Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 21 de novembre del 2006 de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es determinen els criteris i procediments per a l'atenció hospitalària i domiciliària de l'alumnat que requerisca compensació educativa en educació primària i educació secundària obligatòria.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5414 de 26.12.2006
Número identificador:  2006/14661
Referència Base de Dades:  6731/2006
 



ORDE de 21 de novembre del 2006 de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es determinen els criteris i procediments per a l'atenció hospitalària i domiciliària de l'alumnat que requerisca compensació educativa en educació primària i educació secundària obligatòria. [2006/14661]

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació establix en el títol II, capítol II, que a fi de fer efectiu el principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació, les Administracions públiques desenvoluparan accions de caràcter compensatori en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que es troben en situacions desfavorables i proveiran els recursos econòmics i els suports necessaris per a això.

L'Orde de 4 de juliol del 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació de la Generalitat Valenciana (DOGV 17.07.2001) regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa.

Els apartats segon, tretze 2, 3 i 4, catorze 2 i quinze 4, de l'Orde de 4 de juliol del 2001, establixen les actuacions de compensació educativa dirigides a la població hospitalitzada o convalescent en el seu propi domicili per prescripció facultativa.

L'atenció hospitalària està parcialment atesa per mitjà d'unitats escolars hospitalàries, no obstant això l'ampliació dels hospitals en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana així com les variacions en l'oferta hospitalària aconsellen revisar el model existent per a poder estendre'l i millorar les seues prestacions.

Així mateix, i en concordança amb l'objectiu anterior, és procedent ara regular les característiques i el procediment de sol.licitud per a l'atenció domiciliària en processos d'allunyament periòdic del centre escolar de l'alumnat malalt o convalescent de llarga duració.

Per tot això, fent ús de les atribucions que em conferix l'article 35.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

ORDENE

Primer. Objecte

1. En les dependències de cada una de les institucions hospitalàries públiques, que determinen les conselleries de Cultura, Educació i Esport i de Sanitat de la Generalitat, es constituiran unitats educatives hospitalàries.

2. L'objecte d'estes unitats serà facilitar la continuïtat del procés educatiu de l'alumne o alumna hospitalitzat de manera que es possibilite el seu desenvolupament integral durant el període de temps que romanga hospitalitzat de forma contínua o intermitent.

Segon. Recursos personals en la unitat docent hospitalària

La plantilla de cada unitat educativa hospitalària serà coberta per funcionaris pertanyents als cossos de Mestres i de Professors d'Ensenyament Secundari. Els llocs de treball de catàleg de les dites plantilles es proveiran per mitjà del sistema ordinari de provisió.

Tercer. Funcions i jornada laboral en la unitat docent hospitalària

1. Les funcions del professorat que exercisca les seues tasques en la unitat docent hospitalària seran:

a) Elaborar un Pla General d'Actuació adaptat a l'estructura, l'organització, el funcionament i fluxos d'atenció de l'alumnat hospitalitzat en eixe centre hospitalari.

b) Elaborar i aplicar programes educatius adaptats a la singular situació de cada un dels alumnes que atenguen. Quan la duració del període d'hospitalització siga superior a tres setmanes, de forma continuada, hauran de coordinar el programa educatiu amb el professor/a tutor/a del centre en què estiga escolaritzat l'alumne o alumna. Així mateix en el supòsit d'alumnat en alternança entre períodes d'hospitalització i períodes d'atenció domiciliària haurà de coordinar-se el programa educatiu també amb el personal d'atenció domiciliària.

c) Informar les famílies, el centre docent de referència de l'alumne o alumna i la pròpia instal.lació hospitalària, si és procedent, de tots aquells aspectes d'interés que afecten el desenvolupament integral, educatiu, psicològic i afectiu de l'alumne o alumna.

d) Elaborar una memòria anual valorativa del seu Pla General d'Actuació.

2. La jornada laboral dels mestres que componen la unitat docent hospitalària serà de 37.30 hores setmanals: 25 hores lectives, 5 hores de permanència en la unitat educativa entre complementàries arreplegades en l'horari individual setmanal i les computades mensualment, i 7.30 hores de lliure disposició del professorat per a la preparació de classes, el perfeccionament individual o qualsevol altra activitat pedagògica complementària.

La jornada laboral dels professors de secundària que componen la unitat docent hospitalària serà de 37.30 hores setmanals: 18 hores lectives, 12 hores de permanència en la unitat educativa entre complementàries arreplegades en l'horari individual setmanal (7 hores) i les computades mensualment (5 hores), i 7.30 hores de lliure disposició del professorat per a la preparació de classes, el perfeccionament individual o qualsevol altra activitat pedagògica complementària.

3. La unitat educativa hospitalària que dispose de tres a set unitats comptarà amb un coordinador/a o responsable, designat per la Direcció Territorial corresponent.

Quart. Finalitat

1. S'entén per atenció domiciliària de llarga duració aquella que requerix una permanència domiciliària continuada o una alternança entre períodes d'hospitalització i períodes de permanència domiciliària no inferior a dos mesos per curs escolar.

2. És objecte de la compensació educativa l'anàlisi de la necessitat i l'adopció de la mesura més adequada.

Es distingixen les situacions següents:

a) Que la seua duració siga menor a dos mesos

b) Que la seua duració s'estime entre dos i sis mesos

c) Que la seua duració s'estime en més de sis mesos (equivalent al curs escolar, considerant fins a tres mesos d'alternança amb períodes d'hospitalització, proves clíniques, etc.).

3. En totes les situacions l'únic referent oficial per a l'avaluació de l'alumne o alumna és el professor/a tutor/a i el centre en què l'alumne es troba matriculat i on figura el seu expedient acadèmic. La col.laboració educativa domiciliària del professor/a tutor/a, la família de l'alumne o alumna i el personal que es designe per a l'atenció domiciliària és essencial per a donar unitat al procés educatiu i mantindre el ritme de l'aprenentatge. Així mateix la col.laboració amb el professorat de les unitats hospitalàries, si és el cas, resulta essencial en el cas de processos mixtos.

Quint. Atenció des del centre educatiu

1. En períodes inferiors a dos mesos l'alumne o alumna serà atés des del seu centre educatiu de referència per mitjà de les adaptacions curriculars, l'adaptació de tasques per a la seua realització domiciliària i individual o qualsevol altre procediment que permeta una atenció periòdica (tutoria telefònica, connexió telemàtica, etc.)

2. Així mateix podrà atendre's la necessitat des del centre si hi ha professorat amb horari incomplet que voluntàriament desitge col.laborar en esta atenció. En este supòsit este professorat comptabilitzarà en el seu horari el temps de desplaçament com a període lectiu.

Sext. Hospitalització domiciliària

1. Quan els informes sanitaris prevegen una hospitalització domiciliària continuada o periòdica amb una duració entre dos i sis mesos, l'alumne o alumna podrà ser atés per algun dels següents recursos, tenint en compte les circumstàncies específiques de l'alumne o alumna i la localització geogràfica del seu domicili:

a) Pel professorat addicional, que puga adscriure's per a atenció domiciliària combinada amb la corresponent unitat hospitalària per la Direcció General de Personal Docent.

b) Per mitjà dels recursos propis del centre docent de referència en les condicions indicades en l'apartat quint 2.

2. Quan els informes sanitaris prevegen una hospitalització domiciliària continuada o periòdica d'una duració superior a sis mesos, l'alumnat serà atés:

a) Amb la dotació de personal apropiat des de la Direcció General de Personal Docent de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport.

b) Per mitjà dels recursos propis del centre docent en les condicions indicades en l'apartat quint 2.

Sèptim. Mòduls horaris d'atenció domiciliària

Els mòduls horaris d'atenció domiciliària seran:

1. Per a Educació Primària: 1/3 de l'horari lectiu setmanal de l'alumnat (set hores i mitja setmanals). Cada mestre o mestra reservarà un mínim de mitja hora setmanal per a la coordinació amb el professor/a tutor/a del centre en què està escolaritzat l'alumne o alumna. Esta coordinació podrà ser acumulada de manera que permeta una coordinació d'una hora quinzenal.

2. Per a Educació Secundària: un mínim de 5 hores setmanals d'atenció directa en cada un dels àmbits lingüisticohumanístic i cientificotecnològic (una hora diària durant 5 dies), més una hora setmanal de coordinació amb el professor/a del centre en què està escolaritzat l'alumne o alumna. El màxim serà de 9 hores setmanals per cada àmbit incloent l'hora de coordinació setmanal.

Octau. Procediment

1. El procediment per a la sol.licitud d'atenció domiciliària serà el següent:

a) El pare, mare o tutor legal de l'alumne o alumna presentarà en el centre en què estiga escolaritzat, sol.licitud, dirigida a la Direcció Territorial corresponent, indicant la modalitat d'atenció requerida (atenció domiciliària), d'acord amb el model que s'inclou en l'annex I, acompanyada d'un informe mèdic que ha d'expressar necessàriament la duració estimada del període de convalescència domiciliària.

b) La Direcció del centre docent acompanyarà esta documentació amb un informe del tutor o tutora de l'alumne o alumna que indique el nivell de competència d'este i, si és el cas, la proposta curricular adaptada, i la traslladarà a la Direcció Territorial corresponent abans dels cinc dies hàbils següents a la presentació de la sol.licitud. Així mateix podrà acompanyar-la de la proposta d'actuacions del professorat del centre, en cas de comptar amb disponibilitat horària i voluntat de col.laborar.

c) La Direcció Territorial, elevarà una proposta a la Direcció General de Personal Docent sobre la modalitat d'assistència educativa que procedisca, acompanyada de l'informe de la Inspecció Educativa respecte de la situació de la plantilla del centre de procedència de l'alumne i les característiques de l'atenció domiciliària, en el termini dels deu dies hàbils següents a la recepció de la sol.licitud. La Direcció General de Personal Docent, després de sol.licitar l'informe oportú a la Direcció General d'Ensenyament, Servici d'Ordenació Acadèmica, autoritzarà l'atenció de l'alumne o alumna que requerisca atenció domiciliària.

2. Així mateix, una vegada finalitzada cada atenció domiciliària, la Direcció Territorial corresponent ho comunicarà a la Direcció General de Personal Docent als efectes pertinents.

Nové. Funcions en l'atenció domiciliària

1. Les funcions que han de desenvolupar els mestres o professors/es d'atenció domiciliària són:

a) Demanar del centre d'origen de l'alumne o alumna tota la informació que puga ser rellevant per a la seua actuació.

b) Arreplegar del centre de referència una còpia de la proposta curricular elaborada per a l'alumne o alumna.

c) Establir un Pla de Treball individual que incloga, almenys, els apartats següents: horari d'atenció, distribució per àrees, seqüenciació de continguts, registre de seguiment.

d) Intervindre i recolzar l'alumne o alumna basant-se en el contingut de la proposta curricular individual.

e) Mantindre reunions periòdiques, coordinades pel professor-tutor, amb el professorat del centre d'origen a fi de mantindre informat l'equip docent de l'evolució de l'alumne o alumna.

f) Proposar a través del centre de referència els recursos tècnics o materials necessaris per al normal desenvolupament de les classes.

g) Proposar, en el cas que l'alumne o alumna ho requerisca, a través del centre educatiu de referència les ajudes tècniques individuals que es deriven de les Instruccions anuals de la Direcció General d'Ensenyament per a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

h) Informar els pares de l'alumne o alumna del Pla de Treball individual i de tot allò que els concernix en relació amb el seu fill o filla.

i) Informar el centre de referència de les dificultades trobades en el normal desenvolupament del seu treball, així com de tots els aspectes que es consideren importants per al bon funcionament d'esta atenció.

j) Elaborar una Memòria mensual que considere els aspectes desenvolupats, l'avanç acadèmic de l'alumne o alumna i les propostes de millora de l'atenció prestada.

k) Col.laborar en el procés d'avaluació final de l'alumne o alumna en el grau i mesura en què ho determine la coordinació amb el professor tutor i amb l'equip educatiu del centre a què pertany l'alumne o alumna.

2. En el domicili de l'alumnat es prepararà l'espai adequat, es comptarà amb la presència d'un adult durant el temps de permanència del mestre/a o professor/a, i s'aportarà tot allò que redunde favorablement sobre la intervenció educativa. En el cas que l'adult siga una persona diferent del pare, mare o tutor, este haurà de ser designat o autoritzat per ells.

Deu. Règim d'assistència

1. El control d'assistència del personal que atenga l'alumnat en règim d'hospitalització domiciliària es farà per mitjà d'un comunicat d'assistència setmanal que firmarà al presentar-se en el domicili de l'alumne o alumna i en què en l'apartat d'observacions figuraran aquelles que puguen implicar la modificació dels períodes d'atenció.

2. Este comunicat d'assistència setmanal serà entregat al tutor/a en la reunió de coordinació setmanal en el cas d'Educació Secundària o quinzenal en el cas d'Educació Primària, d'acord amb el model que figura en l'annex II.

3. En el cas d'assistència amb períodes alternatius d'hospitalització o residència domiciliària, durant el període d'hospitalització de l'alumne o alumna, el professorat a càrrec de l'administració educativa no modificarà la seua condició laboral però prestarà els seus servicis de suport en el centre de referència o en la unitat docent hospitalària, segons les necessitats.

Disposició addicional primera. Atenció per professorat del centre

Els directors dels centres que compten amb alumnat que requerisca compensació educativa per raó d'hospitalització domiciliària o alternativa, en qualsevol duració, si compta amb un mestre/a o professor/a en plantilla amb horari incomplet, amb la conformitat prèvia d'este, podrà atribuir-li l'atenció domiciliària a este alumnat, amb caràcter prioritari a altres tasques. En este supòsit haurà d'especificar-ho en la definició de plantilles o comunicar-ho a la corresponent Direcció Territorial de Cultura, Educació i Esport perquè puguen ser assumits els costos de desplaçament, si és el cas, o les indemnitzacions que corresponguen.

Disposició addicional segona. Centres concertats

L'Administració Educativa regularà el procediment i les mesures per a l'atenció domiciliària en els centres docents concertats.

Disposició final primera. Desplegament i aplicació

Es faculta la Direcció General d'Ensenyament i a la Direcció General de Personal Docent per a dictar en l'àmbit de les seues competències respectives, les disposicions necessàries per al desplegament i aplicació de la present orde.

Disposició final segona. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat.

València, 21 de novembre del 2006

El conseller de Cultura, Educació i Esport

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

ANNEX I

Model d'instància de sol·licitud

de suport educatiu domiciliari

Sr./Sra.................................amb DNI........................

I domicili a l'efecte de notificació en el carrer..........................

Número ........... porta ................. localitat......................

Província...................... Telèfon ............................., pare,

mare o tutor/tutora legal de l'alumne o alumna ......................

..................de ........... d'edat, matriculat/ada en el col·legi

públic, centre educatiu, institut o secció de .................................

En el curs acadèmic ...................... Localitat .............................

Província ..................................

SOL·LICITA:

Que li siga concedida atenció domiciliària, adjuntant per a este fi:

. Certificat mèdic en què s'especifica el temps que l'alumne o alumna estarà en situació de convalescència domiciliària i en què es fa constar la impossibilitat d'assistència al centre educatiu.

. Altres certificats:

Així mateix es compromet a acordar i respectar l'horari d'assistència domiciliària que s'establisca, la presència durant el temps de permanència en el domicili de l'alumne/a durant el dit horari, del pare, mare o tutor, o adult designat o autoritzat per ells, i l'habilitació d'un lloc adequat en el domicili per a poder dur a terme el corresponent aprenentatge.

..................................., ........ d ............................ de ..........

Signatura

DIRECTOR/A TERRITORIAL DE CULTURA,

EDUCACIÓ I ESPORT

Mapa web