Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 201/1997, d'1 de juliol, del Govern Valencià, sobre regulació de les bases per a la cooperació internacional en el desenvolupament i del règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països en vies de desenvolupament.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3036 de 16.07.1997
Referència Base de Dades:  1884/1997
 



DECRET 201/1997, d'1 de juliol, del Govern Valencià, sobre regulació de les bases per a la cooperació internacional en el desenvolupament i del règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països en vies de desenvolupament.

La solidaritat amb els països més desfavorits és un dels principis bàsics i fonamentals que té assumits el Govern Valencià, el qual, a través de la seua política de cooperació internacional al desenvolupament, tracta d'afavorir el creixement econòmic, el progrés social, institucional i polític als països en vies de desenvolupament. Particularment, tracta d'impulsar accions i projectes de caràcter cultural, social, científic i tècnic, dins d'un model de cooperació descentralitzada, autònoma i complementària amb el conjunt de polítiques estatal i comunitària, que tinguen una relació directa amb l'estructura de la Comunitat Valenciana.

El Govern Valencià aposta per que tots els projectes i accions tinguen en compte les condicions específiques i els plans de desenvolupament dels països perceptors, perquè l'ajuda de la Generalitat Valenciana potencie les seues possibilitats econòmiques i socials i impulse en tot el possible el seu desenvolupament integral, sense que això supose ingerència interna en els assumptes de cada país.

El Govern Valencià, oïts els suggeriments plantejats per les organitzacions no governamentals per al desenvolupament i vistes les necessitats creixents que s'han generat en aquests últims anys, aprova aquest decret que, com a principals novetats, introdueix la possibilitat d'obtenir cofinançament per a projectes específics o accions singulars de desenvolupament, a través de convocatòria pública oberta durant tot l'any. D'aquesta manera es pretén facilitar la presentació de propostes concretes i puntuals sense que hagen de limitar-se al termini de temps establert en les convocatòries anuals d'ajuda a projectes de cooperació al desenvolupament.

Aquest decret substitueix a l'anterior Decret 90/1996, de 7 de maig, del Govern Valencià, que va marcar un gran precedent i ha assentat per primera vegada les bases reals de la política valenciana en el terreny de la Cooperació Internacional al Desenvolupament.

Per a la realització dels objectius proposats, i en compliment de la facultat que li confereix la disposició addicional quarta de la Llei 9/1995, de 31 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici de 1996, per a regular un règim específic de les transferències de fons destinats a la cooperació amb països en vies de desenvolupament, atenent a la seua finalitat i especials circumstàncies, el Govern Valencià aprova aquest decret que conté, a més d'aquesta regulació, la relativa a les bases generals de la cooperació internacional al desenvolupament i les regles procedimentals per a la cofinançament de projectes.

En la seua virtut i de conformitat amb allò que s'ha previst en l'article 22 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat Valenciana, a proposta del conseller de Presidència i prèvia deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 1 de juliol de 1997,

DECRETE

TÍTOL I

Cooperació internacional amb països en vies de desenvolupament

CAPÍTOL ÚNIC

Principis rectors

Article 1. Objectius de l'acció de cooperació internacional en el desenvolupament de la Generalitat Valenciana

L'acció de cooperació internacional al desenvolupament de la Generalitat Valenciana atendrà la satisfacció del principi de solidaritat, i s'adreçarà a la realització dels objectius següents:

a) Fomentar, coordinar i impulsar projectes de cooperació internacional al desenvolupament en els camps socioeconòmic, cultural, científic, tècnic i institucional, que permeten promoure als països destinataris la justícia social, els drets humans, la cultura, el medi ambient, la seua promoció socioeconòmica i, en suma, el seu desenvolupament integral, sense que això supose ingerència en els seus assumptes interns.

b) Mantenir i fomentar la participació de les organitzacions no governamentals per al desenvolupament (ONGD) ubicades a la Comunitat Valenciana, i d'uns altres actors socials, en la cooperació amb països en vies de desenvolupament, mitjançant el cofinançament de projectes específics.

c) Contribuir, mitjançant accions institucionals, al desenvolupament dels països en vies de desenvolupament, donant suport a les seues accions d'autopromoció socioeconòmica, tecnicocientífica, cultural i de reorganització administrativa.

d) Potenciar la participació dels destinataris de l'acció, tant en el disseny com en l'execució i avaluació dels projectes de cooperació.

e) Contribuir a la sensibilització de la societat de la Comunitat Valenciana mitjançant projectes d'educació al desenvolupament i unes altres activitats de sensibilització.

f) Col·laborar en iniciatives destinades a crear institucions de caràcter permanent, en els països en vies de desenvolupament, amb la presència i participació de la Generalitat Valenciana.

g) Promoure i prestar el seu concurs a la realització dels programes que, amb objectius coincidents, puguen establir unes altres administracions de la Comunitat Valenciana, l'administració General de l'Estat i organitzacions internacionals o supranacionals.

h) Promoure el coneixement i accés a les diverses possibilitats de finançament de projectes de cooperació al desenvolupament i d'ajuda humanitària, a través de la utilització dels recursos disponibles de la Unió Europea.

i) Donar suport i incentivar iniciatives públiques o privades que contribuïsquen a la consecució de les finalitats del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament, de la Comunitat Valenciana.

j) Realitzar i difondre estudis rellevants per al progrés dels països en vies de desenvolupament.

k) Promoure i prestar suport a les accions encaminades a la divulgació, en la Comunitat Valenciana, de les diverses cultures dels països en vies de desenvolupament.

l) Propiciar la participació de personal, béns i serveis de la Comunitat Valenciana en l'execució i desenvolupament dels projectes de cooperació al desenvolupament, cofinançats per la Generalitat Valenciana.

m) Desenvolupar, en el marc de la legislació vigent, totes aquelles activitats que puguen contribuir al compliment del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

Article 2. Accions de cooperació internacional al desenvolupament

L'acció de cooperació al desenvolupament de la Generalitat Valenciana podrà manifestar-se a través d'actuacions als països en vies de desenvolupament o en el territori de la Comunitat Valenciana.

Els projectes de cooperació executables en els països en vies de desenvolupament podran ser de les següents classes:

- Adreçats al desenvolupament social i cultural dels sectors més desfavorits de la població i al foment dels valors democràtics en els països en vies de desenvolupament.

- De producció, que generen la satisfacció de les necessitats internes del país en vies de desenvolupament, tals com l'alimentació, habitatge o infraestructures bàsiques, i la creació d'ús o de valor afegit.

- De formació, adreçats a la realització d'estudis pels ciutadans dels països en vies de desenvolupament en el respectiu Estat.

- D'assistència tècnica, adreçats a elevar la capacitació dels recursos humans en els països en vies de desenvolupament, a millorar les seues infraestructures i el funcionament de les seues estructures econòmiques. També s'inclouen els estudis d'explotació de recursos naturals i de protecció mediambiental.

- De caràcter integral, amb apreciació global del problema a tractar, els quals contribuïsquen al desenvolupament sostenible de la població beneficiària.

Els projectes de cooperació executables en la Comunitat Valenciana podran ser de formació, sensibilització social i/o d'educació solidària respecte a la realitat dels països en vies de desenvolupament.

Es consideren també projectes de formació, executables en la Comunitat Valenciana, aquelles accions dirigides a completar o perfeccionar la preparació de persones o col·lectius dels països en vies de desenvolupament en l'àmbit professional, cooperatiu, universitari, econòmic o productiu.

A més dels projectes anteriorment indicats, i independentment del lloc en què es desenvolupen, la Generalitat Valenciana podrà intervenir en projectes de formació d'especialistes en cooperació internacional al desenvolupament.

Article 3. Mitjans de l'acció de cooperació internacional al desenvolupament, de la Generalitat Valenciana

L'acció de cooperació al desenvolupament, de la Generalitat Valenciana, es durà a terme mitjançant el finançament o cofinançament de projectes que realitzen les ONGD i unes altres institucions i entitats sense ànim de lucre, així com el finançament o cofinançament de les actuacions que, mitjançant l'acció institucional, desenvolupe la Generalitat Valenciana, bé directament bé a través d'entitats sense ànim de lucre.

Article 4. Marc normatiu

La concessió d'ajudes i subvencions per part de la Generalitat Valenciana, a la cooperació internacional amb els països en vies de desenvolupament, es regirà pel que disposa aquest decret i les corresponents ordres de convocatòria, que s'ajustaran a allò que s'ha disposat en el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, aprovat pel Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991 i altres normes de superior jerarquia de la Comunitat Valenciana. En allò no regulat expressament, serà d'aplicació supletòria el que es disposa en la normativa de l'administració de l'Estat i de la Unió Europea, en matèria de concessió de subvencions.

TÍTOL II

Cofinançament de projectes de cooperació presentats

a la convocatòria anual per a organitzacions

no governamentals per al desenvolupament

CAPÍTOL I

Principis generals

Article 5. Requisits de les ONGD sol·licitants de la subvenció

Per a tenir accés a la subvenció, l'Organització no Governamental per al Desenvolupament (ONGD) sol·licitant haurà de complir els requisits següents:

a) Estar legalment constituïda i inscrita en el registre que corresponga.

b) Mancar d'ànim de lucre.

c) Gaudir de capacitat jurídica i d'obrar a Espanya.

d) Disposar de seu central o delegació permanent en la Comunitat Valenciana, de la qual es puga sol·licitar en qualsevol moment, per la Direcció General de Relacions Externes, els extractes bancaris necessaris per a la comprovació i credibilitat del compliment de les seues activitats i destinació dels fons públics percebuts. S'entendrà per delegació permanent, a aquests efectes, la presència i estructura de la ONGD al territori de la Comunitat Valenciana. En aquest cas, la delegació permanent assumeix la responsabilitat directa en la presentació de la sol·licitud, en cas de subvenció, i es compromet al manteniment de la comptabilitat, documentació i cogestió del projecte en la seua oficina de la Comunitat Valenciana, obrint un compte bancari específic en aquesta.

e) Tenir com a finalitats institucionals expresses la realització d'activitats orientades a la cooperació internacional al desenvolupament i al foment de la solidaritat entre els pobles, demostrant, que l'associació actua en dit àmbit.

f) Disposar d'estructura suficient per a garantir el compliment dels seus objectius, acreditant l'experiència en cooperació i la capacitat operativa necessària per a això. A aquests efectes serà necessari que la constitució legal de les ONGD, que concorren a les ajudes i subvencions, haja tingut lloc, com a mínim, un any abans de la data de publicació de la corresponent convocatòria anual, així com la certificació del president i secretari de l'organització acreditativa sobre el fet que la gestió de l'any anterior ha sigut aprovada per l'assemblea u òrgan corresponent. Complementàriament i en les convocatòries anuals, es fixaran les condicions d'experiència mínima necessària que han de reunir les ONGD en funció del tipus de projecte i de la seua valoració econòmica.

g) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, que s'acreditarà mitjançant el certificat de l'Agencia Tributària i l'organisme corresponent de la Seguretat Social. En cas de no tenir treballadors al seu càrrec, declaració jurada de tal extrem expedida pel responsable de l'entitat.

h) En el cas d'haver rebut amb anterioritat subvencions per a la cooperació internacional en el desenvolupament de la Generalitat Valenciana, i que els projectes per als que es va atorgar subvenció hagen finalitzat, haver complit les obligacions dimanants de la seua concessió.

i) No estar incurs en procediment de reintegrament de tot o part de les subvencions concedides per la Generalitat Valenciana en l'àmbit de la cooperació internacional al desenvolupament, que s'acreditarà mitjançant certificació expedida per la Direcció General de Relacions Externes, ni haver sigut objecte d'un procediment de reintegrament, per causa imputable a organització, que s'acreditarà mitjançant declaració jurada del responsable de l'entitat en dit sentit.

j) Qualsevol altra circumstància que siga exigida en la corresponent convocatòria específica.

Allò que s'ha disposat en els apartats a), b), c) i e) d'aquest article s'acreditaran mitjançant certificació expedida pel corresponent registre públic que acredite tals extrems.

Allò que s'ha disposat en l'apartat h) s'acreditarà mitjançant certificat de la Direcció General de Relacions Externes.

Article 6. Participació financera de la Generalitat Valenciana

1. Els projectes que presenten les ONGD podran rebre de la Generalitat Valenciana ajudes i subvencions fins un màxim del 80% del cost total del projecte, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten.

Per a la qual cosa caldrà la presentació detallada del projecte tècnic, com també la seua valoració econòmica, tant global com detallada, d'acord amb els criteris de l'article 8 d'aquest decret.

2. Als efectes de determinar la participació de la Generalitat Valenciana en el cofinançament del projecte, es tindran en compte el següent costos:

a) Els corresponents a l'adquisició de materials i subministraments per a la construcció o compra de locals o terrenys, així com els altres costos associats que puguen ser considerats d'execució del projecte presentat.

b) Els de compra i transport d'equipaments i instal·lacions.

c) Els de personal, en els que s'inclouen els relatius a la remuneració dels ciutadans del país en vies de desenvolupament que participen directament en l'execució del projecte, dels professionals de la Comunitat Valenciana vinculats al projecte i d'aquells tècnics que, si fa el cas, calga desplaçar per a la preparació, posada en marxa i funcionament del projecte. Perquè dita despesa puga incorporar-se a la participació financera de la Generalitat Valenciana, la ONGD sol·licitant de la subvenció haurà d'aportar, en la memòria econòmica, documentació relativa a la qualificació i a la labor a desenvolupar pels dits treballadors, professionals i/o tècnics, així com a la seua relació amb l'entitat sol·licitant o soci local.

d) Els relatius a la formació i a la preparació dels recursos humans locals, sempre que el projecte incloga components de formació o d'assistència tècnica.

e) Els de transport dels professionals i/o tècnics, citats en l'apartat c) des de la Comunitat Valenciana, fins el lloc més pròxim al projecte i la seua corresponent tornada.

f) Els de funcionament del projecte relatius a l'adquisició de materials fungibles i subministraments necessaris per al desenvolupament de l'activitat, si ho exigeix la natura del projecte.

g) Els relatius a les persones o col·lectius dels països en vies de desenvolupament que vinguen a perfeccionar els seus estudis en institucions educatives o a completar la seua formació en altres institucions de la Comunitat Valenciana.

h) Despeses indirectes, relatives a la gestió del projecte fins un màxim d'un 9% de la subvenció concedida. S'entendrà per despesa indirecta tota despesa administrativa de la ONGD espanyola i de la seua contrapart local derivada, exclusiva i directament de la formulació, seguiment i avaluació de cadascun dels projectes

i) La Comissió Executiva per a l'Aplicació del Programa de Cooperació amb Països en Vies de Desenvolupament podrà admetre, excepcionalment i previ informe justificatiu, qualsevol concepte de cost no contemplat en aquest article quan la natura del projecte així ho aconselle.

3. L'organització que obtinga una subvenció de la Generalitat Valenciana està obligada a comunicar a la Direcció General de Relacions Externes, de la Conselleria de Presidència, tot el finançament del projecte procedent de qualsevol ens públic o privat, local, nacional, internacional o supranacional, especificant la quantia exacta de l'aportació. Els projectes no podran tenir un cofinançament públic, procedent de qualsevol Administració nacional o europea que, juntament amb la de la Generalitat Valenciana, excedesca del 95% del cost total del projecte. Aquesta circumstància podrà donar lloc a una modificació de la subvenció concedida per la Generalitat Valenciana, mitjançant resolució motivada del conseller de Presidència.

Article 7. Contribució financera externa

1. La ONGD o el grup d'ONGD assumirà, com a mínim, el cofinançament del 20% del cost total del projecte, directament o a través de finançament extern, amb els límits establerts en article anterior. Aquesta contribució financera podrà estar constituïda per:

a) Contribucions pròpies d'ONGD o del grup d'ONGD sol·licitants.

b) Unes altres contribucions públiques, amb el límit del 95% en el cas administracions públiques nacionals o europees, o privades externes.

c) Contribucions de socis locals, entitats públiques o privades del país en vies de desenvolupament.

Es podrà considerar com a contribucions dels socis locals les realitzades en espècie, degudament valorades, que siguen imprescindibles per a la realització del projecte presentat, com a mà d'obra i béns mobles o immobles.

2. Les aportacions previstes en el número anterior podran consistir en aportacions en espècie que s'acreditaran en el moment de la sol·licitud, mitjançant la presentació de contractes de treball, nòmines o referències salarials equivalents, valoracions cadastrals, contractes de compravenda, etc. que corroboren la quantia de l'aportació valorada.

Article 8. Criteris de valoració econòmica dels projectes de cooperació

1. L'organització sol·licitant, per a la correcta valoració del projecte, facilitarà en la memòria econòmica requerida en l'article 10.7.b) d'aquest decret, una adequada informació, sobre les previsions del cost dels materials, subministraments, construccions, equipaments i terrenys necessaris per a la realització del projecte.

L'organització sol·licitant adoptarà les mesures necessàries per a garantir que tots els costos siguen els més adequats en preu, qualitat i manteniment, d'acord amb els principis de bona administració.

Complint-se aquests requisits, es donarà preferència als equips d'origen local i, si fa el cas, als fabricats en la Comunitat Valenciana.

Les despeses de personal no podran superar el 30% del cost total del projecte, tret del cas dels projectes de formació i/o assistència tècnica.

Per a la fixació dels salaris a cobrar per la mà d'obra local, s'estarà a l'índex de preus establert en el país on es desenvolupe l'acció, per la qual cosa consultarà quantes fonts oficials acrediten que les quantitats contemplades per l'organització com a costos salarials de mà d'obra local s'ajusten als salaris establerts en el corresponent país.

El salari corresponent als professionals de la Comunitat Valenciana, a més dels tècnics a què es refereix l'apartat 2.c) de l'article 6, haurà de ser degudament justificat, mitjançant memòria explicativa, per l'organització sol·licitant. La quantia màxima de la retribució d'aquest personal, si no es disposa una altra cosa en la convocatòria, serà de 300.000 pessetes.

En el cas de projectes de formació de ciutadans dels països en vies de desenvolupament en institucions educatives o productives de la Comunitat Valenciana, el finançament de les seues despeses no podrà excedir les 100.000 pessetes brutes per persona i mes. El referit topall econòmic serà incrementat anualment amb el percentatge que la corresponent Llei de Pressupostos preveja per a la retribució dels funcionaris públics.

Article 9. Termini d'execució dels projectes de cooperació

Les convocatòries, convenis o acte jurídic de concessió de subvenció determinaran el termini d'execució dels projectes de cooperació. Davant la falta de determinació expressa respecte d'això, es considerarà que els projectes de cooperació al desenvolupament, en països en vies de desenvolupament, que se cofinancen amb subvencions de la Generalitat Valenciana, no podran tenir una durada superior a tres anys naturals, comptadors a partir del moment de la percepció de la subvenció.

Els que es desenvolupen íntegrament en la Comunitat Valenciana hauran d'executar-se, com a màxim, en els 15 mesos següents a la recepció dels fons.

CAPÍTOL II

Procediment

Article 10. Iniciació d'ofici

La Conselleria de Presidència convocarà anualment, dins de les disponibilitats pressupostàries i altres exigències legals procedents d'una norma de rang superior i sempre mitjançant un procediment regit pels principis d'objectivitat, concurrència i publicitat, les corresponents ajudes i subvencions per a la realització per part d'ONGD de projectes de cooperació en països en vies de desenvolupament i d'accions de sensibilització i formació en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

Les ordres de convocatòria contindran, com a mínim, pronunciaments sobre els següents extrems:

1. Crèdits pressupostaris als que s'imputa la subvenció.

2. Objecte, condicions i finalitat de la subvenció.

3. Les prioritats sectorials, geogràfiques i d'un altre tipus, com també totes les circumstàncies, no previstes en aquesta norma, que afecten a la selecció, control, seguiment i avaluació dels projectes. Independentment de les prioritats sectorials, geogràfiques o d'un altre tipus fixades en cada convocatòria, seran criteris generals per a la selecció dels projectes els següents:

- Accions emmarcades en el procés de desenvolupament econòmic de les comunitats de destinació, tenint en compte les polítiques i els plans de desenvolupament dels corresponents estats receptors. Concentració sectorial i territorial. Aparició de sinergies i d'economies d'escales entre les accions iniciades.

- Accions d'alt contingut social.

- Pel que fa a la natura dels projectes, es prioritzaran aquells que prenguen en consideració un o més dels següents criteris:

a) Enfocament de desenvolupament humà, concentrat en les àrees d'educació i assistència primària de salut i l'objectiu de les quals siguen els sectors més vulnerables de la població.

b) Lluita contra la pobresa i les seues causes estructurals. Mitjançant la realització de projectes que satisfacen les necessitats bàsiques de la població: alimentació, aigua sanejament, educació primària, salut bàsica, habitatge i treball.

c) Lluita contra la droga. Contra la producció i comercialització de drogues, mitjançant la implantació de sistemes alternatius que permeten satisfer les necessitats de subsistència de les persones implicades.

d) Caràcter integral, amb apreciació global del problema a tractar, contribuint a l'autoabastiment de les necessitats bàsiques, en les zones i sectors més necessitats.

e) Integració i participació dels beneficiaris, tant en el disseny com en l'execució dels projectes, com a garantia de la seua implantació i de la seua viabilitat futura.

f) Reforçament de la capacitat d'autogestió de les organitzacions locals.

g) Atenció al desenvolupament sostenible, amb consideració especial de l'impacte de gènere i de l'impacte mediambiental, mitjançant la realització de projectes que permeten mobilitzar els seus recursos endògens.

h) Promoció i foment del respecte als drets humans, enfortiment democràtic i suport als processos de pau als països receptors de l'ajuda.

4. Termini de presentació de les sol·licituds.

5. Termini de resolució del procediment.

6. Percentatge de participació de la Generalitat Valenciana, que no podrà excedir del 80% del cost del projecte de cooperació.

7. Documents i informacions que han d'acompanyar-se a la instància de sol·licitud de la

subvenció. Necessàriament s'exigiran, a més dels previst en l'ordre de convocatòria, els que seguidament es ressenyen:

a) Memòria de la institució, en què consten les activitats realitzades durant l'últim any natural anterior a la convocatòria, estat comptable i ingressos corresponents a l'exercici anterior a la convocatòria, incloent-hi un balanç d'operacions, les fonts de finançament, el número de socis i el nom dels seus directius i dels membres del seu patronat u òrgan col·legiat equivalent, així com la data del seu nomenament i el sistema d'elecció.

b) Memòria econòmica del projecte de cooperació conforme a allò que s'ha establert en els articles 6,7 i 8, que comprendrà un pla de finançament en què es justifique la contribució financera externa, en les termes previstos en els articles anteriors, així com de la subvenció sol·licitada a la Generalitat Valenciana. Al dit Pla de finançament haurà de fer esment la resolució de concessió de subvenció del conseller de Presidència, en concepte de ratificació i vistiplau d'aquest.

c) Còpia autenticada o fotocòpia compulsada dels estatuts, en què haurà de constar, explícitament, la inexistència d'ànim de lucre en les finalitats de l'entitat, còpia autenticada o fotocòpia compulsada de la seua inscripció en el corresponent registre i fotocòpia compulsada de la targeta d'identificació fiscal.

d) Declaració en què conste el compromís, per part dels participants, d'aportar, mitjançant el cofinançament previst en l'article 7, la diferència entre el cost total del programa, projecte o activitat subvencionada i l'ajuda de la Generalitat Valenciana.

e) Declaració en què es comprometa al compliment de l'obligació prevista en l'article 6.3.

f) Declaració jurada, expedida pel representant legal de l'organització sol·licitant, en què s'explicite el compromís de la ONGD de no dur a terme, en l'àmbit d'execució del projecte presentat, cap acció que poguera resultar contradictòria amb la política exterior d'Espanya o amb els objectius de la Generalitat Valenciana.

g) Organigrama, dependències en la Comunitat Valenciana i relació de personal laboral. En el cas que la ONGD manque de treballadors per compte aliè, declaració jurada pel representant de l'entitat d'aquesta circumstància, juntament amb la documentació que acredite la seua capacitat per a la realització de les activitats necessàries per a aconseguir els fins de les subvencions o ajudes convocades.

h) Documentació acreditativa d'estar al corrent en les cotitzacions amb la Seguretat Social i en les obligacions tributàries.

i) Compromís de donar difusió de l'origen de la subvenció i d'incorporar, en tot cas i de forma visible, el logotip de la Generalitat Valenciana.

j) En el cas de presentació del projecte per un grup d'ONGD, caldrà aportar una memòria en què s'indiquen les activitats anteriors en què, si fa el cas, han participat conjuntament i el grau d'intervenció de cada una en l'execució del projecte, fent constar la seua participació en el cofinançament, activitats a desenvolupar en ell i distribució, si n'hi ha, de la subvenció sol·licitada. També s'indicarà a la ONGD que, com a representant del grup, haurà de presentar els informes i justificacions d'execució del projecte de cooperació i responsabilitzar-se d'aquest.

Les organitzacions sol·licitants que hagen concorregut a anteriors convocatòries de subvenció no hauran d'aportar els documents referits en la lletra c) i g) si acrediten, mitjançant la corresponent certificació, que la documentació que obra a poder de l'administració no ha sofert modificació. A l'efecte, la Direcció General de Relacions Externes obrirà un registre de documents.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir els documents referits, la Direcció General de Relacions Externes podrà requerir al sol·licitant la seua presentació.

8. Indicació de què la resolució posa fi a la via administrativa.

9. Criteris de priorització per a la selecció dels projectes de cooperació.

Article 11. Presentació de sol·licituds

El termini de presentació de les sol·licituds per al cofinançament de projectes de cooperació internacional amb països en vies de desenvolupament s'especificarà en cada convocatòria. La Direcció General de Relacions Externes tramitarà els expedients i podrà, d'acord amb allò disposat en l'article 71 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, requerir als sol·licitants perquè en un termini màxim de deu dies hàbils reparen i completen la documentació presentada.

Article 12. Instrucció

La instrucció es realitzarà d'ofici per la Direcció General de Relacions Externes, que podrà realitzar les actuacions que estime necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les sol·licituds presentades.

L'òrgan gestor enviarà als membres de la Comissió Executiva per a l'Aplicació del Programa de Cooperació amb Països en Vies de Desenvolupament, la informació resumida i els informes complementaris que s'estimen necessaris sobre els projectes presentats que s'ajusten a l'ordre de convocatòria. Dits projectes seran sotmesos, prèvia convocatòria, a la Comissió Executiva perquè puga formular la proposta de resolució.

La Comissió Executiva es reunirà per a analitzar els projectes presentats i valorar la seua adequació als criteris establerts en aquesta norma i a les prioritats geogràfiques i sectorials establertes en la convocatòria anual, i proposarà a l'òrgan competent el que considere de més interès. Amb aquesta finalitat podrà convocar les entitats o experts que l'índole dels projectes faça aconsellable. Així mateix podrà reunir-se amb les entitats sol·licitants, a fi de demanar informació addicional sobre el projecte presentat i aclarir alguns aspectes d'aquest.

Quan la Comissió Executiva estime que el cost real d'un projecte és inferior al pressupost presentat o aprecie la conveniència de modificar-lo en un altre aspecte, ho comunicarà a l'entitat sol·licitant perquè puga procedir a la seua modificació, renunciar a la sol·licitud de la subvenció o, si fa el cas, suggerir unes altres adaptacions. En cas de no concedir-se íntegrament la subvenció sol·licitada, es podrà procedir a una reformulació pressupostària, en què el cofinançament extern es podrà ajustar a la reducció de la subvenció.

La Comissió Executiva, després d'avaluar l'adaptació dels projectes de cooperació als criteris establerts en l'ordre de convocatòria, formularà, en el termini màxim de dos mesos, la seua proposta de resolució. En aquesta proposta es farà constar la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de subvenció, la seua quantia i els criteris seguits en la seua valoració.

Article 13. Acabament

El termini màxim per a la resolució del procediment serà el que establesca l'ordre de convocatòria i, si no n'hi ha, el de sis mesos, comptadors des de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La falta de resolució expressa, dins del termini indicat, tindrà efectes desestimatoris de la sol·licitud de subvenció.

El conseller de Presidència és l'òrgan competent per a concedir o denegar les subvencions sol·licitades, com també per a requerir garantia real o personal en qualsevol moment, si les circumstàncies objectives així ho justifiquen.

Sense perjudici de la notificació de la resolució als interessats, podrà ser publicat, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, un extracte de les resolucions de concessió total o parcial, o de denegació.

Article 14. Modificació del projecte

L'entitat beneficiària de la subvenció queda obligada a comunicar a la Direcció General de Relacions Externes qualsevol eventualitat que altere o dificulte greument el desenvolupament del projecte. Així mateix, podrà sol·licitar la modificació del projecte subvencionat.

Qualsevol modificació substancial d'un projecte, entenent que aquesta que n'afecte els objectius, requerirà autorització prèvia i expressa de la Direcció General de Relacions Externes. Transcorregut el termini de dos mesos sense que recaiga resolució expressa en relació amb la sol·licitud plantejada, aquesta s'entendrà denegada.

La sol·licitud de modificació haurà d'estar suficientment fundada, plantejant-se de forma immediata a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquen. Aquesta modificació no podrà consistir en el trasllat, a exercicis posteriors, de quantitats la despesa de les quals haja estat compromesa en el pressupost de l'any en curs, llevat que el crèdit, de conformitat amb l'article 30 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, es puga incorporar com a romanent.

Article 15. Revocació de la subvenció

Davant l'incompliment, per part de l'entitat subvencionada, de les obligacions derivades de la normativa reguladora de la subvenció, la Direcció General de Relacions Externes, prèvia audiència de la ONGD, podrà proposar al conseller de Presidència la seua revocació.

En qualsevol cas seran causes de revocació de la subvenció les següents:

1. Incompliment de l'obligació de justificació.

2. Obtenció de la subvenció, sense reunir les condicions requerides per a això.

3. Incompliment de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

4. Si les despeses no es portaren a terme per qualsevol causa o es modificaren substancialment els projectes subvencionats, sense l'autorització expressa de la Conselleria de Presidència.

5. L'incompliment de qualsevol altra condició imposada amb motiu de la concessió de la subvenció.

TÍTOL III

Projectes específics de cooperació. Ajudes singularitzades

CAPÍTULO ÚNICO

Article 16. Projectes específics i ajudes singularitzades

La Conselleria de Presidència podrà, dins de les disponibilitats pressupostàries i mitjançant el corresponent procediment, cofinançar o finançar accions per a la realització de projectes de cooperació específics i accions singulars.

Article 17. Sol·licitants

Podran accedir a les ajudes, a més de les organitzacions no governamentals de desenvolupament, altres persones jurídiques sense ànim de lucre, que realitzen activitats de cooperació internacional al desenvolupament, sempre que reunisquen els requisits que s'exigeixen en la corresponent convocatòria.

Article 18. Formes específiques de cooperació

Els projectes específics de cooperació i ajudes singulars hauran de respondre a alguna de les modalitats següents:

a) Accions de cooperació destinades al desenvolupament econòmic de les societats o col·lectius menys afavorits.

b) Intercanvi institucional, cientificotècnic o professional amb països en vies de desenvolupament.

c) Suport a institucions espanyoles en les seues activitats d'ajuda d'assistència als països que realitzen projectes de cooperació i ajuda que finance la Generalitat Valenciana.

d) Promoció d'activitats culturals i d'investigació en relació amb els països on es realitze cooperació per part de la Comunitat Valenciana.

Article 19. Participació financera de la Generalitat Valenciana i cofinançament extern

Dits projectes podran rebre de la Generalitat Valenciana ajudes i subvencions fins un màxim del 80% del cost directament lligat a l'execució del projecte, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten.

El 20% restant haurà de finançar-se per algun dels mitjans previstos en l'article 7 d'aquest Decret, amb la limitació per al finançament públic fixat en l'article 6.3, en les termes assenyalades en dit precepte.

Excepcionalment, la Comissió Executiva podrà considerar convenient el finançament total de l'acció.

En tot cas, l'import de la subvenció concedida per a la realització d'activitats o projectes de cooperació no podrà, en cap de cas, superar el cost total de l'acció, bé individualment o en concurrència amb unes altres subvencions. Les entitats que perceben subvencions d'un altre tipus hauran de comunicar-ho a la Conselleria de Presidència.

Article 20. Procediment

1. Independentment de la convocatòria anual d'ajudes regulada al títol II, la Conselleria de Presidència podrà convocar anualment, dins de les disponibilitats pressupostàries i altres exigències legals procedents d'una norma de rang superior, les corresponents ajudes i subvencions per a la realització de projectes específics i accions singulars de cooperació en països en vies de desenvolupament i d'accions de sensibilització i formació en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

2. Aquesta convocatòria serà oberta, amb els límits de les previsions pressupostàries anuals i contindrà com a mínim pronunciaments sobre els següents extrems:

a) Crèdits pressupostaris als quals s'imputa la subvenció.

b) Requisits dels sol·licitants, objecte, condicions i finalitat de la subvenció.

c) Els criteris de valoració per a l'adjudicació de les ajudes i subvencions.

d) Termini màxim de presentació de les sol·licituds.

e) Termini màxim de resolució de les sol·licituds.

f) Percentatge de participació de la Generalitat Valenciana, que no podrà excedir del 80% del cost del projecte de cooperació, excepte en els supòsits en què excepcionalment s'autoritze el finançament total.

g) Documents i informacions que han d'acompanyar la instància de sol·licitud de la

subvenció.

h) Indicació que la resolució de concessió posa fi a la via administrativa.

3. Presentació: per a optar a aquest tipus d'ajudes caldrà presentar sol·licitud per duplicat, d'acord amb el formulari que facilitarà a l'efecte la Direcció General de Relacions Externes, juntament amb la documentació a què es refereix la convocatòria. En el seu cas, caldrà la presentació detallada del projecte, així com la seua valoració econòmica, tant global com detallada, d'acord amb els extrems de l'article 8 d'aquest decret.

4. El termini de presentació de sol·licituds per a la realització de projectes específics i ajudes singularitzades serà el que establesca la convocatòria. La Direcció General de Relacions Externes tramitarà els expedients i podrà, d'acord amb que disposa l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, requerir als sol·licitants perquè, en un termini màxim de deu dies hàbils, esmene i complete la documentació presentada.

5. La instrucció es realitzarà d'ofici per la Direcció General de Relacions Externes, que podrà realitzar les actuacions que estime necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les sol·licituds presentades.

Rebuda la sol·licitud, serà avaluada i posteriorment sotmesa a la consideració de la Comissió Executiva, amb la periodicitat que es fixe en la corresponent convocatòria, la qual elevarà proposta de concessió parcial o total o de denegació al conseller de Presidència.

El conseller de Presidència és l'òrgan competent per a concedir o denegar la subvenció sol·licitada, així com per a requerir garantia real o personal en qualsevol moment, si les circumstàncies objectives així ho justifiquen.

En qualsevol cas, la tramitació de sol·licituds quedarà condicionada, al seu torn, a l'existència de crèdit per a aquesta finalitat en la corresponent aplicació pressupostària.

Trimestralment serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana un extracte de la relació de perceptors d'aquest tipus d'ajudes, amb el seu import corresponent.

6. En allò no previst en aquest títol, podran ser d'aplicació els preceptes del títol II que s'adeqüen a les peculiaritats de les subvencions per a projectes específics i ajudes singularitzades.

Article 21. Concessió de l'ajuda

El conseller de Presidència, en un termini màxim de dos mesos, comptadors des de la proposta de la Comissió Executiva, determinarà mitjançant Resolució la concessió o no de l'ajuda. Transcorregut el dit termini, sense que recaiga resolució expressa en relació amb la sol·licitud plantejada, s'entendrà que aquesta ha sigut denegada.

TÍTOL IV

Actuacions simultànies i posteriors a l'execució

dels projectes i accions de cooperació subvencionats

CAPÍTOL ÚNIC

Article 22. Termini i inici de l'execució

1. El termini d'execució dels projectes de cooperació serà el previst en la corresponent convocatòria, conveni o acte jurídic de concessió de la subvenció.

2. Les entitats beneficiàries hauran d'iniciar l'execució del projecte en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la recepció de la transferència dels fons, llevat que això resulte impossible a causa de circumstàncies excepcionals, que caldrà justificar davant l'administració.

3. Els possibles retards en l'execució dels projectes hauran de ser justificats en els informes d'execució a què es refereix el següent article.

Article 23. Informes

1. L'entitat beneficiària de la subvenció haurà de presentar durant l'execució del projecte dos tipus d'informes, que tenen caràcter independent i són els següents:

a) Informes d'execució.

Seran com a màxim de caràcter semestral, determinant-se la seua periodificació en la corresponent Resolució de concessió, en funció del termini d'execució del projecte. Dits informes es trametran a la Direcció General de Relacions Externes i en ells s'indicarà l'estat d'execució del projecte i, si fa el cas, les incidències que afecten al seu desenvolupament.

b) Informe final.

Es trametrà una vegada finalitzada l'execució del projecte i haurà d'anar acompanyat, si fa el cas, d'un document del soci local, i s'hi indicarà la repercussió del projecte, i de la corresponent justificació de despeses, en la forma que s'especifique en l'ordre de convocatòria .

2. L'exigència i el termini de presentació dels esmentats informes s'inclouran en la convocatòria i l'omissió en la seua presentació, dins del termini establert, suposarà l'incompliment de les obligacions derivades de la concessió.

Article 24. Seguiment de l'execució del projecte

1. La realització i gestió d'un projecte podran ser examinades en qualsevol moment pels responsables del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament. També aquests podran encomanar el seguiment dels projectes a l'entitat o entitats més idonis per a realitzar-lo, que es consideren necessaris per a l'avaluació de la correcta gestió dels recursos públics a ells destinats, en garantia de qualsevol risc o menyscapte al Tresor de la Generalitat Valenciana o a un tercer.

Tot això sense perjudici de les funcions pròpies de la Intervenció de la Generalitat Valenciana.

2. Quan es procedesca a una verificació del desenvolupament del projecte en el seu lloc d'execució, l'entitat subvencionada garantirà i facilitarà l'accés al lloc de l'acció i als seus immobles, així com als llibres, comptes i documents justificatius.

TÍTOL V

Transferències de fons i justificació de les despeses

dels projectes i accions subvencionats

CAPÍTOL I

Transferències de fons

Article 25. Forma de pagament

La concreció dels percentatges per al lliurament de les subvencions, que correspondrà a l'òrgan competent per a la concessió, quedarà establerta en cada una de les convocatòries, convenis o acte jurídic que els done suport, i l'esmentat percentatge podrà aconseguir el 100% de la subvenció. L'entitat beneficiària haurà d'ingressar la quantitat subvencionada en un compte bancari en la Comunitat Valenciana, obert exclusivament per a les subvencions de la Generalitat Valenciana en matèria de cooperació internacional amb països en vies de desenvolupament, la qual quedarà a disposició de qualsevol inspecció per part dels òrgans competents de la Generalitat Valenciana, per al seguiment de la destinació adequada d'aquests fons.

Els interessos eventualment generats per les subvencions rebudes fins el moment de la seua despesa hauran d'invertir-se en el respectiu projecte, llevat que la Direcció General de Relacions Externes aprove expressament la seua aplicació a unes altres finalitats socials, prèvia proposta de l'organització adjudicatària.

Article 26. Garantia

La Conselleria de Presidència es reserva la facultat de requerir, en qualsevol moment, garantia real o personal a l'entitat beneficiària si circumstàncies objectives així ho justifiquen. De la mateixa manera, si existiren motius fundats per a suposar que el projecte de cooperació està sent incorrectament desenvolupat, aquesta conselleria podrà:

a) Suspendre provisionalment el desenvolupament de l'acció fins que se supervise l'execució del projecte, tret que l'entitat finance la devolució dels fons percebuts.

b) Revocar, prèvia audiència de l'entitat interessada, la resolució de concessió.

Article 27. Reintegrament de la subvenció

L'entitat beneficiària de la subvenció haurà de reintegrar la quantitat percebuda i abonar l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits previstos en l'article 47.9 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Govern Valencià, pel qual es va aprovar el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.

CAPÍTOL II

Justificació de les despeses

Article 28. Subjectes obligats

L'entitat beneficiària de la subvenció respon davant la Generalitat Valenciana de la justificació de les despeses derivades de l'execució del projecte. Per això haurà de demanar al soci local, si fa el cas, els justificants de les despeses vinculades al projecte, d'acord amb allò que s'ha establert en l'article següent, així com l'acreditació d'haver rebut els fons transferits, no sols els corresponents a la subvenció concedida per la Generalitat Valenciana sinó també els necessaris per a l'execució del projecte i que constitueixen l'aportació financera externa..

Quan la subvenció es perceba per un grup d'ONGD, la responsable del projecte serà l'encarregat de justificar les despeses realitzades en la seua execució.

L'entitat beneficiària de la subvenció mantindrà una comptabilitat separada que reflectisca l'import dels ingressos i despeses, així com la seua descripció i dates respectives.

Article 29. Termini i mitjans de justificació

1. L'entitat beneficiària d'una subvenció haurà d'aportar la justificació de la despesa corresponent, com a mínim, a la subvenció concedida, en la forma prevista en aquest article i en el termini màxim de tres mesos des de la finalització del projecte, segons les especificacions de la sol·licitud presentada. Tot això sense perjudici de la possible ampliació de termini, mitjançant resolució motivada del conseller de Presidència, a petició de l'entitat interessada.

2. L'entitat subvencionada haurà de disposar, en la seua seu de la Comunitat Valenciana, dels documents justificatius i les certificacions següents:

- Certificació del fet que la subvenció ha sigut invertida, en la seua totalitat, al projecte per al que va ser concedida.

- Certificació en què consten els objectius aconseguits.

- Còpia dels contractes de treball i de les nòmines signades per les persones que hagen participat en l'execució del projecte com a treballadors i/o mitjançant contractes d'arrendament de servei, juntament amb el rebut de les quantitats abonades i els justificants, quan procedesca, de l'ingrés de la retenció a compte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF).

- Justificants de l'ingrés en la Seguretat Social dels treballadors sotmesos a la legislació laboral espanyola, si els hi haguera, i de l'ingrés de la retenció a compte del IRPF, quan procedesca.

- Acreditacions de les transferències bancàries.

- Uns altres documents justificatius de les despeses imputables a la subvenció.

- Els documents justificatius de les despeses realitzades podran tenir data dins del període d'execució del projecte subvencionat.

3. En la justificació de les despeses s'observaran, pel que fa a la compatibilitat amb la legislació pròpia, les normes i instruccions que aprove l'administració General de l'Estat per a la justificació de les ajudes concedides per a la cooperació internacional al desenvolupament.

4. Eventualment, les despeses en què concorren característiques especials, que suposen una dificultat rellevant per a una gestió normalitzada i que dificulten el procés de documentació, podran justificar-se en la forma que respecte d'això s'haja previst en la corresponent ordre de convocatòria. En tot cas, la justificació simplificada de la despesa haurà de ser fefaent i realitzada amb la major precisió documental possible. Queden excloses d'aquest tipus de justificacions les despeses realitzades a Espanya.

Article 30. Propietat dels béns adquirits

Tots els béns, de qualsevol classe, adquirits amb càrrec al Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament seran propietat dels destinataris del projecte o del soci local que participe en la seua execució, i quedaran adscrits al projecte per un termini mínim de 15 anys. A aquests efectes l'adquisició de béns immobles haurà de contenir aquesta condició en els corresponents documents públics a través dels quals es formalitze l'adquisició.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

En relació amb els projectes plurianuals de cooperació subvencionats amb càrrec al capítol VII en la convocatòria de 1995, prèvia sol·licitud de l'organització responsable del projecte, s'ampliarà el seu termini d'execució. En aquest cas es considerarà 1996 com el primer any d'execució dels projectes, prorrogant-se les anualitats previstes per a 1996 i, si fa el cas, fins als anys 1997 i 1998, respectivament.

En relació amb els projectes subvencionats a càrrec de les convocatòries de 1996, prèvia sol·licitud de l'organització o entitat responsable, s'ampliarà el termini d'execució sempre que no se superen els terminis màxims de durada que estableixen les convocatòries. En aquest cas es considerarà 1997 com el primer any d'execució.

Segona

El que disposa aquest decret serà d'aplicació als projectes de cooperació que es troben en execució, sempre que no s'opose a les ordres corresponents de convocatòria, des del moment en què s'inicie la seua vigència.

A aquest respecte, qualsevol modificació substancial d'un projecte subvencionat a càrrec de les ordenes d'ajudes convocades durant 1996 i per tant del conveni-programa subscrit, requerirà Resolució d'autorització prèvia i expressa del conseller de Presidència. Aquesta s'instrumentalitzarà mitjançant la formalització de les addendes corresponents, i s'autoritza el conseller de Presidència per a la subscripció.

Tercera

Als efectes d'iniciar el registre de documents, a què s'al·ludeix en l'article 10.7.j), es considera l'exercici de 1996 com el primer any en què es concorre a les ajudes i subvencions convocades per la Generalitat Valenciana en execució del Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

La Generalitat Valenciana podrà establir, amb càrrec al Programa de Cooperació Internacional al Desenvolupament, convenis de col·laboració amb l'administració General de l'Estat, comunitats autònomes, entitats locals, regions europees i altres persones jurídiques de dret públic o privat de qualsevol àmbit, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten; en aquest cas no s'estarà sotmès al límit de cofinançament previst en aquest decret per a la convocatòria anual i les ajudes singularitzades.

Segona

Les referències que en les disposicions vigents es conten en l'article 25 del Decret 90/1996, de 7 de maig, del Govern Valencià, s'entendran realitzades en l'article 25 d'aquest decret.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogat el Decret 90/1996, de 7 de maig, del Govern Valencià, sobre bases per a la cooperació internacional al desenvolupament i de regulació del règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països en vies de desenvolupament.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 1 de juliol de 1997

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller de Presidència,

JOSÉ JOAQUÍN RIPOLL SERRANO

Mapa web