Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 29/2001, de 30 de gener, del Govern Valencià, d'Assistència Jurídica Gratuïta.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3930 de 01.02.2001
Número identificador:  2001/X865
Referència Base de Dades:  0456/2001
 



DECRET 29/2001, de 30 de gener, del Govern Valencià, d'Assistència Jurídica Gratuïta. [2001/X865]

I. L'article 119 de la Constitució espanyola estableix que la justícia serà gratuïta quan així ho dispose la llei i, en tot cas, respecte dels que acrediten insuficiència de recursos per a litigar. Amb això es materialitza el dret a la tutela judicial efectiva, consagrat com a dret fonamental en l'article 24.

També la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, disposa que per llei seran fixats els supòsits i sistemes d'assistència jurídica gratuïta que garantisquen l'efectivitat dels drets reconeguts per la Constitució. En el seu desplegament, la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta, inclou el mandat constitucional i articula un sistema de justícia gratuïta per a aquells que manquen de recursos per a litigar. dita Llei ha sigut desenrotllada, a nivell estatal, pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre.

En l'àmbit competencial de la Generalitat Valenciana, l'article 39.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana li atribueix competència per a exercir totes les facultats que la Llei Orgànica del Poder Judicial i del Consell General del Poder Judicial reconeguen o atribuïsquen al Govern de l'Estat; i, concretament, la d'indemnitzar les actuacions corresponents a la defensa per advocat i representació per procurador dels tribunals en torn d'ofici davant dels òrgans judicials amb seu a la Comunitat Valenciana, i l'assistència lletrada al detingut o pres quan el lloc de custòdia estiga situat en el territori de la Comunitat Valenciana. L'esmentada previsió es va materialitzar per mitjà de Reial Decret 293/1995, de 24 de febrer, pel qual es transferixen a la Generalitat Valenciana les funcions de l'administració de l'Estat en matèria de provisió de mitjans materials i econòmics per al funcionament de l'administració de Justícia.

En aquest context, per Decret 299/1997, de 9 de desembre, del Govern Valencià, d'Assistència Jurídica Gratuïta, es va desplegar la citada Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta. Això va suposar l'acostament de la normativa bàsica i general, continguda en la Llei i Reglament a què s'ha fet referència, a les institucions que en la Comunitat Valenciana intervenen en el funcionament dels serveis d'assistència jurídica gratuïta.

II. Tres anys després de l'aprovació del mencionat reglament autonòmic, que a l'entrada en vigor del present quedarà derogat, la pràctica de les comissions d'assistència jurídica gratuïta d'Alacant, Castelló i València, així com dels òrgans judicials de la Comunitat Valenciana i dels col·legis professionals d'Advocats i Procuradors, aconsella aprofundir en la regulació del sistema, introduint en el text de 1997 modificacions que deriven dels criteris i acords de les comissions en la seua interpretació de les normes, respecte a aspectes pràctics detectats que requereixen actuacions complementàries per assegurar els drets fonamentals a la defensa i a la tutela judicial efectiva, i en supòsits en què s'han identificat llacunes i buits legals.

A) Així, pel que fa al reconeixement del dret, es consagra un criteri unànime de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta de la Comunitat Valenciana, afegint la paraula “bruts” als recursos i ingressos econòmics de les persones físiques sol·licitants del dret d'assistència jurídica gratuïta, per al seu còmput. Les raons són òbvies: la comparació amb el salari mínim interprofessional, quantificat en brut, així com amb altres fonts d'ingressos, com poden ser els professionals, que també es computen en brut.

Respecte a l'ordre social, s'especifica que únicament es tindrà dret de forma automàtica a la defensa en juí, i es requereix per obtindre la resta de les prestacions sol·licitar l'oportuna sol·licitud; tot això d'acord amb el que s'ha establit en l'article 2, apartat d), de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, que no obstant això, havia portat a una interpretació totalment extensiva en la pràctica, que implicava que qualsevol treballador i beneficiari del sistema de Seguretat Social tinguera automàticament reconegut el dret a la justícia gratuïta, havent d'interpretar-se correctament en el sentit que únicament és de concessió automàtica l'assistència lletrada en el procediment judicial.

Igualment, aquesta norma, sensible a l'atenció especial sobre els casos de violència domèstica i del mals tractaments a menors, instrumenta els mecanismes per tal que les víctimes mancades de recursos per a litigar puguen personar-se en el procediment judicial i obtenir la designació d'advocat i procurador del torn d'ofici, encara que no siga preceptiva la seua intervenció.

Per això, es consagra el criteri establit pel Tribunal Superior de Justícia per al reconeixement del dret en l'ordre contenciós administratiu als estrangers que no residisquen legalment a Espanya, en aquelles qüestions que incidisquen directament en la seua situació d'il·legalitat.

També s'introdueixen novetats d'índole pràctica, tals com la prevalença de documents justificatius de la situació econòmica del sol·licitant a la data de la sol·licitud, sobre declaracions de IRPF d'exercicis anteriors; fixació d'un període de validesa de 3 mesos per a la documentació; obligatorietat, per als col·legis professionals, d'entregar còpia de la sol·licitud acreditativa de la seua presentació als interessats que ho requerisquen; establiment d'un únic requeriment a efectuar pels col·legis d'Advocats per a l'esmena de deficiències que, si no es duen a terme, motivarà l'arxiu de l'expedient i quedarà pendent de confirmació per la Comissió, i s'introdueix, així mateix, una via de recurs per al cas que la confirmació de l'arxiu supose la desestimació del dret; i regulació d'un procediment de control en l'àmbit de dret de família, per tal d'evitar modificacions en el procediment a seguir, una vegada obtingut el dret en base a les circumstàncies econòmiques de la part menys solvent.

Igualment, i davant de la dificultat pràctica de demanar la firma dels secretaris judicials en el taló, introduït pel Decret 299/1997 com a mecanisme de justificació dels serveis d'assistència jurídica gratuïta prestats, s'ha optat per suprimir-la, i es fa únicament exigible el segell, que, en base a la normativa autonòmica de subvencions, es considera justificant adequat, sense que s'estime necessària la concurrència de la fe pública.

També s'introdueixen, a proposta dels col·legis d'advocats, determinades modificacions en la regulació del mode de prestació del servei de guàrdia permanent, i es dóna llibertat als col·legis professionals per al seu establiment i s'opta, quant a la seua retribució, pel sistema d'assistència en funció de la mitjana de les realitzades.

De major profunditat que les modificacions anteriors i a proposta unànime dels col·legis professionals i de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, s'han introduït en el text dues novetats substancials:

B) En primer lloc, l'establiment d'un nou procediment en l'àmbit de la jurisdicció penal, semblant a allò establit per l'Ordre de 23 de setembre de 1997, del Ministeri de Justícia, sobre tramitació de sol·licituds d'assistència jurídica gratuïta en l'àmbit de la jurisdicció penal. En aquest àmbit, l'entorn sociocultural en què la immensa majoria dels casos envolta els justiciables genera evidents dificultats a l'hora d'acreditar a priori la insuficiència de recursos econòmics per a litigar, sense que això puga convertir-se en un element obstaculitzador de l'efectivitat dels drets fonamentals a la defensa i a la tutela judicial efectiva. En aqueix sentit, la modificació introduïda incideix sobre el model de sol·licitud, en l'exigència que el lletrat participe en la seua tramitació, i es requereix el detingut perquè aporte la preceptiva documentació i, en el cas que aquesta no es duga a terme, que emeta un informe sobre el juí que li mereixen les condicions econòmiques de l'imputat i, finalment, en la confirmació de la designació pel col·legi corresponent, una vegada rebut dit informe o documentació, i una vegada concedit el tràmit d'esmena, si és procedent, i d'aquesta manera s'inicia el procediment previst per la llei.

C) En segon lloc, la implantació, a favor de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, de la facultat de revisió d'ofici, a més dels supòsits previstos per l'article 19 de la Llei, en el supòsit en què el beneficiari haguera passat a millor situació econòmica i quan es constaten omissions o canvis de circumstàncies que hagen sigut determinants per a la concessió del dret.

En aquest sentit, l'aplicació de la Llei 1/1996, de 10 de gener, ha generats nombrosos dubtes el que ha comportat que el Servei Jurídic del Ministeri de Justícia, en Dictamen de 3 de novembre de 1997, estimara que s'escau la revocació del dret a l'assistència jurídica gratuïta, per aplicació analògica del que disposa l'article 36 de la Llei, quan el beneficiari del dret haguera passat a millor situació econòmica durant el transcurs del procés, qualsevol que siga el pronunciament que sobre les costes es faça en la sentència que pose fi a aquest.

Igualment, s'estableix l'obligació de reintegrar o compensar, en els lliuraments de les subvencions trimestrals, les quantitats percebudes per les intervencions dels professionals designats, en aquells expedients en què ha sigut revocat el dret o s'ha percebut l'abonament d'honoraris de la part.

Finalment, s'actualitzen els mòduls i bases de compensació d'advocats i procuradors dels tribunals per a adaptar-los a l'entrada en vigor de la nova Llei d'Enjudiciament Civil.

III. En el procediment d'elaboració de la present norma s'ha atorgat la preceptiva audiència als col·legis professionals afectats, havent emés dictamen el Consell General del Poder Judicial.

V. Pel Decret 7/2000, de 22 de maig, del president de la Generalitat Valenciana, pel qual assignen determinades competències a la Presidència i a les conselleries, i pel Decret 91/1999, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, correspon a dita Conselleria la gestió de les competències en matèria de justícia.

Per tot això, en virtut de les atribucions conferides pels articles 38 i 40 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, a proposta del conseller de Justícia i Administracions Públiques, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 30 de gener de 2001,

DECRETE

Article únic

S'aprova el Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta, el text del qual s'insereix tot seguit.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Règim transitori

Les sol·licituds d'assistència jurídica gratuïta presentades amb anterioritat a l'entrada en vigor del present Decret seran regides per la normativa vigent en el moment d'efectuar la sol·licitud.

Segona. Mòduls i bases de compensació per a procuradors dels tribunals

Els mòduls i bases de compensació per a Procuradors dels tribunals seran els establits pel Decret 120/2000, de 25 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'actualitzen els continguts en el Decret 73/1999, de 17 de maig, reproduïts en l'annex I del present decret.

Tercera. Mòduls i bases de compensació per a advocats

Els mòduls i bases de compensació econòmica per a advocats continguts en l'annex II del present Reglament seran aplicables als procediments civils tramitats d'acord amb la nova Llei d'Enjudiciament Civil, qualsevol que siga la data de designació d'advocat.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A l'entrada en vigor del present decret, queda derogat el Decret 299/1997, de 9 de desembre, del Govern Valencià, d'Assistència Jurídica Gratuïta.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Mesures d'aplicació

S'autoritza el conseller de Justícia i Administracions Públiques per a dictar les disposicions necessàries en aplicació del present decret.

Segona

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 30 de gener de 2001

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller de Justícia i Administracions Públiques,

CARLOS GONZÁLEZ CEPEDA

Reglament d'assistència jurídica gratuïta

Títol I

Àmbit personal d'aplicació

Article 1

1. Als efectes del present Reglament, s'entendrà que la prestació continguda en l'apartat d) de l'article 2 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta, és directament aplicable per a la defensa en juí, si bé, per a l'obtenció de la resta de prestacions que comprén el dret a l'assistència jurídica gratuïta, haurà d'instar-se l'oportú reconeixement i se seguirà el procediment ordinari.

2. En l'ordre penal, en els procediments tramitats com a conseqüència de casos de violència domèstica o de mals tractaments a menors, la víctima, sempre que acredite la insuficiència de recursos per a litigar, tindrà dret a la totalitat de les prestacions a les quals fa referència l'article 6 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïtes, inclosa la defensa i representació gratuïtes per advocat i procurador, encara que no siga preceptiva la intervenció d'aquests professionals en el procediment judicial.

En aquests supòsits, els col·legis d'advocats i les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta donaran prioritat a la tramitació de les sol·licituds d'assistència jurídica gratuïta.

3. Igualment, s'entendrà que els estrangers que no residisquen legalment a Espanya, a més del dret a l'assistència, defensa i representació gratuïtes en l'ordre penal, d'acord amb el que disposa l'apartat e) de l'article 2 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïtes, tindran dret també a l'assistència, defensa i representació gratuïtes en l'ordre contenciós administratiu, i en la via administrativa prèvia, en totes les actuacions que incidisquen directament en la seua situació d'il·legalitat en el territori nacional, sempre que reunisquen els requisits que sobre capacitat econòmica estableix l'article 3 de la mencionada llei.

Article 2

Als efectes del present Reglament, s'entendrà que per al reconeixement del dret a l'assistència jurídica gratuïta a què es refereix l'article 3.1 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta, hauran de computar-se en brut, anualment, per tots els conceptes i per unitat familiar, els recursos i ingressos econòmics dels sol·licitants.

Fins i tot en els supòsits en què de la declaració de IRPF, corresponent a l'últim exercici fiscal, es desprenga un volum d'ingressos superior al doble del salari mínim interprofessional, serà reconegut el dret quan, en la data de la sol·licitud, s'acredite documentalment que la situació laboral i els ingressos del sol·licitant revelen insuficiència de recursos per a litigar.

Article 3

Als efectes del present reglament, i per al reconeixement excepcional del dret regulat per l'article 5 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta, la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta competent computarà en brut els recursos i ingressos dels sol·licitants que, encara superant els límits previstos en l'article 3 de la mencionada llei, no excedisquen del quàdruple del salari mínim interprofessional.

Títol II

Organització i funcionament de les comissions

d'assistència jurídica gratuïta

Article 4. Àmbit territorial, funcions i competències de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta

1. Les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta constituïdes a l'empara de la Llei 1/1996, de 10 de gener, a les ciutats d'Alacant, Castelló de la Plana i València tenen competència territorial en l'àmbit de la seua respectiva província.

2. Les comissions, dins del seu corresponent àmbit territorial, exerciran les funcions i competències previstes per la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, pel Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, i per aquest reglament.

Article 5. Delegacions de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta

1. Per decret del Govern Valencià es podran crear delegacions de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, en aquells casos en què el volum d'assumptes a tractar o altres causes justificades ho aconsellen.

2. El decret de creació determinarà l'àmbit territorial de la delegació i fixarà la seua composició, en què estaran representades les mateixes institucions que integren les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta.

3. Les delegacions tindran les mateixes funcions que les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, i actuaran conforme a les directrius i criteris generals que, per a reconèixer el dret a l'assistència jurídica gratuïta, establisquen les comissions provincials, i els serà d'aplicació les regles de funcionament que es preveuen en aquest reglament.

Article 6. Composició de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta i designació dels seus membres

1. Les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, de conformitat amb allò que ha establit l'article 10 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta i l'article 3 del Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, estan presidides per un membre del Ministeri Fiscal, que serà designat pel fiscal cap de la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia o, si és procedent, de l'Audiència Provincial.

2. Així mateix, formen part de les comissions els següents vocals:

a) Un lletrat del Gabinet Jurídic de la Generalitat Valenciana designat pel director del citat Gabinet.

b) Un funcionari de la Generalitat Valenciana, llicenciat en dret, entre els que ocupen llocs de treball l'exercici dels quals estiga reservat a funcionaris pertanyents al grup A d'Administració General, designat pel responsable del departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia.

c) El degà del Col·legi d'Advocats de la província, o el lletrat que delegue.

d) El degà del Col·legi de Procuradors de la província, o el procurador que delegue.

En les províncies on hi haja més d'un Col·legi d'Advocats o de Procuradors, el seu representant serà designat de comú acord pels degans d'aquests.

En el cas que els col·legis no realitzen la designació de conformitat amb allò que s'ha establit, aquesta serà efectuada pel Consell Superior de Col·legis Professionals corresponent.

3. Les funcions de secretari de les comissions correspondran al vocal representant de la Generalitat Valenciana mencionat en l'apartat 2.b).

4. A fi de garantir la continuïtat dels treballs i el bon funcionament de les comissions, es nomenarà un suplent per cada membre, inclòs el president. Els membres titulars i suplents podran actuar indistintament.

Article 7. Dependència orgànica, suport administratiu i seu

1. Les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta quedaran adscrites orgànicament al departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia.

2. El departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia i les direccions territorials de la conselleria corresponent a Alacant i Castelló, prestaran el suport administratiu i el suport tècnic necessari per al funcionament de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta.

3. Les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta tindran la seu a les dependències que els òrgans mencionats en l'apartat anterior posen a la seua disposició o, si és procedent, en les dels òrgans jurisdiccionals radicats en el seu àmbit territorial.

Article 8. Informació sobre els serveis de justícia gratuïta

1. Les comissions disposaran de les llistes de col·legiats en actiu adscrits als serveis d'assistència jurídica gratuïta, amb indicació del seu domicili professional i, si és procedent, d'especialitzacions per ordres jurisdiccionals o en les diverses branques jurídiques.

2. En les seus de les comissions s'exposaran les normes de funcionament, seu i horari d'atenció al públic dels Serveis d'Orientació Jurídica dels col·legis d'Advocats.

3. La informació a què es fa referència en els apartats anteriors estarà a disposició de tota persona interessada i serà semestralment actualitzada pels respectius col·legis.

Article 9. Funcionament

1. El funcionament de les comissions s'ajustarà a allò que ha establit la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, el present Reglament, i la regulació que per als òrgans col·legiats conté la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta determinaran, atenent el volum d'assumptes a tractar, la periodicitat de les seues reunions.

Article 10. Indemnització per assistències

1. La concurrència a les reunions de les comissions, degudament justificada pel secretari, donarà origen a una indemnització íntegra de 10.000 pessetes (60,10 euros).

2. En cap cas no es percebran més de dues indemnitzacions al mes. El membre suplent que assistisca a la Comissió únicament percebrà indemnització en aquells casos en què ho faça en substitució i per absència del titular.

Article 11. Funcions

Als efectes del present reglament, s'entendrà que, a més de les funcions de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta establides per l'article 7 del Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, en els termes previstos en la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, correspon a les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, en concordança amb allò que han disposat els articles 15.2 i 24 del present Reglament, la confirmació o revocació dels arxius d'expedients acordats pels col·legis d'Advocats, així com la revocació del dret en els casos en què el beneficiari haguera passat a millor situació econòmica, en els termes establits per l'article 102 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Títol III

Procediment per al reconeixement del dret

a l'assistència jurídica gratuïta

Article 12. Iniciació

1. El procediment per a reconèixer el dret a l'assistència jurídica gratuïta s'iniciarà sempre a instància de part, excepte el que disposa l'article 21 de la Llei 1/1996, de 10 de gener –requeriment judicial de designació d'advocat i procurador–, per mitjà de la presentació del model normalitzat de sol·licitud i la documentació actualitzada que figura en l'annex III d'aquest reglament. En cap cas la documentació no podrà portar data anterior als tres mesos de la presentació de la sol·licitud.

2. Els impresos es facilitaran en les dependències judicials i en els serveis d'Orientació Jurídica dels Col·legis d'Advocats i en les seus de les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta.

Article 13. Presentació de la sol·licitud

1. De conformitat amb allò que ha establit l'article 12 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, les sol·licituds, així com la documentació preceptiva, es presentaran davant dels serveis d'Orientació Jurídica del Col·legi d'Advocats del lloc en què es trobe el jutjat o tribunal que haja de conéixer del procés principal, o davant del jutjat del domicili del sol·licitant si el procés no s'haguera iniciat. En aquest últim cas, l'òrgan judicial donarà trasllat immediat de la petició al Col·legi d'Advocats territorialment competent.

2. A instàncies de l'interessat, el Servei d'Orientació Jurídica farà entrega de còpia segellada de la sol·licitud presentada.

3. En tot cas, per poder cursar-se, la sol·licitud haurà d'estar acompanyada de la documentació a què es fa referència en l'annex III.

4. Quan la petició es fonamente en les circumstàncies excepcionals previstes en l'article 5 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, la sol·licitud es presentarà directament davant de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta, que resoldrà determinant quins dels beneficis de l'article 6 de la mateixa Llei, i amb quin abast, són d'aplicació al sol·licitant.

Article 14. Tramitació en l'àmbit de la jurisdicció penal respecte dels imputats

En els procediments penals, el lletrat d'ofici que assistisca l'imputat en el jutjat de guàrdia, o en el qual conega de la causa, tindrà curà que aquell firme la sol·licitud de reconeixement del dret a la justícia gratuïta, amb expressió de les dades que resulten conegudes, i el requerirà en aqueix mateix acte perquè, en el termini màxim de deu dies, en remeta al lletrat la documentació justificativa.

La sol·licitud i requeriment s'ajustaran al model que consta com a annex III bis del present reglament.

Transcorregut el termini assenyalat en el paràgraf primer, el lletrat remetrà al Col·legi d'Advocats la sol·licitud, la còpia del requeriment i la documentació que li haja sigut remesa per l'interessat. Si no haguera rebut cap documentació o aquesta no és completa, adjuntarà un informe personal sobre el juí que li mereixen les condicions econòmiques de l'imputat.

El Col·legi d'Advocats, amb la documentació remesa pel lletrat, formarà l'expedient, verificarà la documentació aportada i en el cas que siga insuficient, o que en la sol·licitud hi haja deficiències, requerirà l'interessat perquè, en el termini de 10 dies, procedisca a la seua esmena; realitzarà en forma la designació provisional de dit lletrat, i la remetrà a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta.

Article 15. Esmena de deficiències

1. Els col·legis d'Advocats i, si és procedent, les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta, verificaran la documentació presentada, i si aprecien que és insuficient o que en la sol·licitud hi ha deficiències, requeriran l'interessat, amb indicació clara dels defectes advertits, perquè en el termini de deu dies esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així, es considerarà desistida la seua petició.

2. El Servei d'Orientació Jurídica del Col·legi d'Advocats acordarà l'arxiu de l'expedient, si transcorregut el termini a què es refereix el paràgraf anterior, no s'hagueren esmenat les deficiències. De l'acord d'arxiu, que no és susceptible de cap recurs, es donarà trasllat a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta, que ho confirmarà o alçarà, si és procedent. Contra la resolució de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta que confirme l'arxiu i, per tant, desestime la sol·licitud, cabrà interposar el recurs a què es refereix l'article 20 de la Llei 1/1996, de 10 de gener.

Article 16. Designacions provisionals

1. Analitzada la sol·licitud, i, si cal, esmenats els defectes advertits, si el Col·legi d'Advocats estima que el peticionari compleix els requisits legalment establits, o es dóna el supòsit de l'article 14 d'aquest reglament, es procedirà, en el termini de quinze dies previst en l'article 15 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, a la designació provisional d'advocat. Aquesta designació provisional es notificarà al sol·licitant i es comunicarà, en el mateix moment al Col·legi de Procuradors perquè, dins dels tres dies següents, designe procurador si la seua intervenció és preceptiva.

2. En aquest últim cas, el Col·legi de Procuradors comunicarà immediatament al d'Advocats la designació efectuada per a la seua constància en l'expedient, i, així mateix, la notificarà al sol·licitant.

3. Realitzada la designació d'advocat, i si és procedent de procurador, el Col·legi d'Advocats tindrà un termini de tres dies per a traslladar a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta l'expedient complet, així com les designacions efectuades, als efectes de verificació i resolució definitiva de la sol·licitud.

Article 17. Absència de designacions provisionals

En el cas que el Col·legi d'Advocats estime que el peticionari no compleix els requisits necessaris per a obtindre el dret d'assistència jurídica gratuïta, o en el cas que la pretensió principal continguda en la sol·licitud siga manifestament insostenible, sense fonament, o, per la seua reiteració, manifestament abusiva, comunicarà al sol·licitant en un termini de cinc dies que no ha efectuat el nomenament provisional d'advocat i, alhora, traslladarà la sol·licitud a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta perquè aquesta resolga definitivament.

La no-designació, en supòsits de sol·licituds que per la seua reiteració es consideren manifestament abusives, haurà de ser motivada.

Article 18. Reiteració de la sol·licitud

1. Quan el Col·legi d'Advocats, en el termini de quinze dies, a comptar des de la recepció de la sol·licitud o, si cal, de l'esmena, no haja realitzat cap de les actuacions previstes en els articles anteriors, el sol·licitant podrà reiterar la seua sol·licitud davant de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta.

2. Reiterada la sol·licitud, la Comissió demanarà del Col·legi la immediata tramesa de l'expedient junt amb un informe sobre la petició, i ordenarà alhora, quan resulte procedent, la designació provisional d'advocat i, si és preceptiu, de procurador.

Article 19. Instrucció del procediment

1. Rebut l'expedient, la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta disposarà d'un termini de trenta dies per a efectuar les comprovacions, demanar la informació que estime necessària per a verificar l'exactitud i realitat de les dades declarades pel sol·licitant, i dictar resolució en els termes previstos per l'article 17 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta. Així mateix, podrà demanar de l'administració Tributària corresponent la confirmació de les dades de caràcter tributari que consten en la documentació presentada amb la sol·licitud, sempre que ho estime indispensable per a dictar resolució. La petició d'aquesta informació es farà per mitjà d'escrit firmat pel secretari de la Comissió.

2. Així mateix, dins del termini establit en el paràgraf primer d'aquest article, la Comissió podrà sentir la part o les parts contràries en el plet o contra les que es pretenga exercitar l'acció, quan siguen conegudes i s'estime que poden aportar dades per a conèixer la real situació econòmica del sol·licitant. En el cas de no comparèixer aquestes abans del transcurs dels trenta dies, la Comissió continuarà la tramitació de la sol·licitud.

3. La fase d'instrucció del procediment per a reconèixer el dret a l'assistència jurídica gratuïta serà regida, en tot cas, pels principis de celeritat i sumarietat.

Article 20. Extensió temporal i material

1. En els termes establits per l'article 7 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta, i als efectes del present Reglament, s'entendrà que l'Assistència Jurídica Gratuïta s'estén a la interposició i successius tràmits dels recursos contra les resolucions que posen fi al procés en la corresponent instància, amb l'excepció prevista en el paràgraf tercer de l'article 7 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, i a l'anunci del recurs d'empara, conforme al que assenyala l'article 4.2 de l'Acord del ple del Tribunal Constitucional de 18 de juny de 1996.

2. L'errònia indicació del tipus de procediment en l'expedient no serà obstacle per a la seua validesa, de les designacions realitzades, o, si és procedent, del reconeixement del dret. A aquests efectes, l'advocat designat comunicarà al seu col·legi respectiu que el dret provisional o definitivament reconegut es farà valdre, per a la mateixa qüestió litigiosa, en procediment distint a l'indicat.

3. No serà d'aplicació el que disposa el paràgraf anterior en els supòsits en què el procediment a seguir obligue de tindre en compte, de conformitat amb l'article 3 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, els recursos i ingressos econòmics d'altres persones integrants de la unitat familiar, entre els quals no s'aprecien interessos contraposats en el nou procediment per al qual es comunica la modificació.

En aquests casos, el Col·legi d'Advocats demanarà de l'interessat la documentació complementària i requerirà a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta la devolució de l'expedient als efectes d'autoritzar o denegar la conversió del procediment.

Si el Col·legi d'Advocats denega la conversió, la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta arxivarà sense més l'expedient per canvi de circumstàncies, en el cas que no haja recaigut resolució definitiva. En el supòsit contrari, exercirà les seues facultats de revisió d'ofici en els termes establits per l'article 102 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i en l'article 24 del present reglament.

Article 21. Resolució

1. Realitzades les comprovacions pertinents, de conformitat amb allò que han establit l'article 17 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta i l'article 15 del Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, la Comissió dictarà resolució en què es reconega o denegue el dret d'assistència jurídica gratuïta, i, en el cas previst en l'article 5 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, determinarà quines de les prestacions que integren el dret són d'aplicació al sol·licitant.

2. Així mateix, als efectes d'allò que ha establit l'apartat 10 de l'article 6 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, quan el sol·licitant a qui es reconega el dret acredite ingressos per davall del salari mínim interprofessional, es farà menció expressa d'aquesta circumstància en la resolució.

3. La resolució estimatòria del dret implicarà la confirmació de les designacions d'advocat i, si escau, de procurador efectuades provisionalment pels col·legis d'Advocats i Procuradors. En el cas que aquestes designacions no s'hagueren produït, la Comissió requerirà immediatament dels col·legis el nomenament dels professionals que defensen i, si és procedent, representen el titular del dret.

4. La resolució desestimatòria ferma implicarà que les eventuals designacions d'ofici realitzades prèviament queden sense efecte i, per tant, el sol·licitant haurà de designar advocat i procurador de lliure elecció. En aquests casos, el peticionari haurà d'abonar els honoraris i drets econòmics ocasionats pels serveis efectivament prestats pels professionals designats d'ofici amb caràcter provisional.

5. En cap cas no podrà reclamar l'advocat, al procurador designat d'ofici, l'abonament d'honoraris.

Article 22. Notificacions i comunicacions

1. La resolució es notificarà en el termini comú de tres dies al sol·licitant, al Col·legi d'Advocats i, si és procedent, al de Procuradors, així com a les parts interessades, i es comunicarà al jutjat o tribunal que conega del procés, o al jutge degà de la localitat si aquell no s'haguera iniciat.

2. Les notificacions i comunicacions seran realitzades pel secretari de la Comissió, a través dels òrgans a què correspon donar suport administratiu i suport tècnic a les comissions, als quals s'ha fet referència en l'apartat 2 de l'article 7 del present reglament.

Article 23. Absència de resolució expressa

1. Transcorregut el termini de trenta dies, establit per a la instrucció i resolució de l'expedient, sense que la Comissió haja resolt expressament, quedaran ratificades les decisions prèviament adoptades pels col·legis d'Advocats i Procuradors, amb els efectes estimatoris o desestimatoris que en cada cas corresponguen.

2. Si els col·legis tampoc no hagueren adoptat cap decisió, conforme a allò que s'ha establit per l'article 13 del Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, la falta de resolució expressa de la Comissió en termini donarà lloc que la sol·licitud puga entendre's estimada, i procedirà, a petició de l'interessat, el jutge o tribunal que conega del procés, o el jutge degà competent si la sol·licitud es va realitzar abans de la iniciació d'aquell, a requerir dels col·legis professionals la designació d'advocat i, si escau, de procurador.

3. En el supòsit excepcional previst en l'apartat 2 de l'article 9 del Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, la falta de resolució expressa de la Comissió en termini donarà lloc que la sol·licitud puga entendre's desestimada.

Article 24. Revisió del dret

1. Als efectes del present Reglament s'entendrà que la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta és competent per a revisar d'ofici els seus actes quan es donen les circumstàncies previstes en el primer paràgraf de l'article 19 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta. Igualment, podrà revisar d'ofici els seus actes en els supòsits en què el sol·licitant haja passat a millor situació econòmica durant el transcurs del procés i quan a través de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o per qualsevol altre mode previst en l'article 17 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, s'obtinga informació suficient per a emetre un pronunciament exprés sobre la concessió o denegació del dret.

2. A l'efecte, la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta competent, en qualsevol moment, per iniciativa pròpia o a sol·licitud de l'interessat i previ dictamen favorable del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, declararà d'ofici la nul·litat de les resolucions de concessió del dret a l'assistència jurídica gratuïta que hagen posat fi a la via administrativa, o que no hagen sigut recorregudes en termini, en els supòsits previstos en l'article 19 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta i en el número 1 del present article, en els termes establits per l'article 102 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i de Procediment Administratiu Comú i, en conseqüència, revocarà el referit dret.

3. En els termes establits en l'article 19 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, la resolució per la qual es revoque el dret establirà l'obligació, per als que s'hagueren beneficiat de la seua concessió, de procedir al pagament de tots els honoraris i drets econòmics meritats pels professionals designats d'ofici, sense perjuí de les responsabilitats d'un altre ordre que, si és procedent, corresponguen. En cap cas no podrà reclamar l'advocat del procurador l'abonament dels seus honoraris.

Així mateix, dits beneficiaris hauran de reintegrar una quantitat equivalent al cost de la resta de les prestacions obtingudes en raó d'aquella concessió, i l'administració competent podrà exigir dit reembors per mitjà del procediment administratiu de constrenyiment previst en el Reglament General de Recaptació.

4. La mencionada resolució serà comunicada a l'interessat i als col·legis d'Advocats i Procuradors, si és procedent, a les parts interessades i al jutjat o tribunal que conega del procés. Els col·legis d'Advocats i Procuradors estaran obligats a compensar en el següent certificat trimestral, a què es refereix l'art. 42.1 del present Reglament, les quantitats percebudes per les corresponents intervencions dels professionals designats en l'expedient d'assistència jurídica gratuïta en què s'ha revocat d'ofici el dret concedit.

Article 25. Impugnació de la resolució

Les resolucions de la Comissió que de mode definitiu reconeguen o deneguen el dret, així com les que declaren d'ofici la nul·litat de resolucions de concessió i, en conseqüència, revoquen el dret en els termes establits per l'article 102 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i per l'article 24.2 del present Reglament, podran impugnar-se en els termes establits en l'article 20 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta.

Article 26. Requeriment judicial de designació d'advocat i procurador

De conformitat amb el que estableix l'article 21 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, podrà l'òrgan judicial que conega del procés requerir dels col·legis professionals el nomenament provisional d'advocat i procurador.

Títol IV

Organització dels serveis d'assistència lletrada,

defensa i representació gratuïtes

Article 27. Gestió col·legial dels serveis

1. Els Consells Superiors de Col·legis d'Advocats i de Col·legis de Procuradors, i els Col·legis d'Advocats i Procuradors, regularan i organitzaran, a través de les seues juntes de Govern, els serveis d'assistència lletrada i de defensa i representació gratuïtes, garantint en tot cas la seua continuïtat, atenent els principis d'eficiència i funcionalitat, de distribució objectiva i equitativa dels distints torns i mitjans i, quan el cens de professionals ho permeta, d'especialització per ordres jurisdiccionals.

2. Els sistemes de distribució dels distints torns i mitjans per a la designació dels professionals d'ofici seran públics per a tots els col·legiats i podran ser consultats pels sol·licitants d'assistència jurídica gratuïta.

Article 28. Serveis d'Orientació Jurídica

1. Cada col·legi d'Advocats comptarà necessàriament amb un Servei d'Orientació Jurídica que prestarà l'assessorament previ als peticionaris d'assistència jurídica gratuïta, la informació sobre el compliment dels requisits necessaris per al seu reconeixement i l'auxili en la redacció dels impresos normalitzats.

2. Els col·legis d'Advocats adoptaran les mesures necessàries per facilitar l'accés dels ciutadans als Serveis d'Orientació Jurídica i per difondre adequadament la localització de les seues dependències i funcions.

Article 29. Torn de guàrdia permanent

1. Per a la prestació del servei d'assistència lletrada al detingut, tots els col·legis d'Advocats constituiran un torn de guàrdia permanent, de presència física o localitzable dels lletrats, i a disposició del dit servei durant les 24 hores del dia.

2. Cada col·legi podrà, per a tot el seu territori o individualment per a cada una de les seues demarcacions, assignar guàrdies diàries o setmanals. El nombre de lletrats del torn de guàrdia haurà de ser suficient per a l'atenció adequada del servei, hi haurà d'haver-ne com a mínim un.

3. Totes les assistències, excepte les previstes en l'apartat 3 de l'article 40 d'aquest reglament, seran retribuïdes conforme a la partida “Assistència ordinària al detingut” que figura en el barem inclòs en l'annex II. Excepcionalment, quan la mitjana d'assistències diàries en cada demarcació territorial dels col·legis, amb inclusió de les previstes en el citat article 40.3, siga igual o superior a 3 per cada lletrat de guàrdia, es retribuirà aquest amb la compensació fixa prevista com a “Servei de guàrdia” en l'annex II d'aquest reglament.

4. Als efectes previstos en l'apartat anterior, les juntes de Govern de cada col·legi acordaran, al principi de cada any natural i amb validesa per a tot aquest, les demarcacions que estan subjectes al sistema de retribució fixa per dia de guàrdia. De dit acord es donarà trasllat a la Conselleria que assumisca les competències de justícia, que el podrà revocar si no resultara justificada en dites demarcacions la mitjana de tres assistències per lletrat i dia en l'exercici anterior.

Article 30. Formació i especialització

Sense perjuí dels requisits generals mínims de formació, especialització i prèvia experiència professional, que establisca el Ministeri de Justícia, per a la prestació de serveis d'assistència jurídica gratuïta, el departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia podrà establir requisits complementaris d'obligat compliment per als col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.

Article 31. Responsabilitat patrimonial

1. De conformitat amb allò que han establit l'article 26 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta i l'article 24 del Reglament d'Assistència Jurídica Gratuïta aprovat pel Reial Decret 2.103/1996, de 20 de setembre, els danys produïts pel funcionament dels serveis col·legials d'assistència jurídica gratuïta seran rescabalats conformement amb allò que disposa la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. L'anul·lació o modificació de les decisions adoptades pels col·legis professionals respecte de les designacions provisionals d'advocat i de procurador, que siguen acordades per les comissions d'Assistència Jurídica Gratuïta en el moment de dictar resolució, o pels òrgans judicials que resolguen les impugnacions previstes en l'article 20 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, no suposen en si mateixes títol d'imputació de responsabilitat als col·legis professionals.

3. La tramitació de les reclamacions d'indemnització s'ajustarà a allò que ha sigut previst pel Reial Decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s'aprova el Reglament dels Procediments de les Administracions Públiques en Matèria de Responsabilitat Patrimonial, en allò que siga d'aplicació i, en tot cas, amb les següents precisions:

a) El procediment de reclamació d'indemnització s'iniciarà per mitjà de sol·licitud de l'interessat, que es dirigirà i presentarà davant del col·legi professional que corresponga.

b) La resolució final del procediment serà adoptada per la Junta de Govern del Col·legi, previ dictamen de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta corresponent i del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana. En tot cas, la resolució final haurà de notificar-se a la comissió corresponent i al departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia.

Article 32. Coordinació entre Col·legis d'advocats i de procuradors

1. El reconeixement del dret d'assistència jurídica gratuïta comportarà, excepte en el supòsit de renúncia previst en l'article 28 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, la designació d'advocat i, si és procedent, de procurador.

2. Els Col·legis d'Advocats i Procuradors actuaran de manera coordinada per a efectuar simultàniament les designacions que procedisquen en cada cas, i no podran actuar alhora un advocat d'ofici i un procurador lliurement elegit, o viceversa, llevat que el professional de lliure elecció renuncie per escrit a percebre els seus honoraris o drets davant del titular del dret a l'assistència jurídica gratuïta i davant del col·legi en què es trobe inscrit.

3. En el moment d'efectuar la sol·licitud del dret a l'assistència jurídica gratuïta, o una vegada reconegut aquest, els interessats podran renunciar expressament a la designació d'advocat i procurador d'ofici, i podran nomenar lliurement professionals de la seua confiança. Dita renúncia haurà d'afectar simultàniament l'advocat i el procurador.

4. La renúncia posterior a la designació, que, així mateix, haurà d'afectar simultàniament l'advocat i el procurador designats d'ofici, haurà de ser comunicada expressament a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta i als corresponents col·legis professionals i no implicarà la pèrdua de les altres prestacions reconegudes per la concessió del dret d'assistència jurídica gratuïta. En aquest supòsit, el beneficiari del dret haurà de reintegrar les quantitats que, a càrrec de fons públics, hagen sigut abonades als professionals designats.

5. En cap cas no podrà retribuir-se més d'un advocat o procurador, per una mateixa actuació professional en el curs del mateix procés, a càrrec de fons públics, excepte el cas de mort o baixa en l'exercici de la professió.

6. Als efectes previstos en els apartats anteriors, els col·legis d'Advocats i de Procuradors adoptaran les mesures necessàries per a assegurar l'efectiva i mútua comunicació de les renúncies dels professionals a la percepció d'honoraris i drets, i de les dels interessats a les designacions d'ofici.

Article 33. Obligacions professionals

1. De conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, els professionals inscrits en els Serveis de Justícia Gratuïta desenrotllaran la seua activitat amb llibertat i independència de criteri, amb subjecció a les normes deontològiques i a les regles i directrius que disciplinen el funcionament dels serveis col·legials de justícia gratuïta.

En els procediments en què no siga preceptiva la intervenció de procurador, la designació de lletrat es farà als efectes d'assumir tant la defensa com la representació, sempre que, conforme a les lleis processals que siguen d'aplicació al procediment de què es tracte, dita representació puga ser assumida pel mateix lletrat.

2. Conformement amb el que estableix l'article 31.1 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, els advocats i procuradors designats d'ofici exerciran les seues funcions de forma real i efectiva fins a l'acabament del procediment en la instància judicial de què es tracte i, si és procedent, l'execució de la sentència, sempre que les actuacions processals en aquesta última fase es produïren dins dels dos anys següents a la resolució judicial dictada en l'última instància en què haja intervingut el mateix lletrat i procurador encarregat de l'execució.

Transcorregut el termini de dos anys a què es refereix el paràgraf anterior, les designacions realitzades s'entendran caducades. Només procedirà la designació de nou advocat i procurador per a la fase d'execució si es reconeix a l'interessat novament el dret a la justícia gratuïta, prèvia la tramitació del corresponent expedient.

3. Només en l'ordre penal podran els advocats excusar-se de la defensa, en els termes previstos en els paràgrafs segon i tercer de l'article 31 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta.

4. Conformement amb el que estableix l'apartat 5 de l'article 3 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, per a la prestació del servei d'assistència lletrada al detingut o pres no caldrà que aquest acredite prèviament mancar de recursos econòmics, però haurà de seguir-se el procediment establit per l'article 14 del present reglament.

Article 34. Insostenibilitat de la pretensió

1. Conforme al que estableix l'article 32 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, quan l'advocat designat per a un procés considere insostenible la pretensió que haja motivat la sol·licitud d'assistència jurídica gratuïta, haurà de comunicar-ho a la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta dins dels sis dies següents a la seua designació, per mitjà de la presentació d'un informe, degudament motivat, en què expose els arguments jurídics en què fonamenta la seua decisió, i es tramitarà a continuació conforme al que preveuen els articles 32 a 35 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta.

2. A efectes de l'organització dels torns, l'advocat que emeta l'informe d'insostenibilitat mantindrà el mateix ordre de prelació que li corresponia abans de la seua designació, quan es donen les circumstàncies previstes en l'article 34 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta.

3. Tots els col·legis d'Advocats portaran un registre especial en què es farà constància dels expedients tramitats amb motiu de les insostenibilitats de la pretensió formulades pels seus col·legiats.

4. Només es procedirà al pagament de les peticions d'insostenibilitat que resulten estimades, conforme al que estableix l'annex II, prèvia acreditació documental davant de cada col·legi i sense necessitat de presentació de cap dels talons emesos, que seran automàticament anul·lats.

Article 35. Reintegrament econòmic

1. Als efectes del present reglament, s'entendrà que el crèdit per costes a què es refereix l'article 36.1 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta, estarà especialment afecte al pagament de les distintes partides que les integren conforme a la taxació, sense que puga ser objecte de disposició o afectació a favor de persones o entitats distintes de les que hagen prestat en el procés cadascun dels serveis pels quals es meriten.

2. Als efectes previstos en l'article 36.2 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, qualsevol interessat podrà, dins dels tres anys següents a l'acabament del procés, posar en coneixement de la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta les circumstàncies que acrediten la millor fortuna de qui haja litigat amb reconeixement d'aquest dret. La Comissió donarà audiència al litigant emparat per aquest, pel termini de deu dies, perquè puga formular al·legacions. Si la Comissió ho considera necessari, ho hagen demanat o no les parts, s'obrirà un període de prova pel termini que s'assenyale, sense que puga excedir de trenta dies, en el qual la Comissió podrà fer ús de les facultats previstes en l'article 17 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta. Practicada la prova o demanada la informació que s'estime necessària, es donarà trasllat per a informe al Gabinet Jurídic de la Generalitat Valenciana. Si aquest és desfavorable, la Comissió desestimarà la petició; si és favorable, la Comissió dictarà la resolució que estime procedent. Contra la resolució estimatòria o desestimatòria de la Comissió, cabrà el recurs previst en l'article 20 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'Assistència Jurídica Gratuïta.

3. Als efectes previstos en l'art. 36.3 de la Llei 1/1996, de 10 de gener, s'entendrà no computable el valor de l'habitatge que constituïsca domicili habitual de la persona a qui s'exigisca el pagament de les costes, sempre que es tracte de primer habitatge i no siga sumptuari. Es considera habitatge sumptuari el que reunisca els requisits establits en l'article 4.2 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'Arrendaments Urbans, i es computarà la renda per mitjà de la capitalització al 4% del valor real d'aquella.

Títol V

Subvenció i supervisió dels serveis

d'assistència jurídica gratuïta

Article 36. Subvenció

1. El departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia subvencionarà, a càrrec de les seues dotacions pressupostàries, la implantació i prestació dels serveis d'assistència jurídica gratuïta pels col·legis d'Advocats i Procuradors.

L'import de la subvenció s'aplicarà fonamentalment a retribuir les actuacions professionals previstes en els apartats 1 a 3 de l'article 6 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, sempre que tinguen per destinataris els que hagen obtingut el reconeixement del dret a l'assistència jurídica gratuïta.

2. Els lliuraments de les subvencions s'efectuaran trimestralment.

Article 37. Despeses de funcionament i infraestructura

1. L'import màxim de la subvenció que podrà ser destinat pels col·legis i consells Superiors a atendre les despeses derivades del funcionament operatiu dels serveis d'assistència jurídica gratuïta, de les unitats encarregades de l'assessorament i l'orientació previs al procés als ciutadans i de la qualificació provisional de les pretensions sol·licitades, no podrà superar en cap cas el 8 per 100 del crèdit total consignat a l'efecte en el pressupost de cada exercici, segons allò que ha establit l'article 38 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta.

2. El departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia distribuirà aquests fons entre els col·legis i consells, d'acord amb les necessitats d'aquests i tenint en compte les característiques específiques de cadascun d'aquests i el volum d'assumptes.

Article 38. Gestió col·legial de la subvenció

1. El departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia distribuirà entre els col·legis d'Advocats i Procuradors l'import de la subvenció que corresponga a cadascun, en funció del nombre d'actuacions professionals realitzades i acreditades per aquests davant aquest, durant el trimestre immediatament anterior al de cada lliurament i conforme al barem previst en els annexos I i II d'aquest reglament.

2. Els consells Superiors de Col·legis i els col·legis, quant a entitats col·laboradores per a la gestió de la subvenció, estaran subjectes a les regles i obligacions establides per la normativa per a dits subjectes.

3. El control financer sobre els perceptors de les subvencions concedides en aplicació del present Reglament serà efectuat, en substitució de la intervenció prèvia, per procediments d'auditoria.

Article 39. Retribució per barem

1. La retribució dels advocats i procuradors designats d'ofici es realitzarà conforme a les bases econòmiques i mòduls de compensació fixats en atenció a la tipologia de procediments en què intervinguen dits professionals.

2. Els mòduls i bases econòmiques de referència, aplicables a partir de l'entrada en vigor d'aquest reglament, seran els que es determinen en els annexos I i II.

Per ordre del departament competent en matèria de justícia i en funció de les dotacions pressupostàries, els mòduls i bases de compensació seran actualitzats amb periodicitat.

Article 40. Meritació de la indemnització

1. Els advocats i Procuradors designats d'ofici meritaran la indemnització corresponent conforme al barem establit en els annexos I i II d'aquest reglament, una vegada acrediten documentalment davant del seu respectiu col·legi la intervenció professional realitzada.

2. Quan es tracte del servei d'assistència lletrada al detingut, la indemnització es meritarà una vegada finalitzada la intervenció, bé per mitjà del sistema de pagament per dia de guàrdia (Servei de Guàrdia), bé per mitjà del pagament per Assistència Ordinària.

El pagament per Assistència Ordinària procedirà en aquells col·legis o demarcacions en què, per no concórrer una mitjana superior a tres o més assistències per lletrat i dia, no estiga implantat el sistema de pagament per Servei de Guàrdia. En aquest cas, la retribució de cada lletrat es farà conforme al nombre d'assistències prestades, excepte el que disposa l'apartat 3 d'aquest article i sense que l'import de la retribució per un dia de guàrdia puga excedir, qualsevol que siga el nombre de les realitzades, del doble de la quantitat ordinària assignada per dia de guàrdia per als col·legis o demarcacions que tinguen implantat aquest sistema.

El pagament pel Servei de Guàrdia procedirà, amb els requisits i formalitats previstos en l'article 29.4, en aquells col·legis o demarcacions en què concórrega una mitjana superior a tres o més assistències per lletrat i dia. En aquests casos, cada lletrat atendrà fins a un màxim de sis assistències diàries i en el cas que, per necessitats del servei, supere dit límit, meritarà, a efectes retributius i conformement amb el que estableix l'annex II, l'import corresponent a una altra guàrdia addicional, excepte el que disposa l'apartat següent.

3. Totes les actuacions d'un procediment penal, inclosa l'assistència al detingut o pres davant dels jutjats, tindran la consideració de defensa per torn d'ofici als efectes de meritació de la subvenció, llevat que no es produïsca la designació en els termes previstos en l'article 17 d'aquest reglament.

4. L'acreditació documental a què es referix el paràgraf primer del present article s'haurà d'efectuar per mitjà de l'aportació, segons el model establit en l'annex IV, del corresponent taló.

El taló, degudament segellat, serà facilitat a advocats i procuradors pels corresponents col·legis, i haurà d'identificar en aquest i en la matriu el sol·licitant, el número d'expedient, el professional designat i la data de la designació.

Els lletrats i procuradors hauran d'emplenar el taló amb les dades identificadores de l'òrgan judicial, procediment i fase processal aconseguida, perquè, una vegada realitzada l'actuació professional de què naix la meritació de la indemnització, siga segellat per l'òrgan judicial o pel centre de detenció.

Article 41. Verificació dels serveis prestats

Els col·legis hauran de verificar l'efectiva prestació dels serveis per part dels professionals, per mitjà de l'oportuna justificació documental que conservaran a disposició dels respectius Consells Superiors i de l'administració, fins a un màxim de cinc anys.

Article 42. Procediment d'aplicació de la subvenció

1. Dins del mes natural següent al de l'acabament de cada trimestre, els col·legis d'Advocats i de Procuradors remetran al departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia un certificat que continga les dades relatives al nombre i classe d'actuacions realitzades per cada col·legi al llarg del trimestre anterior, i els possibles reintegraments derivats de quantitats percebudes per intervencions dels professionals designats en expedients de justícia gratuïta en què s'ha revocat d'ofici el dret o que han obtingut l'abonament dels seus honoraris professionals conforme a les regles establides per l'article 36 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta, junt amb la justificació del cost econòmic total associat a aquests.

2. En funció de dites certificats, el departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia efectuarà a continuació els lliuraments trimestrals que corresponguen, sense perjuí de les posteriors regularitzacions que procedisquen una vegada complimentat en la seua totalitat el control financer, per mitjà d'auditoria, previst en l'article 38.3 del present Reglament.

Article 43. Comptes separats

1. Els col·legis d'Advocats i de Procuradors hauran d'ingressar en compte separat les quantitats lliurades per atendre les finalitats referides en la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta i en aquest reglament.

2. Els interessos meritats, si cal, pels esmentats comptes s'aplicaran a despeses de funcionament dels serveis.

Títol VI

Assistència pericial gratuïta

Article 44. Contingut de la prestació

1. El reconeixement del dret a l'assistència jurídica gratuïta eximirà els seus titulars de l'obligació d'abonar les despeses derivades de les actuacions pericials practicades al llarg del procés per al qual va sol·licitar dit dret.

2. L'assistència pericial gratuïta serà duta a terme per les persones i entitats mencionades en l'apartat 6 de l'article 6 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta. D'aquesta manera, només excepcionalment, podrà prestar-se assistència pericial gratuïta per part de tècnics privats, quan concórreguen les següents circumstàncies:

a) Inexistència de tècnics, en la matèria de què es tracte, dependents dels òrgans jurisdiccionals o de les administracions públiques.

b) Resolució motivada del jutge o tribunal per la qual s'estime pertinent la concreta actuació pericial.

Article 45. Abonament d'honoraris

1. L'abonament dels honoraris meritats pels professionals privats al·ludits en l'article anterior correrà a càrrec del departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia, excepte en els següents casos:

a) Quan en la sentència que pose fi al procés hi haja pronunciament sobre costes a favor del titular del dret a l'assistència jurídica gratuïta.

b) Quan, vencent en el plet el titular del dret a l'assistència jurídica gratuïta i no havent en la sentència pronunciament exprés sobre costes, els beneficis obtinguts per aquell en el procediment superen en tres vegades la quantia de les costes causades en la seua defensa.

2. En el cas que en la sentència que pose fi al procés siga condemnat en costes el titular del dret a l'assistència jurídica gratuïta, quedarà aquest obligat a abonar els peritatges realitzats per tècnics privats, si dins dels tres anys següents a l'acabament del procés passara a millor situació econòmica.

Per a fer efectiva dita obligació, serà d'aplicació el procediment administratiu de constrenyiment previst en el Reglament General de Recaptació.

Article 46. Cost econòmic de les proves pericials

1. Abans de la realització de la prova pericial, el tècnic privat designat conforme al que preveu el paràgraf segon de l'article 6.6 de la Llei d'Assistència Jurídica Gratuïta remetrà al departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia, per a la seua aprovació, una previsió del cost econòmic d'aquella, que inclourà necessàriament els extrems següents:

a) Temps previst per a la realització de la perícia i valoració del cost per hora.

b) Despeses necessàries per a la seua realització.

c) Còpia de la resolució judicial que va donar lloc a la realització de la prova.

2. La minuta d'honoraris s'ajustarà a la previsió del cost econòmic aprovada conforme al que disposa l'apartat anterior. Per a la seua meritació, el professional aportarà, a més, documents que acrediten el reconeixement del dret a l'assistència jurídica gratuïta de qui va instar la prova pericial i pronunciament de l'òrgan judicial sobre les costes generades pel procés.

ANNEX III

Model de sol·licitud

Sol·licitud d'assistència jurídica gratuïta

Per tal d'acreditar la concurrència dels requisits legals per al reconeixement del dret a l'assistència jurídica gratuïta,

DECLARE

Que les dades que relacione a continuació són certes, completes i sense cap omissió, i que pretenc litigar tan sols per drets propis.

Igualment, declare saber que:

1r. Aquesta sol·licitud no suspén per si mateixa el curs del procés, i s'haurà de sol·licitar personalment a l'òrgan judicial la suspensió del transcurs de qualsevol termini que poguera provocar-me indefensió o preclusió de tràmit.

2n. Les meues dades seran incloses en un fitxer de caràcter automatitzat, i seran destinataris de la informació el SOJ del Col·legi d'Advocats competent, la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta, el departament de la Generalitat Valenciana que tinga atribuïdes les competències en matèria de justícia i l'òrgan judicial que conega del plet principal.

La resposta a les dades sol·licitades és de caràcter obligatori i la negativa a subministrar-la suposarà la desestimació de la sol·licitud.

Conec el meu dret d'accés, rectificació i cancel·lació de dades.

3r. La desestimació d'aquesta sol·licitud per la Comissió d'Assistència Jurídica Gratuïta implicarà, si és procedent, l'abonament d'honoraris i drets econòmics ocasionats per la intervenció dels professionals provisionalment designats.

4t. La declaració errònia, falsa o amb ocultació de dades rellevants comportarà la revocació del reconeixement del dret, i produirà l'obligació de pagament de les prestacions obtingudes, sense perjuí de les responsabilitats d'un altre ordre que corresponguen.

... , ... d ... de ...

(signatura)

* Abans d'emplenar l'imprès llegiu detingudament el contingut de la declaració i les instruccions contingudes en l'última pàgina)

1. Dades personals

A) DECLARANT:

Nom:

1r cognom:

2n cognom:

DNI:

Data de naixement:

Estat civil:

Professió:

Adreça: Carrer/plaça: Núm. :

Localitat: Cod. post. :

Província:

Telèfon:

B) CÒNJUGE : (1)

Nom:

1r cognom:

2n cognom:

DNI:

Data de naixement:

Estat civil:

Professió:

Adreça: Carrer/plaça: Núm. :

Localitat: Cod. post :

Província:

Telèfon:

C) FAMILIARS QUE CONVIUEN AMB EL DECLARANT:

Parentiu Nom 1r cognom 2n cognom Edat

2. Dades econòmiques

A) INGRESSOS ANUALS PER UNITAT FAMILIAR:

Origen (2) Import brut Concepte (3)

B) PROPIETAT DE BÉNS IMMOBLES:

Origen (2) Tipus (4) Valoració (5) Càrregues (6)

C) PROPIETAT DE BÉNS MOBLES:

Origen (2) Tipus (7) Valoració (8)

D) ALTRES BÉNS:

Origen (2) Descripció Valoració

3. ALTRES DADES D'INTERÉS (9)

4. PRETENSIÓ A DEFENDRE (10)

Quan el procediment està iniciat:

– Jutjat: Núm. procediment:

– Assumpte:

– Nom i cognoms del contrari:

Procediment a iniciar:

Assumpte:

Partit Judicial competent:

5. Documentació que ha d'adjuntar

– Fotocòpia del document nacional d'identitat o passaport del sol·licitant.

– Fotocòpia de la targeta de residència, només en cas de ser estranger el sol·licitant.

– Fotocòpia del llibre de família.

– Certificat d'empadronament del sol·licitant i de la resta de persones amb les quals convisca.

– Fotocòpia de les tres últimes nòmines (11).

– Certificat de liquidació de l'IRPF i del patrimoni o, en cas de no haver-ho realitzat, certificat negatiu (11)

– Certificat de l'INEM de període de desocupació i percepció de subsidis i fotocòpia de la targeta de demanda d'ocupació (11).

– Certificat de l'INSS o de l'organisme competent de què s'estiga percebent pensió (11).

– Certificat acreditatiu del pagament d'impostos locals.

– Fotocòpia dels títols de propietat de béns immobles.

– Si cal, fotocòpia del contracte d'arrendament de l'habitatge habitual i fotocòpia de l'últim rebut bancari.

– Certificats de depòsits i de saldos en comptes corrents o llibretes d'estalvi, participacions en fons d'inversió o certificats negatius, si cal.

– Fotocòpia del permís de circulació o certificat de la Direcció Provincial de Trànsit (12).

* Llegiu atentament aquestes instruccions abans d'emplenar l'imprès

(1) L'apartat 1.B) haureu de complimentar-lo únicament si està casat.

(2) Heu d'identificar si el perceptor és el declarant, el cònjuge, fills o altres familiars.

(3) Heu d'indicar si es tracta de salaris, pensions per jubilació o invalidesa, baixes per incapacitat laboral transitòria, dividends d'accions o obligacions, rendes per arrendaments, beques, etc.

(4) Especifiqueu si es tracta d'habitatge habitual, altres habitatges, finques, solars, places de garatge, locals comercials, llotges, pavellons industrials, etc.

(5) Indiqueu quin és el seu valor de mercat, i, si el desconeix, indiqueu el valor escripturat o el cadastral.

(6) Hipoteques o crèdits que graven aqueix bé.

(7) Especifiqueu si es tracta de cotxe, motocicleta, ciclomotor, llanxes, iots, joies, etc. En cas de cotxe i motocicleta heu d'indicar marca, model i matrícula.

(8) Indiqueu quin és el seu valor de mercat.

(9) En aquest apartat heu de fer constar totes aquelles dades que no han tingut cabuda en els apartats anteriors i que tenen transcendència per a la seua economia familiar. Per exemple, declarant o familiars amb grans minusvalideses declarades o demostrables, estat de salut, obligacions que pesen sobre el declarant, cost del procés, etc.

(10) Heu d'explicar la pretensió que desitgeu fer valdre i el motiu pel qual desitgeu acudir davant dels òrgans judicials. En cas de separació o divorci heu d'indicar si és contenciós, de mutu acord o d'un amb el consentiment de l'altre, marcant amb una X en la corresponent casella. En cas d'execució de sentència heu d'indicar la data d'aquesta i aportar una fotocòpia.

(11) De tots els integrants de la unitat familiar i de la resta de persones que convisquen amb el sol·licitant.

(12) Només en cas de delictes contra la seguretat del trànsit.

Sabent que la unitat familiar està integrada:

a) Si estic casat, i no separat legalment: per mi, el meu cònjuge i els meus fills menors d'edat no emancipats.

b) Si estic fadrí, separat legalment o divorciat: per mi i els meus fills menors d'edat no emancipats.

Documentació que he d'aportar:

– Fotocòpia del document nacional d'identitat o passaport del sol·licitant.

– Fotocòpia de la targeta de residència, només en cas de ser estranger.

– Fotocòpia del llibre de família.

– Certificat d'empadronament.

– Fotocòpia de les tres últimes nòmines.

– Certificat de liquidació de l'IRPF i del patrimoni o, en cas de no haver-lo realitzat, certificat negatiu.

– Certificat de l'INEM del període de desocupació i percepció de subsidis i fotocòpia de la targeta de demanda d'ocupació.

– Certificat de l'INSS o de l'organisme competent de què s'estiga percebent pensió, o en cas de no percebre-la, certificat negatiu

– Certificat acreditatiu del pagament d'impostos locals.

– Fotocòpia dels títols de propietat de béns immobles.

– Si és procedent, fotocòpia del contracte d'arrendament de l'habitatge habitual i fotocòpia de l'últim rebut bancari.

– Certificats de depòsits i de saldos en comptes corrents o llibretes d'estalvi, participacions en fons d'inversió o certificats negatius, si és procedent.

Mapa web