Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 5 d'octubre de 2007, del Consell, pel qual declara paratge natural municipal l'enclavament denominat Sant Miquel, al terme municipal de Vilafamés.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5617 de 11.10.2007
Número identificador:  2007/12287
Referència Base de Dades:  012776/2007
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 13.10.2007
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Medi ambient
    Descriptors:
      Temàtics: reserva natural, municipi , paratge natural
      Descriptors toponímics: Vilafamés



ACORD de 5 d'octubre de 2007, del Consell, pel qual declara paratge natural municipal l'enclavament denominat Sant Miquel, al terme municipal de Vilafamés. [2007/12287]

El Consell, en la reunió del dia 5 d'octubre de 2007, va adoptar l'acord següent:

L'espai de Sant Miquel posseeix mèrits per a la seua declaració com a paratge natural municipal: ecològics, paisatgístics, historicoculturals, i relacionats amb els usos recreatius i d'esplai.

El paratge es localitza al sud del terme municipal de Vilafamés, a la comarca de la Plana Alta.

Des del punt de vista geològic, la forest del Mollet se situa en l'àmbit de la serra de Borriol o de Moró pertany al Sistema Costaner Català, conjunt d'alineacions muntanyoses paral·leles al litoral, separades per valls molt àmplies, de fons aplanat i farciments de materials recents. En l'àmbit del paratge dominen els afloraments de materials del triàsic, principalment dolomies i calcàries margoses.

La zona presenta un elevat valor ecològic, tant a nivell florístic com faunístic. En relació amb la vegetació, es destaca el predomini de pineda densa naturalitzada de pi blanc (Pinus halepensis), el sotabosc del qual està compost per un matoll termòfil molt divers que es troba en un estat de conservació òptim. Pel que fa a la fauna, en el paratge i el seu entorn s'han identificat gran quantitat d'espècies, de les quals es considera rellevant la presència, com a nidificants, del pit-roig (Erithacus rubecula) i del pigot garcer gran (Picoides major). També destaca la comunitat de rapaços forestals, en especial per la presència de l'àguila de panxa blanca (Hieraaetus fasciatus), que en el Catàleg valencià de fauna amenaçada està inclosa en la categoria de vulnerable.

Els valors paisatgístics del paratge vénen donats per l'existència d'una massa boscosa termomediterrània ben desenvolupada que descansa sobre un terreny format per materials geològics relativament singulars en la Comunitat Valenciana, i situada en un entorn degradat i antropitzat, la qual cosa li confereix gran qualitat paisatgística a nivell local.

Un altre aspecte destacable del paratge és el seu ús social. Les sendes i els camins existents són àmpliament utilitzades per a l'exercici d'activitats en la naturalesa. En particular, es ressenya la romeria des de Vilafamés fins a l'ermita de Sant Miquel, que té lloc el quart diumenge de Quaresma i que s'ha catalogat com un bé de rellevància local.

Per tot això, i a iniciativa de l'Ajuntament de Vilafamés, la Generalitat, en l'exercici de les seues competències autonòmiques en la matèria, considera necessària la declaració d'un règim especial de protecció i conservació dels valors naturals d'aquest espai.

Així, la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, estableix la figura de protecció denominada paratge natural municipal, la qual es regula posteriorment amb el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, que s'adapta a les característiques d'aquest enclavament i permet la via jurídica idònia per a la consecució dels objectius previstos.

Per això, en vista dels valors naturals i l'interés d'aquest, de l'interés de l'Ajuntament de Vilafamés, i havent-se complit els tràmits previstos en el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals, i a proposta del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, el Consell

ACORDA

Primer. Objecte

1. Es declara paratge natural municipal la zona denominada Sant Miquel, al terme municipal de Vilafamés, i s'estableix per a aquest un règim jurídic de protecció, d'acord amb les normes bàsiques contingudes en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.

2. En raó de l'interés botànic, ecològic, geomorfològic i paisatgístic del paratge natural municipal, aquest règim jurídic està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, i no s'admet cap ús o activitat que pose en perill la conservació dels valors que motiven la seua declaració.

Segon. Àmbit territorial

1. El paratge natural municipal es localitza al terme municipal de Vilafamés, a la província de Castelló, i la seua delimitació descriptiva i gràfica figura en els annexos I i II d'aquest acord, respectivament.

2. En el cas de discrepància entre la delimitació descriptiva i la delimitació gràfica, prevaldrà la primera d'aquestes.

Tercer. Administració i gestió

1. L'administració i la gestió del paratge natural municipal correspon a l'Ajuntament de Vilafamés.

2. La direcció general amb competències en espais naturals protegits designarà un tècnic dels serveis territorials de Castelló de la conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, que prestarà assistència tècnica i assessorament en la gestió del paratge natural municipal.

Quart. Règim de protecció

Amb caràcter general, podran continuar realitzant-se les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven aquesta declaració, d'acord amb les seues regulacions específiques i el que estableix aquest acord i el corresponent Pla especial de protecció del Paratge Natural Municipal Sant Miquel.

En l'àmbit del paratge natural municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que queden preservats tots els valors geomorfològics, botànics, ecològics, paisatgístics i naturals del paratge natural municipal, avaluant amb especial atenció els possibles impactes ambientals produïts per les actuacions exteriors a aquest.

Cinqué. Pla especial de protecció

1. Per raó del que estableix l'article 7 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals, s'aprova el Pla especial de protecció del Paratge Natural Municipal de Sant Miquel, al terme municipal de Vilafamés.

2. En l'annex III d'aquest acord s'inclou la part dispositiva de l'esmentat Pla especial de protecció del Paratge Natural Municipal de Sant Miquel.

3. Les disposicions del pla especial de protecció seran vinculants tant per a les administracions públiques com per als particulars.

Sisé. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

1. Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal de Sant Miquel, com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i interessos socials i econòmics afectats.

2. El Consell de Participació estarà compost per:

a) Dos representants escollits per l'Ajuntament de Vilafamés, dels quals un actuarà com a secretari del Consell de Participació.

b) Un representant dels propietaris de terrenys inclosos en l'àmbit del paratge natural municipal, distints de l'Ajuntament. En cas que no n'hi haja o renuncien a participar en aquest òrgan, aquest lloc se sumarà a la representació del grup c).

c) Un representant dels interessos socials, institucionals o econòmics, afectats o que col·laboren en la conservació dels valors naturals a través de l'activitat científica, l'acció social, l'aportació de recursos de qualsevol classe o els objectius de la qual coincidisquen amb la finalitat de l'espai natural protegit.

d) Un representant de la direcció general amb competències en espais naturals protegits dels Serveis Territorials de Castelló, de la conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge.

L'Ajuntament podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar cabuda a altres representants de col·lectius amb interessos en el paratge natural municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació haurà de ser aprovada per Acord del Consell.

3. El Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Sant Miquel es constituirà en el termini de sis mesos des de la declaració d'aquest.

Seran funcions d'aquest òrgan col·legiat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.

4. El president del Consell de Participació serà nomenat per l'Ajuntament de Vilafamés entre els membres del Consell.

5. A fi d'establir un funcionament adequat en l'actuació del Consell de Participació, es podran aprovar unes normes internes de funcionament.

Seté. Execució i desenvolupament

S'autoritza el conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge perquè, en el marc de les seues competències, dicte el que és necessari per a l'execució i el desenvolupament d'aquest acord.

Vuité. Efectes i revisió

1. Aquest acord produirà efectes a partir del dia que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

2. Qualsevol modificació del que estableix aquest acord haurà de ser aprovada al seu torn per acord del Consell, i en aquest cas haurà de seguir els mateixos tràmits.

Contra aquest acord, les persones interessades poden interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest acord en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, davant de la sala de lo contencios-administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que disposen l'article 10 i concordants de la Llei reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici de la interposició del recurs potestatiu de reposició davant del Consell, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació del present acord en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

Valencia, 5 d'octubre de 2007.

El vicepresident primer i secretari del Consell,

VICENTE RAMBLA MOMPLET

ANNEX I

Delimitació del Paratge Natural Municipal de Sant Miquel

1. El paratge se cenyeix a les partides de l'ermita de Sant Miquel, el Cormet de Pelabous i Burgón. El seu àmbit queda definit per les següents parcel·les cadastrals del polígon 14 del terme municipal de Vilafamés: 192, 193, 194, 195, 198, 9005 (en part), 9006 (en part), 9024 i 9025.

2. Segons l'orientació dels punts cardinals, els límits del paratge són els següents:

– al nord: el límit del paratge se situa paral·lel al llit del barranc Rovira en la seua capçalera, a una distància aproximada de 100 m en direcció sud. Així, el traçat del límit nord del paratge partint de l'extrem oest, aproximadament en la coordenada 747.002-4.440.703 (que llinda amb el terme municipal de Sant Joan de Moró) discorre <div id="AquiVaUnaImagen"></div>en direcció nord-est ascendint fins a la cota 300, a partir de la qual discorre per la divisòria d'aigües fins a assolir la cota 390. Després, el límit del paratge descendeix en direcció sud-est fins a arribar al camí que delimita els termes de Vilafamés i Sant Joan;

– al sud-sud-est: la vora del terme municipal de Sant Joan de Moró;

– A l'est: el límit del terme municipal de Sant Joan de Moró;

– a l'oest: el límit amb el terme municipal de Sant Joan de Moró.

3. Delimitació geogràfica: El paratge queda delimitat pel polígon els vèrtexs del qual amb les seues corresponents coordenades, que consideren el sistema de referència European Datum 1950 (ED 50) i el sistema cartogràfic UTM (fus 30 N), s'inclouen en un arxiu que es troba a disposició de qui desitge consultar-lo en format digital en les dependències de la Direcció General Gestió del Medi Natural.

4. La superfície total del paratge és de 43,5 ha.

AnneX III

PART DISPOSITIVA DEL PLA ESPECIAL DE PROTECCIÓ DEL PARATGE NATURAL MUNICIPAL DE SANT MIQUEL, AL TERME MUNICIPAL DE VILAFAMÉS

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Naturalesa del pla

Aquest pla especial (PE) es redacta a l'empara de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana. Constitueix, per tant, un dels plans especials previstos en els articles 177 i següents del Reglament de ordenació i gestió territorial i urbanística aprovat mitjançant el Decret 67/2006, de 19 de maig, del Consell.

Article 2. Finalitat

L'objectiu genèric pel qual es redacta aquest PE és l'establiment de les mesures necessàries per a garantir la protecció del paratge de Sant Miquel pel que fa a la conservació i la millora de la fauna i flora, com també de les singularitats geològiques, paisatgístiques i culturals que presenta. El PE constitueix, per tant, l'àmbit que regularà el règim de l'espai natural, els usos i activitats i l'ús públic del mateix.

Article 3. Àmbit

1. L'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal de Sant Miquel queda definit per les parcel·les cadastrals del polígon 14 del terme municipal de Vilafamés següents, incloses totalment o parcialment: 192, 193, 194, 195, 198, 9005 (en part), 9006 (en part), 9024 i 9025.

2. Els límits del paratge natural municipal són:

– al nord: el límit del paratge se situa paral·lel al llit del barranc Rovira a la capçalera, a una distància aproximada de 100 m en direcció sud. Així, el traçat del límit nord del paratge partint de l'extrem oest, aproximadament en la coordenada 747.002-4.440.703 (que llinda amb el terme municipal de Sant Joan de Moró) discorre en direcció nord-est i puja fins a la cota 300, a partir de la qual discorre per la divisòria d'aigües fins a assolir la cota 390. Després, el límit del paratge descendeix en direcció sud-est fins a arribar al camí que delimita els termes de Vilafamés i Sant Joan;

– al sud-sud-est: la vora del terme municipal de Sant Joan de Moró;

– A l'est: el límit del terme municipal de Sant Joan de Moró;

– a l'oest: el límit amb el terme municipal de Sant Joan de Moró.

3. El paratge té una superfície de 43,5 hectàrees.

Article 4. Efectes

1. De conformitat amb el que disposa l'article 42 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, el PE s'haurà d'ajustar al que preveu la legislació urbanística.

2. Les determinacions d'aquest PE seran d'aplicació directa i prevaldran sobre el planejament urbanístic municipal.

3. El planejament urbanístic municipal que s'aprove després de l'entrada en vigor d'aquest PE haurà d'ajustar-se a les determinacions protectores contingudes en aquest, i assigna les classificacions i qualificacions del sòl d'acord amb les normes i criteris ací establits, i de manera que es respecten les limitacions d'ús imposades pel PE.

4. Les determinacions d'aquest pla s'entendran sense perjudici de les contingudes en les legislacions sectorials, i en particular de les normes, reglaments o plans que s'aproven per al desenvolupament i el compliment de la finalitat protectora d'aquest pla, com també les d'aquells destinats la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i el desenvolupament sostenible. En el cas que la normativa continguda en aquest pla resulte més detallada o protectora, s'aplicarà aquesta amb preferència sobre la continguda en la legislació sectorial, sempre que no estiga en contradicció amb la finalitat d'aquesta. En tot cas, l'aprofitament urbanístic dels terrenys s'haurà de fer d'acord amb les previsions d'aquest PE.

Article 5. Tramitació, vigència i revisió

1. El PE es tramitarà segons la legislació vigent.

2. Les determinacions del PE entraran en vigor a partir del dia que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i seguiran vigents fins que no es revise el pla, pel fet d'haver canviat suficientment les circumstàncies o els criteris que n'han determinat l'aprovació.

3. La revisió o modificació de les determinacions del pla podran realitzar-se en qualsevol moment seguint els mateixos tràmits que s'hagen seguit per a l'aprovació.

4. L'alteració dels límits del paratge es considerarà una modificació del pla especial.

Article 6. Contingut

El contingut de la documentació del pla especial es correspon amb el que disposa l'article 183 i següents del Reglament de ordenació i gestió territorial i urbanística, aprovat mitjançant el Decret 67/2006, de 19 de maig, del Consell. En concret, inclourà els apartats següents:

1. Memòria informativa i justificativa.

Haurà d'incloure els aspectes descriptius i justificatius, com també els estudis complementaris necessaris per al desenvolupament de l'ordenació, d'acord amb els objectius que justifiquen la seua elaboració.

2. Normativa.

La normativa d'aquest pla es divideix en dos grans apartats. El primer es troba dedicat a l'establiment de normes generals per a la protecció de recursos naturals i per a la regulació de determinades activitats que incideixen en el medi natural. El segon es dedica a l'establiment de normes específiques per a la protecció d'espais determinats en funció dels valors que tenen.

3. Plànols.

El Pla especial inclou els plànols següents:

I) Plànols d'informació.

II) Plànols d'ordenació.

4. Normes per a la gestió.

5. Mecanismes de finançament.

6. Règim sancionador.

Article 7. Interpretació

1. En la interpretació d'aquest PE haurà d'atendre's al que resulte de la seua consideració com un tot unitari, utilitzant sempre la memòria informativa i justificativa com a document en què es contenen els criteris i principis que han orientat la redacció del pla.

2. En cas de conflicte entre les normes de protecció i els documents gràfics del pla, prevaldran les primeres, excepte quan la interpretació derivada dels plans vinga recolzada també per la memòria de tal manera que es faça patent l'existència d'algun error material en les normes.

3. En l'aplicació d'aquest PE prevaldrà aquella interpretació que comporte un major grau de protecció dels valors naturals de l'àmbit del pla

4. En qualsevol supòsit no previst en aquest pla, serà preceptiu l'informe favorable de l'Ajuntament de Vilafamés, sense perjudici de les competències sectorials que puguen haver-hi.

Article 8. Règim d'avaluació d'impactes ambientals

Els projectes, plans, actuacions, obres i activitats que es realitzen o implanten en l'àmbit territorial del paratge se sotmetran al règim d'avaluació ambiental establit en la legislació autonòmica valenciana i estatal sobre avaluació d'impacte ambiental vigent en aquest moment.

Article 9. Autoritzacions i informes previs

1. Aquesta normativa especifica, en les seues normes generals i normes particulars, les actuacions, els plans i els projectes l'execució de les quals requereix autorització especial de l'Ajuntament de Vilafamés i aquells que requereixen informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Les autoritzacions anteriors s'atorgaran sense perjudici de l'obligació d'obtenir les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial a determinades activitats, com també en concordança amb el que estableix aquesta normativa.

TÍTOL II

NORMES GENERALS DE REGULACIÓ

D'USOS I ACTIVITATS

CAPÍTOL I

NORMES SOBRE PROTECCIÓ DE RECURSOS

DE DOMINI PÚBLIC

SECCIÓ 1ª.

PROTECCIÓ DELS RECURSOS HIDROLÒGICS

Article 10. Qualitat de l'aigua

Amb caràcter general queden prohibits aquells usos i activitats que contribuïsquen a deteriorar la qualitat de les aigües, com aquelles actuacions, obres i infraestructures que puguen dificultar el flux hídric.

Article 11. Llits, riberes i marges dels cursos d'aigua

1. Es mantindran les condicions naturals dels llits, no podent realitzar-se, en cap cas, la seua canalització o dragatge.

2. En la zona de domini públic hidràulic, com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'aigües, es conservarà la vegetació de ribera, i no es permetrà la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals. Es permetran labors de neteja i desbrossament selectius quan hi haja risc per a la seguretat de les persones o els béns en cas d'avinguda. D'altra banda, es consideraran compatibles les actuacions de manteniment de llits i gestió de recursos hídrics, a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en l'àmbit de les seues competències.

3. Es prohibeix l'ocupació del domini públic hidràulic i de la zona de servitud per instal·lacions o construccions de qualsevol tipus, permanents o temporals; com també l'extracció d'àrids, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja dels llits.

4. Qualsevol actuació que afecte domini públic hidràulic i a les zones de servitud i policia es veurà sotmesa al règim d'autoritzacions o concessions previstos en el Reial decret 849/1986, d'11 d'abril, pel qual es va aprovar el Reglament del domini públic hidràulic.

Article 12. Protecció d'aigües subterrànies

1. Queda prohibit l'establiment de pous, rases, galeries o qualsevol dispositiu destinat a facilitar l'absorció pel terreny d'aigües residuals que puguen produir, per la seua toxicitat o per la seua composició química i bacteriològica, la contaminació de les aigües superficials o profundes.

2. La instal·lació del sistema de depuració d'oxidació total per al sanejament d'edificacions o zones d'ús públic només podrà ser autoritzat quan es donen suficients garanties que no comporta cap risc per a la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.

Article 13. Abocaments

1. En aplicació de l'article 100 de la Llei d'aigües, es prohibeix, amb caràcter general, l'abocament directe o indirecte en un llit públic, canal de reg, o aqüífer subterrani, d'aigües residuals la composició química o contaminació bacteriològica del qual puga impurificar les aigües amb danys per a la salut pública o per als aprofitaments inferiors, tant comuns com especials.

2. Es prohibeix l'abocament sense depurar, directe o indirecte, d'aigües residuals, com també l'abocament o el depòsit permanent o temporal de qualsevol tipus de residus sòlids, runes o substàncies, de qualsevol naturalesa, que constituïsquen o puguen constituir un perill de contaminació de les aigües o degradació del seu entorn; excepte en els casos de neteja d'acord amb el que preveu l'article 49 del Reglament del domini públic hidràulic.

3. Per a la concessió de llicència urbanística relacionada amb qualsevol activitat que puga generar abocaments de qualsevol naturalesa, s'exigirà la justificació del tractament que hagen de donar-se a aquests per a evitar la contaminació de les aigües superficials i subterrànies. El tractament d'aigües residuals haurà de ser tal que s'ajuste a les condicions de qualitat exigides per als usos a què vaja a ser destinada; en tot cas, les aigües resultants no podran superar els límits establits en la legislació sectorial.

4. L'efectivitat de la llicència quedarà condicionada, en tot cas, a l'obtenció i validesa posterior de l'autorització d'abocament.

Article 14. Captacions d'aigua

Queden prohibides les obertures de pous o captacions d'aigua dins de l'àmbit del PE, excepte les destinades a satisfer les necessitats derivades de les infraestructures d'ús públic, sempre que es justifique aquesta com l'única via d'abastiment possible. En tot cas, hauran d'efectuar-se de manera que no provoquen repercussions negatives sobre el sistema hidrològic i la resta dels aprofitaments.

SECCIÓ 2ª.

PROTECCIÓ DE SÒLS

Article 15. Moviment de terres i extracció d'àrids

1. Els moviments de terra estaran subjectes a l'obtenció prèvia de la llicència urbanística. Queden exceptuades de l'obtenció de llicència les labors de preparació i condicionament dels sòls relacionats amb l'activitat agrícola, com ara anivellació de terrenys i llaurada.

2. Es prohibeix l'extracció d'àrids en tot l'àmbit del paratge.

Article 16. Conservació de la coberta vegetal

1. Es consideren prioritàries, en l'àmbit del pla, totes aquelles actuacions que tendisquen a conservar o recuperar la coberta vegetal com a mitjà per a evitar els processos erosius.

2. Aquelles actuacions que puguen alterar o perjudicar de manera significativa les condicions de l'espai natural, o de les espècies de flora silvestre existents, requeriran la redacció d'una memòria o projecte, que serà aprovat per l'Ajuntament amb autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

3. Els treballs de restauració de la coberta vegetal aniran dirigits a la conservació i recuperació de les formacions vegetals autòctones, en especial aquelles associades a les comunitats de ribera.

Article 17. Pràctiques de conservació de sòls

1. Es prohibeix la destrucció de bancals i marges d'aquests, com també les transformacions agrícoles i labors que posen en perill la seua estabilitat o comporten la seua eliminació.

2. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei forestal de la Comunitat Valenciana, l'administració haurà de procurar de l'estabilització i regeneració dels terrenys situats en vessants, amb terrasses o bancals que hagen deixat de ser conservats o s'abandonen com a sòls agrícoles.

3. Es prohibeix, amb caràcter general, la rompuda de terrenys amb vegetació silvestre per a establiment de noves àrees de cultiu.

4. Es prohibeixen els aterrassaments de sòls, excepte en projectes de correcció de talussos.

5. Sempre que la realització d'una obra vaja acompanyada de la generació de talussos per desmunt o terraplé, serà obligatòria la fixació d'aquests mitjançant repoblació vegetal amb espècies pròpies de la zona o elements naturals. Excepcionalment, quan no hi haja altres solucions, es podran permetre les actuacions d'obra civil sempre que siguen tractades mitjançant tècniques d'integració paisatgística.

SECCIÓ 3ª.

PROTECCIÓ DE LA VEGETACIÓ SILVESTRE

Article 18. Formacions vegetals

Es consideren formacions vegetals subjectes a les determinacions d'aquest pla totes aquelles no cultivades o resultants de l'activitat agrícola. Aquesta determinació no inclou la vegetació adventícia que acompanya els cultius, ni les formacions ruderals i nitròfiles que colonitzen els carrers, vials, parets, cunetes, abocadors, enderrocs, erms i altres àrees molt antropitzades.

Article 19. Tala i recol·lecció

1. Sense perjudici del que disposa l'article 16 d'aquestes normes, es prohibeix la recol·lecció total o parcial de taxons vegetals per a fins comercials.

2. Queden sotmeses al procediment d'estimació d'impacte ambiental les actuacions necessàries per a la defensa contra incendis forestals que plantegen derrocar, talar o mutilar peus dels taxons de major interés per a la conservació.

3. La tala i recol·lecció total o parcial de les espècies vegetals estarà sotmesa a les disposicions de l'Ordre de 20 de desembre de 1985, de la conselleria d'Agricultura i Pesca, sobre protecció d'espècies endèmiques amenaçades, com també a la legislació sectorial aplicable.

4. Sense perjudici del que disposa el punt 3 d'aquest article, es permet la recol·lecció consuetudinària de fruits, llavors plantes silvestres de consum tradicional, com ara bolets, mores, etc., sempre que hi haja consentiment del propietari i sense perjudici de les limitacions específiques que la conselleria competent en matèria de medi ambient puga establir quan resulte perjudicial per la seua intensitat o altres causes per a la flora o fauna. En el cas de recol·lecció de plantes silvestres o bolets, queda prohibida l'arrancada de la planta, haurà de recol·lectar-se mitjançant tallada, i no es permetra la utilització d'instruments com ara aixades o rasclets.

5. L'extracció de fusta o llenya s'haurà de realitzar acollint-se al que disposa el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament de la Llei forestal de la Comunitat Valenciana, o a la legislació vigent en matèria d'aprofitament forestal.

6. A més del supòsit esmentat en el punt anterior, es podrà realitzar de manera extraordinària l'extracció de fusta o llenya, si respon a algun dels criteris següents:

– Com resultat de labors de prevenció d'incendis.

– Com resultat de mesures fitosanitàries.

– Amb motiu d'estudis científics.

– Per eradicació d'espècies al·lòctones invasores.

En cap cas podran ser recollides lliurement pels visitants.

Article 20. Regeneració i plantacions

1. Els treballs de regeneració i recuperació de la coberta vegetal tindran per objectiu la formació i potenciació de les comunitats vegetals naturals característiques de l'àmbit del pla, en els distints estadis de desenvolupament.

2. La gestió dels recursos forestals dirigirà les seues actuacions a la conservació, millora i protecció dels terrenys forestals segons les determinacions de la Llei forestal de la Comunitat Valenciana i al seu reglament executiu aprovat pel Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell.

3. Queda prohibida la introducció i repoblació amb espècies exòtiques, entenent-se aquestes per tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga, o haja pertangut històricament, a la vegetació silvestre de l'àmbit del pla.

4. Queda prohibida, en l'àmbit del paratge, la introducció d'espècies susceptibles de constituir plagues o de generar malalties.

5. És obligatòria l'autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient per a realitzar qualsevol modificació substancial de l'estructura natural d'una finca forestal, sent necessària la presentació d'un projecte en què s'especifiquen les accions que es pretenen dur a terme i al qual hauran d'ajustar-se els treballs que s'han de realitzar.

SECCIÓ 4ª.

PROTECCIÓ DE LA FAUNA

Article 21. Destrucció de la fauna silvestre

1. S'haurà de respectar, en tot cas, la normativa sectorial aplicable en matèria de protecció de la fauna.

2. Sense perjudici de la normativa sectorial aplicable sobre fauna, es consideren protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del paratge, amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques, regulades específicament per les seues normatives sectorials.

b) Espècies el control de poblacions de les quals puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient de conformitat amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.

3. Les intervencions que es realitzen en el paratge sobre la coberta vegetal, els sòls, el medi hídric i, en general, els distints hàbitats faunístics, hauran de garantir el manteniment de condicions adequades per a la pervivència i, si és el cas, la reproducció de les poblacions animals afectades.

4. Amb caràcter general, i sense perjudici del que estableix la legislació sectorial sobre fauna, no es permeten, en l'àmbit del paratge, les activitats que puguen provocar, directament o indirectament, la destrucció o el deteriorament de poblacions d'espècies animals silvestres o dels seus hàbitats. La prohibició s'estén especialment als hàbitats i enclavaments necessaris per als cicles vitals de la fauna, com ara nius, caus i dormidors, com també en les èpoques de major sensibilitat.

En particular, es prohibeix:

a) La destrucció, mort, deteriorament, recol·lecció, comerç, captura en viu, possessió o exposició d'animals vius o els seus restes que es troben protegits per la legislació sectorial vigent i per aquestes normes.

b) La recol·lecció, possessió o comerç d'ous o cries.

c) La producció de sons innecessaris que alteren la tranquil·litat habitual de la fauna.

d) L'emissió de llums que incidisquen negativament sobre hàbitats i enclavaments d'especial interés per a la fauna.

Article 22. Repoblació o solta d'animals

1. Es prohibeix la repoblació i solta de qualsevol espècie animal exòtica, entenent-se per tal tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga, o haja pertangut històricament, a la fauna de l'àmbit del pla, excepte la utilització d'espècies per a control biològic de plagues que realitze l'administració o autoritze aquesta.

2. Tota reintroducció d'espècies faunístiques autòctones actualment desaparegudes en el paratge, com també els eventuals reforçaments poblacionals d'espècies existents i el mode de realitzar-los, haurà de ser autoritzada o promoguda per la conselleria competent en matèria de medi ambient.

Article 23. Tanques i tancaments

L'alçament de tanques i tancaments en l'àmbit del pla especial haurà de complir el que disposa el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del consell, pel qual s'estableixen les condicions de les tanques en el medi natural i dels tancaments cinegètics, i requerirà l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Tot això sense perjudici de l'obtenció de la corresponent llicència urbanística en els termes previstos per la llei.

SECCIÓ 5ª.

PROTECCIÓ DEL PAISATGE

Article 24. Impacte paisatgístic

1. Es consideraran els valors paisatgístics del paratge com un criteri determinant per a la gestió i conservació de l'espai i, en concret, per a la ubicació de les distintes infraestructures i usos. En conseqüència, la implantació d'usos o activitats que per les seues característiques puguen generar un important impacte paisatgístic haurà de realitzar-se de manera que es minimitze el seu efecte negatiu sobre el paisatge natural o edificat.

Amb aquest fi s'evitarà especialment la seua ubicació en llocs de gran incidència visual, com ara en el veïnat de monuments o edificis i construccions d'interés historicocultural.

2. Es respectaran els preceptes continguts en el Decret 120/2006, d'11 d'agost, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament de paisatge de la Comunitat Valenciana, en relació amb aquelles activitats que puguen incidir en la preservació de la qualitat paisatgística del paratge.

3. En tot cas, les instal·lacions i edificacions en el medi rural hauran d'incorporar les mesures de camuflament i mimetització necessàries per a la seua integració en el paisatge.

4. L'Ajuntament tindrà en compte, en autoritzar o informar els projectes referents al paratge, els efectes de la seua realització sobre els valors paisatgístics del mateix.

5. Les pistes i camins forestals i rurals, àrees tallafocs, i infraestructures de qualsevol tipus que siguen autoritzades, es realitzaran atenent a la seua màxima integració en el paisatge i el seu mínim impacte ambiental.

6. S'haurà de protegir el paisatge al voltant d'aquelles fites i elements característics de caràcter natural com a penyals, arbres exemplars, etc., per a la qual cosa s'establiran perímetres de protecció sobre la base de conques visuals que garantisquen la seua singularitat en l'entorn.

Article 25. Publicitat estàtica

1. Es prohibeix, amb caràcter general, la col·locació de cartells informatius de propaganda, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb fins publicitaris, incloent la publicitada recolzada directament o construïda tant sobre elements naturals del territori com sobre les edificacions.

2. Al paratge s'admetran, únicament, els indicadors d'activitats, establiments i llocs que per les seues dimensions, disseny i col·locació siguen adequats a l'estructura ambiental on s'instal·len, com també tots els de caràcter institucional relacionats amb l'ús públic i la gestió de l'àmbit territorial objecte del pla.

SECCIÓ 6ª.

PROTECCIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL

Article 26. Patrimoni cultural

1. La Llei 5/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 4/1998, de 11 de juny, del Patrimoni Cultural Valencià, estableix que el patrimoni cultural valencià està constituït pels béns mobles i immobles de valor històric, artístic, arquitectònic, arqueològic, paleontològic, etnològic, documental, bibliogràfic, científic, tècnic, o de qualsevol altra naturalesa cultural. També formen part del patrimoni cultural valencià, en qualitat de béns immaterials del patrimoni etnològic, les creacions, coneixements, tècniques, pràctiques i usos més representatius i valuosos de les formes de vida i de la cultura tradicional valenciana. Així mateix, formen part d'aquest patrimoni com béns immaterials les expressions de les tradicions del poble valencià en les seues manifestacions musicals, artístiques, gastronòmiques o d'oci, i en especial aquelles que han sigut objecte de transmissió oral i les que mantenen i potencien l'ús del valencià. Els béns immaterials de naturalesa tecnològica que constituïsquen manifestacions rellevants o fites d'evolució tecnològica de la Comunitat Valenciana són, així mateix, elements integrants del patrimoni cultural valencià.

2. Els béns de rellevància local, en aquest cas l'ermita de Sant Miquel i la romeria a l'ermita realitzada el quart diumenge de Quaresma, estaran subjectes a les normes de protecció contingudes en el corresponent catàleg de béns i espais protegits, al règim general dels béns immobles de l'Inventari general del patrimoni cultural valencià i al que disposa la legislació urbanística respecte dels béns catalogats. Les llicències municipals d'intervenció en els béns immobles de rellevància local, els actes d'anàloga naturalesa i les ordres d'execució d'obres de reparació, conservació i rehabilitació, s'hauran d'ajustar estrictament a les determinacions establides en els catàlegs. Els ajuntaments hauran de comunicar a la conselleria competent en matèria de cultura, simultàniament a la notificació a l'interessat, les actuacions que ells mateixos hagen de realitzar, les llicències d'intervenció concedides i les ordres d'execució que dicten sobre aquests béns.

3. Els elements i conjunts considerats recursos arqueològics i historicoartístics podran acollir usos turisticorecreatius, sempre que aquests no impliquen la pèrdua dels seus valors científics i culturals i després de l'obtenció prèvia de l'informe favorable de la conselleria competent en matèria de cultura.

4. Si amb motiu de la realització de reformes, demolicions, transformacions o excavacions en immobles no compresos en zones arqueològiques o paleontològiques o en espais de protecció o àrees de vigilància arqueològica o paleontològica apareixen restes d'aquesta naturalesa o indicis de la seua existència, el promotor, el constructor i el tècnic director de les obres estaran obligats a suspendre immediatament els treballs i a comunicar la troballa en els termes preceptuats en l'article 65 de la Llei 4/1998, de 11 de juny, de la Generalitat, el règim dels quals s'aplicarà íntegrament. Tractant-se de béns mobles, la conselleria competent en matèria de cultura, en el termini de deu dies des que tinga coneixement de la troballa, podrà acordar la continuació de les obres, amb la intervenció i vigilància dels serveis competents, establint el pla de treball. O bé, quan ho considere necessari per a la protecció del patrimoni arqueològic o paleontològic i, en tot cas, quan la troballa es referisca a restes arqueològiques de construccions històriques o artístiques o a restes i vestigis fòssils de vertebrats, prorrogarà la suspensió de les obres i determinarà les actuacions arqueològiques o paleontològiques que hagen de realitzar-se. En qualsevol cas, donarà compte de la seua resolució a l'ajuntament corresponent. La suspensió no podrà durar més del temps imprescindible per a la realització de les actuacions esmentades. S'aplicaran les normes generals sobre responsabilitat de les administracions públiques per a la indemnització, si és el cas, dels perjudicis que la pròrroga de la suspensió puga ocasionar.

SECCIÓ 7ª.

PROTECCIÓ DE CAMINS RAMADERS

Article 27. Conservació i defensa dels camins ramaders

1. Qualsevol actuació que es duga a terme i que puga afectar camins ramaders haurà de complir el que estableix la Llei 3/1995, de 23 de març, de camins ramaders.

2. Es fomentarà la designació d'interés natural d'aquells camins ramaders presents en l'àmbit d'aquest pla, d'acord amb el que estableix l'article 17 de la Llei 11/1994, de 27 de decembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.

CAPÍTOL II

NORMES SOBRE REGULACIÓ D'ACTIVITATS

I INFRAESTRUCTURES

SECCIÓ 1ª.

ACTIVITATS EXTRACTIVES I MINERES

Article 28. Activitats extractives i mineres

Es prohibeix la realització d'activitats extractives i mineres en l'àmbit del PE i en concret d'argiles.

SECCIÓ 2ª.

ACTIVITATS AGRÀRIES

Article 29. Concepte

A els efectes d'aquest pla, es consideren agràries les activitats relacionades directament amb l'explotació econòmica dels recursos vegetals cultivats, mitjançant l'ús de mitjans tècnics i instal·lacions que no comporten, ni tinguen com a conseqüència, la transformació del seu estat o característiques essencials.

Article 30. Tipus de cultius i incompatibilitats

1. Es consideren compatibles en l'àmbit del pla el manteniment de les activitats agràries que es registren en el moment de l'aprovació d'aquest, sempre que siguen compatibles amb el planejament en vigor en aquest moment i hagen obtingut totes les autoritzacions sectorials corresponents i declaració o estimació d'impacte ambiental en cas necessari.

2. Es prohibeix l'ampliació de la superfície de les àrees actualment existents dedicades a l'activitat agrícola. El cultiu d'espècies forestals de caràcter intensiu únicament podrà efectuar-se sobre aquestes àrees.

3. A l'efecte previst en l'apartat anterior, no es consideren sotmesos a l'activitat agrícola els terrenys el cultiu dels quals haja sigut abandonat per un termini superior a 10 anys o que hagen adquirit signes inequívocs de la seua vocació forestal.

4. Es prohibeix, amb caràcter general, les pràctiques agrícoles sota la modalitat d'hivernacle o túnel.

Article 31. Construccions i instal·lacions relacionades amb les activitats agropecuàries

1. Les construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrària existents en el moment de l'aprovació d'aquestes normes podran continuar exercint la seua activitat d'acord amb la normativa sectorial aplicable, si bé no podran ampliar la superfície ocupada per aquestes.

2. Es prohibeix, amb caràcter general, tot tipus d'edificació de nova planta, com també construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrària (magatzems de productes i maquinàries, quadres, estables, etc.) o a la primera transformació de productes (assecadors, serradores, etc.).

Article 32. Productes fitosanitaris

L'ús de productes fitosanitaris haurà d'ajustar-se a les normes i plans sectorials que els siguen d'aplicació, d'acord amb els períodes, limitacions i condicions establits pels organismes competents. En tot cas, es prohibeix la utilització d'herbicides volàtils de qualsevol tipus.

SECCIÓ 3ª.

ACTIVITATS RAMADERES

Article 33. Concepte i règim general d'ordenació

1. Es consideren ramaderes les activitats relacionades amb l'explotació, cria, reproducció i aprofitament de les espècies animals. Amb caràcter general, l'exercici d'aquesta activitat se sotmetrà a les normes i plans sectorials que els siguen d'aplicació.

2. L'ordenació de la ramaderia extensiva sobre terrenys forestals haurà de realitzar-se, almenys, tenint en compte les condicions següents:

a) Delimitació d'àrees fitades.

b) Definició de la càrrega ramadera aplicable a les distintes zones.

c) Disseny d'un sistema de rotació per a evitar el sobrepasturatge.

d) En tot cas, les activitats ramaderes hauran de ser compatible amb els usos didàctics i recreatius del paratge.

3. Segons s'estableix en l'article 4 del Decret 6/2004, de 23 de gener, del Consell, pel qual s'estableixen normes generals de protecció en terrenys forestals incendiats, els terrenys forestals que hagen patit els efectes d'un incendi no podran ser destinats al pasturatge, almenys, durant els cinc anys posteriors a aquest.

Article 34. Construccions i instal·lacions relacionades amb les activitats ramaderes

1. Queden prohibides les construccions ramaderes de nova planta en l'àmbit del paratge. Aquesta prohibició s'estén tant a la ramaderia intensiva estabulada com a les construccions lligades a les explotacions extensives o semiextensives, com ara pletes, corrals i dormidors.

2. Les construccions i instal·lacions ramaderes existents en el moment de l'aprovació d'aquestes normes podran continuar exercint la seua activitat d'acord amb la normativa sectorial aplicable, si bé no podran ampliar la superfície ocupada per aquestes.

SECCIÓ 4ª

APROFITAMENT FORESTAL

Article 35. Terreny forestal

1. A l'efecte d'aquest pla es consideren forests o terrenys forestals els així definits en l'article segon de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, forestal de la Comunitat Valenciana.

2. Es promourà la declaració d'utilitat pública pel Consell, a l'efecte previst en la legislació forestal, dels terrenys forestals de propietat pública inclosos en l'àmbit del pla que no tinguen encara aquesta consideració.

3. Es promourà la firma de convenis, consorcis o qualsevol altra figura prevista per la legislació, entre l'administració forestal i l'Ajuntament o propietaris particulars de terrenys forestals per a la realització de labors de reforestació i regeneració, treballs i tractaments de prevenció i extinció de plagues i malalties i de prevenció d'incendis.

Article 36. Repoblació forestal

Sense perjudici del que disposa l'article 20 d'aquestes normes, la repoblació de terrenys forestals haurà d'ajustar-se a les normes i plans sectorials que li siguen d'aplicació.

Article 37. Aprofitaments forestals

1. Es consideren, a els efectes d'aquest pla, com a aprofitaments forestals les fustes, productes de selecció, llenyes, corfes, pastos, fruits, llavors, plantes aromàtiques, medicinals i condimentaries, bolets i la resta de productes que es generen en els terrenys forestals. Aquests aprofitaments requeriran l'autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient, sense perjudici del que disposa l'article 19 d'aquestes normes.

2. Els aprofitaments forestals en l'àmbit del paratge hauran d'ajustar-se al que disposen les normes i plans sectorials que se li apliquen.

3. Es prohibeix, amb caràcter general, la transformació a usos agrícoles dels terrenys forestals.

4. L'aprofitament de pastos i recursos cinegètics podrà limitar-se quan se'n puga derivar un risc per a la conservació dels sòls o hi haja arbres joves, especialment en zones repoblades o en procés de regeneració.

5. D'acord amb el que disposa l'article 82 del Reglament de la Llei forestal de la Comunitat Valenciana, l'extracció de productes forestals es realitzarà exclusivament a través de vies prèviament autoritzades per l'administració forestal.

Article 38. Incendis forestals

1. En general i en matèria d'incendis forestals, aquest Pla està subjecte al que determina la legislació sectorial específica en matèria d'incendis forestals.

2. En particular, s'establiran les mesures necessàries per al manteniment de les infraestructures de prevenció i extinció d'incendis, com a neteja dels tallafocs, manteniment de les pistes, construcció de basses, etc.

3. Sense perjudici del que disposa la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, del sòl no urbanitzable, el Decret 6/2004, de 23 de gener, del Consell, pel qual s'estableixen normes generals de protecció en terrenys forestals incendiats, estableix en l'article 4 que els terrenys forestals que hagen patit els efectes d'un incendi no es podran destinar al pasturatge en els cinc anys següents.

4. Es fomentarà l'elaboració d'un pla de prevenció i extinció d'incendis per a la correcta protecció del paratge a aquest efecte.

SECCIÓ 5ª.

ACTIVITAT CINEGÈTICA

Article 39. Normes generals

1. L'activitat cinegètica es considera incompatible en l'àmbit del Pla especial per Resolució de 14 de maig de 1998, de la Direcció General per al Desenvolupament Sostenible, per la qual es declara zona de seguretat la finca denominada ermita de Sant Miquel.

2. Caldrà ajustar-se al que disposa la Resolució de 14 de maig de 1998, de la Direcció General per al Desenvolupament Sostenible, i en l'article 39 de la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de caça, de la Comunitat Valenciana, que regula les zones de seguretat.

SECCIÓ 6ª.

ACTIVITAT INDUSTRIAL

Article 40. Activitat industrial

Per considerar-se incompatible amb els objectes de protecció d'aquest pla, queda prohibida l'activitat industrial de qualsevol tipus, incloent les instal·lacions de magatzematge o primera transformació de productes primaris.

SECCIÓ 7ª.

ÚS PÚBLIC DEL PARATGE

A) PLA D'ÚS PÚBLIC DEL PARATGE

Article 41. Pla d'ús públic del paratge

1. Es fomentarà l'elaboració d'un pla d'ús públic del paratge, que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades al gaudi ordenat i a l'ensenyament dels valors ambientals i culturals del paratge efectuades tant per iniciativa pública com a privada o mixta.

2. L'ús públic del paratge haurà de ser concorde amb els usos permesos en sòl no urbanitzable protegit segons la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, del sòl no urbanitzable, en especial, en relació amb les activitats recreatives i esportives que puguen dur-se a terme en l'àmbit del pla especial.

3. L'esmentat pla d'ús públic haurà de contenir necessàriament la regulació de la pràctica d'activitats de muntanya com ara senderisme, escalada, etc., en l'àmbit del paratge. A aquest efecte, establirà els llocs i períodes en què es podran desenvolupar aquestes activitats sense perjudici per als valors naturals del paratge. S'haurà d'ajustar en tot cas al que disposa el Decret 179/2004, de 24 de setembre, del Consell, de regulació del senderisme i esports de muntanya de forma compatible amb la conservació del medi natural, o a la legislació vigent en matèria de senderisme i esports de muntanya.

4. El Pla d'ús públic establirà una ordenació i zonificació detallada a fi de regular les activitats de recreació concentrat i les activitats esportives establides en els articles 45 i 48, respectivament. De la mateixa manera, es regularan les activitats recreatives i d'esplai vinculades a construccions, definint les àrees destines amb aquest fi, i en aquest cas, serà necessària l'obtenció d'informe favorable del Servei de Parcs Naturals al respecte.

5. El pla d'ús públic del paratge es complementarà amb actuacions de promoció i conscienciació social sobre els aspectes ambientals del mateix i el seu ús adequat.

6. El pla l'aprovarà l'Ajuntament amb informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

B) ALLOTJAMENT TURÍSTIC I ALTRES ACTIVITATS HOSTALERES I RECREATIVES VINCULADES A CONSTRUCCIONS

Article 42. Campaments de turisme o càmpings

Es prohibeixen els càmpings i campaments públics i privats en tot l'àmbit del paratge natural.

Article 43. Activitats recreatives i d'esplai vinculades a construccions

1. Només es permetran en les àrees preparades a aquest efecte.

2. Tindran la consideració d'equipaments públics i s'explotaran directament o indirectament per l'Ajuntament, amb l'aplicació de mesures correctores en matèria de contaminació acústica, eliminació de barreres arquitectòniques i d'espectacles públics, seguretat i higiene.

3. Es permet l'allotjament (rural-turístic) dins de les construccions de l'ermita i l'hostatgeria.

Article 44. Instal·lacions i adequacions

Sense perjudici del que disposa l'article 27 de la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, del sòl no urbanitzable, les activitats i instal·lacions turístiques, recreatives, esportives, d'oci i esplai queden subjectes, amb caràcter general, i d'acord amb les prohibicions i cauteles assenyalades en les normes particulars d'aquest pla, a les determinacions següents:

– Es prohibeix la construcció d'instal·lacions esportives en l'àmbit del paratge.

– Les instal·lacions o edificacions de caràcter recreatiu hauran de situar-se preferentment sobre construccions preexistents, evitant, en la mesura que siga possible, les edificacions de nova planta. La reconversió haurà de resoldre adequadament la depuració dels abocaments i la gestió dels seus residus sòlids.

C) ACTIVITATS RECREATIVES NO VINCULADES A CONSTRUCCIONS

Article 45. Gaudi concentrat

L'esplai concentrat es defineix com aquell que s'efectua en un espai habilitat per a activitats recreatives, dotat amb equipaments d'escassa entitat com taules, bancs i papereres.

Aquest es produirà exclusivament en les zones habilitades a aquest efecte, sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.

Article 46. Circulació motoritzada en el paratge

1. Amb caràcter general, es prohibeix la circulació motoritzada fora de les carreteres i els camins agrícoles i forestals del paratge, excepte en els casos següents:

– Vehicles autoritzats per l'Ajuntament.

– Vehicles amb fins d'aprofitament agrari i forestal.

– Vehicles de les administracions públiques que circulen com a conseqüència de necessitats del servei o de la realització d'activitats de manteniment de les infraestructures, serveis públics, etc.

– Vehicles que realitzen serveis de rescat, emergència o qualsevol altre de naturalesa pública.

– Vehicles de les forces i cossos de seguretat de l'Estat.

2. L'Ajuntament podrà limitar l'accés al públic a determinades àrees pel que fa a la seua fragilitat, per a evitar molèsties a la fauna, o per raons referides a la conservació de valors i recursos naturals que es motiven justificadament.

Article 47. Acampada lliure

Es prohibeix l'acampada lliure a tot l'àmbit del paratge.

Article 48. Activitats esportives organitzades

1. Qualsevol activitat esportiva organitzada per entitats públiques o privades fora dels espais habilitats per a aquest fi en l'àmbit del paratge, requerirà l'autorització prèvia de l'Ajuntament.

2. Es permet la realització d'esports pels particulars que no requerisquen la utilització d'elements sorollosos o puguen causar danys a la fauna i flora present en la zona.

3. Es prohibeix, amb caràcter general, la pràctica d'activitats motoritzades amb fins esportius o lúdics, com ara motocròs, trial, quad i semblants.

4. Aquestes activitats s'exerciran sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.

SECCIÓ 8ª.

ACTIVITATS D'URBANITZACIÓ I EDIFICACIÓ

Article 49. Urbanisme

En l'àmbit del PE, el sòl es classifica, a els efectes urbanístics, com a sòl no urbanitzable amb protecció paisatgística.

Article 50. Edificació

1. Sense perjudici del que estableix la Llei 10/2004, de 9 de desembre, de la Generalitat, del sòl no urbanitzable, es prohibeix la construcció d'edificacions de nova planta, amb les excepcions següents: les edificacions que puguen preveure's com a equipament públic i edificacions destinades a serveis públics relacionats amb la gestió del paratge o amb les activitats de gestió dels recursos ambientals, sempre que s'adapten als requisits establits en el planejament general o es tracte d'instal·lacions portàtils o desmuntables.

2. Amb caràcter general, es permet en tot l'àmbit del paratge la rehabilitació o reconstrucció d'edificacions preexistents, per a la qual cosa s'haurà de respectar, en el seu disseny i composició, l'entorn en què s'enclaven. A fi de garantir l'adequada adaptació paisatgística d'aquestes edificacions al seu entorn, podrà exigir-se l'aportació de les anàlisis d'impacte sobre el medi en què es localitzen, incloent la utilització de documents gràfics.

3. Les obres que es duguen a terme en construccions o edificacions catalogades s'ajustaran al que estableix el planejament urbanístic vigent.

SECCIÓ 9ª.

INFRAESTRUCTURES

Article 51. Normes generals sobre les obres d'infraestructures

1. Es prohibeix, amb caràcter general, la realització d'infraestructures de qualsevol tipus, com ara línies elèctriques i de telecomunicacions, viaris, abocadors de residus sòlids, etc., excepte les previstes en el programa d'actuacions del pla d'ús públic del paratge o les destinades al servei d'instal·lacions i activitats autoritzades en el pla, al compliment dels objectius en ell plantejats, com també aquelles destinades a l'interés general.

2. La realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o remodelació d'infraestructures de qualsevol tipus haurà d'atenir-se a les disposicions de les normatives sectorials aplicables i, a més, als requisits genèrics següents:

– Els traçats i emplaçaments hauran de realitzar-se tenint en compte les condicions ecològiques i paisatgístiques del territori, a fi d'evitar la creació d'obstacles a la lliure circulació de les aigües o farciments d'aquestes, degradació de la vegetació natural o impactes paisatgístics.

– Durant la realització de les obres hauran de prendre's les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal, i s'haurà de procedir, a la terminació de les obres, a la restauració del terreny i a la coberta vegetal. Així mateix, s'evitarà la realització d'obres en aquells períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.

– Les autoritzacions i la resta de requisits que específicament s'assenyalen per a la realització d'infraestructures hauran d'obtenir-se, en tot cas, amb caràcter previ a l'atorgament de la llicència urbanística.

Article 52. Pla d'acció territorial de caràcter sectorial, Pla eòlic de la Comunitat Valenciana

S'haurà de respectar el que estableix el Pla d'acció territorial de caràcter sectorial, Pla eòlic de la Comunitat Valenciana, aprovat mitjançant un acord de 26 de juliol de 2001, del Consell, com també els usos i les infraestructures que puguen desenvolupar-se en les zones considerades aptes pel mateix en a l'àmbit del paratge natural municipal, sense perjudici de les mesures minimitzadores que puguen establir-se en l'avaluació d'impacte ambiental a realitzar del Pla especial de la zona eòlica núm. 5.

Article 53. Estudi d'impacte ambiental

A més dels supòsits previstos en la legislació d'impacte ambiental i en l'article 162 del Reglament de la Llei forestal de la Comunitat Valenciana, queden sotmesos al procediment d'estimació d'impacte ambiental, d'acord amb el Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell, modificat pel Decret 32/2006, de 10 de març, pel qual es va aprovar el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, les carreteres, camins i pistes forestals o les seues ampliacions, quan no estiguen sotmeses al procediment d'avaluació d'impacte ambiental, incloent així mateix les necessàries per a la defensa contra incendis forestals.

SECCIÓ 10a.

ACTIVITATS D'INVESTIGACIÓ

Article 54. Promoció de les activitats d'investigació

1. Amb independència del potencial ús públic del paratge com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic, el territori i l'ambient socioeconòmic i cultural, a disposició en forma ordenada dels investigadors i les entitats i organismes especialitzats, l'Ajuntament, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de medi ambient, per a una millor gestió i administració de l'espai protegit, promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals i culturals.

2. Aquestes activitats podran realitzar-se, atenent a les característiques de les mateixes i als seus requeriments en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o mitjançant les oportunes col·laboracions amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. A aquest respecte, s'efectuaran, amb els oportuns organismes i entitats científiques i acadèmiques, els convenis o acords de col·laboració necessaris.

3. Les matèries prioritàries d'investigació aplicada en l'àmbit del paratge són les següents, en relació oberta que podrà adaptar-se a les necessitats la gestió de l'espai protegit:

a) Investigació bàsica sobre les espècies de flora i fauna autòctona.

b) Realització de programes de conservació, recuperació i gestió d'espècies de flora i fauna considerats d'interés especial pel seu caràcter endèmic, rar o amenaçat, com també sobre les condicions per a la recuperació o millora dels seus hàbitats.

c) Investigació etnogràfica i etnològica sobre el medi humà tradicional del paratge.

d) Investigació sobre mètodes d'administració i gestió dels recursos naturals des de distintes perspectives: jurídica, administrativa i econòmica.

e) Mètodes de gestió de l'ús públic del paratge, des dels punts de vista tècnic, sociològic, econòmic i empresarial.

4. L'Ajuntament facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs d'investigació realitzats en l'àmbit del paratge.

Article 55. Autoritzacions

Sense perjudici del règim general d'autoritzacions que figura en les disposicions generals d'aquesta normativa, s'estableix el següent règim específic per a la realització, per persones o entitats alienes a l'Ajuntament o a la conselleria competent en matèria de medi ambient, d'activitats o projectes d'investigació que tinguen com a objecte els recursos ambientals i culturals del paratge:

a) Les actuacions que afecten directament o indirectament la flora, la fauna o els hàbitats protegits requeriran l'autorització prèvia de l'Ajuntament. Amb aquesta finalitat, la persona o entitat que haja de realitzar l'activitat investigadora acompanyarà la sol·licitud una memòria del projecte d'investigació que s'ha de desenrvolupar.

b) Les autoritzacions podran contenir condicions o restriccions per a l'execució del projecte. Cap la seua revocació si les investigacions s'aparten del que estableix la memòria del projecte presentat, o si les labors d'investigació s'han dut a terme vulnerant les directrius establides per l'autorització.

c) Una vegada realitzat l'estudi científic autoritzat, la persona o entitat autoritzada haurà de presentar informe a l'Ajuntament sobre els resultats, com també sobre qualsevol altra dada que puga ser interessant des del punt de vista científic o de gestió de l'espai natural. En el cas que els treballs d'investigació autoritzats siguen publicats, el director del projecte haurà d'aportar un exemplar de la publicació.

d) Les autoritzacions atorgades per a anellatge científic d'aus no exclouen la necessitat obtenir per l'anellador els permisos corresponents dels particulars, si és el cas.

e) Els promotors de projectes d'investigació sobre els valors naturals i culturals del paratge que, per no afectar directament la flora, la fauna o els hàbitats protegits, no requereixen l'autorització prèvia, hauran de comunicar, això no obstant, a l'Ajuntament l'existència del projecte, i haurà de facilitar a aquest l'accés als resultats de les investigacions amb destinació al fons documental del paratge.

TÍTOL III

NORMES PARTICULARS

CAPÍTOL I

CONCEPTE I ASPECTES GENERALS

Article 56. Concepte

1. A l'efecte de particularitzar les normes protectores establides mitjançant aquest PE, s'ha distingit la totalitat de l'àmbit com a àrea forestal, per a definir els tractaments específics més ajustats a les seues necessitats protecció, conservació i millora.

2. Les determinacions inherents a aquesta categoria de protecció constitueixen la referència normativa bàsica a l'hora d'establir els usos i activitats permeses i prohibides per aquest PE.

Article 57. Interpretació

1. En tot allò no regulat en aquestes normes particulars seran d'aplicació les disposicions contingudes en les normes generals de regulació d'usos i activitats.

2. En la interpretació de la normativa prevaldran les normes particulars sobre les generals.

CAPÍTOL II

ÀREA FORESTAL

Article 58. Caracterització

1. Es tracta d'una zona d'alt valor natural on la vegetació proporciona un lloc idoni per als ecosistemes i recer d'un ampli espectre d'espècies faunístiques d'interés ecològic.

2. Els objectius plantejats per a aquesta categoria de protecció es poden sintetitzar en:

– Preservar la qualitat ambiental.

– Conservació de la vegetació existent, potenciació de la mateixa i de la seua regeneració natural.

– Mantenir els processos ecològics essencials i la diversitat biològica del paratge.

– Conservar i restaurar les fites paisatgístiques existents.

3. Plantejar aquests objectius comporta, necessàriament, una limitació de les possibilitats d'ús públic, permetent-se únicament aquells usos compatibles amb els objectius proposats, sobretot els de tipus científic i cultural.

Article 59. Localització

S'arreplega dins d'aquesta categoria la totalitat de l'àmbit del paratge.

Article 60. Usos permesos

1. Es consideren usos permesos, amb caràcter general, tots aquells destinats a afavorir la conservació i potenciació dels valors naturals i al manteniment dels processos ecològics essencials i la diversitat biològica.

2. Queden específicament permesos els usos següents:

a) Tractaments de millora i conservació de la vegetació, com ara cures culturals i neteges, eliminació selectiva del matoll i, en especial, mesures per a aconseguir la regeneració natural.

b) Els usos i actuacions destinades a millorar les condicions naturals i paisatgístiques d'aquest espai o a facilitar la realització d'activitats científiques, didàctiques i recreativonaturalístiques; incloent actuacions i adequacions didacticonaturalístiques de caràcter extensiu, com ara marcatge i senyalització d'itineraris i enclavaments singulars visitables o miradors.

c) Obres i actuacions de millora de fonts i punts d'aigua, tant per a ús públic com per a la fauna.

d) Repoblació forestal, amb l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

e) Instal·lacions provisionals per a l'execució d'obres públiques. Prèviament a l'obtenció de llicència urbanística, requeriran l'informe favorable de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

f) Sense perjudici del que disposa l'article 19 d'aquestes normes, es permet la recol·lecció consuetudinària de fruits, llavors i plantes silvestres de consum tradicional, com ara bolets, mores, etc., sense perjudici de les limitacions específiques que la conselleria competent en matèria de medi ambient puga establir quan resulte perjudicial per la seua intensitat o altres causes per a la flora o fauna. En qualsevol cas, queda prohibida l'arrancada de la planta, havent de recol·lectar-se mitjançant tallada.

g) Infraestructures de defensa contra incendis forestals i, si és el cas, les obres de captació d'aigües destinades a aquesta. Prèviament a l'obtenció de la llicència urbanística haurà de disposar de l'autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

h) Construcció i condicionament de pistes i camins forestals destinats exclusivament a la lluita contra incendis forestals, sempre que hagen sigut previstos en el Pla de prevenció d'Incendis tal com preveu l'article 55 de la Llei forestal.

i) L'activitat cinegètica tal com es preveu en les disposicions de les normes generals de regulació d'usos i activitats d'aquest PE.

Article 61. Usos prohibits

1. Es consideren usos prohibits, amb caràcter general, tots els que comporten la degradació del medi o dificulten la realització dels usos permesos. En especial, es prohibeixen tots aquells usos i actuacions que no es troben directament vinculades a la millora i conservació de la riquesa biològica de la zona o a l'exercici d'activitats científiques i naturalístiques.

2. Queden específicament prohibits en aquests espais:

a) Actuacions o activitats relacionades amb l'extracció d'àrids i terres per a l'explotació dels recursos miners.

b) Construccions i instal·lacions industrials i residencials de qualsevol tipus, excepte allò que s'ha previst en l'article 50 d'aquesta normativa.

c) Actuacions i instal·lacions de caràcter turisticorecreatiu, excepte les adequacions didacticonaturalístiques previstes en l'article anterior.

d) Suports de publicitat exterior de qualsevol tipus, com també qualsevol forma de publicitat, excepte indicadors de caràcter institucional destinats a proporcionar informació sobre la zona, sense que comporten deteriorament del paisatge.

e) Obres o magatzems i instal·lacions relacionades amb l'explotació agrícola o ramadera, incloent hivernacles, i infraestructures de servei a aquestes. Com també instal·lacions d'emmagatzemament o primera transformació de productes forestals.

f) Construccions o instal·lacions, de caràcter permanent o temporal, incloent tanques i tancaments, lligats a l'activitat cinegètica o pecuària.

g) Infraestructures de qualsevol tipus, excepte les directament vinculades a la prevenció i control d'incendis forestals o destinades al servei d'edificacions o instal·lacions permeses, les previstes en les normatives sectorials, com també aquelles destinades a l'interés general.

h) Instal·lacions esportives de qualsevol tipus, com també activitats esportives que puguen comportar degradació del medi natural, particularment les que impliquen la utilització de vehicles de motor.

i) L'abocament de residus sòlids o líquids de qualsevol tipus que puguen contribuir a deteriorar la qualitat de les aigües, el sòl o paisatge.

j) Es prohibeix l'ús del foc amb qualsevol finalitat en tot l'àmbit del paratge, i també tirar fòsfors, puntes de cigarret i l'ús de cartutxos de caça proveïts de tacs de paper.

TÍTOL IV

NORMES PER A LA GESTIÓ DEL PARATGE NATURAL

Article 62. Règim general

1. L'administració i la gestió del paratge natural municipal correspon a l'Ajuntament de Vilafamés.

2. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà prestar a l'Ajuntament l'assistència tècnica necessària i assessorament per a la gestió del paratge natural municipal.

3. El règim de gestió del paratge atendrà al marc establit amb caràcter genèric per als paratges naturals municipals per la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, com també les determinacions específiques que estableix en la matèria el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals.

4. La gestió del paratge, pel que fa al funcionament d'instal·lacions, equipaments i serveis, podrà delegar-se d'acord amb el que preveu la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana. Aquesta gestió també podrà encomanar-se a altres entitats de dret públic o concertar-se amb institucions o entitats de naturalesa privada.

5. L'Ajuntament podrà promoure, per a assegurar la participació efectiva en la gestió del paratge dels agents socials i econòmics implicats i d'altres administracions públiques, la constitució d'una entitat mixta amb participació de les administracions autonòmica i local i del sector privat, tal com una fundació, un consorci o un altre tipus de figura prevista en la legislació vigent.

Article 63. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

Com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i interessos socials i econòmics afectats s'ha creat el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal de Sant Miquel, segons s'estableix en l'acord de declaració del paratge, atenint-se d'aquesta manera al que s'ha previst en l'article 7.3 del Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals.

TÍTOL V

MECANISME DE FINANÇAMENT

Article 64. Règim general

1. El finançament del paratge natural municipal correrà per compte de l'Ajuntament de Vilafamés.

2. L'Ajuntament de Vilafamés habilitarà en els seus pressupostos els crèdits necessaris per a la correcta gestió del paratge natural municipal.

3. La conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge podrà participar en el finançament del paratge natural municipal, d'acord amb l'article 10 del Decret 161/2004, de 27 de desembre, del Consell, de regulació dels paratges naturals municipals, sense perjudici dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tenir interés a coadjuvar al manteniment del paratge natural municipal.

TÍTOL VI

RÈGIM SANCIONADOR

Article 65. Règim sancionador

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al paratge natural municipal serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de l'exigible en via penal, civil o de qualsevol altre ordre en què puga incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i restituir els llocs i elements alterats a la seua situació inicial.

Mapa web