Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 54/2001, de 13 de març, del Govern Valencià, pel qual es regula l'exercici de les funcions en matèria de vigilància del compliment de la legislació vigent sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials assignades als organismes de control en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3965 de 23.03.2001
Número identificador:  2001/Q2470
Referència Base de Dades:  1129/2001
 



DECRET 54/2001, de 13 de març, del Govern Valencià, pel qual es regula l'exercici de les funcions en matèria de vigilància del compliment de la legislació vigent sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials assignades als organismes de control en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2001/Q2470]

La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, configura els organismes de control com a entitats amb personalitat jurídica, que hauran de disposar de mitjans materials i humans, i també de solvència tècnica i financera per a verificar que les instal·lacions i els productes industrials compleixen les condicions de seguretat fixades en els reglaments. Els articles 15 i 16, que la llei dedica a la regulació dels organismes de control, estan entre els que es dicten a l'empara de l'article 149.1.1a i 13a de la Constitució, d'acord amb el que s'ha establit en la disposició final única de la llei.

D'altra banda, el Reial Decret 2.200/1995, de 28 de desembre, pel qual s'aprovà el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, dedica el capítol IV a la regulació de la infraestructura acreditable per a la seguretat industrial i, en concret, la secció primera als organismes de control. Aquest capítol en la totalitat es dicta igualment a l'empara de l'article 149.1.13 de la Constitució.

Les disposicions normatives de caràcter bàsic mencionades han de ser desenvolupades i ajustades a les circumstàncies específiques de la Comunitat Autònoma Valenciana, per a la qual cosa es promulga la present disposició, que es dicta a l'empara de les competències de la Generalitat Valenciana en matèria d'indústria recollides en l'article 34.1.2 de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

El present decret possibilita l'aplicació àgil i eficaç a la Comunitat Autònoma Valenciana dels principis sobre l'acreditació del compliment reglamentari i sobre el control administratiu establits en els articles 13 i 14 de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria; principis que constitueixen el model general de garantia de la seguretat que impregna en la totalitat el títol III de la Llei d'Indústria, sobre la seguretat i la qualitat industrial, i que constitueixen igualment els objectius fixats en la política de nou enfocament de la Unió Europea sobre els sistemes de conformitat amb els requisits de seguretat.

La present disposició, dins del marc de la normativa bàsica estatal, perfila el sistema de coordinació de les tasques que assignen els distints reglaments i normatives de seguretat industrial als agents que intervenen en la seua aplicació, especialment als organismes de control i a la mateixa administració, per desenvolupar el que es defineix genèricament en la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria.

El decret té la principal raó de ser en la necessitat de donar suport jurídic a les funcions de supervisió i control dels organismes de control, per part de la Generalitat Valenciana, adaptant-les a les característiques administratives, econòmiques i industrials de la Comunitat Autònoma Valenciana.

Igualment regula l'exercici d'un intercanvi ràpid i eficient de la informació, potenciant la necessària coordinació de les actuacions dels organismes de control amb els de la mateixa administració i es constitueix com a plataforma normativa que permetrà introduir, mitjançant el mínim nombre d'ordres de desenvolupament, procediments informatitzats d'identificació i coneixement permanentment actualitzat de l'estat de seguretat de les indústries i les seues instal·lacions.

Per tot el que antecedeix, a proposta del conseller d'Indústria i Comerç, conformement amb el Consell Jurídic Consultiu i després de la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 13 de març de 2001,

DECRETE

Capítol I

Disposicions generals

Article 1. Objecte

Constitueix l'objecte d'aquest decret la regulació de l'actuació dels organismes de control establits en la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

Article 2. Camps d'actuació

Són els definits per les diverses disposicions específiques, dins dels diferents àmbits reglamentaris en matèria de seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials, en els quals poden actuar els organismes de control autoritzats d'acord amb l'acreditació atorgada per una entitat d'acreditació.

Article 3. Obligacions de caràcter general

Els organismes de control estaran obligats al compliment de tots els requisits i les obligacions que els imposa la legislació d'àmbit estatal, de conformitat amb els procediments i l'abast que s'estableixen en l'articulat d'aquest decret.

Capítol II

Règim de competències i requisits

Article 4. Competències

1. L'exercici de les funcions d'inspecció i control que correspon a l'administració de la Generalitat Valenciana, per a garantir el compliment de la legislació sobre seguretat de productes, equips i instal·lacions industrials i sobre seguretat minera, podrà ser portat a cap directament pels òrgans competents dependents de la Conselleria d'Indústria i Comerç o pels organismes de control. Aquests últims actuaran ja siga a sol·licitud dels titulars per a la inspecció i el control dels seus productes, equips i instal·lacions, o a requeriment dels serveis territorials d'Indústria i Energia per a l'execució dels plans o programes d'inspecció que hagen sigut prèviament aprovats per ordre de la Conselleria d'Indústria i Comerç, o per a la inspecció de productes o instal·lacions que puga acordar-se per motius de seguretat mitjançant resolució motivada dels òrgans anteriorment mencionats.

2. Independentment d'aquestes actuacions i de la facultat d'inspecció que es reserva en tot cas l'administració competent, les inspeccions periòdiques reglamentàries podran ser realitzades a la Comunitat Autònoma Valenciana pels organismes de control degudament autoritzats, llevat que reglamentàriament estiguen atribuïdes a un altre tipus d'entitats.

3. Els titulars d'activitats o instal·lacions industrials, subjectes a inspeccions periòdiques, són els responsables que aquestes es realitzen dins dels terminis reglamentàriament definits, i han de sol·licitar per a això, amb almenys un mes d'antelació respecte de la data de caducitat de la inspecció, la intervenció de l'organisme de control o de l'entitat que reglamentàriament tinga atribuïda aquesta funció.

Es considerarà complida, per part del titular, l'obligació de realitzar dins de termini la inspecció periòdica corresponent si, una vegada sol·licitada la intervenció d'un organisme de control dins de l'esmentat termini, es comprova que la inspecció no s'ha realitzat per causes imputables a aquest.

Article 5. Requisits particulars

Els organismes de control per a poder actuar a la Comunitat Valenciana hauran de complir, a més a més dels requisits imposats pel Reial Decret 2.200/1995, de 28 de desembre, pel qual es va aprovar el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, els següents:

a) En el cas d'autorització per a realitzar inspeccions de la seguretat d'instal·lacions industrials, l'organisme de control haurà de disposar de les instal·lacions, els mitjans materials, i també del personal amb l'adequada formació professional, tècnica i reglamentària necessària, per a atendre com a mínim el 5% de les instal·lacions existents al territori de la Comunitat Valenciana.

b) Disposar de segells i precintes numerats, els quals, de la mateixa manera que les rúbriques, hauran de constar registrats a la Direcció General d'Indústria i Energia.

c) Incorporar als seus models i protocols d'inspecció aprovats en el procediment d'acreditació els criteris i procediments que aprove la Direcció General d'Indústria i Energia.

Capítol III

Règim d'actuacions

Article 6. Sol·licitud d'autorització. Notificació d'actuació. Règim del silenci administratiu

1. Correspondrà a la Direcció General d'Indústria i Energia l'autorització com a organisme de control de les entitats acreditades que inicien la seua activitat o radiquen les seues instal·lacions al territori de la Comunitat Valenciana, excepte els casos establits en l'article 13.4 de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria. A aquest efecte, les esmentades entitats hauran de presentar la sol·licitud acompanyada de la documentació que justifique el compliment dels requisits establits en el Reial Decret 2.200/1995, de 28 de desembre, i dels particulars que s'estableixen en l'article anterior. Transcorreguts tres mesos des de la presentació de la sol·licitud sense que s'hi haja dictat i notificat resolució expressa, l'autorització s'entendrà concedida.

Les resolucions d'autorització concedides hauran de ser publicades en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La resolució tindrà la vigència establida per l'acreditació que la va originar, i podrà ser suspesa o revocada, a més a més dels casos previstos en la legislació vigent, quan ho siga l'esmentada acreditació.

2. Els organismes de control que pretenguen actuar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, hauran de notificar-ho a la Direcció General d'Indústria i Energia i podran, a partir de la dita notificació, iniciar la seua activitat, limitant-la a les actuacions reglamentàries emmarcades en els reglaments i en la normativa tècnica especificada en el document acreditatiu de l'entitat d'acreditació i el seu annex tècnic per a les quals han sigut autoritzats i als terminis que consten en la seua autorització, sempre que es complisquen els requisits establits en el Reial Decret 2.200/1995, de 28 de desembre

S'entendrà que no hi ha oposició a l'actuació de l'organisme en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, si la Direcció General d'Indústria i Energia no haguera manifestat aquesta oposició mitjançant resolució motivada, en el termini de tres mesos a partir de la data de la notificació.

3. Qualsevol modificació que es produïsca en les dades, les condicions o els requisits que serviren de base per a l'autorització, haurà de comunicar-se a la Direcció General d'Indústria i Energia en el termini màxim d'un mes. La Direcció General d'Indústria i Energia, a la vista de les modificacions i, si és el cas, de l'informe o el certificat de l'entitat d'acreditació, resoldrà en el termini assenyalat en el paràgraf primer l'autorització d'aquestes i publicarà la seua resolució en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Article 7. Comunicació d'actuacions

1. Qualsevol actuació dels organismes de control serà comunicada per aquests a l'administració amb una antelació mínima de 15 dies mitjançant una comunicació dirigida al servei territorial corresponent.

2. Aquesta actuació serà realitzada directament per l'organisme de control sempre que no hi haja notificació en contra dins del mencionat termini per part de l'administració per a complir el que s'ha establit en l'article 14.3 si es considera necessari.

3. Reglamentàriament es podran establir excepcions a l'obligació establida en l'apartat 1 per a determinades actuacions, amb la substitució del procediment establit en l'apartat esmentat per uns altres sistemes de control. De la mateixa manera, es podran fixar els mitjans a través dels quals s'admetran comunicacions realitzades amb una antelació inferior a la prevista en el dit apartat, sempre que consten al servei territorial almenys tres dies hàbils abans de l'execució de l'actuació.

Article 8. Accés a instal·lacions

1. Els titulars o responsables d'activitats i instal·lacions subjectes a inspecció i control per motius reglamentaris estan obligats a permetre l'accés a les instal·lacions als tècnics dels organismes de control els serveis dels quals hagen sol·licitat, i també als que actuen degudament acreditats a requeriment dels serveis territorials d'Indústria i Energia per a l'execució dels plans o programes d'inspecció que hagen sigut prèviament aprovats per ordre de la Conselleria d'Indústria i Comerç, o per a la inspecció de productes o instal·lacions que puga acordar-se per motius de seguretat mitjançant resolució motivada dels òrgans anteriorment mencionats.

2. En tots aquests casos, serà obligació del titular facilitar-los la informació i documentació necessàries per al compliment de la seua tasca.

Article 9. Exclusivitat d'actuació

1. L'organisme de control que inicie una actuació haurà de finalitzar-la sota la seua responsabilitat, llevat de causa justificada, i amb autorització expressa i motivada del servei territorial competent.

2. Iniciada una actuació per un organisme de control, no podrà intervenir en aquesta un organisme de control distint, llevat dels casos justificats, després de la sol·licitud motivada prèvia de l'interessat i amb autorització expressa del servei territorial competent.

3. La Direcció General d'Indústria i Energia, mitjançant resolució motivada, podrà requerir un organisme de control perquè trameta la documentació de l'actuació iniciada al servei territorial competent, a efectes de l'acabament o de la revisió de la tramitació i de l'adequació a la reglamentació vigent.

Article 10. Accés dels organismes de control a informació industrial

1. Prèviament a la seua actuació, els organismes de control hauran de demanar als titulars de les indústries i/o les instal·lacions els projectes i/o les dades de registre d'aquestes amb la finalitat d'identificar concretament des del punt de vista reglamentari l'objecte de la intervenció.

2. Els organismes de control podran accedir als projectes i a les dades corresponents a les instal·lacions en les quals hagen d'intervenir, quan en calga el coneixement per al correcte exercici de l'actuació. Per a obtenir aquesta informació podran sol·licitar-la a l'òrgan que conserve i mantinga el registre corresponent. Els organismes de control hauran d'adoptar les mesures oportunes per a salvaguardar, a tots els nivells de la seua organització, la confidencialitat de la informació obtinguda.

3. En el transcurs de les seues actuacions, els organismes de control estan obligats a comunicar al servei territorial competent qualsevol canvi que comproven o detecten en les activitats o instal·lacions industrials respecte de les dades d'aquestes que apareixen en els projectes presentats davant l'administració, encara que els dits canvis no estiguen directament associats a la seua actuació.

Article 11. Comunicació del resultat d'actuacions

1. Finalitzada una actuació d'un organisme de control amb resultat favorable, aquest comunicarà, en el termini màxim d'un mes, el seu resultat al servei territorial competent en els casos en què reglamentàriament estiga establit, i també al titular del producte, l'equip o la instal·lació industrial i, si és el cas, al mantenidor.

2. Els organismes de control hauran de disposar dels mitjans necessaris per a proporcionar aquesta informació dins del termini i en la forma escaient que s'establisca.

Article 12. Notificació d'incompliments legals i defectes tècnics. Actuació en situacions de greu perill

1. Els organismes de control estan obligats, en l'exercici de la seua activitat, a notificar al titular del producte, l'equip o la instal·lació industrial i, si és el cas, al mantenidor, i també al servei territorial competent, les deficiències i les anomalies trobades referents als reglaments de seguretat aplicables, amb indicació dels terminis en què aquestes hagen d'esmenar-se.

2. Dins dels 20 dies hàbils següents a l'acabament del termini previst en cada cas per a l'esmena dels defectes i incompliments, l'organisme de control comprovarà que s'han esmenat totes les deficiències, i informarà d'aquesta circumstància al servei territorial competent.

Si del resultat de la inspecció es comprovara que les deficiències no han sigut degudament corregides es notificarà aquesta circumstància immediatament al servei territorial competent, mitjançant un informe en el qual es valore i qualifique la gravetat dels incompliments.

3. Si els defectes tècnics detectats implicaren risc greu i imminent de danys a les persones, la flora, la fauna, els béns o el medi ambient, els organismes de control podran adoptar mesures preventives especials, incloent-hi la paralització temporal de l'activitat, total o parcial, i donaran compte immediat al servei territorial competent.

El servei territorial podrà revocar o sancionar les mesures adoptades segons el que considere necessari, mitjançant resolució motivada que haurà de dictar-se dins dels 15 dies següents a l'adopció. En el cas de l'aprovació, requerirà immediatament als responsables que corregisquen les deficiències o ajusten el funcionament a la normativa vigent, sense perjudici de les sancions que pogueren imposar-se per la infracció comesa i de les mesures previstes en la legislació laboral.

La posada en servei de la instal·lació es realitzarà després de la comprovació prèvia per part de l'organisme de control que s'han esmenat totes les deficiències, en el termini màxim de 10 dies des que la dita esmena li siga comunicada, i informarà d'aquesta circumstància al servei territorial competent.

Article 13. Reclamacions

1. Els organismes de control disposaran de procediments específics per al tractament de les reclamacions rebudes de les empreses i altres parts afectades per les seues actuacions i hauran de mantenir, així mateix, a la disposició del servei territorial competent un arxiu amb totes les reclamacions i accions preses respecte d'això.

2. En les actuacions, les parts interessades podran manifestar la seua disconformitat davant l'organisme de control i, si hi ha desacord, davant del servei territorial competent on corresponga l'actuació.

En aquests casos, el servei territorial requerirà a l'organisme els antecedents i efectuarà les comprovacions que corresponguen, donarà audiència a l'interessat en la forma prevista en la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i resoldrà en el termini de tres mesos si és o no correcte el control realitzat per l'organisme de control.

Mentre no hi haja una revocació de la certificació negativa per part del servei territorial, l'interessat no podrà sol·licitar la mateixa actuació d'un altre organisme de control autoritzat.

Capítol IV

Control de l'actuació

Article 14. Supervisió dels organismes de control

1. La supervisió dels organismes de control que actuen al territori de la Comunitat Autònoma Valenciana correspon a la Direcció General d'Indústria i Energia, que l'exercirà a través dels serveis territorials competents en matèria d'indústria, energia i mines.

2. Per a facilitar l'esmentada supervisió cada organisme de control portarà un registre general d'actuacions al territori de cada una de les províncies de la Comunitat Valenciana, en el qual queden reflectides totes les actuacions que hagen realitzat i els protocols, les actes, els informes i, si és el cas, els certificats que emeten en relació amb aquestes.

Aquest registre estarà en tot moment a la disposició de l'administració que podrà, així mateix, demanar totes les dades que considere necessàries en relació amb les dites actuacions.

3. El personal tècnic del servei territorial d'Indústria i Energia corresponent, que siga comissionat a aquest efecte pel director territorial, podrà estar present en qualsevol actuació de l'organisme de control.

Article 15. Accés a instal·lacions i documentació

Els organismes de control permetran l'accés a les seues instal·lacions, oficines i documentació relacionada amb les seues actuacions a la Comunitat Autònoma Valenciana, al personal dels serveis territorials competents en matèria d'indústria, energia i mines quan es trobe en l'exercici de les seues funcions.

Article 16. Memòria d'actuacions

Anualment, els organismes de control presentaran davant la Direcció General d'Indústria i Energia una memòria detallada on es relacionen les activitats realitzades a la Comunitat Valenciana en els distints camps d'actuació, i també els seus resultats. Així mateix, presentaran còpia autenticada de l'informe de seguiment d'una entitat d'acreditació que confirme el manteniment de les condicions d'acreditació.

Article 17. Tarifes

1. En la realització de les seues actuacions els organismes de control aplicaran les seues tarifes que s'establiran pel sistema de preus comunicats. Prèviament a l'inici d'actuacions a la Comunitat Valenciana, comunicaran a la Direcció General d'Indústria i Energia les tarifes que es proposen aplicar en cada un dels seus àmbits d'actuació, amb desglossament de les partides de cost que les componen, i estaran obligats igualment a notificar, amb la deguda antelació, totes les possibles modificacions d'aquestes.

2. Les dites tarifes seran d'obligada aplicació en la contraprestació dels serveis d'inspeccions periòdiques reglamentàries, i també en les actuacions d'inspecció i control realitzades a sol·licitud dels titulars o a requeriment de l'administració en l'execució de plans generals o sectorials d'inspecció que, amb caràcter general, hagen sigut aprovats per l'administració, i correspondrà el seu pagament, amb caràcter general, als titulars de les instal·lacions.

Article 18. Cessament d'activitats dels organismes de control

1. En els casos de revocació de l'autorització o cessament de l'activitat d'un organisme de control, el titular d'aquest haurà de lliurar la documentació lligada a la seua actuació com a tal als corresponents serveis territorials competents en matèria d'indústria, energia i mines, en el termini màxim d'un mes des de la publicació de la resolució de la Direcció General d'Indústria i Energia per la qual s'acorde la revocació o el cessament en el Boletín Oficial del Estado i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Igualment notificaran als serveis territorials i als mateixos interessats les actuacions administratives que tinguen en tramitació.

2. El compliment del que s'ha disposat en l'apartat anterior no eximeix els organismes de control de totes les indemnitzacions que corresponguen o els compromisos econòmics que pogueren derivar-se d'aquesta decisió.

Article 19. Obligatorietat de conservar la documentació

1. Els organismes de control queden obligats a conservar i tenir a la disposició de la Direcció General d'Indústria i Energia la documentació i les dades de les seues actuacions durant el termini de 10 anys.

2. Els organismes de control mantindran permanentment informada la Direcció General d'Indústria i Energia del lloc on aquests fons documentals s'hagen depositat.

Capítol V

Règim aplicador de sancions

Article 20. Règim aplicador de sancions

Les infraccions a allò que s'ha disposat en aquest decret seran sancionades de conformitat amb el que s'ha disposat en el títol V de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

El control administratiu de les inspeccions periòdiques d'instal·lacions que, d'acord amb el que s'ha previst en els corresponents reglaments de seguretat industrial, siguen realitzades per organismes de control, podrà portar-lo a cap la Conselleria d'Indústria i Comerç a través d'entitats o empreses públiques dependents en la forma que es determine a través d'ordre de l'esmentada conselleria.

Segona

En els casos i les condicions que s'establisquen reglamentàriament, per a la posada en servei o autorització d'indústries i instal·lacions industrials, podrà exigir-se que s'acrediten les condicions de seguretat reglamentàries a través d'informes o certificats expedits per organismes de control.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Els organismes de control que hagueren notificat la seua actuació a la Comunitat Valenciana abans de la publicació del present decret, disposaran d'un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor per a adaptar-se al que s'ha disposat en aquest.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza el conseller d'Indústria i Comerç per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament del present decret.

Segona

Aquest decret entrarà en vigor l'1 de juny de 2001.

València, 13 de març de 2001

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller d'Indústria i Comerç,

Mapa web