Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 17 d'abril de 1998, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, per la qual es desplega el Decret 24/98, de regulació de fons de caixa fixa.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3237 de 07.05.1998
Número identificador:  1998/X3102
Referència Base de Dades:  0807/1998
 



ORDRE de 17 d'abril de 1998, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, per la qual es desplega el Decret 24/98, de regulació de fons de caixa fixa. [1998/X3102]

Per Decret 24/98, de 10 de març s'aprovà la implantació d'una nova regulació dels fons de caixa fixa, d'acord amb el que estableix la Llei 14/1997, de 26 de desembre, de Mesures de Gestió Administrativa, Financera i d'Organització de la Generalitat Valencinaa, concretament l'article 20.4, que incorpora un nou punt, el número 6, a l'article 44 de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.

Atés que cal abordar el concret desplegament de determinats aspectes del funcionament d'aquests fons, i per a una major agilitat i eficàcia en la gestió dels pagaments corresponents, aquesta Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, en virtut de l'autorització continguda en la disposició final primera del decret esmentat

ORDENE

Article 1. Ambit d' aplicació

Les normes que aprova aquesta ordre seran d'aplicació a les bestretes de caixa fixa que es realitzen en l'àmbit de l'administració de la Generalitat Valenciana, els seus òrgans de gestió sense personalitat jurídica i les entitats autònomes de caràcter administratiu a què es refereix l'article 5.1 del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.

Article 2. Determinació de les bestretes de caixa fixa

1. La Secretaria General de cada conselleria o unitat equivalent a què les caixes estiguen adscrites, formularan proposta raonada de l'import a què es preveu que ascendiran les necessitats que hagen de ser ateses com fons de caixa fixa, amb els límits següents:

a) Que facen referència als conceptes autoritzats per l'article primer del Decret 24/98 de 10 de març.

b) Que no superen el 12% dels crèdits consignats en el/els corresponents capítol/s de despesa del projecte de llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana de l'exercici que es tracte.

Així mateix, les secretaries esmentades i unitats hauran de realitzar les propostes de distribució de fons per caixes pagadores, així com les modificacions que es puguen produir en els imports.

2. Aquestes propostes es presentaran, per a l'aprovació, a la Sotssecretaria de Política Financera i Tresor de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública.

En tot cas, la tramesa d'aquestes s'haurà de realitzar amb una antelació superior a 20 dies a l'inici de l'exercici econòmic al qual corresponguen les propostes realitzades.

3. La quantia d'aquestes propostes, una vegada autoritzades per resolució de la Sotssecretaria de Política Financera i Tresor, determinarà l'import de la dotació anual que cada caixa pagadora té previst gestionar per aquest procediment i les reposicions de fons es realitzaran a mesura que les necessitats ho aconsellen, tenint en compte sempre que les freqüències de les reposicions s'hauran d'ajustar al Pla de Disposició de Fons elaborat per la Tresoreria de la Generalitat.

4. La Sotssecretaria de Política Financera i Tresor podrà reduir prèvia comunicació a la Secretaria General o òrgan equivalent la dotació anual de fons de les caixes pagadores quan constate que la quantia és excessiva per al volum de despeses realment executat.

Article 3. Gestió dels fons de caixa fixa

1. Una vegada determinada la quantia anual dels fons de caixa fixa, segons s'estableix en l'article 2 d'aquesta ordre, les Intervencions Delegades en els distins centres gestors comptabilitzaran, en el pressupost inicial, a proposta de la Secretaria General o unitat equivalent, les retencions de crèdit corresponents.

2. La Tresoreria de la Generalitat, una vegada realitzades les retencions i comunicades per les secretaries generals, procedirà a transferir fons a cada caixa pagadora.

Article 4. Reposició de fons de caixa fixa

1. La reposició de fons serà realitzada d'ofici per la Tresoreria de la Generalitat, d'acord amb la Pla de Disposició de Fons, en funció de les seues disponibilitats líquides i tenint en compte les necessitats de les caixes pagadores; la Tresoreria podrà modificar aquest Pla de disposició quan se'n justifique la necessitat.

2. La Sotssecretaria de Política Financera i Tresor podrà suspendre la reposició de fons, a petició de les secretaries generals o unitats equivalents, quan s'aprecien irregularitats en l'aplicació o incompliment de les normes que es contenen en aquesta ordre, sense perjudici de les actuacions que pertocaren per exigència de responsabilitats.

Article 5. Comptes justificatius

1. Els comptes justificatius es formaran almenys mensualment, es rendiran pels comptedants i habilitats respectius, s'aprovaran de conformitat per les secretaries generals o caps de les unitats equivalents a què les caixes estiguen adscrites, i es procedirà a la imputació de la despesa.

2. Els comptes justificatius estaran constituïts per:

a) Les factures i els documents originals, relacionats com cal, que justifiquen l'aplicació definitiva dels fons i el compliment dels requisits exigits.

b) El document normalitzat que figura com annex 1 d'aquesta ordre.

3. Les secretaries generals o unitats equivalents realitzaran els documents comptables per a la imputació de la despesa que es formalitzaran contra fons dipositats en comptes extrapressupostaris.

4. La Intervenció Delegada realitzarà, de forma periòdica, la intervenció de la inversió, examinant els comptes justificatius i els documents que els justifiquen mitjançant el procediment d'auditoria o mostreig, i emetrà l'informe que pertoque.

Article 6. Administració dels fons

Les despeses que hagen de pagar-se a través de caixa fixa hauran de seguir la tramitació establida en cada cas, de la qual quedarà constància documental, on haurà de constar la conformitat del comptedant en les factures, rebuts o qualsevol altre justificant que reflectisca el dret del creditor, així com l'aplicació pressupostària que li correspon.

Article 7. Establiment de caixes pagadores

1. Totes les ordres de disposició de fons a què es refereix aquesta ordre s'expediran a favor de les caixes pagadores que a aquest efecte es creen.

2. Al davant de cada caixa pagadora hi haurà un comptedant o caixer i un habilitat pagador amb nomenament exprés per a l'exercici de les funcions, segons el que estableix l'article tercer del Decret 24/98, pel qual es regulen els fons de caixa fixa. Així mateix, s'haurà de nomenar dos suplents, un pel comptedant i l'altre per l'habilitat, que en cas d'impossibilitat dels titulars exercisquen les seues funcions, assumint la responsabilitat inherent.

3. Dins de l'estructura orgànica de cada conselleria o entitat autònoma, les caixes pagadores que s'establisquen s'adscriuran a la Secretaria General o unitat equivalent que es determine a l'efecte, excepte en els centres separats físicament de les seus d'aquestes unitats, en aquest cas dependran de l'autoritat o funcionari responsable del centre en qüestió.

4. En les conselleries o entitats autònomes on hi haja més d'una caixa pagadora, les secretaries generals o unitats equivalents organitzaran el seu funcionament, amb la finalitat de coordinar-les i canalitzar les seues relacions amb la Tresoreria de la Generalitat.

Article 8. Funcions de les caixes pagadores

1. Les caixes pagadores, sota la supervisió i direcció de les secretaries generals o unitats equivalents, exerciran les funcions següents:

a) Efectuar els pagaments que s'ordenen d'acord amb allò preceptuat en aquesta ordre.

b) Registrar les operacions com a conseqüència de la utilització dels fons en la forma que es determine a l'efecte.

c) Verificar que els comprovants facilitats per a la justificació de les despeses i els pagaments consegüents siguen documents autèntics i originals.

d) Identificar la personalitat i legitimació dels perceptors mitjançant la documentació procedent en cada cas.

e) Custodiar els fons que se'ls hagueren confiat.

f) Procedir a les justificacions, realitzar les actes d'arqueig i practicar les conciliacions bancàries que pertoquen.

g) Facilitar la situació de caixa i fons en les dates que es determinen.

h) Rendir els comptes justificatius que corresponguen.

i) Conservar i custodiar els talonaris i les matrius dels xecs o, si escau, les relacions que hagueren servit de base a la seua expedició per mitjans informàtics. En el supòsit de xecs anul·lats s'haurà de procedir a la inutilització i conservació ulterior a efectes de control.

j) Aquelles altres que, si és el cas, els siguen encomanades en les normes dictades a l'efecte, així com les particulars que es continguen en la resolució de creació de caixes pagadores.

2. Les caixes pagadores s'autoritzaran per resolució de la Sotssecretaria de Política Financera i Tresor, tal i com estableix l'article segon del Decret 24/98, que regula els fons de caixa fixa.

Article 9. Funcions de les secretaries generals o unitats equivalents a què les caixes pagadores estiguen adscrites

Les secretaries generals o unitats equivalents a què les caixes pagadores estiguen adscrites tindran encomanades les funcions següents:

a) Coordinació i supervisió de les caixes pagadores.

b) Canalitzar les relacions de les caixes pagadores amb la Sotssecretaria de Política Financera i Tresor, la Intervenció General de la Generalitat i la Intervenció Delegada corresponent.

c) Dur i mantenir un cens de les caixes pagadores, de comptedants adscrits a aquestes i dels funcionaris habilitats autoritzats per a realitzar els pagaments, amb indicació expressa de les dates de presa de possessió i cessament de funcions, sense perjudici del cens general que correspon a la Tresoreria de la Generalitat.

d) Recepció i examen de la informació sobre la situació de la caixa i fons.

e) Aprovar els comptes justificatius a què es refereix l'article 5 d'aquesta ordre i vetlar perquè es rendisquen dins dels terminis establits.

f) Trametre a la Intervenció Delegada la documentació a què fa referència aquesta norma.

g) Aquelles altres que els siguen encomanades en les normes dictades a l'efecte.

Article 10. Realització dels pagaments

1. La realització dels pagaments haurà de fer-se mitjançant xecs o transferències bancàries, autoritzades per les firmes mancomunades del comptedant i habilitat. Per a l'atenció de pagaments d'escassa quantia, es podran extraure fons en efectiu i dipositar-los en les mateixes caixes pagadores, la quantitat sol·licitada per aquest concepte s'haurà d'incloure en la proposta raonada de distribució de fons de caixa fixa assenyala en l'article 2 d'aquesta ordre. La quantia sol·licitada es considerarà màxima i serà aprovada per la Sotssecretaria de Política Financera i Tresor.

2. L'import dels pagaments individuals a realitzar per caixa fixa serà establit per la Sotssecretaria de Política Financera i Tresor. A l'efecte de l'aplicació d'aquests límits, no podrà fraccionar-se una única despesa en diversos pagaments, ni acumular-se en un sol justificant pagaments que es deriven de diverses despeses.

3. Amb caràcter general, els fons a què es refereix aquesta norma se situaran sempre en comptes obertes en entitats de crèdit. L'obertura dels comptes es realitzarà d'acord amb les normes vigents sobre la matèria.

Article 11. Prohibicions

1. En cap cas es podrà disposar la realització de pagaments de naturalesa distinta als regulats en aquesta norma, o sense el crèdit pressupostari suficient que permeta la seua atenció.

2- Seran exigibles les responsabilitats a què es refereixen els articles 91 i següents del text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, per l'incompliment dels aspectes recollits en aquesta ordre.

Article 12. Estats trimestrals i actes d'arqueig

1. Els responsables de cada caixa pagadora, trimestralment, elaboraran una acta d'arqueig ordinària i una acta de conciliació efectuada l'últim dia del trimestre, segons models que s'adjunten com annexos 2 i 3 d'aquesta ordre.

2. Els estats de situació de caixa i fons assenyalats en el punt anterior es trametran a les secretaries generals o unitats equivalents per a l'aprovació, les quals adjuntaran una còpia a la Intervenció Delegada corresponent.

3. La falta de tramesa de la documentació assenyalada en aquest article serà comunicada per la Intervenció Delegada a la Intervenció General de la Generalitat, la qual podrà suspendre, amb caràcter cautelar, la fiscalització formal del pagament, així com adoptar totes aquelles mesures que estime oportunes per raó de la situació específica de cada cas.

4. Al tancament de cada exercici econòmic hauran de quedar saldats els comptes extrapressupostaris de caixa fixa.

Article 13. Control

1. Els interventors delegats, per ells o per mitjà del personal que a l'efecte designen, podran realitzar en qualsevol moment les comprovacions que estimen oportunes i podran sol·licitar quan ho estimen necessari la realització d'actes d'arqueig extraordinàries.

2. Els interventors delegats, quan observen que alguna caixa pagadora no té en compte els principis rectors recollits en aquesta ordre, hauran d'informar de la incidència a la Secretaria General de la conselleria o unitat equivalent en el cas d'entitats autònomes, així com a la Intervenció General de la Generalitat.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

Amb el nomenament dels comptedants i habilitats s'especificarà en cada cas el nom i cognoms, la caixa pagadora que gestionaran, la unitat responsable a què està adscrita la caixa pagadora, la data d'habilitació per a gestionar els fons corresponents, així com qualsevol altra condició o requisit particular relatiu al funcionament de la caixa pagadora.

Segona

S'autoritza la Intervenció General per a dictar les normes de comptabilitat aplicables a les operacions de caixa fixa que es realitzen

Tercera

S'autoritza el sotssecretari de Política Financera i Tresor perquè dicte les normes de desplegament d'aquesta ordre.

DISPOSICIO FINAL

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 17 d'abril de 1998

El conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública

JOSÉ LUIS OLIVAS MARTINEZ

Mapa web