Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 14 de juliol de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regulen les condicions i el procediment per a flexibilitzar, excepcionalment, la duració del període d'escolarització obligatòria dels alumnes que tenen necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3554 de 05.08.1999
Número identificador:  1999/X7012
Referència Base de Dades:  2553/1999
 



ORDRE de 14 de juliol de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regulen les condicions i el procediment per a flexibilitzar, excepcionalment, la duració del període d'escolarització obligatòria dels alumnes que tenen necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual. [1999/X7012]

Preàmbul

La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu (LOGSE), establix en el Títol Primer, capítol V, els principis de normalització i integració escolar per a atendre l'alumnat que té necessitats educatives especials permanents o transitòries i disposa que la identificació i valoració d'estes necessitats les realitzen equips integrats per professionals qualificats.

Així mateix, determina que l'atenció a estos alumnes s'iniciarà des del moment de la seua detecció i que els centres hauran de tindre la deguda organització escolar i realitzar les adaptacions curriculars necessàries per a estimular i afavorir el seu desenrotllament òptim, amb la participació dels pares o tutors legals en les decisions que afecten l'escolarització dels alumnes que tenen necessitats educatives especials.

Conseqüentment el Decret del Govern Valencià 39/1998 de 31 de març (DOGV de 17.4.1998), de l'ordenació de l'educació per a l'atenció de l'alumnat amb necessitats educatives especials, contempla en el seu capítol III, article 12, l'escolarització de l'alumnat amb condicions personals de sobredotació intel·lectual en el marc del desenrotllament equilibrat de les distintes capacitats establides en els objectius generals de les etapes educatives.

Així mateix, els apartats 3 i 4 de l'article 12 del decret mencionat fan referència al fet que l'administració Educativa garantirà la formació especialitzada del professorat i establirà les condicions i el procediment per a flexibilitzar, excepcionalment, la duració del període d'escolarització obligatòria dels alumnes amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual i coordinarà amb altres Administracions educatives el procediment per a adoptar dites mesures.

Un correcte desenrotlament de l'article indicat implica adoptar un conjunt de mesures que afecten globalment la detecció, la valoració, l'atenció educativa i el seguiment, de les mesures tant ordinàries com extraordinàries que són necessàries per a cada alumne o alumna. Ja que cada una requerix treballs previs de caràcter tècnic, que possibiliten l'homologació d'instruments i criteris d'avaluació, la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística ha iniciat un projecte de treball conduent a açò.

Fins que no es finalitze el dit projecte, establit el marc normatiu de referència, i per tal que puguen aplicar-se excepcionalment les mesures extraordinàries previstes, perquè puguen progressar en el seu desenrotllament els alumnes i les alumnes amb necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual, fent ús de les atribucions que em conferix l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

ORDENE

Primer

L'objecte de la present ordre és arbitrar mesures que faciliten l'atenció a alumnes que tenen necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual i regular les condicions i el procediment per a l'anticipació o reducció, amb caràcter excepcional, del període d'escolarització obligatòria.

Segon

El conjunt de mesures d'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de sobredotació intel·lectual, es compon d'actuacions ordinàries i excepcionals. Les actuacions ordinàries han de ser prèvies i es basen en el concepte d'atenció a la diversitat de l'alumnat, previst en tota la normativa vigent per a les etapes educatives, per tant han d'iniciar-se a través de les adaptacions curriculars que calguen en cada cas i en cada situació.

A tal fi la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència elaborarà per als centres i el professorat de cada un dels nivells i etapes educatives, orientacions generals dirigides a l'atenció educativa de l'alumnat que té altes capacitats. Dites orientacions inclouran, entre d'altres, criteris per a l'elaboració d'adaptacions curriculars d'ampliació i/o enriquiment, així com mesures organitzatives complementàries per al funcionament dels centres.

Tercer

La present ordre serà d'aplicació a l'alumne en qui concórreguen condicions personals de sobredotació intel·lectual que requerisquen mesures excepcionals i estiguen escolaritzats en centres ubicats en l'àmbit territorial de gestió de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de la Generalitat Valenciana, que impartisquen ensenyaments obligatoris en qualsevol dels seus nivells i etapes educatives.

Quart

Els requisits i les condicions per a adoptar excepcionalment la mesura de flexibilització del període d'escolarització obligatòria seran les següents:

1. Podrà anticipar-se un any de l'escolarització en el primer curs d'Educació Primària, quan en l'avaluació sociopsicopedagògica, acreditada la sobredotació intel·lectual de l'alumne i l'adquisició dels objectius de l'educació infantil, es preveja que la dita mesura és adequada per al desenrotllament del seu equilibri personal i de la seua socialització. Els qui adopten esta via d'anticipació no podran utilitzar la indicada en el punt 2.

2. En Educació Primària i sempre que no s'haja anticipat l'inici de l'escolarització previst en el punt 1, podrà reduir-se un any l'escolarització en este nivell educatiu quan en l'avaluació sociopsicopedagògica, acreditada la sobredotació intel·lectual de l'alumne i l'adquisició dels objectius del cicle que li correspon cursar, es preveja que la dita mesura és adequada per al desenrotllament del seu equilibri personal i de la seua socialització.

3. En Educació Secundària Obligatòria podrà reduir-se un any l'escolarització en esta etapa educativa quan en l'avaluació sociopsicopedagògica, acreditada la sobredotació intel·lectual de l'alumne, i l'adquisició dels objectius del curs a què li correspondria accedir, es preveja que la dita mesura és adequada per al desenrotllament del seu equilibri personal i de la seua inserció social.

Quint

En nivells no obligatoris, qualsevol mesura excepcional estarà vinculada a la qualificació de les matèries curriculars corresponents obtingudes en el curs anterior i mentre que requerix mesures que afecten el règim de matriculació i la inscripció de l'alumnat en la prova d'Accés a la Universitat, l'hauran de sol·licitar a la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, que dictarà resolució expressa, segons les circumstàncies concurrents. L'expedient serà remés per la direcció del centre a la Inspecció Educativa acompanyada d'un informe de l'equip docent.

Totes les actuacions necessàries es realitzaran abans del 30 d'abril de l'any en què l'alumne o alumna curse 1r de Batxillerat.

Sisé

Quan l'equip docent d'un centre identifique un alumne o alumna que té altes capacitats per al qual puga resultar convenient adoptar la mesura d'anticipació o reducció del període d'escolarització obligatòria, prèvia informació als pares o tutors legals, sol·licitarà al servei d'orientació educativa psicopedagògica i professional o als gabinets autoritzats la realització de l'avaluació sociopsicopedagògica d'este alumnat.

Seté

El procediment per a sol·licitar la flexibilització del període d'escolarització comprendrà les fases següents:

1. La Direcció del centre sol·licitarà la flexibilizació del període d'escolarització a la Direcció Territorial de Cultura i Educació corresponent, de l'1 al 30 d'abril en previsió del curs següent.

La sol·licitud s'acompanyarà de la documentació següent:

a) Informe de l'equip docent coordinat pel professor-tutor. Este informe s'ajustarà al model contingut en l'annex 1, i contemplarà l'acreditació que, globalment, l'alumne té adquirits els objectius del curs que anticiparà en el cas d'efectuar-se la flexibilització.

b) Informe tècnic elaborat pels professionals dels serveis psicopedagògics escolars o gabinets psicopedagògics autoritzats als centres d'Educació Infantil i d'Educació Primària si és procedent i pels departaments d'Orientació als centres d'Educació Secundària. Este informe s'ajustarà al model contingut en l'annex 2 i contemplarà els elements i criteris que es fixen en l'apartat seté d'esta ordre.

c) La conformitat expressa dels pares o tutors legals de l'alumne o alumna. Per a la conformitat s'omplirà el model corresponent a l'annex 3.

2. Una vegada rebuda la sol·licitud en la Direcció Territorial de Cultura i Educació, la Inspecció d'Educació elaborarà un informe en què valorarà la idoneïtat de la proposta. El dit informe s'ajustarà al model establit en l'annex 4 i s'adjuntarà a l'expedient. Així mateix podran adjuntar-se els informes complementaris que s'estimen convenients.

3. El director territorial de Cultura i Educació dictarà resolució expressa en el termini màxim de 30 dies i comunicarà la Resolució als interessats i al centre educatiu.

4. Els interessats podran presentar recurs d'alçada contra la Resolució del director territorial de Cultura i Educació davant del director general d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la notificació, en aplicació de l'article 115 de la Llei 4/1999, de 13 de gener.

5. La Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística demanarà l'expedient de la Direcció Territorial corresponent i resoldrà en el termini de 3 mesos des de la seua interposició.

Huité

L'informe tècnic elaborat pels serveis psicopedagògics escolars, gabinets psicopedagògics autoritzats i departaments d'orientació contindrà els elements següents:

a) Avaluació sociopsicopedagògica on es determinen les condicions significatives per a adoptar la mesura de reducció o anticipació del període d'escolarització obligatòria.

b) La determinació de les necessitats educatives especials que l'alumne o l'alumna manifesta en el curs escolar que es troba.

c) La previsió del tipus de mesures d'adaptació curricular i enriquiment que es consideren necessàries tant si es produïx la flexibilització del període d'escolarització com si no es considera adequada la dita mesura.

d) La justificació de l'anticipació o de la reducció de l'escolarització com a mesura capaç de respondre a les necessitats detectades.

Nové

L'avaluació sociopsicopedagògica considerarà aquella informació que siga rellevant per a determinar les necessitats educatives especials que manifesten els alumnes, i per a adoptar, si és necessari la mesura de flexibilizació del període d'escolarització obligatòria. La dita avaluació, inclourà:

a) Informació sobre la història i desenrotllament general de l'alumne que arreplegue aspectes cognitius, emocionals i d'interacció social que siguen rellevants per a la seua atenció educativa. En este apartat haurà de valorar-se si l'alumne o alumna posseïx la maduresa cognitiva, emocional i social per a integrar-se en un grup d'alumnes majors en edat. L'avaluació haurà de preveure si l'avançament de curs pot originar problemes emocionals o d'adaptació social.

b) Competència curricular: valoració de la capacitat de l'alumne o alumna per a adquirir els continguts corresponents al curs a què accedirà.

c) Factors del context educatiu que es consideren rellevants per a la correcta atenció de l'alumne o alumna. En este apartat s'inclourà informació sobre els distints elements de la proposta curricular: continguts, metodologia, avaluació, temporalització, etc. que són adequats per a atendre l'alumne o alumna. Haurà de preveure's la idoneïtat de la proposta curricular de cada una de les àrees del curs a què l'alumne o alumna accedirà en efectuar la reducció o anticipació de la seua escolarització.

d) Informació sobre el context familiar que resulte significativa per a organitzar la resposta educativa. Entre altres aspectes haurà de valorar-se si la flexibilització en l'escolarització pot suposar un augment en el nivell d'exigència per part dels pares i les mares que genere una pressió excessiva respecte a l'alumne o alumna.

e) Informació sobre el context social: recursos culturals de la zona que puguen constituir una resposta complementària per al seu desenrotllament personal.

Deu

Registre de les mesures de flexibilització de la duració del període d'escolarització.

1. S'inclourà en l'expedient acadèmic de l'alumne la Resolució d'autorització dictada a l'efecte, a través de l'expressió "Flexibilització del Període Obligatori d'Escolarització: Reducció o Anticipació (segons convinga)".

2. Es consignarà en el Llibre d'Escolaritat de l'Ensenyament Bàsic a travès d'una diligència en què constarà la data de la resolució per la qual s'autoritza esta mesura. Les qualificacions de l'alumne o alumna es reflectiran en el curs o cicle escolar indicat de la pàgina corresponent segons els casos.

3. Quan l'alumne o alumna es trasllade de centre, este remetrà còpia de la resolució d'autorització corresponent, de l'informe d'avaluació sociopsicopedagògica, i, si és procedent, de l'adaptació curricular realitzada.

Onze

1. L'adopció de la mesura de reducció o anticipació de l'escolaritat obligatòria, serà objecte de seguiment almenys durant dos cursos escolars en què la dita mesura s'aplique efectivament. L'equip educatiu i els serveis psicopedagògics escolars, gabinets autoritzats i departaments d'Orientació seran els responsables de valorar la idoneïtat de la mesura adoptada.

DISPOSICIÓ FINAL

Primera

La present Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 14 de juliol de 1998

El conseller de Cultura, Educació i Ciència,

MANUEL TARANCON FANDOS

ANEXO I

Informe de l'equip docent

CENTRE:____________________________________

DIRECCIÓ:_______________TEL.:________________

LOCALITAT:_____________________________

A) Informació aportada pel professor/a tutor/a de l'alumne/a:

..................................................................................

Aspectes a considerar:

- Competència curricular:

- Dades rellevants sobre el desenrotllament i maduresa personal:

- Dades rellevants sobre el desenrotllament social:

- Altres informacions significatives a tindre en compte (interessos, motivacions.)

B) Informe de l'equip docent o educatiu de l'alumne/a:

L'equip de professors de l'alumne/a:_____________ Que cursa el nivell educatiu de:__________ acredita després d'efectuar l'avaluació corresponent que l'alumne/a ha adquirit globalment els objectius del curs __________. Per això es considera que l'avançament de curs és una mesura adequada per a la seua correcta atenció educativa.

__________,____ d________ de______

El professor/a - tutor/a

Firmat:__________________

OBSERVACIONS:

ANNEX II

Informe tècnic

DADES DE L'ALUMNE

Nom i cognoms:______________________________

Data de naixement:____________ Edat:______

Curs escolar en el qual es troba:______________

IDENTIFICACIÓ DE L'INFORME TÈCNIC

Servei que elabora l'informe:_______________________

Professionals que intervenen:________________________

Data d'elaboració:_______________

AVALUACIÓ SOCIOPSICOPEDAGÒGICA

A) Informació sobre l'alumne/a:

1. Informació sobre la història personal i escolar de l'alumne/a.

2. Valoració del desenrotllament cognitiu.

3. Competència curricular.

4. Estils d'aprenentatge.

5. Motivacions i interessos.

6. Autoconcepte i autoestima.

7. Adaptació i interacció social.

B) Informació sobre el context educatiu:

1. Valoració sobre els continguts de la programació d'aula.

2. Valoració de les estratègies d'ensenyament: metodologia, activitats...

3. L'avaluació: criteris i procediments

C) Informació sobre el context familiar que resulte significativa per a organitzar la resposta educativa.

D) Informació sobre el context social: recursos culturals de la zona que puguen constituir una resposta complementària per al seu desenrotllament personal.

E) Determinació de les necessitats educatives que l'alumne manifesta en el nivell educatiu que es troba. (Breu descripció de les necessitats).

F) Previsió del tipus de mesures d'adaptació curricular i enriquiment que es consideren necessàries si es produïx la flexibilització del període d'escolaritat.

G) Justificació que l'anticipació o reducció de l'escolarització és una mesura adequada per a respondre a les necessitats detectades.

ANNEX III

Conformitat dels pares o tutors

SR.....................................i SRA.................................................

amb domicili al carrer..............., núm......., de...........................

Pares de l'alumne/a....................................................

Escolaritzat al centre..........................de...............................

Expressen la seua conformitat davant de la proposta de flexibilització del període d'escolarització del seu fill/a.

_____________,____de__________de 199

Firma del pare Firma de la mare

ANNEX IV

Informe de la Inspecció Educativa

SR./SRA ................................................................................

Inspector/a d'Educació, en relació a la proposta de flexibilització del període d'escolarització obligatòria de l'alumne/a ....................................................remés pel Centre:.......................... de........................................

Informa el següent:

____________de______________de 199

Mapa web