Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 31 de març de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el pla de convivència dels centres docents.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5255 de 10.05.2006
Número identificador:  2006/X5282
Referència Base de Dades:  2465/2006
 



ORDRE de 31 de març de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el pla de convivència dels centres docents. [2006/X5282]

La Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació, establix en l'article 2, entre els drets i deures bàsics de l'alumnat, el dret a què se'n respecten la integritat i dignitat personals, i a la protecció contra tota agressió física o moral, així com el deure respectar les normes de convivència del centre educatiu.

Així mateix, esta Llei, modificada per la disposició addicional quinta de la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, establix en l'article 1, lletres n) i ñ), com a principis de qualitat del sistema educatiu, .la formació en el respecte dels drets i llibertats fonamentals, de la igualtat entre hòmens i dones i en l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins dels principis democràtics de convivència., i .la formació per a la prevenció de conflictes i per a la resolució pacífica dels mateixos., establint en l'article 82.1.k), entre les atribucions del consell escolar del centre, la de .proposar mesures i iniciatives que afavorisquen la convivència en el centre..

La mateixa Llei, en l'apartat h) de l'article 79, atribuïx entre les competències dels directors i directores dels centres docents públics, la d'afavorir la convivència en el centre, resoldre els conflictes i imposar totes les mesures disciplinàries que corresponguen a l'alumnat, d'acord amb les normes que establisquen les administracions educatives i en compliment dels criteris fixats en el reglament de règim interior del centre, promovent l'agilitació dels procediments per a la resolució dels conflictes.

Amb eixa finalitat, el Decret 233/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de les escoles d'educació infantil i dels col·legis d'educació primària i el Decret 234/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional dels instituts d'educació secundària, assenyalen en els articles 19 .7 i 15.7, respectivament, que és competència dels directors/directores dels centres afavorir la convivència en el centre i imposar les correccions que hi corresponguen, d'acord amb allò que ha establit l'administració educativa, i en compliment dels criteris fixats pel consell escolar del centre.

Així, d'una banda, l'article 61 del Reglament orgànic i funcional de les escoles d'educació infantil i els col·legis d'educació primària anteriorment citat, diu que en el si del consell escolar del centre es constituirà, entre d'altres, la comissió de convivència. Les comissions del consell escolar del centre estaran integrades, almenys, pel director o directora, dos mestres i dos pares o mares de l'alumnat, triats pel sector corresponent d'entre els membres del consell escolar.

I d'una altra banda, l'article 65 del Reglament orgànic i funcional dels instituts d'educació secundària anteriorment citat, diu que es constituiran en el si del consell escolar de l'institut, entre d'altres, la comissió de convivència. Les comissions del consell escolar de l'institut estaran compostes almenys pel director o directora, dos professors/professores, dos pares o mares d'alumnes, i dos alumnes triats pel sector corresponent, i les seues competències s'especificaran en el reglament de règim intern

En eixe mateix sentit, el Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana, assenyala en les disposicions addicionals primera, segona i tercera, que els centres docents podran, a fi d'establir-hi les normes de convivència, dotar-se de reglaments de règim interior, els quals seran elaborats amb la participació de l'alumnat i aprovats pel consell escolar del centre. Eixos reglaments no podran tipificar conductes sancionables ni establir procediments sancionadors diferents dels previstos en este decret.

D'altra banda, des de la promulgació del Decret del Govern Valencià 233/2004 de 22 d'octubre, pel qual es crea l'Observatori per a la convivència escolar, s'han proposat i s'han impulsat mesures de caràcter preventiu que han donat lloc al .pla de prevenció de la violència i promoció de la convivència als centres escolars de la Comunitat Valenciana. (en avant PREVI), el qual establix mesures i facilita protocols d'actuació a fi d'ajudar els centres a previndre i gestionar situacions de conflicte.

En este mateix marc, i a fi de facilitar l'aplicació de les dites mesures preventives i agilitar, si fa el cas, els procediments protocol·laris que conduïsquen a una intervenció precoç davant d'un conflicte de convivència, la Conselleria de Cultura, Educació i Esport ha regulat, per mitjà de l'Ordre de 25 de novembre del 2005, la notificació de les incidències que alteren la convivència escolar acompanyant-la dels oportuns registres i protocols elaborats amb eixa finalitat.

Així, per tal de regular l'elaboració i posada en marxa de plans de convivència per part dels centres educatius, i en virtut de les competències establides en l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Govern Valencià,

ORDENE

Primer. Objecte i àmbit d'aplicació.

1. La present ordre té com a objecte regular l'elaboració i el desenvolupament del pla de convivència de cada centre docent.

2. Esta ordre s'aplicarà en els centres docents que impartisquen ensenyaments de règim general no universitaris en l'àmbit territorial de gestió de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport de la Generalitat Valenciana.

Segon. El pla de convivència.

1. Els centres docents fomentaran la convivència entre els membres de la comunitat educativa a través de plans integrals d'actuació, els quals contemplen la prevenció de les situacions conflictives, la resolució pacífica d'aquells conflictes que puguen produir-s'hi i, si fa el cas, el tractament i rehabilitació de l'alumnat el comportament del qual supose un desajust respecte a les normes de convivència del centre.

2. Per això, a partir del curs 2006-2007, cada centre docent elaborarà un pla de convivència com a model d'actuació planificada que haurà de contemplar almenys els aspectes següents:

a) Procediment d'actuació orientat a la prevenció i a aconseguir un adequat clima en el centre.

b) Model d'actuació respecte a l'alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten lleument la convivència escolar.

c) Model d'actuació davant de situacions de possible acaçament escolar o bullying.

3. Amb eixa finalitat, el que figura en l'annex I d'esta ordre és un model orientatiu de pla de convivència.

4. El pla de convivència, com que forma part del projecte educatiu del centre docent, es realitzarà:

a) En el cas de les escoles d'educació infantil i els col·legis d'educació primària, per l'equip directiu que elaborarà tal projecte educatiu del centre i se'n responsabilitzarà de la redacció, d'acord amb les directrius establides pel consell escolar i amb les propostes realitzades pel claustre i l'associació de pares i mares d'alumnes. El projecte educatiu serà aprovat i avaluat pel consell escolar, i tot això, de conformitat amb el que disposa l'article 87 del Reglament orgànic i funcional de les escoles d'educació infantil i dels col·legis d'educació primària.

b) En el cas dels instituts d'educació secundària, per l'equip directiu que coordinarà l'elaboració i es responsabilitzarà de la redacció del projecte educatiu de l'institut, d'acord amb les directrius establides pel consell escolar i amb les propostes realitzades pel claustre de professors, l'associació de pares i mares d'alumnes i el consell de delegats d'alumnes. El projecte educatiu serà aprovat i avaluat pel consell escolar, i tot això de conformitat amb allò que s'ha establit amb l'article 101 del Reglament orgànic i funcional dels instituts d'educació secundària.

5. El pla de convivència serà aprovat i avaluat pel consell escolar del centre.

Tercer. Coordinació del pla de convivència.

1. El pla de convivència haurà de ser coherent amb la resta de documents de planificació del centre.

2. De conformitat amb el que establixen els articles esmentats anteriorment, el projecte educatiu de centre inclourà les intencions i les finalitats educatives que orienten el pla de convivència i el reglament de règim intern.

3. Els corresponents projectes curriculars d'etapa inclouran criteris i procediments per a la prevenció i la promoció de la convivència, referits als diferents apartats del pla de convivència, els quals figuraran, en tot cas, en el pla d'orientació educativa i en el pla d'acció tutorial.

4. En els centres docents d'educació secundària, les mesures incloses en el pla d'atenció a la diversitat contribuiran al desenvolupament del pla de convivència.

5. En la programació general anual s'inclouran les actuacions previstes en el pla de convivència per a cada curs acadèmic.

Quart. Desenvolupament del pla de convivència.

1. El pla de convivència és responsabilitat de tots els membres de la comunitat educativa en l'àmbit de les seues competències i el seu desenvolupament es durà a terme davall la coordinació del/de la cap d'estudis.

2. L'educació per a la convivència, com a part integrant de la funció docent, es desenvoluparà en totes les àrees i matèries del currículum. Així mateix, es prestarà especial atenció a la tutoria per l'educació en la convivència i la mediació de conflictes.

3. El director o directora del centre, en l'àmbit de les seues competències, afavorirà la convivència i resoldrà els possibles conflictes, en compliment dels criteris fixats en el reglament de règim interior del centre i d'acord amb el corresponent pla de convivència.

4. Amb eixa finalitat, el professor o la professora de Psicologia i Pedagogia o qui tinga atribuïdes les seues funcions en el centre, assessorarà el director o directora en l'exercici de les seues competències, el/la cap d'estudis en la coordinació del desenvolupament del pla de convivència i els equips docents en el seu exercici.

Quint. Seguiment i avaluació .

1. La comissió de convivència del consell escolar del centre realitzarà el seguiment del pla de convivència i elaborarà trimestralment un informe que reculla les incidències produïdes en tal període, les actuacions dutes a terme, els resultats aconseguits i les propostes de millora que estime pertinents.

2. El consell escolar del centre, a la vista dels informes als quals es referix el punt anterior, avaluarà el pla de convivència del centre i en remetrà les conclusions a la direcció territorial de Cultura, Educació i Esport corresponent.

3. En cada Direcció Territorial de Cultura, Educació i Esport es crearà una comissió de seguiment dels plans de convivència dels centres, presidida pel director territorial de Cultura, Educació i Esport i constituïda per la cap del Servici Territorial d'Inspecció Educativa, l'inspector o inspectora coordinador/a del PREVI i un psicopedagog o psicopedagoga de la Unitat d'Intervenció. Esta comissió realitzarà un informe al final de cada curs acadèmic sobre el funcionament general dels esmentats plans, tenint en compte la documentació que es menciona en l'apartat quint punt 2.

4. El corresponent director o directora Territorial de Cultura, Educació i Esport remetrà l'informe general anual a l'Institut Valencià d'Avaluació i Qualitat Educativa (en avant IVAQE) de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per a la seua anàlisi i valoració amb la finalitat de proposar mesures per a la promoció de la convivència i prevenció de la violència escolar en els centres docents de la Comunitat Valenciana.

5. L'IVAQE posarà a disposició de l'Observatori per a la convivència Escolar els informes territorials sobre el funcionament general dels plans de convivència, per al desenvolupament de les competències que li són pròpies.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Assessorament.

La Direcció General d'Ensenyament, a través dels Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE) assessorarà els centres docents en l'elaboració i el desenvolupament del pla de convivència.

Segona. Difusió i supervisió de l'aplicació de la norma.

1. Les Direccions Territorials de Cultura, Equació i Esport adoptaran, dins del corresponent àmbit de gestió, les mesures necessàries per a la difusió i aplicació d'esta norma.

2. La Inspecció d'Educació assessorarà la comunitat educativa, i supervisarà tot el procés d'elaboració i desenvolupament dels plans de convivència dels centres docents.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza la Secretaria Autonòmica d'Educació, la Direcció General d'Ensenyament i la Direcció de l'IVAQE de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, a dictar en l'àmbit de les seues competències les disposicions que calguen per a la interpretació, el desenvolupament i l'aplicació del que disposa la present ordre.

Segona

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 31 de març de 2006.

El conseller de Cultura, Educació i Esport,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

ANNEX I

Model orientatiu

Pla de convivència de centre

1. Procediment d'actuació orientat a la prevenció i a aconseguir un adequat clima en el centre

Elaborat i coordinat per l'equip directiu amb la participació de la comissió de convivència i l'assessorament, si fa el cas, del psicopedagog/a que atenga el centre.

1.1 Determinar amb la major precisió possible quin o quins són els comportaments problemàtics més comuns en el centre, així com les circumstàncies en què hi apareixen.

1.2 D'acord amb les línies metodològiques i procedimentals previstes en el projecte educatiu de centre, el projecte curricular de centre, el pla d'acció tutorial i el pla d'orientació educativa psicopedagògica i professional, la dita actuació ha d'expressar:

. els objectius,

. els continguts actitudinals,

. la temporalització d'actuacions.

. els mecanismes i procediments de detecció, correcció, seguiment i avaluació de les actuacions.

1.2.1. En l'organització i planificació general de l'activitat docent.

1.2.2. En l'àmbit de les tutories.

1.2.3. En l'àmbit de les activitats de recreació i extraescolars.

1.2.4. En l'àmbit dels servicis i programes complementaris (menjador, transport...).

1.2.5. En l'àmbit familiar.

1.2.6. En l'àmbit social immediat.

2. Model d'actuació respecte a l'alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten lleument la convivència escolar. Es procedirà tenint en compte la seqüència següent:

El/la tutor/a, auxiliat per un membre de l'equip directiu i assessorat per l'orientador/a del centre:

2.1. Recull informació sobre el fet o els fets succeïts. S'hi recull tota la informació respecte d'això, i es comproven entre altres extrems:

. els antecedents i conseqüents de la situació,

. si l'alteració de la convivència en qüestió es produïx de manera generalitzada o parcial,

. en quines situacions,

. amb quines persones,

. si es tracta d'un fet puntual i aïllat,

. la gravetat del mateix (intensitat, característiques...).

2.2. Pronòstic inicial de la situació davant del fet o fets que han alterat la convivència escolar.

. Si es tracta d'un una alteració produïda per disfuncions del mateix procés d'ensenyament-aprenentatge,

. per factors de tipus familiar, socioambiental, psicològics, marginalitat, etc.

2.3.Proposta de mesures i/o actuacions pertinents en cada cas.

2.3.1. Individualitzada, amb l'alumne/a o alumnes que han alterat la convivència escolar.

2.3.2. Col·lectiva, amb el grup o grups d'alumnes afectats.

Els centres hauran de protocol·litzar situacions tipus que puguen produir-se respecte a l'alteració de la convivència i planificar-hi accions, les quals podran ser del tipus:

. Taller d'habilitats socials.

. Exercicis i tècniques de relaxació i autocontrol.

. Programes de desenvolupament de l'autoestima.

. Programes de desenvolupament de l'empatia.

. Programes específics (de mediació escolar, altres).

. Altres d'estil organitzatiu general, de revisió dels agrupaments, d'organització de suports i reforços específics, d'ordre curricular, etc.

2.4. Comunicació a la família o les famílies de la informació recollida i del pronòstic inicial de la situació, així com de les mesures i/o actuacions d'estil pedagògic que es proposar en cada cas i de la col·laboració i/o suport que cal precisar per part de la mateixa família.

3. Model d'actuació respecte a l'alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten greument la convivència escolar.

Intervenció sistemàtica i estructurada amb l'alumnat en casos de violència escolar, contrastada, documentada i que inicialment siguen constitutives de falta greu o molt greu, segons el Decret 246/91, de 23 de desembre. del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana.

Procediment coordinat per l'equip directiu del centre, psicopedagog o psicopedagoga del centre, servici pedagògic escolar de zona, professor o professora tutor/a de l'alumne/a, equip educatiu del grup, psicopedagog/a de la unitat psicopedagògica d'intervenció de la Direcció Territorial de Cultura, Educació i Esport (en casos extrems) i altres professionals (assistents socials, professorat de pedagogia terapèutica, educadors/es, monitors/es, etc.).

3.1. Accions:

3.1.1. Categoritzar el tipus d'incidència i establir un perfil psicosociopedagògic de l'agressor/a (en estos casos, s'ha d'estudiar la conveniència de posar en marxa el que establix el Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana, pel que fa a mesures cautelars, obertura d'expedient disciplinari, etc, i si és procedent, comunicar a la Fiscalia el cas) :

3.1.1.1 Anamnesi/historial: antecedents, conseqüents, variables contextuals, accions posades en marxa, etc.

3.1.1.2. Factors personals (egocentrisme, impulsivitat, empatia, fracàs escolar, autoestima, addiccions, habilitats/dèficits socials, inhibidors/activadors de la conducta violenta, referents individuals per a l'agressor/a).

3.1.1.3. Factors psicopatològics: trastorns (de la conducta, del control d'impulsos, adaptatius,...).

3.1.1.4. Factors familiars: maltractament intrafamiliar, estils educatius familiars, comunicació, etc.

3.1.1.5. Factors escolars: eficàcia del reglament de règim interior, existència/aplicabilitat de les normes de convivència del centre, clima relacional del centre, carències i/o absència de pla d'atenció a la diversitat, canals de comunicació entre els membres de la comunitat educativa.

3.1.1.6. Factors socioculturals: estereotips culturals de referència, pertinença a minories, context sociocultural immediat (barri, etc), influència i hàbits respecte als mitjans de comunicació (TV, revistes, internet, videojocs, etc).

3.1.1.7. Problemàtica principal associada a la conducta violenta (factors desencadenants, predisposadors i mantenidors).

3.1.1.8. Altres problemàtiques associades (addiccions, problemes d'aprenentatge, etc).

A la llum de tot el que s'hi ha apuntat, es proposarà:

3.1.2. Mesures d'intervenció educativa que reduïsquen al màxim la probabilitat d'incórrer en accions antisocials i que afavorisquen la seua socialització.

3.1.2.1. Incloses en el pla d'acció tutorial.

3.1.2.2. Incloses en el pla d'atenció a la diversitat.

3.1.2.3. Tallers específics (d'habilitats socials, d'autocontrol, d'intel·ligència emocional, de recuperació de l'autoestima, etc.). Estos tallers, segons el perfil del fet violent i de l'agressor/a, podran desenvolupar-se de manera:

. Individualitzada (treballant únicament amb l'agressor/a).

. Grupal: en el si del grup de classe o altres agrupacions (xicotet grup, grup d'alumnes disruptius, etc.).

. Mixta (treballant amb l'agressor/a i paral·lelament amb el grup i/o la família).

3.1.3. Altres mesures de suport i col·laboració externes al centre, en col·laboració amb altres administracions i institucions.

3.2. De tot l'anterior, s'elaborarà a instàncies del/de la director/a del centre un informe individualitzat que recullga els tres tipus d'accions proposades anteriorment, així com l'optimització en l'aplicació de les mateixes, i si fa el cas, accions de continuació i/o seguiment. De tot això, s'informarà degudament els pares/mares o tutors/tutores i l'administració educativa per al seu trasllat a l'Observatori de la convivència.

Este informe haurà de guardar les garanties de confidencialitat i reserves previstes en la normativa.

4. Model d'actuació davant de situacions de possible acaçament escolar o bullying.

4.1. Actuacions immediates de «caràcter urgent»

4.1.1. Coneixement de la situació. Comunicació inicial

. Qualsevol membre de la comunitat educativa que tinga coneixement exprés d'una situació d'intimidació o acaçament sobre algun alumne/a o considere l'existència d'indicis raonables, ho posarà immediatament en coneixement d'un professor/a, del tutor/a de l'alumne/a, de l'orientador/a del centre, si fa el cas, o de l'equip directiu, segons el cas i membre de la comunitat educativa que tinga coneixement de la situació.

. Este primer nivell d'actuació correspon, per tant, a tots i cada un dels membres de la comunitat educativa.

4.1.2. Assabentar l'equip directiu

. El receptor de la informació, d'acord amb el seu nivell de responsabilitat i funcions sobre l'alumne/a, traslladarà esta informació a l'equip directiu, en el cas que no ho haja fet segons l'apartat anterior.

4.1.3. Valoració inicial. Primeres mesures.

. L'equip directiu, amb l'assessorament de l'orientador/a, si fa el cas, i el/la tutor/a de l'alumne/a, efectuarà una primera valoració amb caràcter urgent sobre l'existència o no d'un cas d'intimidació i acaçament cap a un/a alumne/a, així com l'inici de les actuacions que corresponguen, segons la valoració realitzada.

. En tot cas, es confirme o no, la situació serà comunicada a la família de l'alumne/a.

. Totes les actuacions realitzades fins aleshores seran recollides en un informe escrit que quedarà depositat en la direcció d'estudis.

. Per a l'elaboració de l'esmentat informe es podran fer servir les plantilles de recollida de dades del model d'actuació en situacions de possible acaçament i intimidació entre iguals del PREVI.

4.2. Actuacions posteriors en el cas que es confirme l'existència de comportaments d'intimidació i acaçament entre alumnes

Coordinades per l'equip directiu, amb el suport de l'orientador/a del centre, si fa el cas, i el tutor/a de l'alumne/a. Les diferents actuacions poden adoptar un caràcter simultani.

4.2.1. Adopció de mesures de caràcter urgent.

. Prèvia valoració i dirigides a evitar la continuïtat de la situació, entre elles:

. Mesures immediates de suport directe a l'alumne/a afectat (víctima de l'acaçament/intimidació).

. Revisió urgent de la utilització d'espais i temps del centre (mecanismes de control).

. Aplicació del reglament de règim interior, si s'estima convenient, tenint en compte la possible repercussió sobre la víctima.

. Segons el cas, posada en coneixement i denúncia de la situació en les instàncies corresponents.

4.2.2. Comunicació a:

. Les famílies dels alumnes implicats (víctima i agressors).

. La comissió de convivència del centre.

. Equip de professors/es de l'alumne/a i altres professors/es relacionats.

. Un altre personal del centre, si s'estima convenient (per exemple, els conserges).

. L'inspector/a del centre.

. Altres instàncies externes al centre (socials, sanitàries i judicials), segons la valoració inicial.

. Aplicació del reglament de règim interior, si s'estima convenient, tenint en compte la possible repercussió sobre la víctima.

. Segons el cas, posada en coneixement i denúncia de la situació en les instàncies corresponents.

4.3. Pla d'actuació

El/la cap d'estudis coordina la confecció del document.

4.3.1. Amb els afectats directament

4.3.1.1. Actuacions amb l'alumnat:

a. Amb la víctima:

. Actuacions de suport i protecció expressa o indirecta.

. Programes i estratègies específiques d'atenció i suport social.

. Possible derivació a servicis externs (socials o sanitaris, o a ambdós).

b. Amb el/els agressor/es:

. Actuacions en relació amb l'aplicació del Reglament de règim interior (equip directiu), tenint en compte el que s'ha manifestat en l'apartat 2.1.

. Programes i estratègies especifiques de modificació de conducta i ajuda personal.

. Possible derivació a servicis externs (socials o sanitaris, o a ambdós).

c. Amb els companys més directes dels afectats o afectades.

. Actuacions dirigides a la sensibilització i el suport entre companys/es.

4.3.1.2. Actuacions amb les famílies:

a. Orientació sobre indicadors de detecció i intervenció. Pautes d'actuació.

b. Informació sobre possibles suports externs i altres actuacions de caràcter extern.

c. Seguiment del cas i coordinació d'actuacions entre família i centre.

4.3.1.3. Actuacions amb els professors:

a. Orientació sobre indicadors de detecció i intervenció i pautes d'actuació.

4.3.1.4. Actuacions en el centre:

a. Amb els/les alumnes, dirigides a:

. La sensibilització i prevenció.

. La detecció de possibles situacions i el suport a les víctimes i la no tolerància amb l'acaçament i la intimidació.

b. Amb els professors/es, dirigides a:

. La sensibilització, prevenció i detecció de possibles situacions.

. La formació en el suport a les víctimes i la no tolerància amb l'acaçament i la intimidació i l'atenció a les seues famílies.

c. Amb les famílies, dirigides a:

. La sensibilització, prevenció i detecció de possibles situacions.

. La formació en el suport a les víctimes i la no tolerància amb l'acaçament i la intimidació.

4.3.1.5. Amb altres entitats i organismes:

. Establiment de mecanismes de col·laboració i actuació conjunta amb altres entitats i organismes que hi intervinguen.

4.4. Seguiment del pla d'actuació.

4.4.1. Es mantindran les reunions individuals que es consideren necessàries amb els/les alumnes afectats, així com amb les seues famílies, i es valoraran les mesures adoptades i la seua modificació, si fa el cas.

4.4.2. Es considerarà la possibilitat d'aplicar-hi qüestionaris de recollida d'informació.

4.4.3. La comissió de convivència en serà informada i podrà ser requerida la seua intervenció directa en les diferents actuacions.

4.4.4. L'inspector/a del centre en serà informat en tot moment pel director/a, i hi quedarà constància escrita de totes les actuacions desenvolupades.

4.4.5. La transmissió d'informació sobre les actuacions desenvolupades, en cas de trasllat d'algun o alguna dels/de les alumnes afectats/des, estarà subjecta a les normes d'obligatòria confidencialitat i de suport a la normalització de l'escolaritat de l'alumnat.

5. Procediment: actuacions posteriors en el cas que no es confirme l'existència de comportaments d'intimidació i acaçament entre alumnes.

Coordinades per l'equip directiu, amb el suport de l'orientador/a del centre, si fa el cas, i el/la tutor/a de l'alumne/a. Les diferents actuacions poden adoptar un caràcter simultani.

5.1. Comunicació a:

a. La família de l'alumne/a afectat.

b. Equip de professors/es de l'alumne/a i altres professors/es afectats, si es considera convenient.

c. Altres instàncies externes al centre (socials, sanitàries i judicials, si s'ha informat amb anterioritat de l'existència d'indicis).

. En els casos a i b l'actuació la du a terme el/la tutora amb el suport de l'orientador/a, si fa el cas, i del/de la cap d'estudis, si es considera convenient.

. Han d'aportar-se orientacions referides al maltractament entre iguals, tant a la família com als/a les professors/es, i en el cas de la família, informació de possibles suports externs .servicis socials i/o sanitaris.. De tot això quedarà constància per escrit.

Mapa web