Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 4/2024, de 4 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu i l'ecoturisme a la Comunitat Valenciana. [2024/163]

(DOGV núm. 9765 de 12.01.2024) Ref. Base de dades 000383/2024

DECRET 4/2024, de 4 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu i l'ecoturisme a la Comunitat Valenciana. [2024/163]
ÍNDEX
Preàmbul
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objectiu i àmbit d’aplicació
Article 2. Definicions
Article 3. Exclusions
Capítol II. Ordenació de l’activitat
Article 4. Exercici de l’activitat
Article 5. Declaració responsable d’inici d’activitat
Article 6. Contingut de la declaració responsable
Article 7. Inscripció en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana
Capítol III. Requisits de les empreses de turisme actiu i ecoturisme

Article 8. De les empreses i els seus locals
Article 9. Assegurances
Article 10. Personal. Responsable tècnic, monitors/ores i guies
Capítol IV. De les persones usuàries
Article 11. Obligacions de les persones usuàries turístiques
Article 12. Drets i garanties de les persones usuàries turístiques
Article 13. Contracte
Capítol V. Desenvolupament de l’activitat de turisme actiu o ecoturisme
Article 14. Seguretat i prevenció d’accidents
Article 15. Menors d’edat
Article 16. Protecció del medi natural
Capítol VI. Règim de preus i reserves
Article 17. Preus
Article 18. Publicitat de preus
Article 19. Bestretes
Article 20. Reserva i anul·lació de la reserva
Article 21. Depòsit per pèrdua o deterioració d’equips i materials

Disposicions addicionals
Primera. Incidència pressupostària
Segona. Protecció de dades personals
Disposicions transitòries
Primera. Normativa aplicable als expedients en tramitació
Segona. Termini d’adaptació de les empreses inscrites en el Registre de turisme
Tercera. Empreses de serveis complementaris
Quarta. Període transitori per als qui, en el moment d’entrada en vigor d’este decret, estiguen exercint com a personal qualificat, monitors, guies i instructors sense els requisits de formació establits en la normativa.
Cinquena. Validesa temporal de les pòlisses de les assegurances obligatòries exigibles a les empreses de turisme actiu.
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Modificació de l’annex del Decret 2/2017, de 24 de gener, del president de la Generalitat, pel qual s’establixen els distintius corresponents a les empreses i els establiments turístics de la Comunitat Valenciana.
Segona. Rang normatiu
Tercera. Habilitació normativa
Quarta. Entrada en vigor
Annexos
Annex I. Relació de les activitats de turisme actiu i ecoturisme
Annex II. Model de memòria. Continguts mínims
Annex III. Distintius
Annex IV. Carnet



PREÀMBUL

El turisme es configura com un dels principals motors econòmics i socials de la Comunitat Valenciana, un dels territoris pioners en el desenvolupament d’este sector. La mateixa naturalesa social, cultural, territorial, econòmica i tecnològica del turisme determina un procés d’evolució i transformació constant que requerix una adaptació constant de la normativa a la realitat actual, avançant cap a un model turístic responsable i sostenible.
La Generalitat, en virtut de l’article 49.1. 12a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, té competència exclusiva en matèria de turisme, que comprén la promoció i l’ordenació turística en el seu àmbit territorial. En l’àmbit d’esta competència i en l’exercici de la potestat legislativa, l’anterior Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana, en ordenar l’activitat turística, va reconéixer serveis turístics nous. Esta previsió va donar lloc al desenvolupament del turisme actiu i d’aventura, que es va considerar com aquell que tenia la principal motivació en la realització d’activitats d’aventura, recreatives i d’esplai que es desenvolupen en el medi natural i va determinar la necessitat de regular-les mitjançant l’aprovació del Decret 22/2012, de 27 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu a la Comunitat Valenciana.
La vigent Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (d’ara en avant, LTOH), va plasmar els objectius de la política turística i determinats compromisos d’actuació, incorporant explícitament en l’article 71 la modalitat de turisme actiu. Posteriorment, mitjançant la Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d’organització de la Generalitat 2022, es va incorporar la regulació de les empreses d’ecoturisme. En l’apartat quart d’este article s’establix que, reglamentàriament, es determinaran els requisits i el règim administratiu aplicable a estes empreses.
L’experiència acumulada al llarg de més d’una dècada des de l’aprovació del decret i la necessitat d’adaptar esta classe d’empreses a la resta de normativa turística vigent, juntament amb el desig d’elevar la qualitat d’estos serveis, aconsellen una revisió en profunditat de la normativa reglamentària, un subsector que gaudix d’unes característiques especials dins de l’activitat turística que exigix, pel seu dinamisme i per l’exigència dels usuaris, d’una adaptació constant en la cerca de l’excel·lència en la prestació del servei, canalitzant-la en un desenvolupament sostenible i de respecte al medi ambient.
Així mateix, cal prendre en consideració l’evolució del sector en el nostre territori, que compta actualment amb més de cinc-centes empreses, amb un volum de negoci i d’usuaris creixent. Un creixement fomentat i impulsat per l’Administració turística, en què les especialitats sotmeses a este decret gaudixen d’una posició prioritària per la seua contribució als objectius de desestacionalització de la demanda i vertebració del territori, al mateix temps que afavorix els esforços realitzats des de tots els nivells de l’Administració per a la lluita contra el despoblament de les zones d’interior.
Estes transformacions, juntament amb el convenciment de la rellevància del turisme de naturalesa en la composició d’un producte turístic competitiu, han determinat l’elaboració d’una nova normativa, considerant el gran potencial que té com a recurs turístic. La regulació de l’ecoturisme pretén, així mateix, fomentar el coneixement, la interpretació i la conservació de les àrees naturals de la Comunitat Valenciana, a fi de repercutir positivament en la població local i perseguir, al mateix temps, l’exigència de qualitat que es demana en els mercats actuals.

Esta regulació estaria alineada amb la Resolució 75/229, de 21 de desembre de 2020, dictada per l’Assemblea General de les Nacions Unides, denominada Promoció del turisme sostenible, incloent-hi l’ecoturisme, per a l’erradicació de la pobresa i la protecció del medi ambient, que reafirmava la Resolució 70/1, Transformar el nostre món: l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, i que, entre altres aspectes, convida els governs i altres parts interessades a promoure i impulsar un model de turisme més sostenible, basat en la inclusió social, la reducció de les desigualtats, la conservació i la protecció del medi ambient, la gestió responsable dels recursos i la salvaguarda dels beneficis del turisme des de la igualtat d’oportunitats, la formació dels treballadors i treballadores i el respecte a la cultura del territori.
L’Organització Mundial del Turisme definix el turisme sostenible com el que «té plenament en compte les repercussions actuals i futures, econòmiques, socials i mediambientals per a satisfer les necessitats dels visitants, de la indústria, de l’entorn i de les comunitats amfitriones». De manera molt similar, ja l’any 1999, el Codi ètic mundial per al turisme, aprovat per l’OMT l’1 d’octubre a Santiago de Xile, en l’article 3, denominat «El turisme, factor de desenvolupament sostenible», indicava que «tots els agents del desenvolupament turístic tenen el deure de salvaguardar el medi ambient i els recursos naturals, en la perspectiva d’un creixement econòmic sanejat, constant i sostenible, que siga capaç de satisfer equitativament les necessitats i les aspiracions de les generacions presents i futures».

D’altra banda, s’assumix el compromís adquirit pel Consell en impulsar l’aprovació de la Llei 6/2022, de la Generalitat, de canvi climàtic i transició ecològica, l’article 69 de la qual diu explícitament que les polítiques públiques en matèria de turisme han d’anar encaminades a la promoció d’un model de turisme sostenible, menys consumidor de recursos, de menys emissions i més respectuós amb el territori.

En conseqüència, el turisme sostenible, a més de ser creador de riquesa, ha de contribuir a conservar i protegir els recursos del nostre territori -vida silvestre, flora, biodiversitat, geodiversitat i ecosistemes-, però també ha de contribuir a protegir i promoure la diversitat cultural i el benestar de les persones residents a la Comunitat Valenciana.

Estes consideracions estan, així mateix, recollides en el Codi ètic de la Comunitat i com un dels eixos per a desenvolupar en el Pla estratègic de turisme 2020-2025.
En el marc d’estos antecedents, el present decret té com a objectiu principal escometre una nova normativa reguladora, adaptant-la tant als principis com al conjunt de la regulació de l’activitat de les empreses turístiques previstes en la Llei 15/2018. Les principals novetats serien la incorporació de les empreses d’ecoturisme i, en conseqüència, l’actualització de l’annex d’activitats, en què estes s’agrupen en descripcions genèriques, vinculades a un grup d’activitats de referència; no obstant això, es disposarà permanentment actualitzat una llista orientativa de les activitats de turisme actiu i ecoturisme amb les seues definicions a l’efecte de facilitar l’enquadrament adequat d’estes.

S’incidix, així mateix, en més precisió en els articles relatius a la seguretat en l’exercici de l’activitat, la formació dels professionals, així com dels materials emprats, qüestions que responen a les principals inquietuds manifestades pels usuaris turístics. S’establixen els requisits relatius a les assegurances, aclarint la necessitat de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil i una altra pòlissa que done cobertura al rescat. També s’aborda la regulació dels usuaris turístics com a consumidors a través dels articles relatius a qüestions essencials a la contractació dels serveis com ara la informació, les reserves, els acomptes i els preus, i a la protecció dels seus drets. Finalment, s’adopten mesures per a afavorir la visibilitat de les empreses inscrites i lluitar contra l’oferta il·legal, l’activitat clandestina, la competència deslleial i l’intrusisme, afavorint l’actualització permanent de la llista d’empreses, i establint, a este efecte, mesures concretes com l’emissió d’un distintiu per al personal de les empreses que incorpore el número d’inscripció o la necessitat de disposar de les pòlisses de les assegurances preceptives a principis de cada any, a fi de facilitar la depuració del registre.

D’altra banda, és necessària l’adaptació al Decret 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de turisme de la Comunitat Valenciana, que establix amb caràcter general la necessitat de declaració responsable per a l’inici, la modificació i el cessament de l’activitat, una de les principals novetats del qual va ser incorporar l’exigència del caràcter exclusiu dels mitjans electrònics en les relacions amb el registre. En este decret s’aborden, per tant, únicament les qüestions pròpies d’este subsector turístic, en particular el contingut específic de la declaració responsable i la documentació obligatòria.
Este decret s’estructura en 21 articles ordenats en sis capítols, dues disposicions addicionals, cinc disposicions transitòries, una disposició derogatòria, quatre disposicions finals i quatre annexos.
Quant al model de declaració responsable, per raons d’operativitat, facilitat i celeritat quant a l’actualització, no s’integren en el decret, sense perjudici que s’hi reculla l’obligació de l’Administració de mantindre’ls actualitzats i disponibles per a qualsevol persona interessada en tot moment.
S’introduïx una disposició final primera per la qual es modifica l’annex del Decret 2/2017, de 24 de gener, del president de la Generalitat, pel qual s’establixen els distintius corresponents a les empreses i als establiments turístics de la Comunitat Valenciana, en el qual es determinen les dimensions, les indicacions i la resta de característiques dels distintius per a incloure el distintiu corresponent a les empreses d’ecoturisme i d’aquelles que realitzen conjuntament tant activitats de turisme actiu com d’ecoturisme, segons el que s’establix en l’annex III del present decret per als locals.
Igualment, s’introduïx un carnet que identificarà els treballadors de les empreses i que s’ajustarà al model fixat en l’annex IV del decret.

Esta norma s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 59 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.

Els principis de necessitat i eficàcia es complixen en portar a efecte el mandat establit en l’LTOH, que establix que reglamentàriament es determinaran els requisits i el règim administratiu aplicable a estes empreses. La regulació té la intenció de fomentar un entorn de liberalització de les activitats turístiques i de simplificació de tràmits, que poden contribuir al desenvolupament econòmic de les nostres destinacions turístiques i a la creació d’ocupació, especialment en els territoris amb el risc de despoblament.
D’altra banda, han de tindre’s en consideració els objectius de la política turística i els compromisos d’actuació plasmats en la llei que informen del contingut d’este decret, entre els quals poden destacar-se els compromisos de seguretat i garantia, d’hospitalitat i, especialment, els compromisos de sostenibilitat, alineant les estratègies amb els objectius de desenvolupament sostenible i promoció del comportament socialment responsable dels agents turístics, dels turistes i de la població, perquè contribuïsquen al desenvolupament sostenible orientant l’activitat turística cap a actuacions capaces de conciliar el creixement econòmic, la millora de la qualitat de vida, la competitivitat i l’eficiència amb la protecció del medi ambient, l’ús racional dels recursos naturals i culturals i la requalificació paisatgística dels espais turístics.

Respecte del principi de proporcionalitat, este decret conté la regulació imprescindible per a atendre el mandat de desenvolupament de les previsions incloses en l’LTOH, ja que oferix un marc permanent i estructurat, i suposa la substitució del decret anterior amb una evolució natural que s’ha consensuat amb el sector turístic afectat. Es complix, al seu torn, el principi de seguretat jurídica, ja que desenvolupa tots els aspectes relacionats amb el subsector del turisme actiu i l’ecoturisme a la Comunitat Valenciana. En aplicació del principi d’eficiència, este decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries. Finalment, en aplicació del principi de transparència, s’han definit clarament els objectius d’esta norma.

Cal destacar que s’ha iniciat la tramitació amb un procés participatiu obert, realitzat a través de GVA Participa, per a facilitar la col·laboració i la participació de la ciutadania en l’acció pública en matèria de turisme, i s’ha creat un grup de treball tècnic per a elaborar el projecte. Tot això amb caràcter addicional a la participació en la tramitació de la ciutadania, els agents implicats i els grups d’interés, a través de la consulta pública prèvia i la preceptiva informació pública.

La present iniciativa normativa s’ha posat en coneixement del Consell Valencià de Turisme, en compliment del que preveu l’article 9.3.c de la Llei 15/2018, i s’han emés o sol·licitat els informes preceptius: necessitat i oportunitat, Comissió Delegada del Consell, Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, impacte de gènere, infància i famílies, memòria econòmica i informe de petjada.

En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, una vegada efectuats els tràmits i emesos els informes preceptius, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 4 de gener de 2024,


DECRETE

Capítol I
Disposicions generals

Article 1. Objectiu i àmbit d’aplicació
1. El present decret té com a objectiu ordenar els serveis i les empreses que es dediquen al turisme actiu i a l’ecoturisme a la Comunitat Valenciana, determinant els requisits i el règim administratiu, d’acord amb el que establix l’article 71.4 de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana.

2. Estaran subjectes a les prescripcions del present decret les empreses, qualsevol que siga la seua forma jurídica, dedicades al turisme actiu i a l’ecoturisme que desenvolupen la seua activitat, fins i tot de manera no reiterada, dins de l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
3. Aquelles que tinguen la seu o el domicili social, o vulguen establir-se o prestar els seus serveis amb caràcter reiterat, dins de l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, a més, han de presentar la declaració responsable a la qual fa referència l’article 5 del present decret. Es considera caràcter reiterat la realització d’activitats a l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana durant més de deu dies naturals, continuats o no, dins de cada any natural.
4. Les empreses de turisme actiu i ecoturisme establides legalment que tinguen la seu o el domicili social en altres comunitats autònomes o estats membres de la Unió Europea podran prestar lliurement els seus serveis sense necessitat de presentar la declaració responsable a què es referix l’article 5 del present decret quan, de manera no reiterada, desenvolupen activitats al territori de la Comunitat Valenciana.


Article 2. Definicions
A l’efecte d’este decret, i de conformitat amb el que disposa l’article 71 de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, s’entén per:

1. Empreses de turisme actiu: són les dedicades a proporcionar al públic en general, de manera habitual i professional, mitjançant preu, activitats turístiques de recreació, esportives i d’aventura que es practiquen servint-se, sense degradar-los, bàsicament dels recursos que oferix la mateixa naturalesa en el medi en què es desenvolupen i a les quals és inherent el factor de risc o un cert grau de destresa per a practicar-les. Per a practicar les activitats disposaran d’equips i material homologats i, excepcionalment, es podran utilitzar recursos diferents dels que oferix la naturalesa.
2. Empreses d’ecoturisme: són les que fan activitats turístiques dirigides al públic en general, de manera habitual i professional, mitjançant preu en espais naturals de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de conéixer, interpretar i contribuir a la conservació del territori, del patrimoni etnogràfic rural i natural, a l’educació ambiental, i a l’observació d’espècies de flora i fauna com també llocs d’interés geològic, sense generar impactes sobre el medi i repercutint positivament en la població local.
3. Activitats de turisme actiu i ecoturisme: seran considerades activitats de turisme actiu i ecoturisme les detallades, amb caràcter orientatiu i no exhaustiu, en l’annex I d’este decret.

Article 3. Exclusions
Queden exclosos de l’àmbit del present decret:
a) Els clubs i les federacions esportives, quan organitzen la celebració d’activitats en el medi natural, dirigides exclusivament als seus associats o federats i no al públic en general.
b) Els centres docents de titularitat pública o privada, quan organitzen activitats complementàries o activitats extraescolars dirigides exclusivament al seu alumnat.
c) Les empreses les activitats vinculades al turisme actiu o a l’ecoturisme de les quals es limiten a la venda, l’arrendament o el préstec d’ús del material necessari per a practicar-les.


Capítol II
Ordenació de l’activitat

Article 4. Exercici de l’activitat
Per a realitzar les activitats i la prestació dels serveis regulats en la present disposició, les empreses posaran en coneixement del departament competent en matèria de turisme l’inici i el cessament de la seua activitat i les modificacions que durant esta puguen produir-se mitjançant la presentació d’una declaració responsable, de conformitat amb el que disposa l’article 53.2 de l’LTOH i el Decret 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de turisme de la Comunitat Valenciana.

Article 5. Declaració responsable d’inici d’activitat
1. Els qui pretenguen desenvolupar l’activitat de turisme actiu o ecoturisme, o les dues conjuntament, de manera reiterada, hauran de presentar una declaració responsable per mitjans electrònics, dirigida al servei territorial de turisme de la província en la qual se situe la seu social de l’empresa o on es troben les seues instal·lacions o es desenvolupe la major part de les seues activitats, en la qual manifesten el compliment dels requisits previstos en el present decret i el compromís de mantindre’ls durant el temps de vigència de l’activitat, mitjançant els formularis normalitzats que estaran permanentment disponibles en el web de l’Administració turística. Este òrgan serà competent per a l’ordenació, la instrucció i la resolució del procediment.
2. Per a presentar telemàticament la declaració responsable, caldrà accedir al portal de la Generalitat (www.gva.es), bé a través de la seu electrònica de la Generalitat, o d’Atenció al Ciutadà/Guia PROP.


Article 6. Contingut de la declaració responsable
1. La declaració responsable haurà de contindre el pronunciament exprés sobre estos aspectes:
a) Que disposa de les llicències o les autoritzacions municipals, sectorials o d’una altra índole exigides per la normativa vigent o, si és el cas, haver formulat les comunicacions prèvies o les declaracions responsables que resulten preceptives per a exercir les activitats que es pretenen desenvolupar.
b) Que els responsables d’empresa i els monitors o els guies compten amb la formació en competències i capacitats que poden acreditar-se, tant mitjançant els títols que en cada cas establix la mateixa llei com mitjançant altres titulacions, acreditacions o certificats de professionalitat que resulten de les lleis estatals i de la resta de l’ordenament jurídic vigent en cada moment, o que tenen els requisits mínims per a obtindre l’habilitació durant el període transitori establit en la disposició transitòria quarta.
c) Que té subscrits els contractes d’assegurances pels riscos de subscripció obligatòria previstos en este decret.
d) Que disposa d’equips i materials adequats per a les activitats per a desenvolupar que haja de realitzar-se i convenientment adaptats a este efecte, de manera que es garantisca la seguretat i salut de les persones usuàries, les persones treballadores i el respecte al medi ambient.
e) Que complix la normativa de prevenció de riscos laborals i, en cas de contractar treballadors, que ha fet una avaluació de riscos laborals i la corresponent planificació preventiva dels llocs de treball dels guies i monitors en les seues activitats específiques.

f) Que s’ha elaborat i s’ha implantat un pla de seguretat i emergència de l’empresa i s’ha seguit un procés de gestió de riscos segons algun estàndard nacional o internacional, tant per als llocs de treball com per a les activitats desenvolupades en el medi natural, orientat a la seguretat de les persones usuàries i tenint en compte la presència de persones alienes.
g) Addicionalment, les empreses declararan el seu compromís amb la conservació del territori, del patrimoni etnogràfic rural i natural, l’educació ambiental, i l’observació d’espècies de flora i fauna, sense generar impactes sobre el medi natural i repercutint positivament en la població local.
h) Així mateix, la declaració responsable contindrà una indicació respecte de si les activitats es realitzen en terrenys forestals o en algun dels espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana i de la Xarxa Natura 2000 i respecten el marc normatiu mediambiental vigent i les indicacions, fins i tot verbals, emeses per les autoritats, els funcionaris/àries i el personal d’espai natural de què es tracte.
2. La documentació detallada podrà ser requerida per l’Administració turística i, especialment, per la inspecció durant les seues actuacions per a comprovar-la, conéixer-la i deixar-ne constància.
3. Juntament amb la declaració responsable, haurà d’aportar una memòria de les activitats oferides, amb l’estructura i el contingut mínims indicats en l’annex II.

Article 7. Inscripció en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana
1. L’òrgan competent, que serà l’assenyalat en l’article 5.1, atenent la declaració responsable efectuada per la persona interessada, l’inscriurà d’ofici en el registre com el tipus d’empresa indicat en la declaració responsable, llevat que s’hagen omés dades o no s’hagen aportat documents de caràcter essencial. Una vegada practicada la inscripció, es comunicarà a la persona titular el número d’inscripció assignat. El número d’inscripció en el registre figurarà en un lloc visible en la documentació, les pàgines web i la publicitat de les empreses, qualsevol que siga el mitjà en què s’efectue, així com en la placa o el distintiu.

2. Una vegada presentada la declaració responsable d’inici d’activitat, esta haurà de començar de manera efectiva en el termini màxim de dos mesos. En cas contrari, aquella quedarà sense efecte i, amb una instrucció prèvia de l’expedient l’oportú en el qual es donarà audiència a la persona interessada, s’efectuarà la baixa i cancel·lació de la inscripció en el registre.
3. Posteriorment, l’òrgan competent, d’acord amb el que disposa l’article 5.1, podrà efectuar totes les comprovacions que resulten oportunes respecte de si l’empresa complix els requisits exigits per este decret.
4. La inexactitud o la falsedat de les dades declarades, la indisponibilitat de la documentació preceptiva o l’incompliment dels requisits exigits en este decret, quan tinguen caràcter essencial, així com no començar a exercir l’activitat en el termini de dos mesos des de la comunicació efectuada o des de la data indicada que s’hi indique, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives a què puguen donar lloc, determinaran la impossibilitat de continuar exercint l’activitat des del moment que es tinga constància d’estos fets i podran comportar, amb una audiència prèvia a l’interessat, la baixa i la cancel·lació de la inscripció de l’empresa en el registre.
5. Ni la declaració responsable ni la inscripció en el registre pressuposen, a l’efecte de l’inici de l’activitat, el compliment de qualsevol altra norma que resulte aplicable a les empreses que regula esta disposició, de manera que estes empreses hauran d’obtindre les llicències o les autoritzacions requerides per altres departaments o administracions públiques que, si és el cas, resulten exigibles, i haver formulat les comunicacions prèvies o les declaracions responsables exigides per la normativa vigent.
6. Una vegada s’inscriga l’empresa de turisme actiu o ecoturisme i esta haja aportat la documentació necessària prèvia a l’inici de l’activitat, es traslladarà, si és el cas, a la conselleria competent en matèria forestal o d’espais naturals protegits, de les empreses inscrites i dels seus àmbits d’actuació.


Capítol III
Requisits de les empreses de turisme actiu i ecoturisme

Article 8. De les empreses i els seus locals
1. Les empreses de turisme actiu i ecoturisme, per a executar les activitats que li són pròpies, han de disposar de:
a) Les llicències o les autoritzacions municipals, sectorials o d’una altra índole exigides per la normativa vigent o, si és el cas, haver formulat les comunicacions prèvies o les declaracions responsables que resulten preceptives per a l’exercici de les activitats que es pretenen desenvolupar.
b) Pòlisses dels contractes d’assegurances, en els termes que establix l’article 9.
c) Un/a responsable tècnic que supervise la preparació i l’execució de les activitats oferides i aprove les fitxes de cada activitat.
d) Un domicili o seu social.
2. Els locals de què, si és el cas, dispose l’empresa s’han d’identificar amb una placa o un distintiu que, en tot cas, contindrà el número d’inscripció en el registre, i han de comptar amb els requisits que la normativa específica requerisca en funció de l’activitat.
3. En l’interior dels locals i en un lloc visible s’han d’exposar els preus fixats per als serveis oferits i la indicació que l’establiment disposa de fulls de reclamacions a la disposició de la clientela.

4. Les mateixes obligacions d’informació regixen respecte de les pàgines de les empreses de turisme actiu i ecoturisme que operen per internet.

Article 9. Assegurances
1. Amb la finalitat de cobrir els possibles riscos derivats de la prestació dels serveis, les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme han d’assegurar la responsabilitat civil amb un capital assegurat mínim de 600.000 euros, per sinistre i anualitat, i una franquícia màxima de 600 euros.
2. Les empreses també han de subscriure una assegurança d’accidents, de rescat, trasllat i assistència sanitària.
3. Els contractes d’assegurances han de mantindre la vigència durant tot el temps de prestació de l’activitat o activitats. Les empreses han de tindre a la disposició de la conselleria competent en matèria de turisme el certificat de la companyia asseguradora o del distribuïdor d’assegurances que acredite el compliment dels requisits d’este decret i la vigència.

Article 10. Personal. Responsable tècnic, persones monitores i guies

1. Les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme disposaran d’un nombre suficient de personal qualificat, persones monitores, guies i instructors, per a garantir la prestació correcta del servei contractat, assessorant i, si és el cas, acompanyant les persones usuàries o els grups organitzats que contracten els seus serveis.
En les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme hi haurà un responsable tècnic encarregat de preparar i organitzar les activitats oferides, que haurà de comptar amb la qualificació exigida per a desenvolupar l’activitat. El responsable tècnic haurà d’elaborar una fitxa tècnica per cada activitat, el contingut de la qual s’adequarà al que establix l’article 14.2.h d’este decret.
2. El personal ha d’estar degudament identificat com a treballador de l’empresa per a la qual presta els serveis, i haurà d’exhibir el distintiu de l’empresa amb dimensions de carnet, de conformitat amb el model que figura en l’annex IV d’este decret.
3. El personal de les empreses de turisme actiu i ecoturisme comptarà amb les competències i les capacitats necessàries per a realitzar les activitats. Estes competències i capacitats s’acreditaran mitjançant títols oficials o mitjançant altres titulacions, acreditacions o certificats de professionalitat que resulten de les lleis estatals i de la resta de l’ordenament jurídic vigent en cada moment, i que es corresponga amb els criteris que s’indiquen a continuació:
a) Per a les activitats que figuren en el grup A de l’annex I: titulació, diploma o certificats expedits per l’administració, la institució pública, la federació esportiva o el centre de formació oficial reconegut per l’Administració, amb càrrega formativa específica superior a 100 hores i continguts directament relacionats amb l’activitat que cal realitzar. Es prendran com a referència per a este grup les unitats de competència reconegudes en el Catàleg nacional de les qualificacions professionals.

b) Per a les activitats que figuren en el grup B de l’annex I: titulacions específiques de l’activitat que ha de realitzar-se dels ensenyaments esportius de règim especial, títol de tècnic esportiu en la modalitat i el nivell específic per a l’activitat que es realitze, obtingut mitjançant la formació professional o la regulació dels ensenyaments esportius, certificat de professionalitat específic de l’activitat per realitzar, altres titulacions incloses en la Llei 2/2022, de 22 de juliol, d’ordenació de l’exercici de les professions de l’esport i l’activitat física a la Comunitat Valenciana.
c) Per a les activitats que figuren en el grup C de l’annex I: la titulació exigida per la legislació aeronàutica, nàutica i subaquàtica per a la instrucció o l’acompanyament de la clientela en la pràctica d’activitats aèries, nàutiques o subaquàtiques, i hauran de disposar també del permís, la llicència o el carnet que siga exigible per a desenvolupar l’activitat.
4. Les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme hauran d’acreditar que el seu personal tècnic té una formació inicial en rescat i primers auxilis en la naturalesa, basada en els protocols internacionals i simulacres realistes als parcs d’aventura i/o en els entorns naturals específics on es realitzen les activitats de turisme actiu i ecoturisme, amb una càrrega lectiva mínima de quaranta hores. Esta obligació es considera acreditada quan el currículum o el pla d’estudis de les formacions relacionades amb l’activitat incloguen mòduls o assignatures de primers auxilis amb les càrregues lectives esmentades. Així mateix, s’acreditarà la formació del personal en seguretat i prevenció de riscos d’un mínim de deu hores.
Les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme han de mantindre actualitzades les competències en rescat i primers auxilis del seu personal tècnic, mitjançant la realització, almenys cada dotze mesos, de simulacres i pràctiques en matèria de procediments de rescat i primers auxilis en la natura i/o als parcs d’aventura on es realitzen les activitats de turisme actiu i ecoturisme. Les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme hauran de portar un registre d’estos simulacres i pràctiques, en què haurà de constar la data, la duració, el lloc de realització, els escenaris i les pràctiques realitzades, i les persones que hi han participat activament.
5. En el cas del treball habitual amb menors, el personal tècnic haurà d’estar en possessió d’un certificat negatiu expedit pel Registre central de delinqüents sexuals.


Capítol IV
De les persones usuàries

Article 11. Obligacions de les persones usuàries turístiques
Les persones usuàries turístiques estaran obligades a:
a) Atendre i executar les instruccions, les indicacions i les mesures preventives en matèria de seguretat, respecte del medi ambient, i pràctica de l’activitat, que emeten les persones monitores i responsables de les empreses de turisme actiu o ecoturisme, col·laborant activament amb elles en les maniobres i les indicacions sense utilitzar recorreguts ni tècniques alternatives als establits.
b) Prestar l’atenció deguda a les característiques, les condicions i els requisits exigits al participant per a realitzar l’activitat i informar fidedignament de qualsevol impediment físic o de psíquic que puga ser rellevant abans de la inscripció o la reserva de l’activitat.

c) Comunicar a les persones monitores i responsables de les empreses de turisme actiu o ecoturisme, abans de la finalització de l’activitat, qualsevol incidència, accident o dany causat durant esta.
d) Evitar realitzar les activitats sota els efectes de l’alcohol o altres substàncies, així com qualsevol actuació o comportament conflictiu que afecte el desenvolupament de l’activitat i la convivència.
e) Abstindre’s de participar en activitats o en determinada part d’estes, si els monitors/ores i responsables de les empreses de turisme actiu o ecoturisme consideren que no reunixen les condicions físiques o psíquiques adequades per a això. En el cas de discrepància de la clientela, es farà constar com a incidència significativa dins de l’informe al qual es referix l’article 14.2.g d’este decret, i prevaldrà el criteri del personal tècnic.

Article 12. Drets i garanties de les persones usuàries turístiques
Abans de contractar l’activitat o les activitats, les persones usuàries podran accedir i consultar informació relativa als aspectes següents:

a) Número de registre amb el qual l’empresa que realitza l’activitat o activitats en què està inscrita en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana, que constarà en totes les accions de publicitat, promoció i comercialització de les activitats de turisme actiu i ecoturisme oferides.
b) Qualificació i acreditació professional del personal en l’activitat.

c) Destinació i duració aproximada dels itineraris o els trajectes que cal recórrer.
d) Mesures que han d’adoptar-se per a preservar el medi ambient, amb informació expressa sobre les mesures particulars que resulten aplicables segons el paratge o l’entorn on es desenvolupen.
e) Tipus de vestuari, equip i material que ha d’utilitzar-se per a practicar l’activitat o activitats. Quan els equips i el material no els proporcione l’empresa que presta el servei, esta haurà d’informar les persones usuàries sobre la necessitat d’utilitzar-los, l’obligació d’aportar-los la mateixa persona usuària i els requisits que han de complir.

f) Coneixements que es requerixen per a practicar l’activitat o activitats, dificultats que esta implica, condicions físiques i, si és el cas, edat mínima per a realitzar-les, a més dels comportaments que han de seguir-se en cas de perill.
g) Informació sobre els riscos i les mesures preventives obligatòries, especialment les relacionades amb el compliment de les instruccions de monitors, guies, instructors i de la resta del personal qualificat, en el desenvolupament de les activitats.
h) Existència d’una pòlissa de responsabilitat civil i d’una assegurança d’accidents, de rescat, trasllat i assistència sanitària.
i) Preus dels serveis oferits, amb el desglossament corresponent i la indicació dels impostos aplicables.
j) Conseqüències econòmiques en els casos d’anul·lació de les activitats per part de l’empresa i/o desistiment d’estes per part de la clientela.
k) Quantia del depòsit que es constituïsca per a respondre per la pèrdua o la deterioració d’equips i materials.
l) Existència de fulls de reclamacions a la disposició de la clientela.
m) Qualsevol altre aspecte que, pels mitjans, materials, les tècniques singulars emprades, l’àmbit, l’espai físic o la naturalesa de l’activitat, hagen de conéixer els usuaris/àries per a poder desenvolupar l’activitat.

n) Si és el cas, nombre màxim de persones usuàries per monitor/a.
Per a això, les empreses de turisme actiu i d’ecoturisme hauran d’exposar de manera visible en els seus establiments i, si és el cas, fer-ne publicitat en la seua pàgina web, una nota informativa en què s’anunciarà a les persones usuàries la possibilitat i el dret de consultar tota esta informació, que hauran de posar a la seua disposició.

Article 13. Contracte
El document en què es concreten les activitats a desenvolupar i el seu preu contindrà, a més, una declaració expressa d’haver rebut i acceptat la informació a la qual es referix l’article anterior i el compromís d’obeir i atendre les ordres i les instruccions que emeten els o les guies, els monitors/ores o responsables de les empreses per a salvaguardar la seua seguretat, la protecció del medi ambient o la bona pràctica esportiva.


Capítol V
Desenvolupament de les activitats de turisme actiu o ecoturisme

Article 14. Seguretat i prevenció d’accidents
1. Com a principi general, les persones responsables tècniques, les persones monitores i guies de les empreses de turisme actiu i ecoturisme vetlaran per la seguretat i la integritat física de les persones usuàries durant les activitats que realitzen, així com dels possibles accidents o danys que l’activitat o els mateixos usuaris puguen causar a tercers durant el seu desenvolupament, d’acord amb els criteris d’una pràctica racional i prudent, i adoptaran totes les mesures necessàries per a això d’acord amb l’activitat que es realitze.
2. Atenent el principi general establit anteriorment, les empreses de turisme actiu i ecoturisme hauran d’observar les següents mesures generals de seguretat:
a) Els monitors, els guies, els instructors i la resta del personal qualificat que acompanyen les persones usuàries de les activitats de turisme actiu i d’ecoturisme, hauran de portar sempre, durant la realització de l’activitat de què es tracte, una farmaciola de primers auxilis i un equip radioelèctric que els permeta donar la seua ubicació més exacta possible i mantindre comunicació directa.
b) Complir la normativa de prevenció de riscos laborals i, en cas de contractar treballadors, fer una avaluació de riscos laborals i la corresponent planificació preventiva dels llocs de treball dels guies i monitors en les seues activitats específiques.
c) Elaborar i implantar un pla de seguretat i emergència de l’empresa, seguint un procés de gestió de riscos segons algun estàndard nacional o internacional, tant per als llocs de treball com per a les activitats desenvolupades en el medi natural, orientat a la seguretat de les persones usuàries i tenint en compte la presència de persones alienes.

d) En cas d’ampliació o modificació substancial de les activitats oferides, les empreses hauran d’actualitzar la documentació esmentada.
e) Davant d’episodis meteorològics adversos i que puguen generar riscos per a l’activitat que calga desenvolupar, s’hauran d’extremar les mesures de prevenció i, en cas necessari, suspendre la pràctica de l’activitat, i en tot cas estaran subjectes al que l’autoritat competent en matèria de protecció civil puga establir a través de, entre altres, el Pla territorial d’emergència de la Comunitat Valenciana i/o els plans territorials d’àmbit local.
f) Amb caràcter previ a la pràctica de l’activitat, monitors, guies, instructors i la resta del personal qualificat informaran les persones usuàries, sobre les normes d’autoprotecció i de seguretat, del protocol de prevenció i actuació, així com sobre la normativa existent en matèria de conservació del medi natural i, especialment, de prevenció d’incendis; hauran de deixar constància documental de la informació rebuda per cadascuna.
g) En cas d’accident o una altra incidència significativa, el responsable tècnic de les activitats de l’empresa haurà de formalitzar un informe que descriga els fets esdevinguts i que identifique cadascuna de les parts. El titular de l’empresa de turisme actiu o ecoturisme haurà de conservar-lo durant un termini mínim de tres anys.
h) El responsable tècnic aprovarà una fitxa de cada activitat amb el següent contingut mínim:
1r. Descripció detallada de l’activitat amb la indicació dels itineraris a recórrer, els punts d’inici i finalització, la duració aproximada, les dates i els períodes en què es realitza l’activitat, la distància, els desnivells, les parades, els obstacles o les dificultats que cal superar. En el cas d’empreses d’ecoturisme, s’inclourà també una descripció de les estratègies d’interpretació i dels valors de l’entorn.
2n. Descripció del medi i l’entorn on es realitza l’activitat i de les condicions que ha de reunir per a realitzar-la de manera segura o, si és el cas, per a anul·lar-la. Es descriurà mitjançant dades objectives la severitat del mitjà en què es realitza i les condicions de l’entorn (climatològiques, estat de la mar, nivell de llit fluvial, intensitat de corrents, vents, condicions del terreny, risc d’incendi, etc.).
3r. Relació del material necessari per a realitzar l’activitat, amb la indicació de les condicions adequades de qualitat, seguretat i garanties per a l’ús al qual estiguen destinats els equips i el material utilitzat, així com el sistema de manteniment, emmagatzematge i transport.
4t. Normatives de compliment obligat que afecten l’activitat.
5é. Coneixements i condicions físiques prèvies que es requerixen per a practicar l’activitat, dificultats i esforç que implique per a realitzar-la una aptitud, un nivell o una destresa prèvia requerida, com a requisits o edat mínima per a participar-hi. Estes limitacions o prohibicions de participació estaran raonablement fonamentades per motius de seguretat i, en tot cas, no suposaran un atemptat contra el dret a la inclusió social de tota persona, especialment de les persones amb discapacitat o diversitat funcional, sempre que no siga possible realitzar adaptacions o ajustos raonables.
6é. Descripció dels recursos humans necessaris en l’activitat, la seua qualificació, el nombre màxim de participants i la proporció entre usuaris i monitor/a o guia.
7é. Descripció dels comportaments i les actuacions que han d’adoptar-se per a preservar el medi ambient i la conservació de l’entorn.

8é. Avaluació del risc de l’activitat realitzada mitjançant una metodologia sistemàtica i estandarditzada, nacionalment o internacionalment, que permeta identificar, analitzar i valorar els riscos, a fi de determinar si la magnitud del risc residual és acceptable o tolerable. Este nivell de risc residual s’avaluarà mitjançant l’estudi detallat de l’activitat, identificant els perills i analitzant els riscos per a la seguretat de les persones, que inclourà l’estimació de la probabilitat que ocórrega el dany i, si es produïx, de la gravetat de les conseqüències. Es descriuran les mesures preventives obligatòries per al tractament dels riscos avaluats i es determinarà el nivell de risc residual en l’activitat per combinació de les dades anteriors.
9é. Procediment de seguretat i emergència que reculla el protocol d’actuació en cas d’accident o emergència amb la indicació expressa dels mitjans d’evacuació en cas d’abandó de l’activitat per part del participant.
10é. Identificació del responsable tècnic de l’activitat que realitza la fitxa i signatura.

Article 15. Menors d’edat
Sense perjudici de les condicions o les prohibicions establides en l’ordenament jurídic per a activitats específiques, els o les menors d’edat que participen en activitats de turisme actiu o d’ecoturisme, prèviament a l’inici, hauran de presentar una autorització de qui n’exercisca la representació legal.

Article 16. Protecció del medi natural
1. La pràctica de les activitats de turisme actiu i d’ecoturisme ha de ser compatible amb la protecció i la conservació dels valors naturals. La realització d’estes activitats s’efectuarà en les condicions més adequades per a minimitzar l’impacte en el medi natural, i evitar així qualsevol degradació o dany irreversible en l’entorn.
2. Les empreses, en el desenvolupament de les activitats de turisme actiu i d’ecoturisme, s’ajustaran al que dispose la normativa vigent en matèria de medi ambient, i adoptaran, per a això, les mesures necessàries que garantisquen la seua protecció i sol·licitaran les autoritzacions que, si és el cas, siguen exigibles. Quan les activitats es desenvolupen en espais naturals protegits, es tindrà en compte, a més, la normativa específica aplicable.
3. Les activitats de turisme actiu i l’ecoturisme als espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana es realitzaran segons el que disposen els plans d’ordenació dels recursos naturals i els plans rectors d’ús i gestió, així com en els respectius plans d’ús públics i altres normes de regulació d’estos espais naturals protegits.



Capítol VI
Règim de preus i reserves

Article 17. Preus
1. Les activitats de turisme actiu i ecoturisme s’ajustaran al règim de llibertat de preus.
2. Sense perjudici del que establix la legislació sobre lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, el titular de l’empresa farà constar en una llista de preus l’import dels serveis que presta. Eixos preus tindran la consideració de globals.
3. No es podran cobrar preus superiors als publicitats. Si hi ha qualsevol contradicció en la publicitat, s’aplicarà el preu inferior.

4. Les persones usuàries o, si és el cas, les empreses d’intermediació turística hauran d’abonar el preu corresponent al servei o serveis i activitat o activitats contractats en el lloc i el temps convingut amb les empreses de turisme actiu i ecoturisme.
5. El pagament del preu s’efectuarà, amb presentació prèvia de la factura, en efectiu o per qualsevol altre mitjà vàlid de pagament la utilització del qual haja admés l’empresa.
6. Les empreses estan obligades a fer publicitat dels preus de venda al públic que perceben per les activitats de turisme actiu i ecoturisme que realitzen. Els preus hauran d’incloure tota càrrega, tribut o gravamen, així com els descomptes aplicables, si és el cas, i els eventuals suplements o increments, però en cap cas es cobrarà per a accedir als espais naturals protegits quan l’accés siga gratuït, encara que siga necessària la reserva prèvia.
7. La clientela o els intermediaris hauran d’abonar el preu corresponent als serveis contractats en el lloc i el temps convingut amb l’empresa de turisme actiu i ecoturisme, sense que en cap cas la formulació de reclamació eximisca del pagament.

Article 18. Publicitat de preus
Els preus de cadascun dels serveis prestats per les empreses de turisme actiu i ecoturisme, desglossats amb indicació dels impostos aplicables, hauran de gaudir de la màxima publicitat, a més de figurar en les pàgines web i a l’interior dels locals de les empreses, haurà d’exhibir-se al públic en un lloc visible de la base d’operacions i en la publicitat de les mateixes empreses.

Article 19. Bestretes
L’empresa de turisme actiu i ecoturisme podrà exigir als usuaris o les agències de viatge que efectuen una reserva, com a acompte del preu, que s’entendrà a compte de l’import resultant dels serveis prestats.


Article 20. Reserva i anul·lació de la reserva
1. Les empreses de turisme actiu i ecoturisme estan obligades a confirmar les reserves efectuades per les persones usuàries, per qualsevol mitjà que permeta constatar-les.
2. En la comunicació de la confirmació de la reserva es farà constar, almenys, el següent:
a) Identificació de l’empresa, amb la indicació del codi d’inscripció en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana. Esta obligació serà exigible des de la notificació a l’interessat del número de reserva assignat.
b) Identificació de la persona o persones usuàries i de l’activitat o activitats objecte de la reserva.
c) Data o dates reservades per a realitzar l’activitat o activitats.

d) Preu de la reserva i del servei o serveis contractats.
e) Condicions de cancel·lació.
f) Si és el cas, quantia de l’acompte en concepte de senyal.
g) Altres condicions pactades entre les parts.
3. El règim de cancel·lació i desistiment de les reserves s’ajustarà a les condicions que pacten lliurement les empreses i les persones usuàries, i caldrà deixar constància d’este acord.
4. Si les parts han pactat algun acompte, la cancel·lació o el desistiment de la reserva en els dies anteriors a la data prevista per a realitzar l’activitat podrà suposar l’aplicació de les penalitzacions que s’hagen pactat amb càrrec a este.
5. No obstant això, quan la cancel·lació es produïsca davant de casos de força major degudament acreditada, no correspondrà aplicar cap penalització amb càrrec a l’acompte lliurat, i l’empresa estarà obligada a retornar-lo íntegrament.

Article 21. Depòsit per pèrdua o deterioració d’equips i materials
1. En el moment de formalitzar la reserva i per a respondre de la pèrdua o la deterioració dels equips i els materials que puguen ser imputables als usuaris, a causa d’un ús anormal o negligent d’estos, les empreses podran exigir-los el depòsit d’una quantitat no superior al 20 % de l’import del material cedit.
2. A la finalització de les activitats, esta fiança es reintegrarà a l’usuari, amb les deduccions prèvies que, si és el cas, corresponguen.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Incidència pressupostària
L’aplicació del que disposa este decret no pot tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en matèria de turisme; en tot cas, s’haurà d’atendre amb els mitjans personals i materials d’este.

Segona. Protecció de dades personals
1) El tractament de dades personals que es faça en compliment d’esta norma s’haurà d’ajustar al que disposa el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2) Les dades personals que les persones proporcionen a l’Administració en l’exercici dels drets garantits en esta norma s’utilitzaran amb les finalitats i els límits que esta preveu.
3) Quan la persona sol·licitant, o qui la represente legalment, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, té l’obligació d’informar-les dels aspectes següents:

a) La comunicació d’estes dades a l’Administració per al tractament en l’àmbit de les competències pròpies i d’acord amb les finalitats del procediment.
b) La possibilitat que l’Administració faça consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar-ne, entre altres aspectes, la veracitat. Si una llei requerix per a esta consulta autorització de la persona les dades de la qual es consulten, la persona sol·licitant o qui la represente legalment haurà d’haver recaptat esta autorització, que estarà disponible a petició de l’Administració en qualsevol moment.
c) La possibilitat i la manera d’exercir els drets d’accés, rectificació, supressió, limitació del tractament o oposició que l’assistixen en relació amb el tractament de les dades personals pròpies.
4) En l’accés a la informació que establix l’article 12 d’este decret que continga dades de caràcter personal, les persones usuàries hauran de complir el deure de confidencialitat i fer ús de les dades amb l’única finalitat de fer efectius els seus drets, i seran responsables de l’ús posterior que facen d’esta informació».


DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Normativa aplicable als expedients en tramitació
Els expedients iniciats amb una declaració responsable presentada amb anterioritat a l’entrada en vigor d’este decret continuaran tramitant-se de conformitat amb el que disposa la normativa anterior, llevat que s’acullen voluntàriament a esta, mitjançant un escrit presentat a este efecte, en què s’indicarà la voluntat d’acollir-se a la nova norma.

Segona. Termini d’adaptació de les empreses inscrites en el Registre de turisme
Les empreses de turisme actiu inscrites en el Registre de turisme amb anterioritat a la data d’entrada en vigor del present decret hauran d’adaptar-se al contingut d’este decret en relació amb el que disposa en matèria de distintius, carnet i enquadrament en els grups i els subgrups especificats en l’annex I en el termini de dos anys des de l’entrada en vigor.
Una vegada transcorregut este termini, si el titular no ha presentat declaració responsable d’adaptació als nous grups d’activitat, s’iniciarà d’ofici un procediment de revisió d’ofici de la seua inscripció en el Registre de turisme.

Tercera. Empreses de serveis complementaris
Les empreses que estiguen inscrites en el Registre de turisme com a empreses de serveis complementaris i l’activitat de les quals quede enquadrada entre les detallades en l’annex I, hauran de presentar una declaració responsable en el termini màxim d’un any per a donar-se d’alta com a empreses de turisme actiu o ecoturisme, si és el cas.

Quarta. Període transitori per als qui, en el moment d’entrada en vigor d’este decret, estiguen exercint com a personal qualificat, monitors, guies i instructors sense els requisits de formació establits en la normativa
Els professionals que estan exercint la professió de guia o monitor esportiu sense complir els requisits de formació establits en este decret quedaran subjectes al període transitori que estipula la disposició transitòria primera de la Llei 2/2022, de 22 de juliol, d’ordenació de l’exercici de les professions de l’esport i l’activitat física a la Comunitat Valenciana, perquè puguen acreditar el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i altres vies de formació.

Queden excloses les activitats que es regixen per una normativa específica, com les que assenyala el grup C de l’annex I, en la qual els professionals hauran de comptar amb la titulació exigida per la normativa.
Durant eixe període transitori, els professionals que estiguen prestant serveis per a les empreses de turisme actiu i ecoturisme i no compten amb titulació suficient, quedaran habilitats per al seu treball si complixen els següents requisits mínims:
a) Per a activitats del grup A: acreditar almenys una experiència i/o formació de 500 hores en els últims 10 anys que incloga 40 hores de primers auxilis i 10 hores de seguretat i prevenció de riscos.
b) Per a activitats del grup B: acreditar almenys una experiència i/o formació al voltant de 800 hores en els últims 10 anys que incloga 40 hores de primers auxilis i 10 hores de seguretat i prevenció de riscos.

L’acreditació de l’experiència laboral es justificarà amb un certificat de vida laboral, l’aportació de nòmines o documentació equivalent.


Cinquena. Validesa temporal de les pòlisses de les assegurances obligatòries exigibles a les empreses de turisme actiu
A l’entrada en vigor d’este decret, les pòlisses de les assegurances obligatòries exigibles a les empreses de turisme actiu es podran mantindre sense necessitat d’adaptar-les a les noves condicions exigides pel decret fins que vencen.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
1. Es deroga expressament el Decret 22/2012, de 27 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu a la Comunitat Valenciana.
2. Queden derogades igualment totes les normes de rang igual o inferior que s’oposen al que disposa esta.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Modificació de l’annex del Decret 2/2017, de 24 de gener, del president de la Generalitat, pel qual s’establixen els distintius corresponents a les empreses i els establiments turístics de la Comunitat Valenciana
Es determinen les dimensions, les indicacions i la resta de característiques dels distintius corresponents a les empreses d’ecoturisme i a les que facen conjuntament tant activitats de turisme actiu com d’ecoturisme, segons el que establix l’annex III, que quedaran incorporats al Decret 2/2017, de 24 de gener, com a distintius oficials de la Comunitat Valenciana.

Segona. Rang normatiu
El contingut de la disposició final primera no afecta el rang del Decret 2/2017, de 2 de gener, del president de la Generalitat, que podrà ser modificat o derogat per una norma del mateix rang.

Tercera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme a dictar totes les ordres que siguen necessàries per a desplegar adequadament el present decret i, si és el cas, per a adaptar els procediments assenyalats a la normativa que li siga aplicable.

Quarta. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor en el termini d’un mes des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 4 de gener de 2024

El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT

La consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme,
NURIA MONTES DE DIEGO

linea
Mapa web