Ficha disposicion

Ficha disposicion





Ordre de 23 de novembre de 1990, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es desplega el Decret 79/1984, de 30 de juliol, sobre l'aplicació de la Llei 4/1983, d'Us i Ensenyament del Valencià.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 1496 de 04.03.1991
Referència Base de Dades:  0631/1991
 



Ordre de 23 de novembre de 1990, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es desplega el Decret 79/1984, de 30 de juliol, sobre l'aplicació de la Llei 4/1983, d'Us i Ensenyament del Valencià.

D'acord amb el que estableix l'article tercer de la Constitució Espanyola i amb l'article setè de l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, la concreció dels quals es du a terme en la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'Us i Ensenyament del Valencià, ja és una realitat la incorporació plena del valencià als plans d'ensenyament en tots els nivells educatius fent realitat que els alumnes, al final dels cicles escolars, coneguen igualment ambdues llengües oficials.

La consecució d'aquest manament legal ha estat reforçada per l'ús del valencià com a llengua vehicular d'ensenyament, el qual s'ha anat incrementant progressivament als diferents nivells educatius considerant el context sociolingüístic de la localitat o del centre, segons el que considera el capítol segon del Decret 79/1984, de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana.

Aquest ensenyament, durant els darrers anys, ha augmentat significativament en centres ubicats en zones altament necessitades d'integració lingüística d'acord amb la seua realitat sociolingüística peculiar, i ha originat la creació d'unitats amb majoria d'alumnes no valenciano-parlants, els quals han rebut Durs primers ensenyaments en valencià seguint una metodologia activo-comunicativa que és anomenada per la psicolingüística i la pedagogia: metodologia d'immersió lingüística.

En funció de les mesures específiques que l'aplicació correcta d'aquesta metodologia exigeix, per tal d'aprofundir en l'aplicació de la Llei i prosseguir de manera satisfactòria el procés de recuperació lingüística, partint del que estableixen les Ordres d'1 de setembre de 1984, de 6 de juny de 1986 i de 31 de gener de 1987, d'aquesta Conselleria de Cultura, Educació i Ciència,

ORDENE

Article primer

Els centres públics d'ensenyament obligatori on s'haja d'aplicar als primers cursos de l'ensenyament, una metodologia activo-comunicativa per tal d'aconseguir que els alumnes no valenciano-parlants, en acabar els estudis obligatoris, dominen per igual les dues llengües: valencià i castellà, seran catalogats, a tots els efectes, Centres d'Immersió Lingüística.

Article segon

Podran acollir-se a aquest Programa els centres ubicats en zones altament necessitades d'integració d'acord amb la seua realitat sociolingüística peculiar, i segons les dades expressades en l'últim padró municipal d'habitants pel que fa al coneixement del valencià.

Article tercer

Els centres que opten per aquest programa d'ensenyament hauran de seguir, per a la seua autorització, la legislació vigent pel que fa al valencià com a llengua vehicular:

- La direcció del centre, conjuntament amb el claustre de professors, determinarà les mesures organitzatives i didàctiques necessàries i elaborarà el Projecte Educatiu adient, el qual serà presentat al Consell Escolar per a l'obtenció del vist-i-plau.

- El Projecte Educatiu i l'acta d'aquest Consell Escolar seran tramesos, per a la seua aprovació definitiva, a la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa a través dels Serveis Territorials, durant els 5 primers mesos del curs anterior al de la seua aplicació.

- En prendre'n coneixement el director general d'Ordenació i Innovació Educativa aprovarà el Pla Educatiu, si escau, i ho comunicarà a la Direcció General de Centres i Promoció Educativa per a la seua inclusió o modificació al Catàleg de Centres corresponent.

- Així mateix, quan un centre catalogat com a Centre d'Immersió Lingüística deixe de seguir aquesta metodologia, la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa ho comunicarà a la Direcció General de Centres i Promoció Educativa per tal d'efectuar la corresponent modificació al Catàleg de Centres.

Article quart

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència determinarà, d'acord amb l'article 9é, punt 2 del Decret 79/1984, de 30 de juliol, els centres considerats com a Centres d'Immersió Lingüística.

Article cinquè

Per tal d'aconseguir els objectius d'aquest Programa l'Administració garantirà:

a) Que les places dels centres classificats -com a d'immersió- per aquest Programa, siguen catalogades en valencià.

b) Que sempre que el nombre d'alumnes ho requeresca, als nivells de Pre-escolar i Cicle Inicial, hi haja per cada dues unitats l'increment d'un professor de suport, mentre que aquest increment al Cicle Mitjà, serà d'un professor per cada tres unitats.

Article sisé

La funció genèrica d'aquest professor de suport serà incrementar el nombre i la qualitat de les interaccions comunicatives, xiquet-adult, per tal que els alumnes assolesquen un nivell de competència, per igual, en ambdues llengües. Seran funcions específiques del professor de suport:

1. Contribuir a superar la mancança de competència comunicativa en valencià, mitjançant la conversa directa amb els alumnes.

2. Elaborar i treballar conjuntament amb el tutor els criteris que guiaran el treball lingüístic a l'aula.

3. Treballar amb grups menuts per tal d'afavorir l'increment de situacions d'intercomunicació, alumne-professor, en valencià, que sense aquesta- mena d'activitats no s'hi podrien desenvolupar.

4. Afavorir, mitjançant el seu treball, la coordinació metodològica entre les diferents unitats del centre amb alumnes d'aquest Programa.

5. Possibilitar les funcions d'observació i avaluació dels processos d'interactuació dins l'aula que permetran conéixer i millorar l'aplicació de la metodologia d'aquest Programa previst en el Projecte Educatiu del centre.

Article seté

Per tal de possibilitar l'aplicació correcta de la metodologia comunicativa pròpia del Programa d'Immersió, la Direcció General de Centres i Promoció Educativa d'acord amb la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, determinarà el nombre màxim d'alumnes per unitat que, en cap cas, no superarà la ratio de 25 alumnes per unitat.

Article vuité

Per tal d'aconseguir els resultats òptims en l'aplicació d'aquest programa, l'Administració educativa n'aplicarà un de formació específica adreçat als mestres dels centres amb Programa d'Immersió.

Article nové

L'Administració, a través del Servei d'Ensenyament del Valencià, garantirà l'orientació, seguiment i suport tècnic per a l'ensenyament en valencià, mitjançant els assessors didàctics, específics per a aquest Programa.

Article deu

La Inspecció Educativa farà el seguiment i l'avaluació d'aquest programa específic d'acord amb els objectius previstos.

DISPOSICIO ADDICIONAL

Els centres que figuren en l'annex, i que amb anterioritat a la publicació d'aquesta Ordre, tenen reconegut el seu Pla Educatiu, són considerats Centres d'Immersió Lingüística a tots els efectes.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritzen les direccions generals d'Ordenació i Innovació Educativa, de Centres i Promoció Educativa, i de Règim Econòmic i Personal, perquè dicten les instruccions necessàries en l'àmbit de les respectives competències per tal d'acomplir el que disposa aquesta Ordre.

Segona

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 23 de novembre de 1990.

El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

ANTONI ESCARRE I ESTEVE

Veure annex

Mapa web