Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 19 de maig de 1995, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, per la qual es dicten normes per a la comptabilitat de les operacions de gestió dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 2523 de 06.06.1995
Referència Base de Dades:  1351/1995
 



ORDRE de 19 de maig de 1995, de la Conselleria d'Economia i Hisenda, per la qual es dicten normes per a la comptabilitat de les operacions de gestió dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda.

Preàmbul

L'esforç realitzat per l'administració de la Generalitat Valenciana durant la dècada dels vuitanta, igual que en els últims anys, per a modernitzar la seua tècnica i la infrastructura comptable, mantenint essencialment el marc conceptual i normatiu derivat del model comptable desenvolupat al si de la Intervenció General de l'administració de l'Estat, s'ha materialitzat en el desenvolupament propi de diverses aplicacions que configuren l'actual Sistema d'Informació Comptable de la Generalitat Valenciana.

S'entengué, com no podia ser d'altra manera, que aquest sistema d'informació econòmica havia de tenir necessàriament el suport de l'adequada infrastructura informàtica, i en aquest sentit han estat desenvolupades, junt a les corresponents a l'Administració General, les aplicacions, tant de gestió tributària com de control d'aquella gestió, pròpies dels serveis territorials de la Conselleria d'Hisenda, d'acord amb unes funcionalitats específiques.

Per tal de facilitar informació dirigida a la gestió econòmica, junt als sistemes principals o sistemes de comptabilitat principal, desenvolupats d'acord amb les determinacions del Pla General de Comptabilitat Pública, s'han implementat determinats sistemes d'informació configurats com a comptabilitats auxiliars, o bé com a autèntics sistemes d'informació estadística.

Així queda configurat el sistema de control que ens ocupa, com un sistema de comptabilitat auxiliar, la informació del qual no constitueix sinó un detall i desenvolupament de la recollida per la comptabilitat principal.

Aquest sistema d'informació comptable ha estat desenvolupat basant-se en el mètode de la partida simple, dirigit a recollir d'acord amb la sistemàtica establerta en les normes funcionals prèviament elaborades, els actes amb repercussió econòmica derivats dels procediments de gestió dels tributs i d'altres ingressos.

Per això, a proposta de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana, i en compliment del que preveu l'article 68 del text refós de la vigent Llei d'Hisenda Pública

ORDENE:



TíTOL I

Normes generals

Regla 1. Comptabilitat auxiliar

La comptabilitat dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda tindrà el caràcter de comptabilitat auxiliar de la que corresponga dur a l'administració general de la Generalitat Valenciana.

Com a desenvolupament de la informació continguda en els llibres de comptabilitat principal propis de l'administració general de la Generalitat Valenciana, els serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda duran els llibres de comptabilitat auxiliar que es regulen en aquesta ordre.

Regla 2. àmbit d'aplicació

Aquesta ordre s'aplicarà exclusivament als serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda de la Generalitat Valenciana.

La comptabilitat dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda serà duta per les oficines comptables corresponents, d'acord amb les normes contingudes en aquesta ordre i altres disposicions concordants o que es dicten en desplegament d'aquesta.

Regla 3. Període comptable

L'exercici comptable coincidirà amb l'exercici pressupostari de l'administració de la Generalitat Valenciana.

Regla 4. Mètode de comptabilitat

Tots els actes o operacions de caràcter administratiu, civil o mercantil, amb repercussió financera, patrimonial o econòmica en general, tindran la seua expressió comptable, i es procedirà a la realització d'anotacions comptables mitjançant el mètode de partida simple.

Regla 5. Procediments de comptabilitat

La formació dels llibres, registres i comptes es podrà realitzar a través de mitjans informàtics que garantesquen la concordança i l'exactitud de les operacions anotades amb els documents justificatius d'aquestes.

Regla 6. Autorització d'actes i nota d'intervenció

Independentment dels justificants que en cada cas siguen exigibles, tota anotació comptable haurà d'estar suportada en un document comptable dels que es recullen en el títol II d'aquesta ordre.

Tot document comptable, perquè produesca la corresponent anotació, haurà d'estar acreditat com cal per l'autoritat competent, segons la normativa vigent.

Igualment, en tot document que haja produït anotació en comptabilitat, haurà de figurar una diligència de nota d'intervenció, acreditativa com a mínim de la data i del número d'assentament amb què aquest document haja estat assentat en el llibre corresponent, que haurà de ser certificada pel responsable de la comptabilitat.

Regla 7. àrees o agrupacions comptables del sistema

Les agrupacions comptables existents en el subsistema de control comptable dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda, són les següents:

- Exercici corrent.

- Exercicis tancats.

- Operacions no pressupostàries de tresoreria.

Regla 8. Fins de la comptabilitat dels serveis territorials

sistema d'informació comptable dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda estarà organitzat de manera que permeta complir, en cadascun d'ells, els fins següents:

a) Registrar les operacions pressupostàries la gestió de les quals tinguen encomanada, posant de manifest pel que fa a l'administració dels ingressos, per a cada concepte pressupostari:

- Els drets reconeguts a favor de la Tresoreria General.

- Els ingressos realitzats.

- Les liquidacions anul.lades siga quina siga la causa d'això.

b) Registrar les operacions extrapressupostàries de tresoreria la gestió de les quals tinguen encomanada, posant de manifest els ingressos haguts i els pagaments realitzats.

c) Conèixer el moviment i la situació de la tresoreria.

d) Conèixer la posició deutora o creditora de cadascun dels tercers relacionats amb el subjecte comptable, i dels agents o oficines de recaptació.

e) Possibilitar l'exercici dels controls de legalitat.

f) Possibilitar l'elaboració dels comptes que hagen de rendir-se i altres antecedents que resulten necessaris per exigència legal o reglamentària, i facilitar la presa de decisions, tant en l'ordre polític com en el de gestió.

TíTOL II

Documents de comptabilitat

CAPíTOL I

Documents comptables.

Agrupació d'exercici corrent

Regla 9. Classes de documents

DR o de reconeixement i liquidació de drets

IK o de proposta d'ingrés

MI o d'ingrés en tresoreria

MP o de pagaments pressupostaris

Documents mixtos

Documents inversos

Regla 10. Contingut dels documents

Els documents esmentats, contindran com a mínim les dades següents:

- Descripció completa de l'operació.

- Agrupació comptable.

- Període comptable.

- Aplicació pressupostària.

- Import de l'operació.

- Codi d'expedient.

Regla 11. Definició de documents comptables

Correspon a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana la definició dels documents de comptabilitat dels serveis territorials de la Conselleria d'Hisenda.

Regla 12. Documents DR o de reconeixement i liquidació de drets

Són documents DR aquells que s'expedeixen per a comptabilitzar el reconeixement i la liquidació de drets.

El reconeixement de drets és l'acte pel qual es realitza l'anotació en compte dels drets liquidats a favor del subjecte comptable.

En tot cas, el reconeixement de drets s'aplicarà a l'exercici corrent.

Justifica l'expedició d'aquest document, aquells en els quals es materialitzen les liquidacions practicades, bé siga individualment o mitjançant relació d'aquestes autoritzada com cal.

L'anul·lació total o parcial de les operacions indicades es durà a terme mitjançant els corresponents documents DR/.

Regla 13. Document IK o proposta d'ingrés

Són documents de proposta d'ingrés aquells mitjançant els quals se suporta l'operació consistent a proposar a la tresoreria de cada servei territorial l'ingrés de drets prèviament reconeguts i liquidats.

L'anul·lació total o parcial d'aquestes operacions es durà a terme mitjançant els corresponents documents de caràcter invers IK/.

Regla 14. Document MI o d'ingrés en tresoreria

Són documents per mitjà dels quals es registren les entrades reals o virtuals de fons pressupostaris en la tresoreria del servei territorial.

Suporten el cobrament d'ingressos prèviament proposats. Poden ser, segons que suposen o no una entrada material de fons, ingressos en efectiu o ingressos en formalització.

Els ingressos virtuals tindran lloc per la compensació de deutes que el subjecte comptable haja de satisfer a un tercer creditor, donant lloc en tot cas a un ingrés en formalització.

El justificant d'aquests documents, en el cas d'ingressos efectius, serà sempre un document expedit per l'entitat financera on aquells queden dipositats. En el cas d'ingressos virtuals o «en formalització» servirà de justificant el document corresponent on es facen constar els crèdits a favor d'un tercer.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria.

Regla 15. MP o de pagaments pressupostaris

Són documents mitjançant els quals es registren les eixides virtuals de fons pressupostaris en la tresoreria del servei territorial.

Atès que en cap cas els serveis territorials poden realitzar pagaments pressupostaris a tercers, aquest document s'expedeix exclusivament per operacions «en formalització».

Servirà de justificant la còpia del document que reculla l'ingrés corresponent de caràcter extrapressupostari.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria.

Regla 16. Documents mixtos

Un mateix acte administratiu pot comprendre més d'una de les fases d'execució del pressupost d'ingressos. L'acte administratiu que acumule dues o més fases produirà els mateixos efectes que si aquestes fases s'acordaren en actes administratius separats.

Són documents mixtos del pressupost d'ingressos, aquells que suporten operacions que combinen més d'una fase d'execució d'aquest.

Els documents mixtos possibles són els següents.

Document DRK. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació, i la proposta a la Tresoreria General de l'ingrés d'aquests.

Document DRKI. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació, i la proposta d'ingrés i l'entrada en els comptes financers corresponents, tot això de forma simultània.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria del servei territorial.

Document DRKIP. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació, i la proposta d'ingrés i l'entrada en els comptes financers corresponents. Finalment, els ingressos aplicats als corresponents conceptes del pressupost d'ingressos són situats en el compte financer corresponent, mitjançant l'adequat pagament pressupostari, tot això de forma simultània.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria del servei territorial.

Regla 17. Documents inversos

En tot cas, quan una operació comptabilitzada mitjançant un document pressupostari, haja de cancel·lar-se per qualsevol motiu, l'anul·lació d'aquesta es durà a terme mitjançant un document invers.

Aquest document serà idèntic al que donà lloc a l'operació anul·lada, llevat de la descripció de l'operació i del tipus d'operació, codi numèric que la identifica i que anirà adjunt a la denominació del document.

Igual que els documents de caràcter positiu, aquests documents inversos poden ser al seu torn mixtos també.

Regla 18. Tipus de documents inversos

Document DR/

Aquest document suporta l'anul·lació simultània de l'acte de reconeixement i liquidació d'un dret i de l'acte de compromís d'aquells drets, com a fase prèvia sempre necessària, realitzats també de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus indicats.

Document DRK/

Aquest document suporta l'anul·lació simultània de la definició de drets, del reconeixement i la liquidació i de la proposta d'ingrés d'aquests, realitzada també de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus indicats.

Document DRKI/

Aquest document suporta l'anul·lació simultània dels drets definits, del reconeixement o la liquidació d'aquests, de la proposta d'ingrés i de l'ingrés efectiu, tot això realitzat també prèviament amb caràcter simultani.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria del servei territorial.

Document DRKIP/

Aquest document suporta l'anul·lació simultània dels drets definits, del reconeixement i la liquidació d'aquests, de la proposta d'ingrés i de l'ingrés efectiu, i també la seua devolució al compte financer de naturalesa pressupostària corresponent, tot això realitzat també amb caràcter simultani.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria del servei territorial.

Document MI/

Aquest document és un document simple que suporta l'operació d'anul·lació d'un ingrés pressupostari.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria del servei territorial.

Document MP/ o d'anul·lació de pagaments pressupostaris.

Són documents mitjançant els quals es registren les anul·lacions d'eixides virtuals de fons pressupostaris en la tresoreria del servei territorial.



CAPíTOL II

Documents comptables.

Agrupació d'exercicis tancats

Regla 19. Classe de documents

IK o de proposta d'ingrés.

MI o d'ingrés en tresoreria.

MO o de pagaments pressupostaris.

Documents mixtos.

Documents inversos.

Regla 20. Contingut dels documents

Els documents esmentats, tots, contindran com a mínim les dades següents:

- Descripció completa de l'operació.

- Agrupació comptable.

- Període comptable.

- Aplicació pressupostària.

- Import de l'operació.

- Codi d'expedient.

Correspon a la Intervenció General de la Generalitat Valenciana l'aprovació del contingut dels documents comptables dels serveis territorials de la Conselleria d'Hisenda.

Regla 21. Document IK o de proposta d'ingrés

Són documents de proposta d'ingrés aquells mitjançant els quals se suporta l'operació consistent a proposar a la tresoreria de cada servei territorial l'ingrés de drets prèviament reconeguts i liquidats.

L'anul·lació total o parcial d'aquestes operacions es durà a terme mitjançant els corresponents documents de caràcter invers IK/.

Regla 22. Document MI o d'ingrés en tresoreria

Són documents mitjançant els quals es registren les entrades reals o virtuals de fons pressupostaris en la tresoreria del servei territorial.

Suporten el cobrament d'ingressos prèviament proposats. Poden ser, segons que suposen o no una entrada material de fons, ingressos en efectiu o ingressos en formalització.

Els ingressos virtuals tindran lloc per la compensació de deutes que el subjecte comptable haja de satisfer a un tercer creditor, donant lloc en tot cas a un ingrés en formalització.

El justificant d'aquests documents, en el cas d'ingressos efectius, serà sempre un document expedit per l'entitat financera on aquells queden dipositats. En el cas d'ingressos virtuals o «en formalització»,servirà de justificant el document corresponent on es facen constar els crèdits a favor d'un tercer.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria.

Regla 23. MP o de pagaments pressupostaris

Són documents mitjançant els quals es registren les eixides virtuals de fons pressupostaris en la tresoreria del servei territorial.

Atès que en cap cas els serveis territorials poden realitzar pagaments pressupostaris a tercers, aquest document s'expedeix exclusivament per operacions «en formalització.

Servirà de justificant la còpia del document que reculla el corresponent ingrés de caràcter extrapressupostari.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria.

Regla 24. Documents mixtos

Un mateix acte administratiu pot comprendre més d'una de les fases d'execució del pressupost d'ingressos. L'acte administratiu que acumule dues o més fases produirà els mateixos efectes que si aquestes fases s'acordaren en actes administratius separats.

Són documents mixtos del pressupost d'ingressos aquells que suporten operacions que combinen més d'una fase d'execució d'aquest.

Els documents mixtos possibles són els següents, utilitzats únicament en els casos d'omissió o error en l'obertura de l'exercici.

Document DR. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació simultània d'aquests. Aquest document s'utilitzarà en l'agrupació d'exercicis tancats amb motiu de la correcció d'errades, amb l'anul·lació prèvia del document DR inicial, o amb motiu d'omissions en l'obertura de l'exercici de drets prèviament reconeguts i liquidats en l'exercici anterior.

Document DRK. Reflecteix la definició de drets, el reconeixement i la liquidació, i la proposta a la tresoreria del servei territorial corresponent de l'ingrés d'aquests. Aquest document s'utilitzarà en l'agrupació d'exercicis tancats amb motiu de la correcció d'errors, amb l'anul·lació prèvia del document DRK inicial, o amb motiu d'omissions en l'obertura de l'exercici de drets prèviament reconeguts i liquidats en l'exercici anterior, l'ingrés dels quals ja havia estat proposat a la tresoreria.

Regla 25. Documents inversos

En tot cas, quan una operació comptabilitzada mitjançant un document pressupostari haja de cancel·lar-se per qualsevol motiu, l'anul·lació d'aquesta es durà a terme mitjançant un document invers.

Aquest document serà idèntic al que donà lloc a l'operació anul·lada, llevat de la descripció de l'operació i del tipus d'operació, el codi numèric que la identifica i que anirà adjunt a la denominació del document.

Igual que els documents de caràcter positiu, aquests documents inversos poden ser al seu torn mixtos també.

Regla 26. Tipus de documents inversos

Document DR/

Aquest document suporta l'anul·lació simultània de l'acte de reconeixement i liquidació d'un dret i de l'acte de compromís d'aquells drets com a fase prèvia sempre necessària, realitzats inicialment també de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus indicats.

Document DRK/

Aquest document suporta l'anul·lació simultània de la definició de drets, del reconeixement i liquidació i de la proposta d'ingrés d'aquests, realitzada també inicialment de forma simultània.

Segons les diferents causes d'aquesta operació, pot ser dels tipus indicats.

Document MI/

Aquest document és un document simple que suporta l'operació d'anul·lació d'un ingrés pressupostari. S'utilitzarà exclusivament per a dur a terme la correcció d'una aplicació indeguda d'un ingrés prèviament realitzat en l'agrupació d'exercicis tancats.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria del servei territorial.

Document MP/ o d'anul·lació de pagaments pressupostaris.

Són documents mitjançant els quals es registra l'anul·lació d'eixides virtuals de fons pressupostaris en la tresoreria del servei territorial.

Atès que en cap cas els serveis territorials poden realitzar pagaments pressupostaris a tercers, aquest document s'expedeix exclusivament per operacions «en formalització».

S'utilitzarà exclusivament per a dur a terme la correcció d'una aplicació indeguda d'un ingrés prèviament realitzat en l'agrupació d'exercicis tancats.

Servirà de justificant la còpia del document que reculla el corresponent pagament de caràcter extraordinari.

Es tracta d'un document exclusiu de la tresoreria.

CAPíTOL III

Documents de comptabilitat d'altres operacions

no pressupostàries de tresoreria

Regla 27. Consideracions generals

Tindran la consideració d'operacions no pressupostàries de tresoreria o operacions extrapressupostàries, aquelles de contingut patrimonial, no derivades directament de l'execució del pressupost o que, independentment d'aquest, ajuden a la seua execució i comptabilització.

Tota anotació comptable en el subsistema d'operacions no pressupostàries de tresoreria, tindrà l'equivalent i simultània anotació en el sistema de control dels comptes financers.

Regla 28. Concepte de documents extrapressupostaris

Són documents de comptabilitat de les operacions no pressupostàries de tresoreria o de fons extrapressupostaris, aquells que serveixen de suport a les operacions d'aquesta naturalesa.

Es denominen en general documents FE aquests documents destinats a suportar el moviment dels fons extrapressupostaris.

Regla 29. Classes de documents FE

Aquests documents són dels tipus següents, amb igual significat i contingut que estableix la Regla 51 de l'Ordre de 12 de desembre de 1994, de la Conselleria d'Economia i Hisenda (DOGV núm. 2.418, de 31.12.94):

Document FEMI i l'invers FEMI/.

Document FEMP i l'invers FEMP/.

Document FEMT.

CAPíTOL IV

Documents de comptabilitat de valors en dipòsit

Regla 30. Classes i continguts

Aquests documents són dels mateixos tipus, amb igual significat i contingut que els que estableix la Regla 52 de l'Ordre de 12 de desembre de 1994, de la Conselleria d'Economia i Hisenda.

TíTOL III

Llibres de comptabilitat

Regla 31. Normes generals

La comptabilitat es durà en llibres, registres i comptes segons els procediments tècnics que siguen més convenients per l'índole de les operacions i de les situacions que s'hi han d'anotar i de forma que facilite el compliment dels fins de la comptabilitat.

En els llibres, registres i comptes esmentats, es comptabilitzaran la totalitat dels actes o operacions de caràcter administratiu, civil o mercantil, amb repercussió financera, patrimonial o econòmica en general.

L'exercici comptable coincidirà amb l'exercici pressupostari.

Els documents comptables a què fa referència aquesta instrucció, hauran de produir les anotacions que corresponguen en els llibres de comptabilitat l'objectiu dels quals serà ordenar, classificar i sistematitzar, de forma metòdica i cronològica, tots els fets comptables que es produesquen en l'exercici per l'activitat de gestió.

Els llibres de comptabilitat s'hauran de dur amb claredat i exactitud, per ordre de dates, sense interpolacions, raspadures ni ratlladures. S'hauran de salvar immediatament que s'hi advertesquen, els errors i les omissions mitjançant les anotacions comptables corresponents.

Serà vàlida la realització d'assentaments i anotacions per qualsevol procediment idoni sobre fulls que després hauran de ser enquadernats, correlativament, per a formar els llibres esmentats.

En tot cas, les anotacions comptables s'hauran de realitzar expressant els valors en pessetes.

Regla 32. Llibres obligatoris

Seran obligatoris els llibres de comptabilitat principal i auxiliar a què fan referència les seccions següents, sense perjudici que es puguen establir qualsevol altre llibre que es considere convenient, en tot cas aquests últims tindran el caràcter de voluntaris.

- Diari general d'operacions

En el diari general d'operacions es recolliran per ordre cronològic totes les operacions realitzades pel subjecte comptable.

- Diari d'operacions pressupostàries

El llibre diari d'operacions pressupostàries registrarà per ordre cronològic totes les operacions d'aquest caràcter.

- Diari d'operacions no pressupostàries de tresoreria

El llibre diari d'altres operacions no pressupostàries de tresoreria registrarà per ordre cronològic totes les operacions d'aquest caràcter.

- Major de conceptes del pressupost d'ingressos

El llibre major de conceptes del pressupost d'ingressos recollirà per conceptes d'ingrés i ordre cronològic totes les operacions relatives a l'execució del pressupost d'ingressos.

En aquest llibre es duran per separat les agrupacions comptables de pressupost corrent, pressupostos tancats i exercicis posteriors.

- Major de conceptes no pressupostaris.

El llibre major de conceptes no pressupostaris recollirà per ordre cronològic els cobraments i els pagaments haguts en cadascun dels conceptes extrapressupostaris.

- Llibres de comptabilitat auxiliar d'operacions no pressupostàries de tresoreria

Es durà un registre de manaments de pagament on es recolliran per ordre cronològic les dades corresponents als manaments de pagament expedits com a conseqüència d'operacions no pressupostàries.

- Llibres de comptabilitat auxiliar de tresoreria

Es duran els llibres següents:

a) Un registre general de tresoreria-ingressos, que recollirà, en la forma que es considere més convenient d'acord amb els procediments del subjecte comptable, la informació relativa als ingressos efectuats en la tresoreria territorial, posant de manifest, tant els produïts de forma material com els de caràcter virtual o ingressos en formalització.

b) Un registre general de tresoreria-pagaments, on de forma anàloga a l'anterior es recolliran els pagaments efectuats.

c) Auxiliar de comptes corrents bancaris, on es recolliran per a cadascun dels comptes financers dels sistema els ingressos i els pagaments haguts.

d) Un llibre d'actes d'arqueig, on es reflectiran els arqueigs que mensualment i al tancament de l'exercici es realitzen i aquells de caràcter extraordinari.

Regla 33. Altres llibres de comptabilitat

Cadascun dels serveis territorials d'Hisenda podrà dur qualssevol altres llibres i registres, per raó de la informació de què haja de disposar-se en cada cas.

TíTOL IV

Operacions comptables

CAPíTOL I

Operacions d'obertura de la comptabilitat

Regla 34. Obertura de l'exercici

a) El primer dia de l'exercici econòmic i prèviament a l'anotació de qualsevol altra operació es procedirà a l'obertura de la comptabilitat.

La realització d'aquesta operació es justificarà amb les dades ofertes al tancament per la comptabilitat.

b) Pel que fa a l'exercici corrent, cal destacar l'absència de previsions pressupostàries per a cadascun dels serveis territorials de la Conselleria d'Hisenda, per la qual cosa en l'agrupació d'exercici corrent no es realitza cap operació comptable.

c) Respecte a l'agrupació d'exercicis tancats, es procedirà al registre comptable dels drets pendents de cobrament al tancament de l'exercici anterior, bé individualment o bé mitjançant relacions autoritzades com cal pels funcionaris a càrrec dels quals es trobe el control comptable dels ingressos. Cadascuna de les relacions constituirà un expedient d'ingressos.

Aquestes operacions es reflectiran en el diari general d'operacions pressupostàries i en el major de conceptes pressupostaris, agrupació d'exercicis tancats.

d) En l'agrupació d'operacions no pressupostàries de tresoreria, es procedirà a l'obertura de comptes, mitjançant el registre com a saldo inicial, el saldo al tancament de l'exercici anterior, apunt que es realitzarà bé globalment mitjançant relacions comptables, o bé amb el detall necessari per al coneixement de les operacions individuals que el componen o integren.

Aquestes operacions es reflectiran en el diari general d'operacions i en el major de conceptes no pressupostaris, i igualment en el sistema de control de comptes financers, és a dir, en el llibre auxiliar de comptes corrents bancaris.

CAPíTOL II

Operacions comptables. Exercici corrent

Regla 35. Reconeixement de drets

El reconeixement de drets és l'acte pel qual es realitza l'anotació en compte dels drets liquidats a favor del subjecte comptable.

Aquesta operació, que en tot cas s'aplicarà a l'exercici corrent, podrà efectuar-se en dos moments diferents:

- Reconeixement previ a l'ingrés.

- Reconeixement simultani a l'ingrés.

La comptabilització del reconeixement de drets produirà les anotacions corresponents en el diari general d'operacions, en el diari d'ingressos pressupostaris i en el major de conceptes pressupostaris, augmentant l'import dels drets reconeguts.

Justificaran l'assentament de reconeixement de drets, els documents en què es materialitzen les liquidacions practicades, servint de suport el document DR.

Els drets reconeguts i liquidats poden ser registrats en comptabilitat de forma individual o mitjançant resums comptables.

En qualsevol cas, el registre d'un document DR dóna lloc a la generació d'un expedient d'ingrés, el codi del qual permetrà en tot cas identificar les liquidacions individuals que sota aquest s'agrupen.

Regla 36. Anul·lació de drets. Exercici corrent

L'anul·lació de drets es produeix quan en virtut d'acords administratius, pertoque cancel·lar totalment o parcialment un dret ja reconegut, com a conseqüència d'alguna de les causes següents:

a) Anul·lació de drets per anul·lació de liquidacions, diferenciant-se:

- Anul·lació de drets pendents de cobrament.

- Anul·lació de drets ja ingressats que, si escau, donaran lloc a un expedient de devolució.

b) Anul·lació de drets per insolvències i altres causes.

Regla 37. Recaptació de drets. Exercici corrent

La recaptació, ja siga en període voluntari o executiu, suposa la realització dels drets liquidats a favor del subjecte comptable, donant lloc a l'entrada material o virtual de fons en la tresoreria del servei territorial corresponent.

Els ingressos pressupostaris podran ser de dos tipus:

a) De contret previ, que sorgiran quan es produesca l'ingrés d'un dret que haja estat reconegut amb anterioritat.

b) De contret simultani, ja siguen declaracions autoliquidades, retencions directes o altres declaracions que no necessiten prèvia liquidació administrativa, en els quals com a conseqüència de l'ingrés es produirà el reconeixement del dret.

Regla 38. Procediment d'ingrés. Exercici corrent

Els ingressos en la tresoreria dels serveis territorials de la Conselleria d'Hisenda es podran produir:

a) En les caixes d'efectiu.

b) En els comptes operatius d'ingressos i pagaments oberts en entitats financeres, ja siguen públiques o privades.

c) En comptes restringits de recaptació, oberts en entitats financeres a nom de la Generalitat Valenciana.

A efectes de registre comptable, i segons els procediments de gestió i recaptació establerts, podran distingir-se:

a) Ingressos directes realitzats pels tercers que es relacionen amb el subjecte comptable.

b) Ingressos procedents d'entitats financeres col·laboradores amb les quals s'haja concertat el servei de recaptació.

c) Ingressos procedents d'altres ens públics que administren, gestionen o recapten drets del subjecte comptable.

d) Ingressos que es produesquen per qualsevol altre procediment que es tinga establert.

Regla 39. Aplicació d'ingressos. Exercici corrent

1. Aplicació directa d'ingressos.

Podrà dur-se a terme l'aplicació directa d'aquells ingressos que en el moment de produir-se puguen ser objecte d'aplicació definitiva als conceptes pressupostaris corresponents.

2. Aplicació diferida d'ingressos.

Tindran la consideració d'ingressos pendents d'aplicació pressupostària, aquells als quals, en el moment de produir-se, no se'ls pot donar aplicació comptable definitiva en els conceptes pressupostaris corresponents, ja siga per desconèixer aquesta aplicació o per qualsevol altra causa que aconselle l'aplicació provisional.

a) Aplicació provisional en operacions no pressupostàries de tresoreria.

Aquesta és la via habitual en el procediment d'aplicació d'ingressos pressupostaris, suposa dur a terme una primera aplicació provisional al compte de fons extrapressupostaris corresponent, o a alguna de les seues divisionàries.

Els comptes d'imputació poden ser:

- Ingressos pendents d'aplicació en caixa, pels produïts, si és el cas, en les caixes d'efectiu.

- Ingressos pendents d'aplicació en comptes operatius, en el cas de produir-se ingressos en aquests comptes bancaris.

- Ingressos pendents d'aplicació en comptes restringits de recaptació pels realitzats en comptes d'aquesta naturalesa.

Les anteriors operacions es reflectiran en el major de conceptes no pressupostaris, augmentant l'import dels ingressos pendents d'aplicació i el saldo comptable dels comptes financers corresponents.

Aquesta aplicació provisional serà suportada pels documents FEKI i FEMI corresponents.

b) Aplicació definitiva

Posteriorment a l'aplicació provisional, una vegada que es trobe disponible la informació individualitzada dels ingressos realitzats, es procedirà a l'aplicació comptable definitiva d'aquests ingressos als conceptes pressupostaris corresponents.

Aquesta operació se suporta en els documents comptables següents:

- Documents FEKP i FEMP, realitzats per l'import aplicat definitivament, que representa l'eixida de fons del concepte pressupostari corresponent.

- Documents IK i MI en el cas d'ingressos de contret previ, o bé mitjançant documents DRK i MI en el cas d'ingressos de contret simultani.

3. Aplicació anticipada d'ingressos

Tindran la consideració d'ingressos d'aplicació anticipada, aquells en què, per especialitats en el procediment de recaptació, es reba primer la informació d'aquests, materialitzada en els justificants de cobrament respectius, realitzant-se després l'ingrés material per la recaptació d'aquests en la tresoreria del servei territorial corresponent.

L'aplicació comptable d'aquests es podrà efectuar segons els procediments següents.

- Aplicació directa.

L'aplicació directa dels ingressos d'aplicació anticipada suposa l'aplicació pressupostària d'aquests indicada abans, acompanyada d'una eixida virtual de fons suportada en el corresponent document FEMP, dels comptes d'operacions no pressupostàries de tresoreria, representatius d'ingressos d'aplicació anticipada.

Posteriorment, amb motiu de l'ingrés material dels fons derivats de la recaptació es registrarà aquesta operació mitjançant el document FEMI en el compte d'operacions no pressupostàries de tresoreria, representatiu d'aquests ingressos d'aplicació anticipada.

- Aplicació diferida.

L'aplicació diferida dels ingressos d'aplicació anticipada suposa una primera aplicació provisional i posteriorment una aplicació definitiva als conceptes pressupostaris corresponents.

L'aplicació provisional d'aquests suposa una eixida virtual de fons extrapressupostaris dels comptes representatius d'ingressos pendents d'aplicació i una entrada virtual d'aquests en els comptes representatius d'ingressos d'aplicació anticipada.

En un moment posterior, per l'aplicació pressupostària d'aquests, es produeix una eixida dels comptes d'operacions no pressupostàries de tresoreria representatius d'ingressos d'aplicació anticipada, acompanyada dels documents DRK i MI corresponents en el cas d'ingressos d'aplicació anticipada de contret simultani, o bé, dels documents IK i MI en el cas d'ingressos de contret previ, registrats en els conceptes pressupostaris d'ingrés adequats.

Finalment, l'ingrés material dels fons recaptats es registra mitjançant document FEMI en el concepte extrapressupostari representatiu d'aquells ingressos pendents d'aplicació.

Regla 40. Traspàs dels fons ingressats a comptes d'operacions no pressupostàries de tresoreria.

Cadascun dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda mantindrà obert un compte d'operacions no pressupostàries de tresoreria, representatiu de les relacions mantingudes amb la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana com a conseqüència de les operacions efectuades per raó de les remeses d'efectiu enviades a aquesta.

Els ingressos aplicats pressupostàriament són dipositats en aquest compte, mitjançant l'eixida virtual de fons pressupostaris registrada mitjançant documents MP, i la seua entrada en aquest compte, operació suportada en els documents FEKI i FEMI.

L'eixida dels fons tramesos a la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana, operació justificada mitjançant còpia del document de transferència bancària, se suporta en els documents d'eixida d'operacions no pressupostàries de tresoreria, FEKP o FEMP.

Aquest enviament de remeses a la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana, podrà realitzar-se des del moment en què aquests es troben dipositats en els comptes bancaris oberts a l'efecte, sense perjudici que l'aplicació pressupostària d'aquests es faça després.

En aquest supòsit, el compte d'operacions no pressupostàries de tresoreria corresponent pot presentar saldo negatiu, representatiu dels fons transferits i encara no aplicats als conceptes pressupostaris d'ingrés corresponents.

Regla 41. Despeses de gestió

En el procés de gestió i recaptació poden produir-se aquelles despeses previstes en les normes i els convenis que resulten d'aplicació.

Aquestes despeses solen adoptar la forma de descomptes efectuats en ingressos, com ocorre amb els serveis de recaptació prestats per l'Estat per mitjà de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

Això no obstant, els ingressos són registrats comptablement per l'import brut abans d'aquests descomptes produïts per costos del procés de gestió recaptadora.

D'altra banda, les remeses d'efectiu que s'han de realitzar a la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana ho són per l'import net d'aquests; en aquests supòsits es registra en operacions no pressupostàries de tresoreria de la manera següent:

- L'atenció de l'import suposa una minoració de la transferència que s'ha de realitzar periòdicament a la Tresoreria General, això es registra com una despesa realitzada pel servei territorial corresponent per compte d'aquella, la qual cosa suposa en aquest sistema de control una eixida virtual de fons del compte d'operacions no pressupostàries de tresoreria, representatiu del compte mantingut amb la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana, la qual cosa suposa un import menor de fons a transferir; i una entrada virtual d'aquests en el compte d'operacions no pressupostàries de tresoreria, representatiu del compte mantingut amb l'ens gestor que produeix el càrrec d'aquests.

- Posteriorment, l'atenció d'aquests costos es registra com una eixida virtual d'aquest compte d'operacions no pressupostàries de tresoreria, representatiu del compte mantingut amb l'ens gestor, que es compensa amb l'ingrés efectuat per aquest, registrat en els comptes representatius d'ingressos pendents d'aplicació, per l'import brut d'aquests abans de descomptes.

- Aquestes operacions són registrades en el diari general d'operacions i en el major de conceptes extrapressupostaris.

- El registre pressupostari, si escau, d'aquests costos, es realitzarà en l'estat de despeses del pressupost general de la Generalitat Valenciana, mitjançant l'aplicació als conceptes corresponents, i el seu pagament suposa una eixida virtual de fons de la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana que es compensa amb el menor efectiu percebut per la Tresoreria General.

Regla 42. Devolució d'ingressos duplicats o excessius

Els ingressos duplicats o excessius són detectats pel sistema de gestió i control comptable d'ingressos. En cap cas són objecte d'aplicació pressupostària, per la qual cosa estan recollits de forma individualitzada i es dintingeixen per concepte i per tercer en els comptes d'operacions no pressupostàries de tresoreria, oberts a l'efecte, on queda dipositat l'import.

La devolució se suporta, després de la tramitació de l'expedient administratiu corresponent que serveix de justificant de l'operació, mitjançant els documents FEKP i FEMP registrats amb ocasió de l'eixida material de fons de la tresoreria dels serveis territorials.

Regla 43. Devolució d'ingressos per anul·lació de liquidacions

El registre de les devolucions d'ingressos per anul·lació de liquidacions es registra mitjançant la realització de les operacions següents:

- En primer lloc, aquesta operació suposa que determinats ingressos que foren dipositats en comptes d'operacions pressupostàries de tresoreria mitjançant els documents MP del concepte pressupostari corresponent i dipositats mitjançant document FEMI en el compte FE representatiu del compte corrent mantingut amb la Tresoreria de la Generalitat Valenciana, i que poden haver estat ja transferits a aquesta, han de ser lliurats a un tercer, titular del dret a la devolució.

- Aquest lliurament de fons a un tercer interessat, pot ser tret de posteriors remeses a realitzar a la Tresoreria General, la qual cosa es registra mitjançant document FEMP realitzat en el compte FE representatiu del compte corrent mantingut amb aquella pel servei territorial, a compensar en formalització amb un ingrés realitzat mitjançant document FEMI en el compte de fons no pressupostaris obert per a les operacions de devolucions d'ingressos indeguts per anul·lació de liquidacions.

- Finalment s'expedeix amb registre en el mateix compte, el document proposta de devolució d'ingressos FEKP, i en execució d'aquest, mitjançant operació suportada en el document FEMP es produeix la devolució material d'aquests fons.

- Pressupostàriament, el traspàs de fons pressupostaris al compte FE representatiu del compte corrent amb la Tresoreria General, realitzat mitjançant document MP, s'anul·la per mitjà del document invers MP/, que es compensa en formalització amb l'anul·lació de l'ingrés en pressupost mitjançant el document invers MI/.

- L'anul·lació del dret es duu a terme mitjançant els documents IK/ i DR/, o dels documents mixtos de caràcter invers als inicialment emprats en el registre del dret i de l'ingrés pressupostari.

Regla 44. El procediment de constrenyiment

La iniciació del procediment de constrenyiment suposa el naixement per a l'Administració del dret a obtenir l'ingrés del recàrrec corresponent.

Aquest dret de cobrament es registra com un dret de contret previ, aplicant-se al concepte pressupostari d'ingrés que corresponga; el sistema ha d'identificar cadascun d'ells i relacionar-los amb l'expedient comptable i el concepte pressupostari on es troba registrada la liquidació inicial, a l'igual que, en el sistema de control i gestió d'ingressos, amb la liquidació i l'expedient administratiu del qual es deriva.

Regla 45. Ingrés del recàrrec de constrenyiment

El registre comptable de l'ingrés dels recàrrecs de constrenyiment es produeix pel mateix procediment o procediments establerts amb caràcter general per als ingressos de contret previ.

Regla 46. Interessos de demora

Els interessos de demora liquidats, quant al registre comptable i ingrés tenen el mateix tractament que qualsevol altre ingrés de contret previ.

La liquidació d'interessos de demora suposa el naixement per a l'administració del dret a obtenir l'ingrés de l'import.

Aquest dret de cobrament es registra com un dret de contret previ, aplicant-se al concepte pressupostari d'ingrés que corresponga; el sistema ha d'identificar cadascun d'ells i relacionar-los amb l'expedient comptable i el concepte pressupostari on es troba registrada la liquidació inicial, a l'igual que, en el sistema de control i gestió d'ingressos, amb la liquidació i l'expedient administratiu del qual es deriva.

Regla 47. Ajornament i fraccionament de pagament

Una vegada liquidat un deute i notificat aquest, el servei territorial, prèvia petició de l'interessat, podrà determinar l'ajornament o el fraccionament d'aquell, en els casos i les formes previstos en les normes aplicables.

L'ajornament o fraccionament de deutes liquidats no produirà cap assentament en comptabilitat, en tot cas s'haurà d'efectuar en el mòdul de gestió, el control de la concessió, la situació, el nombre de terminis, el venciment d'aquests, les garanties prestades, si és el cas, i la cancel·lació, ja es produesca de forma voluntària o per via executiva.

CAPíTOL III

Operacions comptables. Exercicis tancats

Regla 48. Normes generals

Les operacions que es poden presentar relatives a pressupostos d'ingressos ja tancats, són les següents:

- Modificació del saldo inicial dels drets pendents de cobrament.

- Anul·lació de drets.

Per anul·lació de liquidacions.

Per prescripció.

Per insolvències.

Per altres causes.

- Recaptació de drets.

Regla 49. Modificació del saldo inicial dels drets reconeguts

Quan s'hagen comés errors, tant positius com negatius, que afecten el saldo pendent de cobrament l'1 de gener per drets reconeguts en exercicis anteriors, haurà de rectificar-se el saldo de drets contrets.

Aquesta operació es reflecteix en el diari general d'operacions i en el diari d'operacions del pressupost d'ingressos d'exercicis tancats, i també en el major de conceptes del pressupost d'ingressos de l'agrupació d'exercicis tancats, augmentant o disminuint, segons es tracte, l'import dels drets a cobrar, operació suportada mitjançant documents Dr o DR/ respectivament.

Justificarà la realització de l'operació l'expedient de rectificació de saldos.

Regla 50. Anul·lació de drets reconeguts

L'anul·lació de drets per anul·lació de liquidacions es reflecteix en el diari general d'operacions i en el diari d'operacions del pressupost d'ingressos d'exercicis tancats, i també en el major de conceptes del pressupost d'ingressos de l'agrupació d'exercicis tancats, disminuint l'import dels drets a cobrar, operació suportada mitjançant document DR/.

Justificaran la realització d'aquestes operacions els acords oportuns d'anul·lació o els expedients de prescripció, insolvència o baixa.

Mitjançant diferents tipus del document DR/ es durà a terme la comptabilització diferenciada d'aquestes anul·lacions, segons les diferents causes d'aquestes.

Regla 51. Recaptació de drets reconeguts

La recaptació de drets reconeguts de pressupostos tancats produirà les mateixes anotacions comptables, basant-se en idèntics justificants i suports documentals, segons la forma i els mitjans elegits per a efectuar els ingressos, que la recaptació de drets reconeguts en l'exercici corrent.

Iguals procediments se seguiran per a la transferència de fons recaptats a la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana i per al registre de les despeses de les operacions de recaptació d'ingressos i per al supòsit dels ajornaments i fraccionaments concedits.

CAPíTOL IV

Operacions no pressupostàries de tresoreria

Regla 52. Normes generals

Aquestes operacions es classifiquen en:

a) Creditors no pressupostaris.

Tindran la consideració de creditors no pressupostaris, aquells que sorgesquen com a conseqüència d'operacions independents o auxiliars a l'execució del pressupost, préstecs o dipòsits rebuts, sempre que com a conseqüència d'aquestes es generen dèbits a càrrec del subjecte comptable, com per exemple, els supòsits de pagaments duplicats o excessius.

La cancel·lació dels dèbits referits es realitzarà, amb caràcter general, mitjançant el pagament als creditors de les quantitats degudes.

Els dèbits, que d'acord amb les prescripcions legals, incórreguen en prescripció, amb la tramitació prèvia de l'expedient corresponent, constituiran un recurs ordinari del pressupost corrent.

Justificarà la realització d'aquesta operació el mateix expedient de prescripció.

b) Ingressos pendents d'aplicació pressupostària.

Són ingressos pendents d'aplicació pressupostària, aquells als quals, en el moment de produir-se, no se'ls pot donar aplicació comptable definitiva en els conceptes corresponents, ja siga per desconèixer-se aquesta aplicació, o per qualsevol altra causa, de manera que d'acord amb la normativa vigent siga necessària l'aplicació provisional en operacions no pressupostàries de tresoreria.

c) Moviments interns de tresoreria.

Es denominen moviments interns de tresoreria aquells moviments de fons que es realitzen entre els distints comptes financers del subjecte comptable, o entre aquests i les caixes d'efectiu si n'hi ha.

d) Deutors no pressupostaris.

Tindran la consideració de deutors no pressupostaris, aquells que sorgesquen com a conseqüència d'operacions auxiliars o independents de l'execució del pressupost en les quals es generen crèdits a favor del subjecte comptable.

Per a la classificació d'aquests deutors caldrà distingir:

- Ingressos d'aplicació anticipada, en aquells casos en què es dispose de la informació necessària per a l'aplicació pressupostària d'aquests, abans de l'arribada dels fons o remeses de metàl·lic.

- Bestreta de fons a la Tresoreria General de la Generalitat Valenciana o altra entitat.

- Pagaments pendents d'aplicació.

Respecte d'aquestes operacions, el sistema de comptabilitat dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda, segons l'estructura dels conceptes extrapressupostaris que s'establesca, estarà organitzat de forma que a través dels llibres de comptabilitat ja definitius es pose de manifest la situació d'aquests conceptes.

Regla 53. Valors en dipòsit

Els títols-valors i altres documents que hagen de dipositar-se per tercers, per a la custòdia pel subjecte comptable, com a garantia de deutes o altra causa, es controlaran i comptabilitzaran mitjançant els conceptes extrapressupostaris corresponents.

La constitució de dipòsits serà suportada mitjançant el document adequat i la justificació es realitzarà basant-se en els documents aportats pels tercers dipositants.

La cancel·lació de dipòsits constituïts serà suportada mitjançant els documents de cancel·lació de dipòsits establerts a aquest fi, emplenats com cal amb l'he rebut del dipositant, mitjançant els quals s'efectue l'eixida dels valors de la tresoreria del servei territorial corresponent.

Regla 54. Incautació de fiances

El registre comptable originat com a conseqüència de la incautació de fiances suposa en tot cas, una eixida d'operacions no pressupostàries de tresoreria, ja es tracte de dipòsit de metàl·lic o de valors de l'import incautat i la seua aplicació com a ingrés al concepte pressupostari corresponent.

Regla 55. Normes de codificació

Els comptes representatius de conceptes extrapressupostaris respondran al format general següent:

9999 Exercici al qual correspon

X Tipus de compte, metàl·lic (M) o valors (V)

99 Classe de compte

9 Rúbrica

9 Subrúbrica

9999 Concepte

Els comptes de seguiment d'aquells que siguen oberts en entitats financeres, o si escau de la caixa general, respondran al format general següent:

9999 Exercici al qual correspon

X Tipus de compte, metàl·lic (M) o valors (V)

99 Classe de compte

9 Grup

9 Subgrup

9999 Compte

TíTOL VI

Estat comptable

Regla 56. Normes generals

El sistema integrat de gestió d'ingressos i control comptable dels serveis territorials de la Conselleria d'Economia i Hisenda, posarà de manifest al tancament de l'exercici, i amb ocasió dels tancaments mensuals i després de les operacions de tancament diari, la informació que a continuació es recull:

a) Estat d'execució dels conceptes pressupostaris d'ingressos, que expresse, diferenciant les agrupacions de corrents i d'exercicis tancats:

- Els drets reconeguts.

- Els drets anul·lats.

- Els drets reconeguts nets.

- La recaptació realitzada.

- Els drets pendents de cobrament.

b) Desenvolupament del reconeixement i pagament de les devolucions d'ingressos que indique:

- Les devolucions pendents de pagament a l'inici de l'exercici.

- Les modificacions del saldo inicial.

- Les devolucions acordades durant aquest.

- Les devolucions fetes efectives.

- Les devolucions pendents de pagament.

c) Relació nominal de deutors del subjecte comptable, distingint per agrupacions comptables i conceptes.

d) Moviment i situació de la tresoreria.

Posarà de manifest els cobraments i els pagaments realitzats durant el període a què faça referència la informació i les existències en la tresoreria a l'inici i al final del període a què la informació faça referència.

Regla 57. Informació per als òrgans de gestió i control

El sistema comptable permetrà obtenir la informació econòmica i financera que es considere necessària per a facilitar adequadament la presa de decisions en l'àmbit de gestió i de control intern.

En tot cas, l'accés a aquesta informació estarà subjecte a les prescripcions que sobre això establesca la normativa vigent.

DISPOSICIó ADDICIONAL

Es faculta la Intervenció General perquè dicte les normes necessàries per al desplegament i compliment d'aquesta ordre.

DISPOSICIó FINAL

Aquesta ordre entrarà en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 19 de maig de 1995

El conseller d'Economia i Hisenda,

AURELIO MARTíNEZ ESTÉVEZ

Mapa web