Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 90/1996, de 7 de maig, del Govern Valencià, sobre bases per a la cooperació internacional al desenvolupament i de regulació del règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països en via de desenvolupament.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 2747 de 14.05.1996
Referència Base de Dades:  0901/1996
 



DECRET 90/1996, de 7 de maig, del Govern Valencià, sobre bases per a la cooperació internacional al desenvolupament i de regulació del règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països en via de desenvolupament.

El Govern Valencià assumeix el principi de solidaritat amb el països empobrits com un dels eixos de la seua política i, concretament, de la seua política de cooperació internacional, afavorint, per a això, el creixement econòmic i el progrés social, cultural, institucional i polític dels països en via de desenvolupament i, en particular, els que tenen una especial relació amb l'estructura social, cultural, científica, tècnica i institucional de la Comunitat Valenciana. Aquest principi bàsic i fonamental inspirarà totes les actuacions de la cooperació internacional al desenvolupament, de forma complementària al conjunt de polítiques estatal i comunitària, definint un model de cooperació descentralitzada, propi, autònom i coordinat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Per al desenvolupament dels objectius proposats i en compliment de la facultat que li confereix la disposició addicional quarta de la Llei 9/1995, de 31 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici de 1996, per a regular un règim específic de les transferències de fons destinats a la cooperació amb països en via de desenvolupament, atenent la seua finalitat i les especials circumstàncies, el Govern Valencià aprova aquest decret que conté, a més de l'esmentada regulació, la relativa a les bases generals de la cooperació internacional al desenvolupament i les regles procedimentals per al cofinançament de projectes.

Per tant, i d'acord amb el que preveu l'article 22 de la Llei de la Generalitat Valenciana 5/1983, de 30 de desembre, a proposta del conseller de Presidència i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 7 de maig de 1996,

DECRETE

TíTOL I

Cooperació internacional amb països

en via de desenvolupament

Principis rectors

Article 1. Objectius de l'acció de cooperació internacional al desenvolupament de la Generalitat Valenciana

L'acció de cooperació internacional al desenvolupament de la Generalitat Valenciana atendrà la satisfacció del principi de solidaritat i s'adreçarà a la realització dels objectius següents:

a) Fomentar, coordinar i impulsar projectes de cooperació internacional al desenvolupament en el camp socioeconòmic, cultural, científic, tècnic i institucional que permeten promoure als països destinataris la justícia social, els drets humans, la cultura, el medi ambient, la seua promoció socioeconòmica i, en suma, el desenvolupament integral, sense que això supose ingerència en els assumptes interns.

b) Mantenir i fomentar la participació de les Organitzacions No Governamentals per al Desenvolupament (ONGDs) situades a la Comunitat Valenciana, i dels altres actors socials, en la cooperació amb països en via de desenvolupament, mitjançant el cofinançament de projectes específics.

c) Contribuir, mitjançant accions institucionals, al desenvolupament dels països del tercer món, i donar suport a les seus accions d'autopromoció socioeconòmica, tecnicocientífica, cultural i de reorganització administrativa.

d) Potenciar la participació dels destinataris de l'acció tant en el disseny com en l'execució i l'avaluació dels projectes de cooperació.

e) Contribuir a la sensibilització de la societat de la Comunitat Valenciana mitjançant projectes d'educació al desenvolupament i unes altres activitats de sensibilització.

f) Col·laborar en iniciatives destinades a crear institucions de caràcter permanent, relacionades amb els països en via de desenvolupament, amb la presència i la participació de la Generalitat Valenciana.

g) Promoure i donar suport a la realització de programes que, amb objectius coincidents, puguen establir unes altres administracions de la Comunitat Valenciana, l'administració general de l'Estat, les organitzacions internacionals o supranacionals.

h) Promoure el coneixement i l'accés a les diverses possibilitats de finançament de projectes de cooperació al desenvolupament i d'ajuda humanitària, mitjançant la utilització dels recursos disponibles de la Unió Europea.

i) Donar suport i incentivar iniciatives públiques o privades que contribuesquen a l'assoliment de les finalitats del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

j) Realitzar i difondre estudis rellevants per al progrés dels països en via de desenvolupament.

k) Promoure i prestar suport a les accions adreçades a la divulgació a la Comunitat Valenciana de les diverses cultures dels països en via de desenvolupament.

l) Propiciar la participació de personal, béns i serveis de la Comunitat Valenciana en l'execució i el desplegament dels projectes de cooperació al desenvolupament cofinançats per la Generalitat Valenciana.

m) Desplegar, en el marc de la legislació vigent, aquelles altres activitats que puguen contribuir al compliment del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

Article 2. Accions de cooperació internacional al desenvolupament

L'acció de cooperació al desenvolupament de la Generalitat Valenciana podrà manifestar-se mitjançant actuacions als països en via de desenvolupament o al territori de la Comunitat Valenciana.

Els projectes de cooperació executables als països en via de desenvolupament podran ser de les classes següents:

- Projectes adreçats al desenvolupament social i cultural dels sectors més desfavorits de la població i al foment dels valors democràtics als països en via de desenvolupament.

- Projectes productius específics que satisfacen les necessitats internes del país en via de desenvolupament, com ara l'alimentació, l'habitatge o les infraestructures bàsiques, i la creació d'ocupació o valor afegit.

- Projectes de formació adreçats a la realització d'estudis pels ciutadans dels països en via de desenvolupament en l'Estat corresponent.

- Projectes d'assistència tècnica adreçats a elevar la capacitació dels recursos humans als països en via de desenvolupament, a millorar les infraestructures i el funcionament de les seues estructures econòmiques. També s'inclouen els estudis d'explotació de recursos naturals i de protecció mediambiental.

Els projectes de cooperació executables a la Comunitat Valenciana podran ser de formació, sensibilització social i/o d'educació solidària pel que fa a la realitat dels països en via de desenvolupament.

Es consideren projectes de formació, executables a la Comunitat Valenciana, aquelles accions dirigides a completar o perfeccionar la preparació de persones o col·lectius dels països en via de desenvolupament en l'àmbit professional, cooperatiu, universitari, econòmic o productiu.

A més dels projectes abans esmentats, i independentment del lloc en què es desenvolupen, la Generalitat Valenciana podrà intervenir en projectes de formació d'especialistes en cooperació internacional al desenvolupament.

Article 3. Mitjans de l'acció de cooperació internacional al desenvolupament de la Generalitat Valenciana

L'acció de cooperació al desenvolupament de la Generalitat Valenciana, en el marc d'un model de cooperació descentralitzada i amb independència de les actuacions que com a gestor del programa puga realitzar, es durà a terme mitjançant:

a) Ajudes a ONGDs, a través de cofinançament, en l'execució de projectes de cooperació internacional en països en via de desenvolupament i a la Comunitat Valenciana.

b) Ajudes a uns altres actors socials de la Comunitat Valenciana, com ara fundacions, universitats, associacions professionals i/o empresarials, etc., mitjançant el cofinançament de projectes productius, d'assistència tècnica i de formació.

c) Cofinançament de projectes de sensibilització social i/o d'educació al desenvolupament realitzats a la comunitat autònoma a través de les ONGDs i d'altres actors socials.

d) Accions institucionals de cooperació internacional al desenvolupament.

TíTOL II

Cofinançament de projectes de cooperació

presentats per ONGDs

CAPíTOL I

Principis generals

Article 4. Marc normatiu

La concessió d'ajudes i subvencions per la Generalitat Valenciana per a la cooperació internacional amb els països en via de desenvolupament es regirà per allò disposat en aquest decret i per les corresponents ordres de convocatòria, que hauran d'adequar-se al Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, i a les altres normes de superior jerarquia de la Comunitat Valenciana.

En els procediments de concessió de les esmentades ajudes seran d'aplicació directa o, si s'escau, supletòria les normes de la Unió Europea, les normes nacionals de desenvolupament o transposició d'aquelles i la normativa de l'administració general de l'Estat reguladora de les subvencions públiques.

Article 5. Requisits de les ONGDs sol·licitants de la subvenció

Per tenir accés a la subvenció, l'Organització No Governamental per al Desenvolupament (ONGD) sol·licitant haurà de complir els requisits següents:

a) Estar legalment constituïda i inscrita al registre que corresponga.

b) No tenir ànim de lucre.

c) Disposar de seu central o delegació permanent a la Comunitat Valenciana.

S'entendrà per delegació permanent, amb aquesta finalitat, la presència i l'estructura de la ONGD al territori de la Comunitat Valenciana, acreditada documentalment. En aquest cas, la delegació permanent assumeix la responsabilitat directa en la presentació de la sol·licitud i firma del conveni en cas de subvenció, es compromet al manteniment de la comptabilitat, documentació i cogestió del projecte en la seua oficina de la Comunitat Valenciana, i obrirà un compte bancari específic en aquesta.

d) Tenir com a fins institucionals expressos la realització d'activitats orientades a la cooperació internacional al desenvolupament i al foment de la solidaritat entre els pobles, i estar en condicions de demostrar, mitjançant documentació fefaent, que l'associació actua de manera continuada en l'esmentat àmbit.

e) Gaudir de capacitat jurídica i d'actuar a Espanya.

f) Disposar d'estructura suficient per garantir el compliment dels seus objectius, amb l'acreditació, mitjançant documentació fefaent, de l'experiència en cooperació i la capacitat operativa necessària per a això. Amb aquesta finalitat, caldrà que la constitució legal de les ONGDs que concorren a les ajudes i subvencions haja tingut lloc, com a mínim, un any abans de la data de publicació de la corresponent convocatòria anual. Complementàriament i en les convocatòries anuals, s'establiran les condicions d'experiència mínima necessària que han de reunir les ONGDs en funció del tipus de projecte i de la valoració econòmica.

g) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

h) En el cas d'haver rebut amb anterioritat subvencions per a la cooperació internacional al desenvolupament, haver complit les obligacions que emanen de la seua concessió.

i) No estar implicada en cap procediment de reintegrament de tot o part de les subvencions concedides per la Generalitat Valenciana, ni haver estat objecte d'un procediment de reintegrament.

Article 6. Valoració econòmica dels projectes de cooperació

L'organització sol·licitant, per a la correcta valoració del projecte, facilitarà en la memòria econòmica una adequada informació -factures pro forma, pressupostos professionals, peritació de terrenys, etc.- sobre les previsions del cost dels materials, subministraments, construccions, equips i terrenys necessaris per a la realització del projecte.

L'organització sol·licitant adoptarà les mesures necessàries per garantir que tots els costos siguen els més adequats en preu, qualitat i manteniment. Complits aquests requisits, es donarà preferència als equips d'origen local i, si s'escau, als fabricats a la Comunitat Valenciana.

Les despeses de personal no podran superar el 30% del cost total del projecte, llevat el cas dels projectes de formació i/o assistència tècnica que podran arribar fins al 50%.

Per a la fixació dels salaris a cobrar per la mà d'obra local, s'estarà a l'índex de Desenvolupament Humà del PNUD (Programa de les Nacions Unides per al Desenvolupament).

La tramesa de professionals no cooperants de la Comunitat Valenciana, a més dels tècnics a què fa referència l'apartat 2.c) de l'article 7, haurà de ser justificada com cal, mitjançant memòria explicativa, per l'organització sol·licitant. En aquest cas, les despeses cofinançades en concepte de salari no podran ultrapassar les 300.000 pessetes brutes persona/mes.

En el cas de projectes de formació de ciutadans dels països en via de desenvolupament en institucions educatives o productives de la Comunitat Valenciana, el cofinançament de les despeses dels mateixos no excedirà les 100.000 pessetes brutes persona/mes.

Els esmentats límits salarials seran incrementats anualment amb el percentatge que la corresponent llei de pressupostos preveja per a la retribució dels funcionaris públics.

Article 7. Participació financera de la Generalitat Valenciana

1. Els projectes que presenten les ONGDs podran rebre de la Generalitat Valenciana ajudes i subvencions fins un màxim del 80% del cost directament unit a l'execució del projecte, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten.

La contribució financera a projectes de cooperació per part d'entitats locals, altres comunitats autònomes, l'administració general de l'Estat o la Unió Europea disminuirà, proporcionalment a la seua quantia, la participació de la Generalitat Valenciana en el cofinançament.

2. Per tal de determinar la participació de la Generalitat Valenciana en el finançament del projecte, es tindran en compte els costos següents:

a) Els corresponents a l'adquisició de materials i subministraments per a la construcció o compra de locals o terrenys, i també la resta de costos associats que puguen ser considerats d'execució del projecte presentat.

b) Els de compra i transport d'equips i instal·lacions.

c) Els de personal, en què s'inclouen els relatius a la remuneració dels ciutadans del país en via de desenvolupament que participen directament en l'execució del projecte, dels professionals de la Comunitat Valenciana vinculats al projecte i d'aquells tècnics que, si s'escau, calga desplaçar per a l'ensinistrament, la posada en marxa i el funcionament del projecte. Perquè les esmentades despeses puguen incorporar-se a la participació financera de la Generalitat Valenciana, la ONGD sol·licitant de la subvenció haurà d'aportar, en la memòria econòmica, documentació relativa a la qualificació i a la tasca a desenvolupar pels esmentats treballadors, professionals i/o tècnics, i també a la seua relació amb l'entitat sol·licitant o soci local.

d) Els relatius a la formació i a l'ensinistrament dels recursos humans locals, quan constituesca l'objecte d'un projecte de formació o d'assistència tècnica.

e) Els de transport dels professionals i/o tècnics no cooperants esmentats en l'apartat c) des de la Comunitat Valenciana fins al lloc més pròxim al projecte i el seu corresponent retorn.

f) Els de funcionament del projecte relatius a l'adquisició de materials fungibles i subministraments necessaris per al desenvolupament de l'activitat, si ho exigeix la naturalesa del projecte.

g) Els relatius a les persones o col·lectius dels països en via de desenvolupament que vinguen a perfeccionar els seus estudis en institucions educatives o a completar la seua formació en altres institucions de la Comunitat Valenciana.

h) La Comissió Executiva per a l'Aplicació del Programa de Cooperació amb Països en Via de Desenvolupament podrà admetre, excepcionalment i després de l'informe justificatiu, qualsevol altre concepte de cost no previst en aquest article quan la naturalesa del projecte així ho aconselle.

3. Per a donar compliment a allò previst en el número 1, l'organització que obtinga una subvenció de la Generalitat Valenciana està obligada a comunicar a la Direcció General del Secretariat del Govern, de la Conselleria de Presidència, tot finançament del projecte procedent de qualsevol ens públic o privat, local, nacional, internacional o supranacional, especificant la quantia exacta de l'aportació. Aquesta circumstància podrà donar lloc a una modificació de la subvenció i, si s'escau, del conveni subscrit amb la Generalitat Valenciana.

Article 8. Contribució financera externa

1. La ONGD o el grup de ONGDs assumirà, com a mínim, el finançament del 20% del cost total del projecte, directament o mitjançant finançament extern.

Aquesta contribució financera podrà estar constituïda per:

a) Contribucions pròpies de la ONGD o del grup de ONGDs sol·licitants.

Són contribucions pròpies de l'entitat sol·licitant, a més a més de les aportacions en metàl·lic, les despeses d'administració de la ONGD en relació amb el projecte. Els costos d'administració del projecte s'ajustaran als percentatges següents: 8% del cost total del projecte quan siga inferior a 15 milions de pessetes, 6% per als d'import comprés entre 15 i 39 milions de pessetes i 4% per als projectes d'import superior.

Quan el projecte haja estat presentat per un grup d'ONGDs, s'elevarà el percentatge relatiu a les despeses d'administració en quatre, tres i dos punts, respectivament, amb la finalitat que es puguen satisfer les despeses derivades de l'establiment i funcionament del grup.

b) Contribucions privades externes.

c) Contribucions de socis locals, entitats públiques o privades del país en via de desenvolupament.

Podrà considerar-se com a contribucions dels socis locals les realitzades en espècie, degudament valorades, que siguen imprescindibles per a la realització del projecte presentat, com ara mà d'obra i béns mobles o immobles.

2. Les aportacions previstes en el número anterior hauran d'acreditar-se per l'entitat sol·licitant. Quan la participació financera en el projecte consistesca en aportacions en espècie, es justificaran mitjançant la presentació de contractes de treball, nòmines o referències salarials equivalents, valoracions cadastrals, contractes de compravenda, etc. que corroboren la quantia de l'aportació.

3. No requeriran justificació les despeses d'administració a què es refereix la lletra a) del número 1 sempre que es mantinguen dins els percentatges establerts. Quan siguen superiors a aquests percentatges hauran de pagar-se mitjançant aportacions efectives i en metàl·lic de la mateixa ONGD, de contribucions privades externes o de socis locals, entitats públiques o privades del país en via de desenvolupament.

Article 9. Termini d'execució dels projectes de cooperació

Les convocatòries, els convenis o l'acte jurídic de concessió de subvenció fixaran el termini d'execució dels projectes de cooperació, d'acord amb la normativa pressupostària i de la hisenda pública. Davant la falta de previsió respecte d'això, es considerarà que els projectes de cooperació al desenvolupament que es cofinancen amb subvencions de capital podran ser plurianuals, sempre que la seua duració no excedesca de tres exercicis pressupostaris. Els que es financen amb subvencions corrents s'hauran d'executar, com a màxim, en els quinze mesos següents a la recepció de la subvenció per part de la ONGD.

CAPíTOL II

Procediment per a la concessió

de subvencions a les ONGDS

Article 10. Iniciació d'ofici

La Conselleria de Presidència convocarà anualment, dins de les disponibilitats pressupostàries i mitjançant un procediment regit pels principis d'objectivitat, concurrència i publicitat, les ajudes i subvencions corresponents per a la realització per part d'ONGDs de projectes de cooperació en països en via de desenvolupament i d'accions de sensibilització i formació en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

Les ordres de convocatòria contindran, com a mínim, els pronunciaments sobre els extrems següents:

1. Crèdits pressupostaris als quals s'imputa la subvenció.

2. Objecte, condicions i finalitat de la subvenció.

3. Les prioritats sectorials, geogràfiques i d'un altre tipus, i també totes les circumstàncies, no previstes en aquesta norma, que afecten la selecció, el control, el seguiment i l'avaluació dels projectes.

Independentment de les prioritats sectorials, geogràfiques o d'un altre tipus fixades en cada convocatòria, seran criteris generals per a la selecció dels projectes els següents:

- Accions emmarcades en el procés de desenvolupament econòmic de les comunitats de destinació, i es tindran en compte les polítiques i els plans governamentals de desenvolupament dels estats receptors corresponents.

- Concentració sectorial i territorial.

- Aparició de sinergies i d'economies d'escala entre les accions empreses.

- Accions d'alt contingut social.

En allò referit a la naturalesa dels projectes, seran prioritaris aquells que prenguen en consideració un, o diversos, dels criteris següents:

- Enfocament de desenvolupament humà, concentrat en les àrees d'educació i assistència primària de salut, l'objectiu del qual siguen els sectors més vulnerables de la població.

- Lluita contra la pobresa i les seues causes estructurals.

- Lluita contra la droga.

- Caràcter integral, amb apreciació global del problema a tractar, que contribuirà a l'autoabastiment de les necessitats bàsiques a les zones i sectors més necessitats.

- Integració i participació dels beneficiaris tant en el disseny com en l'execució dels projectes, com a garantia de la seua implantació i de la seua viabilitat futura.

- Reforçament de la capacitat d'autogestió de les organitzacions locals.

- Atenció al desenvolupament sostingut amb consideració especial de l'impacte de gènere i del mediambiental, mitjançant la realització de projectes que permeten mobilitzar els recursos endògens.

4. Termini de presentació de les sol·licituds.

5. Termini de resolució del procediment.

6. Percentatge de participació de la Generalitat Valenciana, que no podrà excedir del 80% del cost del projecte de cooperació.

7. Documents i informacions que s'han d'acompanyar a la instància de sol·licitud de la subvenció. Necessàriament s'exigiran, a més a més dels previstos en l'ordre de convocatòria, els que a continuació es ressenyen:

a) Memòria de la institució en la qual consten les activitats realitzades durant l'últim any natural anterior a la convocatòria, estat comptable i ingressos corresponents a l'exercici anterior a la convocatòria, que inclourà un balanç d'operacions, les fonts de finançament, el nombre de socis i el nom dels seus directius i dels membres del seu patronat o òrgan col·legiat equivalent, i també la data del seu nomenament i el sistema d'elecció.

b) Memòria econòmica del projecte de cooperació d'acord amb allò establert en els articles 6 i 7, que comprendrà un pla de finançament en el qual es justifique la contribució financera externa en els termes previstos en l'article 8 i la subvenció sol·licitada a la Generalitat Valenciana.

c) Còpia autenticada o fotocòpia compulsada dels estatuts en els quals haurà de constar explícitament la inexistència d'ànim de lucre en les finalitats de l'entitat, còpia autenticada o fotocòpia compulsada de la seua inscripció en el corresponent registre i fotocòpia compulsada de la targeta d'identificació fiscal.

d) Declaració en la qual conste el compromís, per part dels participants, d'aportar, mitjançant el finançament previst en l'article 8, la diferència entre el cost total del programa, projecte o activitat subvencionada i l'ajuda de la Generalitat Valenciana.

e) Declaració en la qual es comprometa al compliment de l'obligació prevista en l'article 7.3.

f) Declaració en la qual s'explicite el compromís de la ONGD sol·licitant de no dur a terme, en l'àmbit d'execució del projecte presentat, cap acció que puga resultar contradictòria amb la política exterior d'Espanya o amb els interessos de la Generalitat Valenciana.

g) Organigrama, dependències a la Comunitat Valenciana i relació del personal laboral. En el supòsit que la ONGD manque de treballadors per compte d'altri, declaració fefaent d'aquesta circumstància, juntament amb la documentació que acredite la seua capacitat per a la realització de les activitats necessàries per a aconseguir les finalitats de les subvencions o ajudes convocades.

h) Documentació acreditativa d'estar al corrent en les cotitzacions a la Seguretat Social i de les obligacions tributàries.

i) Compromís de donar difusió de l'origen de la subvenció i d'incorporar, en tot cas i de forma visible, el logotip de la Generalitat Valenciana.

j) En el cas de presentació del projecte per un grup de ONGDs, s'haurà d'aportar una memòria en la qual s'indiquen les activitats anteriors en les quals, si s'escau, han participat conjuntament, i el grau d'intervenció de cadascuna en l'execució del projecte, i constarà la seua participació en el finançament, en les activitats a desenvolupar i en la distribució, si n'hi ha, de la subvenció sol·licitada. També s'indicarà la ONGD que com a representant del grup haurà de subscriure, si s'escau, el conveni, i presentar els informes i les justificacions d'execució del projecte de cooperació.

Les organitzacions sol·licitants que hagen concorregut a les convocatòries de subvenció anteriors no hauran d'aportar els documents referits en la lletra c) si acrediten, mitjançant el certificat corresponent, que la documentació que obra en poder de l'administració no ha sofert cap modificació. Per a això, el Gabinet de Coordinació Interdepartamental, de la Direcció General del Secretariat del Govern, obrirà un registre de documents.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir els documents referits, la Direcció General del Secretariat del Govern podrà requerir al sol·licitant la seua presentació.

8. Indicació que la resolució posa fi a la via administrativa.

9. Criteris de priorització per a la selecció dels projectes de cooperació.

Article 11. Presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds per al cofinançament de projectes de cooperació internacional amb països en via de desenvolupament s'especificarà en cada convocatòria. La Direcció General del Secretariat del Govern tramitarà els expedients i podrà, segons allò disposat en l'article 71 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, requerir els sol·licitants perquè en un termini màxim de deu dies hàbils esmenen i completen la documentació presentada.

Article 12. Instrucció

La instrucció es realitzarà d'ofici per la Direcció General del Secretariat del Govern, la qual podrà realitzar les actuacions que estime necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les sol·licituds presentades.

L'òrgan gestor trametrà als membres de la Comissió Executiva per a l'Aplicació del Programa de Cooperació amb Països en Via de Desenvolupament la informació resumida i els informes complementaris que calguen sobre els projectes presentats que s'ajusten a l'ordre de convocatòria.

Aquests projectes seran sotmesos, després de la convocatòria prèvia, a la Comissió Executiva perquè puga formular la proposta de resolució.

La Comissió Executiva es reunirà per a analitzar els projectes presentats i valorar la seua adequació als criteris establerts en la present norma i a les prioritats geogràfiques i sectorials establertes en la convocatòria anual i proposarà a l'òrgan competent els que considere de major interès. A aquests efectes podrà convocar les entitats o els experts que l'índole dels projectes faça aconsellable. Així mateix, podrà reunir-se amb les entitats sol·licitants amb la finalitat de recaptar informació addicional sobre el projecte presentat i aclarir-ne algun aspecte.

Quan la Comissió Executiva estime que el cost real d'un projecte és inferior al pressupost presentat o aprecie la conveniència de modificar-lo en un altre aspecte, ho comunicarà a l'entitat sol·licitant perquè puga procedir a la seua modificació, renunciar a la sol·licitud de la subvenció o, si s'escau, suggerir unes altres adaptacions. En cas de no concedir-se íntegrament la subvenció sol·licitada podrà procedir-se a una reformulació pressupostària en la qual el finançament extern s'ajustarà proporcionalment a la reducció de la subvenció.

La Comissió Executiva, després de valorar l'adaptació dels projectes de cooperació als criteris establerts en l'ordre de convocatòria, formularà, en el termini màxim de dos mesos, la proposta de resolució. Aquesta proposta constarà de la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de subvenció, la quantitat i els criteris seguits en la valoració.

Article 13. Terminació

El termini màxim per a la resolució del procediment serà el que establesca l'ordre de convocatòria i, si hi manca, el de sis mesos computats des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La falta de resolució expressa dins del termini indicat tindrà efectes desestimatoris de la sol·licitud de subvenció.

El conseller de Presidència és l'òrgan competent per a concedir o denegar les subvencions sol·licitades.

La resolució del procediment haurà d'expressar els sol·licitants als quals és concedida la subvenció, la quantitat concedida i la necessitat de subscripció d'un conveni-programa per a l'efectivitat de la subvenció. També podrà fer-se constar expressament la desestimació de la resta de les sol·licituds.

Un extracte de les resolucions de concessió serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de la notificació de la resolució a les persones interessades.

Article 14. Conveni-programa

Per als projectes objecte de subvenció se subscriurà, en el termini màxim d'un mes des de la publicació de l'extracte de la resolució de concessió en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, un conveni de col·laboració, que haurà de ser firmat per la persona representant de l'entitat subvencionada -i sota el nom legalment registrat-, degudament autoritzada per a la signatura mitjançant la presentació del corresponent document d'apoderament, i pel conseller de Presidència.

En aquest es recolliran les obligacions d'ambdues parts, les modalitats de compliment del projecte, el seu termini d'execució, les modalitats i la forma de pagament de la subvenció, el termini i la forma de justificació de les despeses, juntament amb la fórmula de seguiment específic del projecte.

La còpia del conveni serà tramesa per la ONGD subvencionada al soci local, quan n'hi haja, amb la finalitat de garantir el coneixement del seu contingut. Aquesta entitat acreditarà davant la Direcció General del Secretariat del Govern la tramesa i la recepció de la còpia del conveni pel soci local.

La subscripció del conveni haurà de complir amb allò establert en el Decret 20/1993, de 8 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es regula el Registre de Convenis i s'estableix el règim juridicopressupostari dels convenis que subscriga la Generalitat Valenciana.

Article 15. Modificació del conveni-programa

L'entitat beneficiària de la subvenció queda obligada a comunicar a la Direcció General del Secretariat del Govern qualsevol eventualitat que altere o dificulte greument el desenvolupament del projecte subvencionat.

Qualsevol modificació substancial d'un projecte i per tant del conveni, s'entén per tal aquella que afecte als objectius d'aquest, requerirà l'autorització prèvia i expressa del conseller de Presidència i s'instrumentarà mitjançant la subscripció d'una addenda al conveni.

La sol·licitud de modificació haurà d'estar suficientment fundada, i es plantejarà de forma immediata a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquen. Aquesta modificació no podrà consistir en el trasllat a exercicis posteriors de quantitats la despesa de les quals haja estat compromesa amb el pressupost de l'any en curs, llevat que el crèdit, de conformitat amb l'article 30 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, es puga incorporar com a remanent.

Aquestes sol·licituds s'adreçaran a la Direcció General del Secretariat del Govern, la qual després de remetre-les a l'òrgan gestor, perquè elabore una proposta, trametrà per escrit, en el termini màxim d'un mes, la corresponent autorització o denegació. Si s'estima de la suficient entitat podrà procedir-se a la modificació del conveni-programa.

Article 16. Rescissió del conveni-programa

Davant l'incompliment per part de l'entitat subvencionada de les obligacions derivades del conveni o de la normativa reguladora de la subvenció, la Direcció General del Secretariat del Govern, després de l'audiència de la ONGD, podrà proposar al conseller de Presidència la seua resolució.

En qualsevol cas seran causa de rescissió del conveni-programa les següents:

- Incompliment de l'obligació de justificació.

- Obtenció de la subvenció sense reunir les condicions requerides per a això.

- Incompliment de la finalitat per la qual la subvenció fou concedida.

- Si les despeses no es dugueren a terme per qualsevol causa o es modificaren substancialment els projectes subvencionats sense autorització expressa de la Conselleria de Presidència.

- L'incompliment de qualsevol altra condició imposada amb motiu de la concessió de la subvenció.

Constitueix un incompliment greu del conveni, el transcurs de tres mesos sense que l'organització realitze formalment la comunicació a què es refereix el número 3 de l'article 7. El transcurs d'aquest termini facultarà l'administració per a resoldre el conveni.

En cas de resolució del conveni, quedaran anul·lades totes les quantitats reconegudes pendents de percebre, i s'exigirà la devolució de les quantitats pagades més els interessos legals corresponents.

TíTOL III

Cofinançament de projectes específics de cooperació

a través d'altres actors socials

Article 17. Marc normatiu

La Conselleria de Presidència podrà, dins les disponibilitats pressupostàries i mitjançant el procediment corresponent, concedir subvencions per a la realització dels projectes de cooperació en països en via de desenvolupament que es defineixen en els articles següents.

Article 18. Requisits de les persones sol·licitants

Podran accedir a les ajudes les persones jurídiques no compreses en l'article 5 d'aquest decret que reunesquen els requisits següents:

a) Estar vàlidament constituïdes i, si s'escau, inscrites en els registres corresponents.

b) Disposar de seu central a la Comunitat Valenciana.

c) Aportar prova documental suficient relativa a la seua implicació en el projecte específic de cooperació. Aquesta implicació podrà consistir en la relació prèvia amb un soci local en el país on es desplegarà l'acció, o amb suports financers, tècnics o humans en la realització del projecte.

d) Aportar documentació fefaent (convenis, protocols, certificats, etc.) que demostre que el projecte objecte de la sol·licitud és d'interès prioritari per a l'altra part en el país en via de desenvolupament.

e) Acord de l'òrgan de govern de l'entitat que acredite l'absència d'ànim de lucre.

Article 19. Formes específiques de cooperació

Els projectes específics de cooperació hauran de respondre a alguna de les modalitats següents:

a) Projectes productius específics.

b) Projectes d'assistència tècnica.

c) Projectes de formació en cooperació al desenvolupament.

d) Projectes de formació, sensibilització social i/o educació solidària respecte a la realitat dels països en via de desenvolupament.

Article 20. Participació financera de la Generalitat Valenciana

Aquests projectes podran rebre de la Generalitat Valenciana ajudes i subvencions fins un màxim del 70% del cost directament unit a l'execució del projecte, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten.

Article 21. Formalització de la concessió de l'ajuda

Les subvencions concedides seran formalitzades mitjançant la subscripció de convenis, als quals serà d'aplicació, amb caràcter supletori, el que disposen els articles 14, 15 i 16 d'aquest decret. També podran ser d'aplicació els preceptes del títol II que s'avinguen a les peculiaritats de les subvencions regulades en aquest títol.

TíTOL IV

Actuacions simultànies i posteriors a l'execució

del projecte de cooperació subvencionat

Article 22. Termini i inici de l'execució

1. El termini d'execució dels projectes de cooperació serà el previst en la convocatòria corresponent, conveni o acte jurídic de concessió de la subvenció.

2. Les entitats beneficiàries hauran d'iniciar l'execució del projecte en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la recepció de la transferència dels fons, tret que siga impossible a causa de circumstàncies excepcionals, que hauran de justificar davant l'administració.

3. Els endarreriments possibles en l'execució dels projectes hauran de ser justificats en els informes d'execució a què fa referència l'article següent.

Article 23. Informes

1. L'entitat beneficiària de la subvenció haurà de presentar durant l'execució del projecte dos tipus d'informes, que tenen caràcter independent i són els següents:

a) Informes d'execució.

Seran, com a màxim, de caràcter semestral, i la periodicitat serà determinada en el conveni corresponent en funció del termini d'execució del projecte. Aquests informes seran remesos a la Direcció General del Secretariat del Govern amb indicació de l'estat d'execució del projecte i, quan s'escaiga, de les incidències que afecten el desplegament del projecte.

b) Informe final.

Una vegada finalitzada l'execució del projecte s'haurà de trametre i haurà d'anar acompanyat, si s'escau, d'un document del soci local que indique la repercussió del projecte i la corresponent justificació de la despesa en la forma indicada en l'ordre de convocatòria i en el text del conveni-programa.

2. L'exigència i el termini de presentació dels esmentats informes s'inclouran en el conveni corresponent i la seua omissió, dins del termini establert, suposarà l'incompliment d'aquest.

Article 24. Seguiment de l'execució del projecte

1. La realització i gestió d'un projecte podrà ser examinada en qualsevol moment pels responsables del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament. També podrà encomanar-se el seguiment dels projectes a l'entitat o entitats més idònies per a realitzar-ho. Tot això sense perjudici de les funcions pròpies de la Intervenció de la Generalitat Valenciana.

2. Quan siga procedent verificar l'execució del projecte en el lloc d'origen, l'entitat subvencionada garantirà i facilitarà l'accés al lloc de l'acció, als immobles, als llibres, als comptes i als documents justificatius, d'acord amb les condicions del conveni.

TíTOL V

Transferències de fons i justificació de les despeses

CAPíTOL I

Transferències de fons

Article 25. Forma de pagament

La concreció dels percentatges per al lliurament de les subvencions, que correspondrà a l'òrgan competent de la concessió, quedarà establerta en cadascuna de les convocatòries, dels convenis o dels actes jurídics que els donen suport i aquest percentatge podrà assolir el 100% de la subvenció.

L'entitat beneficiària haurà d'ingressar la quantitat subvencionada en un compte bancari a la Comunitat Valenciana obert exclusivament per a cada projecte subvencionat.

Els interessos eventualment generats per les subvenciones rebudes fins al moment de la despesa hauran d'invertir-se en el projecte respectiu, tret que la Direcció General del Secretariat del Govern aprove expressament la seua aplicació a altres finalitats socials, amb la proposta prèvia de l'entitat adjudicatària.

Article 26. Garantia

La Conselleria de Presidència es reserva la facultat de requerir, en qualsevol moment, garantia real o personal a l'entitat beneficiària, quan circumstàncies objectives ho justifiquen. Igualment, en el cas que hi hagen motius fonamentats per a suposar que el projecte de cooperació està desplegant-se incorrectament, aquesta conselleria podrà:

a) Suspendre provisionalment el desplegament de l'acció fins que siga supervisada l'execució del projecte, excepte quan l'entitat torne els fons percebuts.

b) Proposar al Govern Valencià, quan es tracte de subvencions de capital, la substitució de l'entitat beneficiària per una altra que, acollida a la convocatòria, garantesca el compliment del projecte.

c) Resoldre, amb l'audiència prèvia a l'entitat interessada, el conveni-programa subscrit.

Article 27. Reintegrament de la subvenció

L'entitat beneficiària de la subvenció es compromet al reintegrament de la quantitat rebuda i al pagament de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits previstos en l'article 47.9 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.

CAPíTOL II

Justificació de les despeses

Article 28. Subjectes obligats

L'entitat beneficiària de la subvenció respon davant la Generalitat Valenciana de la justificació de les despeses derivades de l'execució del projecte. Per a això cal recaptar, si s'escau, del soci local els justificants de les despeses vinculades al projecte d'acord amb l'establert en l'article següent.

Quan la subvenció siga percebuda per un grup d'ONGDs, la responsable del projecte serà l'encarregada de justificar les despeses realitzades en l'execució.

L'entitat beneficiària de la subvenció mantindrà una comptabilitat separada que reflectesca l'import dels ingressos i les despeses, la descripció i les dates respectives.

Article 29. Mitjans de justificació

1. L'entitat subvencionada haurà de disposar, a la seu de la Comunitat Valenciana, dels documents justificatius i els certificats següents:

- Certificat que la subvenció ha sigut invertida totalment en el projecte per al qual va ser concedida .

- Certificat on consten els objectius assolits.

- Còpia dels contractes de treball i de les nòmines firmades per les persones que han participat en l'execució del projecte com a treballadors i/o mitjançant contractes d'arrendament de servei, junt amb el rebut de les quantitats pagades i els justificants, quan s'escaiga, de l'ingrés de la retenció a compte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF).

- Justificants de l'ingrés en la Seguretat Social dels treballadors sotmesos a la legislació laboral espanyola, quan s'escaiga, i de l'ingrés de la retenció a compte del IRPF, quan s'escaiga.

- Acreditacions de les transferències bancàries.

- Altres documents justificatius de les despeses imputables a la subvenció.

Els documents justificatius de les despeses realitzades podran tenir data del període d'execució del projecte subvencionat.

2. En la justificació de les despeses s'observaran, quan siguen compatibles amb la legislació pròpia, les normes i les instruccions que aprove l'administració general de l'Estat per a la justificació de les ajudes concedides per a la cooperació internacional al desenvolupament.

3. Eventualment les despeses que tinguen unes característiques especials, que suposen una dificultat important per a una gestió normalitzada i que dificulten el procés de documentació, podran justificar-se en la forma que s'haja previst en el conveni. En tot cas, la justificació simplificada de la despesa haurà de ser fefaent i feta amb la major precisió documental possible. Queden excloses d'aquest tipus de justificacions les despeses fetes a Espanya.

Article 30. Propietat dels béns adquirits

Tots els béns, de qualsevol classe, adquirits a càrrec del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament seran propietat dels destinataris del projecte o del soci local que participe en l'execució.

En el cas de dissolució de l'entitat propietària, els béns revertiran a l'administració de la Generalitat Valenciana o a la institució pública o privada que aquesta designe.

DISPOSICIONS TRANSITòRIES

Primera

En relació amb els projectes plurianuals de cooperació subvencionats a càrrec del capítol VII en la convocatòria de 1995, amb la sol·licitud prèvia de l'organització responsable del projecte, el termini d'execució serà ampliat. En aquest cas, es considerarà l'any 1996 com el primer any d'execució dels projectes, i es prorrogaran les anualitats previstes per a 1996 i, si s'escau, 1997, fins als anys 1997 i 1998, respectivament.

Segona

El que disposa el títol V serà d'aplicació als projectes de cooperació que estiguen en execució quan tinga vigència aquest decret.

La Direcció General del Secretariat del Govern comunicarà a les entitats subvencionades els terminis dins dels quals tenen l'obligació de presentar els informes d'execució.

Tercera

Només a l'efecte d'iniciar el registre de documents a què fa referència l'article 10.7.j), l'exercici de 1996 serà considerat com el primer any en què concorren a les ajudes i les subvencions convocades per la Generalitat Valenciana en execució del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

La Generalitat Valenciana podrà establir, a càrrec del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament, convenis de cofinançament amb l'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes, les entitats locals, les regions europees i altres persones jurídiques de dret públic o privat de qualsevol àmbit, sempre que ho permeten les disponibilitats pressupostàries.

Segona

Es delega la Direcció General del Secretariat del Govern per a l'autorització prèvia i expressa de qualsevol modificació dels projectes i dels convenis-programa i, també, per a la firma de les addendes als convenis-programa que puguen subscriure's amb motiu de les modificacions que, sol·licitades per les entitats subvencionades, hagen sigut autoritzades en els termes previstos per l'article 15.

DISPOSICIó FINAL

Aquest decret vigirà l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Valencia, 7 de maig de 1996

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNáNDEZ-SORO

El conseller de Presidència,

JOSÉ JOAQUíN RIPOLL SERRANO

Mapa web