Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 119/2015, de 24 de juliol, del Consell, pel qual aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7579 de 27.07.2015
Número identificador:  2015/6795
Referència Base de Dades:  006597/2015
 



DECRET 119/2015, de 24 de juliol, del Consell, pel qual aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació. [2015/6795]

PREÀMBUL



El Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, crea la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, amb competències en matèria de transparència, responsabilitat social, foment de l'autogovern, participació ciutadana i cooperació al desenvolupament.

D'altra banda, el Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat.

Partint d'eixa organització, i a l'empara del que disposa l'article 64 de la Llei del 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, cal aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.



Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 28.f i 64 de la Llei del Consell, a proposta del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 24 de juliol de 2015,





DECRETE



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Competències de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació

La Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació és el màxim òrgan encarregat de la direcció i execució de la política del Consell en matèria de transparència de l'activitat pública, participació de la societat civil i ciutadana, responsabilitat social de l'administració, foment de l'autogovern i desplegament estatutari, cooperació i solidaritat.



Article 2. Òrgans superiors i centres directius

Sota l'autoritat del conseller o consellera, la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació està integrada pels òrgans superiors i centres directius següents:

1. Secretaria Autonòmica de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.

2. Subsecretaria.

3. Direcció General de Transparència i Participació.

4. Direcció General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern.

5. Direcció General de Cooperació i Solidaritat.





TÍTOL I

Estructura i funcions dels òrgans superiors,

directius i serveis centrals de la Conselleria



CAPÍTOL I

La Conselleria



Article 3. Competències de Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació

1. El conseller o la consellera és l'autoritat superior de la conselleria i exerceix les competències que li confereix la Llei del Consell, així com qualsevol altra que li atorgue l'ordenament jurídic en l'àmbit competencial assignat a la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.

2. Sota la superior direcció del seu titular, la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació s'estructura en tres nivells: nivell superior, nivell directiu i nivell administratiu.

3. Per raó de l'àmbit territorial en què s'exerceixen les atribucions, els òrgans de la conselleria es classifiquen en serveis centrals i serveis territorials.



Article 4. Del gabinet de la persona titular de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.

Directament dependent de la persona titular de la conselleria està el gabinet del conseller o de la consellera com a òrgan de suport i assistència immediata a esta.



Article 5. Consell de Direcció

1. El Consell de Direcció és l'òrgan col·legiat d'assessorament i assistència a la persona titular de la conselleria en l'elaboració, coordinació i execució del programa d'actuacions del departament. Sota la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat pels titulars de la Secretaria Autonòmica, la Subsecretaria, les direccions generals i el gabinet del conseller o de la consellera, que n'exercirà la secretaria.



2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, les persones responsables de centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament quan la persona titular de la conselleria ho considere convenient.



3. La persona titular de la conselleria pot acordar, sempre que ho considere convenient, la constitució d'altres òrgans o comissions de caràcter consultiu i d'assessorament per a matèries concretes o assumptes específics amb la composició que en cada cas determine.



Article 6. Substitucions

1. En els casos d'absència o malaltia de la persona titular del departament serà aplicable el que disposa la Llei del Consell. Fins que es resolga la substitució, les competències de qui exercisca la titularitat del departament, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment per la persona que posseïsca la titularitat de la Secretaria Autonòmica i, en absència seua, se seguirà l'orde de prelació previst en l'article 2 del present reglament.



2. Este orde serà aplicable, així mateix, a l'efecte de la seua substitució, per a les persones titulars de la Secretaria Autonòmica, la Subsecretaria i les direccions generals.

3. El que estableixen els apartats anteriors s'entén sense perjuí del que, si és el cas, dispose la persona titular de la conselleria mitjançant una resolució.





CAPÍTOL II

La Secretaria Autonòmica



Secció primera

La Secretaria Autonòmica de Transparència,

Responsabilitat Social, Participació i Cooperació



Article 7. Secretaria Autonòmica de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació

1. La Secretaria Autonòmica de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, dependent de la persona titular de la conselleria, és l'òrgan al qual correspon dirigir i coordinar els òrgans directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en esta. De la Secretaria Autonòmica depenen les direccions generals incloses en este capítol.

2. La Secretaria Autonòmica coordinarà els distints òrgans de la conselleria que se li adscriguen i vetlarà per l'eficaç tramitació dels assumptes que hagen d'atendre els serveis que en depenguen i que afecten la resta de departaments, per a la qual cosa exercirà les competències determinades en l'article 68 de la Llei del Consell.

3. Correspon a la Secretaria Autonòmica de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació exercir les competències establides en l'article 68 de la Llei del Consell en matèria de transparència de l'activitat pública, participació de la societat civil i ciutadana, responsabilitat social de l'administració, foment de l'autogovern i desplegament estatutari, cooperació i solidaritat.

4. La Secretaria Autonòmica assumirà la direcció superior dels instruments de planificació que siguen de competència de la conselleria.





Secció segona

La Direcció General de Transparència i Participació



Article 8. De la Direcció General de Transparència i Participació

1. La Direcció General de Transparència i Participació és el centre directiu de la conselleria que programa i executa les polítiques del Consell i exerceix les seues competències en matèria de transparència en l'activitat pública i participació de la societat civil i ciutadana.

2. En especial, té atribuïdes les competències següents:

a) Dissenyar la planificació i les directrius d'actuació en matèria de transparència i participació ciutadana.

b) Organitzar i coordinar els programes i accions relatius a la transparència en l'activitat pública i la participació ciutadana, impulsar l'execució de les polítiques de la Generalitat en estes matèries i coordinar la comunicació de les institucions autonòmiques amb la ciutadania a través de les xarxes socials i altres mitjans tecnològics.

c) Promoure, coordinar i supervisar la formació i avaluació dels mecanismes de participació i transparència, en tots els sectors de la població, amb especial atenció als col·lectius tradicionalment menys actius en els assumptes públics.

d) Donar suport a la relació institucional amb els col·lectius de valencians residents fora de la Comunitat Valenciana, les cases regionals i federacions d'associacions d'altres comunitats autònomes a la Comunitat Valenciana i altres entitats cíviques que aglutinen ciutadans valencians que resideixen a l'estranger, especialment aquelles relacionades amb els jóvens desplaçats per raons econòmiques, i mantindre esta relació.

e) Actuar, si és el cas, en representació del Consell, en els òrgans col·legiats de les distintes administracions públiques, en les conferències sectorials i en altres òrgans de cooperació que es creen en matèria de transparència i participació.

f) Formar part dels òrgans col·legiats de la Generalitat en què s'aborde l'aplicació de les mesures de transparència, i encarregar-se de la direcció tècnica, així com de la preparació dels assumptes que hagen de ser tractats, i de la coordinació de l'execució i el seguiment dels acords que adopten els esmentats òrgans.

g) Intervindre, si és el cas, en representació del Consell, en els fòrums, jornades, simposis, debats o altres trobades en què es tracten temes relacionats amb la matèria pròpia de la direcció general.

h) Dissenyar, coordinar i gestionar les ajudes destinades a fomentar les polítiques de transparència i participació.

i) Emetre informe sobre l'oportunitat dels projectes normatius de la Generalitat que incidisquen directament en les matèries de transparència i participació.

j) Emetre informe previ sobre l'oportunitat de l'aprovació de programes, ajudes o subvencions en cada un dels sectors de l'administració de la Generalitat que estiguen destinats a la realització de polítiques públiques relacionades amb les matèries de transparència i participació.



k) Elaborar convenis o altres formes de col·laboració, així com projectes normatius relatius a la matèria.

l) Exercir les competències sobre el Registre d'Activitats i el Registre de Béns i Drets Patrimonials d'Alts Càrrecs.



Article 9. Nivell administratiu de la Direcció General de Transparència i Participació

De la Direcció General de Transparència i Participació dependrà la Subdirecció General de Transparència i Participació, a la qual correspon la coordinació i supervisió, en les matèries pròpies de la direcció general, dels serveis que en depenen.





Secció tercera

La Direcció General de Responsabilitat Social

i Foment de l'Autogovern



Article 10. Direcció General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern

1. La Direcció General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern és l'òrgan directiu que programa i executa les polítiques del Consell i exerceix les seues competències en matèria de difusió i divulgació dels drets i deures democràtics de la ciutadania, foment i divulgació de l'autogovern, desplegament normatiu de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, particularment en matèries de transparència, processos de participació directa i representativa i seguiment de les polítiques de no-discriminació.

2. En especial, té atribuïdes les funcions següents:

a) Dissenyar la planificació i les directrius d'actuació en matèria de responsabilitat social, així com executar les polítiques de la Generalitat en este àmbit.

b) Dirigir i gestionar les polítiques de la Generalitat destinades al desplegament de l'autogovern, amb especial atenció a la participació de la societat civil en les administracions públiques i a les polítiques de transparència.

c) Donar suport a la iniciativa legislativa popular en el marc de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i de la legislació vigent, i promoure-la.

d) Disseny, coordinació i gestió de les ajudes destinades al foment i divulgació de l'autogovern i de la responsabilitat social.

e) Coordinació del desplegament normatiu de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana per a la creació dels organismes previstos en este.

f) Impuls, coordinació i desplegament de la normativa de la Generalitat en matèria de processos de participació diferents a les consultes populars.

g) Fomentar les relacions de la Comunitat Valenciana amb altres països en matèria pròpia de la seua competència.

h) Fomentar la recuperació, difusió i estudi del Dret Civil Valencià.



i) Informar i donar suport a les administracions de la Comunitat Valenciana en matèria de promoció de l'autogovern.

j) Dissenyar i executar les actuacions relacionades amb la promoció i divulgació de l'autogovern i les seues institucions.

k) L'execució d'aquelles competències que en un futur li puga encomanar el titular de la conselleria per delegació o per desplegament de la normativa vigent.



Article 11. Nivell administratiu de la Direcció General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern

De la Direcció General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern dependrà la Subdirecció General de Responsabilitat Social i Foment de l'Autogovern, a la qual correspon la coordinació i supervisió, en les matèries pròpies de la direcció general, dels serveis que en depenen.





Secció quarta

Direcció General de Cooperació i Solidaritat



Article 12. La Direcció General de Cooperació i Solidaritat

1. La Direcció General de Cooperació i Solidaritat és l'òrgan directiu que programa i executa les polítiques del Consell i exerceix les seues competències en matèria de cooperació i solidaritat ciutadana, educació per al desenvolupament i sensibilització social, codesenvolupament, estudis i investigació per al desenvolupament, i voluntariat social i participació en este àmbit.

2. En especial, té atribuïdes les competències següents:

a) L'elaboració, el seguiment i l'avaluació del pla director, els plans anuals i els plans estratègics de cooperació al desenvolupament i solidaritat ciutadana que s'han d'executar en el territori de la Comunitat Valenciana i en països desfavorits, per a l'eradicació de la pobresa, a fi de propiciar el desenvolupament humà sostenible i endogen dels països i poblacions empobrits i facilitar el seu progrés social i econòmic.

b) L'impuls, la promoció, el foment i el desenvolupament de projectes i accions de cooperació i solidaritat, així com el seu seguiment i avaluació per a l'aprenentatge institucional i la millora contínua de les polítiques i intervencions.

c) El suport a les iniciatives solidàries de cooperació que duguen a terme les organitzacions no governamentals i la resta d'agents de la cooperació valenciana, així com, si és el cas, el seu control, seguiment i avaluació.

d) La realització d'accions de caràcter humanitari, encaminades a pal·liar en altres països els efectes originats pels desastres naturals o provocades pel ser humà com a conseqüència de guerres o conflictes.



e) La coordinació dels plans, els programes i els projectes de cooperació al desenvolupament i de les accions humanitàries de la Comunitat Valenciana, així com l'establiment de les relacions adequades de col·laboració amb tots els agents públics i privats, nacionals i internacionals, per a la realització de programes conjunts en matèries de la seua competència.

f) La coordinació amb l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament i amb altres administracions públiques, organismes i institucions nacionals o supranacionals, per a la realització de programes conjunts en matèries de la seua competència.

g) L'impuls, la promoció, el foment i el desenvolupament de projectes i accions d'educació per al desenvolupament i sensibilització de la societat valenciana, per mitjà de la informació de les diferents realitats, a través del foment de valors com ara la solidaritat, la justa distribució de la riquesa i el racional aprofitament dels recursos, així com el seu seguiment i avaluació.

h) El suport i la promoció de projectes de codesenvolupament, com a instrument per a afavorir la participació de la població immigrant com a potencial per al desenvolupament dels seus pobles d'origen.

i) La realització d'estudis i investigacions, per si mateix o per altres mitjans, per a la cooperació i per al desenvolupament, així com la promoció d'iniciatives de noves formes de cooperació.

j) El voluntariat social en l'àmbit de les competències de la direcció general, i el suport i el foment del voluntariat a través de les entitats i organitzacions sense ànim de lucre.

k) Establir i dur a terme actuacions de sensibilització social dirigides a impulsar la solidaritat ciutadana a fi de remoure obstacles que impedeixen l'exercici ple i efectiu dels drets fonamentals de les persones recollits en la Constitució a través d'instruments i mecanismes de participació.

l) Elaborar projectes normatius, avantprojectes de pressupostos, programes i ajudes i subvencions sobre matèries de competència de la direcció general.

m) Qualssevol altres actuacions que determinen la presència i la participació efectiva del Consell en l'àmbit de la cooperació i la solidaritat.





Article 13. Nivell administratiu de la Direcció General de Cooperació i Solidaritat

De la Direcció General de Cooperació i Solidaritat dependrà la Subdirecció General de Cooperació i Solidaritat, a la qual correspon la coordinació i supervisió, en les matèries pròpies de la direcció general, dels serveis que en depenen.





CAPÍTOL III

La Subsecretaria



Article 14. De la Subsecretaria

1. La Subsecretaria prestarà assistència tècnica al conseller, al secretari autonòmic i a els directors generals en tot el que es requerisca i vetlarà per la tramitació eficaç dels assumptes que hagen d'atendre els serveis que en depenen. Per a això, sota la dependència de la persona titular de la conselleria, exercirà les competències determinades en l'article 69 de la Llei del Consell.

2. La Subsecretaria dirigeix i coordina les funcions corresponents a la gestió administrativa i de personal, contractació, assumptes generals, gestió econòmica i pressupostària, i organització.

3. Sota la dependència directa de la Subsecretaria està, amb rang de Subdirecció General, un gabinet tècnic al qual corresponen les funcions concernents a planificació, documentació, publicacions, comunicació i seguiment parlamentari.

4. Directament de la Subsecretaria depén la Secretaria General Administrativa, a la qual corresponen les funcions de suport a la Subsecretaria en la gestió de tots els serveis generals de la conselleria.

5. Directament de la Subsecretaria depén la Subdirecció General d'Atenció al Ciutadà, Qualitat i Inspecció de Serveis, que dirigeix, controla, coordina i supervisa l'execució dels projectes, objectius o activitats que se li assignen, així com els serveis i les unitats administratives que se li adscriuen.

En particular, la Subdirecció General d'Atenció al Ciutadà, Qualitat i Inspecció de Serveis dirigeix, coordina i supervisa directament l'execució de les funcions de control i inspecció general dels serveis, d'acord amb allò que estableix el Decret 68/2014, de 9 de maig, del Consell. A este fi, els llocs del personal inspector de serveis que desenvolupen estes funcions, amb rang de cap de servei, depenen jeràrquicament, de forma directa, de la persona titular de la subdirecció general esmentada. En aquesta subdirecció general s'inclourà tant la Inspecció General de Serveis com l'àrea funcional referida a l'atenció a la ciutadania i a la qualitat en la prestació dels serveis públics.







TÍTOL III

De l'organització territorial



Article 15. Serveis territorials

1. Com a expressió del principi de desconcentració administrativa, en cada una de les tres províncies de la Comunitat Valenciana estaran els serveis territorials, que gestionaran les funcions que se li atribuïsquen en la matèria, en el respectiu àmbit territorial.

2. Els serveis territorials dependran orgànicament de la Subsecretaria i funcionalment de les direccions generals en les matèries de la respectiva competència.

3. En cada una de les províncies, un director o directora territorial dirigirà i coordinarà els serveis, seccions i unitats administratives, vetlarà pel seu funcionament correcte per mitjà de l'adopció de les mesures necessàries i exercirà totes aquelles facultats que se li assignen o deleguen.



Article 16. Organització dels serveis territorials

De cada una de les direccions territorials dependran els serveis corresponents que siguen creats per les normes de desplegament d'este decret, de conformitat amb la seua disposició final primera.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Unitats administratives

1. Les unitats i els llocs de treball de nivell administratiu continuaran subsistents i continuaran donant el suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponguen per raó de la matèria, sense perjuí de la competència per a resoldre dels òrgans als quals ha sigut atribuïda, i la seua retribució es farà a càrrec dels mateixos crèdits pressupostaris. Tot això fins que es duguen a terme les modificacions o actuacions que hi siguen procedents en el marc de la vigent normativa en matèria de funció pública, per a l'adequació de la nova estructura orgànica i sense perjuí que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquella. Així mateix, des del moment de l'entrada en vigor d'este decret, es podran produir els canvis d'adscripció de les unitats administratives que siguen procedents, de conformitat amb la reorganització efectuada.



Mentre la conselleria competent no efectue les corresponents modificacions pressupostàries derivades d'este reglament, els distints centres directius gestionaran els crèdits relatius a les competències que els han sigut atribuïdes.

2. A l'efecte del que disposa l'apartat anterior, les unitats la denominació de les quals no haja canviat dependran, amb els seus actuals mitjans materials i personals, de les unitats superiors que s'estableixen en este reglament.



Segona. Direccions i serveis territorials

Les direccions i serveis territorials de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació no entraran en funcionament mentre no n'existisca una necessitat real i consignació pressupostària adequada i suficient amb este fi.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament

Es faculta el conseller o la consellera de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació per a dictar totes les disposicions que requerisca l'aplicació i el desplegament d'este decret, en compliment del que disposa la Llei del Consell.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 24 de juliol de 2015



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller de Transparència,

Responsabilitat Social, Participació i Cooperació,

MANUEL ALCARAZ RAMOS

Mapa web