Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 86/2001, de 24 d'abril, del Govern Valencià, pel qual es modifica el Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3989 de 30.04.2001
Número identificador:  2001/3952
Referència Base de Dades:  1747/2001
 



DECRET 86/2001, de 24 d'abril, del Govern Valencià, pel qual es modifica el Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl. [2001/3952]

El present decret, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, modifica el Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, pel qual s'introdueixen determinades novetats que, a pesar dels positius resultats aconseguits fins ara a la Comunitat Valenciana quant al compliment d'objectius i al desenvolupament del Pla 1998/2001, sempre resulten aconsellables en una normativa flexible i adequada a les circumstàncies de l'entorn econòmic, financer i social.

D'acord amb allò que s'ha exposat, les disposicions arreplegades en aquest decret incideixen en tres aspectes fonamentals en la política d'habitatge: millorar el sistema d'ajudes per a l'accés a aquesta, fer possible una major oferta d'habitatges subjectes a règims de protecció pública i, finalment, instrumentar una sèrie de mesures de control que garantisquen que la utilització dels fons públics per part dels seus beneficiaris és l'ajustada als fins que es pretenen.

Així mateix, les modificacions introduïdes en el present decret resulten coherents, al seu torn, amb les que estableix el Reial Decret 115/2001, de 9 de febrer, del Ministeri de Foment, que modificava el Reial Decret 1186/1998, de 12 de juny, del dit Ministeri, sobre mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl del Pla 1998-2001, així com el que disposa el Reial Decret 1190/2000, de 23 de juny, com a conseqüència de l'aplicació de la Llei 40/1998, de 9 de desembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques que, igualment, modificava el Reial Decret 1186/1998, de 12 de juny, en relació amb l'acreditació d'ingressos per a l'accés a les ajudes del pla d'habitatge.

Sobre el sistema d'ajudes, i tal com s'estableix en l'article 1 del Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, és objecte d'aquest la regulació dels criteris i els requisits per a l'accés a les ajudes públiques, en les actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, així com el desenvolupament, gestió i reconeixement del finançament qualificat establit pel Reial Decret 1186/98, de 12 de juny, per al període 1998/2001.

En conseqüència, s'arreplega el reconeixement a l'ajuda estatal directa a l'entrada, destinada a facilitar el pagament de l'entrada en el supòsit de primer accés, quan s'exercite la dita opció pels beneficiaris i, així mateix, s'estableix un sistema d'ajudes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana complementari a les estatals, i alternatiu respecte a les ajudes corresponents a primer accés que regula l'article 23 de l'esmentat Decret 173/1998, de 20 d'octubre.

Es modifiquen, als efectes de les ajudes del pla d'habitatge, els requisits relatius al límit d'edat per a la consideració de jove, que se situa en 35 anys, i el límit de 70 metres quadrats de superfície útil per a les ajudes estatals en primer accés, que s'iguala al de 90 metres quadrats ja aplicable a les ajudes autonòmiques.

Quant al segon aspecte plantejat pel present decret, que consisteix en fer possible una major oferta d'habitatges subjectes a règims de protecció pública, es regula un nou sistema de preus l'objecte del qual és ajustar aquests a la realitat econòmica i social. A l'efecte, s'estableixen nous coeficients de zona que, multiplicats pel preu bàsic establit pel Reial Decret 1186/1998, de 12 de juny, i modificat en la seua quantia pel Reial Decret 115/2001, dóna com a resultat el preu màxim per metre quadrat útil a què es poden vendre o adjudicar els habitatges protegits.

Amb l'objecte de pal·liar la incidència de l'increment del preu màxim en l'esforç realitzat per les famílies per a l'accés a l'habitatge, es modifiquen, així mateix, en el present decret, els coeficients correctors per al càlcul dels ingressos familiars que, aplicats a la base imposable, modulen aquests en funció de la zona on se situe l'habitatge i el nombre de membres de la unitat familiar.

Sobre l'establiment d'una sèrie de mesures de control que garantisquen que la utilització dels fons públics per part dels seus beneficiaris és l'ajustada als fins que es pretenen, es modifiquen, en concordança amb el que disposen els reials decrets 115/2001 i 1186/98, les limitacions a l'ús i la cessió que regulava el Decret 173/1998. D'acord amb el que disposa el present decret, el termini de cinc anys durant el qual es limita la cessió intervius per als habitatges que hagen obtingut finançament qualificat passa a ser de deu anys. Així mateix, es preveu una nova limitació en establir un termini de quinze anys per a poder desqualificar voluntàriament els habitatges subjectes a règims de protecció pública que s'acullen a les mesures de finançament previst en el Decret 173/98 i Reial Decret 1186/98, modificats respectivament pel present decret i pel Reial Decret 115/2001.

D'altra banda, el Reial Decret 1190/2000, de 23 de juny, com a conseqüència de l'aplicació de la Llei 40/1998, de 9 de desembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques, modificava el Reial Decret 1186/98, de 12 de juny, en relació amb l'acreditació d'ingressos per a l'accés a les ajudes del pla d'habitatge. D'acord amb això, era imprescindible donar una nova redacció als articles 10 i 13 del Decret 173/98, relatius a l'acreditació d'ingressos, ingressos mínims i ingressos familiars, per a adequar-los a les normes referides.

En matèria de rehabilitació, el foment de l'activitat en l'àmbit de les àrees de rehabilitació ha plantejat la conveniència de donar un nou tractament a l'adequació d'equipaments, principalment de caràcter social, cultural o educatiu, promoguts prioritàriament per entitats sense ànim de lucre. Amb aquest fi es dóna una redacció més flexible a l'article 43 del Decret 173/1998, que regula l'objecte de les actuacions protegides de rehabilitació i, en el seu apartat 4, abordava l'adequació dels dits equipaments.

Respecte a les disposicions addicionals, es modifica la catorze del Decret 173/1998, pel qual es confirma la vigència de l'ordre de 18 de desembre de 1998, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, en tot allò que no contradiga el present decret, i s'afigen algunes disposicions noves relacionades amb l'acreditació de determinats requisits referents a la titularitat de béns immobles i justificació d'ingressos. Igualment, s'especifica com calcular els ingressos mínims als efectes del que disposa tant el Decret 173/1998 com el present decret. Igualment es modifica la disposició addicional quinze que inclou, dins de les mesures excepcionals, la possibilitat per a la desqualificació d'habitatges de protecció oficial de promoció pública.

D'altra banda, s'afigen tres disposicions addicionals noves:

– La disposició addicional disset té com a finalitat agilitzar el procediment administratiu de constrenyiment quan es tracta de la gestió del patrimoni de promoció pública de la Generalitat Valenciana, i es confereix a l'Institut Valencià d'Habitatge, SA, com a entitat encarregada de la dita gestió, facultats que faciliten aquesta.

– La disposició addicional divuit regula que la limitació per la qual es fixa en quinze els anys per a desqualificar voluntàriament l'habitatge, conste com a clàusula obligatòria en tots els contractes de compravenda i posteriors escriptures, així com escriptures realitzades directament sense contracte previ, que se subscriguen o s'hagen subscrit amb posterioritat al 12 de febrer de 2001, data d'entrada en vigor del Reial Decret 115/2001, i sempre que estiguen acollits al Pla 1998/2001.

– L'última disposició addicional, la dinou, habilita la Generalitat Valenciana per a instrumentar mesures per a l'abonament de les subvencions a càrrec dels seus pressupostos, mitjançant la subscripció de convenis amb les entitats de crèdit que permetrien el cobrament immediat de les ajudes pels beneficiaris, ja que aquest es produiria en el moment de la formalització o subrogació del préstec qualificat.

Finalment, les disposicions transitòries regulen com i en quins supòsits s'aplica el que estableix aquest decret respecte als nous preus màxims, sistema d'ajudes i limitació a la llibertat de cessió intervius dels habitatges amb finançament qualificat durant deu anys.

En l'elaboració del present decret s'ha donat audiència a la Federació d'Associació de Veïns de la Comunitat Valenciana, a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, a la Federació Valenciana d'Empresaris de la Construcció, a la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, a la Federació de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, a l'Associació Provincial d'Empresaris de l'Edificació i Obra, a l'Associació Provincial de Constructors i Promotors de València, a l'Associació de Promotors d'Alacant, a la Federació de Constructors d'Alacant, a l'Associació Provincial d'Empreses de la Construcció de Castelló, a l'Associació Tecnicoempresarial de la Construcció, a l'Associació Espanyola de Promotors Públics d'Habitatge i Sòl, al Col·legi Oficial d'Arquitectes de la Comunitat Valenciana, al Col·legi Oficial d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de la Comunitat Valenciana, a l'Institut Valencià d'Habitatge, al Col·legi Oficial d'Agents de la Propietat Immobiliària, a l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris, al Col·legi Notarial i al Col·legi Nacional de Registradors de la Propietat, al Col·legi d'Advocats, a l'Associació de Famílies Nombroses, a la Direcció General de l'Habitatge, l'Arquitectura i l'Urbanisme del Ministeri de Foment, a la Direcció General de la Dona i a la Direcció General de la Família i Adopcions de la Generalitat Valenciana.

Per això, a proposta del conseller de Obres Públiques, Urbanisme i Transports i prèvia deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 24 d'abril de 2001,

DECRETE

Article únic

Es modifiquen els articles del Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, que a continuació s'indiquen, així com el seu annex, I dona nova redacció a les disposicions addicionals catorze i quinze, i s'incorporen tres noves disposicions addicionals.

1. L'article 6 queda redactat de la manera següent:

«Article 6. Finançament qualificat

El finançament qualificat adoptarà qualsevol de les modalitats següents:

1. Préstecs qualificats concedits per les entitats de crèdit públiques i privades, en l'àmbit dels convenis subscrits pel Ministeri de Foment i en les condicions establides pel Reial Decret 1186/1998, i totes les disposicions o els acords que el despleguen.

2. Ajudes econòmiques directes

a) A càrrec dels pressupostos de l'estat:

Subsidi dels préstecs qualificats.

Subvencions a fons perdut.

Altres ajudes econòmiques directes destinades a facilitar el pagament de l'entrada per al primer accés a l'habitatge en propietat.

b) A càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana:

Subvencions a fons perdut.

3. Qualsevol altra que es puga establir durant el període 1998–2001, en matèria d'habitatge i sòl».

2. En l'article 8 es modifiquen els apartats 2.1 i 5, que es redacten de la manera següent:

«2.1. En qualsevol cas, es considerarà primer accés quan, reunits els requisits exigits en l'apartat 1 d'aquest article, no s'haja sigut mai titular de ple domini o d'un dret real d'ús o gaudi sobre un altre habitatge, tant de protecció oficial com de protecció pública o lliure, sempre que els habitatges adquirits tinguen una superfície que no sobrepassen els 90 metres quadrats útils i els ingressos familiars anuals no superen els 3,5 milions de pessetes».

«5. Joves.

A l'efecte de les ajudes previstes en aquest decret, es consideren joves les persones que, sent adquirents, adjudicataris o promotors per a ús propi de l'habitatge, en el moment de la sol·licitud del finançament qualificat, tinguen una edat compresa entre 18 i 35 anys, els dos inclusivament.

S'assimilen al supòsit de joves els menors de 18 anys emancipats legalment, sempre que els seus ingressos s'acrediten independentment de la unitat familiar».

3. En l'article 10 es modifiquen els apartats 1 i 3, que queden redactats de la manera següent:

«1. Acreditació d'ingressos.

Els ingressos determinants del dret al finançament qualificat estaran referits als ingressos familiars, que es fixaran en funció de la quantia, en milions de pessetes, de les parts general i especial de la base imposable regulades en els articles 38 i 39, respectivament, de la Llei 40/1998, de 9 de desembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, corresponent a la declaració (o declaracions) presentada per cadascun dels membres de la unitat familiar i/o compradors de l'habitatge, relatiu al període impositiu immediatament anterior (amb termini de presentació vençut) a la sol·licitud de finançament qualificat. A l'efecte, s'atendrà a l'import declarat o, si és procedent, comprovat per l'administració tributària. Si l'interessat no haguera presentat declaració, per no estar obligat a això, l'acreditació dels seus ingressos familiars s'efectuarà mitjançant declaració responsable relativa a les mencionades parts general i especial de la base regulades en els articles 38 i 39, respectivament, de la Llei 40/1998, de 9 de desembre, sense perjuí de la possible comprovació administrativa.

Quan es tracte de promotors per a ús propi agrupats en cooperatives o en comunitats de propietaris, el sol·licitant individual haurà d'acreditar de nou els seus ingressos, en la forma establida en aquest apartat, en sol·licitar el subsidi del préstec que li corresponga directament o per subrogació en l'obtingut per la cooperativa o comunitat de propietaris».

«3. Unitat familiar.

Als efectes d'aquest decret, s'entén per ingressos familiars els determinats de conformitat a l'apartat 1 anterior, referits a la unitat familiar tal com resulta definida per les normes reguladores de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Les referències a la unitat familiar als efectes d'ingressos es fan extensives a les persones que no estiguen integrades en cap unitat familiar».

4. L'article 12 queda redactat de la manera següent:

«Article 12. Móduls de renda i rehabilitació. Preus màxims

1. Mòdul de venda d'habitatges de protecció pública i adquisició d'habitatges ja construïts.

D'acord amb la disposició addicional segona del Reial Decret 1186/1998, s'estableix un preu bàsic per metre quadrat de superfície útil, a partir del qual es fixaran els preus màxims de venda, adjudicació i renda dels habitatges protegits. A l'efecte de la regulació que s'estableix en aquest decret, es considera mòdul de venda per metre quadrat de superfície útil, el resultat de multiplicar el preu bàsic citat, aplicable en el moment de la qualificació provisional d'habitatges de nova construcció subjectes a règims de protecció pública o en el de la data en què es porte a terme la compravenda en els supòsits d'adquisició d'habitatge ja construït, pel valor del coeficient de zona que corresponga, determinat en la taula següent:

En les promocions d'habitatges destinats a programes d'integració social, en la modalitat de promoció en arrendament a 25 anys, amb destinació a col·lectius específics i per raons socials, en el marc establit entre la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports i la Conselleria de Benestar Social, el coeficient de zona aplicable per a totes elles, amb independència de la localitat on es promoguen, serà únic i el seu valor correspondrà a l'equivalent per als habitatges protegits en règim de lloguer en la zona 1.

El preu màxim de venda o adjudicació serà el resultat de multiplicar el mòdul de venda per la superfície útil de l'habitatges, i el 60 per 100 d'aquest per la superfície útil computable en cas de garatge i annexos, d'acord amb les condicions i les limitacions establides pel Reial Decret 1186/1998.

El límit establit per al preu màxim de venda serà aplicable com a preu màxim d'adjudicació en el cas de promocions per a ús propi, o com a valor de l'edificació sumat al del sòl en el cas de promoció individual per a ús propi.

Conseqüentment, les referències que d'ara endavant es fan en aquest decret respecte a preu de venda s'han d'entendre, si és procedent, referides al preu d'adjudicació o al valor d'edificació més el del sòl.

2. Mòdul de rehabilitació.

Als efectes de la determinació del pressupost protegit de rehabilitació, es considera mòdul de rehabilitació el resultat de multiplicar el preu bàsic establit en la disposició addicional segona del Reial Decret 1186/1998, amb les actualitzacions que procedisquen, aplicable en el moment de la qualificació provisional, pel valor del coeficient de zona que corresponga, determinat en la taula següent:

Valor del coeficient de zona

Rehabilitació

Zona 0-A 1,25

Zona 0-B 1,25

Zona 1 1,25

Zona 2 1,19

Zona 3 1,13

Zona 4 1,07

Zona 5 1.01

El pressupost protegit de les actuacions de rehabilitació serà el resultat de multiplicar el mòdul de rehabilitació per la superfície útil computable, amb els límits establits en els articles 49 i 50 d'aquest decret.

Per ordre del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports es podran modificar els valors dels coeficients de zona que regulen els preus de venda i el pressupost protegit de rehabilitació».

5. L'article 13 queda redactat com segueix:

«Article 13. Ingressos familiars

La determinació dels ingressos familiars per a accedir al finançament qualificat s'efectuarà en funció de la quantia corregida, en milions de pessetes, de les parts general i especial de la base imposable regulades en els articles 38 i 39, respectivament, de la Llei 40/1998, de 9 de desembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, corresponent al període impositiu immediatament anterior, amb termini de presentació vençut, a la sol·licitud de finançament qualificat, presentada per cadascun dels membres de la unitat familiar.

Als efectes, l'article 14 del Reial Decret 1186/1998 estableix dos coeficients correctors, T i V, de la base o bases imposables.

IF = BI x T x V

I són:

IF = ingressos familiars.

BI = base o bases imposables de la unitat familiar.

T = coeficient multiplicador corrector definit com la relació existent, en el moment de la sol·licitud del finançament qualificada corresponent a l'actuació protegida, entre el preu bàsic per metre quadrat de superfície útil, a què es refereix l'article 8 del Reial Decret 1186/1998, i el preu màxim de venda per metre quadrat de superfície útil establit en l'article anterior amb caràcter general per als habitatges protegits, vigent en la localitat en què se situe l'habitatge objecte de l'actuació protegida, i s'exclouen, si és procedent, els percentatges d'increment sobre els preus màxims de venda a què es refereix l'article 16.1.c) del Reial Decret 1186/1998. La dita relació no s'aplicarà si és superior a la unitat.

Els valors corresponents al coeficient T, en funció de les distintes zones i els mòduls de venda regulats en el present decret, són els següents:

Valors de T

Zona 0-A 0,80

Zona 0-B 0,80

Zona 1 0,80

Zona 2 0,84

Zona 3 0,88

Zona 4 0,93

Zona 5 0,99

V = Coeficient multiplicador corrector que, per a la Comunitat Valenciana, s'estableix en funció de la zona on estiguen situats els habitatges i el nombre de membres de la unitat familiar. El dit coeficient, que segons l'article 14.3 del Reial Decret 1186/98, oscil·la entre 0,83 i 1,20, es determina de la manera següent:

V = z x f

I són:z = coeficient de valor de la zona.

f = coeficient en funció de la composició de la unitat familiar.

Valors de z

Zona 0-A 0,79

Zona 0-B 0,88

Zona 1 0,96

Zona 2 0,96

Zona 3 0,96

Zona 4 0,96

Zona 5 0,96

Valors de f

1 membre 1.20

2 membres 1.15

3 membres 1.10

4 membres 1.05

5 membres 1.00

6 membres 0.95

7 membres 0.90

8 membres 0.85

I adopten el coeficient V i el producte V x T els valors següents:

6. L'article 14 queda redactat de la manera següent:

«Article 14. Limitacions a l'ús i cessió

1. Llevat les excepcions que per a supòsits de rehabilitació preveu el present decret, els habitatges promoguts o rehabilitats per a ús propi i els adquirits o llogats, acollits al que disposa el present decret, es destinaran a residència habitual i permanent del propietari o, si és procedent, de l'inquilí, i hauran de ser ocupats per aquests dins dels terminis establits en la normativa aplicable.

2. Així mateix, amb les excepcions previstes per a rehabilitació, els habitatges pels quals s'haja obtingut finançament qualificat no podran ser objecte de cessió intervius, per cap títol, durant el termini de deu anys des de la formalització del préstec. Podrà deixar-se sense efecte aquesta prohibició de disposar, per subhasta i adjudicació de l'habitatge per execució judicial del préstec, per canvi de localitat de residència del titular de l'habitatge o per uns altres motius justificats, mitjançant autorització dels Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge o l'oficina RIVA, prèvia cancel·lació del préstec i reintegrament de les ajudes econòmiques directes rebudes a l'administració o administracions concedents en cada cas, incrementades amb els interessos legals des del moment de la seua percepció.

Una vegada transcorreguts deu anys des de la formalització del préstec qualificat a l'adquirent, adjudicatari o promotor individual per a ús propi, la transmissió intervius o la cessió d'ús per qualsevol títol dels habitatges a què es refereix el paràgraf anterior suposarà la interrupció de la subsidiació i la pèrdua de la condició de qualificat del préstec, i l'entitat concedent podrà determinar la seua resolució.

3. Per als habitatges de protecció pública de nova construcció, en els supòsits de primera transmissió quan transcorregut un any des de la qualificació definitiva no hagen sigut venuts, o en cas de segons i posteriors transmissions, el preu total de venda complirà el que estableix l'article 12 d'aquest decret vigent en el moment del contracte de venda.

4. Igualment, l'obtenció de finançament qualificat per a la promoció d'habitatges en arrendament suposarà la vinculació d'aquests al dit règim d'ús durant un període de 10 o 25 anys, segons siga la duració contractada del període d'amortització del préstec. El canvi d'ús amb anterioritat al venciment dels dits terminis implicarà el reintegrament de les ajudes econòmiques directes percebudes, més els interessos legals corresponents des de la data de la percepció.

5. Els habitatges subjectes a règims de protecció pública que s'acullen a les mesures de finançament establit per aquest decret i el Reial Decret 1.186/1998 no podran ser objecte de desqualificació voluntària a petició dels propietaris fins transcorreguts quinze anys comptats des de la qualificació definitiva d'aquests, llevat que, per causes prou justificades, s'obtinga autorització administrativa de l'òrgan competent.

6. Escriptures públiques i inscripcions registra'ls.

Les limitacions a què es refereixen els números 2 a 5 d'aquest article es faran constar expressament en les escriptures de compravenda, adjudicació o declaració d'obra nova en el supòsit de promoció en lloguer o individual per a ús propi, i en l'escriptura de formalització del préstec hipotecari, als efectes de la seua inscripció en el Registre de la Propietat, on es farà constar la prohibició de disposar per mitjà de nota marginal.

Els notaris i els registradors de la propietat hauran de remetre, en el cas que no mitjance autorització dels Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge, certificat de les escriptures dels habitatges o de la seua inscripció registral, respectivament, que impliquen canvi d'ús o cessió anterior al venciment dels indicats terminis, als referits serveis, a l'efecte de l'oportú control administratiu.

Així mateix, els registradors de la propietat hauran de remetre als Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge la relació de les inscripcions de les escriptures de transmissió onerosa dels habitatges de nova construcció de protecció pública, que permeten la identificació de l'habitatge i el seu expedient, a l'efecte de l'oportú control administratiu, i en les condicions que, si és procedent, es determinen de comú acord».

7. L'article 22 queda redactat de la manera següent:

«Article 22. Reconeixement d'ajudes a càrrec dels pressupostos del Ministeri de Foment

1. Subsidi dels préstecs qualificats.

Els Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge i l'oficina RIVA, sempre que els beneficiaris reunisquen les condicions establides en el present decret, d'acord amb el que regula el Reial Decret 1186/1998, reconeixeràn als adquirents, als adjudicataris i als promotors individuals per a ús propi d'habitatges protegits i de protecció oficial en règim especial, el dret als préstecs qualificats i al subsidi d'aquests a càrrec dels pressupostos del Ministeri de Foment, amb les característiques establides per l'article 17 del Reial Decret 1186/1998, tal com es disposa a continuació:

1.1. Quantia i períodes de duració dels subsidis.

La quantia del subsidi dels préstecs qualificats, obtinguts per adquirents, adjudicataris i promotors individuals per a ús propi, així com el període de duració màxima d'aquest, es determina, en funció dels ingressos familiars, segons la taula següent:

En el supòsit d'habitatges protegits en les zona 0-A i 0-B, la quantia del subsidi i el període de duració màxima d'aquest es determina, en funció dels ingressos familiars, segons la taula següent:

Ingressos familiars (milions de pessetes) IF£ 2,5 2,5< IF£ 3,5

Subsidi de la quota (%) 10 5

Duració màxima del subsidi (anys) 10 5

1.2. Subsidi reforçat:

Quan el prestatari no opte per l'ajuda estatal directa a l'entrada, que es regula en l'apartat 2.2 d'aquest article, li serà aplicable el sistema de subsidi reforçat consistent en l'abonament, en cadascun dels períodes a què s'estenga la dita ajuda, del doble de la quantia que haguera correspost en concepte de subsidi de no concórrer determinades circumstàncies. S'aplicarà en els següents supòsits:

a) Subsidi reforçat en primer accés

En el cas del primer accés a un habitatge en propietat, de conformitat amb el que estableix l'article 8.2 d'aquest decret, s'aplicarà un sistema de subsidi reforçat que depén de la quantia dels ingressos familiars, i la seua duració que s'haja constituït o no un compte-habitatge, en les condicions que s'estableixen a continuació:

Duració del subsidi reforçat de préstec (anys)

Ingressos familiars (milions de pessetes) IF£ 2,5 2,5< IF£ 3,5

Amb compte-habitatge 3 2

Sense compte-habitatge 2 1

Quan el prestatari tinga uns ingressos familiars que no excedisquen de 2,5 milions de pessetes, en el supòsit de compte-habitatge, serà necessari que aquest acredite haver constituït, al llarg d'un període no inferior a 2 anys, un depòsit en compte-habitatge en una entitat de crèdit per una quantia mínima del 5 per 100 del preu de venda o d'adjudicació de l'habitatge.

Quan els ingressos familiars del prestatari es troben entre 2,5 i 3,5 milions de pessetes, en el supòsit de compte-habitatge, serà necessari que aquest acredite haver constituït, al llarg d'un període no inferior a 2 anys, un depòsit en compte-habitatge en una entitat de crèdit per una quantia mínima del 10 per 100 del preu de venda o d'adjudicació de l'habitatge.

En el supòsit de prestataris amb una edat no superior a 35 anys, les quanties mínimes dels depòsits en compte-habitatge seran igual a la meitat de les establides amb caràcter general.

Es considerarà complida l'exigència de saldo en compte-habitatge encara que, una vegada transcorreguts els 2 anys i aconseguit el percentatge exigit, el resultant en el moment de la sol·licitud de l'ajuda és inferior, sempre que les disposicions del dit saldo hagen sigut destinades al pagament de l'habitatge.

b) El subsidi reforçat serà aplicable amb una duració d'un any, encara que el prestatari no es trobe acollit al primer accés, sempre que els ingressos familiars no excedisquen de 3,5 milions de pessetes i concórrega alguna de les següents circumstàncies:

Que la unitat familiar del prestatari estiga composta, almenys, de cinc membres, o de quatre en situacions monoparentals.

Que en la unitat familiar hi haja persones amb minusvalideses, en les condicions establides en la legislació sobre l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

Que l'adquirent o adquirents tinguen edats no superiors a 35 anys.

En aquests casos, quan a més es tracte del primer accés a l'habitatge en propietat, l'ajuda establida en aquest apartat ampliarà en un any les que corresponguen en aplicació de l'apartat a) anterior.

1.3. Quan el prestatari que s'haja acollit al sistema específic de finançament qualificat per al primer accés en propietat opte per l'ajuda estatal directa a l'entrada, el préstec qualificat obtingut mancarà de subsidiació, excepte quan es tracte d'habitatges de protecció oficial de règim especial, en este cas tindrà una subsidiació del 15 per 100 de la quota durant els cinc primers anys del període d'amortització.

2. Subvencions i ajuda estatal directa a l'entrada.

2.1. Quan es tracte d'adquirents, adjudicataris i promotors individuals per a ús propi d'habitatges de protecció oficial de règim especial en primer accés, en les condicions establides en el Reial Decret 1186/1998, i el present decret, i hagen obtingut préstec qualificat, tindran dret a una subvenció a fons perdut per la quantia del 5% del preu total de l'habitatge que figure en el contracte de compravenda o d'adjudicació, o del valor de l'edificació sumat al del sòl que figure en la declaració d'obra nova.

2.2. Els adquirents, els adjudicataris i els promotors individuals per a ús propi que tinguen dret a acollir-se al sistema específic de finançament qualificat per al primer accés a l'habitatge en propietat, podran optar entre:

a) Les ajudes directes previstes, amb caràcter general, per a la dita modalitat d'accés en l'article 20 del Reial Decret 1.186/1998 i en l'apartat 1 d'aquest article i, si és procedent, en el punt 2.1 anterior, o bé:

b) Sol·licitar, alternativament, l'ajuda estatal directa a l'entrada, destinada a facilitar el pagament de l'entrada corresponent al preu total de venda o adjudicació de l'habitatge. Aquesta ajuda consistirà en l'abonament d'un determinat percentatge, graduable segons el tipus d'habitatge i altres circumstàncies personals, del preu de l'habitatge que figure en la corresponent escriptura de compravenda o adjudicació, o en cas de promoció individual per a ús propi, de la suma dels valors de l'edificació i del sòl, que constaran en l'escriptura de declaració d'obra nova.

La quantia de l'ajuda estatal directa a l'entrada se satisfarà als seus destinataris, directament i mitjançant pagament únic, per les entitats de crèdit concedents del préstec qualificat, l'obtenció de les quals serà necessària per a poder rebre l'ajuda estatal directa a l'entrada, en el moment de la formalització d'aquell, o de la subrogació en el préstec obtingut pel promotor.

La quantia de l'ajuda estatal directa a l'entrada, en tant per cent del preu total de l'habitatge, serà la següent:

(1) Edat no superior a trenta-cinc anys.

(2) Unitat familiar formada únicament pel pare o la mare i els fills, o que en la unitat familiar hi haja persones amb minusvalideses en les condicions establides en la legislació sobre l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

Les quanties addicionals a les quanties bàsiques de l'ajuda estatal directa a l'entrada a què es refereix el present quadro no són acumulables entre si».

8. L'article 23 queda redactat de la següent manera:

«Article 23. Reconeixement d'ajudes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana

1. En el cas que els beneficiaris no optaren per l'ajuda estatal directa a l'entrada, la Generalitat Valenciana, sempre que aquests reunisquen els requisits establits en el present decret i es tracte del primer accés a la propietat i amb el límit de superfície útil de 90 m2, concedirà a càrrec dels seus pressupostos les subvencions següents:

Aquestes subvencions són incompatibles amb les expressades en el punt 2 següent.

2. En el cas que els beneficiaris optaren pel sistema d'ajuda estatal directa a l'entrada, la Generalitat Valenciana, a càrrec dels seus pressupostos, reconeixerà les subvencions següents:

9. En l'article 24 s'afig el punt 5, el text del qual és el següent:

«5. El que estableixen els apartats 1 a 4 anteriors no serà d'aplicació en el cas de l'ajuda estatal directa a l'entrada a càrrec del Ministeri de Foment. En el cas de les subvencions de la Generalitat Valenciana, serà d'aplicació el que preveuen els apartats anteriors».

10. En l'article 32 es modifica l'apartat c), i queda redactat com segueix:

«c) Que el preu per metre quadrat útil, als efectes de determinar el preu màxim de renda, no supere l'establit, de conformitat amb l'article 12 del present decret, per als habitatges protegits en règim de lloguer».

11. En l'article 34 s'afig un punt nou en l'apartat b), i queda redactat aquest apartat de la manera següent:

«b) Programa d'integració social:

Als promotors dels habitatges, el 10 per cent del preu màxim de venda que correspondria en el moment de la qualificació definitiva.

Els promotors d'habitatges promoguts a l'empara de l'acord subscrit entre les conselleries d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports i de Benestar Social tindran dret, durant el període previst en aquest article, a la percepció d'una subvenció anual del 50 per 100 de la renda aplicable a tots els habitatges de la promoció.

Aquesta subvenció, que minorarà en idèntic percentatge la renda que correspondria satisfer als beneficiaris usuaris pel gaudi dels habitatges, serà incompatible amb l'establida en el punt següent.

. Els arrendataris dels habitatges podran obtenir les subvencions, calculades com un percentatge total de la renda mensual, que corresponga segons la taula següent:

Ingressos familiars Percentatge de subvenció

(en milions de pessetes) sobre renda mensual

1,5 > IF > 1,0 25%

1> IF > 0,5 50%

IF < 0,5 75%»

12. L'article 39 queda redactat de la manera següent:

«Article 39. Reconeixement d'ajudes a càrrec dels pressupostos del Ministeri de Foment

La Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, a través dels seus Serveis Territorials i l'oficina RIVA, sempre que els beneficiaris reunisquen les condicions establides en aquest decret i el Reial Decret 1.186/1998, reconeixerà, als adquirents d'habitatges ja construïts, el dret a l'obtenció de préstec qualificat així com al subsidi d'aquest, o, si és procedent a l'ajuda estatal directa, a càrrec dels pressupostos del Ministeri de Foment, d'acord amb el que disposa l'article 22 del present Decret per als habitatges protegits de nova construcció».

13. En l'article 43 es modifica l'apartat 4, que queda redactat de la manera següent:

«4. L'adequació d'equipaments principalment de caràcter social, cultural o educatiu, promoguts prioritàriament per entitats sense ànim de lucre en l'àmbit d ‘àrees de rehabilitació, tindrà per objecte la rehabilitació de l'edifici per al fi que es pretenga.

Excepcionalment, quan es tracte d'actuacions d'especial rellevància i repercussió social, es podrà també autoritzar la realització d'obres adreçades a:

a) L'ampliació o construcció de nova planta en aquelles zones que es troben espe-cialment degradades.

b) L'adaptació de l'edifici o local, per al desenvolupament, implantació o millora de les funcions i activitats pròpies de l'equipament.

L'adequació d'equipaments requerirà la prèvia resolució del director general d'Arquitectura i Habitatge, per la qual es determine la viabilitat de l'actuació i la seua adequació a la finalitat social, cultural o educativa que es tracte, possibilitant, si és procedent, l'accés a les ajudes regulades per aquest decret».

14. En l'article 74 es modifica l'apartat 2.b), que queda redactat com segueix:

«2.b) Vista la documentació presentada, el director general d'Arquitectura i Habitatge emetrà resolució sobre l'adequació de les actuacions a la modalitat regulada en la present secció».

15. L'article 82 queda redactat de la manera següent:

«Article 82. Cofinançament d'habitatges de promoció pública

1. Als efectes previstos per al cofinançament d'habitatges de promoció pública, es consideraran com a tals aquells habitatges ja construïts adquirits per part de ens locals, els seus organismes autònoms o patronats oficials, així com per qualsevol organització pública o privada sense ànim de lucre, per a destinar-los, en arrendament o qualsevol altra forma de cessió, a unitats familiars o de convivència amb ingressos anuals que no superen 1,5 milions de pessetes o, si és procedent, que no sobrepassen de 250.000 pessetes per cada membre de la unitat i que complisquen les condicions següents:

– Que la superfície útil protegida no excedisca de 70 m2 o de 90 m2 si la unitat familiar o de convivència excedeix de quatre o més membres.

– Que el preu d'adquisició no siga superior al producte de la superfície útil pel 85 per 100 del preu bàsic vigent l'any en què es produïsca l'adquisició.

– Que la renda anual màxima no excedisca del 3 per 100 del preu d'adquisició

– Que la vinculació d'aquests habitatges al règim d'ús en arrendament o cessió no siga inferior a deu anys, extrem aquest que es farà constar en la inscripció registral mitjançant nota marginal.

2. La Generalitat Valenciana reconeixerà, per a aquestes actuacions, l'accés al finançament qualificat que es preveu en l'article 22 del Reial Decret 1.186/1998, a càrrec dels pressupostos del Ministeri de Foment, que consisteix en el cofinançament del 30% de l'import corresponent al resultat de multiplicar la superfície útil protegida pel 85% del preu bàsic, i una subvenció d'igual quantia, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana.

3. Serà competència del director general d'Arquitectura i Habitatge el reconeixement de les ajudes a les actuacions previstes en el present article, així com l'establiment dels criteris de control i seguiment d'aquest tipus d'actuacions».

16. Es dóna una nova redacció a les disposició addicionals catorze i quinze, i queden com segueix:

«Catorze. Ordre de tramitació

Als expedients que es tramiten de conformitat amb les modificacions introduïdes pel present decret els serà d'aplicació l'Ordre de 18 de desembre de 1998, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, en tot allò que no contradiga el present decret i amb les disposicions noves següents:

1. Als efectes de justificar el requisit exigit per l'article 4.3.a) del present decret, per a accedir a l'habitatge de nova construcció de protecció pública, el sol·licitant haurà d'aportar la declaració sobre la titularitat de béns immobles, model 80.000 i, en els casos que procedisca, la documentació que en aquest s'indica.

2. Mentre no es faça efectiu el marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i altres administracions públiques, a què es refereix l'article 10.2 d'aquest decret, l'administració competent podrà exigir als interessats la documentació següent:

2.1 Contribuents obligats a presentar la declaració del IRPF: hauran de presentar la dita declaració.

2.2 Contribuents no obligats a presentar declaració del IRPF, que hagen presentat el model de devolució 104-105: hauran d'aportar la notificació-liquidació que l'Agència Estatal de l'administració Tributària (AEAT) els notifica.

2.3 Contribuents no obligats a presentar declaració del IRPF, que no hagen presentat el model de devolució 104-105 davant de l'Agència Estatal de l'administració Tributària (AEAT), hauran d'aportar:

a) Vida laboral.

b) Certificat de l'empresa o empreses en què haja figurat d'alta durant l'exercici que s'ha de computar, així com les nòmines i contracte/s de treball corresponents al citat exercici.

c) Declaració sobre ingressos familiars, model 70.000.

d) Llibre de família. En el supòsit que hi haja minusvàlids en la unitat familiar, s'aportarà certificat oficial acreditatiu de la minusvalidesa i del grau d'aquesta.

e) Certificats bancaris relatius als rendiments de capital mobiliari.

f) En els casos que procedisca, certificats de pensions del INSS i de l'INEM o òrgan competent a la Comunitat Autònoma Valenciana.

g) Si l'interessat disposa d'aquest, certificat d'imputacions emés per l'Agència Estatal de l'administració Tributària.

3. Per al càlcul dels ingressos mínims a què es refereix l'article 10.4 d'aquest decret, es prendran en consideració els ingressos consignats en la declaració del IRPF com a rendiment net, i no els consignats com a rendiment net reduït. El mateix criteri serà d'aplicació als ingressos derivats d'activitats empresarials i professionals.

Quan es donen les citades situacions d'ingressos desproporcionats, la justificació dels ingressos es podrà efectuar mitjançant l'acreditació dels corresponents al període impositiu següent, per a això se'ls requerirà la documentació pertinent, segons es tracte d'interessats obligats a presentar declaració del IRPF, interessats no obligats a presentar la dita declaració, però que hagen formulat davant de la AEAT el model 104-105, o interessats no inclosos en els dos grups anteriors.

Quinze. Mesures excepcionals

A proposta del director general d'Arquitectura i Habitatge i sempre segons els informes tècnics que corresponguen, el conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transport, mitjançant resolució expressa, podrà adoptar mesures excepcionals quan les especials circumstàncies de caràcter social o per raons d'urgència, que afecten els edificis d'habitatges, als habitatges i als seus ocupants de protecció oficial de promoció pública i la determinació de la qualificació que és procedent».

17. S'afigen les següents disposicions addicionals:

«Disposició addicional disset. Facultats de l'Institut Valencià d'Habitatge, SA, per al procediment de costrenyiment

A l'Institut Valencià d'Habitatge, SA, com a entitat encarregada de la gestió del patrimoni de promoció pública de la Generalitat Valenciana, se li confereixen les facultats en la tramitació relatives al procediment administratiu de constrenyiment, d'acord amb el que disposa l'article 172, paràgraf 4t, del Decret 2114/1968, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'Habitatges de Protecció Oficial; article 52, paràgraf 3r, del Reial Decret 3.148/1978, de 10 de novembre, sobre Política d'Habitatge; i article 2.2 del Decret 28/1989, de 27 de febrer, del Govern Valencià; si bé la resolució per la qual es decreta l'embargament, així com l'acord d'alienació, si procedeix, seràn dictades, en tot cas, pel director general d'Arquitectura i Habitatge.

En aplicació dels articles 111 i 144 del Reglament General de Recaptació, es practicarà directament l'embargament a l'immoble de promoció pública que genere el deute, i el procediment d'alienació, si és procedent, serà el de concurs, ja que hi ha raons d'interés públic degudament justificades.

Disposició addicional divuit. Limitació de la discrecionalitat per a la desqualificació voluntària

La limitació de no poder desqualificar els habitatges de protecció pública durant un termini de quinze anys, haurà de constar com a clàusula obligatòria en tots els contractes de compravenda i posteriors escriptures, així com escriptures realitzades directament sense contracte previ, que se subscriguen o s'hagen subscrit amb posterioritat al 12 de febrer del 2001 i sempre que estiguen acollides al Pla 1998/2001.

Disposició addicional dinou. Instrumentació de mesures per a l'abonament de les subvencions de la Generalitat Valenciana

La Generalitat Valenciana podrà instrumentar mesures per a l'abonament de les subvencions a càrrec dels seus pressupostos, mitjançant la subscripció de convenis amb les entitats de crèdit a fi que aquestes satisfacen l'import de les dites ajudes en el moment de la formalització del préstec qualificat o de la subrogació d'aquest, simultàniament a l'abonament de l'ajuda estatal directa per aquestes entitats.

La forma de reintegrament a les entitats de crèdit de la quantia de les ajudes abonades s'establirà en els convenis que se subscriguen.

Per ordre del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports es regularan les mesures necessàries per a la posada en funcionament del que preveu aquesta disposició addicional».

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

1. El nou sistema de preus màxims de venda establit en el present decret, serà d'aplicació a les actuacions protegides acollides al Pla d'Habitatge 1998/2001 amb qualificació provisional, o visat de contracte en el supòsit d'Habitatges ja construïts, amb sol·licitud posterior al 12 de febrer de 2001, data d'entrada en vigor del Reial Decret 115/2001, de 9 de febrer.

2. Els preus màxims de venda aplicables a les actuacions protegides acollides al Pla d'Habitatge 1998/2001, la qualificació provisional o de les quals visat de contracte, en el supòsit dels Habitatges ja construïts, s'haja concedit entre el 25 d'abril de 2000 i el 21 de febrer de 2001, data de finalització per a la qualificació o declaració dels expedients acollits al programa 2000, i després de la sol·licitud prèvia dels interessats, s'establiran d'acord amb els criteris següents:

a) Amb préstec qualificat formalitzat:

Només els serà aplicable el nou preu bàsic regulat en el Reial Decret 115/2001, però no els coeficients de zona que estableix el present decret. En aquests supòsits, continuen sent aplicables els coeficients de zona previstos en el Decret 173/1998 de la Generalitat Valenciana, anteriors a la modificació introduïda pel present decret.

b) Sense préstec qualificat formalitzat:

Els seran aplicables els nous preus màxims de venda i el sistema de preus establit en el present decret.

En qualsevol cas, si els habitatges a què es refereixen dites actuacions hagueren sigut objecte de contracte de compravenda, d'adjudicació o d'opció de compra, o s'hagueren percebut quantitats a compte del preu, l'aplicació dels nous preus màxims de venda requerirà el consentiment previ de l'adquirent o adjudicatari.

Segona

1. Els adquirents, els adjudicataris i els promotors individuals per a ús propi d'habitatges corresponents a promocions acollides al Pla d'Habitatge 1998/2001, així com els adquirents d'habitatges ja construïts, l'adquisició dels quals haguera sigut declarada com a protegida en l'àmbit del mencionat Pla, que hagueren obtingut préstec qualificat però que encara no l'hagueren formalitzat, o que havent-lo formalitzat no haguera sigut subrogat encara, i, per tant, no haguera sigut real i efectiva encara la subsidiació del préstec, podran sol·licitar acollir-se al sistema d'ajudes regulat pel present decret.

2. Als efectes del càlcul d'ingressos:

a) Per a les sol·licituds de visat de contracte i finançament qualificat anteriors al 12 de febrer de 2001, seran aplicables els coeficients regulats en l'article 13 del Decret 173/1998, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, anteriors a les modificacions introduïdes per aquest decret.

b) En el supòsit de sol·licituds de visat de contracte i finançament qualificat posteriors al 12 de febrer de 2001, seran aplicables els coeficients regulats en el present decret, i en els casos en què estiguen resolts, es podrà revisar amb els nous criteris, després de la sol·licitud prèvia per part de l'interessat.

No obstant això, sempre que s'opte pel nou sistema d'ajudes a què es fa referència en els apartats anteriors, es consideraran els requisits quant a primer accés i joves establits pel Reial Decret 115/2001.

Tercera

El canvi de termini per a la llibertat de cessió intervius de l'habitatge, per qualsevol títol, de cinc a deu anys a què es refereix l'article 14.2 del Decret 173/1998, segons la nova redacció del present decret, serà aplicable a totes les actuacions protegides els contractes de compravenda de les quals se subscriguen o s'hagen subscrit amb posterioritat al 12 de febrer de 2001.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A l'efecte del vigent Pla d'Habitatges 1998-2001, queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que estableix aquest decret.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 24 d'abril de 2001

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports,

Mapa web