Ficha disposicion

Ficha disposicion





Ordre del dia 27 de març de 1991, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, sobre extensió de xarxes elèctriques.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 1534 de 03.05.1991
Referència Base de Dades:  1080/1991
 



Ordre del dia 27 de març de 1991, de la Conselleria d'Indústria, Comerç i Turisme, sobre extensió de xarxes elèctriques.

El Reglament de Verificacions Elèctriques i Regularitat en el Subministrament d'Energia, aprovat pel Decret del dia 12 de març de 1954, estableix el conjunt d'obligacions de les empreses distribuïdores d'energia elèctrica, encaminades a garantir una adequada prestació del servei públic que gestionen. Entre elles, una de les més significatives és la d'estendre les seues xarxes elèctriques, ja que resulta evident que això constitueix el pressupost necessari perquè el servei arribe a tots els ciutadans en igualtat de condicions tècniques i econòmiques.

Aquesta obligació té un abast clar en indicar-se textualment en el reglament esmentat, que es farà «en forma que, per a la connexió dels particulars sols es necessita construir la presa individual que unesca amb la mínima distància la xarxa general a la caixa de protecció de l'usuari o als seccionadors d'entrada en alta tensió».

Tanmateix, la materialització física d'aquesta obligació, que afecta no sols l'estesa de noves xarxes de distribució sinó també el reforçament de les existents, ha comportat el plantejament de nombroses discrepàncies entre els sectors afectats - particulars i empreses elèctriques - que han hagut de ser resoltes, cas per cas, pels òrgans competents d'aquesta conselleria, centrades d'una banda, en l'especificació de les zones en les quals s'ha d'aplicar l'obligació d'extensió de xarxes elèctriques, i de l'altra, i en estreta relació amb- ella, en el repartiment dels costos de les preses.

La determinació d'aquestes zones, que en el reglament esmentat afecta «les zones urbanitzades i, en general, aquelles d'expansió de la població en les quals, en el termini raonable, siga previsible una densitat de consum equiparable a d'altres zones semblants ja servides en la mateixa població», s'ha resolt adoptant criteris derivats de la normativa urbanística actual.

Quant al repartiment dels costos de les preses, les remetem al Reial Decret 2949/1982, de data 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de Preses Elèctriques, si bé ha resultat necessari concretar el significat de determinats supòsits qualificats com a subministraments especials pel capítol IV del Reglament de Preses Elèctriques, sobre la base de la normativa urbanística, per tal de clarificar-ne l'aplicació.

La competència d'aquesta conselleria per a dictar aquesta ordre deriva de l'especial relació que vincula les empreses prestadores del servei públic de subministrament d'energia elèctrica amb l'Administració que el tutela, d'acord amb el que estableix l'article 35.e) de la Llei 5/1983, de datà 30 de desembre, del Govern valencià, i en general s'ha d'incloure en el que disposa l'article 32.6 de l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, i en el Reglament de Verificacions Elèctriques i Regularitat en el Subministrament d'Energia Elèctrica del dia 12 de març de 1954.

En virtut d'això, a proposta de la Direcció General d'Indústria i Energia,

ORDENE

Article primer. Ampliació de xarxes elèctriques

1. L'obligació d'ampliar les xarxes elèctriques per part de les empreses distribuïdores d'energia, d'acord amb el que estableix l'article 87 i següents del Reglament de Verificacions Elèctriques i Regularitat en el Subministrament d'Energia, de data 12 de març de 1954, assolirà el sòl classificat com a urbà i com a urbanitzable programat pels instruments de planejament urbanístic.

2. En els esmentats tipus de sòl, les empreses distribuïdores d'energia elèctrica estaran obligades a realitzar, pel seu compte, les ampliacions en les seues instal·lacions d'alta, de mitja o de baixa tensió i centres de transformació, tant en extensió com en reforçament d'aquestes, que resulten necessàries per a aconseguir que el subministrament elèctric als particulars tan sols necessite d'una mínima unió entre la xarxa general i la caixa de protecció de l'usuari o els seccionadors d'entrada en alta tensió.

Article segon. Subministraments en baixa tensió en sòl urbà

1. A les sol·licituds de subministrament elèctric en baixa tensió, en terrenys classificats com a sòl urbà no inclosos en unitats d'execució del planejament urbanístic, s'aplicarà el capítol II del Reial Decret 2949/1982, de data 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament sobre Preses Elèctriques, ja que són les úniques inversions a tenir en compte per les empreses distribuïdores en la justificació de drets de preses, les que s'hagen de realitzar a partir dels centres de transformació o de la xarxa de baixa tensió existent, o a partir dels centres i xarxes d'alta, mitja o baixa tensió que siga necessari realitzar prèviament, en compliment de l'obligació genèrica d'extensió de xarxes en aquest tipus de sòl, continguda en l'article 1r d'aquesta ordre.

Article tercer

Subministraments en baixa tensió en sòls diferents de l'urbà.

1. El capítol II del Reglament de Preses Elèctriques s'aplicarà igualment a les sol·licituds de subministrament elèctric en baixa tensió que excepcionalment es plantegen respecte de tipus de sòl diferents de l'urbà no inclosos en unitats d'execució del planejament urbanístic. En aquests casos es tindran en consideració, a l'efecte del càlcul dels drets de presa, totes les inversions que siguen necessàries per a atendre aquesta sol·licitud.

Article quart. Cessió de locals per a centres de transformació 1. Quan el subministrament se sol·licite per a locals, edificis o agrupacions d'edificis, la potència dels quals excedesca de 50 KVA, el propietari de l'immoble haurà de reservar un local destinat al muntatge de les instal·lacions del centre de transformació, i percebre per això la compensació indicada en l'article 11 del Reglament sobre Preses Elèctriques.

2. Aquesta reserva no implicarà necessàriament transferència del dret de propietat, tret que s'acorde entre les parts, i podrà pactar-se sota qualsevol forma contractual vàlida, sempre que quede garantit el dret de l'empresa elèctrica d'utilitzar aquest en els termes del Reglament Electrotècnic per a baixa tensió vigent.

Article cinqué. Subministraments en alta tensió

1. A les sol·licituds de subministrament elèctric en alta tensió, en terrenys classificats com a sòl urbà no inclosos en unitats d'execució de planejament urbanístic, s'aplicarà el capítol III del Reial Decret 2949/1982, de data 15 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament sobre Preses Elèctriques, ja que són les inversions a tenir en compte per les empreses distribuïdores en la justificació de drets d??, les que s'hagen de realitzar per a dur a terme el subministrament des de la xarxa existent amb la tensió de servei més baixa disponible.

Article sisé. Electrificació en unitats d'execució del planejament urbanístic

1. Correspondrà als propietaris del sòl o promotors realitzar les obres i les instal·lacions necessàries per al subministrament d'energia elèctrica, en els supòsits de primera electrificació de terrenys classificats com a sòl urbà i urbanitzable programat que estiguen inclosos en unitats d'execució del planejament urbanístic.

2. La primera electrificació d'aquests terrenys haurà de comprendre les línies d'alta o mitja tensió, els centres de transformació amb capacitat suficient per a les necessitats previstes de la zona i, si cal, les xarxes de distribució en baixa tensió.

3. La realització del que disposa l'apartat anterior requerirà l'elaboració anterior d'un projecte subscrit per tècnic competent i visat pel col·legi oficial corresponent, adequat a les normes aprovades per aquesta conselleria i a les particulars de les empreses distribuïdores d'energia elèctrica, si les hi haguera i estigueren aprovades.

4. Els propietaris del sòl o els promotors tindran dret al reintegrament dels costos, per part de les empreses elèctriques, de les línies d'alta, mitja o baixa tensió, dels centres de transformació i de l'obra civil necessària, després de la presentació d'un certificat d'aquestes expedit per l'Administració actuant en matèria urbanística.

Article seté. Subministraments especials

1. Com a excepció al que estableix l'article anterior, no és procedent el reintegrament als propietaris o promotors per part de les empreses distribuïdores d'energia elèctrica dels costos de la primera electrificació en els supòsits de subministraments a polígons industrials, de serveis i residencials preferentment turístics recollits en el capítol IV del Reglament sobre Preses Elèctriques.

2. A aquest efecte es consideraran polígons industrials, les unitats d'execució del planejament urbanístic delimitades pels propis plans generals municipals d'ordenació urbana o amb posterioritat per l'Administració, que siguen objecte d'un projecte d'urbanització, l'ús global o dominant del qual siga industrial, és a dir, comprenga activitats destinades a l'obtenció, l'elaboració, la transformació, la reparació i la distribució de productes.

3. Per la seua banda es consideraran polígons de serveis, les unitats d'execució del planejament urbanístic delimitades per aquests plans generals municipals d'ordenació urbana o, amb posterioritat, per l'Administració, que siguen objecte d'un projecte d'urbanització, l'ús global o dominant del qual siga el terciari, és a dir, comprenga tant activitats destinades al subministrament de mercaderies al públic com les prestacions de serveis.

4. Per fi es consideraran polígons residencials preferentment turístics, les unitats d'execució del planejament urbanístic delimitades pels plans generals municipals d'ordenació urbana o, amb posterioritat, per l'Administració, que siguen objecte d'un projecte d'urbanització, l'ús global o dominant del qual siga preferentment turístic, és a dir, que comprenga activitats destinades a satisfer l'allotjament temporal en establiments subjectes a la normativa turística, tal com establiments hotelers i assimilats, apartaments turístics, centres recreatius i d'oci, campaments de turisme i instal·lacions semblants o equivalents.

5. Es considerarà ús global o dominant aquell que defineix la destinació genèrica de cada polígon.

Article vuité. Organs competents

1. Les controvèrsies que se susciten entre les empreses elèctriques i els particulars sobre l'aplicació d'aquesta ordre, seran resoltes pels serveis territorials d'Indústria i Energia d'aquesta conselleria; i serà requisit necessari per al plantejament de la qüestió, que s'aporte el certificat de l'Ajuntament corresponent, acreditatiu de la classificació del sòl, la seua inclusió o no en una unitat d'execució del planejament urbanístic anteriorment delimitada, i de l'ús global o dominant d'aquest àmbit.

DISPOSICIO TRANSITORIA

Les liquidacions de drets de presa pendents de notificació als interessats a l'entrada en vigor d'aquesta ordre les realitzaran les empreses elèctriques d'acord amb el que s'hi preceptua.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza el Director General d'Indústria i Energia per a dictar les instruccions siguen necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquesta ordre.

Segona

Aquesta ordre entra en vigor el dia en què es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 27 de març de 1991.

El Conseller d'Indústria, Comerç i Turisme,

ANDRES GARCIA RECHE

Mapa web