Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 15 de novembre de 2002, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, sobre el desenvolupament i tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4387 de 27.11.2002
Número identificador:  2002/A12951
Referència Base de Dades:  5230/2002
 



ORDE de 15 de novembre de 2002, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, sobre el desenvolupament i tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005. [2002/A12951]

L'article 1 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, establix que és objecte d'este la regulació dels criteris i requisits per a l'accés a les ajudes públiques, en les actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, així com el desenvolupament, la gestió i el reconeixement del finançament qualificat establit pel Reial Decret 1/2002, d'11 de gener, per al període 2002-2005.

La disposició addicional huitena del citat decret preveu, al seu torn, que mitjançant orde del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transportes es regule el procediment per a l'obtenció del finançament qualificat, i la tramitació, concessió i posterior pagament de les corresponents ajudes.

D'acord amb les referides disposicions, la present orde establix els procediments que cal seguir, així com la documentació que han d'aportar els interessats en compliment dels requisits exigibles per la normativa.

En l'elaboració d'esta orde s'ha donat audiència a la Federació d'Associació de Veïns de la Comunitat Valenciana, a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, a la Federació Valenciana d'Empresaris de la Construcció, a la Unió de Consumidors de la Comunitat València, a la Federació de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana, a l'Associació Provincial d'Empresaris de l'Edificació i Obra, Associació Provincial de Promotors i Constructors de València, a l'Associació de Promotors Immobiliaris de la Província d'Alacant, a la Federació Provincial d'Empresaris de la Construcció d'Alacant, a l'Associació Provincial d'Empreses de la Construcció de Castelló, a l'Associació Espanyola de Promotors Públics d'Habitatge i Sòl, a l'Associació Tecnicoempresarial de la Construcció, a la Federació de Cooperatives d'Habitatges, al Col·legi Oficial d'Arquitectes de la Comunitat Valenciana, al Col·legi Oficial d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de la Comunitat Valenciana, a l'Institut Valencià de l'Habitatge, al Col·legi Oficial d'Agents de la Propietat Immobiliària, a l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris, al Col·legi Notarial, al Col·legi d'Advocats, al Col·legi de Registradors de la Propietat i Mercantils d'Espanya, al Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de l'Administració Local de la Província de València, a l'Associació d'Afectats/ Afectades per Patologies en Edificis i Construccions, a l'Associació de Famílies Nombroses, a la Direcció General de l'Habitatge, l'Arquitectura i l'Urbanisme del Ministeri de Foment, a la Direcció General de Patrimoni Artístic de la Conselleria de Cultura i Educació i a la Direcció General d'Urbanisme i Ordenació Territorial de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.

Per tot això, en virtut de les competències que m'atribuïx l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 desembre, del Govern Valencià, modificada per la Llei 1/2002, de 26 de febrer, de la Generalitat Valenciana,

ORDENE

Capítol I

Disposicions generals

Article 1. Objecte

1. La present orde té per objecte regular el procediment per a l'obtenció del finançament qualificat de les actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, i especialment la tramitació, concessió i posterior pagament de les ajudes econòmiques que s'establisquen en els plans d'habitatge.

2. En especial la present orde serà d'aplicació a les actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl establides per al període 2002-2005.

Article 2. Competències

Correspon als servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge i a l'Oficina RIVA, la tramitació i resolució dels expedients referents a actuacions protegides a què es referix l'article anterior, llevat de les actuacions en matèria de sòl la competència de les quals correspon al director general d'Arquitectura i Habitatge

Les sol·licituds de visat i/o finançament qualificat previst en la present orde es presentaran preferentment en el registre de l'òrgan administratiu a què es dirigisquen, sense perjuí del que disposa l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 3. Efectes dels actes administratius

La qualificació d'actuació protegida d'habitatges de protecció pública i rehabilitació, així com el visat de contracte en el supòsit d'adquisició protegida d'habitatges existents, possibilitaran el dret al finançament qualificat establit per la normativa vigent, dins dels objectius fixats en el conveni marc sobre actuacions d'habitatge i sòl per al període 2002/2005, subscrit entre el Ministeri de Foment i la Generalitat Valenciana.

Les qualificacions i visats contindran les dades que determine la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, i que, com a mínim, faran referència a la identificació del tipus d'expedient i el seu beneficiari.

Article 4. Informació sobre la viabilitat i concurrència d'interés social en les promocions d'habitatges de nova construcció subjectes a règims de protecció pública i en la promoció per a la rehabilitació d'edificis complets per al seu destí a habitatges en venda o en arrendament

1. Sol·licitud de l'informe de viabilitat i concurrència d'interés social

Els interessats en promocions d'habitatges de nova construcció subjectes a règims de protecció pública i en la promoció per a la rehabilitació d'edificis complets per al seu destí a habitatges en venda o en arrendament, amb anterioritat a la sol·licitud de qualificació provisional hauran de sol·licitar informe vinculant sobre la viabilitat de la promoció i, simultàniament si esta es porta a terme en zones en què el destí dels habitatges siga majoritàriament de segona residència, informe sobre la concurrència d'interés social.

La sol·licitud es formalitzarà mitjançant model normalitzat, acompanyada de la següent documentació:

a) Original i fotocòpia per a la seua confrontació del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal.

En el supòsit de persones jurídiques s'aportarà original i fotocòpia per a la seua confrontació del codi d'identificació fiscal, còpia autoritzada i inscrita en el corresponent registre de l'escriptura de constitució de la societat, així com document nacional d'identitat del representant i documentació acreditativa de la representació que té.

b) Pla d'emplaçament en què aparega la relació del solar amb el nucli urbà de la població.

Quan es tracte de promoció d'habitatges de protecció oficial de règim especial i d'habitatges protegits en arrendament en els programes de lloguer jove i integració social, a més haurà d'aportar-se:

c) Procediment de concurrència pública on s'expliciten els mitjans de difusió que s'utilitzaran per a posar en coneixement dels ciutadans les possibilitats d'accés a este tipus d'habitatges.

d) Proposta de barem per a la venda, adjudicació o arrendament dels habitatges, d'acord amb el que disposa l'article 20 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

Quan la promoció es pretenga portar a terme en zones on el destí dels habitatges siga majoritàriament de segona residència, a més haurà d'aportar-se:

e) Certificat municipal acreditatiu del bàsic equipament urbanístic requerit per a una població permanent, i de la suficient dotació escolar i sanitària.

2. Informe del Servici Territorial d'Arquitectura i Habitatge

El Servici Territorial d'Arquitectura i Habitatge facilitarà en el termini d'un mes el referit informe, preceptiu i vinculant, sobre la viabilitat de la promoció i, si és procedent, el corresponent a la concurrència d'interés social. Es considerarà concedit en sentit positiu si transcorregut el termini esmentat no s'ha procedit a un pronunciament exprés per part de l'òrgan competent.

Si per acumulació d'expedients fóra necessari ampliar el termini per a l'emissió del referit informe, s'estarà al que disposa l'article 83, apartat 2 i 3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

En els supòsits de promocions d'habitatges de protecció oficial de règim especial i promoció de habitatges protegits en arrendament en els programes de lloguer jove i d'integració social, els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge, prèviament a emetre l'informe de viabilitat i interés social, remetran la documentació aportada a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, a fi que esta, al seu torn, informe en el termini d'un mes sobre el procediment de concurrència pública i la proposta de barem.

3. Termini de validesa de l'informe

L'informe de viabilitat i, si és procedent, de concurrència d'interés social, tindrà una validesa de tres mesos, termini dins del qual haurà de sol·licitar-se la corresponent qualificació provisional d'actuació protegida, i haurà de constar en la sol·licitud esmentada la referència de l'informe de viabilitat (número d'informe i data d'emissió).

4. Informació sobre la concurrència d'interés social

En els supòsits de promocions en zones en què el destí dels habitatges siga majoritàriament de segona residència i s'haja informat favorablement sobre la concurrència d'interés social, els promotors hauran d'incloure en el contracte de compravenda, adjudicació o arrendament, una clàusula en què es reflectisca l'obligatorietat del comprador, adjudicatari o arrendatari, de presentar la documentació que s'assenyala en l'article 11.2. de la present orde com a complementària en estos supòsits, així com constància que el promotor els ha facilitat còpia de l'informe de viabilitat i concurrència d'interés social.

Article 5. Concurrència d'interés social en l'adquisició d'habitatges existents

Prèviament o simultàniament a la sol·licitud del visat de contracte i finançament qualificat, l'interessat en l'adquisició protegida d'un habitatge existent situat en una localitat o emplaçament en què el destí habitual dels habitatges siga majoritàriament de segona residència, haurà de sol·licitar informe sobre la concurrència d'interés social de l'actuació de què es tracte, i aportarà, junt amb el model de sol·licitud normalitzat, la següent documentació:

1. Certificat acreditatiu que el sol·licitant o sol·licitants treballen en la localitat on se situa l'habitatge o, si és procedent, estar inscrit en l'Oficina d'Ocupació d'eixe municipi.

2. Declaració jurada de no tenir habitatge en cap altra localitat.

3. En el supòsit de treballadors autònoms, acreditació del domicili fiscal o certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària referent a este punt.

4. En el cas que els sol·licitants tingueren fills al seu càrrec, justificació que estan escolaritzats en eixa localitat.

5. Certificat de vida laboral emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social i, si és procedent, estar donat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques.

6. Targeta sanitària o cartilla de la Seguretat Social que justifique la pertinença de la unitat familiar a l'àrea de salut de la zona en què estiga situat l'habitatge objecte de l'actuació protegida.

Article 6. Sol·licitud de concessió dels préstecs davant de les entitats de crèdit

En el marc dels convenis amb les entitats de crèdit per a les actuacions protegides d'habitatge, els promotors, adquirents o adjudicataris podran sol·licitar els préstecs que corresponguen davant d'estes, una vegada tinguen en el seu poder la resolució administrativa que acredite el compliment dels requisits exigits per a accedir a això.

Si el sol·licitant és un promotor d'actuacions amb destí a venda, arrendament o per a ús propi, acompanyarà la sol·licitud davant de l'entitat de crèdit amb la qualificació provisional.

Si el sol·licitant del préstec davant de l'entitat de crèdit és l'adquirent o adjudicatari, haurà d'adjuntar còpia de la resolució del Servici Territorial d'Arquitectura i Habitatge en què es reconeix el finançament qualificat que li corresponga, i si és procedent, còpia de la qualificació definitiva.

Les entitats de crèdit hauran de notificar simultàniament al Ministeri de Foment i a la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transportes en referència a les actuacions qualificades, la concessió, formalització i disposició dels préstecs i les seues subrogacions, en els terminis i formes establides en els convenis, i els distingiran segons gaudisquen de subsidiació o no.

D'acord amb el conveni subscrit, el Ministeri de Foment comunicarà a la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports i a l'entitat de crèdit concedidora la conformitat a la concessió del préstec qualificat.

La denegació de la qualificació definitiva i la desqualificació dels habitatges per l'òrgan competent, es comunicarà al Ministeri de Foment i a l'entitat de crèdit corresponent, a l'efecte de reintegrament dels beneficis atorgats, incrementats en l'interés corresponent i modificació del contracte de préstec.

La revocació o anul·lació dels visats produirà els efectes citats en el paràgraf anterior, d'acord amb el que disposa l'article 47.8 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, aprovat per Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991.

Article 7. Pròrroga de la subsidiació

1. Sol·licitud

La pròrroga de la subsidiació del préstec qualificat se sol·licitarà pels beneficiaris en model normalitzat, dins del cinqué any de cada període de subsidiació, acompanyada de la documentació següent:

a) Original i fotocòpia per a la seua confrontació, del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal de la persona o persones sol·licitants.

b) Original i fotocòpia per a la seua confrontació, de la declaració o declaracions de la unitat familiar de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent als dos últims exercicis fiscals amb termini de presentació vençut, sense perjuí del que disposa l'article 12.2. de la present orde.

c) Certificat d'empadronament en l'habitatge objecte de les ajudes que acredite l'ocupació d'este en els últims cinc anys.

d) Certificat de l'entitat bancària concedidora del préstec subsidiat, en el qual s'especifique:

1r. Que el préstec no ha sigut cancel·lat.

2n. Que el titular del préstec és el sol·licitant de la pròrroga.

3r. Data de formalització del préstec, a l'efecte de començament de la subsidiació.

4t. Any del conveni i Reial Decret a què s'acull el préstec qualificat.

e) El rebut del pagament de l'impost de béns immobles de l'habitatge objecte de les ajudes corresponent als dos últims anys anteriors a la sol·licitud.

f) Declaració jurada sobre titularitat de béns immobles de la unitat familiar, model normalitzat 80.000.

2. Resolució de la pròrroga

Els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge resoldran la sol·licitud de la pròrroga d'acord amb el que establix la legislació de finançament aplicable a cada expedient i ho notificaran a l'interessat a l'efecte de la seua presentació davant de l'entitat de crèdit concedidora del préstec qualificat per a la renovació de la subsidiació d'este.

3. Obligació de les entitats de crèdit

Les entitats de crèdit, segons els convenis corresponents, hauran de notificar als beneficiaris del préstec qualificat, amb una antelació mínima de sis mesos, la data de caducitat dels períodes de subsidiació, i els indicarà expressament que han de sol·licitar davant dels servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge la corresponent pròrroga de subsidiació del préstec qualificat.

Article 8. Termini desestimatori per a la resolució de visat i finançament qualificat

Transcorreguts sis mesos des de la presentació de la sol·licitud de visat i finançament qualificat sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud per silenci administratiu, sense que això eximisca l'administració de l'obligació de dictar resolució expressa en el sentit que procedisca, en els termes establits en l'article 43.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 9. Procediment de llibertat de cessió

1. Els beneficiaris de finançament qualificat que desitgen cedir inter vivos, per qualsevol títol, l'habitatge objecte d'este, abans del transcurs del termini establit, haurà de sol·licitar la llibertat de cessió de l'habitatge, en imprés normalitzat, acompanyat de la documentació següent:

a) document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal de la persona o persones sol·licitants.

b) Còpia autoritzada i inscrita de l'escriptura pública de compravenda de l'habitatge.

c) Còpia autoritzada i inscrita de l'escriptura pública del préstec hipotecari, en cas de ser un número de protocol distint del de l'escriptura de compravenda.

d) Certificat expedit per l'entitat de crèdit en què va ser formalitzat el préstec qualificat, on conste:

1r. Data de formalització del préstec qualificat.

2n. Quantia de la subsidiació percebuda, per semestres naturals.

3r. Data de cancel·lació legal, o econòmica si no n'hi ha, del préstec qualificat.

En el supòsit de no haver obtingut préstec qualificat, s'aportarà declaració formal i nota simple del Registre de la Propietat acreditativa d'este punt.

4t. Si el préstec no està cancel·lat, haurà d'indicar que la subsidiació queda suspesa cautelarment per sol·licitud de la part interessada.

5é. Si el préstec no està cancel·lat i no es percep actualment subsidiació, haurà d'especificar la data des de la qual no es percep i circumstància justificativa de la dita situació.

6é. En el supòsit de no haver percebut subsidiació del préstec qualificat, el certificat farà referència expressa d'eixa circumstància.

e) En el supòsit de no haver obtingut préstec qualificat, s'aportarà declaració formal i nota simple del Registre de la Propietat acreditativa d'esta circumstància.

f) En el supòsit que la persona sol·licitant no siga el primer propietari de l'habitatge objecte de la sol·licitud de llibertat de cessió, haurà d'aportar nota simple registral del citat habitatge.

g) En el supòsit que s'hagen percebut subvencions personals i/o ajuda estatal directa a l'entrada, tant en la seua quantia bàsica com en la seua quantia especial, haurà d'aportar-se certificat bancari en el qual s'especifiquen les quantitats abonades per estos conceptes per part del Ministeri de Foment i/o la Generalitat Valenciana, així com la seua data d'abonament.

En el cas de no haver percebut quantitats en concepte de subvencions personals i/o ajuda estatal directa a l'entrada, el certificat bancari fa referència que no van existir els abonaments esmentats.

h) En el supòsit d'existir resolucions de concessió de subvencions personals i/o ajuda estatal directa a l'entrada, sense haver procedit al seu pagament, mitjançant la firma de l'imprés normalitzat de sol·licitud de llibertat de cessió la part beneficiària renuncia expressament al cobrament d'estes.

2. En el supòsit d'haver formalitzat préstec qualificat haurà de sol·licitar-se informe preceptiu, vinculant i determinant al Ministeri de Foment sobre la quantia de la subsidiació i/o ajuda estatal directa a l'entrada que haja sigut abonada, incrementada amb els interessos legals meritats des del moment de la seua percepció.

3. Una vegada obtingut el citat informe del Ministeri de Foment, i emplenada la totalitat de la documentació, es procedirà per part del Servici Territorial a l'emissió de la resolució de càlcul de la totalitat de les ajudes econòmiques percebudes del Ministeri de Foment i de la Generalitat Valenciana, incrementades amb els interessos legals meritats des del moment de la seua percepció.

4. Reintegrades les quanties assenyalades en l'apartat anterior, es procedirà per part del Servici Territorial corresponent a l'emissió de la resolució que autoritze la cessió de l'habitatge objecte de la sol·licitud de llibertat de cessió.

5. El termini per a emetre resolució en el procediment de llibertat de cessió serà de sis mesos, comptadors des de la sol·licitud d'esta, transcorreguts els quals sense que s'haja dictat resolució expressa, s'entendrà concedida la llibertat de cessió per silenci administratiu.

Capítol II

Habitatges de nova construcció de protecció pública

Secció primera

Adquisició d'habitatges mitjançant compravenda o adjudicació

Article 10. Sol·licitud de visat i finançament qualificat

1. Els promotors individuals per a ús propi sol·licitaran simultàniament la qualificació provisional i el finançament qualificat.

2. Durant l'execució de les obres, els adquirents i adjudicataris formularan la sol·licitud de finançament qualificat al mateix temps que la del visat de contracte, una vegada concedida la qualificació provisional de l'actuació i obtingut el préstec qualificat pel promotor.

3. Concedida la qualificació definitiva, la sol·licitud de finançament qualificat es presentarà simultàniament amb la documentació assenyalada en els articles 11, 12 i 13 de la present orde.

En tot cas, per a formalitzar la sol·licitud de visat i finançament qualificat no podran transcórrer més de sis mesos, comptadors des de la data de formalització de l'escriptura pública de compravenda o d'adjudicació.

Article 11. Documentació que s'ha d'aportar junt amb la sol·licitud de visat i finançament qualificat

1. La sol·licitud de visat i finançament qualificat en les actuacions d'habitatges de protecció publica es realitzarà junt amb la declaració corresponent en els models normalitzats que es determinen, i hauran de ser subscrits per la persona o persones sol·licitants, i s'acompanyarà de la documentació següent:

a) Original i fotocòpia per a la seua confrontació del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal de la persona o persones sol·licitants.

b) Original i fotocòpia per a la seua confrontació, de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques de l'últim exercici fiscal amb termini de presentació vençut, sense perjuí del que disposa l'article 12.2 de la present orde.

c) Declaració jurada sobre la titularitat de béns immobles de la unitat familiar, model normalitzat 80.000.

En el cas que apareguen rendiments de capital immobiliari s'hauran d'acreditar estos mitjançant la presentació del rebut del pagament de l'impost de béns immobles i còpia autoritzada de l'escriptura de propietat de l'habitatge, o, si és procedent, justificant d'haver transmés el citat habitatge i liquidat els corresponents impostos.

d) Contracte per quadruplicat, o original de l'escriptura i dues còpies per a la seua confrontació, que acredite la titularitat de l'habitatge, on conste de manera indubitada la identificació de l'habitatge, la superfície útil i preus de venda d'este, traster i garatges vinculats i annexos si és procedent, així com les clàusules obligatòries a les quals es referix l'article 15.1. de la present orde, i les previstes en l'article 8.3.2 i en l'article 14, apartats 1, 2, 3, 4 i 5 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

e) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, a més justificació del compliment de les seues obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

No obstant això, quan, dins del marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i altres administracions, i en la mesura que així s'establisca, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits per estes.

f) Certificat de l'entitat de crèdit acreditativa que el promotor ha obtingut el préstec qualificat.

En els supòsits de préstec directe a l'adquirent, la disposició del préstec qualificat s'acreditarà en el moment de sol·licitar el reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions.

No obstant això, per a obtenir el visat del contracte, haurà de fer-se menció en el contracte o escriptura que l'obtenció del citat préstec és obligació exclusiva de l'adquirent.

g) Si la sol·licitud es formula durant la construcció de l'habitatge, s'haurà d'aportar aval individualitzat que garantisca les quantitats entregades a compte, en les condicions que en cada cas s'assenyalen segons el tipus d'actuació.

h) Si es tracta de famílies nombroses hauran d'aportar original i còpia per a la seua confrontació del llibre de família i/o títol de família nombrosa, en els quals apareguen els membres que la formen. En el supòsit que existisquen en la unitat familiar persones amb minusvalidesa, s'aportarà certificat oficial expedit per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o òrgan competent de la comunitat autònoma, acreditatiu de la minusvalidesa i del grau d'esta.

i) Declaració jurada, en model normalitzat, que faça referència:

1r. A l'efecte del visat dels contractes, s'aportarà declaració jurada de no ser titular del ple domini o dret real d'ús o gaudi sobre algun altre habitatge de protecció pública, de protecció oficial, o que haja gaudit d'ajudes públiques per a l'accés a este, en la mateixa localitat.

2n. A fi de sol·licitar el finançament qualificat, a més:

a. Declaració jurada de no ser titular del ple domini o dret real d'ús o gaudi, sobre algun altre habitatge de protecció pública o pel qual s'hagen obtingut ajudes per a accedir a este, ni sobre un habitatge lliure en la mateixa localitat en què se situa l'habitatge objecte de l'actuació protegida, quan el valor de l'esmentat habitatge lliure, determinat d'acord amb la normativa sobre l'Impost sobre Transmissions Patrimonials excedisca del 40 per 100 del preu màxim de venda d'aquell, o del 60 per 100 en el cas de famílies nombroses.

b. Declaració jurada que no s'ha obtingut finançament qualificat a l'empara d'altres plans d'habitatge, durant els deu anys anteriors a la sol·licitud del visat i finançament qualificat, computats des de la resolució de visat i/o finançament qualificat de l'habitatge pel qual es van obtenir.

3r. Quan es tracte de primer accés, a més, declaració jurada de no haver sigut mai titular del ple domini d'un altre habitatge, o que, si ho és, no es disposa del dret d'ús o gaudi d'este, o que el valor de l'habitatge, determinat d'acord amb la normativa de l'impost sobre transmissions patrimonials, no excedisca del 25 per 100 del preu màxim total de venda de l'habitatge objecte de l'actuació protegida.

En el supòsit de no disposar de l'ús o gaudi de l'habitatge, s'haurà d'adjuntar la documentació que justifique la seua falta de disposició. Si esta falta de disposició es deu a la cessió de l'habitatge en arrendament a tercers, s'aportarà el contracte justificatiu que es tracta d'un arrendament acollit a la Llei 40/1964, d'11 de juny, d'Arrendaments Urbans, subjecte a pròrroga forçosa.

Si es tracta de persones separades judicialment, divorciades o amb nul·litat matrimonial, hauran d'aportar la sentència judicial i conveni regulador, o si és procedent, les mesures provisionals dictades a l'efecte, a fi de comprovar a quin cònjuge se li ha adjudicat la titularitat dels béns immobles i a quin d'ells se li atribuïx la guarda i custòdia dels fills.

No serà necessària la documentació assenyalada en el paràgraf anterior quan la separació s'haja produït per motius de violència domèstica, i sempre que tal fet quede prou acreditat a juí del Servici Territorial.

2. Documentació complementària que s'ha de presentar en el cas que l'habitatge sobre el qual se sol·licita el visat i el finançament qualificat es trobe en una zona en què els habitatges es destinen majoritàriament a segona residència.

Quan s'adquirisquen habitatges de protecció pública en zones en què el destí dels habitatges siga majoritàriament de segona residència, d'acord amb el que assenyala l'article 4 d'esta orde, haurà d'aportar-se la documentació següent:

a) Declaració jurada de no tenir habitatge en cap altra localitat.

b) Certificat acreditatiu que el sol·licitant o sol·licitants treballen en la localitat on se situa l'habitatge, o, si és procedent, estar inscrit en l'oficina d'ocupació d'eixe municipi.

c) En el supòsit de treballadors autònoms, acreditació del domicili fiscal o certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària referent a este punt.

d) En el cas que els sol·licitants tingueren fills al seu càrrec, justificació que estan escolaritzats en eixa localitat.

e) Certificat de vida laboral emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social i, si és procedent, estar donat d'alta en l'Impost d'Activitats Econòmiques.

f) Targeta sanitària o cartilla de la Seguretat Social que justifique la pertinença de la unitat familiar a l'àrea de salut de la zona en què estiga situat l'habitatge objecte de l'actuació protegida.

3. La presentació de la sol·licitud de visat i finançament qualificat regulat en este article implicarà l'autorització perquè la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge i els seus servicis territorials demanen de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o d'altres administracions i registres públics els informes o certificats necessaris per a la justificació de les circumstàncies requerides per a la concessió del visat i el finançament qualificat.

Article 12. Justificació de capital immobiliari i d'ingressos

1. A l'efecte de justificar el compliment dels requisits establits en els articles 4.3.a), 8.1.a), i 8.2.c), del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, per a accedir a un habitatge protegit s'haurà d'aportar declaració jurada sobre la titularitat de béns immobles, model normalitzat número 80.000, i en els casos que procedisca, la documentació que en este s'indica.

2. A l'efecte de justificació i còmput dels ingressos familiars ponderats, i mentre no es faça efectiu el conveni de col·laboració amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, s'haurà d'aportar el model normalitzat número 70.000, acompanyat de la documentació següent, segons la situació fiscal del sol·licitant:

a) Els contribuents obligats a presentar la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques hauran d'aportar la dita declaració.

b) Els contribuents no obligats a presentar declaració de l'Impost sobre la renda de les persones físiques que hagen presentat model de devolució davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, hauran d'aportar la corresponent notificació-liquidació de la citada Agència Estatal de l'Administració Tributària.

c) Els contribuents no obligats a presentar declaració de l'Impost sobre la renda de les persones físiques, i que no hagen presentat davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària el model de devolució, hauran d'aportar:

1r. Certificat de vida laboral emés per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

2n. Certificats d'ingressos de l'empresa o empreses en què haja constat d'alta durant l'exercici fiscal que s'ha de computar, així com les nòmines i contracte o contractes de treball corresponents a l'exercici esmentat.

3r. Certificats bancaris relatius als rendiments de capital mobiliari corresponents a l'exercici fiscal que s'ha de computar.

4t. En els casos que procedisca, certificat de pensions de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, així com certificat de l'Institut Nacional d'Ocupació o òrgan competent de la comunitat autònoma, en el supòsit de percebre prestacions per desocupació.

5é. Llibre de família i/o títol de família nombrosa.

6é. En el supòsit que existisquen en la unitat familiar persones amb minusvalidesa, s'aportarà certificat oficial expedit per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o òrgan competent de la comunitat autònoma, acreditatiu de la minusvalidesa i del grau d'esta.

7é. Si els interessats disposen d'este, s'aportarà certificat d'imputacions que emet l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

Article 13. Sol·licitud de reconeixement de les subvencions personals

1. Presentació de la sol·licitud

a) Els promotors individuals per a ús propi, una vegada obtinguda la qualificació definitiva.

Els adquirents i adjudicataris quan, concloses les obres i obtinguda la qualificació definitiva, hagen formalitzat l'escriptura de compravenda o adjudicació.

b) Termini per a presentar la sol·licitud

El termini màxim per a sol·licitar el reconeixement de les subvencions personals serà de dotze mesos des de la formalització de l'escriptura, o des de la qualificació definitiva en el supòsit de promotors individuals per a ús propi.

2. Documentació que s'ha d'aportar

L'interessat haurà de presentar instància segons model normalitzat, així com la documentació següent:

a) Original de la còpia autoritzada i inscrita de l'escriptura, i dues fotocòpies per a la seua confrontació, que acredite la titularitat de l'habitatge objecte de les ajudes, en què haurà de constar la seua inscripció en el Registre de la Propietat amb les clàusules obligatòries.

b) Certificat d'empadronament en l'habitatge objecte de les ajudes.

c) Dades bancàries en model normalitzat, per a l'ingrés de la subvenció.

d) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, a més justificació del compliment de les seues obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

No obstant això, quan, dins del marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'altres administracions, i en la mesura que així s'establisca, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits per estes.

e) Justificació d'haver formalitzat el préstec qualificat.

Article 14. Procediment de visat de contracte i resolució del finançament qualificat

Presentades la sol·licitud de visat de contracte i finançament qualificat, així com la documentació corresponent, els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge, prèvia comprovació dels requisits exigits per la legislació aplicable, procediran a dictar resolució de visat del contracte i, si procedix, de concessió de finançament qualificat.

1. Sol·licitud formulada durant el període de construcció dels habitatges

Visat el contracte, la resolució estimatòria del finançament qualificat podrà implicar la concessió de préstec qualificat, la subsidiació d'este, l'ajuda estatal directa a l'entrada en la seua quantia bàsica i/o en la seua quantia especial, així com la comunicació a títol merament informatiu del percentatge de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana que els poguera correspondre.

La sol·licitud i reconeixement de les subvencions personals a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana queda diferida al moment en què les obres estiguen concloses i s'haja obtingut la qualificació definitiva i la resolució estimatòria del finançament qualificat, sempre que es complisquen els requisits establits en la normativa per a la percepció de les citades subvencions personals.

2. Sol·licitud i reconeixement del finançament qualificat una vegada acabades les obres

Quan la sol·licitud es formule una vegada qualificats definitivament els habitatges, i amb l'adquisició de l'habitatge formalitzat en escriptura, esta haurà de presentar-se junt amb la documentació assenyalada en els articles 11, 12 i 13 d'esta orde.

La resolució de concessió de préstec qualificat, subsidiació d'este, ajuda estatal directa a l'entrada en la seua quantia bàsica i/o en la seua quantia especial, així com la resolució de reconeixement de les subvencions personals a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, es realitzaran simultàniament, si s'han complit els requisits establits per la normativa.

3. Reconeixement del compliment dels requisits per a la percepció de les subvencions quan no existisca cobertura pressupostària i posterior pagament d'estes.

Si en el moment de la concessió de les subvencions estiguera esgotada la consignació pressupostària destinada a estes, el Servici Territorial resoldrà sobre la sol·licitud formulada a l'efecte de reconéixer el compliment dels requisits exigits per la legislació vigent, i quedarà el seu pagament condicionat a l'existència de crèdit pressupostari que li done cobertura.

En este supòsit, quan tal cobertura existisca, no serà necessari tornar a aportar la documentació exigida i es procedirà a emetre la corresponent resolució de concessió i pagament per la Divisió d'Habitatge de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.

4. Obligació del reintegrament de les ajudes econòmiques percebudes

En les resolucions de concessió de préstec qualificat, subsidiació d'este, ajuda estatal directa a l'entrada en la seua quantia bàsica i/o en la seua quantia especial, així com en la resolució de reconeixement de les subvencions personals a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, s'advertirà de l'obligació del reintegrament d'estes, incrementades amb els interessos legals meritats des de la seua percepció, en el cas que l'habitatge per al qual s'han obtingut els esmentats beneficis es transmeta inter vivos, per qualsevol títol, en el termini de deu anys des de la formalització del préstec qualificat.

Article 15. Requisits dels contractes i escriptures

1. Clàusules d'inserció obligatòria

Els contractes d'adquisició d'habitatges de protecció pública contindran les clàusules d'inserció obligatòries establides en l'article 13 del Reial Decret 3.148/1978, Orde Ministerial de 26 de gener de 1979 i Reial Decret 2.569/1986.

2. Identificació de l'habitatge

En els contractes i escriptures es farà constar, de manera indubitada, la identificació de l'habitatge (tipus, superfície i situació en l'edifici) d'acord amb la qualificació provisional o definitiva, segons la fase de tramitació en què es trobe l'expedient, i, així mateix, constaran per separat els preus de venda i superfície de l'habitatge, garatge i/o traster vinculats, i/o annexos, si és procedent.

Quan en l'escriptura no consten per separat els preus i superfícies de l'habitatge, garatge, trasters i annexos, les parts contractants adjuntaran declaració subscrita pel venedor i el comprador on s'especificarà el citat desglossament, llevat que amb anterioritat s'haguera aportat en l'expedient el corresponent contracte privat amb inclusió de les especificacions assenyalades.

Article 16. Autorització de percepció de quantitats a compte

Quan l'adquisició de l'habitatge s'efectue en el període d'execució de les obres, amb caràcter previ serà necessari, mitjançant la sol·licitud pel promotor en model normalitzat, haver obtingut l'autorització del Servici Territorial d'Arquitectura i Habitatge per a percebre quantitats a compte, i s'aportarà per a això aval individualitzat o pòlissa d'assegurança en garantia d'estes, d'acord amb l'article 114 del Reglament d'Habitatges de Protecció Oficial, de 24 de juliol de 1968, i disposicions complementàries.

Article 17. Promocions individuals per a ús propi

En les promocions individuals per a ús propi s'aportarà, d'acord amb el que disposa l'article 10.1, junt amb la documentació requerida per a qualificar l'actuació, la corresponent a la sol·licitud de finançament qualificat, de forma que en el moment de l'expedició de la qualificació provisional, el Servici Territorial d'Arquitectura i Habitatge procedisca a la concessió de préstec qualificat, la subsidiació d'este, l'ajuda estatal directa a l'entrada en la seua quantia bàsica i/o en la seua quantia especial, així com la comunicació a títol merament informatiu del percentatge de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana que els poguera correspondre.

En la declaració d'obra nova, el promotor farà constar per separat el valor de l'edificació i el del sòl, valoració la suma de la qual servirà de base per a la determinació de les subvencions personals amb els límits establits per la normativa vigent. En el cas que estes valoracions no constaren, o constaren per separat, s'acreditaran mitjançant certificat de l'arquitecte director de les obres visat pel col·legi professional que corresponga d'acord amb el projecte d'execució final.

Secció segona

Habitatges de nova construcció subjectes a règims

de protecciópública amb destí a arrendament

Article 18. Sol·licitud del finançament qualificat

Els promotors d'habitatges per a arrendament, en qualsevol de les modalitats previstes en el capítol III del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sol·licitaran junt amb la qualificació provisional, el finançament qualificat, d'acord amb el que establix el citat capítol.

A l'efecte de la concessió del finançament qualificat, junt amb la sol·licitud de qualificació provisional s'adjuntarà la documentació següent:

1. Número o codi d'identificació fiscal.

2. Acreditació d'estar al corrent en les obligacions fiscals i de cotització a la Seguretat Social, mitjançant l'aportació dels certificats expedits pels òrgans competents. És aplicable en este supòsit el que disposa l'article 13.2.d de la present orde.

Article 19. Sol·licitud de visat de contractes d'arrendament i reconeixement, si és procedent, del compliment dels requisits per a la concessió de les subvencions

1. Presentació de la sol·licitud

El visat dels contractes d'arrendament i el reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions al promotor, quan procedisquen, se sol·licitaran una vegada obtinguda la qualificació definitiva, i es fraccionarà el reconeixement en funció del nombre d'habitatges efectivament arrendats.

2. Junt amb el model normalitzat de sol·licitud de visat dels contractes d'arrendament i, si és procedent, del reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions, s'aportarà la documentació següent:

A. A l'efecte del visat dels contractes d'arrendament:

a) Original i fotocòpia per a la seua confrontació del document nacional d'identitat de l'arrendatari o dels arrendataris.

b) Contractes d'arrendament en triple versió amb les clàusules obligatòries i realitzat en paper timbrat amb justificant del pagament de la fiança.

c) Original i fotocòpia per a la seua confrontació de la declaració de l'Impost sobre la renda de les persones físiques dels arrendataris. Per a la determinació dels ingressos familiars dels arrendataris serà aplicable el que disposa l'article 10 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

d) Declaració de l'arrendatari de no ser titular del ple domini o dret real d'ús o gaudi sobre algun altre habitatge de protecció pública, de protecció oficial, o que haja gaudit d'ajudes públiques per a l'accés a este, en la mateixa localitat.

e) Compromís de l'arrendatari de destinar l'habitatge a domicili habitual i permanent, i d'ocupar-lo en el termini de tres mesos des de l'entrega de claus.

B. A l'efecte de sol·licitar el reconeixement del compliment dels requisits per a la percepció de les subvencions per part del promotor:

a) Full en model normalitzat de dades bancàries.

b) Si la presentació de contractes d'arrendament es produïra en exercicis fiscals diferents a la sol·licitud inicial, cada vegada s'aportaran pel promotor les acreditacions d'estar al corrent de les obligacions fiscals i de cotització a la Seguretat Social. És aplicable en este supòsit el que disposa l'article 13.2.d de la present orde.

Article 20. Procediment de resolució del finançament qualificat i visat dels contractes d'arrendament

1. El Servici Territorial d'Arquitectura i Habitatge, una vegada formulades les sol·licituds i presentada la documentació establides en l'article 18 de la present orde, i després de la comprovació que es complixen els requisits exigits per la normativa aplicable, procedirà a concedir la qualificació provisional i a resoldre el reconeixement de la subsidiació del préstec qualificat.

2. Concloses les obres i obtinguda la qualificació definitiva, a mesura que els habitatges s'arrenden, i una vegada presentades les sol·licituds i documentació establides en l'article 18 de la present orde, els servicis territorials, si procedix d'acord amb la normativa, concediran el visat dels contractes i el reconeixement, si és procedent, del compliment dels requisits per a la percepció de les ajudes.

3. Reconeixement del compliment dels requisits per a la percepció de les subvencions quan no existisca cobertura pressupostària, i posterior pagament d'estes.

Si en el moment de la concessió de les subvencions estiguera esgotada la consignació pressupostària destinada a estes, el Servici Territorial resoldrà sobre la sol·licitud formulada a l'efecte de reconéixer el compliment dels requisits exigits per la legislació vigent, i quedarà el seu pagament condicionat a l'existència de crèdit pressupostari que li done cobertura.

En este supòsit, quan esta cobertura existisca, no serà necessari tornar a aportar la documentació exigida i es procedirà a emetre la corresponent resolució de concessió i pagament per la Divisió d'Habitatge de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.

Article 21. Allotjaments declarats protegits

1. El que disposa esta secció serà aplicable als supòsits prevists en els articles 30 i 31 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005.

2. El preu de renda per metre quadrat útil que procedisca, s'aplicarà no únicament sobre la superfície útil de l'habitatge, sinó també sobre la corresponent als servicis comuns a què es referix l'article 30.1.b del Decret 92/2002. No obstant això, i a l'efecte del càlcul de la renda, no serà necessari aplicar el límit del 20 per cent establit pel dit article, sinó que podrà computar-se la superfície real d'aquells si excedira de tal percentatge.

Capítol III

Adquisició d'habitatges existents

Article 22. Sol·licitud de visat i finançament qualificat

1. Presentació de la sol·licitud

La sol·licitud de visat i finançament qualificat haurà de presentar-se en el termini de quatre mesos des de la data de realització del contracte de compra o opció de compra, o des de la data de l'escriptura pública de compravenda.

2. El termini per a la presentació en les entitats de crèdit de les resolucions de visat i finançament qualificat serà de sis mesos, comptadors des de la data de la seua notificació a l'interessat.

A estos efectes, l'entitat de crèdit haurà de proporcionar a l'interessat justificant en què conste la recepció de la resolució en el citat termini.

Article 23. Documentació que s'ha d'aportar

1. La sol·licitud de visat i finançament qualificat en les adquisicions d'habitatges existents es realitzarà junt amb les declaracions jurades corresponents en els models normalitzats que es determinen, i que hauran de ser subscrits per la persona o persones sol·licitants, i s'acompanyarà de la documentació següent:

a) Original i fotocòpia per a la seua confrontació, del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal de la persona o persones sol·licitants.

b) Original i fotocòpia per a la seua confrontació, de la declaració de l'Impost sobre la renda de les persones físiques de l'últim exercici fiscal vençut, sense perjuí del que disposa l'article 12.2 de la present orde.

c) Declaració jurada sobre titularitat de béns immobles de la unitat familiar, model 80.000.

En el cas que apareguen rendiments de capital immobiliari s'hauran d'acreditar estos mitjançant la presentació del rebut del pagament de l'Impost de Béns Immobles i còpia autoritzada de l'escriptura de propietat de l'habitatge, o, si és procedent, justificant d'haver transmés el citat habitatge i liquidat els corresponents impostos

d) Contracte de compra o opció de compra en dos exemplars, o còpia simple de l'escriptura i dues còpies per a la seu confrontació, que acredite la titularitat de l'habitatge, on conste de manera indubitada la identificació de l'habitatge i, per separat, la superfície útil i preus de venda d'este, traster i garatges vinculats i annexos si és procedent, així com les clàusules obligatòries a les quals es referixen l'article 14, apartats 1, 2 i 3, i l'article 8.3.2 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

e) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, a més justificació del compliment de les seues obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

No obstant això, quan, dins del marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'altres administracions, i en la mesura que així s'establisca, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits per estes.

f) Acreditació de la superfície útil de l'habitatge. S'aportarà la fotocòpia confrontada de la còpia autoritzada i inscrita de l'escriptura del venedor i, en el cas que no figure la superfície útil, esta s'acreditarà per un certificat expedit per tècnic competent i visada pel col·legi oficial corresponent.

g) Llibre de família i/o títol de família nombrosa. En el supòsit que existisquen en la unitat familiar persones amb minusvalidesa, s'aportarà certificat oficial expedit per l'Institut Nacional de la Seguretat Social o òrgan competent de la comunitat autònoma, acreditatiu de la minusvalidesa i del grau d'esta.

h) Quan es tracte d'habitatges protegits que s'hagen destinat a arrendament durant cinc anys, d'acord amb el que disposa l'article 5.1.b, del Decret 92/2002, els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge constataran que han transcorregut, d'una banda, els cinc anys des de la qualificació definitiva, i per un altre el període d'obligatori destinat a arrendament, d'acord amb la normativa per la qual es va regir el finançament qualificat.

i) Acreditació de l'antiguitat de dos anys per als habitatges de nova construcció a què es referix l'article 5.1.d, del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

En este cas haurà d'aportar-se certificat de final d'obra expedit per tècnic competent i visat pel corresponent col·legi professional, a fi d'acreditar l'antiguitat de l'habitatge.

j) En els supòsits d'habitatges lliures resultants de les actuacions de rehabilitació d'edificis complets als quals es referix l'article 23.d, del Reial Decret 1/2002, d'11 de gener, i l'article 5.1.e, del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, haurà d'aportar-se fotocòpia de la qualificació definitiva de l'expedient de rehabilitació de l'edifici.

k) Quan la sol·licitud es formalitze adjuntant contracte privat de compra o opció de compra, s'haurà d'aportar l'escriptura de propietat de l'habitatge de la part venedora.

l) Declaració jurada, en model normalitzat, que farà referència als punts següents:

1r. Declaració jurada de no ser titular del ple domini o dret real d'ús o gaudi, sobre algun altre habitatge de protecció pública o pel qual s'hagen obtingut ajudes per a accedir a este, ni sobre un habitatge lliure en la mateixa localitat en què se situa l'habitatge objecte de l'actuació protegida, quan el valor de l'esmentat habitatge lliure, determinat d'acord amb la normativa sobre de l'impost sobre transmissions patrimonials excedisca del 40 per 100 del preu màxim de venda d'aquell, o del 60 per 100 en el cas de famílies nombroses.

2n. Declaració jurada que no s'ha obtingut finançament qualificat a l'empara d'altres plans d'habitatge, durant els deu anys anteriors a la sol·licitud del visat i finançament qualificat, computats des de la resolució de visat i/o finançament qualificat de l'habitatge pel qual es van obtenir.

3r. Quan es tracte de primer accés, a més, declaració jurada de no haver sigut mai titular el ple domini d'un habitatge, tant de protecció oficial, com de protecció pública o lliure, o que, si ho és, no disposen del dret d'ús o gaudi d'este, o que el valor de l'habitatge, determinat d'acord amb la normativa de l'impost sobre transmissions patrimonials, no excedix del 25 per 100 del preu màxim total de venda de l'habitatge objecte de l'actuació protegida.

En el supòsit de no disposar de l'ús o gaudi de l'habitatge, s'haurà d'adjuntar documentació que justifique la seua falta de disposició. Si esta falta de disposició es deu a la cessió de l'habitatge en arrendament a tercers, s'aportarà el contracte justificatiu que es tracta d'un arrendament acollit a la Llei 40/1964, d'11 de juny, d'Arrendaments Urbans, subjecte a pròrroga forçosa.

Si es tracta de persones separades judicialment, divorciades o amb nul·litat matrimonial, hauran d'aportar la sentència judicial i conveni regulador, o, si és procedent, les mesures provisionals dictades a l'efecte, a fi de comprovar a quin cònjuge se li ha adjudicat la titularitat dels béns immobles i a quin d'ells se li atribuïx la guarda i custòdia dels fills.

No serà necessària la documentació assenyalada en el paràgraf anterior quan la separació s'haja produït per motius de violència domèstica, i sempre que tal fet quede prou acreditat a juí del Servici Territorial.

4t. Declaració que l'habitatge reunix les condicions d'habitabilitat segons les Normes d'Habitabilitat i Disseny de 1991 (HD91).

2. La presentació de la sol·licitud regulada en este article implicarà l'autorització perquè la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge o els seus servicis territorials demanen de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o d'altres administracions i registres públics els informes o certificats necessaris a fi de la justificació dels aspectes requerits per a la concessió de les ajudes.

Article 24. Sol·licitud del reconeixement de les subvencions personals

1. Presentació de la sol·licitud

La sol·licitud del reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions podrà presentar-se una vegada escripturat l'habitatge i inscrit a nom dels seus titulars i obtingut el préstec qualificat.

2. Termini per a presentar la sol·licitud

El termini màxim per a sol·licitar el reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions serà de dotze mesos, comptadors des de la notificació de la resolució de visat i finançament qualificat, amb l'acreditació de la disposició del préstec qualificat.

Transcorregut el citat termini sense que s'haja sol·licitat el reconeixement de les subvencions, amb l'acreditació de la disposició del préstec qualificat i el compliment dels altres requisits establits per la normativa, l'òrgan competent procedirà a denegar les sol·licituds de subvencions personals a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana.

3. Documentació que cal aportar

L'interessat haurà de presentar instància segons model normalitzat, acompanyada de la següent documentació:

a) Original de la còpia autoritzada i inscrita de l'escriptura d'adquisició de l'habitatge objecte de les ajudes, i dues fotocòpies per a la seua confrontació, en la qual haurà de constar la seua inscripció en el Registre de la Propietat, en la qual consten les clàusules obligatòries.

b) Certificat d'empadronament en l'habitatge objecte de les ajudes.

c) Dades bancàries en model normalitzat, per a l'ingrés de la subvenció.

d) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, a més, justificació del compliment de les seues obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

No obstant això, quan, dins del marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'altres administracions, i en la mesura que així s'establisca, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits per estes.

e) Justificació d'haver formalitzat el préstec qualificat.

f) Cèdula d'habitabilitat o, si no n'hi ha, rebuts de subministraments dels servicis d'aigua i energia elèctrica corresponents al trimestre immediatament anterior a la presentació d'esta documentació.

Article 25. Procediment de visat de contracte i resolució de finançament qualificat

1. Presentada la sol·licitud de visat de contracte i finançament qualificat, els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge, després de la comprovació dels requisits exigits per la legislació aplicable, procediran a emetre resolució de visat del contracte i del finançament qualificat, que podrà implicar la concessió de préstec qualificat, la subsidiació d'este, l'ajuda estatal directa a l'entrada en la seua quantia bàsica i/o en la seua quantia especial, així com la comunicació a títol merament informatiu del percentatge de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana que els poguera correspondre.

La sol·licitud i reconeixement de les subvencions personals a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana queda diferida al moment que s'haja obtingut la resolució estimatòria del finançament qualificat, sempre que es complisquen els requisits establits en la normativa per a la percepció de les citades subvencions personals.

Una vegada escripturat l'habitatge i aportada la documentació establida en l'article 24 de la present orde, el Servici Territorial resoldrà el reconeixement de les subvencions personals.

2. Reconeixement del compliment dels requisits per a la percepció de les subvencions quan no existisca cobertura pressupostària, i posterior pagament d'estes.

Si en el moment de la concessió de les subvencions estiguera esgotada la consignació pressupostària destinada a estes, el Servici Territorial resoldrà sobre la sol·licitud formulada a l'efecte de reconéixer el compliment dels requisits exigits per la legislació vigent, i quedarà condicionat el seu pagament a l'existència de crèdit pressupostari que li done cobertura.

En este supòsit, quan esta cobertura existisca, no serà necessari tornar a aportar la documentació exigida i es procedirà a emetre la corresponent resolució de concessió i pagament per la Divisió d'Habitatge de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.

3. Obligació del reintegrament de les ajudes econòmiques percebudes

En les resolucions de concessió de préstec qualificat, subsidiació d'este, ajuda estatal directa a l'entrada en la seua quantia bàsica i/o en la seua quantia especial, així com en la resolució de reconeixement de les subvencions personals a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, s'advertirà de l'obligació del reintegrament d'estes, incrementades amb els interessos legals meritats des de la seua percepció, en el cas que l'habitatge per al qual s'han obtingut els dits beneficis es transmeta inter vivos, per qualsevol títol, en el termini de deu anys des de la formalització del préstec qualificat.

Capítol IV

Rehabilitació

Secció primera

Qualificació de les actuacions

Article 26. Inici de l'expedient

L'inici de l'expedient s'efectuarà a instàncies de l'interessat mitjançant la sol·licitud en model normalitzat de la qualificació provisional de rehabilitació, junt amb la documentació que es determina, i haurà de ser simultània amb la sol·licitud d'ajudes.

La qualificació de rehabilitació possibilitarà als promotors de les actuacions de rehabilitació l'obtenció dels beneficis regulats pel Reial Decret 1/2002, d'11 de gener, i pel Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, i qualssevol altres que tinguen per objecte el finançament de les actuacions de rehabilitació.

Article 27. Sol·licitud de la qualificació provisional

1. Sol·licitud de la qualificació provisional i documentació

Junt amb la sol·licitud en model normalitzat s'haurà d'adjuntar la següent documentació:

a) Original i fotocòpia, per a la seua confrontació, del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal dels sol·licitants.

b) Si és procedent, documentació acreditativa de la representació que tinga el sol·licitant.

c) Acreditació de la titularitat de l'edifici o habitatge, mitjançant original i fotocòpia per a la seua confrontació, de l'escriptura pública de propietat de l'edifici o habitatges objecte de l'actuació. Esta es podrà substituir per nota simple del Registre de la Propietat, i acreditació de la quota de participació dels copropietaris.

d) Contracte de les obres firmat pel promotor i el contractista desglossat per unitats d'obra, mesuraments, preus unitaris, IVA desglossat i codi d'identificació fiscal del contractista.

e) Quan procedisca, projecte d'execució degudament visat pel col·legi professional corresponent.

f) Llicència municipal d'obres o justificant de la seua sol·licitud.

g) Fotografia de les façanes de l'edifici i de les parts objecte de la rehabilitació.

h) Acreditació suficient de l'antiguitat de l'edifici, si no figurara en la restant documentació.

i) Memòria, que continga, almenys:

1r. Descripció de les obres.

2n. Número, identificació, titulars i superfície útil dels habitatges, locals, garatges i annexos que componen l'immoble.

3r. En cas de rehabilitar l'habitatge o edifici unifamiliar, croquis tancat de l'estat inicial i final quan no s'aportara projecte arquitectònic.

j) Justificant d'haver pagat les taxes d'habitatge.

k) Si l'edifici està catalogat o protegit, certificat municipal que acredite esta circumstància.

l) La que específicament s'assenyala segons on es realitze la rehabilitació. En cas de comunitats de propietaris, a més, original i fotocòpia per a la seua confrontació de:

m) Acta de la comunitat acreditativa de la legitimitat jurídica del seu representant.

n) Acta en què figure l'acord de la comunitat per a la realització de les obres.

En el cas d'edificis en règim de propietat horitzontal constituïts per diversos accessos amb nuclis de comunicació vertical independents entre si i es pretenga portar a terme les actuacions previstes en l'article 38.1, últim paràgraf, del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, de forma independent, es presentarà l'autorització de la resta de la comunitat de propietaris per a realitzar les obres.

En el cas que les obres siguen promogudes per l'arrendatari, a més:

ñ) Autorització de l'arrendador per a realitzar les obres.

o) Original i fotocòpia, per a la seua confrontació, del contracte d'arrendament.

p) Document que acredite l'ocupació de l'habitatge com a domicili habitual durant els dos últims anys.

En el cas que l'actuació tinga per objecte la supressió de barreres arquitectòniques en l'habitatge, a més:

q) Acreditació de la condició de minusvàlid. En el cas que l'actuació tinga per objecte l'ampliació de l'habitatge per a famílies nombroses, a més:

r) Llibre de família i/o títol de família nombrosa.

2. Sol·licitud de la qualificació provisional a fi de portar a terme les actuacions que establix la secció onze del capítol cinqué del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, i són promogudes directament per l'administració pública.

La sol·licitud podrà realitzar-se mitjançant el model normalitzat o bé mitjançant ofici presentat per l'administració corresponent o l'ens gestor designat per esta.

Junt amb la sol·licitud, a més de la documentació especificada en els punts b), c), d), e), f), g), h), i) i j) de l'apartat anterior, s'haurà de presentar l'acord pel qual l'administració corresponent assumix convertir-se en promotora.

Article 28. Informe de coherència

Prèviament a la concessió o denegació de la qualificació provisional, l'òrgan competent haurà de comprovar la documentació remesa, i efectuarà visita d'inspecció a l'immoble objecte de la rehabilitació sol·licitada després del qual emetrà informe sobre el compliment de les condicions establides en els articles 42 i 43 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

Article 29. Qualificació provisional

1. Dades de la qualificació

La qualificació provisional contindrà les dades que corresponguen determinades per la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge i que faran referència, com a mínim, al tipus d'expedient i als seus beneficiaris.

2. Silenci positiu

Transcorreguts dos mesos des de la presentació de la sol·licitud sense que s'haguera dictat i notificat resolució, es considerarà concedida la qualificació provisional de rehabilitació.

Article 30. Termini d'execució de les actuacions de rehabilitació

1. Termini d'execució de les obres

Els promotors de les actuacions de rehabilitació disposaran d'un termini de 30 mesos a partir de l'obtenció de la qualificació provisional per a finalitzar les obres i presentar la sol·licitud de la qualificació definitiva.

2. Pròrroga del termini d'execució de les obres

El període d'execució podrà prorrogar-se per l'òrgan competent, a instància del promotor, mediant justa causa, i fins a un màxim de la meitat del termini establit en el punt anterior. En àrees de rehabilitació integrada concertada es podran prorrogar els terminis d'execució discrecionalment, prèvia sol·licitud de l'interessat en la qual es fonamente el motiu de la pròrroga.

Article 31. Sol·licitud de la qualificació definitiva i documentació

Finalitzada l'execució de les actuacions de rehabilitació, el promotor d'estes haurà de sol·licitar la qualificació definitiva en model normalitzat, o mitjançant ofici en cas de tractar-se d'un promotor públic, on farà constar la data d'acabament de les obres, i s'acompanyarà de la documentació següent:

1. Llicència d'obres concedida, si no haguera sigut aportada amb anterioritat.

2. Documentació acreditativa del cost de l'actuació: factures, despeses de gestió fins a un màxim del 4 per cent del pressupost protegit en els casos prevists en els articles 66 i 67 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, i altres justificants de les despeses, que formen la totalitat del pressupost protegit.

3. En el cas que l'obra s'haguera realitzat sota direcció facultativa, certificat final d'obra, i certificat d'obra executada si és procedent.

Article 32. Inspecció tècnica definitiva

Després de la presentació de la sol·licitud de la qualificació definitiva, l'òrgan competent realitzarà visita d'inspecció i emetrà informe tècnic sobre l'adequació de les obres realitzades a la documentació presentada.

Article 33. Qualificació definitiva

En la cèdula de qualificació definitiva, a més dels punts continguts en la qualificació provisional, haurà de figurar el pressupost protegit amb caràcter definitiu que servirà de base per al càlcul de les subvencions, sense perjuí del que establix la qualificació provisional.

L'òrgan competent haurà d'expedir la qualificació definitiva abans dels tres mesos des de la data de la seua sol·licitud, i es considerarà desestimada en cas de no resoldre's i notificar-se en el termini esmentat.

La concessió de la qualificació definitiva serà prèvia, si és procedent, a l'entrega de l'obra per part de l'ens gestor a l'administració pública promotora.

Secció segona

Del finançament qualificat

Article 34. Sol·licitud del finançament qualificat

1. Documentació per a formalitzar la sol·licitud d'ajudes

Es realitzarà simultàniament a la sol·licitud de la qualificació provisional de rehabilitació, mitjançant model normalitzat subscrit pel sol·licitant o pels sol·licitants, o mitjançant ofici en cas de tractar-se d'un promotor públic.

A la documentació aportada per a la qualificació provisional caldrà adjuntar la següent:

a) Original i fotocòpia, per a la seu confrontació, del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal de les persones sol·licitants.

b) Original i fotocòpia per a la seua confrontació, de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques de l'últim exercici fiscal vençut, sense perjuí del que establix l'article 12.2 d'esta orde. En el cas que apareguen en esta rendiments de capital immobiliari s'haurà d'acreditar la naturalesa d'esta tributació, a l'efecte de justificar la no-titularitat de ple domini o dret real d'ús o gaudi sobre un altre habitatge, mitjançant l'aportació de l'últim rebut de l'impost de béns immobles o, si és procedent, justificant d'haver transmés l'habitatge esmentat.

Esta acreditació no serà exigible en els supòsits que s'establixen en l'article 47 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

c) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, a més justificació del compliment de les seues obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

No obstant això, quan, dins del marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'altres administracions, i en la mesura que així s'establisca, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits per estes.

En el cas de comunitats de propietaris, als quals corresponguen ajudes en què no siga determinant l'acreditació d'ingressos, s'haurà de presentar igualment per a poder percebre les subvencions, el citat certificat de l'Agència Tributària si així li correspon a la comunitat o, si és procedent, els certificats de cada un dels copropietaris, i acreditar en cas de faltar el citat certificat per part d'algun d'ells, la impossibilitat manifesta d'obtenir-lo, reflectida en l'acta corresponent per part de la comunitat.

d) Declaració jurada en model normalitzat, degudament subscrita pels sol·licitants, que serà exigible per a totes les actuacions de rehabilitació amb destí a ús propi, excepte els supòsits prevists en l'article 47 del citat Decret 92/2002, i farà referència als punts següents:

1r. Declaració jurada de no ser titular del ple domini o dret real d'ús o gaudi sobre algun altre habitatge de protecció pública, de protecció oficial, o pel qual s'hagen obtingut ajudes per a accedir a este ni, en qualsevol cas, sobre un habitatge lliure en la mateixa localitat en què se situa l'habitatge objecte de l'actuació protegida, quan el valor de l'esmentat habitatge lliure, determinat d'acord a la normativa de l'impost de transmissions patrimonials, excedisca del 40% del preu màxim total d'aquell o del 60% en el cas de famílies nombroses.

2n. Compromís de destinar l'habitatge a domicili habitual i permanent en el termini que s'establisca per la legislació vigent.

3r. Compromís que l'adquirent no transmetrà inter vivos per cap títol l'habitatge objecte de les ajudes, en el termini de deu anys des de la data de la qualificació definitiva de l'expedient de rehabilitació sense reintegrar la totalitat de les ajudes rebudes incrementades amb els interessos legals des del moment de la seua percepció, excepte que es tracte exclusivament de la rehabilitació de façanes i cobertes en àrees de rehabilitació.

En el cas de rehabilitació dels elements comuns d'un edifici, este compromís no serà exigible quan el pressupost protegit no excedisca de 4.000 euros per habitatge.

En els casos de primer accés a l'habitatge per a la seua immediata rehabilitació, a més:

4t. Declaració jurada de no haver sigut mai titular del ple domini d'un altre habitatge, tant de protecció oficial com de protecció pública o lliure, o que, si ho és, no es disposa del dret real d'ús o gaudi d'este. En este supòsit haurà d'adjuntar-se la documentació que justifique la falta de disposició.

Si la falta d'ús o gaudi es deu a la cessió de l'habitatge en arrendament a tercers, s'aportarà original i fotocòpia per a la seua confrontació del contracte justificatiu que es tracta d'un arrendament acollit a la Llei 40/1964, d'11 de juny, d'Arrendaments Urbans, subjecte a pròrroga forçosa.

Si es tracta de persones separades judicialment, divorciades o amb nul·litat matrimonial, hauran d'aportar la sentència judicial i conveni regulador, o si és procedent, les mesures provisionals dictades a l'efecte, a fi de comprovar a quin cònjuge se li ha adjudicat la titularitat dels béns immobles, i a quin d'ells se li atribuïx la guarda i custòdia dels fills.

No serà necessària la documentació assenyalada en el paràgraf anterior quan la separació s'haja produït per motius de violència domèstica, i sempre que tal fet quede prou acreditat a juí del Servici Territorial.

e) En el cas que l'habitatge estiguera cedit en arrendament subjecte a pròrroga forçosa o fóra adquirit pel seu arrendatari, s'aportarà original i fotocòpia per a la seua confrontació del contracte justificatiu que es tracta d'un arrendament acollit a la Llei 40/1964, d'11 de juny, d'Arrendaments Urbans, subjecte a pròrroga forçosa.

f) En els supòsits que l'administració pública intervinga com a promotor subsidiari de les actuacions, acreditarà el compliment dels requisits previs per a l'obtenció de finançament qualificat mitjançant l'aportació de la memòria-programa i informe socioeconòmic, si és procedent, o justificació individualitzada d'ingressos dels usuaris d'acord amb el punt b) anterior, tal com s'especifica en l'article 66 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

En l'ofici de sol·licitud es farà constar, si procedix, la condició de perceptor no beneficiari de les ajudes econòmiques de l'ens gestor de les actuacions, així com l'abonament fraccionat o no de les ajudes segons s'indique en la resolució del director general presentada en la sol·licitud de qualificació provisional.

2. La presentació de la sol·licitud regulada en este article, acompanyada de la documentació corresponent, implicarà l'autorització perquè la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, o els seus servicis territorials, demanen de l'Agència Tributària o d'altres administracions i registres públics els informes o certificats necessaris per a la justificació dels aspectes requerits per a la concessió de les ajudes.

Article 35. Sol·licitud del reconeixement de les subvencions

Simultàniament a la sol·licitud de la qualificació definitiva, s'aportarà sol·licitud de reconeixement de subvencions en model normalitzat junt amb la documentació següent:

1. Dades bancàries en model normalitzat, per a l'ingrés de la subvenció. En el cas de comunitats de propietaris, per a facilitar la percepció de les ajudes no personalitzades que pogueren correspondre, es podrà facultar el president perquè en el seu nom i mitjançant acord unànime de la comunitat s'indiquen les dades bancàries on ha d'efectuar-se l'ingrés de les subvencions, circumstància que s'acreditarà mitjançant la corresponent acta de la comunitat.

2. Certificat d'empadronament en l'habitatge objecte del finançament qualificat, en els casos en què siga condició per a accedir a este destinar l'habitatge a domicili habitual i permanent.

3. Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària d'estar, tots els membres de la unitat familiar, al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, a més, justificació del compliment de les seues obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

No obstant això, quan dins del marc de col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i d'altres administracions, i en la mesura que així s'establisca, l'òrgan competent puga disposar de la informació tributària o econòmica legalment exigible, no es requerirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits per estes.

En el cas de comunitats de propietaris, als quals corresponguen ajudes en què no siga determinant l'acreditació d'ingressos, s'haurà de presentar igualment per a poder percebre les subvencions, el citat certificat de l'Agència Tributària si així li correspon a la comunitat o, si és procedent, els certificats de cada un dels copropietaris, i acreditar en cas de faltar el citat certificat per part d'algun d'ells, la impossibilitat manifesta d'obtenir-lo, reflectida en l'acta corresponent per part de la comunitat.

4. Declaració d'haver obtingut o no préstec qualificat, a fi de verificar la seua subsidiació, i s'haurà d'aportar en el primer cas l'escriptura de formalització d'este o un rebut d'amortització.

Article 36. Ordenació del procediment de resolució del finançament qualificat

1. Resolució per la qual es determinen les condicions del préstec qualificat

Una vegada concedida la qualificació provisional, l'òrgan competent dictarà resolució per la qual es determinaran les condicions del préstec, i es comunicarà, a títol informatiu, les subvencions que corresponguen.

A l'efecte d'esta resolució i de l'obtenció del préstec qualificat, el pressupost protegit serà l'establit amb caràcter provisional en la qualificació.

El préstec haurà de formalitzar-se, si és procedent, davant de les entitats de crèdit amb anterioritat a la qualificació definitiva, aspecte este que haurà d'advertir-se en la citada resolució.

2. Resolució de reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions

a) La resolució de reconeixement dels requisits per a la percepció de les subvencions que corresponguen es farà una vegada que les actuacions hagen obtingut la qualificació definitiva, sense perjuí dels supòsits prevists en els paràgrafs següents.

En els supòsits en què procedisca el pagament fraccionat de la subvenció establits en els articles 58.5, 62.3 i 64.3 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, les resolucions de concessió de les subvencions es dictaran per la Divisió d'Habitatge una vegada obtinguda la qualificació provisional, després de l'acreditació en l'expedient de l'existència de crèdit adequat i suficient per a finançar-les.

La resolució corresponent a cada pagament fraccionat es lliurarà periòdicament en funció del ritme de les obres, després del certificat del director tècnic d'estes.

El pagament final es lliurarà després de la qualificació definitiva de l'actuació.

b) Reconeixement del compliment dels requisits per a la percepció de les subvencions quan no existisca cobertura pressupostària, i posterior pagament d'estes.

Si en el moment de la concessió de les subvencions estiguera esgotada la consignació pressupostària destinada a estes, el servici territorial resoldrà sobre la sol·licitud formulada a l'efecte de reconéixer el compliment dels requisits exigits per la legislació vigent, i quedarà condicionat el seu pagament a l'existència de crèdit pressupostari que els done cobertura.

En este supòsit, quan esta cobertura existisca, no serà necessari tornar a aportar la documentació exigida i es procedirà a emetre la corresponent resolució de concessió i pagament per la Divisió d'Habitatge de la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.

Article 37. Sol·licitud de préstec davant de l'entitat de crèdit

Les sol·licituds dels préstecs qualificats, amb subsidiació o sense, es formularan directament davant de les entitats financeres, amb anterioritat a la sol·licitud de la qualificació definitiva.

Cada sol·licitud anirà acompanyada de la qualificació provisional de rehabilitació, junt amb la resolució per la qual es determinen les condicions del préstec.

Article 38. Ampliació del pressupost protegit

Quan el pressupost protegit aprovat en la qualificació provisional de rehabilitació no arribe als límits pressupostaris que establix l'article 45 del Decret 92/2002, l'interessat podrà demanar, per una sola vegada i amb anterioritat a la sol·licitud de la qualificació definitiva, la seua ampliació fins a una quantia que no excedisca dels citats límits. Esta petició serà motivada i haurà d'acreditar-se el seu cost mitjançant factures i altres justificants.

El Servici Territorial o oficina gestora corresponent adaptarà el nou pressupost protegit que servirà de base de càlcul per a les subvencions, i no podrà, en el dit cas, ampliar-se la quantia del préstec que haguera sigut concedit.

Secció tercera

Declaració d'àrees de rehabilitació

Article 39. Sol·licitud per a la declaració d'àrees de rehabilitació

1. Tant per a la creació de noves àrees com per a prorrogar les ja existents serà necessari sol·licitar la declaració d'estes.

Per a això es presentarà escrit de sol·licitud firmat per l'alcalde de l'ajuntament respectiu dirigit al conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, en el qual conste el tipus d'àrea a què desitgen acollir-se i, segons corresponga, la documentació especificada en els articles d'esta secció.

A més anirà acompanyada de certificat expedit en forma legal pel secretari municipal de l'acord del ple de l'ajuntament pel qual s'aprova la sol·licitud i documentació corresponent, així com, si és procedent, de l'autorització conferida a l'alcalde perquè puga acceptar en nom d'aquell la resolució que es dicte. Esta haurà d'anar diligenciada d'aprovació per l'òrgan esmentat per part del citat funcionari.

2. S'exceptuen del punt anterior les àrees de rehabilitació en entorn de monuments i els conjunts històrics declarats bé d'interés cultural que disposen de pla especial de protecció o pla de reforma interior, que tindran la consideració d'àrea de rehabilitació en centre històric.

Este tipus d'àrees adquirixen automàticament tal consideració si durant el període 2002-2005 complixen els requisits establits en el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, declaració de bé d'interés cultural i/o aprovació del planejament de protecció adequat, i es reconeix esta circumstància mitjançant resolució del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.

Article 40. Documentació que s'ha d'aportar per a la declaració d'àrees de rehabilitació en centres històrics de municipis de menys de 2.000 habitants

1. Memòria

a) Descripció de l'àrea i problemàtica que es pretén resoldre.

b) Evolució i estructura urbana de la població.

c) Objectius i actuacions que cal realitzar.

d) Antecedents d'actuacions de rehabilitació urbana.

e) Tipus de planejament urbanístic, data d'aprovació i adequació a les actuacions que es pretenguen realitzar.

f) Tipus de mesures específiques adoptades per a incentivar i ordenar la rehabilitació: ordenances reguladores, ajudes municipals en concepte de subvencions, bonificacions en els impostos (impost de béns immobles, impost de construccions...), bonificacions de les taxes de llicència d'obres, ocupació de vials, etc.

g) Grandària de l'àrea proposada respecte del nucli urbà del municipi.

h) Equipaments, infraestructures i servicis.

2. Documentació gràfica

Delimitació de l'àrea i la seua relació amb el nucli urbà: escala mínima 1:2000.

Article 41. Documentació que cal aportar per a la declaració d'àrees de rehabilitació en centres històrics

1. Memòria informativa

a) Si és procedent, data de la declaració o incoació del conjunt històric com a bé d'interés cultural.

b) Descripció dels aspectes d'interés històric, urbanístics, arquitectònics o ambientals, i de la problemàtica que es pretén resoldre.

c) Objectius i actuacions que cal realitzar.

d) Antecedents d'actuacions de rehabilitació.

e) Equipaments, infraestructures i servicis.

f) Evolució i estructura urbana de la població.

2. Memòria justificativa

a) Conveniència i oportunitat de l'àrea proposada.

b) Grandària de l'àrea proposada respecte del nucli urbà del municipi.

c) Població afectada en relació amb la total del nucli urbà.

d) Característiques socioeconòmiques de la població afectada.

e) Característiques de l'estat de l'edificació en l'àrea.

f) Carència d'equipaments i nivell d'infraestructures en l'àrea.

g) Tipus de planejament urbanístic, data d'aprovació i adequació a les actuacions que es pretenguen realitzar.

h) Si és procedent, circumstàncies de caràcter social que aconsellen una actuació renovadora.

3. Documentació gràfica

a) Delimitació de l'àrea i la seua relació amb el nucli urbà: escala mínima 1:2000

b) Documentació gràfica –planimètrica, fotogràfica, etc. suficient per a la identificació dels edificis i actuacions proposades en l'àrea.

4. Mesures proposades

a) Tipus de mesures específiques adoptades per a incentivar i ordenar la rehabilitació: ordenances reguladores, ajudes municipals en concepte de subvencions, bonificacions en els impostos (impost de béns immobles, impost de construccions...), bonificacions de les taxes de llicència d'obres, ocupació de vials, etc.

b) Pressupost municipal d'inversions previst per a les actuacions públiques i privades, en l'àrea delimitada.

c) Iniciatives municipals de gestió, especialment per a sectors amb escassos recursos econòmics.

5. Programa d'actuacions

a) Relació per orde de prioritat de les actuacions públiques previstes.

b) Previsió d'intervenció de la iniciativa privada.

c) Resum de costos per actuacions, que incloga la programació per anys.

Article 42. Documentació que s'ha d'aportar per a la declaració d'àrees de rehabilitació urbanoperifèriques

En l'escrit assenyalat en l'article 39 s'haurà d'indicar, si així s'estima oportú, la sol·licitud de les ajudes específiques per a l'adequació de façanes i cobertes d'acord amb el que regula l'article 59 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

1. Memòria informativa

a) Descripció de l'àrea i problemàtica que es pretén resoldre.

b) Objectius i actuacions que cal realitzar.

c) Antecedents d'actuacions de rehabilitació.

d) Equipaments, infraestructures i servicis.

e) Evolució i estructura urbana de la població.

f) Característiques de la població i activitat econòmica.

g) En cas de sol·licitar les ajudes per a les actuacions en façanes i cobertes, concreció dels immobles afectats, així com la seua descripció i fotografies.

2. Memòria justificativa

a) Conveniència i oportunitat de l'àrea proposada.

b) Grandària de l'àrea proposada respecte del nucli urbà del municipi.

c) Població afectada en relació amb la total del nucli urbà.

d) Característiques socioeconòmiques de la població afectada.

e) Característiques de l'estat de l'edificació en l'àrea.

f) Carència d'equipaments i nivell d'infraestructures en l'àrea.

g) Tipus de planejament urbanístic, data d'aprovació i adequació a les actuacions que es pretenguen realitzar.

h) Si és procedent, circumstàncies de caràcter social que aconsellen una actuació renovadora.

i) En cas de sol·licitar les ajudes per a les actuacions en façanes i cobertes, indicació de les causes arquitectòniques o ambientals i la seua necessitat social per a la seua concessió.

3. Documentació gràfica

a) Delimitació de l'àrea i la seua relació amb el nucli urbà: escala mínima 1:2000.

b) Documentació gràfica –planimètrica, fotogràfica, etc. suficient per a la identificació dels edificis i actuacions proposades en l'àrea.

4. Mesures proposades

a) Tipus de mesures específiques adoptades per a incentivar i ordenar la rehabilitació: ordenances reguladores, ajudes municipals en concepte de subvencions, bonificacions en els impostos (impost de béns immobles, impost de construccions...) bonificacions de les taxes de llicència d'obres, ocupació de vials, etc.

b) Pressupost municipal d'inversions previst per a les actuacions públiques i privades, en l'àrea delimitada.

c) Iniciatives municipals de gestió, especialment per a sectors amb escassos recursos econòmics.

5. Programa d'actuacions

a) Relació per orde de prioritat de les actuacions públiques previstes.

b) Previsió d'intervenció de la iniciativa privada.

c) Resum de costos per actuacions, que incloga la programació per anys.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

Les disposicions que establix la present orde relatives a documentació i requisits que han de complir els interessats per a l'obtenció dels beneficis que la normativa preveu, s'entendran referits no únicament al titular de l'habitatge, sinó a tots els que siguen constituents de la mateixa unitat familiar. S'entén com a unitat familiar el concepte d'esta a efectes fiscals.

En els supòsits de famílies nombroses, a l'efecte de concessió del finançament qualificat, únicament es computaran com a membres de la unitat familiar per a la seua consideració com a família nombrosa, els fills que siguen menors d'edat i els majors incapacitats judicialment subjectes a pàtria potestat prorrogada o rehabilitada.

A l'efecte de concessió de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana, i sempre amb el límit d'edat establit en el paràgraf anterior, es considerarà família nombrosa el concepte d'esta establit per la Llei 25/1971, de 19 de juny, de Protecció a la Família Nombrosa.

A l'efecte de concessió de finançament qualificat es considerarà com a unitat familiar les situacions d'unions de fet degudament inscrites en el registre públic de la Comunitat Autònoma Valenciana, o en qualsevol altre registre.

Segona

Els preus màxims de venda per als habitatges protegits, en qualsevol de les seues modalitats, en segona o posteriors transmissions, o en primera transmissió transcorreguts dotze mesos des de la qualificació definitiva, serà el vigent per als habitatges que es qualifiquen provisionalment d'habitatges de nova construcció de protecció pública en el mateix municipi i any.

Els preus màxims de venda per als habitatges de protecció oficial de règim especial en segona o posteriors transmissions, o en primera transmissió transcorreguts dotze mesos des de la qualificació definitiva, serà el vigent per als habitatges que es qualifiquen provisionalment d'habitatges de protecció oficial de règim especial en el mateix municipi i any.

Tercera

Les persones que, d'acord amb el que establix la disposició addicional tercera del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, es vegen privades del dret a la subrogació mortis causa en l'habitatge arrendat, junt amb la documentació establida en la present orde per a la sol·licitud de visat i finançament qualificat, hauran d'aportar justificació de la seua situació.

A la vista d'esta justificació els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge elaboraran, si procedix, un informe que servirà de base per a prioritzar la tramitació de les ajudes.

Quarta

Per a la qualificació de les actuacions establides en l'article 68 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, els ingressos familiars dels promotors no podran excedir de 5,5 vegades el salari mínim interprofessional en, almenys, el 60 per 100 dels casos dels titulars o ocupants dels habitatges promotors de la dita rehabilitació, sense perjuí de la possibilitat de qualificació individual a l'efecte del que preveu l'article 55.3.b, del citat Decret 92/2002.

Cinquena

En les actuacions en les quals actue com a promotor una empresa de la Generalitat Valenciana se li eximirà d'adjuntar a les seues sol·licituds davant els servicis territorials d'Arquitectura i Habitatge els originals del codi d'identificació fiscal, escriptura de constitució de la societat, document nacional d'identitat del representant legal d'esta, i del document acreditatiu de la representació que té, quan la documentació esmentada ja conste en el Servici Territorial amb motiu d'altre expedient tramitat en este.

Sisena

Es faculta el director general d'Arquitectura i Habitatge per a dictar les instruccions pertinents per a l'aplicació de la present orde.

Setena

La concessió d'ajudes econòmiques directes regulades pel Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, s'ajustarà a les bases establides en el decret esmentat i al que disposa la present orde.

L'import global màxim de les ajudes, durant l'execució del pla, és de 234.589.755,44 euros (39.032.451.049 PTA). En qualsevol cas, la vigència de la present orde, i a l'efecte del reconeixement i exercici de drets d'obtenció de finançament qualificat, quedarà limitada per l'exhauriment dels volums de recursos assignats segons establix el paràgraf anterior.

Una vegada exhaurit el volum de recursos, es farà pública esta circumstància als efectes que procedisca.

La dotació pressupostària establida per a actuacions protegides en matèria d'habitatge es finança a càrrec de la línia pressupostària T0304, que pertany al programa pressupostari 431.1.0 de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única

A partir de l'entrada en vigor d'esta orde, queda derogada l'Orde de 18 de desembre de 1998, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, exceptuant els supòsits concrets que establixen les disposicions transitòries del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià.

DISPOSICIÓ FINAL

La present orde entrarà en vigor al dia següent de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 15 de novembre de 2002

El conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports,

Mapa web