Ficha disposicion

Ficha disposicion





Ordre de 31 de juliol de 1987, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, pel la qual es regula la concessió d'autorizacions per a la realització d'activitas arqueològiques a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 645 de 13.08.1987
Referència Base de Dades:  1434/1987
 



Ordre de 31 de juliol de 1987, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, pel la qual es regula la concessió d'autorizacions per a la realització d'activitas arqueològiques a la Comunitat Valenciana.

La Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, que aprovà l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, estableix en l'article 31.5 la competència exclusiva de la Generalitat Valenciana en matèria de Patrimoni Històric, Artístic, Monumental, Arquitectònic, Arqueològic i Científic. Les funcions i els serveis que donaven contingut a aquestes competències foren transferits a la Generalitat Valenciana pel Reial Decret 3066/1983, de 13 d'octubre, i atribuïts a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència pel Decret del Consell de la Generalitat Valenciana 171/1983, de 29 de desembre.

L'exercici d'aquestes competències ha permès a l'Administració autonòmica adquirir una experiència directa de les característiques específiques del Patrimoni Arqueològic i de la tradició investigadora de la Comunitat Valenciana. Així cal, ara i ací, regular l'atorgament d'autoritzacions per a la realització d'activitats arqueològiques mitjançant una normativa inspirada pel propòsit de garantir, tècnicament, la protecció d'aquell patrimoni i de permetre, alhora, el rendiment científic millor de la investigació.

Per tot això, en virtut de les normes esmentades i d'acord amb l'informe emés pel Consell Assessor d'Arqueologia, fent ús de les facultats que legalment em són conferides,

ORDENE:

Article primer

Resten subjectes a les disposicions de la present Ordre, les investigacions arqueològiques que es realitzen a l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i en les quals, a més de les activitats escaients d'una altra naturalesa (investigació de laboratori, bibliogràfica, etc.), s'efectue o es preveja la realització de treballs de comp.

Article segon

A l'efecte del que disposa la present Ordre, les activitats arqueològiques es tipifiquen en els apartats següents:

1) Prospeccions arqueològiques.

2) Excavacions arqueològiques ordinàries.

3) Excavacions arqueològiques de salvament.

4) Excavacions arqueològiques en nuclis urbans.

5) Excavacions arqueològiques subaquàtiques.

6) Excavacions coordinades en diferents jaciments arqueològics.

7) Estudi directa i reproducció d'art rupestre i d'altres manifestacions culturals.

8) Actuacions de consolidació, restauració, tancament, tanca i cobriment de restes arqueològiques.

Article tercer

No podran realitzar-se activitats arqueològiques al territori de la Comunitat Valenciana sense resolució expressa o autorització prèvia de la Direcció General de Patrimoni Artístic, la qual podrà suspendre o revocar aquesta autorització en qualsevol moment, i ordenar, si s'escau, la paralització de l'activitat i l'adopció de les mesures escaients per a la protecció del patrimoni arqueològic que repercutirà en un rendiment científic millor de la investigació.

Article quart

Les sol·licituds d'autorització per a dur a terme les activitats arqueològiques seran considerades solament quan les formulen les persones físiques o els centres d'investigació arqueològica que reunesquen les condicions següents:

a) Centres d'investigació arqueològica:

1) Seccions departamentals universitàries, museus arqueològics o serveis d'investigació dependents de les administracions locals de la Comunitat Valenciana, reconeguts a aquest efecte per la Direcció General de Patrimoni Artístic.

2) Centres d'investigació arqueològica amb seu fora del territori de la Comunitat Valenciana reconeguts per la Direcció General de Patrimoni Artístic, atés el Consell Assessor d'Arqueologia. El reconeixement en aquest cas haurà de ser específic, a efecte d'una o diverses activitats arqueològiques singulars.

b) Les persones físiques hauran de ser titulats superiors i confirmar experiència arqueològica suficient. Aquestes sol·licituds hauran de ser informades favorablement per algun centre d'investigació que reunesca les condicions assenyalades al punt a).

Article cinqué

El nom. de la persona o persones que han d'exercir la direcció dels treballs haurà de constar en les sol·licituds d'autorització per a la realització d'activitats arqueològiques.

L'autorització fixarà en cada cas el règim corresponent, i indicarà el director responsable de l'activitat.

En el cas de sol·licituds formulades per centres d'investigació amb seu fora del territori de la Comunitat Valenciana, la Direcció General de Patrimoni Artístic designarà un co- director.

El director de l'activitat haurà de comunicar a la Direcció General de Patrimoni Artístic, amb un temps d'almenys quinze dies, la data d'inici i dins d'un termini de menys de quinze dies la data d'acabament dels treballs.

El director haurà de dirigir personalment els treballs de comp. Si necessita absentar-se'n, delegarà per escrit en el co- director, o si no n'hi havia, en un membre de l'equip qualificat adequadament. Si la suma dels temps d'absència ultrapassàs el vint-i-cinc per cent del període previst dels treballs de camp, s'entendrà automàticament revocada l'autorització, tret de resolució expressa de la Direcció General de Patrimoni Artístic.

Article sisé

La sol·licitud d'autorització per a realitzar qualsevol activitat arqueològica haurà d'incloure la documentació següent:

1) Dades personals del sol·licitant, titulació acadèmica i experiència en treballs arqueològics.

2) Equip d'investigació que proposa, indicant la titulació i l'experiència de cada un dels membres.

3) Pressupost econòmic del projecte. Sota l'encapçalament de «ingressos» hauran de figurar-ne tots els previstos; les subvencions sol·licitades i concedides s'hi faran constar i es confirmaran documentalment. Sota l'encapçalament de «despeses» s'hauran d'incloure tant les dels treballs de camp com les de laboratori, dibuix, etc.

4) Pla de treball que indique la duració total prevista del projecte i les etapes d'actuació diferents.

5) Autorització per escrit del propietari/s del sòl on es troba situat el jaciment o jaciments objecte de l'activitat arqueològica o document que la suplesca.

Article seté

A les sol·licituds d'autorització per a dur a terme prospeccions arqueològiques, excavacions ordinàries i excavacions subaquàtiques, s'adjuntarà, a més d'allò indicat a l'article sisé, una memòria amb els apartats següents:

1) Objectius previstos i llur interés.

2) Descripció del jaciment o de l'àrea a investigar, acompanyada almenys d'un pla de situació a escala 1:50000, i de tota la documentació que es considere escaient.

3) Informe sobre les mesures de protecció i consolidació que garantesquen la conservació dels elements afectats, amb estimació aproximada del cost que haurà d'incloure's en el pressupost a què fa referència l'apartat tres de l'article sisé.

Article vuité

A les sol·licituds d'autorització per a la realització d'excavacions coordinades en diferents jaciments, caldrà adjuntar, a més de la documentació prevista als articles sisé i seté, el següent:

1) Memòria justificativa.

2) Pla d'actuació en cada jaciment.

3) Direcció i equip arqueològic que ho garantesca.

Article nové

En el cas que l'activitat arqueològica es duga a terme en etapes diferents, el director d'aquesta haurà de sol·licitar autorització en cada cas abans de reprendre l'activitat.

Les sol·licituds de represa hauran de venir acompanyades dels documents següents:

a) Un informe dels treballs ja realitzats.

b) Informe en el qual hauran de constar les variacions possibles respecte dels punts confirmats en les sol·licituds anteriors.

c) Còpia de l'inventari dels objectes arqueològics obtinguts en l'excavació amb el vist-i-plau del museu designat com a dipositari en el moment de l'autorització o autoritzacions anteriors.

d) Memòria sobre les mesures de protecció adoptades i les que es consideren necessàries per garantir la conservació dels elements afectats.

e) En el cas que l'activitat arqueològica haja estat total o parcialment finançada per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, s'haurà de confirmar el compliment de les clàusules tècniques i econòmiques especificades en l'expedient de contractació de la despesa.

Article deu

La Direcció General de Patrimoni Artístic designarà la persona o les persones que hauran de dirigir els treballs a les excavacions de salvament que es facen amb caràcter d'urgència a l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

El director dels treballs elaborarà un informe preliminar de l'activitat realitzada en el termini d'un mes a comptar des del començament dels treballs.

La Direcció General de Patrimoni Artístic haurà d'informar anualment al Consell Assessor d'Arqueologia de les excavacions de salvament dates a terme i dels seus resultats.

Article onze

En les actuacions a nuclis urbans es distingirà entre les ciutats que compten amb arqueòlegs o servei d'arqueologia municipal reconegut per la Direcció General de Patrimoni Artístic i les que no en tinguen.

a) A les ciutats que compten amb el servei esmentat, l'arqueòleg responsable, formalitzarà els requisits a què fan referència els articles sisè i setè refosos en forma de Pla d'Actuació Anual. L'inici de cadascuna de les activitats previstes al Pla haurà de comunicar-se amb temps a la Direcció General de Patrimoni Artístic, que en nomenarà un director, atesa la proposta del Servei Arqueològic municipal.

Qualsevol activitat no prevista al Pla Anual haurà de seguir els tràmits previstos per a les excavacions de salvament fixats a l'article desè.

b) A les ciutats que manquen de Servei Arqueològic propi, l'arqueòleg responsable haurà de seguir el procediment establert, amb caràcter general, per a les excavacions ordinàries o de salvament, segons pertoque.

Article dotze

Les sol·licituds per a realitzar estudis directes o reproduccions d'art rupestre s'acompanyaran, a més dels documents enumerats a l'article sisé, d'un informe tècnic detallat sobre el mètode d'estudi i les mesures previstes per a contrarestar-ne els efectes possibles sobre l'estat de conservació de les manifestacions artístiques que són el seu objecte.

Aquest requisit s'exigirà també en les sol·licituds d'estudi directa o reproducció d'epígrafs, mosaics, pintures murals i altres manifestacions culturals de naturalesa semblant.

Article tretze

Quan se sol·licite autorització per a realitzar actuacions de consolidació, restauració, tancament, tanca i cobriment de restes arqueològiques, haurà d'adjuntar-se el projecte tècnic corresponent que calga en cada cas, i especificar les fases d'actuació previstes.

Article catorze

Cap investigador no podrà ser director o co- director de més de dues activitats arqueològiques anualment.

Les prospeccions i les excavacions de salvament no es comptaran a aquest efecte.

Article quinze

Abans de la data fixada en l'autorització corresponent i en tot cas abans de vuit mesos de la concessió d'aquesta, el director haurà de presentar a la Direcció General de Patrimoni Artístic un informe preliminar dels resultats obtinguts acompanyat del material gràfic pertinent.

Mentre el concessionari de l'autorització no haja acomplert aquest requisit a satisfacció de la Direcció General de Patrimoni Artístic, no se li podrà concedir autorització per a dur a terme o reprendre cap activitat arqueològica.

Article setze

Els materials obtinguts en qualsevol activitat arqueològica es dipositaran al museu designat a aquest efecte, el director del qual estendrà l'acta de dipòsit corresponent. En el cas que el titular del permís de l'activitat estime necessari conservar alguns materials per al seu estudi, haurà de sol·licitar-ne el préstec al director del museu.

En qualsevol cas, tot el material haurà de ser lliurat definitivament al museu corresponent en el moment de remetre la memòria científica a la Direcció General de Patrimoni Artístic.

En cap cas els materials trobats podran eixir de la Comunitat Valenciana sense autorització expressa de la Direcció General de Patrimoni Artístic.

Article disset

En tots els casos, llevat del que assenyala el punt 8 de l'article segon, el titular de l'activitat arqueològica haurà de trametre a la Direcció General de Patrimoni Artístic la memòria científica definitiva dels treballs realitzats i l'inventariat dels materials que s'obtinguen, en el termini de dos anys, després de la realització dels treballs. Si la duració dels treballs a les excavacions arqueològiques és superior a quatre anys, la memòria s'haurà de trametre en el termini de sis anys comptadors des de l'inici dels treballs.

Per a obtenir noves autoritzacions és indispensable el compliment d'aquests requisits.

Article divuit

La Direcció General de Patrimoni Artístic podrà publicar en les sèries pròpies de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de la Generalitat Valenciana, les memòries científiques i els informes preliminars corresponents a les activitats arqueològiques realitzades.

Per a poder publicar la memòria i els informes preliminars en publicacions alienes a la Conselleria de Cultura, Educació i ciència, caldrà l'autorització corresponent de la Direcció General de Patrimoni Artístic, sempre que la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència haja finançat total o parcialment l'activitat arqueològica realitzada.

En qualsevol cas, caldrà l'autorització esmentada per a la publicació de reproduccions fotogràfiques i imàgens del material obtingut.

Article dinou

La Direcció General de Patrimoni Artístic confeccionarà el Pla General Anual d'actuació arqueològica per a la Comunitat Valenciana, sobre el qual haurà d'emetre informe el Consell Assessor d'Arqueologia.

DISPOSICIO TRANSITORIA.

Els titulars d'activitats arqueològiques autoritzades amb anterioritat a l'entrada en vigor de la present Ordre, hauran de trametre, en el termini de tres anys, a la Direcció General de Patrimoni Artístic, la memòria científica dels treballs realitzats i l'inventari dels materials obtinguts.

DISPOSICIONS FINALS.

Primera

La Direcció General de Patrimoni Artístic resta facultada perquè, en l'àmbit de les seues competències, dicte les Resolucions i Instruccions que considere oportunes per al compliment del que disposa aquesta Ordre.

Segona

Aquesta Ordre vigirà l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 31 de juliol de 1987.

Ei Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

CEBRIA CISCAR I CASABAN

Mapa web