Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 39/1998, de 31 de març, del Govern Valencià, d'ordenació de l'educació per a l'atenció de l'alumnat amb necessitats educatives especials.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3224 de 17.04.1998
Número identificador:  1998/Q2955
Referència Base de Dades:  0657/1998
 



DECRET 39/1998, de 31 de març, del Govern Valencià, d'ordenació de l'educació per a l'atenció de l'alumnat amb necessitats educatives especials. [1998/Q2955]

Preàmbul

La Constitució espanyola de 1978, en l'article 49, encomana als poders públics de realitzar una política d'integració a favor dels discapacitats físics, sensorials i psíquics, als quals s'ha de prestar tant l'atenció especialitzada que requereixen com emparar-los perquè gaudisquen dels drets recollits en el títol I.

La Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'Integració Social dels Minusvàlids (LISMI), per tal de desenrotllar l'article 49 de la Constitució, estableix els principis de normalització i de sectorització dels serveis, d'integració i d'atenció individualitzada que han de presidir les actuacions de l'administració en tots els nivells i àrees, en relació amb les persones discapacitades.

En aplicació i desenrotllament d'aquests principis en l'àmbit educatiu, el Reial Decret 334/1985, de 6 de març, d'Ordenació de l'Educació Especial, va establir un conjunt de mesures tant d'ordenació com de planificació tendents a la progressiva transformació del sistema educatiu per tal de garantir que els alumnes amb necessitats especials puguen assolir, en el major grau possible, els objectius educatius establits amb caràcter general per a tot l'alumnat, i aconseguir, en conseqüència, una major qualitat de vida en els àmbits personal, social i laboral. Aquesta norma ha sigut derogada pel Reial Decret 696/1995, de 28 d'abril, que regula els aspectes relatius a l'ordenació, la planificació de recursos i l'organització de l'atenció educativa dels alumnes amb necessitats educatives especials temporals o permanents.

Amb aquesta finalitat, s'han pres iniciatives per a afavorir l'educació de l'alumnat amb necessitats educatives especials en contextos escolars normalitzats, en el major grau possible, i s'han creat condicions perquè determinats centres, en cada zona geogràfica, disposen de recursos personals i materials suficients per a adaptar la resposta educativa, ja siga des del punt de vista curricular o des de l'organitzatiu, a les necessitats particulars d'aquests alumnes, així com per a garantir la formació i l'assessorament psicopedagògic dels professors i especialistes, si bé cal avaluar i actualitzar el programa d'integració portat a terme fins ara.

La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE), es va promulgar per tal de superar les disfuncions que manifestava el sistema educatiu i de donar una resposta adequada a les exigències d'aquest i del futur en l'educació de tots els ciutadans: amplia l'educació bàsica i obligatòria, reordena el sistema educatiu en noves etapes i nivells, dóna a la Formació Professional un nou enfocament que n'assegura la vinculació en el món laboral, introdueix el principi de comprensibilitat, compatible a partir d'una progressiva diversificació; estableix una formació personalitzada que propicia l'educació integral en coneixements, destreses i valors que atenguen la diversitat d'interessos, capacitats i motivacions dels alumnes; i atorga una major autonomia als centres educatius per a adequar els principis bàsics del nostre sistema educatiu a les característiques del context, tot concedint un pes específic a la formació del professorat perquè actue com a mediador del procés d'ensenyament i aprenentatge en una tasca docent planificada i coordinada.

Quant a l'educació de l'alumnat amb necessitats educatives especials, la LOGSE consagra els principis introduïts per la LISMI i recollits en el Reial Decret 334/1985, de 6 de març, anteriorment mencionat, encara que donant una nova dimensió en el marc d'una educació comprensiva oberta a la diversitat de necessitats dels alumnes.

El concepte de diversitat remet al fet que tots els alumnes tenen unes necessitats educatives pròpies i específiques per a accedir a les experiències d'aprenentatge, la satisfacció de les quals requereix una atenció pedagògica individualitzada. Aquesta atenció pot ser proporcionada, per a la majoria d'ells, a través de les actuacions pedagògiques habituals en els centres escolars i en les aules. Tanmateix, a vegades les necessitats educatives d'alguns alumnes requereixen, per a ser satisfetes com cal, l'adopció d'actuacions de caràcter pedagògic, curricular i organitzatiu, així com altres sobre la utilització de recursos específics, que són distintes a les habituals.

No obstant això, no totes les necessitats educatives especials són de la mateixa naturalesa ni tenen un mateix origen ni requereixen, per a ser ateses, actuacions i mitjans extraordinaris semblants. Per una part, cal distingir les necessitats especials que es manifesten de manera temporal o transitòria de les que tenen caràcter d'estabilitat o permanència al llarg de l'escolarització. Per altra part, el seu origen pot atribuir-se a diverses causes relacionades, fonamentalment, amb el context familiar, social o cultural, la història educativa i escolar dels alumnes i les condicions personals derivades bé de discapacitats psíquiques, motores o sensorials, o bé d'una sobredotació.

L'atenció a la diversitat ha d'afavorir la qualitat de l'oferta educativa general en termes de currículum i d'ajuda al procés d'aprenentatge a més d'actuar sobre les condicions personals de determinats alumnes.

Una educació de qualitat capaç de respondre a les distintes necessitats dels alumnes ha de poder atendre els alumnes amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de discapacitat com de condicions de sobredotació, així com les derivades de situacions socials.

Per això, la gran aspiració i la millor garantia per a normalitzar i optimitzar el procés educatiu de l'alumnat amb necessitats educatives especials és la consecució de centres escolars de qualitat, oberts i permeables a les necessitats de tot l'alumnat. Només quan l'alumnat manifeste necessitats educatives especials, derivades de condicions de discapacitat de caràcter greu i permanent que no pogueren ser satisfetes en els centres ordinaris, seria aconsellable l'escolarització en centres d'educació especial que comporten, en determinats casos, l'oferta educativa més adequada.

D'altra banda, la Generalitat Valenciana ha regulat amb caràcter propi, per a l'àmbit de la Comunitat Valenciana, els serveis especialitzats d'orientació educativa, psicopedagògica i professional per mitjà del Decret 131/1994, de 5 de juliol, del Govern Valencià, el procediment per a l'elaboració del dictamen d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats educatives especials a través de l'Ordre de l'11 de novembre de 1994, de la Conselleria d'Educació i Ciència, i la regulació dels programes de garantia social durant el període d'implantació anticipada del segon cicle de l'Educació Secundària Obligatòria per mitjà de l'Ordre del 22 de març de 1994, de les conselleries d'Educació i Ciència i de Treball i Afers Socials i els programes de diversificació curricular en l'Educació Secundària Obligatòria per mitjà de l'Ordre de 22 d'abril de 1994, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. Així mateix, es regula també l'educació de les persones adultes a través de la promulgació de la Llei 1/1995, de 20 de gener; la defensa i protecció de la infància a través de la promulgació de la Llei 7/1994, de 5 de desembre, i la salut escolar a través de la Llei 1/1994, de 28 de març, de la Generalitat Valenciana.

La Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, estableix en l'article 35 la competència plena de la Generalitat Valenciana per a la regulació i l'administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells, graus, modalitats i especialitats.

Tot això motiva la necessitat d'establir un marc normatiu propi de la Comunitat Valenciana sobre els aspectes referents a l'ordenació, la planificació de recursos i l'organització de l'atenció educativa de l'alumnat amb necessitats educatives especials temporals o permanents i en desenrotllament dels articles 36 i 37 de la LOGSE, a l'empara de la disposició final primera 2 de la llei esmentada.

En virtut de la normativa legal a proposta del conseller de Cultura, Educació i Ciència, amb el dictamen previ del Consell Escolar Valencià, conformement amb el Consell Jurídic Consultiu i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià en la reunió del dia 31 de març de 1998,

DECRETE

Capítol I

Àmbit d'aplicació

Article 1

És objecte d'aquest decret regular l'atenció educativa de l'alumnat amb necessitats educatives especials, temporals o permanents, derivades de la seua història personal i escolar o de condicions personals de sobredotació o de discapacitat psíquica, motora o sensorial, i plurideficients, determinant les mesures de caràcter pedagògic, curricular i organitzatives, els mitjans personals i materials, i els criteris per a la seua escolarització.

Article 2

Aquest decret s'aplicarà en els centres docents i programes formatius sostinguts amb fons públics situats en l'àmbit de gestió de la Generalitat Valenciana.

Capítol II

Disposicions generals per a l'atenció educativa

de l'alumnat amb necessitats educatives especials

Article 3

1. Per tal de fer efectiu el principi d'igualtat d'oportunitats i el dret dels alumnes i de les alumnes amb necessitats educatives especials a una educació de qualitat, l'administració educativa de la Generalitat Valenciana garantirà les condicions, les mesures i els mitjans necessaris en la forma que estableix aquest decret. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència vetlarà perquè s'eliminen les barreres físiques i comunicatives.

2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència vetlarà perquè l'alumnat amb necessitats educatives especials gaudisca de l'ajuda que cal per a progressar en el seu desenrotllament i procés d'aprenentatge, segons les seues capacitats.

Article 4

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència dotarà els centres docents sostinguts amb fons públics de recursos, mitjans i suports complementaris als establits amb caràcter general per a donar compliment al que estableix la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, quan el nombre d'alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en els mencionats centres i la naturalesa de les necessitats esmentades així ho requerisca.

Article 5

L'administració educativa facilitarà als centres docents públics dependents de la Generalitat Valenciana l'equipament didàctic i els mitjans tècnics necessaris que possibiliten la participació dels alumnes amb necessitats educatives especials en totes les activitats escolars.

Article 6

Els serveis d'orientació educativa, psicopedagògica i professional i els gabinets psicopedagògics escolars autoritzats realitzaran, en aplicació de les funcions atribuïdes en el Decret 131/94, de 5 de juliol, del Govern Valencià, en estreta col·laboració amb l'equip de professors i dels pares o tutors legals, la identificació i l'avaluació de les necessitats educatives especials per a orientar, donar suport i estimular el desenrotllament i procés d'aprenentatge dels alumnes.

Article 7

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència regularà les condicions i el procediment per a orientar l'adaptació curricular i la diversificació i arbitrarà les mesures que permeten flexibilitzar, excepcionalment, el període d'escolarització obligatòria per a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Article 8

1. Els centres docents d'Educació Infantil, d'Educació Primària, d'Educació Secundària i d'Educació Especial, en el marc d'atenció a la diversitat, inclouran en el seu projecte educatiu i en els corresponents projectes curriculars les mesures de caràcter pedagògic, organitzatiu i de funcionament per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials que s'escolaritzen.

2. El procés educatiu dels alumnes amb necessitats educatives especials tindrà com a finalitat promoure el desenrotllament equilibrat dels distints tipus de capacitats establides en els objectius generals de les respectives etapes educatives.

3. Els centres docents que escolaritzen alumnes amb necessitats educatives especials amb dificultats en la comunicació o derivades d'una discapacitat en grau sever o profund inclouran en els seus projectes curriculars el coneixement i ús de sistemes augmentatius o alternatius de comunicació i de la llengua de signes.

Article 9

1. En funció de l'adequada atenció educativa als alumnes amb necessitats educatives especials, es realitzaran les adaptacions curriculars que corresponguen perquè aquest alumnat puga progressar en el desenrotllament i procés d'aprenentatge segons les seues capacitats. Aquestes adaptacions també serviran de base per a les decisions sobre els suports extraordinaris que s'han de prestar.

2. En aplicació dels decrets del Govern Valencià pels quals s'estableixen els currículums de l'Educació Primària i Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana 20/1992, de 17 de febrer, i 47/1992, de 30 de març, respectivament, podran realitzar-se adaptacions curriculars que s'aparten significativament dels seus elements prescriptius.

3. Les adaptacions curriculars significatives es realitzaran sempre després de l'avaluació realitzada pels serveis d'orientació educativa, psicopedagògica i professional o el gabinet psicopedagògic escolar autoritzat.

4. Les adaptacions curriculars significatives hauran de ser autoritzades per l'òrgan de coordinació pedagògica pertinent i visades pel director/a del centre.

5. Les adaptacions curriculars autoritzades seran realitzades pels professors que atenguen alumnes amb necessitats educatives especials, amb l'assessorament i el suport dels serveis d'orientació educativa, psicopedagògica i professional o dels gabinets psicopedagògics escolars autoritzats.

Article 10

1. L'administració educativa procurarà una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen la qualitat i millora de l'ensenyament de l'alumnat amb necessitats educatives especials. A aquest efecte, adoptarà les mesures oportunes per a la qualificació i formació del professorat, l'elaboració dels projectes curriculars i de la programació docent, la dotació de mitjans personals i materials, i la promoció de la innovació i investigació educativa.

2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, en els plans de formació que establisca, inclourà entre les seues prioritats: l'actualització i formació del professorat i dels professionals que intervenen en l'atenció educativa als alumnes amb necessitats especials. Així mateix, promourà la formació del professorat en el coneixement i la utilització de sistemes alternatius o augmentatius de comunicació i de la llengua de signes.

3. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència facilitarà i promourà la realització d'experiències d'innovació i d'investigació educativa, així com l'elaboració de materials didàctics i curriculars entre els objectius dels quals figure millorar la qualitat de l'educació dels alumnes amb necessitats educatives especials.

4. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència fomentarà la participació de la comunitat per a complementar les activitats escolars i oferirà suport en les activitats del coneixement de l'entorn per tal de garantir a l'alumnat amb necessitats educatives especials les màximes possibilitats de participació en la vida social de la seua comunitat.

Article 11

L'administració educativa promourà l'avaluació del conjunt de mesures previstes en aquest Decret per tal de conéixer el grau d'eficàcia en la consecució dels objectius per a adaptar-los progressivament a les demandes de la societat.

Capítol III

Escolarització de l'alumnat amb necessitats

educatives especials derivades de condicions

personals de sobredotació intel·lectual

Article 12

1. L'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual promourà el desenrotllament equilibrat dels distints tipus de capacitats establides en els objectius generals de les respectives etapes educatives.

2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència determinarà el procediment per a avaluar les necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual, així com el tipus i l'abast de les mesures que s'han d'adoptar per a l'adequada satisfacció.

3. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència garantirà la formació especialitzada del professorat que atén alumnes amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual.

4. Així mateix, aquesta Conselleria establirà les condicions i el procediment per a l'anticipació, la flexibilització o la pròrroga, excepcionalment, de la durada del període d'escolarització obligatòria dels alumnes amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual.

Capítol IV

Escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives

especials derivades de condicions de discapacitat

Secció primera

Disposicions comunes

Article 13

1. L'atenció educativa de l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de condicions de discapacitat s'iniciarà des del moment en què, tinguen l'edat que tinguen, es detecte una discapacitat psíquica, sensorial o motora, i tindrà com a objecte corregir, en la mesura possible, les seqüeles de la discapacitat detectada, prevenir i evitar l'aparició, i en general, donar suport i estimular el procés de desenrotllament i aprenentatge en un context de màxima integració.

2. En aquesta atenció educativa es propiciarà, d'una manera especial, la col·laboració dels pares o tutors legals d'aquest alumnat, els quals podran rebre orientació oferida pels serveis corresponents.

Article 14

1. Generalment, l'alumnat amb necessitats educatives especials serà escolaritzat en els centres docents de règim ordinari. Només quan les necessitats dels alumnes no puguen ser adequadament satisfetes en estos centres, amb el dictamen previ corresponent, l'escolarització es portarà a terme en centres docents d'Educació Especial o en les unitats específiques d'Educació Especial establides en l'article 26.2 d'aquest decret.

2. Per tal d'aconseguir una adequada atenció educativa, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència podrà determinar centres d'Educació Infantil, Primària i Secundària on s'escolaritzen preferentment determinats alumnes amb necessitats educatives especials quan la resposta a les seues necessitats requerisca dotacions i equipaments singulars o una especialització professional difícilment generalitzable.

Article 15

L'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials estarà subjecta a un seguiment continuat, per part dels centres docents i de les unitats de suport i seguiment competents. En qualsevol cas, es garantirà el caràcter revisable i reversible de les decisions d'escolarització, atenent tant a les circumstàncies que puguen afectar l'alumnat com als resultats de les oportunes avaluacions sociopedagògiques.

Article 16

L'admissió de l'alumnat amb necessitats educatives especials en els centres mantinguts amb fons públics es regirà per la normativa vigent per als centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana.

Article 17

Segons el principi de normalització escolar establit en el punt 3 de l'article 36 de la LOGSE, l'administració educativa promourà experiències d'escolarització combinada en centres ordinaris i centres d'Educació Especial quan aquestes experiències es consideren adequades per a satisfer les necessitats educatives especials dels alumnes que participen.

Secció Segona

L'escolarització en centres de règim ordinari

Article 18

L'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials en les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria començarà i finalitzarà segons allò establit, generalment, amb les excepcions que figuren en aquest decret.

Article 19

L'administració educativa portarà a terme la planificació necessària perquè l'alumnat amb necessitats educatives especials que haja sigut escolaritzat en centres de règim ordinari, segons el dictamen d'escolarització, en concloure les diferents etapes educatives, puga continuar l'escolarització en centres del mateix règim.

Article 20

Els alumnes amb necessitats educatives especials compartiran al màxim les activitats, tant les escolars com les extraescolars, del centre i del grup-classe en què siguen escolaritzats, llevat dels casos que, per la naturalesa de l'activitat, siga més eficaç la realització individual o en grup reduït.

Article 21

La incorporació a l'ensenyament postobligatori dels alumnes amb necessitats educatives especials estarà subjecta a la normativa establida, generalment, sense perjudici del que disposa aquest decret.

Article 22

Els alumnes amb necessitats educatives especials permanents podran prosseguir estudis de batxillerat realitzant les adaptacions curriculars adients i les exempcions totals o parcials de les assignatures, en els casos i en la forma que reglamentàriament s'establisca. Per a tal finalitat, els centres docents d'Educació Secundària, quan escolaritzen alumnes amb necessitats educatives especials permanents, disposaran dels mitjans necessaris.

Article 23

1. Els alumnes amb necessitats educatives especials permanents podran seguir estudis de Formació Professional específica de grau mitjà i superior, fent les adaptacions de mòduls i cicles que corresponguen. A l'efecte, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència garantirà una oferta de formació professional adequada a aquest alumnat i la dotació del mitjans necessaris als centres docents d'Educació Secundària i als centres específics de Formació Professional per tal que puguen prosseguir els estudis en la modalitat educativa esmentada.

2. Per a facilitar la integració social i laboral d'aquells alumnes amb necessitats educatives especials que en concloure l'escolarització en l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria, no tinguen les condicions exigides per a cursar estudis de Batxillerat o Formació Professional Específica de grau mitjà, les Conselleries de Cultura, Educació i Ciència i d'Ocupació, Indústria i Comerç garantiran una oferta suficient de programes de garantia social.

3. Les Conselleries de Cultura, Educació i Ciència i d'Ocupació, Indústria i Comerç regularan les condicions en què han d'impartir-se els programes de garantia social per a alumnes amb necessitats educatives especials, bé en règim d'integració o bé com a modalitat específica. En els objectius i en el desenrotllament d'estos programes es prestarà una especial atenció a la formació bàsica i professional que permeta als alumnes incorporar-se a la vida activa, tant en la seua dimensió laboral com personal i social.

Article 24

L'administració educativa desenrotllant els programes formatius establits en l'article 5 de la Llei de la Generalitat Valenciana 1/1995, de 20 de gener, de Formació de Persones Adultes, vetlarà perquè l'alumnat amb necessitats educatives especials dispose dels mitjans necessaris per a prosseguir la seua formació, realitzant les adaptacions curriculars que requerisquen.

Article 25

1. Segons el que estableix la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'Integració Social dels Minusvàlids (LISMI), les universitats públiques realitzaran les adaptacions que calguen per tal que els alumnes amb necessitats educatives especials permanents derivades de la discapacitat puguen efectuar les proves d'accés. Així mateix, facilitaran a l'alumnat l'accés a les instal·lacions i als ensenyaments per tal que puguen prosseguir els estudis.

2. Les universitats públiques, conformement amb el que estableix el Reial Decret 1.005/1991, de 14 de juny, pel qual es regula el procediment per a l'ingrés als centres universitaris, modificat pel Reial Decret 1.060/1992, de 4 de setembre, reservaran un 3% de places en cadascun dels seus centres docents per a alumnes amb necessitats educatives especials permanents, derivades de condicions de discapacitat, que hagen superat les proves d'accés. Excepcionalment, les juntes de govern de les Universitats podran ampliar el mencionat percentatge de places.

Secció tercera

L'escolarització en centres d'Educació Especial

Article 26

1. Sense perjudici d'allò disposat en la secció primera d'aquest capítol, s'escolaritzaran en centres docents d'Educació Especial els alumnes que requerisquen adaptacions significatives, en grau extrem, en les àrees del currículum i quan es considere, per això, que la resposta a les seues necessitats específiques es garantirà millor en esta modalitat d'escolarització.

2. Per a aquesta modalitat d'escolarització, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, podrà crear, preferentment en zones rurals, unitats específiques en centres docents de règim ordinari, de naturalesa anàloga a les dels centres d'Educació Especial quan la sectorització de l'oferta educativa així ho requerisca.

3. Podran existir centres d'Educació Especial específics que escolaritzen, segons els criteris que reglamentàriament s'establisquen, alumnes amb necessitats educatives especials derivades d'un determinat tipus de discapacitat.

Article 27

1. En els centres i unitats d'Educació Especial s'impartirà l'educació bàsica obligatòria i una formació que facilite la transició a la vida adulta dels alumnes escolaritzats en els centres indicats. Així mateix, es podran impartir els programes de garantia social.

2. L'escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials en els centres docents d'Educació Especial, en l'educació bàsica obligatòria, començarà i finalitzarà en les edats fixades per la llei amb caràcter general. Excepcionalment, quan en el consegüent dictamen d'escolarització es propose, podran escolaritzar-se en centres d'Educació Especial alumnat d'edats corresponents al segon cicle d'Educació Infantil.

3. La formació per a la transició a la vida adulta tindrà una durada de dos anys, que podran ampliar-se a tres quan el procés educatiu de l'alumne i alumna i les possibilitats laborals de l'entorn així ho aconsellen.

4. De qualsevol manera, el límit d'edat per a poder mantenir-se escolaritzat en un centre d'Educació Especial serà de 20 anys.

Article 28

1. El projecte educatiu i curricular dels centres d'Educació Especial prendrà com a referents, en l'ensenyament bàsic obligatori, les capacitats establides en els objectius del currículum de l'Educació Infantil i Primària en totes les seues àrees, i es podrà donar cabuda a capacitats d'altres etapes, segons les necessitats de l'alumnat.

2. La formació per a la transició a la vida adulta es dirigirà, preferentment, al desenrotllament de les capacitats vinculades a l'exercici professional, l'autonomia personal i la integració social de l'alumnat.

Article 29

Per ordre de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència s'adaptaran les normes contingudes en el Reglament Orgànic i Funcional vigent per a les escoles d'Educació Infantil i els col·legis d'Educació Primària, a les característiques dels centres d'Educació Especial.

Article 30

1. L'administració educativa promourà la vinculació i col·laboració dels centres docents d'Educació Especial i dels establits en l'article 14.2 d'aquest decret al conjunt de centres i serveis educatius del seu sector per tal que l'experiència acumulada pels professionals i materials que hi ha, puguen ser coneguts i utilitzats per a l'atenció dels alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en els centres docents de règim ordinari. A aquest efecte, els centres d'Educació Especial es constituiran progressivament en centres de recursos educatius per als centres docents del sector.

2. Els centres docents d'Educació Especial i els que s'han mencionat en l'article 14.2, en funció de la disponibilitat de recursos i sempre que es garantisca l'atenció de l'alumnat propi del centre, podran atendre en règim ambulatori els alumnes escolaritzats en centres docents de règim ordinari, i els no escolaritzats en edats corresponents al primer i al segon cicle d'Educació Infantil que necessiten tractaments individualitzats.

3. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència determinarà els criteris d'organització per al desenrotllament del que estableixen els apartats 1 i 2 anteriors.

Capítol V

Participació dels pares d'alumnes amb necessitats

educatives especials

Article 31

1. Sense perjudici del que disposa la normativa en vigor sobre la participació dels pares o tutors en les decisions que afecten l'escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials, tindran informació continuada de les decisions sobre escolarització dels seus fills, tant en els processos de matriculació com al llarg del procés educatiu. En particular, seran informats i consultats sobre les necessitats educatives dels seus fills, les opcions i decisions d'escolarització i sobre les adaptacions curriculars que corresponguen.

2. En el marc dels criteris generals establits per a l'admissió d'alumnes per a l'elaboració del dictamen d'escolarització per a l'alumnat amb necessitats educatives especials, en l'ensenyament obligatori, els pares o tutors legals podran elegir el centre per a matricular els seus fills entre aquells que tinguen els recursos personals i materials adequats per a garantir l'atenció educativa.

3. L'administració educativa procurarà la col·laboració dels pares o tutors legals en el procés d'identificació de les necessitats educatives dels alumnes i en les actuacions de caràcter preventiu, compensador o rehabilitador que puguen desenrotllar-se en l'àmbit familiar.

Capítol VI

Coordinació amb altres administracions,

organismes i institucions

Article 32

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència promourà la col·laboració entre les distintes administracions públiques i institucions i organismes privats, de nivell estatal, autonòmic o local, per a garantir la millora de la qualitat de vida de l'alumnat amb necessitats educatives especials i per a afavorir la integració educativa i la inserció sociolaboral.

Article 33

La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència impulsarà les mesures de coordinació necessàries amb les distintes administracions públiques, estatals, autonòmiques i locals, per a facilitar la detecció precoç, l'avaluació i l'atenció primerenca de l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Article 34

Per a l'escolarització dels xiquets i xiquetes amb necessitats educatives especials en l'Educació Infantil, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència promourà convenis de col·laboració amb altres òrgans de l'administració estatal, autonòmica, local i altres institucions sense ànim de lucre.

Article 35

1. Les conselleries de Cultura, Educació i Ciència i de Sanitat, en virtut del que estableix l'article 29 de la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'Integració Social dels Minusvàlids (LISMI), promouran en els centres hospitalaris que es determinen la creació de serveis docents per al desenrotllament del procés educatiu de les persones en edat escolar obligatòria que estiguen hospitalitzats. Així mateix, quan les especials necessitats de l'alumne i de l'alumna ho requerisquen procuraran l'atenció domiciliària corresponent.

2. Per tal d'afavorir el procés d'integració escolar i la millora en l'atenció sanitària dels alumnes amb necessitats educatives especials, els centres d'Educació Especial sostinguts amb fons públics quedaran adscrits a un centre de salut i rebran, de manera ambulatòria, atenció sanitària complementària.

3. A fi de desenrotllar l'article 7 de la Llei de Salut Escolar 1/1994, de 28 de març, de la Generalitat Valenciana, les Conselleries de Cultura, Educació i Ciència i de Sanitat establiran els mecanismes de coordinació necessaris per a l'adscripció dels centres previstos en els articles 14.2 i 26 d'aquest decret als serveis especialitzats de salut que puguen ser necessaris per tal de garantir el diagnòstic, la determinació i la prestació de tractaments i la revisió periòdica de l'alumnat amb necessitats educatives especials que són escolaritzats.

Article 36

1. Les conselleries de Cultura, Educació i Ciència i d'Ocupació, Indústria i Comerç promouran la col·laboració amb altres administracions i associacions i institucions sense ànim de lucre, per a la realització dels programes de garantia social destinats a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

2. Les mencionades conselleries, en col·laboració d'altres administracions i institucions públiques i privades, i juntament amb els agents socials, promouran plans per a l'orientació i la inserció laboral dels joves amb necessitats educatives especials. Així mateix, promouran de manera coordinada la programació d'actuacions per a atendre l'alumnat amb necessitats educatives especials quan finalitzen la seua escolaritat.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

Per al desenrotllament de les mesures de flexibilització del període d'escolarització establides en aquest decret, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència coordinarà les seues actuacions amb la resta de les administracions educatives que tinguen competències en la matèria.

Segona

1. Complementàriament a les ajudes individuals de menjador i transport establides en el Reial Decret 620/1981, de 5 de febrer (BOE de 6 d'abril de 1981), la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, establirà el procediment per a subvencionar aquests serveis per a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en els centres convinguts o concertats.

2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència establirà el procediment de concessió d'ajudes individuals per a la dotació de mitjans tècnics d'accés al currículum de l'alumnat escolaritzat en els centres referits en l'apartat anterior.

Tercera

Segons la disposició addicional tercera del Reial Decret 1.004/1991, de 14 de juny, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, adaptarà el que disposa la citada norma als centres dedicats específicament a l'Educació Especial.

Quarta

Sense perjudici del que estableix la disposició final segona, en cadascuna de les ordres que desenrotllen aquest decret, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència determinarà la dotació pressupostària.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Són derogades les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen a aquest decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza, en l'àmbit de les seues competències, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, la d'Ocupació, Indústria i Comerç i la de Sanitat a desenrotllar el que disposa aquest decret.

Segona

El que estableix aquest decret es portarà a terme gradualment, segons les disponibilitats pressupostàries.

Tercera

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 31 de març de 1998

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller de Cultura, Educació i Ciència,

FRANCISCO E. CAMPS ORTIZ

Mapa web