Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 3 d'octubre de 2003, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual s'anticipa l'aplicació de l'avaluació, la promoció i els requisits per a l'obtenció del Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, regulats per la Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació, en el curs acadèmic 2003-2004.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4624 de 06.11.2003
Número identificador:  2003/X11702
Referència Base de Dades:  4895/2003
 



ORDE de 3 d'octubre de 2003, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual s'anticipa l'aplicació de l'avaluació, la promoció i els requisits per a l'obtenció del Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, regulats per la Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació, en el curs acadèmic 2003-2004. [2003/X11702]

La Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació, regula l'avaluació, la promoció i els requisits per a l'obtenció del Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, respectivament, en els articles 28, 29 i 31.2.

El Real Decret 831/2003, de 27 de juny (BOE de 03.07.03), pel qual s'establix l'ordenació general i les ensenyances comunes de l'Educació Secundària Obligatòria, desenrotlla estos aspectes, respectivament, en els articles 13, 15 i 18.2 i 3.

El Real Decret 827/2003, de 27 de juny (BOE del dia 28), pel qual s'establix el calendari d'aplicació d'esta nova ordenació del sistema educatiu, en la seua disposició addicional primera, prescriu que l'avaluació, la promoció i els requisits per a l'obtenció del Títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, en la regulació citada anteriorment, s'aplicaran en el curs acadèmic 2003-2004. Si bé, les referències a assignatures, àmbits de coneixement i mòduls s'entendran fetes a àrees i matèries quant a l'aplicació en el curs acadèmic 2003-2004, segons es prescriu en la disposició transitòria segona del citat Real Decret 831/2003, de 27 de juny.

L'Orde ECD/1923/2003, de 8 de juliol, per la qual s'establixen els elements bàsics dels documents d'avaluació de les ensenyances escolars, regulades per la Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de Qualitat de l'Educació, així com els requisits formals derivats del procés d'avaluació que són necessaris per a garantir la mobilitat dels alumnes (BOE d'11.07.03), establix en la seua disposició final quarta que s'aplicarà en el curs 2003-2004 el que resulte necessari per al compliment del que disposa la disposició addicional primera del mencionat Real Decret 827/2003, de 27 de juny, així com en els articles 13, 15 i 18.2 i 3 del citat Real Decret 831/2003, de 27 de juny. Esta mateixa Orde, en la seua disposició final tercera, encomana als òrgans competents de les Comunitats Autònomes dictar les instruccions necessàries per a la seua correcta aplicació i realitzar les adaptacions pertinents per a complir allò que en ella es disposa pel que fa al curs acadèmic 2003-2004.

Per tot això, en compliment de la disposició addicional primera, apartat 4, del citat Real Decret 827/2003, de 27 de juny (BOE del dia 28), així com de la disposició final tercera de la mencionada Orde ECD/1923/2003, de 8 de juliol (BOE d'11.07.03), facultat per la disposició final primera del Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià (DOGV de 06.04.92), pel qual s'establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana, en virtut de les competències que m'atribuïx l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià

ORDENE

Primer. Àmbit d'aplicació

La present Orde s'aplicarà en els centres docents públics i privats que impartisquen Educació Secundària Obligatòria i que estiguen ubicats en l'àmbit territorial de gestió de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport de la Generalitat Valenciana, en el curs acadèmic 2003-2004.

Segon. Caràcter de l'avaluació

1. L'avaluació dels aprenentatges de l'alumnat serà contínua i diferenciada segons les distintes àrees i matèries del currículum.

2. Contínua, en quant que està immersa en el procés d'ensenyança i aprenentatge de l'alumnat i, per tant, té com a finalitat analitzar-lo per a detectar les dificultats en el moment en què es produïxen, indagar les seues causes i, en conseqüència, adequar les activitats d'ensenyança i aprenentatge programades i les estratègies didàctiques adoptades.

3. Diferenciada, en tant que per a realitzar-la, el professorat tindrà en compte els objectius específics i els coneixements adquirits en cada una de les àrees i matèries, segons els criteris d'avaluació de cada una de dites àrees i matèries, establits en el Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana, modificat pel Decret 39/2002, de 5 de març, del Govern Valencià (DOGV de 08.08.02), i concretats en les corresponents programacions didàctiques.

Tercer. Resultats de l'avaluació

1. Els resultats de l'avaluació del progrés de l'alumnat en el seu aprenentatge i les qualificacions s'expressaran en els termes següents: excel·lent, notable, bé, suficient, insuficient, i es considera qualificació negativa l'insuficient, i positives totes les altres.

2. Les qualificacions assenyalades en el punt anterior aniran acompanyades d'una qualificació numèrica, sense emprar decimals, en una escala de zero a deu, aplicant-se les correspondències següents:

Excel·lent: 9 o 10

Notable: 7 o 8

Bé: 6

Suficient: 5

Insuficient: 4, 3, 2, 1, 0

3. El Departament didàctic corresponent podrà atorgar, en cada un dels cursos de l'etapa, una Menció honorífica a aquells alumnes i a aquelles alumnes que obtinguen en les àrees o matèries de la seua competència la qualificació de 10. El nombre de Mencions honorífiques no podrà superar en cap cas el 10% de l'alumnat matriculat en el curs i àrea o matèria. Esta Menció honorífica es consignarà en els documents d'avaluació a continuació de la qualificació 10, amb la lletra M, i no suposarà alteració de la dita qualificació.

Quart. Promoció

Com a conseqüència del procés d'avaluació, al terme de cada un dels cursos 1r, 2n i 3r de l'etapa, l'equip d'avaluació, integrat pel conjunt de professors i professores del grup respectiu, coordinat pel professor o professora tutor del dit grup, decidirà sobre la promoció de cada alumne i alumna al curs següent tenint en compte la seua maduresa i possibilitats de recuperació i de progrés en els cursos posteriors, d'acord amb el que establixen els apartats quint i sext d'esta orde.

Quint. Requisits de promoció

1. En l'última sessió d'avaluació que es realitze en el mes de juny, l'equip d'avaluació del grup respectiu promocionarà al curs següent els alumnes i les alumnes que hagen superat totes les àrees i matèries del curs corresponent.

2. Els alumnes i les alumnes que no hagen superat totes les àrees i matèries podran realitzar una prova extraordinària d'estes, en els primers dies del mes de setembre.

3. Una vegada realitzada esta prova, en sessió d'avaluació, l'equip d'avaluació corresponent prendrà, segons corresponga, una de les decisions següents:

a) La promoció al curs següent de l'alumnat que haja superat totes les àrees i matèries.

b) La promoció al curs següent de l'alumnat que no haja superat una o dos àrees o matèries. En este cas, s'indicaran en el corresponent informe d'avaluació individualitzat les dificultats que presenta en cada una de dites àrees o matèries, amb l'objecte que es puguen adoptar les mesures educatives que s'establisquen per a facilitar la seua superació.

Sext. Repetició de curs

1. Una vegada realitzada la prova extraordinària de setembre, quan el nombre d'àrees o matèries no superades fóra superior a dos, l'alumnat de 1r, 2n i 4t haurà de repetir el curs en la seua totalitat, mentre que l'alumnat de 3r repetirà este curs, incorporant-se a un dels seus itineraris.

2. L'alumnat podrà repetir cada curs una sola vegada.

3. Si l'alumne o l'alumna repetix 2n o 3r en el present curs i, en finalitzar-lo, no complix els requisits per a promocionar al curs següent, en la corresponent sessió d'avaluació, l'equip d'avaluació, assessorat pel Departament d'Orientació o per qui tinga atribuïdes les seues funcions, i prèvia consulta als pares, decidirà el que corresponga en funció de les necessitats educatives de l'alumnat, en les condicions següents:

a) Si repetix 2n, la promoció a un itinerari de 3r o, si és procedent, la incorporació a un Programa d'Iniciació Professional, sempre que tinga 15 anys complits.

b) Si repetix 3r, la incorporació a un Programa de Diversificació Curricular d'un sol curs, que tindrà caràcter terminal i l'estructura del qual correspondrà a la del segon curs a què es referix l'apartat 25 de l'Orde de 18 juny de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula l'atenció a la diversitat en l'Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 29.06.99). També es podrà decidir la promoció a 4t curs, quan el centre no tinguera les condicions per al funcionament d'este Programa o quan la maduresa acadèmica de l'alumne o de l'alumna en relació amb els objectius de l'etapa i les seues possibilitats de progrés així ho aconsellen.

Sèptim. Títol de Graduat en Educació Secundària

1. Com a conseqüència del procés d'avaluació, en l'última sessió d'avaluació del quart curs que es realitze en el mes de juny, l'equip d'avaluació del grup respectiu proposarà l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària per a l'alumnat que haja aconseguit els objectius d'esta etapa, per haver superat totes les àrees i matèries cursades en els seus quatre anys.

2. Si una vegada realitzada la prova extraordinària, el nombre d'àrees o matèries no superades és superior a dos, l'alumnat haurà d'estar un altre any en 4t curs, i haurà de repetir-lo en la seua totalitat, sempre que no haja complit els 18 anys.

3. Excepcionalment, l'equip d'avaluació podrà proposar l'expedició d'este títol per a aquells alumnes i aquelles alumnes que en finalitzar el quart curs i, després de la corresponent prova extraordinària de setembre, tinguen una o dos àrees o matèries del dit curs no superades, sempre que les dos àrees o matèries no siguen simultàniament dos de les àrees instrumentals bàsiques de Valencià: Llengua i Literatura, Castellà: Llengua i Literatura, i Matemàtiques. Per a prendre esta decisió es tindrà en compte la maduresa acadèmica de l'alumne o de l'alumna en relació amb els objectius de l'etapa i les seues possibilitats de progrés.

4. El títol de Graduat en Educació Secundària facultarà per a accedir al Batxillerat i a la Formació Professional específica de grau mitjà i al món laboral.

Octau. Programa de Diversificació Curricular

1. Com a conseqüència del procés d'avaluació, en l'última sessió d'avaluació del primer curs del Programa de Diversificació Curricular que es realitze en el mes de juny, l'equip d'avaluació del grup promocionarà al segon curs del Programa l'alumnat que haja superat totes les àrees i matèries cursades.

2. Els alumnes i les alumnes podran realitzar una prova extraordinària de les àrees i matèries que no hagen superat, en els primers dies del mes de setembre. Una vegada realitzada esta prova, en sessió d'avaluació, l'equip d'avaluació corresponent incorporarà al segon curs del Programa l'alumnat sempre que tinga un màxim de dos àrees o matèries no superades. En el cas que s'incorpore amb àrees o matèries no superades, s'indicaran en el corresponent informe d'avaluació individualitzat les dificultats que presenta en cada una d'elles, amb l'objecte que es puguen adoptar les mesures educatives que s'establisquen per a facilitar la seua superació.

3. Com a conseqüència del procés d'avaluació, en l'última sessió d'avaluació del segon curs del Programa de Diversificació Curricular que es realitze en el mes de juny, l'equip d'avaluació del grup proposarà l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària a l'alumnat que haja aconseguit els objectius d'esta etapa, per haver superat totes les àrees i matèries cursades.

4. Excepcionalment, l'equip d'avaluació podrà proposar l'expedició d'este títol per a aquells alumnes i aquelles alumnes que en finalitzar el segon curs del Programa de Diversificació Curricular i, després de la corresponent prova extraordinària de setembre, tinguen una o dos àrees o matèries no superades, sempre que les dos àrees o matèries no siguen simultàniament les àrees específiques corresponents a l'Àmbit lingüístic i social i a l'Àmbit científic. Per a prendre esta decisió es tindrà en compte la maduresa acadèmica de l'alumne o de l'alumna en relació amb els objectius de l'etapa i les seues possibilitats de progrés.

5. L'alumnat que està incorporat per primera vegada al 2n curs del Programa de Diversificació Curricular, menor de 18 anys, i per al que no s'haja proposat l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària, únicament podrà estar un any més en el Programa de Diversificació Curricular quan l'equip d'avaluació considere que té possibilitats d'obtindre el dit títol.

Nové. Programa d'Adaptació Curricular en Grup

1. Com a conseqüència del procés d'avaluació, en l'última sessió d'avaluació del Programa d'Adaptació Curricular en Grup que es realitze en el mes de juny, l'equip d'avaluació del grup, segons corresponga, prendrà una de les següents decisions respecte a l'alumnat que haja superat tots els àmbits i àrees cursades:

a) Si té 15 anys complits, la seua incorporació al primer curs d'un Programa d'Iniciació Professional.

b) Si té 16 anys complits, la seua incorporació al primer curs d'un Programa d'Iniciació Professional, o a un Programa de Diversificació Curricular d'un sol curs, que tindrà caràcter terminal i l'estructura del qual correspondrà a la del segon curs a què es referix l'apartat 25 de l'Orde de 18 juny de 1999 de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula l'atenció a la diversitat en l'Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 29.06.99). Esta última decisió s'adoptarà tenint en compte la seua maduresa acadèmica i les seues possibilitats de progrés.

2. Els alumnes i les alumnes podran realitzar una prova extraordinària dels àmbits i àrees que no hagen superat, en els primers dies del mes de setembre. Una vegada realitzada esta prova, en sessió d'avaluació, l'equip d'avaluació corresponent, respecte a l'alumnat que haja superat tots els àmbits i àrees cursades, prendrà les mateixes decisions contemplades en el punt anterior.

3. L'alumnat que, després de la prova extraordinària de setembre, tinga algun àmbit o àrea no superades, s'incorporarà al primer curs d'un Programa d'Iniciació Professional.

Deu. Documents d'avaluació

1. En l'Educació Secundària Obligatòria s'usaran els següents documents d'avaluació: l'expedient acadèmic, les actes d'avaluació, l'informe d'avaluació individualitzat i el Llibre de l'Escolaritat de l'Ensenyança Bàsica.

2. L'expedient acadèmic de l'alumnat s'ajustarà al model que figura en l'annex I d'esta orde. S'omplirà després de l'avaluació ordinària del mes de juny o, si és procedent, després de l'avaluació corresponent a la prova extraordinària de setembre.

3. Les actes d'avaluació es tancaran al terme de cada un dels cursos de l'etapa. L'acta d'avaluació final ordinària s'omplirà en l'última sessió d'avaluació que es realitze en el mes de juny. L'acta d'avaluació final extraordinària s'omplirà en la sessió d'avaluació corresponent a la prova extraordinària de setembre. Les dos actes, que s'arxivaran unides, s'ajustaran al model que figura en l'annex II d'esta orde.

4. En l'informe d'avaluació individualitzat el tutor o la tutora consignarà, almenys, els elements previstos en el punt 2.2 de l'apartat vint-i-u de l'Orde de 23 d'abril de 1993, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, sobre avaluació en Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 25.05.93).

5. Les qualificacions obtingudes per l'alumnat en cada curs de l'etapa, en les distintes àrees i matèries, es consignaran en el Llibre de l'Escolaritat de l'Ensenyança Bàsica, conforme s'indica en els models que figuren en l'annex IV d'esta orde. Per a això, podran utilitzar-se les pàgines d'observacions.

6. Les qualificacions obtingudes per l'alumnat de segon curs en l'àrea d'Educació Plàstica i Visual i en la matèria optativa de primer curs es consignaran en els documents d'avaluació corresponents a segon curs. Estes qualificacions no es tindran en compte als efectes de promoció a tercer curs.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Alumnat amb necessitats educatives especials

1. L'avaluació, la promoció i la proposta del títol de Graduat en Educació Secundària a l'alumnat amb necessitats educatives especials es regiran pel que disposa esta orde, tenint en compte les modificacions introduïdes per la corresponent Adaptació Curricular Individual Significativa realitzada a cada alumne o a cada alumna.

2. No obstant, quan el currículum adaptat per a l'alumne o l'alumna propose els objectius de l'Educació Primària, no es podrà decidir la proposta d'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària per al dit alumne o alumna.

Segona. Ensenyances de religió i activitats d'estudi alternatives

D'acord amb la disposició transitòria primera del Real Decret 827/2003, de 27 de juny (BOE del dia 28), pel qual s'establix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, durant els cursos acadèmics 2003-2004, 2004-2005 i 2005-2006, i en tant no siguen substituïdes per l'assignatura de Societat, Cultura i Religió, les ensenyances de religió i les activitats d'estudi alternatives regulades en el Real Decret 2.438/1994, de 16 de desembre, mantindran per a l'alumnat de l'Educació Secundària Obligatòria que les curse, els següents efectes acadèmics previstos en els seus articles 3, 4 i 5, 1 i 2:

1. Les activitats d'estudi alternatives a les ensenyances de Religió no seran objecte d'avaluació i no tindran constància en els expedients acadèmics de l'alumnat.

2. L'avaluació de l'ensenyança de Religió Catòlica es realitzarà a tots els efectes d'acord amb la normativa vigent i el que disposa esta orde, de la mateixa manera que la de les altres àrees o matèries del currículum, fent-se constar en l'expedient acadèmic de l'alumnat les qualificacions obtingudes.

3. L'avaluació de les ensenyances d'altres confessions religioses s'ajustarà al que establixen les normes que disposen la publicació dels currículums corresponents, fent-se constar, si és procedent, les qualificacions o observacions pertinents en l'expedient acadèmic de l'alumnat.

Tercera. Difusió i assessorament

Les Direccions Territorials de Cultura, Educació i Esport, en el seu corresponent àmbit de gestió, adoptaran les mesures necessàries per a la difusió i aplicació de la present Orde. La Inspecció d'Educació assessorarà la comunitat educativa i supervisarà tot el procés d'avaluació i promoció de l'alumnat.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa

1. Queden derogats els apartats segon; tercer, 1; sèptim, 1 i 2; nové; deu; onze, 1; dotze; setze; dèsset; díhuit i la disposició addicional primera, de l'Orde de 23 d'abril de 1993, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, sobre avaluació en Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 25.05.93).

2. Queden derogats els apartats vint; vint-i-u; vint-i-dos; vint-i-nou, 1, 4 i 5; trenta-dos; trenta-nou, 1 i 4, de l'Orde de 18 de juny de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula l'atenció a la diversitat en l'Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 29.06.99).

3. Queda derogada íntegrament la Resolució de 26 de juliol de 2000, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, per la qual es donen instruccions sobre l'avaluació i la promoció de l'alumnat d'Educació Secundària Obligatòria (DOGV de 24.08.00).

4. Queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que establix la present Orde.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Facultat per a l'aplicació i desenrotllament

S'autoritza la Direcció General d'Ensenyament per a dictar totes les disposicions necessàries per a la interpretació, aplicació i desenrotllament del que establix la present orde.

Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 3 d'octubre de 2003

El conseller de Cultura, Educació i Esport,

Mapa web