Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 220/2007, de 2 de novembre, del Consell, pel qual regula la utilització de desfibril·ladors semiautomàtics externs per personal no mèdic.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5633 de 06.11.2007
Número identificador:  2007/13366
Referència Base de Dades:  013760/2007
 



DECRET 220/2007, de 2 de novembre, del Consell, pel qual regula la utilització de desfibril·ladors semiautomàtics externs per personal no mèdic. [2007/13366]

L'article 43 de la Constitució Espanyola reconeix el dret de tots els ciutadans a la protecció de la salut i la competència dels poders públics per a organitzar i tutelar la salut pública. La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, té com a objecte la regulació general de totes les accions que permeten fer efectiu el dret a la protecció de la salut. L'article 2.4 de la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana, obliga l'administració sanitària a garantir la tutela general de la salut pública per mitjà de l'establiment de mesures preventives, actuacions de promoció de la salut i la prestació d'atenció sanitària.

En este context, cal destacar el fet que entre totes les situacions d'emergència sanitària que en la nostra societat comporten riscos vitals i requerixen una resposta immediata, destaca, per la incidència i la necessitat de resposta immediata, la parada cardiorespiratòria. La causa més freqüent de parada cardiorespiratòria en l'adult, en el medi extrahospitalari, és la fibril·lació ventricular. Este ritme cardíac caòtic representa el 75-80% de les morts sobtades d'origen cardíac, i requerix atenció immediata, ja que per cada minut que es retarda el tractament adequat es reduïx un 10% la possibilitat de supervivència de la persona que en patix.

L'actuació en una situació de parada cardiorespiratòria ha de formar part d'una acció integral entre els distints intervinents en la cadena de supervivència, que permeta atendre el pacient en el menor temps possible amb alts nivells de qualitat i eficàcia i que al mateix temps garantisca la continuïtat assistencial.

Les evidències clíniques i científiques ratifiquen que la desfibril·lació primerenca i la reanimació cardiopulmonar bàsica de qualitat, en el si de la cadena de supervivència, és la resposta més adequada i el tractament específic de la fibril·lació ventricular, principal causa de les defuncions per mort sobtada en els primers minuts d'un episodi d'infart agut de miocardi.

La comercialització dels desfibril·ladors semiautomàtics externs, dispositius senzills i segurs, capaços d'analitzar el ritme cardíac i de reconéixer la presència o absència d'un ritme desfibril·lable, ha fet que les comunitats científiques nacionals i internacionals impulsen la utilització d'estos aparells per personal no mèdic ben capacitat que es troben davant de situacions de parada cardiorespiratòria, utilitzant la reanimació cardiopulmonar bàsica i la desfibril·lació immediata, si cal, fins a l'arribada dels servicis d'emergències.

Per això, es recomana la instal·lació de desfibril·ladors externs semiautomàtics en els llocs que reben, o hi transiten o hi romanguen, gran nombre de persones.

Per tot açò és necessari regular l'ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs per personal no mèdic, fixar els requisits de formació inicial i continuada i regular el procediment d'acreditació de persones i entitats en el territori de la Comunitat Valenciana.

Per tant, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell, en la reunió del dia 2 de novembre de 2007,

Decrete

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte d'este decret és la regulació de l'ús dels desfibril·ladors semiautomàtics externs per part de personal no mèdic en el territori de la Comunitat Valenciana, fixant els requisits de formació inicial i continuada, regulant el procediment d'acreditació de persones i entitats, i també l'acreditació de les entitats formadores i avaluadores de la capacitat de l'alumnat.

Article 2. Concepte de desfibril·lador semiautomàtic extern

Pel que fa a este decret, s'entén per desfibril·lador semiautomàtic extern, el producte sanitari que complix la normativa, capaç d'analitzar el ritme cardíac, identificar les arítmies mortals tributàries de desfibril·lació i indicar a l'operador quan és necessària l'administració d'una descàrrega elèctrica, a fi de restablir un ritme cardíac viable, amb nivells de seguretat alts.

Article 3. Personal autoritzat

3.1 Poden ser autoritzades per a usar desfibril·ladors externs semiautomàtics totes les persones que hagen superat la formació inicial i tinguen actualitzats els seus coneixements per mitjà de la formació continuada com establix l'annex I d'este decret.

3.2. Per a poder participar en els cursos de formació previstos en este decret és un requisit ser major d'edat i disposar del títol de graduat en Educació Secundària o d'un d'equivalent.

3.3. La utilització dels desfibril·ladors semiautomàtics externs comporta sempre, entés així en l'algoritme d'actuació en una parada cardiorespiratòria, l'obligació de contactar com més prompte millor amb els Servicis d'Emergències Sanitàries de la província cridant al Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU) per mitjà del telèfon 061 o d'altres que es disposen per a això, a fi de garantir la continuïtat assistencial i el control mèdic sobre la persona afectada.

Article 4. Acreditació del personal no mèdic autoritzat per a l'ús de desfibril·ladors externs semiautomàtics

4.1. Les persones que hagen superat el programa de formació inicial establit reben el certificat d'acreditació individual estés per l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut, que indica el període de validesa, que serà limitada a un any des de l'expedició o renovació, només per a acreditar un nivell de formació que els habilita per a fer ús dels desfibril·ladors externs semiautomàtics durant el període de vigència.

4.2. Per a renovar la certificació és necessari fer la formació continuada establida en l'annex I d'este decret, i superar-ne les proves d'avaluació. A més, és necessari un certificat estés per personal mèdic responsable de l'entitat, empresa, establiment o servici indicant, si és el cas, que durant el període de vigència de l'acreditació la persona acreditada ha fet un ús adequat d'este producte sanitari.

4.3. Les entitats i empreses, i també els establiments i servicis acreditats segons el que disposa l'article 6, han d'enviar a l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut, perquè faça el certificat acreditatiu individual i l'incloga en el registre de persones acreditades per a l'ús del desfibril·lador semiautomàtic extern (annex II), la llista de persones a qui s'ha expedit el certificat d'haver superat les proves d'avaluació de la formació inicial o continuada establides en este decret.

Article 5. Programa de formació

El contingut dels programes bàsics de formació inicial i continuada per a l'ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs per personal no mèdic és el que establix l'annex I d'este decret.

Article 6. Centres de formació. Acreditació i requisits

6.1. Els programes de formació inicial i continuada són organitzats, coordinats i impartits per la conselleria de Sanitat, per mitjà de l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut, o per entitats, empreses, establiments i servicis públics o privats acreditats per l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut, d'acord amb el que preveu l'apartat següent.

6.2. Les entitats, empreses, establiments i servicis públics o privats interessats a impartir estos programes han de presentar, per a ser acreditats i inscrits en el Registre de Centres de Formació Acreditats (annex III), una sol·licitud a l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut i una memòria justificativa del compliment dels requisits següents:

a) Disposar d'un programa del curs el contingut mínim del qual s'adapte perfectament a les matèries i blocs temàtics descrits en l'annex I d'este decret.

b) Disposar d'un equip docent integrat per monitors i instructors de suport vital amb certificat de capacitació en vigor expedit per les entitats i societats científiques prestigioses a escala nacional i internacional amb competència en esta matèria, com ara la Societat Americana del Cor (AHA) i el Consell Europeu de Ressuscitació (ERC).

c) Disposar en cada centre de formació de material docent apropiat per a impartir els cursos de tal manera que, per cada grup de huit alumnes, hi ha d'haver almenys un maniquí de simulació que permeta la pràctica de maniobres de suport vital bàsic, inclosos la ventilació artificial i el massatge cardíac extern, l'alliberament de la via aèria, i la utilització d'un desfibril·lador semiautomàtic extern ben homologat. També han de disposar del material bibliogràfic i audiovisual necessari.

d) Disposar de locals adequats, des del punt de vista d'espai, en relació amb el nombre d'alumnes, ventilació i lluminositat suficient per a impartir els cursos.

6.3. Quan s'ha presentat de forma correcta i completa la documentació indicada en l'apartat anterior i es valora favorablement el programa de formació i d'avaluació presentats, l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut dicta i notifica una resolució d'acreditació, en el termini màxim de tres mesos.

6.4. L'acreditació dels centres de formació tindrà una vigència biennal, i s'ha de renovar en este termini per mitjà del compliment dels requisits exigits en els apartats anteriors.

6.5. La falta de renovació en este termini determina la caducitat de l'acreditació per a impartir els cursos de formació i reciclatge a què es referix este decret.

6.6. La conselleria de Sanitat pot fer les inspeccions i comprovacions que considere oportunes a fi de constatar el compliment, per part de l'entitat acreditada, de les obligacions i requisits establits respecte a això en este decret i en la resolució d'acreditació.

Article 7. Ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs

7.1. Els organismes i les institucions, empreses públiques i privades que instal·len en les seues dependències desfibril·ladors externs semiautomàtics, abans d'usar estos dispositius, han d'inscriure's en el Registre de Desfibril·ladors Semiautomàtics Externs de Centres no Sanitaris de la Direcció General d'Ordenació, Avaluació i Investigació Sanitària, d'acord amb el que preveu l'article 8 d'este decret.

7.2. Després de cada utilització del desfibril·lador semiautomàtic extern, el responsable ha d'enviar al Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU) provincial, en les 24 hores següents, una còpia del full de registre de dades (annex IV) que obligatòriament ha d'omplir en cada utilització la persona acreditada que l'use, amb independència que una altra còpia del full de registre haja sigut entregada als Servicis d'Emergències Sanitàries que hagen pogut intervindre-hi.

7.3. A més, el responsable de cada equip ha d'enviar, amb una periodicitat mínima anual, al Centre d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU) de la província, la memòria d'utilització de cada equip, i també una còpia dels registres interns dels desfibril·ladors de què disposen.

7.4. Queden exclosos de l'obligació d'inscriure's en este registre els centres, servicis i establiments subjectes a autorització per part de l'administració sanitària, sense perjuí del compliment del que establixen els 7.2 i 7.3.

Article 8. Instal·lació i manteniment dels desfibril·ladors externs semiautomàtics

8.1. Els organismes i les institucions, empreses públiques i privades que instal·len en les seues dependències desfibril·ladors externs semiautomàtics, abans d'usar-los, han de presentar per a la sol·licitud d'inscripció en el Registre de Desfibril·ladors Externs Semiautomàtics (annex V), la documentació següent:

a) Nom i NIF de la persona física o jurídica representant de l'entitat, empresa, establiment o servici que disposa del desfibril·lador.

b) Nom i NIF del responsable del compliment de les obligacions que establix l'article 7.

c) Nom i domicili de l'entitat, empresa, establiment o servici.

d) Descripció del lloc concret on està situat el desfibril·lador.

e) Marca, model i número de sèrie del desfibril·lador. Certificat acreditatiu del fabricant que complix tota la normativa. Nom del fabricant o distribuïdor. Número de llicència sanitària. Número de l'organisme notificat que ha atorgat el marcatge CE.

f) Nom, DNI i número de col·legiat del facultatiu responsable de l'ús correcte del desfibril·lador i la documentació acreditativa de l'acceptació expressa d'esta funció firmada pel facultatiu designat com a responsable.

g) Nom i DNI de les persones acreditades per l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut, d'acord amb el que preveu este decret, per a l'ús del desfibril·lador semiautomàtic extern.

h) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil pels danys que eventualment sorgisquen per la utilització del desfibril·lador.

i) En el cas de domicilis particulars, s'ha d'aportar, a més, un informe d'un facultatiu especialista en què faça constar la identificació del pacient que se'n beneficiaria de la possible utilització, i també la patologia de base que, amb criteris d'evidència, té com a tractament específic la desfibril·lació elèctrica.

8.2. La Direcció General d'Ordenació, Avaluació i Investigació Sanitària ha de dictar una resolució que autoritza o denega la inscripció en el registre, la qual s'ha de notificar en el termini de tres mesos, comptador des de la data d'entrada en el registre de la conselleria de Sanitat.

8.3. Qualsevol modificació de les dades que conté documentació que indica l'apartat 8.1 s'ha de comunicar a la Direcció General d'Ordenació, Avaluació i Investigació Sanitària en el termini d'un mes des que es produïsca i, especialment, la cancel·lació de la inscripció en el cas de suspendre la utilització del desfibril·lador semiautomàtic extern.

8.4. Els organismes, institucions, empreses públiques o privades que tinguen instal·lat un desfibril·lador semiautomàtic extern han de col·locar, en un lloc visible i de cara al públic, un cartell que indique el fet que hi ha un desfibril·lador i on es troba.

8.5. La persona titular de les entitats, empreses, establiments o servicis que tinguen instal·lats els desfibril·ladors externs semiautomàtics és la responsable de garantir-ne el manteniment i la conservació, d'acord amb les instruccions del fabricant de l'equip, i també de mantindre en vigor la pòlissa de segur de responsabilitat civil.

8.6. La conselleria de Sanitat pot fer les inspeccions i comprovacions que considere oportunes a fi de constatar el compliment de les obligacions i els requisits establits en els apartats anteriors.

Article 9. Registres administratius. Fitxers de dades

9.1. La conselleria de Sanitat, en relació amb l'activitat regulada per este decret, ha de mantindre actualitzats i coordinats els següents administratius registres:

a) Registre de persones acreditades per a l'ús de desfibril·ladors externs semiautomàtics (que ha de contindre dades d'identificació personal i dates d'emissió i de renovació dels certificats d'acreditació.)

b) Registre d'entitats formadores acreditades per a impartir el programa bàsic de formació inicial i continuada per a l'ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs.

c) Registre de desfibril·ladors semiautomàtics externs de centres no sanitaris.

d) Registre de dades d'ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs per part de personal no mèdic.

9.2. La conselleria de Sanitat, com a responsable del tractament automatitzat de dades de caràcter personal que contenen els fitxers, ha d'adoptar les mesures tècniques, de gestió i organitzatives necessàries per a garantir la confidencialitat, la seguretat i la integritat de les dades.

Article 10. Comissió de seguiment de l'ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs

10.1. Es crea, com a comissió de treball, la comissió de seguiment de la utilització de desfibril·ladors semiautomàtics externs per part de personal no mèdic, de naturalesa consultiva, amb les funcions següents:

a) Seguiment i avaluació de la utilització de desfibril·ladors semiautomàtics externs per part de personal no mèdic.

b) Comunicació a l'autoritat competent de les incidències que poden donar lloc a la caducitat de l'acreditació.

c) Elaboració de propostes de línies estratègiques i prioritats de l'ús dels desfibril·ladors semiautomàtics externs.

d) Actualització i difusió dels procediments per a la bona utilització dels desfibril·ladors semiautomàtics externs segons els avanços científics sobre la matèria.

e) Qualssevol altres funcions que li atribuïsca un reglament o se li encomanen en relació amb l'objecte d'este decret.

10.2. La composició i el funcionament d'esta comissió l'ha de determinar una orde del titular de la conselleria competent en matèria de sanitat.

Disposició addicional

Única

L'Administració de la Generalitat pot exigir el pagament de les taxes i preus públics per la prestació dels servicis d'expedició dels certificats i acreditacions previstos en este decret, en els termes que establisca la normativa de taxes i preus públics de la Comunitat Valenciana.

Disposició transitòria

Única. Desfibril·ladors semiautomàtics externs instal·lats

Les entitats i empreses, i també els establiments i servicis públics o privats que tinguen instal·lats desfibril·ladors semiautomàtics externs abans de l'entrada en vigor d'este decret, disposen d'un termini de nou mesos per al compliment del que preveu este decret.

Disposicions finals

Primera. Desplegament normatiu

S'autoritza el titular de la conselleria competent en matèria de sanitat per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i l'execució d'este decret. Una orde del departament ha de regular específicament l'actualització i la modificació dels cursos previstos en l'annex I d'este decret, i també la composició i el funcionament de la comissió de seguiment prevista en l'article 10 d'este decret.

Segona

L'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut pot emetre el certificat acreditatiu individual a persones que acrediten amb documents haver fet i superat els cursos de formació reconeguts per les autoritats competents d'altres comunitats autònomes i els impartits a la Comunitat Valenciana abans de l'entrada en vigor d'este decret, sempre que puga apreciar-se que les exigències formatives de duració i contingut són equivalents i comprenen els mínims exigits en l'annex I d'este decret.

Tercera. Entrada en vigor

Este decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 2 de novembre de 2007

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Sanitat,

MANUEL CERVERA TAULET

Annex I

Programa bàsic de formació inicial i continuada de personal no mèdic de capacitació per a l'ús del desfibril·lador semiautomàtic extern

A) Formació inicial

El curs de formació inicial en reanimació cardiopulmonar (RCP) bàsica i utilització del desfibril·lador semiautomàtic extern estarà basat en les recomanacions elaborades pel Comité Internacional de Reanimació (ILCOR), representat en el nostre medi pel Consell Europeu de Ressuscitació (ERC) i la Societat Americana del Cor (AHA). Per tant, s'han d'utilitzar manuals i material audiovisual elaborat d'acord amb estes recomanacions.

La duració mínima del curs s'ha establit en 12 hores, estructurat en mòduls de caràcter teoricopràctic, correspon a la part teòrica 1/3 del temps total i a la part pràctica els 2/3 restants. L'ensenyança s'ha de fer en grups reduïts i ha de comprendre la formació reglada en emergències mèdiques, reanimació cardiopulmonar bàsica (RCP), alliberament o desobstrucció de la via aèria i ús i aplicació del desfibril·lador semiautomàtic extern, d'acord amb el següent esquema de mòduls:

1. Mòdul d'introducció: 2 h.

a) Anatomia i fisiologia cardiopulmonar.

b) Emergències mèdiques.

c) Consideracions ètiques i legals de la intervenció.

2. Mòdul de ressuscitació cardiopulmonar bàsica: 5 h.

a) Concepte de cadena de supervivència.

b) Suport vital bàsic:

– Accés al sistema d'emergències sanitàries.

– Algoritme d'actuació en la reanimació cardiopulmonar bàsica per a primers intervinents.

– Descripció de les tècniques pròpies de reanimació cardiopulmonar bàsica (compressions toràciques i ventilació amb mètodes de barrera i sense, i ventilació bossa mascareta).

c) Pràctiques de maniobres de reanimació cardiopulmonar bàsica:

– Ventilació.

– Compressions toràciques.

– Reanimació cardiopulmonar bàsica per un i dos reanimadors.

– Alliberament de l'obstrucció de la via aèria.

3. Mòdul de desfibril·lació semiautomàtica externa: 4 h.

a) Desfibril·lador semiautomàtic extern:

– Descripció, utilitat, funcionament i manteniment.

– Normes de seguretat.

– Algoritme d'actuació en reanimació cardiopulmonar bàsica amb desfibril·lador extern semiautomàtic.

– Pràctiques de reanimació cardiopulmonar bàsica amb DEA per a primers intervinents amb un i dos reanimadors.

– Simulació de pràctica integrada amb diferents escenaris possibles.

– Registre de dades i ompliment del full de registre.

4. Mòdul d'avaluació: 1 h.

Avaluació teòrica i pràctica dels tres mòduls anteriors.

B) Formació continuada

El curs de formació continuada està destinat a totes les persones que acrediten autorització i formació prèvia en RCP i utilització de desfibril·lador semiautomàtic i que necessiten renovar la certificació.

La duració total del curs s'ha establit en 6 hores, estructurat de la mateixa manera que el curs inicial, l'objectiu és el recordatori i la consolidació dels coneixements obtinguts en el curs inicial.

1. Mòdul d'introducció: 1 h.

2. Mòdul de ressuscitació cardiopulmonar bàsica: 2 h.

3. Mòdul de desfibril·lació semiautomàtica externa: 2 h.

4. Mòdul d'avaluació: 1 h.

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>Annex II

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>Annex III

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>Annex IV

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>Annex V

Mapa web