Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 204/2018, de 16 de novembre, del Consell, de modificació del Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de salons recreatius i salons de joc.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8445 de 17.12.2018
Número identificador:  2018/11704
Referència Base de Dades:  011334/2018
 



DECRET 204/2018, de 16 de novembre, del Consell, de modificació del Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de salons recreatius i salons de joc. [2018/11704]

PREÀMBUL



Els articles 4.1, 9.2.b) i 9.3 del Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de salons recreatius i salons de joc, prohibeixen la instal·lació de nous salons de joc quan existisca un altre o altres salons de joc autoritzats dins d'un radi de 800 metres.



La sentència de 8 de març de 2018, sala contenciosa administrativa, secció sisena, de l'Audiència Nacional, anul·la els articles esmentats, quant a la prohibició indicada, per no estar la distància de 800 metres prou motivada, en raons imperioses d'interès general.



La Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, en l'article 5, preceptua que, les autoritats competents que, en l'exercici de les seues competències respectives, establisquen límits a l'accés a una activitat econòmica o al seu exercici, de conformitat amb el que preveu l'article 17 d'eixa llei o exigisquen el compliment de requisits per al desenvolupament d'una activitat, han de motivar la seua necessitat en la salvaguarda d'alguna raó imperiosa d'interès general de les que comprèn l'article 3.11 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, i els límits o requisits que s'imposen han de ser proporcionats a la raó imperiosa d'interès general invocada.

Entre els conceptes definits com a raons d'interès general en l'article 3.11 esmentat, estan compresos l'ordre públic, la salut pública, la seguretat pública, així com la lluita contra el frau, alguns dels quals també estan recollits en l'article 17 de la Llei 20/2013, per a considerar que es justificaria l'exigència d'una intervenció administrativa perquè hi concorren els principis de necessitat i proporcionalitat.



L'activitat de joc té unes característiques intrínseques que fan necessària una regulació, per part de l'Administració, que establisca mecanismes que donen seguretat a les persones participants en els jocs, garantisquen la protecció a les persones menors d'edat i a aquelles que ho necessiten per motius de salut i que permeten vetlar per l'ordre públic en el desenvolupament dels jocs evitant el frau. Però, a més, l'Administració té l'obligació de trobar l'equilibri necessari entre permetre una activitat econòmica i previndre els efectes que aquesta activitat pot produir en l'ordre públic, en la salut i en la seguretat pública.



En aquest sentit, l'exposició de motius de la Llei 4/1988, de 3 de juny, del joc de la Comunitat Valenciana, estableix que «[…] aquesta llei introdueix en l'àmbit del territori valencià la necessària racionalitat en un sector, cada vegada més consolidat des del punt de vista empresarial i de col·locació directa, on no sembla justificable que l'Administració deixe en mans dels particulars les normes d'explotació del joc», i afirma a continuació que la racionalitat que persegueix introduir la llei pretén aconseguir, entre altres objectius, «Crear les vies jurídiques mínimes per a adequar el joc a la situació social i econòmica i que alhora servisca d'element regulador entre l'oferta empresarial i la demanda social.»

En aquest mateix sentit, la Generalitat ha adquirit el compromís d'aconseguir unes polítiques de joc responsable que suposen que l'exercici de les activitats del joc s'abordaran des d'una política integral de responsabilitat social, amb atenció particularment als col·lectius de risc i a les persones menors d'edat, mitjançant la tramitació pel Consell d'un projecte de llei.

En aquesta línia, l'Administració valenciana sempre ha considerat necessari establir una distància entre els establiments de joc, com un instrument de planificació igual que ha estat objecte de regulació en altres comunitats autònomes, preocupades per aquest mateix problema.



Així, a la Comunitat Valenciana, els locals de bingo han d'estar separats una distància de 1.200 metres entre si. Respecte als casinos, les sales apèndix han d'estar situades a una distància no inferior a 4.000 metres del seu casino principal i a 1.200 de les sales de bingo. En els establiments d'hostaleria s'estableix la limitació del nombre de màquines a instal·lar.

És legítim que l'Administració establisca limitacions, en concret una distància mínima entre salons, amb la finalitat de dimensionar l'oferta existent de salons, en funció de la població de la Comunitat Valenciana i evitar situacions de saturació de zones que podrien originar l'exclusió a altres activitats comercials o bé generar problemes de convivència veïnal.

A més, la massiva concentració de locals de joc en espais reduïts pot originar un efecte crida als menors i a aquelles persones amb problemes amb la pràctica del joc, ja que no han de recórrer a l'inconvenient del desplaçament i són de més fàcil accés.

L'establiment de distàncies per part de les comunitats autònomes, està corroborada per l'esmentada sentència de l'Audiència Nacional, en el fonament de dret quart, que diu: «[…] és de la mateixa manera indubtable que aquest pronunciament no implica que no puguen fixar-se distàncies mínimes per a la ubicació dels locals destinats a salons recreatius o de joc […]».

Bona prova d'això és que la major part de les comunitats han establert distàncies que arriben fins al límit de 1.000 metres i són minoria les que no estableixen cap mena de limitació.

Alhora, el Consell en la tramitació del decret ha tingut en compte que per l'interès general de la població, per qüestions de salut pública i per l'interès superior dels menors i adolescents, s'hauria d'establir la distància mínima entre els nous salons de joc en 700 metres, respectant el que estableix la sentència de 8 de març de 2018, sala contenciosa administrativa, secció sisena, de l'Audiència Nacional.



Per tot això, tenint en compte els arguments utilitzats justificatius de la intervenció administrativa per raons d'ordre públic i seguint les manifestacions exposades per l'òrgan directiu competent en matèria de prevenció i polítiques integrals sobre la joventut, es considera convenient establir una distància mínima entre els salons de la Comunitat Valenciana de 700 metres, ja que aquesta es considera una distància prudencial.

Aquesta norma no està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018, ja que s'aprova per a executar la sentència de 8 de març de 2018, sala contenciosa administrativa, secció sisena, de l'Audiència Nacional.

D'acord amb el que s'ha exposat i tenint en compte la sentència esmentada, de conformitat amb la Llei 4/1988, de 3 de juny, de la Generalitat, del joc de la Comunitat Valenciana, amb l'informe previ de la Comissió del joc de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Hisenda i Model Econòmic, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió del 16 de novembre de 2018,





DECRETE



Article únic. Modificació del Reglament de salons recreatius i salons de joc, aprovat pel Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell.



Es modifiquen els articles 4.1, 9.2.b) i 9.3 paràgraf primer del Reglament de salons recreatius i salons de joc, aprovat pel Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, que queden redactats en els termes establerts en l'annex d'aquest decret.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Expedients en tramitació

Els expedients que es troben en tramitació davant de la conselleria competent en matèria de joc, en la data d'entrada en vigor d'aquest reglament, es regiran pel que disposa la normativa vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud d'autorització d'instal·lació.









DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes aquelles disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que disposa aquest decret.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 16 de novembre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO





ANNEX



Nova redacció dels articles 4.1, 9.2.b) i 9.3 paràgraf primer, del Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de salons recreatius i de joc.



«Article 4.1. Es prohibeix la instal·lació de nous salons de joc, així com el canvi de classificació de saló recreatiu a saló de joc, quan existisca un altre o altres salons de joc autoritzats dins d'un radi de 700 metres, mesurats des de cada una de les portes d'accés del qual es pretén instal·lar o canviar la classificació.»



«Article 9.2.b). Plànol de situació del local on es pretenga instal·lar el saló de joc, a escala 1/1000 com a mínim, comprensiu del radi de 700 metres mesurats des de cada una de les portes d'accés al local, i certificat emès per la persona tècnica competent, en el qual es relacionen els números de policia, carrers i població o poblacions compreses en el radi de 700 metres esmentat.»



«Article 9.3. Paràgraf primer. Els serveis territorials, amb la comprovació prèvia que no existeixen autoritzats o en tramitació un altre o altres salons de joc en el radi de 700 metres a què es refereix l'article 4.1 d'aquest Reglament, en el termini de trenta dies hàbils han de requerir a la persona interessada perquè aporte la documentació següent.»

Mapa web