Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 131/1998, de 8 de setembre, del Govern Valencià, per a l'ordenació del sistema d'informació administrativa al públic



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3338 de 25.09.1998
Número identificador:  1998/L8076
Referència Base de Dades:  2145/1998
 



DECRET 131/1998, de 8 de setembre, del Govern Valencià, per a l'ordenació del sistema d'informació administrativa al públic (Prop). [1998/L8076]

La Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, estableix una sèrie de drets del ciutadà respecte a l'administració l'exercici dels quals correspon facilitar als empleats públics amb els dispositius adequats.

L'apartat g) de l'article 35 es refereix explícitament al dret dels ciutadans: «A obtenir informació i orientació sobre els requisits jurídics o tècnics que les disposicions vigents imposen als projectes, actuacions o sol·licituds que es proposen realitzar».

La Generalitat Valenciana manté aproximadament un miler d'expedients-tipus o procediments. La lògica dificultat d'assegurar que, davant d'un nombre tan elevat de procediments, els empleats d'atenció al públic puguen subministrar informació completa i correcta als ciutadans, aconsellà la creació del sistema d'informació administrativa al públic (Prop, abans conegut com SIAP). Mitjançant aquest sistema, instrumentat amb una base de dades informàtica, les disposicions que estableixen nous procediments o modifiquen els existents, són estructurades en camps comuns a tots els procediments facilitant així la identificació dels requisits i tràmits del procediment així com els òrgans i unitats administratives responsables de la seua gestió.

Per idèntica raó, es comprén la necessitat de normalitzar els formularis de sol·licitud i tràmit.

Per a facilitar al ciutadà l'expressió de les seues sol·licituds, ordenar els expedients, facilitar el treball dels empleats d'atenció al públic perquè puguen verificar en un sol contacte la documentació que el ciutadà necessàriament haja d'aportar junt amb la seua sol·licitud, i evitar així les notificacions d'esmena inicial, és bàsica la normalització dels formularis de sol·licitud.

Per a facilitar l'ordenació dels expedients i l'arxiu en cadascun d'ells dels documents oficials elaborats per les diferents unitats administratives o facultatives de la Generalitat Valenciana i facilitar, gradualment, la comprensió d'aquests pels ciutadans, és molt convenient la normalització, mitjançant formularis, dels documents que substancien tràmits i, en particular, de les notificacions de resolució.

Al dia d'avui, pot dir-se que la pràctica totalitat dels procediments vigents es troben registrats en el sistema d'informació administrativa al públic Prop. Gràcies a la xarxa corporativa de telecomunicacions de la Generalitat Valenciana, el sistema d'informació administrativa al públic Prop es troba disponible en tots aquells ordinadors connectats a la xarxa. Amb ells presten un servei d'excepcional importància els empleats que subministren la informació requerida pel ciutadà mitjançant l'assistència telefònica i mitjançant les oficines d'atenció al públic Prop. Així mateix el sistema d'informació administrativa al públic Prop és accessible per Internet, mitjançant el servidor informàtic de la Generalitat Valenciana Infomón (www.gva.es). De forma immediata, el sistema d'informació administrativa al públic Prop s'estendrà per tota la xarxa d'oficines que constituiran les corporacions locals que s'adherisquen al conveni marc entre l'administració general de l'Estat i la Comunitat Valenciana per a la col·laboració en la progressiva implantació d'un sistema intercomunicat de registres entre l'administració general de l'Estat, l'administració de la Generalitat Valenciana i les entitats locals de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, recentment subscrit pel president de la Generalitat i el ministre per a les Administracions Públiques, en aplicació de l'article 38, apartat 4, de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i de l'Acord del Consell de Ministres de 4 d'abril de 1997.

Tot això posa de manifest la importància de la qüestió que es vol resoldre en el present decret, que és l'ordenació del sistema d'informació administrativa al públic Prop per a assegurar la seua integritat, actualitat, exactitud i exhaustivitat, o d'una forma més general, les característiques que asseguren la seua utilitat. I amb major motiu perquè ens aproximem acceleradament a una Administració l'atenció al públic de la qual es distribueix en un major nombre de punts.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 8 de setembre de 1998,

DECRETE

Article 1

La present norma regula el procés de creació, modificació i difusió de la informació administrativa general que ha de subministrar-se als ciutadans sobre els procediments, serveis, campanyes d'informació, convocatòries d'interés públic i, en general, qualssevol accions originades en l'administració de la Generalitat Valenciana, incloses les entitats autònomes de dret públic vinculades o dependents de les conselleries, susceptibles d'ocasionar una demanda pública d'informació, orientació i aclariments per part dels empleats de les oficines d'informació al públic.

Article 2

Per a facilitar aquesta informació administrativa als ciutadans, sense perjudici que els diferents òrgans ordenen i difonguen amb altres sistemes els procediments de la seua competència, s'emprarà en tota l'administració de la Generalitat Valenciana el sistema d'informació administrativa al públic Prop, que és el conjunt d'utilitats informàtiques, que permeten homogeneïtzar-la, ordenar-la i difondre-la, així com obtenir els formularis normalitzats d'inici dels expedients dels procediments.

Article 3

Prèviament a la publicació de la corresponent disposició que regule el procediment en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, els òrgans responsables del procediment han d'elaborar el corresponent registre del sistema d'informació administrativa al públic Prop i els corresponents formularis normalitzats, per a la difusió al públic mitjançant tots els mitjans informàtics i telemàtics corporatius, amb la finalitat d'aconseguir que el personal de les oficines d'informació conega els antecedents, procediment i documents per a informar, aclarir, orientar i subministrar els formularis corresponents als ciutadans que ho requerisquen.

Així mateix, aquests mateixos òrgans comunicaran la baixa en el sistema dels registres i formularis dels serveis, procediments i accions, que hagen estat substituïts per altres nous.

Article 4

Per a garantir l'homogeneïtat d'aquests registres i formularis s'elaboraran seguint els criteris establits en l'annex.

L'elaboració correspondrà als mateixos òrgans responsables de l'ordenació del procediment o, alternativament, podran demanar-ne l'elaboració per l'Area d'Atenció al Ciutadà de la Subsecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques.

Article 5

La coordinació interdepartamental necessària per a l'adequada execució de les prescripcions d'aquest decret es produirà mitjançant la Comissió Interdepartamental creada pel Decret 51/1998, de 21 d'abril, del Govern Valencià, per a l'ordenació del sistema d'atenció i gestió telefònica (DOGV núm. 3235, de 5 de maig de 1998).

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta el conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament del present decret.

Segona

El present decret entrarà en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Valencia, 8 de setembre de 1998

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNANDEZ-SORO

El conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública,

JOSÉ LUIS OLIVAS Martínez

ANNEX

Criteris de normalització

1. Classes de procediments-tipus d'interés per als ciutadans, entitats públiques o privades

Els procediments-tipus que s'hauran d'incloure en el registre d'informació són els enumerats a continuació, tenint en compte que pot haver-ne algun que no hi figure, i que pel seu interés o especificació hagen de ser recollits en el Sistema d'Informació Administrativa Prop:

Acreditacions

Admissió d'alumnes de nivells no universitaris

Autoritzacions

Ajudes o subvencions

Beques

Qualificacions

Canvis de titularitat

Campanyes

Certificacions

Concursos

Cursos

Declaracions d'interés

Denuncies

Dipòsit legal

Emissió de carnets

Expedients sancionadors

Llicències

Obtenció de títols i certificats

Pagament de tributs

Permisos

Premis culturals, educatius o a la indústria

Prestació de serveis

Proves de capacitació

Reclamacions

Reconeixement

Registres oficials

A més d'això també s'hi podrà incloure aquella informació que pel seu interés, pel que fa al seu caràcter de conscienciació, es vulga donar a conéixer:

Normes i usos: recol·lecció de bolets, caça, pesca...

Campanyes sanitàries: vacunació, drogues, accidents, ...

2. Normes per a la inclusió i emplenament del registre d'informació corresponent a cada procediment

Cada registre d'informació sobre els tràmits que s'hagen de trametre a l'Area d'Atenció al Ciutadà, haurà necessàriament de recollir els camps següents correctament emplenats, en castellà i valencià:

Codi i nom de l'expedient (procediment):

Cada expedient administratiu té associat una denominació del procediment, que permet identificar cada expedient.

El nom inclourà una descripció suficientment significativa com per a conéixer per mitjà d'ell quina és la finalitat o objecte de l'expedient administratiu.

Codi: està compost per tres camps clarament delimitats per mitjà d'una barra:

A B/ C D . E . F . G . H/ I J K

Conselleria Funció a què pertany Ordre seqüencial expedient

Aquest codi serà donat per l'Area de la Unitat d'Atenció al Ciutadà, una vegada que aquest registre haja estat introduït en el Sistema d'Informació, i ho comunicarà posteriorment a l'òrgan emissor d'aquest per a possibles identificacions posteriors.

Normativa legal aplicable:

Hauran de figurar les normes en què s'haja basat l'òrgan competent per a publicar un nou procediment.

És per això que en aquest punt es fa referència a la llei, decret, reglament, ordre, normativa... que estableix el procediment per a la tramitació de l'expedient, així com el número del DOGV o BOE i la data en què es publicà.

Documentació necessària:

Incloent-hi la sol·licitud en imprés normalitzat, en aquest punt es detallen tots els documents que han de presentar-se i que són necessaris per a la tramitació de l'expedient.

Lloc de presentació de la documentació:

Es detalla l'organisme, entitat pública o privada, on s'haja de presentar la documentació, l'adreça d'aquest i el telèfon. Si l'expedient es pot tramitar en qualsevol de les tres províncies de la Comunitat Valenciana, apareixen les dades dels tres organismes corresponents.

Terminis de presentació:

Indica el període de temps de què disposa el ciutadà per a sol·licitar l'inici de l'expedient.

Descripció dels tràmits:

Descriu breument els tràmits que es realitzaran fins a la resolució de l'expedient.

Unitat responsable de la tramitació:

En aquest camp s'informa sobre el nom de la unitat o organisme on es tramita l'expedient, el càrrec del responsable de la tramitació, el nom, i l'adreça i telèfon.

Organ que resol:

S'especifica el nom de l'òrgan que té competència per a resoldre l'expedient.

Termini de resolució:

En el qual s'indica el termini màxim per a resoldre les sol·licituds formulades pels interessats ( article 42 de la Llei 30/1992).

Efectes de l'acte presumpte:

En el qual s'indica en el cas que en els procediments iniciats en virtut de les sol·licituds formulades pels interessats no recaiga resolució expressa en el termini previst, si la sol·licitud s'entén estimada o desestimada (article 43 de la Llei 30/1992).

Recursos que pertoquen contra la resolució:

Recurs procedent i normativa en què puga basar-se el ciutadà en el cas que crega necessari interposar-lo.

Possibles sancions:

Es detallen, en el cas que n'hi haja, les possibles sancions a què puga donar lloc l'incompliment de les obligacions contretes per part de l'usuari.

Observacions:

En aquest punt s'inclou tota aquella informació que puga ser d'interés per a la tramitació de l'expedient i que no figure en cap dels apartats anteriors.

Aquest apartat haurà de contenir, segons les característiques de la informació de què es tracte, algun dels apartats que a continuació s'enumeren:

Objecte / objectius: es descriurà la finalitat del procediment.

Destinataris / beneficiaris: a qui va dirigit.

Requisits / condicions: requisits que hauran de reunir els destinataris/beneficiaris per a participar en el procediment.

Obligacions: obligacions dels beneficiaris/destinataris.

Accions subvencionables: descripció de les accions que seran objecte d'ajuda o subvenció.

Característiques (de las beques, ajudes o subvencions).

Quantia i forma de pagament.

Calendari.

Temaris.

Programes.

3. Instància o formulari d'inici d'un procediment

Cada registre d'informació obligatòriament haurà d'incloure la instància o formulari d'inici del procediment degudament normalitzat:

La normalització documental que s'ha estat duent a terme, seguint els postulats de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, pretén donar uniformitat en la presentació de tots els documents d'inici d'un procediment gestionats per la Generalitat Valenciana.

Els documents normalitzats hauran de contenir, tal i com estableix l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, la informació següent:

A: Dades del sol·licitant i representant, així com el mitjà preferent o lloc de notificació.

B: Motiu de la sol·licitud i objecte de la petició.

C: Lloc i data.

D: Firma del sol·licitant.

E: Organ, centre o unitat administrativa a la qual es dirigeix.

Per a facilitar la labor, tant als ciutadans com a l'empleat públic encarregat de la recepció dels documents, s'haurà d'incloure un apartat on s'enumere tota la documentació requerida per a l'inici del procediment.

4. Normes per a l'exclusió o baixa del sistema d'informació administrativa Prop

4.1 Procediments-tipus: ajudes, subvencions, beques, premis.

Després de la publicació de la llei de pressupostos cada departament coneixerà les línies pressupostàries obertes per a cada any i per tant podrà comunicar a l'Area d'Atenció al Ciutadà, si escau, la baixa de procediments referents a subvencions, ajudes, beques o premis, per a les quals no vaja a haver consignació pressupostària en aqueix exercici econòmic.

4.2 Procediments-tipus: autorització, reconeixement, acreditació, etc.

Són procediments que possiblement no depenguen d'una partida pressupostària, sinó de l'aparició d'una norma que els derogue, per això es comunicarà a l'Area d'Atenció al Ciutadà perquè els excloga de la base de dades.

5. Procés d'enviament de la informació

La informació referent, tant a procediments com a formularis normalitzats, s'elaborarà mitjançant el processador de textos o gràfics determinat pels estàndards per a l'administració de la Generalitat Valenciana i es presentarà en suport magnètic o es transmetrà per correu electrònic a l'Area d'Atenció del Ciutadà.

En cas de tractar-se d'informació, d'interés per al ciutadà, que no vaja a ser publicada en el DOGV, s'haurà de trametre amb la suficient antelació al seu llançament o publicitat, pel corresponent departament de la Generalitat Valenciana.

Mapa web