Ficha disposicion

Ficha disposicion





Ordre d'1 de setembre de 1984, per la qual es desplega el Decret 79/1984, de 30-7-84, sobre aplicació de la Llei 4/1983 d'Ús i Ensenyament del valencià en l'àmbit de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 191 de 25.09.1984
Referència Base de Dades:  0752/1984
 



Ordre d'1 de setembre de 1984, per la qual es desplega el Decret 79/1984, de 30-7-84, sobre aplicació de la Llei 4/1983 d'Ús i Ensenyament del valencià en l'àmbit de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Valenciana.

Regulat l'ús del valencià a l'àmbit de l'ensenyament no universitari pel Decret 79/1984, de 30 de juliol, sobre aplicació de la Llei 4/1983, d'ús i ensenyament del valencià, i d'acord amb el que estableix la disposició final primera de l'esmentat Decret,

ORDENE:

I. Les llengües oficials a la Comunitat Valenciana com a matèria d'ensenyament

Article primer

L'ensenyament del valencià serà impartit d'acord amb els programes i orientacions que la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència establesca, i que seran sancionats en el seu moment per l'esmentada Conselleria i publicats al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana com a annex a la present ordre.

Article segon

1. L'ensenyament del valencià als centres docents dels territoris de predomini lingüístic castellà relacionats en el títol cinqué de la Llei 4/1983, s'introdueix amb la progressivitat següent:

a) Curs 1984-85: Cicle Superior d'EGB i, optativament, la resta dels cicles. Tots els cursos de BUP i FP-1 d'aquells centres que designe la Conselleria prèvia anàlisis de llur situació específica, així com als centres privats que ho sol·liciten.

b) Curs 1985-86: Cicle Superior i cicle mitjà d'EGB i, optativament Preescolar i Cicle Inicial. Tots els cursos de BUP i FP-1, a tots els centres tant públics com privats, a excepció d'aquells que ja n'havien fet la introducció durant el curs anterior. FP-2 i COU, optatiu per centres.

c) Curs 1986-87: Tots els cicles d'EGB i Preescolar. FP-2 i COU, obligatori a tots els centres, a excepció d'aquells que ja n'havien fet la introducció durant el curs anterior.

d) això no obstant, tot i no avenir-se amb les previsions antecedents de progressivitat, en qualsevol centre docent territorialment ubicat en les zones de predomini lingüístic castellà, on es conforme un grup d'alumnes suficient, els pares o tutors dels quals facen constar davant la Direcció -en formalitzar-ne la matricula- la intenció que aquells alumnes reben ensenyament de valencià, la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència atendrà aquella sol·licitud. El Director del centre remetrà als Serveis Territorials respectius la relació nominal d'aquests alumnes, abans dels deu dies següents al començament del curs escolar, a fi que tant la inspecció com els altres Serveis de les Direccions Generals corresponents, en tenir-ne coneixement, puguen arbitrar amb la Direcció del Centre les mesures organitzatives necessàries tendents a atendre aquesta demanda dels pares o tutors, en relació a pal·liar aquesta mancança.

2. No obstant això, quedaran exempts de la obligació de tenir el valencià com a matèria d'ensenyament en els nivells obligatoris, els alumnes residents a les poblacions relacionades al títol cinqué de la Llei 4/1983, de predomini lingüístic castellà i que assistesquen efectivament a centres d'aquests territoris, sempre que llurs pares o tutors així ho sol·liciten per escrit, mitjançant una instància adreçada al Director del centre respectiu, en formalitzar la inscripció o la matricula de cada curs escolar. El Director del centre remetrà als Serveis Territorials la relació nominal d'aquests alumnes, abans dels deu dies següents al començament del curs escolar, a fi que tant la Inspecció com els altres Serveis de les Direccions Generals corresponents en tinguen coneixement.

3. Els alumnes procedents dels territoris relacionats en la Llei 4/1983 de predomini lingüístic castellà que assistesquen a centres docents ubicats als territoris de predomini lingüístic valencià, s'atendran al criteri de territorialitat acadèmica, respecte a l'aprenentatge del valencià.

4.a) Els alumnes residents a les poblacions relacionades al títol cinqué de la Llei 4/1983, de predomini lingüístic valencià, i que assistesquen a centres d'aquests territoris, podran ser declarats exempts de l'ensenyament de la matèria del valencià, però amb l'obligació d'assistir a classe, sempre que demostren residir temporalment a la Comunitat Valenciana o quan es produesquen altres circumstàncies que el Conseller de Cultura, Educació i Ciència estime.

Aquesta residència temporal, sempre que no es produesquen altres circumstàncies estimades pel Conseller de Cultura, Educació i Ciència, s'entendrà com un període cronològic no superior a dos anys, o dos cursos acadèmics, per la qual cosa un alumne podrà ser declarat exempt de l'ensenyament de la matèria del valencià durant dos cursos acadèmics consecutius, sense possibilitat que aquesta exempció siga prorrogada. En residir-hi un tercer any, l'alumne en qüestió serà avaluat normalment d'aquest ensenyament, tot tractant que supere els objectius d'aprenentatge del curs en què en aquell moment es trabe matriculat.

b) La sol·licitud d'exempció l'adreçaran al Director del centre, mitjançant instància escrita, els pares o tutors de l'alumne, en formalitzar-ne la inscripció o la matricula de cada curs escolar. El Director del centre remetrà als Serveis Territorials cadascuna de les instàncies, amb tota la documentació complementària, abans dels deu dies següents al començament del curs escolar, a fi que aquests ho trameten a les Direccions Generals corresponents, les quals dictaminaran sobre l'esmentada sol·licitud si s'escau, amb l'assessorament de la Comissió Tècnica per a l'Ensenyament del Valencià.

c) La documentació que caldrà adjuntar necessàriament a la sol·licitud serà aquesta:

-Fotocòpia de l'expedient acadèmic de l'alumne.

-Acreditació de residència temporal:

Certificat de l'empresa o de l'Administració Civil o Militar de qui depenga el pare de l'alumne, o de l'interessat si és major d'edat.

Certificat de veïnatge expedit per l'Ajuntament, en el qual haurà de constar el lloc de procedència i la data inicial de l'alta en el padró d'habitants.

Informe del professor tutor per als alumnes de Preescolar i EGB, i del Cap del Seminari de Valencià per als de BUP i FP, amb el vist-i-plau, en tots els casos del Director del centre.

Qualsevol altre document que l'interessat considere escaient.

d) En els casos de trasllat de matrícula a mitjan curs, la sol·licitud haurà de ser presentada en el terme de deu dies següents al de la incorporació de l'alumne al nou centre.

e) Les exempcions de l'ensenyament de la matèria de valencià només seran vàlides per a l'any acadèmic per al qual s'hagen concedit, sempre que siga per raons de residència temporal. Quan les exempcions siguen per altres circumstàncies estimades pel Conseller de Cultura Educació i Ciència seran vàlides pel temps que s'hi determine.

f) Les respectives Direccions Generals assabentaran de la resolució les Direccions dels Centres a través dels Serveis Territorials mitjançant document triplicat: un exemplar serà per al pare o tutor; l'altre, per a l'arxiu de Secretaria.

5. Els alumnes espanyols procedents de centres situats fora del territori de la Comunitat Valenciana i que s'incorporen al sistema educatiu valencià sense ser residents temporals, hauran de fer l'aprenentatge del valencià, del qual en cap cas no estaran exempts.

6. Els alumnes estrangers que s'incorporen al sistema educatiu de la Comunitat Valenciana, n'hauran d'adquirir el coneixement de les dues llengües oficials. Només podran ser declarats exempts de l'ensenyament en valencià per motiu de residència temporal a la Comunitat Valenciana.

7. Els alumnes incorporats tardanament al sistema educatiu de la Comunitat Valenciana, sense que se'ls puga aplicar el criteri de resident temporal, podran quedar exempts de l'avaluació de la matèria de valencià en el primer curs de la seua incorporació. En cap cas, però, no quedaran exempts de l'aprenentatge corresponent.

En els cursos successius s'ajustaran als tràmits i documents prevists en l'apartat quart d'aquest article.

Article tercer

1. Els professors d'EGB a què es refereix l'article sisé, apartat 2, a, del Decret 79/1984, seran distribuïts pel Director del Centre una vegada que haja finalitzat el procés de matriculació de la manera següent:

a) Preescolar, Cicles Inicial i Mitjà i Escoles Unitàries: professors amb algun certificat oficial universitari acreditatiu d'haver superat el Primer cicle dels Cursos de Reciclatge del professorat.

Aquests professors hauran d'encarregar-se com a mínim de l'ensenyament del valencià en les hores que corresponen al curs del qual són tutors.

b) Cicle Superior: professors amb certificat oficial universitari, acreditatiu d'haver superat el segon cicle dels Cursos de Reciclatge del professorat.

2. Per tal de poder atendre l'ensenyament del valencià, els Serveis Territorials, vistes les propostes de la Coordinació per a l'Ensenyament del Valencià i els informes de la Inspecció Tècnica, podran fer permutes temporals del professorat a fi de cobrir les places vacants als centres, amb professors provisionals o interins que tinguen l'especialitat o que reunesquen les condicions expressades en l'esmentat article del Decret 79/1984, de 30 de juliol de la Generalitat Valenciana.

3. En les noves contractacions de professors, tant en els centres públics com també en els privats, s'haurà d'atendre primerament a aquells que tinguen les titulacions que els capaciten per professar la docència del valencia.

4. Sempre que les necessitats d'un centre ho recomanen, podran ser habilitats per un curs els professors que considerant-se en possessió d'un domini oral i escrit suficients del valencià, ho sol·liciten a la Direcció General d'Educació Bàsica i Ensenyaments Especials a través del Director del Centre, i amb el vist-i-plau dei Coordinador per a l'Ensenyament del Valencià, fent constar formalment el compromís indefugible de realitzar els Cursos de Reciclatge del professorat.

Tanmateix, en aquells centres públics i privats de Preescolar i d'EGB que compten amb professorat especialitzat o en reciclatge, el Director potenciarà al màxim el seu aprofitament perquè el major nombre de cursos i alumnes se'n beneficien dels seus ensenyaments.

5. Es constituirà en cada centre el Departament de Valencià, que tindrà la composició, dependència i objectius següents:

a) Composició:

-Un Cap de Departament, designat pel Coordinador, prèvia consulta al Director del Centre, entre els professors que tinguen la titulació exigida.

-Tots els professors del Claustre que professen l'ensenyament del valencià.

b) Dependència: malgrat la relació orgànica amb el Director del Centre, el Cap del Departament de Valencià dependrà funcionalment del Coordinador per a l'Ensenyament del Valencià.

c) Objectius:

-Coordinar l'ensenyament del valencià al propi centre.

-Assessorar els professors de valencià de Preescolar, Cicle Inicial i Cicle Mitjà que inicien el seu reciclatge.

-Coadjuvar al desenvolupament de programacions i establir criteris i instruments d'avaluació.

-Contribuir a l'ús del valencià al centre, col·laborant en tasques de revisió i d'assessorament lingüístic, així com programar qualsevol activitat complementària que contribuesca a aquest fi.

Article quart

1. Es consideren hàbils per a impartir classes de valencià en els centres públics o privats en els nivells educatius de Formació Professional, Batxillerat i COU els llicenciats a què fa referència l'article sisé, apartat 2, b, del Decret 79/1984.

2. La Direcció General d'Ensenyament Mitjà podrà autoritzar d'impartir classes de valencià en els centres privats, els llicenciats en qualsevol especialitat de lletres que, tenint contracte en vigor en el curs 1982-83, tinguen un domini suficient, oral i escrit, del valencià, encara que no disposen de la titulació requerida al punt anterior.

3. En cas que els centres privats no tinguen cap professor amb la titulació exigida, ni es done la circumstància prevista en el punt 2, els professors a contractar per centre hauran de reunir les condicions de titulació al·ludides al punt 1 d'aquests articles.

4. Es constituirà un Seminari Didàctic en cada centre de Batxillerat, el qual serà integrat pels professors de la matèria de valencià; tindrà com a objectius i normes de funcionament aquelles que siguen d'aplicació a la resta dels seminaris ja existents. Formarà part de l'àrea de Llenguatge.

5. De la mateixa manera, i amb idèntica composició, objectius i funcionament, es constituirà un Departament Didàctic en cada centre de Formació Professional. Formarà part de l'àrea formativa comuna.

Article cinqué

1. La Comissió Tècnica per a l'Ensenyament del Valencià, serà presidida per l'Hble. Sr. Conseller de Cultura, Educació i Ciència, i en seran vice-presidents els Il·lms. Srs. Directors Generals d'Educació Bàsica i Ensenyaments Especials, d'Ensenyament Mitjà i d'Ensenyament Universitari.

Nomenats per ordre del Conseller de Cultura, Educació i Ciència, a proposta de les Entitats, Institucions i Organismes que s'especifiquen, en seran vocals els següents:

-El Cap del Gabinet d'Us i Ensenyament.

-Dos vocals, especialistas en lingüística, proposats per la Universitat de València.

-Dos vocals, especialistas en lingüística, proposats per la Universitat d'Alacant.

-Un vocal, especialista en lingüística, proposat per la Universitat Politècnica de València .

-Dos vocals, pertanyents al nivell educatiu d'EGB, sent-ne un de la Inspecció Tècnica i l'altre de la Coordinació per a l'ensenyament del Valencià, proposats pel Director General corresponent.

-Dos vocals, pertanyents al nivell educatiu d'Ensenyament Mitjà, sent-ne un de la Inspecció Tècnica i l'altre de la Coordinació per a l'Ensenyament del Valencià, proposats pel Director General corresponent.

-Dos vocals designats per l'Hble. Sr. Conseller de Cultura, Educació i Ciència, entre persones de reconegut prestigi en la matèria.

2. La Comissió Tècnica per a l'Ensenyament del Valencià actuarà com a òrgan col·legiat. Hi actuarà de Secretari el vocal que resulte elegit en la sessió constitutiva de la Comissió.

3. Les funcions de la Comissió seran les següents:

a) Informar sobre els projectes de programes i/o orientacions a incloure en els curricula dels diferents nivells, així com els a desenvolupar en els cursos de reciclatge del professorat.

b) Valorar les peticions d'exempció de L'ensenyament del valencià en els casos prevists en l'article 3r., del Decret 79/1984.

c) Valorar les programacions en valencià que hauran d'implantar-se als centres de les comarques valencianoparlants.

d) Valorar les titulacions i certificats que presenten els professors que sol·liciten impartir l'assignatura de valencià.

La valoració es farà seguint els criteris establerts en l'article sisé del Decret 79/1984.

e) Assessorar la Conselleria en tot allò que faça referència a l'aprovació de llibres de text, de lectura i d'altre material didàctic relacionat amb l'ensenyament del valencià.

Article sisé

1. Els Coordinadors per a l'Ensenyament del Valencià, seran nomenats per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència entre professors especialistas en l'ensenyament del valencià i amb experiència reconeguda en aquest Camp de l'ensenyament.

2. Hi haurà Coordinadors del nivell d'EGB i del nivell d'Ensenyament Mitjà, el nombre dels quals el determinarà a proposta de les Direccions Generals respectives el Conseller de Cultura, Educació i Ciència.

3. El conjunt dels Coordinadors formaran, per tal de millor dur a terme les seues funcions, un Consell de Coordinació, el reglament de funcionament del qual serà establert pel Gabinet d'Us i Ensenyament del Valencià.

4. Les funcions dels Coordinadors per a l'Ensenyament del Valencià seran:

a) Orientar i donar suport tècnicament al professorat de valencià en exercici.

b) Seguir i avaluar tècnicament el rendiment de l'ensenyament del valencià i en valencià.

c) Vetlar, juntament amb la inspecció tècnica corresponent, pel compliment de les Disposicions que regulen l'ensenyament del valencià i en valencià.

5. Per tal de dur a terme les funcions de l'apartat anterior, es realitzaran les activitats següents:

a) Realitzar periòdicament reunions de coordinació i d'intercanvi d'experiències amb els Caps de Departament/Seminari i professors de valencià en general.

b) Orientar els professors en qüestions de continguts, nivells mínims, programes i metodología.

c) Avaluar els professors de valencià sense perjudici de la competència general que hi té la Inspecció Tècnica Ordinària.

d) Proposar al Director del Centre, en col·laboració amb l'Inspector de la zona, les modificacions organitzatives, programàtiques i metodològiques que considere adients en vista d'una major eficàcia de la política de normalització del valencià a l'ensenyament. Retrà compte d'aquestes propostes al Cap del Gabinet d'Us i Ensenyament del Valencià.

e) Qualsevol activitat que siga necessària per a l'exacte i fructífer exercici de les funcions que li són pròpies.

Article seté

1. Per a la utilització de llibres de text per a l'ensenyament del valencià en els nivells d'ensenyament no universitari, caldrà l'aprovació de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, mitjançant Resolució de la Direcció General corresponent.

La sol·licitud d'aprovació serà adreçada al Director General corresponent, i podrà ser presentada indistintament per l'empresa editorial o per l'autor del text. Hi adjuntarà tres exemplars del text de què es tracte, i memòria justificativa de l'adaptació científica o didàctica del text, en relació al nivell d'ensenyament a què es presenta.

Els exemplars impresos, en cas que obtinguen l'aprovació, faran constar la formula textual de la Resolució aprovatòria que es comunicarà per oficials interessats.

2. Tot el material didàctic en valencià a utilitzar en les classes s'haurà d'ajustar a la normativa gramatical de l'Institut de Filología Valenciana.

Article vuité

Al llibre d'escolaritat, registre acumulatiu d'avaluacions, butlletins de notes, etc..., s'inclourà l'assignatura Valencià.

Article nové

1. El temps dedicat a l'ensenyament del valencià ha de constar, a Preescolar i a EGB, de les hores i distribució següents:

Preescolar i Cicle Inicial

Valencià 4

Castellà 4

Matemàtiques 4

Experiència social i natural 4

Educació artística i dinàmica 5

Ensenyament religiós o ètica 1'30

Esplai o joc 2'30

Hores/setmana 25'00

Cicle Mitjà

Valencià 3

Castellà 5

Matemàtiques 4

Ciències Naturals 2

Ciències Socials 3

Ensenyament religiós o ètica 2

Educació artística i dinàmica 2'30

Esplai o joc 2'30

Hores/setmana 25'00

Cicle Superior

Valencià 3

Castellà 3

Estructures lingüístiques comunes 2

Idioma estranger 2

Matemàtiques 3

Ciències Naturals 2'30

Ciències socials 2'30

Educació estètica i pre-tecnològica 2

Educació Física i esplai 2'30

Ensenyament religiós o ètica l'30

Hores/setmanals 25'00

2. El temps dedicat a l'ensenyament del valencià constarà, als centres de BUP, de les següents hores per setmana:

a) Règim diürn: Primer, Segon i Tercer curs, 3 hores.

A primer curs es reduirà una hora de llengua espanyola i una altra d'idioma estranger.

b) Règim nocturn: Primer curs: Llengua Espanyola, 4 classes/setmana; Idioma estranger, 3 classes/setmana; Valencià: 3 classes/setmana.

Segon curs: Llengua i Literatura Espanyoles: 4 classes/setmana; Llatí, 3 classes/setmana; Idioma estranger, 3 classes/setmana; Valencià, 3 classes/setmana.

Tercer curs. Idioma estranger, 3 classes/setmana Geografía i Historia, 3 classes/setmana; Filosofia, 3 classes/setmana; Valencià, 2 classes/setmana.

c) Els organismes corresponents determinaran els horaris de COU.

3. El temps dedicat a l'ensenyament del valencià constarà, a la Formació Professional, de les següents hores per setmana:

a) Règim diürn: Primer i Segon curs, 2 hores; Curs d'Ensenyances Complementàries d'accés de Primer a Segon Grau: 3 hores/setmana.

Segon grau: Ensenyances especialitzades: Primer curs 3 hores/setmana, que s'afegiran a l'horari vigent, ampliant-lo. Segon curs, 2 hores/setmana, que també s'afegiran a l'horari vigent en totes les branques i especialitats, llevat de la bronca administrativa. Branca Administrativa, Primer i Segon curs, 3 hores/setmana.

b) Règim nocturn: En el règim nocturn de Primer i Segon grau i Ensenyances Complementàries, s'establirà la mateixa dedicació horària que en el règim diürn, aplicat, però en unitats didàctiques.

4. En cap cos no serà admesa, per raons organitzatives, una reducció de les hores lectives dedicades al valencià.

II. El valencià com a llengua d'ensenyament

El contingut dels articles inclosos en aquest títol segon i següents s'entendrà referit, tret de situacions excepcionals, la iniciativa de les quals partesca dels mateixos interessats, als centres d'ensenyament compresos en els territoris relacionats en el títol cinqué de la Llei 4/1983 de predomini lingüístic valencià.

Article deu

L'ús del valencià, com a llengua pròpia de l'ensenyament, es farà extensiu de manera progressiva i a mesura de les possibilitats organitzatives dels centres, a tots els nivells, graus i cursos de l'ensenyament no universitari sense perjudici del que disposen els articles onza, dotze i tretze de la present Ordre.

A) El valencià com a llengua d'ensenyament a l'EGB

Article onzé

1. Per tal de garantir que els alumnes valencianoparlants puguen rebre l'ensenyament en valencià d'una manera eficaç, i per tal d'afavorir la recuperació cultural i lingüística dels territoris de predomini lingüístic valencià, els centres públics i privats tindran documentació referida a la situació lingüística personalitzada dels alumnes.

El centre atendrà l'aplicació de la metodología adient per a garantir la consecució dels objectius proposats.

El mateix procediment s'escau en les escoles infantils i parvularis en els quals el valencià haurà de ser usat de manera vehicular i en la relació entre el personal docent i no docent que hi treballa i l'alumnat.

2. La Direcció del centre, conjuntament amb el Claustre de Professors, determinarà les mesures organitzatives i didàctiques necessàries i elaborarà el pla educatiu que contemplarà l'escolarització de l'alumnat en la seua llengua habitual i el presentarà al Consell de Direcció o Consell de Centre per a l'obtenció del vist-i-plau.

3. El pla de centre i l'acta de la sessió extraordinària del Consell de Direcció de Centre en què s'ha aprovat seran tramesos a la Direcció General corresponent a través dels Serveis Territorials oportuns, trenta dies abans de la finalització del curs anterior al de la seua aplicació, per a la seua aprovació definitiva.

4. En prendre'n coneixement, la Direcció General corresponent adoptarà les mesures següents:

a) Atorgar-ne, si s'escau, l'aprovació i passar-la a coneixement del centre.

b) Trametre les ordres oportunes perquè les places vacants al centre siguen adjudicades a professors amb la capacitació adequada mitjançant el concurs general de trasllats, segons les necessitats organitzatives del centre.

c) Aplicar idèntics criteris en l'adjudicació de plaça en propietat provisional o per contractació, així com mitjançant el concurs intern de la localitat.

d) Possibilitar les permutes entre professors que afavoresquen l'aplicació dels distints plans de centre en atenció a l'escolarització en valencià.

e) Aplicar d'altres mesures que la corresponent Direcció General creurà necessàries.

Article dotze

1. Sense menyscapte del pla que el centre podrà elaborar, en funció de les possibilitats organitzatives i en atenció al dret de l'alumnat de rebre l'ensenyament en la llengua habitual, hom considerarà preceptiu, als centres dels territoris de predomini valencià relacionats en el títol cinqué de la Llei 4/1983, l'establiment dels àmbits d'ús del valencià a l'ensenyament, a les àrees i nivells i amb la gradualitat que es determina tot seguit:

a) Els alumnes que comencen l'EGB a partir del curs 1984-85, en arribar al Cicle Mitjà rebran en valencià l'àrea de Ciències Socials o la de Ciències Naturals. Al Cicle Superior rebran en valencià ambdues àrees.

b) A més de l'àrea escollida al Cicle Mitjà d'acord amb el que disposa l'apartat anterior, el Consell de Centre podrà establir altres àrees.

c) Als centres on, abans de la publicació del Decret 79/1984, els alumnes han rebut L'ensenyament en valencià en una o més àrees, continuaran emprant el valencià com a llengua d'ensenyament en aquestes àrees fins a l'acabament de l'ensenyament bàsic.

2. La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència adoptarà les mesures oportunes per a destinar preferentment a les classes de preescolar i Cicle Inicial i a les escoles unitàries professors que tinguen domini de les dues llengües oficials.

B) El valencià com a llengua d'ensenyament al Batxillerat i a la Formació Professional

Article tretze

1. A partir del curs 1984-85. els centres de batxillerat hauran de preveure la inclusió en tots els cursos de l'ensenyament en valencià almenys de dues assignatures, a excepció de les de l'àrea de llenguatge.

2. Així mateix, els centres de Formació Professional hauran de fer la mateixa previsió tenint en compte que una de les assignatures haurà de ser de l'àrea de Ciències Aplicades o de l'àrea formativa comuna -exceptuant-ne les llengües-, i una altra assignatura de l'àrea tecnologico-pràctica. En qualsevol cas caldrà considerar l'especial importància de les matèries de la bronca administrativa relacionades amb els usos lingüístics.

El nombre total d'hores d'aquestes assignatures professades en valencià no podrà ser inferior a cinc.

3. Les exigències de l'apartat anterior hauran de tenir-se en compte com a criteris per a l'elaboració i distribució dels horaris del professorat.

4. L'ús del valencià com a llengua d'ensenyament als centres de Batxillerat i Formació Professional, s'estendrà progressivament en els successius anys escolars, a les altres assignatures. Aquesta progressió s'ordenarà atenent a la distribució d'àrees de coneixement .

5. Abans dels deu dies següents al començament efectiu de les classes, el Director del centre comunicarà a la Direcció General d'ensenyament Mitjà la relació de les assignatures que en cada curs de Batxillerat i Formació Professional es professen en valencià, a fi d'obtenir-ne l'aprovació definitiva.

III. El valencià, llengua de l'administració educativa

Article catorze

El valencià, com a llengua pròpia de l'administració educativa, serà emprat als centres docents públics i als centres privats que lliurement s'emparen en el dret que la Llei els otorga, de manera que llurs actuacions administratives de règim interior, rètols, butlletins, notes, convocatòries, etc., siguen redactades en valencià, i també les actuacions a sol·licitud del públic, tret que expressament siguen sol·licitades en castellà.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

La Direcció General d'Educació Bàsica i Ensenyaments Especials i la d'Ensenyament Mitjà queden facultades perquè, en l'àmbit de llurs competències dicten les Resolucions o les Instruccions que estimen adients per tal de dur a efecte el que disposa aquesta Ordre.

Segona

Els continguts d'aquesta Ordre seran de necessària aplicació, en tot cas, per al curs 1984-85 i següents.

Tercera

La present Ordre començarà la seua vigència el dia de la seua publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

DISPOSICIO DEROGATORIA

Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que estableix la present Ordre, així com les Ordres de 3 de febrer i de 27 de juliol de 1983.

València, I de setembre de 1984.

El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

CEBRIA CISCAR I CASABAN

Mapa web