Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 176/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat, sobre l'autorització sanitària i el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4854 de 01.10.2004
Número identificador:  2004/F9916
Referència Base de Dades:  4355/2004
 



DECRET 176/2004, de 24 de setembre, del Consell de la Generalitat, sobre l'autorització sanitària i el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris. [2004/F9916]

L'article 38.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribuïx a la Generalitat el desplegament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'estat en matèria de sanitat interior.

El Reial Decret 278/1980, de 25 de gener, sobre transferència de competències de l'administració de l'estat en matèria d'activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses, cultura i sanitat, atribuïx a la Generalitat la competència respecte a l'atorgament de l'autorització per a la creació, construcció, modificació, adaptació o supressió de centres, servicis i establiments sanitaris.

L'article 29 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, establix que els centres i establiments sanitaris, siga el que siga el seu nivell i categoria o titular, necessiten autorització administrativa prèvia per a la instal·lació i funcionament, i també per a les modificacions que facen respecte a l'estructura i règim inicial.

L'article 40.9 d'esta mateixa llei establix que corresponen a l'administració de l'estat les actuacions relatives al catàleg i registre general de centres, servicis i establiments sanitaris.

El Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat, sobre l'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris, va establir en el seu dia les exigències comunes per a l'autorització administrativa d'estes entitats, i va crear el Registre de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris.

Com a desplegament d'este decret es van publicar l'Orde de 10 d'abril de 1989, de la Conselleria de Sanitat i Consum, i també la Resolució de 18 de novembre de 1992, del conseller de Sanitat i Consum, que regulaven i dictaven normes sobre el procediment d'autorització administrativa de centres, servicis i establiments sanitaris, i l'Orde de 22 d'abril de 1998, de la Conselleria de Sanitat, que regula el Registre de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana.

Durant este temps, s'han produït desplegaments normatius centrats en els requisits d'autorització per a distints tipus de centres: centres de reconeixement de conductors, consultes dentals, consultes de professionals sanitaris, laboratoris clínics, ambulàncies assistides, etc., que, no obstant això, han mantingut un únic procediment d'autorització.

L'article 61 de la Llei 6/1998, de 22 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana, exigix a la Conselleria de Sanitat l'establiment d'un registre d'establiments i servicis sanitaris d'atenció farmacèutica que incorpore la informació sanitària per a una elaboració i aplicació de les polítiques sanitàries adequada en matèria d'ordenació farmacèutica. Este registre es va regular per mitjà de l'Orde de 15 de novembre del 2000, de la Conselleria de Sanitat.

El Decret 124/2001, de 10 de juliol, del Consell de la Generalitat, sobre registre i acreditació de centres i servicis d'atenció i prevenció de les drogodependències i altres trastorns addictius a la Comunitat Valenciana, va crear el Registre de Centres i Servicis d'Atenció i Prevenció de les Drogodependències.

L'article 4 de la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana, establix com a competències atribuïdes a la Conselleria de Sanitat, entre altres, l'autorització, qualificació, catalogació, registre, avaluació i acreditació, si és el cas, de qualsevol tipus de servicis, centres o establiments sanitaris, i també la inspecció i el control.

El títol VI, intervenció dels poders públics en matèria de salut individual i col·lectiva, dedica el capítol I a l'autorització i inspecció de centres i servicis. L'article 55 establix l'exigència d'autoritzacions sanitàries, i també l'obligació de sotmetre a registre per raons sanitàries els centres, servicis i establiments sanitaris i, si és el cas, les empreses o productes, i es preveu que seran establides reglamentàriament, prenent com a base la normativa vigent en cada una de les matèries i el que establix la llei.

L'article 56 assenyala que per a la instal·lació, obertura i funcionament, necessitaran autorització administrativa prèvia els centres, establiments sanitaris i, si és el cas, les activitats o servicis sanitaris que per la seua naturalesa exigisquen i siguen determinats reglamentàriament, qualssevol que siguen el seu nivell i categoria o titular, i també per a les modificacions que respecte a la seua estructura i règim inicial puguen establir-se. S'afig que l'autorització administrativa esmentada és imprescindible per a la inclusió en el registre oficial de centres, establiments i les activitats o servicis que es determinen. Es preveu que en desplegament d'esta llei s'establiran reglamentàriament els requisits mínims necessaris per a concedir l'autorització.

La Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesió i Qualitat del Sistema Nacional de Salut, establix, en l'article 26.2, el Registre General de Centres, Establiments i Servicis Sanitaris del Ministeri de Sanitat i Consum, de caràcter públic. Permetrà als usuaris conéixer els centres, establiments i servicis, de qualsevol titularitat, autoritzats per les comunitats autònomes.

El Reial Decret 1277/2003, de 10 d'octubre, que establix les bases generals sobre l'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris, regula les bases de l'autorització dels centres, servicis i establiments sanitaris per part de les comunitats autònomes i establix la classificació, denominació i definició comuna d'estes entitats.

En la disposició final primera assenyala que este reial decret té caràcter de norma bàsica, fent ús del que establix l'article 149.1.16 de la Constitució Espanyola.

Així mateix, l'article 3.4 d'eixa mateixa norma preveu que seran les comunitats autònomes les que regularan els procediments per a l'autorització d'instal·lació, funcionament, la modificació o el tancament dels establiments ubicats en el seu àmbit territorial.

En este sentit, i donat el diferent nivell de complexitat tècnica sanitària dels centres i servicis, unit a la necessitat de millorar l'eficàcia administrativa i la incorporació de mitjans informàtics, es fa aconsellable establir procediments administratius diferenciats d'acord amb la complexitat dels centres o servicis.

Per això, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 24 de setembre,

DECRETE

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Este decret té com a objecte:

a) Establir la regulació general dels procediments d'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris a la Comunitat Valenciana.

b) Crear el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana, adaptat a la normativa bàsica estatal i als requeriments de la Conselleria de Sanitat en matèria de sistemes d'informació.

2. Les disposicions d'este decret s'aplicaran a tots els centres, servicis i establiments sanitaris, públics i privats, ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, amb les excepcions previstes en l'apartat següent.

3. Les disposicions d'este decret no s'aplicaran, perquè es regulen per la normativa específica, excepte pel que fa al Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana, que s'ajustaran al que preveu l'article 7 d'este decret, als següents:

a) Les oficines de farmàcia i farmacioles vinculades, els servicis farmacèutics d'Àrea de Salut, els servicis farmacèutics en centres hospitalaris, sociosanitaris i penitenciaris, els depòsits de medicaments, els establiments per a la dispensació de medicaments veterinaris i els magatzems de distribució a l'engròs de medicaments i productes farmacèutics, d'acord amb el que preveuen la Llei 6/1998, de 22 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana, i les normes de desplegament.

b) Els establiments d'òptica i els establiments que facen activitats de venda amb adaptació individualitzada de productes sanitaris.

Article 2. Definicions i classes

1. Pel que fa a este decret, i segons el que determina el Reial Decret 1277/2003, de 10 d'octubre, que establix les bases generals sobre l'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris, es considera:

a) Centre sanitari: un conjunt organitzat de mitjans tècnics i instal·lacions en què professionals capacitats, per la seua titulació oficial o habilitació professional, fan bàsicament activitats sanitàries a fi de millorar la salut de les persones. Els centres sanitaris poden estar integrats per un o diversos servicis sanitaris, que constituïxen la seua oferta assistencial.

b) Servici sanitari: unitat assistencial, amb organització diferenciada, dotada dels recursos tècnics i dels professionals capacitats, per la seua titulació oficial o habilitació professional, per a fer activitats sanitàries específiques. Pot estar integrat en una organització l'activitat principal de la qual pot no ser sanitària.

c) Establiment sanitari: conjunt organitzat de mitjans tècnics i instal·lacions en què professionals capacitats, per la seua titulació oficial o habilitació professional, fan bàsicament activitats sanitàries de dispensació de medicaments o d'adaptació individual de productes sanitaris.

d) Activitat sanitària: conjunt d'accions de promoció, prevenció, diagnòstic, tractament o rehabilitació, dirigides a fomentar, restaurar o millorar la salut de les persones, fets per professionals sanitaris.

e) Autorització sanitària: resolució administrativa que, segons els requeriments que s'establisquen, faculta un centre, servici o establiment sanitari per a la instal·lació, el funcionament, la modificació de les activitats sanitàries o, si és el cas, el tancament.

f) Requisits per a l'autorització: requeriments, expressats en termes qualitatius o quantitatius, que han de tindre els centres i servicis sanitaris per a ser autoritzats per l'administració sanitària, dirigits a garantir que compten amb els mitjans tècnics, les instal·lacions i els professionals adequats per a dur a terme les activitats sanitàries.

g) Registre de centres, servicis i establiments sanitaris: conjunt d'anotacions de totes les autoritzacions de funcionament, modificació i, si és el cas, instal·lació i tancament dels centres, servicis i establiments sanitaris concedides.

h) Catàleg de centres, servicis i establiments sanitaris: relació ordenada de publicació periòdica dels centres, servicis i establiments sanitaris que han rebut autorització.

2. Els centres i servicis sanitaris es classifiquen i definixen segons s'establix en els annexos I i II del Reial Decret 1277/2003, de 10 d'octubre, que establix les bases generals sobre l'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris.

Article 3. Bases generals de l'autorització sanitària de centres i servicis sanitaris

1. La Conselleria de Sanitat autoritzarà la instal·lació, el funcionament, la modificació i, si és el cas, el tancament, de tots els centres, servicis i establiments sanitaris ubicats a la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que establix el Reial Decret 1277/2003, de 10 d'octubre, que establix les bases generals sobre l'autorització de centres, servicis i establiments sanitaris.

2. Per mitjà de reglaments s'establiran els tipus de centres, servicis i establiments sanitaris a què se'ls requerirà l'autorització sanitària d'instal·lació, que, en tot cas, serà necessària per als de nova creació que impliquen una obra nova o en les modificacions dels ja autoritzats que comporten alteracions substancials en l'estructura o les instal·lacions.

3. L'autorització sanitària de centres, servicis i establiments sanitaris es condicionarà al compliment dels requisits establits en esta norma, en les disposicions que es dicten per a desplegar-la i en la resta de la legislació específica que s'aplica a cada tipus de centre, servici i establiment sanitari, i també, si és el cas, a les exigències de l'ordenació i planificació sanitària de la Comunitat Valenciana.

Article 4. Autoritzacions d'altres administracions públiques

1. Quan la normativa atribuïsca competències per a autoritzar la posada en marxa d'un centre en què es facen activitats sanitàries a altres institucions o òrgans no sanitaris de l'administració, estes entitats hauran de demanar que el centre tinga prèviament l'autorització de funcionament de la Conselleria de Sanitat.

2. Les autoritzacions sanitàries que es concedisquen d'acord amb el que preveu esta norma s'entén que són independents de les altres autoritzacions o llicències que siguen competència d'altres administracions públiques i que, en cada cas, hagen d'atorgar-se per a l'exercici i funcionament, l'obtenció de les quals és responsabilitat del titular del centre o servici sanitari.

Article 5. Procediments d'autorització sanitària

1. Els procediments per a les autoritzacions sanitàries d'instal·lació, funcionament, modificació o tancament, segons el tipus de centre, servici o establiment sanitari, s'establiran en reglaments.

2. S'establiran procediments administratius diferenciats d'autorització sanitària que permeten una tramitació que estiga d'acord amb el grau de complexitat dels centres, servicis i establiments sanitaris.

3. En cada un dels procediments administratius d'autorització sanitària s'establirà l'òrgan competent per a la resolució.

Article 6. Requisits dels centres, servicis i establiments sanitaris

La Conselleria de Sanitat podrà establir requisits complementaris als mínims que puguen establir-se d'acord amb el que establix l'article 4 del Reial Decret 1277/2003, de 10 d'octubre, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

Article 7. Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana

1. Es crea el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana

2. La finalitat del registre esmentat és la inscripció de tots els centres, servicis i establiments sanitaris de la Comunitat Valenciana quan tinguen concedida l'autorització sanitària.

Reglamentàriament s'establiran, perquè consten en el registre, les dades de cada un dels centres, servicis i establiments sanitaris i les autoritzacions sanitàries d'estos, i també les altres autoritzacions i acreditacions que es consideren adequades.

3. S'incorporen al Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana: el Registre de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris, creat pel Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat; el Registre d'Establiments i Servicis Sanitaris d'Atenció Farmacèutica previst en la Llei 6/1998, de 22 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana; i el Registre de Centres i Servicis d'Atenció i Prevenció de les Drogodependències, previst en el Decret 124/2001, de 10 de juliol, del Consell de la Generalitat, que es constituiran com a seccions del registre autonòmic.

4. El Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana s'adscriu a l'òrgan directiu de la Conselleria de Sanitat amb competència en matèria d'ordenació sanitària, a qui correspondrà la gestió i custòdia del registre. Este òrgan és l'encarregat de facilitar la informació necessària per a mantindre actualitzat el Registre General de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris gestionat pel Ministeri de Sanitat i Consum.

5. El manteniment i l'actualització de les diferents seccions seran assumits pels òrgans directius de la Conselleria de Sanitat competents en la matèria, els quals podran també estendre les certificacions sobre el contingut de la secció.

6. El contingut i l'estructura del registre els determinaran reglaments.

7. Les inscripcions en el registre s'efectuaran d'ofici una vegada concedida l'autorització sanitària del centre, servici o establiment sanitari o, si és el cas, l'acta d'obertura i funcionament, o l'acreditació en els casos en què així estiga establit. Reglamentàriament es determinaran els supòsits en què es produirà la cancel·lació o modificació de les inscripcions en el registre.

8. El Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana tindrà caràcter públic i informatiu. S'adoptaran els mitjans tècnics més adequats de què es dispose en cada moment per a facilitar la consulta directa de les dades bàsiques del registre, d'acord amb les normes establides per la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

9. La Conselleria de Sanitat estendrà una certificació de la inscripció en el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana que s'enviarà al titular.

Article 8. Obligació de l'autorització sanitària d'un centre, servici o establiment sanitari

No tindre l'autorització sanitària o la perdre-la per l'incompliment dels requisits necessaris per a l'obtenció, en els casos en què esta siga exigible, comportarà:

a) La clausura o el tancament d'instal·lacions o servicis o la suspensió del funcionament fins que no s'esmenen els defectes o es tinguen els requisits exigits per raons de sanitat, higiene o seguretat.

b) La cancel·lació de la inscripció en el Registre General de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris.

c) La impossibilitat d'obtindre l'acreditació del centre o servici fins que no s'esmenen els defectes o es tinguen els requisits exigits.

d) No poder ser beneficiari de subvencions o ajudes a càrrec dels pressupostos de la Generalitat.

e) No poder celebrar contractes, pactes o convenis amb la Generalitat o les entitats que en depenen.

Article 9. Actuacions tècniques per a l'autorització sanitària

1. La Conselleria de Sanitat, a través dels recursos tècnics que s'estimen adequats, abans de les autoritzacions sanitàries, en els procediments en què es determine reglamentàriament, comprovarà tots els punts que considere necessaris sobre el compliment de la normativa.

2. Reglamentàriament es determinaran les altres actuacions que s'estimen adequades per al control per part de la Conselleria de Sanitat dels centres i servicis sanitaris en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, i també l'autorització sanitària i inscripció en el Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana.

3. En funció del tipus de centre i servici sanitari, es podran establir reglamentàriament els procediments d'autorització sanitària en què siga preceptiu l'informe previ dels servicis d'inspecció de la Conselleria de Sanitat i d'altres servicis i organitzacions que es determinen.

Article 10. Inspecció i avaluació de centres, servicis i establiments sanitaris

1. Tots els centres, servicis i establiments sanitaris estan sotmesos a la inspecció i l'avaluació de les seues activitats per part dels servicis d'inspecció de la Conselleria de Sanitat, d'acord amb el que preveuen la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, la Llei 25/1990, de 20 de desembre, del Medicament, la Llei 6/1998, de 22 de juny, de la Generalitat, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana, i la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana.

2. Tots els centres, servicis i establiments sanitaris estan obligats a facilitar la informació sol·licitada per l'administració sanitària, sense perjuí del que establix la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

Article 11. Règim sancionador

1. Quant a les infraccions i sancions, cal ajustar-se al que disposa la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana, i la resta de la legislació concordant.

2. El procediment sancionador s'ajustarà al que disposa el Reial Decret 1398/1993, de 4 d'agost, que aprova el Reglament del Procediment per a l'Exercici de la Potestat Sancionadora.

Article 12. Recursos

Les resolucions dictades a l'empara d'este decret podran ser recorregudes segons el que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

DISPOSICIONS DEROGATÒRIES

Primera

Queden derogades totes les disposicions que, del mateix rang o d'un rang inferior, s'oposen al que establix este decret.

Segona

Queden derogades, en particular, les normes següents:

– El Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat, sobre autorització de centres, servicis i establiments sanitaris.

– L'Orde de 10 d'abril de 1989, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual regula el procediment d'autorització dels centres, servicis i establiments sanitaris.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

Fins que no es desplegue el que preveu l'article 5 d'este decret, s'aplicaran les disposicions establides en el Decret 27/1987, de 30 de març, del Consell de la Generalitat, i en l'Orde de 10 d'abril de 1989, de la Conselleria de Sanitat i Consum, en relació amb el procediment d'autorització administrativa de centres, servicis i establiments sanitaris, en allò que no s'opose a este decret

Segona

Fins que no es desplegue el que preveu l'article 7 d'este decret respecte al Registre Autonòmic de Centres, Servicis i Establiments Sanitaris de la Comunitat Valenciana, les diferents seccions del registre autonòmic es regularan pel que establix la seua normativa, en allò que no s'opose al que preveu este decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza el conseller de Sanitat per a dictar les disposicions i prendre les mesures necessàries per a l'execució i el desplegament d'este decret.

Segona

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 24 de setembre de 2004

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Sanitat,

Mapa web