per als poders públics, mitjançant la qual poden conèixer de primera mà quina posició ocupa el valencià en la valoració social que fa la ciutadania de les dues llengües que comparteixen l'espai de l'oficialitat. I poden oferir, en conseqüència, una oportunitat, no sols per a esmenar situacions concretes de discriminació, sinó, cosa que és més important, per a sensibilitzar les institucions públiques, entitats i persones físiques i jurídiques privades en la comesa tant de posar fre a la desigualtat com d'emprendre les mesures que garantisquen el respecte dels drets lingüístics d'una manera plena i efectiva.



El repte que es planteja l'ODL és que el reconeixement legal del dret a utilitzar la llengua pròpia dels valencians i de les valencianes esdevinga un reconeixement social de fet. I, amb aquest objectiu, l'ODL té la voluntat d'actuar com a agent dinamitzador perquè la ciutadania puga usar el valencià amb plena normalitat en tots els àmbits. Es tracta d'assumir l'obligació estatutària dels poders públics de promoure la llengua pròpia, tant en els usos públics com en els privats, i d'implicar-hi tot l'engranatge social a fi de restituir l'equilibri necessari entre les dues llengües oficials i aconseguir, d'aquesta manera, una societat més igualitària en què es respecten els drets fonamentals de les persones; una societat, en definitiva, més democràtica.



El Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual s'estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, regula el tractament general de les queixes i suggeriments en l'àmbit de la Generalitat, tractament i regulació en el qual es basa l'actual decret per a determinar, amb un caràcter més específic, la regulació de la tramitació de les reclamacions i suggeriments en matèria de vulneració de drets lingüístics.



El decret té 16 articles, on es concreta l'objecte i naturalesa de l'ODL, el seu àmbit d'actuació, les seues funcions, com s'inicien les actuacions, com actuarà l'ODL quan ho faça d'ofici, la definició de les reclamacions, suggeriments i consultes, la naturalesa de les reclamacions, forma i requisits per a la seua presentació, la tramitació d'aquestes, valoració de les diferents reclamacions, suggeriments i consultes presentades i elaboració de la memòria anual.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de la Generalitat per a 2017.

Per tot el que s'ha exposat, a l'empara de l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del 24 de novembre de 2017,





DECRETE



Article 1. Objecte i naturalesa

1. L'Oficina de Drets Lingüístics és la unitat administrativa adscrita a la direcció general amb competències en matèria de política lingüística que té com a objecte garantir els drets lingüístics de la ciutadania. L'ODL gestionarà les seues competències amb els mitjans materials i personals del servei en el qual s'integra.

2. Els drets lingüístics a què fa referència aquest decret són els que emparen i protegeixen l'ús de les llengües oficials reconegudes per l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Àmbit d'actuació

Aquest decret és aplicable, en els termes que preveu, a les institucions, als òrgans i a les entitats següents:



1. L'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental previst en l'article 2.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. Les entitats que integren l'Administració local i els organismes que en depenen, en els termes previstos en l'article 12.

3. L'Administració de l'Estat i els organismes que en depenen amb seu a la Comunitat Valenciana, incloent-hi l'Administració de justícia, en els termes previstos en l'article 12.

4. Les persones físiques i jurídiques de naturalesa privada, en els termes previstos en l'article 13.



Article 3. Funcions

L'ODL té assignades les funcions següents:

1. Recollir i tramitar les reclamacions sobre vulneració de drets lingüístics i els suggeriments relacionats amb la tutela d'aquests drets que presente la ciutadania, i respondre-hi.

2. Atendre les consultes que la ciutadania formule respecte als drets lingüístics i la normativa que els empara, per tal d'oferir-los informació i assessorament legal.

3. Sensibilitzar la societat valenciana sobre els drets lingüístics i la necessitat de garantir-los.

4. Arbitrar un mecanisme de col·laboració amb els òrgans competents de l'Administració de la Generalitat que han sigut objecte de les reclamacions per tal de garantir els drets dels parlants, evitar que es reproduïsquen situacions de vulneració d'aquests drets i millorar l'atenció lingüística dels serveis públics.

5. Col·laborar amb els organismes de l'Administració de la Generalitat competents en matèria de protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries.

6. Promoure la cooperació amb institucions, organismes i entitats de caràcter públic i privat per tal d'assegurar l'exercici dels drets lingüístics.

7. Oferir assessorament i recursos a les empreses o entitats que siguen objecte de reclamació, per a fomentar l'ús del valencià en el seu àmbit d'actuació.



Article 4. Iniciació d'actuacions

L'ODL pot actuar de la manera següent:

1. D'ofici, quan considere que determinats fets vulneren els drets lingüístics de la ciutadania.

2. A instància de qualsevol persona física o jurídica que presente una reclamació, un suggeriment o una consulta relacionats amb l'àmbit dels drets lingüístics.



Article 5. Actuacions d'ofici de l'ODL

Quan l'ODL tinga coneixement que s'ha produït un fet o esdeveniment que vulnera els drets lingüístics de la ciutadania, es posarà en contacte amb l'òrgan de l'Administració o amb la persona física o jurídica de qui es tracte per a obtindre la informació necessària i oferir així l'assessorament que pertoque per tal de garantir l'aplicació dels drets que emparen la ciutadania en l'ús de les llengües oficials.





Article 6. Reclamacions, suggeriments i consultes en matèria de drets lingüístics

L'ODL atén tres tipus d'escrits a instància de part, als quals dóna la tramitació o la resposta corresponents:

1. Reclamacions

Es consideren reclamacions els escrits i les comunicacions que la ciutadania presenta a l'ODL per tal de denunciar que els seus drets lingüístics han sigut vulnerats, amb la intenció que s'adopten les mesures oportunes.

2. Suggeriments

Es consideren suggeriments els escrits i comunicacions que la ciutadania presenta a l'ODL amb la intenció de contribuir a la salvaguarda dels drets lingüístics en la societat i, especialment, per tal de millorar l'atenció lingüística dels serveis públics.

3. Consultes

Tenen la consideració de consultes els escrits i les comunicacions que formula la ciutadania a l'ODL per a obtindre assessorament sobre els drets lingüístics i sobre la normativa que els empara.

Article 7. Naturalesa de les reclamacions en matèria de drets lingüístics

1. La presentació de les reclamacions per les persones interessades no és incompatible amb la presentació de recursos administratius ni amb l'exercici d'accions judicials.

2. Per la mateixa naturalesa de les reclamacions, no es podrà interposar cap recurs contra la resposta de l'ODL, sense perjudici que els mateixos fets que han motivat la reclamació es puguen tornar a exposar en els possibles recursos que siguen escaients en el procediment administratiu amb què tenen relació.

3. Les reclamacions no tenen la naturalesa de recurs administratiu ni de reclamacions per responsabilitat patrimonial de l'Administració, i per això presentar-ne no interromprà el còmput dels terminis establerts per als recursos i les reclamacions que estableix la normativa vigent. Tampoc no tenen la naturalesa de sol·licituds presentades a l'empara de la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició.





Article 8. Presentació de les reclamacions, dels suggeriments i de les consultes en matèria de drets lingüístic

1. Les reclamacions, els suggeriments i les consultes es presentaran, preferentment, utilitzant mitjans electrònics. Per a fer-ho, s'accedirà mitjançant la pàgina web de l'ODL, que remetrà a la seu electrònica de la Generalitat, o directament des de l'adreça de la seu electrònica https://sede.gva.es en l'apartat de queixes i suggeriments reservat a l'ODL.



2. També es podran presentar de manera presencial en el Registre General de la Generalitat, per correu postal o per qualsevol dels mitjans que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest cas, es podrà utilitzar el formulari que estarà disponible en la pàgina web de l'ODL i en la seu electrònica de la Generalitat https://sede.gva.es.

3. Per a realitzar la tramitació telemàtica de les reclamacions, dels suggeriments i de les consultes, es podran utilitzar qualssevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat i que es poden consultar en el portal d'aquesta.



Article 9. Dades que han de constar en les reclamacions, suggeriments i consultes en matèria de drets lingüístics

1. Les reclamacions, suggeriments i consultes han d'incloure les dades següents:

a) Noms i cognoms.

b) Adreça i, si escau, correu electrònic.

c) Fets esdevinguts i raons que motiven l'escrit.

d) Datació i signatura.

e) Òrgan al qual s'adreça el formulari amb la queixa, el suggeriment o la consulta.

2. En qualsevol cas, les reclamacions, suggeriments i consultes han d'anar acompanyats de la signatura de la persona interessada com a mostra de conformitat amb l'escrit que presenta.

3. En cas que l'escrit presentat no complisca els requisits establerts en el punt 1 d'aquest article, l'ODL requerirà a la persona interessada per a que, en un termini de 10 dies, efectue l'esmena oportuna, amb l'advertiment que, si no ho fa, s'arxivarà la reclamació, suggeriment o consulta.

4. No seran admesos ni, per tant, tramitats els escrits anònims.





Article 10. Tramitació de les reclamacions i dels suggeriments en matèria de drets lingüístics

1. Les reclamacions i els suggeriments presentats s'inscriuran en el registre de l'ODL, que contindrà informació de tots aquests, de la seua tramitació i resposta.

2. L'ODL, si escau, iniciarà un expedient informatiu per a esbrinar si els fets exposats per la persona interessada constitueixen una vulneració dels drets lingüístics d'acord amb la normativa vigent.



3. Qualsevol escrit formulat com a reclamació o suggeriment i que, no obstant això, pel seu contingut exprés o implícit s'haja d'interpretar com a expressió d'un recurs, petició o queixa diferent de la reclamació o suggeriment en matèria de vulneració dels drets lingüístics, serà traslladat per l'ODL directament a l'òrgan competent perquè s'encarregue de tramitar-lo. L'ODL informarà d'aquesta remissió la persona interessada.



4. En cas que els fets exposats afecten els drets lingüístics de les persones consumidores, l'ODL derivarà la reclamació o el suggeriment als òrgans que tenen les competències en matèria de consum o turisme, segons corresponga.

5. L'ODL ha de tramitar totes les reclamacions i suggeriments en matèria de vulneració de drets lingüístics que admeta i els ha de donar una resposta. En el termini màxim d'un mes des de la data d'entrada de la reclamació o del suggeriment en el Registre General de la conselleria amb competències en matèria de política lingüística, les persones interessades seran informades respecte a l'estat de la seua tramitació. La comunicació de la resposta es regirà per les normes que regulen el tràmit de la notificació per als actes administratius.

6. L'ODL ha de comunicar a la persona interessada la resposta de l'òrgan administratiu o de la persona física o jurídica privada competent, incloent-hi la referència a l'informe que, si pertoca, aquest ha emès. Així mateix, l'ODL comunicarà a la persona interessada les actuacions que l'òrgan administratiu o la persona física o jurídica privada ha portat a terme per a corregir els defectes que han originat la reclamació o el suggeriment o per a implantar les iniciatives de millora suggerides.



7. No es tramitaran les reclamacions o els suggeriments que no tinguen fonament jurídic suficient, sobre la qual cosa s'informarà la persona interessada.



Article 11. Reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics competència de l'Administració de la Generalitat

1. En cas que els fets exposats en els escrits afecten matèries que siguen competència d'algun dels òrgans de l'Administració de la Generalitat, l'ODL cursarà les reclamacions o els suggeriments a l'òrgan administratiu competent perquè en prenga coneixement, adopte les mesures oportunes i formule la resposta que siga procedent. L'ODL, en el moment de traslladar a l'òrgan administratiu competent les reclamacions i els suggeriments, hi adjuntarà un informe o una recomanació sobre els fets objecte de denúncia si ho considera convenient.



2. L'òrgan de l'Administració competent té l'obligació de trametre la resposta pertinent a l'ODL en el termini de 15 dies des de la recepció de la reclamació o del suggeriment, així com de prendre les mesures adequades per a esmenar els fets denunciats i previndre que no es reproduïsquen en endavant. A aquest efecte, l'ODL li oferirà l'assessorament tècnic necessari. L'òrgan administratiu competent ha de donar compte de totes les actuacions que ha portat a terme en l'escrit de resposta que trameta a l'ODL.

3. Cada òrgan administratiu ha d'adoptar les mesures que calguen per a complir amb la màxima celeritat el deure de resposta.

4. Totes les comunicacions internes que integren la tramitació de les reclamacions i els suggeriments s'han de realitzar de manera exclusiva a través de mitjans electrònics.



Article 12. Reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics competència d'altres administracions

1. En cas que els fets exposats en els escrits afecten matèries que són competència bé de les entitats que integren l'Administració local o d'organismes que en depenen, bé de l'Administració de l'Estat o d'organismes que en depenen amb seu a la Comunitat Valenciana, l'ODL cursarà les reclamacions o els suggeriments als òrgans d'aquestes administracions perquè en prenguen coneixement i, si escau, adopten les mesures oportunes i formulen la resposta que consideren procedent. L'ODL, en el moment de traslladar a aquests òrgans administratius les reclamacions o els suggeriments, hi adjuntarà un informe o una recomanació sobre els fets objecte de denúncia si ho considera convenient.



2. L'ODL promourà la celebració d'acords de col·laboració amb l'administració afectada, amb la finalitat d'establir els mecanismes que permeten la tramitació de les reclamacions o dels suggeriments en matèria de drets lingüístics que siguen de la seua competència. A aquest efecte, l'ODL li oferirà l'assessorament tècnic necessari.



Article 13. Reclamacions i suggeriments en matèria de drets lingüístics referits a persones físiques o jurídiques privades

1. En cas que els fets constitutius de vulneració de drets lingüístics procedisquen d'actuacions realitzades per persones físiques o jurídiques privades, l'ODL trametrà les reclamacions o els suggeriments a aquestes persones perquè en prenguen coneixement i, si escau, adopten les mesures oportunes per a esmenar els fets esmentats i formulen la resposta que consideren procedent. L'ODL, en el moment de traslladar les reclamacions o els suggeriments a les persones físiques o jurídiques privades, els adjuntarà un informe o una recomanació sobre els fets objecte de denúncia si ho considera convenient.



2. L'ODL promourà la cooperació amb les persones físiques o jurídiques privades causants dels fets constitutius de vulneració dels drets lingüístics amb la finalitat d'evitar que es tornen a produir els fets objecte de denúncia i garantir així la protecció d'aquests drets. A aquest efecte, l'ODL els oferirà l'assessorament tècnic necessari.





Article 14. Valoració de les reclamacions i dels suggeriments en matèria de drets lingüístics

1. El contingut de les reclamacions i dels suggeriments serà tingut en compte per l'ODL com a òrgan responsable d'atendre'ls i respondre-hi, i també, i sempre de manera coordinada, pels òrgans de l'Administració de la Generalitat competents en la matèria afectada, a l'efecte de millorar de manera contínua la qualitat dels serveis públics.



2. Quan de l'anàlisi d'un conjunt de reclamacions o suggeriments se'n desprenga la reiteració d'unes mateixes mancances o la necessitat de millorar la prestació d'un servei, l'ODL promourà la constitució d'un equip de treball per a elaborar un pla de millora que continga les mesures oportunes per a corregir les deficiències i les propostes concretes de millora. Formaran part de l'equip de treball, a més de les persones en representació de l'ODL, els departaments y entitats afectades.





Article 15. Tramitació de les consultes

1. Les consultes per a sol·licitar assessorament sobre drets lingüístics i informació sobre el marc normatiu que els empara s'inscriuran en el registre de l'ODL, que contindrà informació de totes aquelles, de la seua tramitació i resposta.

2. Totes les consultes admeses per l'ODL han de ser tramitades i han de rebre una resposta per part d'aquest òrgan. En un termini màxim d'un mes des de la data d'entrada de la consulta en el registre general de la conselleria amb competències en matèria de política lingüística, les persones interessades seran informades respecte de l'estat de la seua tramitació. La comunicació de la resposta es regirà per les normes que regulen el tràmit de la notificació per als actes administratius.





Article 16. Memòria anual

1. L'ODL ha d'elaborar una memòria anual sobre les seues actuacions i també sobre el nombre i la naturalesa de les reclamacions, dels suggeriments i de les consultes que reculla, tramite i resolga, de la qual donarà compte al Consell de la Generalitat, mitjançant la persona titular de la conselleria competent en matèria de política lingüística i gestió del multilingüisme. Aquesta memòria també es trametrà a les Corts i al conjunt d'administracions públiques amb seu a la Comunitat Valenciana.



2. La memòria anual ha de tindre caràcter públic i estar disponible per a la ciutadania en suport digital.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Disposició addicional única. Incidència pressupostària

La implantació i el desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria d'educació i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els seus mitjans personals i materials.



DISPOSICIONS FINALS



Disposició final primera. Desenvolupament

S'autoritza la conselleria competent en matèria de política lingüística i gestió del multilingüisme a dictar els actes i les disposicions necessàries per al desenvolupament i l'execució d'aquest decret.



Disposició final segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de novembre de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÁ IBÁÑEZ

Mapa web