Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 18 de desembre de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6173 de 28.12.2009
Número identificador:  2009/14747
Referència Base de Dades:  014521/2009
 



ORDRE de 18 de desembre de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit. [2009/14747]

Amb l'entrada en vigor del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre (BOE núm. 309, de 24.12.2008) pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012, s'imposa la condició als demandants d'habitatge i finançament d'estar inscrits en un registre públic de demandants, creat i gestionat de conformitat amb el que dispose la normativa de les comunitats autònomes. En la disposició transitòria sisena s'estableix que el registre ha d'estar en funcionament en el termini d'un any des de la publicació del Reial decret en el Butlletí Oficial de l'Estat, i que fins llavors han de garantir-se els principis d'igualtat, publicitat i concurrència i impedir el frau en les primeres i posteriors transmissions, principis aquests que inspiren la creació del registre.

Per la seua banda, el Decret 66/2009, de 15 de maig del Consell, pel qual s'aprova el Pla autonòmic d'habitatge de la Comunitat Valenciana 2009-2012 (DOCV núm. 6016, de 19.05.2009), recollint el que estableix l'article 3.1.b) del Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, disposa la creació del Registre de Demandants, en el qual han d'estar inscrites les persones demandants d'habitatges i finançament, i es preveu la regulació del seu desenvolupament mitjançant una ordre del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge.

D'altra banda, la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, ha consagrat la relació amb les administracions públiques per mitjans electrònics com un dret dels ciutadans i com una obligació per a les respectives administracions. La llei esmentada comporta igualment la transposició dels articles 6, 7 i 8 de la Directiva 2006/123/CE, relativa als serveis en el mercat interior, que estableix entre les obligacions dels estats membres la de facilitar per mitjans electrònics l'accés als tràmits relacionats amb les activitats de serveis i a la informació d'interés, tant per als prestadors com per als destinataris d'aquests.

Aquesta directiva estableix amb la finalitat de la simplificació administrativa la no-imposició de forma generalitzada de requisits formals i l'establiment de procediments per via electrònica.

En la tramitació d'aquesta disposició s'ha donat audiència pública a les associacions, col·legis professionals, administracions públiques i altres sectors afectats. Així mateix, consta en l'expedient l'informe favorable de l'Advocacia General de la Generalitat.

Per tot això, per raó de les facultats que em confereix l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en compliment del que estableix la normativa reguladora del Pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012,

ORDENE

Article 1. Creació i règim del Registre de Demandants d'Habitatge

1. Per a aquesta ordre es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit de la Comunitat Valenciana, que té com principal finalitat garantir els principis d'igualtat, publicitat i concurrència en els processos d'adjudicació d'habitatges i el seu finançament, tant en la primera com en les posteriors transmissions.

2. L'òrgan responsable del Registre de Demandants d'Habitatge Protegit és la direcció general competent en matèria d'habitatge.

3. Les dades del Registre de Demandants estan emparades per la Llei orgànica 15/1999, de protecció de dades de caràcter personal (BOE número 298, de 14/12/99), i poden exercir-se sobre aquest els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició establits per l'article 5 de la llei esmentada.

4. Els sol·licitants són responsables de la veracitat de les dades que aporten en la sol·licitud. Així mateix, estan obligats a comunicar qualsevol modificació que es produïsca de les dades. La falsedat de les dades aportades o l'incompliment del deure de comunicar les modificacions donarà lloc a la baixa del sol·licitant o de la unitat familiar en el registre, després del tràmit previ d'audiència a les persones interessades, de conformitat amb el que disposa l'article 84 de la Llei 30/1992 RJAP-PAC. La direcció general competent en matèria d'habitatge pot en qualsevol moment sol·licitar documentació addicional per a comprovar la veracitat de les dades aportades.

Article 2. Efectes del Registre de Demandants d'Habitatge

És requisit per a optar a l'adquisició o arrendament dels habitatges de protecció pública, com també per a optar al finançament establit en el pla d'habitatge, estar inscrit en el Registre de Demandants d'Habitatge regulat per aquesta ordre amb anterioritat al visat de contracte de venda o d'arrendament, i, en tot cas, a l'atorgament del finançament convingut o de les ajudes que puguen escaure.

Article 3. Inscripció

1. La sol·licitud d'inscripció, com també les de modificació de dades i baixa, en el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit pot realitzar-se tant de manera presencial, com per via telemàtica.

2. En ambdós casos, s'ha d'efectuar a instàncies de la persona interessada, i s'hi pot admetre una sol·licitud d'inscripció per unitat familiar, independentment que estiga composta per una o diverses persones. La sol·licitud ha de contenir les dades següents:

a) Nom, cognoms i data de naixement dels membres de la unitat familiar.

b) Número del document d'identitat dels sol·licitants.

c) Adreça i codi postal.

d) Telèfon de contacte i, si és el cas, adreça de correu electrònic.

e) Municipis en què demana habitatge (fins a un màxim de cinc).

f) Ingressos anuals bruts de la unitat familiar.

g) Situacions de pertinença a col·lectius específics.

h) Règim d'ús de l'habitatge.

i) Dades suficients que caracteritzen l'habitatge, com ara adaptabilitat d'aquest, nombre de dormitoris, situació en l'edifici, existència d'ascensor, traster i garatge.

3. El model de sol·licitud d'inscripció es recull en l'annex I d'aquesta ordre, en el qual figuren les dades bàsiques, com també les preceptives autoritzacions d'ús i cessió de dades.

4. La inscripció en el Registre de Demandants és automàtica, i ha de contenir les dades que hagen sigut aportades pel sol·licitant.

Article 4. Modificació de dades

A instàncies de la persona interessada poden modificar-se les dades personals que consten en el Registre d'acord amb el model de l'annex II, i ha de quedar constància de la modificació efectuada i de la data d'aquesta.

Article 5. Baixa del registre

1. La baixa en el Registre de Demandants d'Habitatge pot fer-se a instàncies de la persona interessada, d'acord amb el model de l'annex III o d'ofici, i comporta l'extinció de la condició de demandant d'habitatge i dels efectes que això comporta.

2. La baixa es realitzarà d'ofici, quan:

a) El demandant haja obtingut el visat del contracte d'un habitatge protegit, en règim de compra o arrendament, o quan resulte beneficiari del corresponent finançament del pla d'habitatge.

b) Expire el corresponent pla d'habitatge, llevat que es preveja la pròrroga del registre per al pla següent.

3. L'exercici del dret de cancel·lació de les dades personals comporta la baixa com a sol·licitant d'habitatge.

Article 6. Adjudicació dels habitatges protegits

Els habitatges protegits s'han d'adjudicar als demandants inscrits en el registre que complisquen els requisits per a l'accés a l'habitatge protegit de què es tracte, en les condicions establides pel pla d'habitatge, i de conformitat amb el que disposa la disposició addicional tercera del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell pel qual s'aprova el Reglament d'habitatges de protecció pública.

En el cas de les cooperatives d'habitatge, com també les promocions destinades a col·lectius específics, tenen preferència en l'adjudicació d'aquests els socis cooperativistes i els pertanyents a aquests col·lectius, respectivament.

Article 7. Comprovació de la inscripció

En els procediments de visat de contractes i d'atorgament de finançament i ajudes a càrrec del pla, els serveis territorials de la direcció general competent en matèria d'habitatge han de comprovar la inscripció en el registre de l'interessat, abans del visat del contracte i atorgament d'ajudes, i no és necessària l'aportació de cap certificat per part de la persona interessada.

Article 8. Aplicació informàtica

La direcció general competent en matèria d'habitatge habilitarà una aplicació informàtica per a la gestió del Registre de Demandants d'Habitatge Protegit.

Article 9. Gestió

1. Les entitats locals, els promotors d'habitatge protegit i la resta d'organismes públics o entitats privades que demostren un interés legítim dirigit a facilitar les adquisicions o arrendaments d'habitatges amb qualsevol tipus de protecció, com també als que calga facilitar dades per a gestionar l'accés als habitatges, poden sol·licitar a la direcció general competent en matèria d'habitatge informació relativa al Registre de Demandants.

2. La direcció general ha de proporcionar informació suficient als demandants d'habitatge protegit, com a les entitats locals, promotors i la resta d'organismes públics o entitats privades, en els termes i les condicions de la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i en particular de l'article 11 pel que fa al consentiment de l'interessat; que els permeta facilitar l'accés als habitatges d'acord amb els principis d'igualtat, publicitat i concurrència, sense que aquestes dades puguen ser utilitzades per a fins diferents dels citats ni cedits a tercers.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Convenis

Es faculta la direcció general competent en matèria d'habitatges perquè en el marc d'aquesta ordre subscriga amb les entitats locals i la resta d'organismes públics o entitats privades els acords i convenis necessaris que permeten facilitar l'accés a l'habitatge a les persones inscrites en el registre, com també la incorporació de les dades que consten en els registres municipals en el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit, sempre en els termes i en les condicions de la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i especialment de l'article 11 pel que fa al consentiment de les persones interessades.

La inscripció en la borsa de la Xarxa de Mediació Agència Valenciana de Lloguer, pel seu caràcter de borsa pertanyent a la Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans, produirà efectes d'inscripció en el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 18 de desembre de 2009

El conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, i

vicepresident tercer del Consell,

JUAN GABRIEL COTINO FERRERannex i / anexo I<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>annex iI / anexo II<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>annex iII / anexo III<div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web