Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 22 de desembre del 2003, de la Conselleria de Benestar Social, sobre Funcionament General dels Centres Especialitzats per a Dones en Situació de Risc Social.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4677 de 26.01.2004
Número identificador:  2004/X400
Referència Base de Dades:  0285/2004
 



ORDE de 22 de desembre del 2003, de la Conselleria de Benestar Social, sobre Funcionament General dels Centres Especialitzats per a Dones en Situació de Risc Social. [2004/X400]

Des que el text constitucional establira els principis rectors que haurien d'orientar d'ara endavant els poders públics en el traçat de les polítiques d'índole social i econòmica, les actuacions d'impuls públic han trobat en les matèries de servicis socials i d'acció social l'àmbit prioritari per a garantir l'aproximació de les diferències entre ciutadans que progressivament, va originant la diversitat de realitats personals, econòmiques, socials o culturals.

Els centres especialitzats per a dones en situació de risc social es configuren com un servici social especialitzat i de caràcter assistencial, de protecció i promoció, la finalitat del qual és acollir dones soles o acompanyades dels seus fills en situació de violència física o moral, amb l'objecte de prestar-los ajuda psicològica i social facilitant-los els mitjans bàsics que els ajuden a la seua reintegració social.

La Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, inclou dins de les responsabilitats de la Generalitat Valenciana donar resposta a diferents problemes socials per mitjà d'aportació dels recursos financers, tècnics, humans i organitzatius necessaris.

L'Orde de 17 de febrer del 2003, de la Conselleria de Benestar Social, sobre condicions i requisits per a l'autorització dels centres especialitzats per a dones en situació de risc social, per la qual es desenrotlla el Decret 91/2002, de 30 de maig del 2002, establix la tipologia i els requisits de funcionament dels servicis especialitzats per a dones en situació de risc d'exclusió social.

La present Orde, per la seua banda, pretén completar la regulació establida per les normes anteriors i convertir-se en el marc comú regulador d'estos centres resolent alguns dels problemes més importants que presenten i que no tenien cobertura en la normativa ja existent.

Així, a través d'este text s'establixen les grans àrees d'intervenció amb les usuàries dels centres, els drets i deures de les dones acollides, amb caràcter de mínims, permetent a cada centre completar-los en virtut de la seua autonomia organitzativa, dins del respecte a la Constitució Espanyola i a la resta de l'ordenament jurídic, el règim disciplinari dels centres i les regles fonamentals del seu funcionament i organització bàsica.

Per això, a proposta de la Direcció General de la Dona i fent ús de les facultats que em conferix el Decret 120/2003, d'11 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Benestar Social, i el Decret 91/2002, de 30 de maig del 2002, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana,

ORDENE

Títol I

Disposicions generals

Article 1. Àmbit d'aplicació

La present orde serà d'aplicació als Centres Especialitzats per a Dones que desenrotllen la seua activitat en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, qualsevol que siga la seua titularitat.

Article 2. Finalitat dels centres

La finalitat és acollir dones soles o acompanyades de les seues filles en situació de risc d'exclusió social, així com a dones víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana, en els termes de l'Orde de 17 de febrer del 2003, de la Conselleria de Benestar Social sobre condicions i requisits per a l'autorització de Centres Especialitzats per a Dones en risc d'exclusió social.

Article 3. Descripció, tipologia i objectius dels centres

La descripció, tipologia i objectius de les distintes classes de Centres Especialitzats per a Dones en risc d'exclusió social queda establida en el Decret 91 /2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana, i l'Orde de 17 de febrer del 2003, de la Conselleria de Benestar Social, sobre condicions i requisits per a l'autorització dels Centres Especialitzats per a Dones en risc d'exclusió social, que desenrotlla el Decret 91/2002, de 30 de maig.

Article 4. De l'ingrés en els centres

L'ingrés en els centres tindrà lloc a través dels canals d'accés previstos en l'article 5 de l'Orde de 17 de febrer del 2003, de la Conselleria de Benestar Social, sobre condicions i requisits per a l'autorització de Centres Especialitzats per a Dones en risc d'exclusió social.

Títol II

Àrees d'intervenció amb les usuàries dels centres

objecte del present Reglament

Article 5. Els servicis que es prestaran en ells s'agrupen en les següents àrees d'intervenció, que no comportaran la creació d'unitats orgàniques amb mitjans personals específics per al seu desenrotllament.

a) Àrea personal i familiar.

b) Àrea de menors.

c) Àrea de salut.

d) Àrea legal i documental.

e) Àrea de convivència.

f) Àrea d'organització.

g) Àrea de formació i inserció laboral.

h) Àrea de participació social.

Article 6. Àrea personal i familiar

Des d'esta àrea es portarà a terme un seguiment exhaustiu de l'expedient de les usuàries, així com de la problemàtica específica que presenten, salvaguardant la confidencialitat de les dades. Així mateix es portarà a terme, conjuntament amb cada usuària, la corresponent orientació i programació de la seua situació personal i familiar tenint en compte tots els aspectes que incidixen sobre elles i prestant-los l'atenció psicològica i social necessària.

Article 7. Àrea de menors

La finalitat d'esta àrea és millorar les relacions de convivència i matern-filials entre tots/es els menors residents en els centres d'acollida objecte del present text. Per a la seua realització es distingiran dos tipus d'accions:

a) Accions individuals, tals com escolarització dels menors, adquisició d'hàbits alimentaris, supressió de conductes desadaptives, desenrotllament d'habilitats de comunicació, així com qualssevol altres que contribuïsquen a l'adaptació dels menors al nou ambient en què es troben.

b) Accions grupals, tals com la realització de tallers, eixides del centre per a excursions diverses, ocupació del temps lliure amb activitats lúdiques, o altres semblants si no hi ha d'aquelles.

La solució de qualsevol tipus de problema derivat de l'aplicació d'esta àrea, sempre que siga necessari, es portarà a terme en col·laboració amb els recursos socials existents en la Conselleria de Benestar Social.

Article 8. Àrea de salut

A través d'esta àrea s'abordarà la problemàtica de la salut de les usuàries des dels distints nivells de prevenció, promoció i atenció mèdica, per mitjà de la coordinació amb els distints recursos sociosanitaris i institucionals i professionals de salut.

Entre les accions previstes en esta àrea podem citar:

– La detecció de necessitats i el seu seguiment.

– Realització d'acompanyaments mèdics.

– Ús i control dels medicaments.

– Visites hospitalàries.

– Sol·licitud i tramitació de la cartilla sanitària.

– Derivació dels menors i/o les seues mares als servicis sanitaris existents, etc.

– Fomentar la participació i accés en les activitats d'educació per a la salut.

Article 9. Àrea legal i documental

La finalitat d'esta àrea és aportar a les usuàries la major informació i assessorament possible respecte dels aspectes medicosanitaris, psicològics, laborals i jurídics que els puguen interessar i que les afecten, així com per a la realització de gestions administratives.

Article 10. Àrea de convivència

La finalitat d'esta àrea és aconseguir l'adaptació de les usuàries a un medi desconegut, a unes normes establides i a unes persones alienes al seu entorn habitual. Per a això es portaran a terme programes dirigits al desenrotllament d'habilitats, actituds, hàbits i conductes, que els proporcionaran els elements necessaris per a desenrotllar-se a nivell personal i social.

Article 11. Àrea d'organització

La finalitat d'esta àrea consistix que les dones i els menors residents reprenguen o adquirisquen hàbits i habilitats bàsiques a nivell domèstic a fi que aprenguen a manejar-se en l'espai i en el temps d'una manera autònoma. Amb esta finalitat podran desenrotllar-se, entre d'altres, activitats tals com tallers de cuina i alimentació, economia domèstica o altres anàlogues.

Article 12. Àrea de formació i inserció laboral

Amb esta àrea es facilitarà i donarà suport a les dones residents en el seu accés a l'àmbit laboral:

a) Col·laborant en la seua preparació.

b) Estimulant la seua motivació.

c) Introduint-les en els hàbits d'integració laboral tals com autoorganització del temps, compliment de les obligacions laborals, tolerància a la frustració o al fracàs, etc.

d) Promovent la seua formació general i/o complementària que siga necessària per a la seua inserció laboral.

e) Recolzant, amb tots els mitjans disponibles, la seua recerca d'ocupació.

f) Realitzant el seguiment del seu procés d'integració sociolaboral.

Article 13. Àrea de participació social

El sistema de participació de les usuàries inclou dos àmbits:

a) Participació interna, relacionat amb el funcionament específic del centre en les activitats ja detallades en l'àrea de convivència, així com participar en els òrgans de representació i participació del centre.

b) Participació externa en programes de formació, activitats culturals, d'oci i temps lliure, etc. Tot això sempre en contínua coordinació amb els recursos comunitaris existents.

Títol III

Dels drets i els deures de les dones acollides

Article 14. El reglament de règim interior de cada centre garantirà, com a mínim, els següents drets de les dones acollides i, si és procedent, dels seus fills/es

a) Ser informades de les normes i funcionament intern dels centres.

b) Ser respectades en la seua llibertat ideològica, religiosa o de culte sense més limitació en les seues manifestacions que les necessàries per al manteniment de l'orde públic protegit per la llei. Ser respectades en qualsevol cas en els drets i llibertats de les persones constitucionalment garantits.

c) No ser discriminades en raó de naixement, raça, religió, ideologia o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

d) Usar les dependències i servicis oferits pels centres, dins de l'horari i condicions establides.

e) El manteniment de tots els beneficis que es deriven de la condició de resident en els centres sempre que les dones conserven les condicions per què van ser objecte d'admissió.

f) Participació en la distribució i execució de les tasques i activitats pròpies del funcionament quotidià del centre.

g) Promoure formes de cooperació i autoajuda per a l'atenció i custòdia dels xiquets/es.

h) Opinar i presentar suggerències en pro del millor funcionament del centre.

i) Ser informades i assessorades sobre els recursos socials i els mitjans específics encaminats a poder solucionar la seua situació personal i afavorir la seua reintegració social.

Article 15. El reglament de règim interior de cada centre establirà, com a mínim, les següents obligacions de les dones acollides i si és procedent dels fills/es.

a) Respectar les normes comunes de convivència i organització de la vida en el centre.

b) Participar en el repartiment i l'execució de les tasques comunes. Cada dona acollida serà responsable de l'orde i neteja de l'habitació i objectes personals.

c) Col·laborar amb el personal especialitzat encarregat de prestar l'assistència necessària.

d) Ser responsables del bon ús i normal funcionament dels objectes i servicis d'ús comú.

e) Guardar l'anonimat, per raons de seguretat, tant de les dones acollides i els seus fills com del domicili i telèfon del centre.

f) Realitzar les gestions i accions oportunes tendents a aconseguir la normalització de la seua situació personal i afavorir la seua reintegració social.

g) Cuidar i responsabilitzar-se dels xiquets al seu càrrec.

h) Respectar les companyes i personal adscrit al centre.

i) Col·laborar i comprometre's a participar en el seu disseny d'intervenció, que serà elaborat des del centre atenent a les distintes àrees d'intervenció.

Article 16. Acceptació normes internes

L'admissió de les dones en el centre implicarà automàticament l'acceptació per estes dels drets i deures previstos en esta norma i en el corresponent reglament de règim interior del centre.

Títol IV

Règim disciplinari

Article 17. Subjectes responsables

Seran subjectes responsables, les usuàries del centre.

Article 18. Classificació de les faltes

a) Faltes lleus: Tindran la consideració de faltes lleus les següents

· La falta de puntualitat en el compliment dels horaris establits per a l'organització de la vida quotidiana del centre, sense causa justificada.

· Retardar-se sense causa justificada en l'horari laboral.

· Negar-se a fer, interrompre o realitzar incorrectament de forma intencionada les activitats programades (cursos de formació, visites mèdiques, etc.)

· Descuidar l'orde i neteja dels espais comuns i individuals o utilitzar-los de forma inadequada.

· Intervindre en baralles o incitar-les.

· L'incompliment de normes, compromisos assumits amb l'equip educatiu i/o sanitari i d'aspectes rellevants del procés d'inserció sociolaboral.

b) Faltes greus: Tindran consideració de faltes greus les següents

· Reiteració de faltes lleus.

· No incorporar-se al centre o absentar-se'n sense previ avís o sense causa justificada.

· No aportar la documentació laboral o d'un altre tipus a requeriment de les professionals del centre.

· Maltractar o destruir intencionadament béns i materials del centre o de les companyes.

· Realitzar xicotets furts de materials, béns i efectes del centre, d'altres companyes o de les treballadores.

· Agredir verbalment, amenaçar o coaccionar.

· L'incompliment de qualsevol obligació derivada de la custòdia i guarda sobre els menors al seu càrrec.

c) Faltes molt greus: Tindran consideració de faltes molt greus les següents:

· Reiteració de faltes greus.

· No assistir al treball o curs de formació, sense causa justificada.

· Traficar o consumir qualsevol tipus de substàncies tòxiques (estupefaents, fàrmacs, alcohol i/o un altre tipus de droga). Així com la introducció en el centre de qualsevol altra substància perjudicial per a la salut de les residents i/o els seus fills/es.

· El robatori d'objectes i béns del centre, companyes o treballadores.

· Cometre accions violentes dins o fora del centre.

· Introduir en el centre armes o objectes perillosos.

· Posar en perill la seguretat d'altres persones.

· Causar lesions físiques a altres persones.

· Maltractar verbalment i /o físicament els menors.

· Alterar l'orde instigant les altres a participar.

· No acudir a assistència sanitària quan des del centre es recomane.

· Realitzar qualsevol altra acció tipificada de delicte en les lleis o transgredir de forma greu les normes de convivència.

Es produirà la reiteració de faltes per la comissió de més de dos de la mateixa naturalesa, durant el mateix període d'estada en el centre.

Article 19. Sancions

Les sancions aplicables per la comissió de faltes podran ser:

· Amonestacions per escrit i audiència prèvia en faltes lleus.

· Reconeixement de la falta i disculpa davant dels afectats en faltes lleus.

· Eixida definitiva (expulsió) del centre en faltes molt greus.

Les infraccions i sancions disciplinàries previstes seran aplicades tant a les mateixes usuàries de centres de titularitat de la Conselleria de Benestar Social, com als centres de titularitat privada autoritzats.

Article 20. Comunicació de les faltes

Caldrà efectuar la comunicació de les faltes molt greus, greus o reiteració de faltes lleus a la direcció territorial de Benestar Social.

L'incompliment greu de les obligacions i normes del Reglament produirà la pèrdua de la condició de dona acollida i, en conseqüència, la utilització dels servicis prestats pel Centre Especialitzat Dona.

S'entén com a falta molt greu, origen de la pèrdua dels drets d'admissió, la reiterada actuació, voluntàriament, contrària a la finalitat, objectius, normes i convivència per què es regix el centre.

Article 21. Règim sancionador

El règim sancionador s'ajustarà als principis de responsabilitat, de proporcionalitat i de contradicció, en els termes de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Publiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 22. Resolució de conflictes

Els conflictes i desacords originats pel desenrotllament de la convivència quotidiana en comú seran resolts, amb mediació de la responsable del centre, de forma harmònica i consensuadament.

Article 23. Responsabilitat en la custòdia d'objectes

L'atenció i custòdia dels objectes i valors personals és d'exclusiva responsabilitat de la dona resident.

Títol V

Del funcionament

Article 24. Normes de funcionament intern

Els centres es dotaran, amb l'aprovació administrativa prèvia per la Direcció General de la Dona, d'un reglament de règim interior que regule les condicions específiques d'ús i gaudi de les seues dependències, objectes i servicis, drets i obligacions de les usuàries i les seues filles/fills i mecanismes de participació. Tot això amb subjecció al que establix el Decret 91/2002, de 30 de maig, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana, l'Orde de 17 de febrer del 2003, sobre condicions i requisits per a l'autorització dels Centres Especialitzats per a dones en situació de risc social i el que establix el present Reglament.

Article 25. Horari

Es fixarà un horari que possibilite la convivència en comú de les dones i els seus fills.

Article 26. Repartiment de tasques domèstiques

El repartiment de les tasques domèstiques es farà seguint els criteris d'igualtat, cooperació, solidaritat i treball en grup.

Article 27. Organització del menjador

a) Les mares seran les responsables de donar el menjar als seus fills/es. En els casos en què per raons de força major açò no siga possible, comunicaran a l'educador/a tal situació a fi de prendre les mesures oportunes que garantisquen que els fills/es no queden desatesos.

b) S'organitzaran torns d'arreplegada i neteja de l'espai i efectes entre les dones. Els torns es col·locaran en lloc visible. Qualsevol situació que supose canvi de tasques es comunicarà a l'educadora, a fi que la neteja del centre quede garantida.

Article 28. Organització de la neteja

a) Zones comunes: Les educadores establiran torns de rotació setmanal entre les dones residents. Qualsevol acord que supose canvi de torn haurà de comunicar-se a les educadores, per a garantir una adequada organització.

b) Zones individuals: Cada dona es responsabilitzarà de la neteja de les zones d'ús individual i les d'ús comunes que utilitze individualment (habitacions, lavabos, cuina…).

c) És obligatori el correcte compliment de les tasques de neteja, mantenint en tot moment les dependències del centre, tant comunes com individuals, ordenades i netes.

d) Una vegada a la setmana es farà neteja general.

Article 29. Organització de les eixides

a) Tota eixida del centre es comunicarà prèviament a les educadores a fi de garantir la seguretat de les usuàries i el seu compliment de l'horari del centre.

b) Per a les eixides s'establirà un horari que respecte el del centre i els torns de treball.

c) Les eixides hauran de notificar-se amb antelació i realitzar-les en companyia dels xiquets, excepte excepcions, en este cas quedarà reflectida formalment la persona responsable de l'atenció als menors.

Article 30. Comunicació amb l'exterior

a) Excepcionalment i, amb autorització prèvia de la direcció del centre, podran autoritzar-se visites al centre per part de familiars i/o xarxa social de suport.

b) Sense autorització prèvia no es permetrà l'entrada al centre de les visites.

c) Correspondència: ha de quedar garantit el dret a la intimitat en la correspondència. En els centres d'Acollida per a Dones Maltractades es disposarà d'un apartat de correus que garantisca la seguretat de les dones acollides.

d) Telèfon: el telèfon només podrà utilitzar-se en casos de necessitat. Les dones es comprometen a no utilitzar el número de telèfon en situacions que suposen un risc per al centre o per a les usuàries o residents en general.

Títol VI

De l'organització i personal

Capítol Primer

Òrgans de participació i representació

Article 31. El Consell de Centre

En les cases d'acollida per a dones en situació d'emergència i en els centres d'acollida hi haurà un consell de centre que estarà compost per:

– La directora del centre.

– Una representant de les educadores i personal de suport, elegida entre elles.

– Una representant de les residents, elegida entre elles mateixes.

– Un membre de la direcció territorial de Benestar Social de l'Àrea de la Dona.

El secretari, elegit en el consell d'entre els seus membres, alçarà acta de les reunions, les quals estaran a disposició de la direcció territorial de Benestar Social.

El consell es reunirà preceptivament una vegada al trimestre i extraordinàriament quan el convoque el seu president (director/a del centre) o 2/3 de la totalitat dels membres.

Article 32. Funcions del Consell de Centre

Són funcions del Consell de Centre:

a) Supervisar que les directrius i programacions s'ajusten als principis, criteris i objectius establits per la Direcció General de la Dona.

b) Aprovar la programació educativa general i les activitats del centre.

c) Remetre a la Direcció General de la Dona el Reglament de Règim Interior per a la seua aprovació.

d) Proposar programes de col·laboració en matèries de la seua competència amb altres centres i/o amb entitats locals.

e) Procedir a l'estudi i valoració de les infraccions comeses per les residents i adoptar les decisions oportunes en relació a les infraccions i sancions comeses.

f) Qualsevol altra que d'ara endavant puga atribuir-se-li.

Article 33. Comissions de suport i seguiment

El Consell de Centre podrà tindre comissions de suport i seguiment de caràcter consultiu.

Article 34. Duració del mandat

El mandat dels membres elegits en els distints col·lectius per a la seua representació en el Consell de Centre i en les comissions que s'establisquen durarà un any; llevat que deixen de pertànyer a tals col·lectius i que perden la qualitat per raó de la qual són membres de l'òrgan col·legiat i, per tant, siguen substituïts per altres persones que reunisquen la mencionada condició.

Capítol segon

Personal

Article 35. Personal

El personal dels centres especialitzats per a dones en situació de risc social serà l'establit en l'Orde de 17 de febrer del 2003, de la Conselleria de Benestar Social, sobre condicions i requisits per a l'autorització dels esmentats centres.

Article 36. Direcció dels centres

Les directores dels centres descrits en la present Orde són els responsables del seu funcionament. Seran les seues funcions generals:

1) Representar oficialment el centre i participar en les comissions de seguiment de la direcció territorial de Benestar Social corresponent.

2) Responsabilitzar-se de la gestió global del centre quant al control pressupostari, administratiu, de personal i manteniment, comunicant totes les incidències que no puga resoldre el centre, així com les suggeriments per a la millora del servici, a la direcció territorial de Benestar Social corresponent.

3) Elaborar i proposar a la direcció territorial de Benestar Social la programació i organització, del Centre amb l'equip educatiu i distribuir, supervisar, coordinar i fer complir les activitats previstes per a aconseguir-ne un funcionament efectiu, d'acord amb la normativa dictada per la Conselleria de Benestar Social i allò que ha aprovat el Consell del Centre.

4) Exercir la direcció de tot el personal adscrit al centre:

· Informar al personal de totes les disposicions, normes o informacions professionals que els afecten.

· Fixar els horaris dels servicis del centre, vetlant per la seua eficàcia i qualitat. L'horari degudament aprovat per l'autoritat laboral serà exposat al tauler d'anuncis del centre.

· Mantindre la disciplina, correcció i puntualitat de tots els treballadors al seu càrrec.

5) La directora estarà facultada per a adoptar totes les decisions que calga per al funcionament del centre, en aquells casos en què no s'aconseguisca acord al si del consell del centre.

6) Complir i fer complir les lleis, disposicions vigents i reglaments.

7) Convocar i coordinar les reunions de treball del centre, de qualsevol índole.

8) Mantindre coordinació operativa amb la direcció territorial de Benestar Social, a fi de coordinar incidències, altes, baixes o qualsevol variació que es produïsca.

9) Seguir l'evolució de les dones i els seus fills/es proposant mesures alternatives als educadors quan calga.

10) Elaborar i/o omplir els informes o dades que siguen requerits per la Direcció General de la Dona i/o per la direcció territorial de Benestar Social, relacionades amb el funcionament del centre.

11) La directora del centre guardarà la deguda confidencialitat sobre les informacions que sobre les dones reba, igual obligació incumbirà tots els treballadors del centre que coneguen estes dades.

12) En casos d'absència o malaltia que així ho requerisquen, el superior jeràrquic, quan el centre siga de titularitat pública, designarà sense demora la persona que substituirà provisionalment la direcció del centre, excepte en absències curtes en les quals la designació la farà la mateixa direcció.

Article 37. Educadores i personal de suport tècnic

Les educadores i el personal de suport tècnic tindran com a principals funcions les de:

a) Informació i valoració a través de l'anàlisi de les demandes d'acollida i l'orientació i l'assessorament a les dones residents.

b) Prestació d'un servici d'acollida l'objecte del qual serà facilitar els mitjans i activitats necessàries mentres dure el temps d'estada en els centres. Este servici cobrirà les necessitats bàsiques de les dones acollides i dels seus fills i supervisarà el funcionament dels centres pel que fa al correcte compliment de les tasques domèstiques i de convivència quotidiana.

c) Prestació d'un servici d'atenció social consistent en l'assessorament, seguiment i suport per a la recerca per la dona acollida d'alternatives a la seua situació.

d) Qualssevol altres que es desprenguen del que establix el capítol II del present Reglament.

Article 38é. Drets de tot el personal

a) Rebre informació periòdica i detallada de la marxa, el funcionament i la problemàtica del centre, a través dels òrgans de participació establits.

b) Elegir els seus representants per als òrgans de participació i comissions de treball que es puguen constituir.

c) Presentar propostes o peticions segons s'establisquen reglamentàriament.

d) Ser respectat en la seua dignitat per tots els components del centre.

e) Desenrotllar el seu treball segons les directrius i la programació general del centre.

f) Rebre una formació adequada en coordinació amb els servicis socials existents en la Conselleria de Benestar Social.

g) Comptar amb els instruments i mitjans necessaris per a desenrotllar les seues funcions adequadament, en benefici de la dona atesa.

Títol VII

Programació i memòria dels centres

Article 39. Programació del centre

La programació dels centres tindrà caràcter anual i serà elaborada per l'equip del centre i aprovada pel consell de centre. Després de la seua aprovació es remetrà a la direcció territorial de Benestar Social. L'esquema de l'elaboració de la programació dels centres es desenrotllarà ajustant-se als criteris establits prèviament per la Direcció General de la Dona.

Article 40. Memòria del centre

La memòria serà de caràcter anual i serà elaborada per l'equip del centre i remesa a la direcció territorial de Benestar Social corresponent, abans del 28 de febrer de cada any. Per a la seua elaboració hauran de seguir-se els criteris i directrius fixats per la Direcció General de la Dona.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Els centres que es troben en funcionament a l'entrada en vigor de la present Orde hauran d'adaptar-s'hi en el termini de sis mesos comptadors des de la data de la seua entrada en vigor.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang en allò que contradiguen o que s'oposen al que disposa la present orde.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desenrotllament de l'orde

Es faculta la Direcció General de la Dona per a dictar les disposicions necessàries de desenrotllament i aplicació del que disposa la present orde.

Segona. Entrada en vigor

La present Orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 22 de desembre de 2003

La consellera de Benestar Social,

ALICIA DE MIGUEL GARCIA

Mapa web