Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 156/2000, de 17 d'octubre, del Govern Valencià, pel qual es crea el Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3864 de 25.10.2000
Número identificador:  2000/M8447
Referència Base de Dades:  3430/2000
 



DECRET 156/2000, de 17 d'octubre, del Govern Valencià, pel qual es crea el Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana (CIDAM). [2000/M8447]

En una societat com l'actual en què la informació representa un dels objectius del desenvolupament econòmic i social, l'accés a la informació ambiental constitueix, tant per la creixent sensibilitat social respecte al medi ambient com pel desplegament normatiu, un cas particular que requereix ser tractat de manera singular.

Aquest accés a la informació és inseparable de la participació ciutadana en la presa de decisions de caràcter mediambiental. Decisions en l'adopció de les quals la ciutadania sent cada vegada més la necessitat d'intervenir al tractar-se de qüestions que incideixen clarament en la seua qualitat de vida. La participació suposa així un requisit indispensable per a aconseguir l'èxit de qualsevol política moderna que es formule en matèria mediambiental.

En aquest sentit, la informació ambiental, la seua difusió i tractament, s'erigeix en uns dels paràmetres de valoració de tota política ambiental. La caracterització com a ambiental, d'altra banda, està condicionada pel contingut i no per qui genere, posseïsca o difonga aquesta informació.

La importància de la informació i participació en matèria de medi ambient ha quedat plasmada en diferents acords i tractats internacionals, com la Declaració de Rio sobre Medi Ambient i Desenvolupament, la Carta de les Nacionalitats i Regions Europees sobre el Medi Ambient, també denominada Carta de Valencia, i el Conveni d'Aarhus sobre accés a la informació, participació del públic en la presa de decisions i accés a la justícia en matèria de medi ambient.

La normativa comunitària, a través de la Directiva 90/313/CEE, del Consell, de 7 de juny de 1990, sobre llibertat d'accés a la informació en matèria de medi ambient, i la normativa estatal, mitjançant la transposició de l'anterior operada per la Llei 38/1995, de 12 de desembre, sobre el Dret d'Accés a la Informació en Matèria de Medi Ambient, han fixat un marc legal regulador d'aquests processos d'informació i participació.

Aquest és el context normatiu en què s'insereix la creació d'aquest centre. Establint-lo es pretén garantir el dret d'accés dels ciutadans a la informació sobre l'estat del medi ambient en poder de l'administració de la Generalitat Valenciana. Dins d'aquesta, és la Conselleria de Medi Ambient qui, a través de les seues unitats d'informació i documentació, durà endavant les funcions que es desprenguen de la posada en funcionament del centre que es crea mitjançant aquest decret.

Per a aconseguir aquests objectiu i en l'exercici de les facultats d'autoorganització recollides en l'article 148.1.1 de la Constitució Espanyola, i en l'article 31.1 de l'Estatut d'Autonomia i les competències que sobre medi ambient ostenta la Generalitat Valenciana en funció del que s'estableix en els articles 149.1.23 de la Constitució i 32.6 de l'Estatut d'Autonomia, a proposta del conseller de Medi Ambient, i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià en la reunió del dia 17 d'octubre de 2000,

DECRETE

Article 1. Creació

Es crea el Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana (CIDAM) com a òrgan depositari de les competències que en matèria d'informació mediambiental té el Govern Valencià. El centre s'integra en la Secretaria General de la Conselleria de Medi Ambient.

Article 2. Objectius

Són objectius del Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana els següents:

- Respondre eficaçment les demandes d'informació sobre l'estat del medi ambient de la Comunitat Valenciana, regulades per la Llei 38/1995, de 12 de desembre, sobre el Dret d'Accés a la Informació en Matèria de Medi Ambient, així com els possibles desplegaments legals i reglamentaris d'aquesta en l'àmbit autonòmic.

- Coordinar tots els fons documentals de naturalesa ambiental de l'administració de la Generalitat Valenciana, oferint una visió integrada de la matèria.

- Atendre les demandes institucionals d'informació ambiental provinents del parlament autonòmic, administració general de l'estat, Agència Europea del Medi Ambient o administració local, així com complir els convenis i acords internacionals en aquesta matèria.

- Desenvolupar les instruccions tècniques necessàries per a l'obtenció, mesurament i tractament de la informació ambiental en l'àmbit autonòmic, amb el fi de normalitzar les bases de dades amb vista al tractament i divulgació posteriors d'aquestes.

- Difondre sistemàticament la informació més rellevant sobre l'estat del medi, col·laborant amb les campanyes d'educació i participació pública.

Article 3. Funcions

Per a aconseguir aquests objectius, el Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana exercirà les funcions següents:

a) Implantar un sistema d'informació ambiental amb utilització de tècniques i procediments relacionats amb sistemes d'informació geogràfica.

b) Constituir el centre com a punt focal de la Xarxa Europea d'Informació Ambiental (EIONET).

c) Coordinar l'activitat informativa de la Conselleria de Medi Ambient oferint als ciutadans un accés a la informació còmode, actualitzat i rigorós.

d) Gestionar la xarxa de punts d'accés a la informació ambiental: serveis centrals i territorials, centres de visitants dels parcs naturals, centres d'educació ambiental i organismes i institucions.

e) Coordinar i cooperar amb altres centres d'informació ambiental tant de l'àmbit local com estatal o internacional, possibilitant-hi l'accés als usuaris de la Comunitat Valenciana.

f) Desenvolupar i gestionar els fons bibliogràfics i cartogràfics, revistes, documentació multimèdia, etcètera, tant per a ús intern de l'administració de la Generalitat Valenciana com per al públic en general.

g) Gestionar, de forma conjunta i integrada, els fons documentals de la Conselleria de Medi Ambient.

h) Difondre la informació mediambiental més rellevant en qualsevol tipus de suport i mitjà de comunicació.

i) Normalitzar la informació ambiental procedent de les diverses institucions i administracions de la Comunitat per a poder homogeneïtzar-ne el tractament estadístic i subministrament a organismes que la demanen.

Article 4. Seu

El centre tindrà la seua seu principal als serveis centrals de la Conselleria de Medi Ambient i per a facilitar-hi l'accés al màxim nombre d'usuaris disposarà de punts de consulta en els serveis territorials, centres de visitants de parcs i centres associats.

Disposició addicional

El conseller de Medi Ambient dictarà totes les disposicions que siguen necessàries per al compliment del que s'estableix en aquest decret.

Disposició final

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 17 d'octubre de 2000

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller de Medi Ambient,

Mapa web