DECRET 4/2024, de 4 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu i l'ecoturisme a la Comunitat Valenciana. [2024/163]
(DOGV núm. 9765 de 12.01.2024) Ref. Base de dades 000383/2024
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 12.02.2024 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme Grup temàtic: Legislació Matèries: Turisme Descriptors: Temàtics: política de turisme, indústria hotelera, turisme rural , monografies
DECRET 4/2024, de 4 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu i l'ecoturisme a la Comunitat Valenciana. [2024/163]
ÍNDEX
Preàmbul
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objectiu i àmbit daplicació
Article 2. Definicions
Article 3. Exclusions
Capítol II. Ordenació de lactivitat
Article 4. Exercici de lactivitat
Article 5. Declaració responsable dinici dactivitat
Article 6. Contingut de la declaració responsable
Article 7. Inscripció en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana
Capítol III. Requisits de les empreses de turisme actiu i ecoturisme
Article 8. De les empreses i els seus locals
Article 9. Assegurances
Article 10. Personal. Responsable tècnic, monitors/ores i guies
Capítol IV. De les persones usuàries
Article 11. Obligacions de les persones usuàries turístiques
Article 12. Drets i garanties de les persones usuàries turístiques
Article 13. Contracte
Capítol V. Desenvolupament de lactivitat de turisme actiu o ecoturisme
Article 14. Seguretat i prevenció daccidents
Article 15. Menors dedat
Article 16. Protecció del medi natural
Capítol VI. Règim de preus i reserves
Article 17. Preus
Article 18. Publicitat de preus
Article 19. Bestretes
Article 20. Reserva i anul·lació de la reserva
Article 21. Depòsit per pèrdua o deterioració dequips i materials
Disposicions addicionals
Primera. Incidència pressupostària
Segona. Protecció de dades personals
Disposicions transitòries
Primera. Normativa aplicable als expedients en tramitació
Segona. Termini dadaptació de les empreses inscrites en el Registre de turisme
Tercera. Empreses de serveis complementaris
Quarta. Període transitori per als qui, en el moment dentrada en vigor deste decret, estiguen exercint com a personal qualificat, monitors, guies i instructors sense els requisits de formació establits en la normativa.
Cinquena. Validesa temporal de les pòlisses de les assegurances obligatòries exigibles a les empreses de turisme actiu.
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Modificació de lannex del Decret 2/2017, de 24 de gener, del president de la Generalitat, pel qual sestablixen els distintius corresponents a les empreses i els establiments turístics de la Comunitat Valenciana.
Segona. Rang normatiu
Tercera. Habilitació normativa
Quarta. Entrada en vigor
Annexos
Annex I. Relació de les activitats de turisme actiu i ecoturisme
Annex II. Model de memòria. Continguts mínims
Annex III. Distintius
Annex IV. Carnet
PREÀMBUL
El turisme es configura com un dels principals motors econòmics i socials de la Comunitat Valenciana, un dels territoris pioners en el desenvolupament deste sector. La mateixa naturalesa social, cultural, territorial, econòmica i tecnològica del turisme determina un procés devolució i transformació constant que requerix una adaptació constant de la normativa a la realitat actual, avançant cap a un model turístic responsable i sostenible.
La Generalitat, en virtut de larticle 49.1. 12a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, té competència exclusiva en matèria de turisme, que comprén la promoció i lordenació turística en el seu àmbit territorial. En làmbit desta competència i en lexercici de la potestat legislativa, lanterior Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de turisme de la Comunitat Valenciana, en ordenar lactivitat turística, va reconéixer serveis turístics nous. Esta previsió va donar lloc al desenvolupament del turisme actiu i daventura, que es va considerar com aquell que tenia la principal motivació en la realització dactivitats daventura, recreatives i desplai que es desenvolupen en el medi natural i va determinar la necessitat de regular-les mitjançant laprovació del Decret 22/2012, de 27 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu a la Comunitat Valenciana.
La vigent Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (dara en avant, LTOH), va plasmar els objectius de la política turística i determinats compromisos dactuació, incorporant explícitament en larticle 71 la modalitat de turisme actiu. Posteriorment, mitjançant la Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat 2022, es va incorporar la regulació de les empreses decoturisme. En lapartat quart deste article sestablix que, reglamentàriament, es determinaran els requisits i el règim administratiu aplicable a estes empreses.
Lexperiència acumulada al llarg de més duna dècada des de laprovació del decret i la necessitat dadaptar esta classe dempreses a la resta de normativa turística vigent, juntament amb el desig delevar la qualitat destos serveis, aconsellen una revisió en profunditat de la normativa reglamentària, un subsector que gaudix dunes característiques especials dins de lactivitat turística que exigix, pel seu dinamisme i per lexigència dels usuaris, duna adaptació constant en la cerca de lexcel·lència en la prestació del servei, canalitzant-la en un desenvolupament sostenible i de respecte al medi ambient.
Així mateix, cal prendre en consideració levolució del sector en el nostre territori, que compta actualment amb més de cinc-centes empreses, amb un volum de negoci i dusuaris creixent. Un creixement fomentat i impulsat per lAdministració turística, en què les especialitats sotmeses a este decret gaudixen duna posició prioritària per la seua contribució als objectius de desestacionalització de la demanda i vertebració del territori, al mateix temps que afavorix els esforços realitzats des de tots els nivells de lAdministració per a la lluita contra el despoblament de les zones dinterior.
Estes transformacions, juntament amb el convenciment de la rellevància del turisme de naturalesa en la composició dun producte turístic competitiu, han determinat lelaboració duna nova normativa, considerant el gran potencial que té com a recurs turístic. La regulació de lecoturisme pretén, així mateix, fomentar el coneixement, la interpretació i la conservació de les àrees naturals de la Comunitat Valenciana, a fi de repercutir positivament en la població local i perseguir, al mateix temps, lexigència de qualitat que es demana en els mercats actuals.
Esta regulació estaria alineada amb la Resolució 75/229, de 21 de desembre de 2020, dictada per lAssemblea General de les Nacions Unides, denominada Promoció del turisme sostenible, incloent-hi lecoturisme, per a lerradicació de la pobresa i la protecció del medi ambient, que reafirmava la Resolució 70/1, Transformar el nostre món: lAgenda 2030 per al desenvolupament sostenible, i que, entre altres aspectes, convida els governs i altres parts interessades a promoure i impulsar un model de turisme més sostenible, basat en la inclusió social, la reducció de les desigualtats, la conservació i la protecció del medi ambient, la gestió responsable dels recursos i la salvaguarda dels beneficis del turisme des de la igualtat doportunitats, la formació dels treballadors i treballadores i el respecte a la cultura del territori.
LOrganització Mundial del Turisme definix el turisme sostenible com el que «té plenament en compte les repercussions actuals i futures, econòmiques, socials i mediambientals per a satisfer les necessitats dels visitants, de la indústria, de lentorn i de les comunitats amfitriones». De manera molt similar, ja lany 1999, el Codi ètic mundial per al turisme, aprovat per lOMT l1 doctubre a Santiago de Xile, en larticle 3, denominat «El turisme, factor de desenvolupament sostenible», indicava que «tots els agents del desenvolupament turístic tenen el deure de salvaguardar el medi ambient i els recursos naturals, en la perspectiva dun creixement econòmic sanejat, constant i sostenible, que siga capaç de satisfer equitativament les necessitats i les aspiracions de les generacions presents i futures».
Daltra banda, sassumix el compromís adquirit pel Consell en impulsar laprovació de la Llei 6/2022, de la Generalitat, de canvi climàtic i transició ecològica, larticle 69 de la qual diu explícitament que les polítiques públiques en matèria de turisme han danar encaminades a la promoció dun model de turisme sostenible, menys consumidor de recursos, de menys emissions i més respectuós amb el territori.
En conseqüència, el turisme sostenible, a més de ser creador de riquesa, ha de contribuir a conservar i protegir els recursos del nostre territori -vida silvestre, flora, biodiversitat, geodiversitat i ecosistemes-, però també ha de contribuir a protegir i promoure la diversitat cultural i el benestar de les persones residents a la Comunitat Valenciana.
Estes consideracions estan, així mateix, recollides en el Codi ètic de la Comunitat i com un dels eixos per a desenvolupar en el Pla estratègic de turisme 2020-2025.
En el marc destos antecedents, el present decret té com a objectiu principal escometre una nova normativa reguladora, adaptant-la tant als principis com al conjunt de la regulació de lactivitat de les empreses turístiques previstes en la Llei 15/2018. Les principals novetats serien la incorporació de les empreses decoturisme i, en conseqüència, lactualització de lannex dactivitats, en què estes sagrupen en descripcions genèriques, vinculades a un grup dactivitats de referència; no obstant això, es disposarà permanentment actualitzat una llista orientativa de les activitats de turisme actiu i ecoturisme amb les seues definicions a lefecte de facilitar lenquadrament adequat destes.
Sincidix, així mateix, en més precisió en els articles relatius a la seguretat en lexercici de lactivitat, la formació dels professionals, així com dels materials emprats, qüestions que responen a les principals inquietuds manifestades pels usuaris turístics. Sestablixen els requisits relatius a les assegurances, aclarint la necessitat de disposar duna assegurança de responsabilitat civil i una altra pòlissa que done cobertura al rescat. També saborda la regulació dels usuaris turístics com a consumidors a través dels articles relatius a qüestions essencials a la contractació dels serveis com ara la informació, les reserves, els acomptes i els preus, i a la protecció dels seus drets. Finalment, sadopten mesures per a afavorir la visibilitat de les empreses inscrites i lluitar contra loferta il·legal, lactivitat clandestina, la competència deslleial i lintrusisme, afavorint lactualització permanent de la llista dempreses, i establint, a este efecte, mesures concretes com lemissió dun distintiu per al personal de les empreses que incorpore el número dinscripció o la necessitat de disposar de les pòlisses de les assegurances preceptives a principis de cada any, a fi de facilitar la depuració del registre.
Daltra banda, és necessària ladaptació al Decret 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de turisme de la Comunitat Valenciana, que establix amb caràcter general la necessitat de declaració responsable per a linici, la modificació i el cessament de lactivitat, una de les principals novetats del qual va ser incorporar lexigència del caràcter exclusiu dels mitjans electrònics en les relacions amb el registre. En este decret saborden, per tant, únicament les qüestions pròpies deste subsector turístic, en particular el contingut específic de la declaració responsable i la documentació obligatòria.
Este decret sestructura en 21 articles ordenats en sis capítols, dues disposicions addicionals, cinc disposicions transitòries, una disposició derogatòria, quatre disposicions finals i quatre annexos.
Quant al model de declaració responsable, per raons doperativitat, facilitat i celeritat quant a lactualització, no sintegren en el decret, sense perjudici que shi reculla lobligació de lAdministració de mantindrels actualitzats i disponibles per a qualsevol persona interessada en tot moment.
Sintroduïx una disposició final primera per la qual es modifica lannex del Decret 2/2017, de 24 de gener, del president de la Generalitat, pel qual sestablixen els distintius corresponents a les empreses i als establiments turístics de la Comunitat Valenciana, en el qual es determinen les dimensions, les indicacions i la resta de característiques dels distintius per a incloure el distintiu corresponent a les empreses decoturisme i daquelles que realitzen conjuntament tant activitats de turisme actiu com decoturisme, segons el que sestablix en lannex III del present decret per als locals.
Igualment, sintroduïx un carnet que identificarà els treballadors de les empreses i que sajustarà al model fixat en lannex IV del decret.
Esta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i 59 de la Llei 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.
Els principis de necessitat i eficàcia es complixen en portar a efecte el mandat establit en lLTOH, que establix que reglamentàriament es determinaran els requisits i el règim administratiu aplicable a estes empreses. La regulació té la intenció de fomentar un entorn de liberalització de les activitats turístiques i de simplificació de tràmits, que poden contribuir al desenvolupament econòmic de les nostres destinacions turístiques i a la creació docupació, especialment en els territoris amb el risc de despoblament.
Daltra banda, han de tindres en consideració els objectius de la política turística i els compromisos dactuació plasmats en la llei que informen del contingut deste decret, entre els quals poden destacar-se els compromisos de seguretat i garantia, dhospitalitat i, especialment, els compromisos de sostenibilitat, alineant les estratègies amb els objectius de desenvolupament sostenible i promoció del comportament socialment responsable dels agents turístics, dels turistes i de la població, perquè contribuïsquen al desenvolupament sostenible orientant lactivitat turística cap a actuacions capaces de conciliar el creixement econòmic, la millora de la qualitat de vida, la competitivitat i leficiència amb la protecció del medi ambient, lús racional dels recursos naturals i culturals i la requalificació paisatgística dels espais turístics.
Respecte del principi de proporcionalitat, este decret conté la regulació imprescindible per a atendre el mandat de desenvolupament de les previsions incloses en lLTOH, ja que oferix un marc permanent i estructurat, i suposa la substitució del decret anterior amb una evolució natural que sha consensuat amb el sector turístic afectat. Es complix, al seu torn, el principi de seguretat jurídica, ja que desenvolupa tots els aspectes relacionats amb el subsector del turisme actiu i lecoturisme a la Comunitat Valenciana. En aplicació del principi deficiència, este decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries. Finalment, en aplicació del principi de transparència, shan definit clarament els objectius desta norma.
Cal destacar que sha iniciat la tramitació amb un procés participatiu obert, realitzat a través de GVA Participa, per a facilitar la col·laboració i la participació de la ciutadania en lacció pública en matèria de turisme, i sha creat un grup de treball tècnic per a elaborar el projecte. Tot això amb caràcter addicional a la participació en la tramitació de la ciutadania, els agents implicats i els grups dinterés, a través de la consulta pública prèvia i la preceptiva informació pública.
La present iniciativa normativa sha posat en coneixement del Consell Valencià de Turisme, en compliment del que preveu larticle 9.3.c de la Llei 15/2018, i shan emés o sol·licitat els informes preceptius: necessitat i oportunitat, Comissió Delegada del Consell, Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, impacte de gènere, infància i famílies, memòria econòmica i informe de petjada.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera dInnovació, Indústria, Comerç i Turisme, una vegada efectuats els tràmits i emesos els informes preceptius, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 4 de gener de 2024,
DECRETE
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objectiu i àmbit daplicació
1. El present decret té com a objectiu ordenar els serveis i les empreses que es dediquen al turisme actiu i a lecoturisme a la Comunitat Valenciana, determinant els requisits i el règim administratiu, dacord amb el que establix larticle 71.4 de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana.
2. Estaran subjectes a les prescripcions del present decret les empreses, qualsevol que siga la seua forma jurídica, dedicades al turisme actiu i a lecoturisme que desenvolupen la seua activitat, fins i tot de manera no reiterada, dins de làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
3. Aquelles que tinguen la seu o el domicili social, o vulguen establir-se o prestar els seus serveis amb caràcter reiterat, dins de làmbit territorial de la Comunitat Valenciana, a més, han de presentar la declaració responsable a la qual fa referència larticle 5 del present decret. Es considera caràcter reiterat la realització dactivitats a làmbit territorial de la Comunitat Valenciana durant més de deu dies naturals, continuats o no, dins de cada any natural.
4. Les empreses de turisme actiu i ecoturisme establides legalment que tinguen la seu o el domicili social en altres comunitats autònomes o estats membres de la Unió Europea podran prestar lliurement els seus serveis sense necessitat de presentar la declaració responsable a què es referix larticle 5 del present decret quan, de manera no reiterada, desenvolupen activitats al territori de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Definicions
A lefecte deste decret, i de conformitat amb el que disposa larticle 71 de la Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana, sentén per:
1. Empreses de turisme actiu: són les dedicades a proporcionar al públic en general, de manera habitual i professional, mitjançant preu, activitats turístiques de recreació, esportives i daventura que es practiquen servint-se, sense degradar-los, bàsicament dels recursos que oferix la mateixa naturalesa en el medi en què es desenvolupen i a les quals és inherent el factor de risc o un cert grau de destresa per a practicar-les. Per a practicar les activitats disposaran dequips i material homologats i, excepcionalment, es podran utilitzar recursos diferents dels que oferix la naturalesa.
2. Empreses decoturisme: són les que fan activitats turístiques dirigides al públic en general, de manera habitual i professional, mitjançant preu en espais naturals de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de conéixer, interpretar i contribuir a la conservació del territori, del patrimoni etnogràfic rural i natural, a leducació ambiental, i a lobservació despècies de flora i fauna com també llocs dinterés geològic, sense generar impactes sobre el medi i repercutint positivament en la població local.
3. Activitats de turisme actiu i ecoturisme: seran considerades activitats de turisme actiu i ecoturisme les detallades, amb caràcter orientatiu i no exhaustiu, en lannex I deste decret.
Article 3. Exclusions
Queden exclosos de làmbit del present decret:
a) Els clubs i les federacions esportives, quan organitzen la celebració dactivitats en el medi natural, dirigides exclusivament als seus associats o federats i no al públic en general.
b) Els centres docents de titularitat pública o privada, quan organitzen activitats complementàries o activitats extraescolars dirigides exclusivament al seu alumnat.
c) Les empreses les activitats vinculades al turisme actiu o a lecoturisme de les quals es limiten a la venda, larrendament o el préstec dús del material necessari per a practicar-les.
Capítol II
Ordenació de lactivitat
Article 4. Exercici de lactivitat
Per a realitzar les activitats i la prestació dels serveis regulats en la present disposició, les empreses posaran en coneixement del departament competent en matèria de turisme linici i el cessament de la seua activitat i les modificacions que durant esta puguen produir-se mitjançant la presentació duna declaració responsable, de conformitat amb el que disposa larticle 53.2 de lLTOH i el Decret 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de turisme de la Comunitat Valenciana.
Article 5. Declaració responsable dinici dactivitat
1. Els qui pretenguen desenvolupar lactivitat de turisme actiu o ecoturisme, o les dues conjuntament, de manera reiterada, hauran de presentar una declaració responsable per mitjans electrònics, dirigida al servei territorial de turisme de la província en la qual se situe la seu social de lempresa o on es troben les seues instal·lacions o es desenvolupe la major part de les seues activitats, en la qual manifesten el compliment dels requisits previstos en el present decret i el compromís de mantindrels durant el temps de vigència de lactivitat, mitjançant els formularis normalitzats que estaran permanentment disponibles en el web de lAdministració turística. Este òrgan serà competent per a lordenació, la instrucció i la resolució del procediment.
2. Per a presentar telemàticament la declaració responsable, caldrà accedir al portal de la Generalitat (www.gva.es), bé a través de la seu electrònica de la Generalitat, o dAtenció al Ciutadà/Guia PROP.
Article 6. Contingut de la declaració responsable
1. La declaració responsable haurà de contindre el pronunciament exprés sobre estos aspectes:
a) Que disposa de les llicències o les autoritzacions municipals, sectorials o duna altra índole exigides per la normativa vigent o, si és el cas, haver formulat les comunicacions prèvies o les declaracions responsables que resulten preceptives per a exercir les activitats que es pretenen desenvolupar.
b) Que els responsables dempresa i els monitors o els guies compten amb la formació en competències i capacitats que poden acreditar-se, tant mitjançant els títols que en cada cas establix la mateixa llei com mitjançant altres titulacions, acreditacions o certificats de professionalitat que resulten de les lleis estatals i de la resta de lordenament jurídic vigent en cada moment, o que tenen els requisits mínims per a obtindre lhabilitació durant el període transitori establit en la disposició transitòria quarta.
c) Que té subscrits els contractes dassegurances pels riscos de subscripció obligatòria previstos en este decret.
d) Que disposa dequips i materials adequats per a les activitats per a desenvolupar que haja de realitzar-se i convenientment adaptats a este efecte, de manera que es garantisca la seguretat i salut de les persones usuàries, les persones treballadores i el respecte al medi ambient.
e) Que complix la normativa de prevenció de riscos laborals i, en cas de contractar treballadors, que ha fet una avaluació de riscos laborals i la corresponent planificació preventiva dels llocs de treball dels guies i monitors en les seues activitats específiques.
f) Que sha elaborat i sha implantat un pla de seguretat i emergència de lempresa i sha seguit un procés de gestió de riscos segons algun estàndard nacional o internacional, tant per als llocs de treball com per a les activitats desenvolupades en el medi natural, orientat a la seguretat de les persones usuàries i tenint en compte la presència de persones alienes.
g) Addicionalment, les empreses declararan el seu compromís amb la conservació del territori, del patrimoni etnogràfic rural i natural, leducació ambiental, i lobservació despècies de flora i fauna, sense generar impactes sobre el medi natural i repercutint positivament en la població local.
h) Així mateix, la declaració responsable contindrà una indicació respecte de si les activitats es realitzen en terrenys forestals o en algun dels espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana i de la Xarxa Natura 2000 i respecten el marc normatiu mediambiental vigent i les indicacions, fins i tot verbals, emeses per les autoritats, els funcionaris/àries i el personal despai natural de què es tracte.
2. La documentació detallada podrà ser requerida per lAdministració turística i, especialment, per la inspecció durant les seues actuacions per a comprovar-la, conéixer-la i deixar-ne constància.
3. Juntament amb la declaració responsable, haurà daportar una memòria de les activitats oferides, amb lestructura i el contingut mínims indicats en lannex II.
Article 7. Inscripció en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana
1. Lòrgan competent, que serà lassenyalat en larticle 5.1, atenent la declaració responsable efectuada per la persona interessada, linscriurà dofici en el registre com el tipus dempresa indicat en la declaració responsable, llevat que shagen omés dades o no shagen aportat documents de caràcter essencial. Una vegada practicada la inscripció, es comunicarà a la persona titular el número dinscripció assignat. El número dinscripció en el registre figurarà en un lloc visible en la documentació, les pàgines web i la publicitat de les empreses, qualsevol que siga el mitjà en què sefectue, així com en la placa o el distintiu.
2. Una vegada presentada la declaració responsable dinici dactivitat, esta haurà de començar de manera efectiva en el termini màxim de dos mesos. En cas contrari, aquella quedarà sense efecte i, amb una instrucció prèvia de lexpedient loportú en el qual es donarà audiència a la persona interessada, sefectuarà la baixa i cancel·lació de la inscripció en el registre.
3. Posteriorment, lòrgan competent, dacord amb el que disposa larticle 5.1, podrà efectuar totes les comprovacions que resulten oportunes respecte de si lempresa complix els requisits exigits per este decret.
4. La inexactitud o la falsedat de les dades declarades, la indisponibilitat de la documentació preceptiva o lincompliment dels requisits exigits en este decret, quan tinguen caràcter essencial, així com no començar a exercir lactivitat en el termini de dos mesos des de la comunicació efectuada o des de la data indicada que shi indique, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives a què puguen donar lloc, determinaran la impossibilitat de continuar exercint lactivitat des del moment que es tinga constància destos fets i podran comportar, amb una audiència prèvia a linteressat, la baixa i la cancel·lació de la inscripció de lempresa en el registre.
5. Ni la declaració responsable ni la inscripció en el registre pressuposen, a lefecte de linici de lactivitat, el compliment de qualsevol altra norma que resulte aplicable a les empreses que regula esta disposició, de manera que estes empreses hauran dobtindre les llicències o les autoritzacions requerides per altres departaments o administracions públiques que, si és el cas, resulten exigibles, i haver formulat les comunicacions prèvies o les declaracions responsables exigides per la normativa vigent.
6. Una vegada sinscriga lempresa de turisme actiu o ecoturisme i esta haja aportat la documentació necessària prèvia a linici de lactivitat, es traslladarà, si és el cas, a la conselleria competent en matèria forestal o despais naturals protegits, de les empreses inscrites i dels seus àmbits dactuació.
Capítol III
Requisits de les empreses de turisme actiu i ecoturisme
Article 8. De les empreses i els seus locals
1. Les empreses de turisme actiu i ecoturisme, per a executar les activitats que li són pròpies, han de disposar de:
a) Les llicències o les autoritzacions municipals, sectorials o duna altra índole exigides per la normativa vigent o, si és el cas, haver formulat les comunicacions prèvies o les declaracions responsables que resulten preceptives per a lexercici de les activitats que es pretenen desenvolupar.
b) Pòlisses dels contractes dassegurances, en els termes que establix larticle 9.
c) Un/a responsable tècnic que supervise la preparació i lexecució de les activitats oferides i aprove les fitxes de cada activitat.
d) Un domicili o seu social.
2. Els locals de què, si és el cas, dispose lempresa shan didentificar amb una placa o un distintiu que, en tot cas, contindrà el número dinscripció en el registre, i han de comptar amb els requisits que la normativa específica requerisca en funció de lactivitat.
3. En linterior dels locals i en un lloc visible shan dexposar els preus fixats per als serveis oferits i la indicació que lestabliment disposa de fulls de reclamacions a la disposició de la clientela.
4. Les mateixes obligacions dinformació regixen respecte de les pàgines de les empreses de turisme actiu i ecoturisme que operen per internet.
Article 9. Assegurances
1. Amb la finalitat de cobrir els possibles riscos derivats de la prestació dels serveis, les empreses de turisme actiu i decoturisme han dassegurar la responsabilitat civil amb un capital assegurat mínim de 600.000 euros, per sinistre i anualitat, i una franquícia màxima de 600 euros.
2. Les empreses també han de subscriure una assegurança daccidents, de rescat, trasllat i assistència sanitària.
3. Els contractes dassegurances han de mantindre la vigència durant tot el temps de prestació de lactivitat o activitats. Les empreses han de tindre a la disposició de la conselleria competent en matèria de turisme el certificat de la companyia asseguradora o del distribuïdor dassegurances que acredite el compliment dels requisits deste decret i la vigència.
Article 10. Personal. Responsable tècnic, persones monitores i guies
1. Les empreses de turisme actiu i decoturisme disposaran dun nombre suficient de personal qualificat, persones monitores, guies i instructors, per a garantir la prestació correcta del servei contractat, assessorant i, si és el cas, acompanyant les persones usuàries o els grups organitzats que contracten els seus serveis.
En les empreses de turisme actiu i decoturisme hi haurà un responsable tècnic encarregat de preparar i organitzar les activitats oferides, que haurà de comptar amb la qualificació exigida per a desenvolupar lactivitat. El responsable tècnic haurà delaborar una fitxa tècnica per cada activitat, el contingut de la qual sadequarà al que establix larticle 14.2.h deste decret.
2. El personal ha destar degudament identificat com a treballador de lempresa per a la qual presta els serveis, i haurà dexhibir el distintiu de lempresa amb dimensions de carnet, de conformitat amb el model que figura en lannex IV deste decret.
3. El personal de les empreses de turisme actiu i ecoturisme comptarà amb les competències i les capacitats necessàries per a realitzar les activitats. Estes competències i capacitats sacreditaran mitjançant títols oficials o mitjançant altres titulacions, acreditacions o certificats de professionalitat que resulten de les lleis estatals i de la resta de lordenament jurídic vigent en cada moment, i que es corresponga amb els criteris que sindiquen a continuació:
a) Per a les activitats que figuren en el grup A de lannex I: titulació, diploma o certificats expedits per ladministració, la institució pública, la federació esportiva o el centre de formació oficial reconegut per lAdministració, amb càrrega formativa específica superior a 100 hores i continguts directament relacionats amb lactivitat que cal realitzar. Es prendran com a referència per a este grup les unitats de competència reconegudes en el Catàleg nacional de les qualificacions professionals.
b) Per a les activitats que figuren en el grup B de lannex I: titulacions específiques de lactivitat que ha de realitzar-se dels ensenyaments esportius de règim especial, títol de tècnic esportiu en la modalitat i el nivell específic per a lactivitat que es realitze, obtingut mitjançant la formació professional o la regulació dels ensenyaments esportius, certificat de professionalitat específic de lactivitat per realitzar, altres titulacions incloses en la Llei 2/2022, de 22 de juliol, dordenació de lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana.
c) Per a les activitats que figuren en el grup C de lannex I: la titulació exigida per la legislació aeronàutica, nàutica i subaquàtica per a la instrucció o lacompanyament de la clientela en la pràctica dactivitats aèries, nàutiques o subaquàtiques, i hauran de disposar també del permís, la llicència o el carnet que siga exigible per a desenvolupar lactivitat.
4. Les empreses de turisme actiu i decoturisme hauran dacreditar que el seu personal tècnic té una formació inicial en rescat i primers auxilis en la naturalesa, basada en els protocols internacionals i simulacres realistes als parcs daventura i/o en els entorns naturals específics on es realitzen les activitats de turisme actiu i ecoturisme, amb una càrrega lectiva mínima de quaranta hores. Esta obligació es considera acreditada quan el currículum o el pla destudis de les formacions relacionades amb lactivitat incloguen mòduls o assignatures de primers auxilis amb les càrregues lectives esmentades. Així mateix, sacreditarà la formació del personal en seguretat i prevenció de riscos dun mínim de deu hores.
Les empreses de turisme actiu i decoturisme han de mantindre actualitzades les competències en rescat i primers auxilis del seu personal tècnic, mitjançant la realització, almenys cada dotze mesos, de simulacres i pràctiques en matèria de procediments de rescat i primers auxilis en la natura i/o als parcs daventura on es realitzen les activitats de turisme actiu i ecoturisme. Les empreses de turisme actiu i decoturisme hauran de portar un registre destos simulacres i pràctiques, en què haurà de constar la data, la duració, el lloc de realització, els escenaris i les pràctiques realitzades, i les persones que hi han participat activament.
5. En el cas del treball habitual amb menors, el personal tècnic haurà destar en possessió dun certificat negatiu expedit pel Registre central de delinqüents sexuals.
Capítol IV
De les persones usuàries
Article 11. Obligacions de les persones usuàries turístiques
Les persones usuàries turístiques estaran obligades a:
a) Atendre i executar les instruccions, les indicacions i les mesures preventives en matèria de seguretat, respecte del medi ambient, i pràctica de lactivitat, que emeten les persones monitores i responsables de les empreses de turisme actiu o ecoturisme, col·laborant activament amb elles en les maniobres i les indicacions sense utilitzar recorreguts ni tècniques alternatives als establits.
b) Prestar latenció deguda a les característiques, les condicions i els requisits exigits al participant per a realitzar lactivitat i informar fidedignament de qualsevol impediment físic o de psíquic que puga ser rellevant abans de la inscripció o la reserva de lactivitat.
c) Comunicar a les persones monitores i responsables de les empreses de turisme actiu o ecoturisme, abans de la finalització de lactivitat, qualsevol incidència, accident o dany causat durant esta.
d) Evitar realitzar les activitats sota els efectes de lalcohol o altres substàncies, així com qualsevol actuació o comportament conflictiu que afecte el desenvolupament de lactivitat i la convivència.
e) Abstindres de participar en activitats o en determinada part destes, si els monitors/ores i responsables de les empreses de turisme actiu o ecoturisme consideren que no reunixen les condicions físiques o psíquiques adequades per a això. En el cas de discrepància de la clientela, es farà constar com a incidència significativa dins de linforme al qual es referix larticle 14.2.g deste decret, i prevaldrà el criteri del personal tècnic.
Article 12. Drets i garanties de les persones usuàries turístiques
Abans de contractar lactivitat o les activitats, les persones usuàries podran accedir i consultar informació relativa als aspectes següents:
a) Número de registre amb el qual lempresa que realitza lactivitat o activitats en què està inscrita en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana, que constarà en totes les accions de publicitat, promoció i comercialització de les activitats de turisme actiu i ecoturisme oferides.
b) Qualificació i acreditació professional del personal en lactivitat.
c) Destinació i duració aproximada dels itineraris o els trajectes que cal recórrer.
d) Mesures que han dadoptar-se per a preservar el medi ambient, amb informació expressa sobre les mesures particulars que resulten aplicables segons el paratge o lentorn on es desenvolupen.
e) Tipus de vestuari, equip i material que ha dutilitzar-se per a practicar lactivitat o activitats. Quan els equips i el material no els proporcione lempresa que presta el servei, esta haurà dinformar les persones usuàries sobre la necessitat dutilitzar-los, lobligació daportar-los la mateixa persona usuària i els requisits que han de complir.
f) Coneixements que es requerixen per a practicar lactivitat o activitats, dificultats que esta implica, condicions físiques i, si és el cas, edat mínima per a realitzar-les, a més dels comportaments que han de seguir-se en cas de perill.
g) Informació sobre els riscos i les mesures preventives obligatòries, especialment les relacionades amb el compliment de les instruccions de monitors, guies, instructors i de la resta del personal qualificat, en el desenvolupament de les activitats.
h) Existència duna pòlissa de responsabilitat civil i duna assegurança daccidents, de rescat, trasllat i assistència sanitària.
i) Preus dels serveis oferits, amb el desglossament corresponent i la indicació dels impostos aplicables.
j) Conseqüències econòmiques en els casos danul·lació de les activitats per part de lempresa i/o desistiment destes per part de la clientela.
k) Quantia del depòsit que es constituïsca per a respondre per la pèrdua o la deterioració dequips i materials.
l) Existència de fulls de reclamacions a la disposició de la clientela.
m) Qualsevol altre aspecte que, pels mitjans, materials, les tècniques singulars emprades, làmbit, lespai físic o la naturalesa de lactivitat, hagen de conéixer els usuaris/àries per a poder desenvolupar lactivitat.
n) Si és el cas, nombre màxim de persones usuàries per monitor/a.
Per a això, les empreses de turisme actiu i decoturisme hauran dexposar de manera visible en els seus establiments i, si és el cas, fer-ne publicitat en la seua pàgina web, una nota informativa en què sanunciarà a les persones usuàries la possibilitat i el dret de consultar tota esta informació, que hauran de posar a la seua disposició.
Article 13. Contracte
El document en què es concreten les activitats a desenvolupar i el seu preu contindrà, a més, una declaració expressa dhaver rebut i acceptat la informació a la qual es referix larticle anterior i el compromís dobeir i atendre les ordres i les instruccions que emeten els o les guies, els monitors/ores o responsables de les empreses per a salvaguardar la seua seguretat, la protecció del medi ambient o la bona pràctica esportiva.
Capítol V
Desenvolupament de les activitats de turisme actiu o ecoturisme
Article 14. Seguretat i prevenció daccidents
1. Com a principi general, les persones responsables tècniques, les persones monitores i guies de les empreses de turisme actiu i ecoturisme vetlaran per la seguretat i la integritat física de les persones usuàries durant les activitats que realitzen, així com dels possibles accidents o danys que lactivitat o els mateixos usuaris puguen causar a tercers durant el seu desenvolupament, dacord amb els criteris duna pràctica racional i prudent, i adoptaran totes les mesures necessàries per a això dacord amb lactivitat que es realitze.
2. Atenent el principi general establit anteriorment, les empreses de turisme actiu i ecoturisme hauran dobservar les següents mesures generals de seguretat:
a) Els monitors, els guies, els instructors i la resta del personal qualificat que acompanyen les persones usuàries de les activitats de turisme actiu i decoturisme, hauran de portar sempre, durant la realització de lactivitat de què es tracte, una farmaciola de primers auxilis i un equip radioelèctric que els permeta donar la seua ubicació més exacta possible i mantindre comunicació directa.
b) Complir la normativa de prevenció de riscos laborals i, en cas de contractar treballadors, fer una avaluació de riscos laborals i la corresponent planificació preventiva dels llocs de treball dels guies i monitors en les seues activitats específiques.
c) Elaborar i implantar un pla de seguretat i emergència de lempresa, seguint un procés de gestió de riscos segons algun estàndard nacional o internacional, tant per als llocs de treball com per a les activitats desenvolupades en el medi natural, orientat a la seguretat de les persones usuàries i tenint en compte la presència de persones alienes.
d) En cas dampliació o modificació substancial de les activitats oferides, les empreses hauran dactualitzar la documentació esmentada.
e) Davant depisodis meteorològics adversos i que puguen generar riscos per a lactivitat que calga desenvolupar, shauran dextremar les mesures de prevenció i, en cas necessari, suspendre la pràctica de lactivitat, i en tot cas estaran subjectes al que lautoritat competent en matèria de protecció civil puga establir a través de, entre altres, el Pla territorial demergència de la Comunitat Valenciana i/o els plans territorials dàmbit local.
f) Amb caràcter previ a la pràctica de lactivitat, monitors, guies, instructors i la resta del personal qualificat informaran les persones usuàries, sobre les normes dautoprotecció i de seguretat, del protocol de prevenció i actuació, així com sobre la normativa existent en matèria de conservació del medi natural i, especialment, de prevenció dincendis; hauran de deixar constància documental de la informació rebuda per cadascuna.
g) En cas daccident o una altra incidència significativa, el responsable tècnic de les activitats de lempresa haurà de formalitzar un informe que descriga els fets esdevinguts i que identifique cadascuna de les parts. El titular de lempresa de turisme actiu o ecoturisme haurà de conservar-lo durant un termini mínim de tres anys.
h) El responsable tècnic aprovarà una fitxa de cada activitat amb el següent contingut mínim:
1r. Descripció detallada de lactivitat amb la indicació dels itineraris a recórrer, els punts dinici i finalització, la duració aproximada, les dates i els períodes en què es realitza lactivitat, la distància, els desnivells, les parades, els obstacles o les dificultats que cal superar. En el cas dempreses decoturisme, sinclourà també una descripció de les estratègies dinterpretació i dels valors de lentorn.
2n. Descripció del medi i lentorn on es realitza lactivitat i de les condicions que ha de reunir per a realitzar-la de manera segura o, si és el cas, per a anul·lar-la. Es descriurà mitjançant dades objectives la severitat del mitjà en què es realitza i les condicions de lentorn (climatològiques, estat de la mar, nivell de llit fluvial, intensitat de corrents, vents, condicions del terreny, risc dincendi, etc.).
3r. Relació del material necessari per a realitzar lactivitat, amb la indicació de les condicions adequades de qualitat, seguretat i garanties per a lús al qual estiguen destinats els equips i el material utilitzat, així com el sistema de manteniment, emmagatzematge i transport.
4t. Normatives de compliment obligat que afecten lactivitat.
5é. Coneixements i condicions físiques prèvies que es requerixen per a practicar lactivitat, dificultats i esforç que implique per a realitzar-la una aptitud, un nivell o una destresa prèvia requerida, com a requisits o edat mínima per a participar-hi. Estes limitacions o prohibicions de participació estaran raonablement fonamentades per motius de seguretat i, en tot cas, no suposaran un atemptat contra el dret a la inclusió social de tota persona, especialment de les persones amb discapacitat o diversitat funcional, sempre que no siga possible realitzar adaptacions o ajustos raonables.
6é. Descripció dels recursos humans necessaris en lactivitat, la seua qualificació, el nombre màxim de participants i la proporció entre usuaris i monitor/a o guia.
7é. Descripció dels comportaments i les actuacions que han dadoptar-se per a preservar el medi ambient i la conservació de lentorn.
8é. Avaluació del risc de lactivitat realitzada mitjançant una metodologia sistemàtica i estandarditzada, nacionalment o internacionalment, que permeta identificar, analitzar i valorar els riscos, a fi de determinar si la magnitud del risc residual és acceptable o tolerable. Este nivell de risc residual savaluarà mitjançant lestudi detallat de lactivitat, identificant els perills i analitzant els riscos per a la seguretat de les persones, que inclourà lestimació de la probabilitat que ocórrega el dany i, si es produïx, de la gravetat de les conseqüències. Es descriuran les mesures preventives obligatòries per al tractament dels riscos avaluats i es determinarà el nivell de risc residual en lactivitat per combinació de les dades anteriors.
9é. Procediment de seguretat i emergència que reculla el protocol dactuació en cas daccident o emergència amb la indicació expressa dels mitjans devacuació en cas dabandó de lactivitat per part del participant.
10é. Identificació del responsable tècnic de lactivitat que realitza la fitxa i signatura.
Article 15. Menors dedat
Sense perjudici de les condicions o les prohibicions establides en lordenament jurídic per a activitats específiques, els o les menors dedat que participen en activitats de turisme actiu o decoturisme, prèviament a linici, hauran de presentar una autorització de qui nexercisca la representació legal.
Article 16. Protecció del medi natural
1. La pràctica de les activitats de turisme actiu i decoturisme ha de ser compatible amb la protecció i la conservació dels valors naturals. La realització destes activitats sefectuarà en les condicions més adequades per a minimitzar limpacte en el medi natural, i evitar així qualsevol degradació o dany irreversible en lentorn.
2. Les empreses, en el desenvolupament de les activitats de turisme actiu i decoturisme, sajustaran al que dispose la normativa vigent en matèria de medi ambient, i adoptaran, per a això, les mesures necessàries que garantisquen la seua protecció i sol·licitaran les autoritzacions que, si és el cas, siguen exigibles. Quan les activitats es desenvolupen en espais naturals protegits, es tindrà en compte, a més, la normativa específica aplicable.
3. Les activitats de turisme actiu i lecoturisme als espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana es realitzaran segons el que disposen els plans dordenació dels recursos naturals i els plans rectors dús i gestió, així com en els respectius plans dús públics i altres normes de regulació destos espais naturals protegits.
Capítol VI
Règim de preus i reserves
Article 17. Preus
1. Les activitats de turisme actiu i ecoturisme sajustaran al règim de llibertat de preus.
2. Sense perjudici del que establix la legislació sobre lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, el titular de lempresa farà constar en una llista de preus limport dels serveis que presta. Eixos preus tindran la consideració de globals.
3. No es podran cobrar preus superiors als publicitats. Si hi ha qualsevol contradicció en la publicitat, saplicarà el preu inferior.
4. Les persones usuàries o, si és el cas, les empreses dintermediació turística hauran dabonar el preu corresponent al servei o serveis i activitat o activitats contractats en el lloc i el temps convingut amb les empreses de turisme actiu i ecoturisme.
5. El pagament del preu sefectuarà, amb presentació prèvia de la factura, en efectiu o per qualsevol altre mitjà vàlid de pagament la utilització del qual haja admés lempresa.
6. Les empreses estan obligades a fer publicitat dels preus de venda al públic que perceben per les activitats de turisme actiu i ecoturisme que realitzen. Els preus hauran dincloure tota càrrega, tribut o gravamen, així com els descomptes aplicables, si és el cas, i els eventuals suplements o increments, però en cap cas es cobrarà per a accedir als espais naturals protegits quan laccés siga gratuït, encara que siga necessària la reserva prèvia.
7. La clientela o els intermediaris hauran dabonar el preu corresponent als serveis contractats en el lloc i el temps convingut amb lempresa de turisme actiu i ecoturisme, sense que en cap cas la formulació de reclamació eximisca del pagament.
Article 18. Publicitat de preus
Els preus de cadascun dels serveis prestats per les empreses de turisme actiu i ecoturisme, desglossats amb indicació dels impostos aplicables, hauran de gaudir de la màxima publicitat, a més de figurar en les pàgines web i a linterior dels locals de les empreses, haurà dexhibir-se al públic en un lloc visible de la base doperacions i en la publicitat de les mateixes empreses.
Article 19. Bestretes
Lempresa de turisme actiu i ecoturisme podrà exigir als usuaris o les agències de viatge que efectuen una reserva, com a acompte del preu, que sentendrà a compte de limport resultant dels serveis prestats.
Article 20. Reserva i anul·lació de la reserva
1. Les empreses de turisme actiu i ecoturisme estan obligades a confirmar les reserves efectuades per les persones usuàries, per qualsevol mitjà que permeta constatar-les.
2. En la comunicació de la confirmació de la reserva es farà constar, almenys, el següent:
a) Identificació de lempresa, amb la indicació del codi dinscripció en el Registre de turisme de la Comunitat Valenciana. Esta obligació serà exigible des de la notificació a linteressat del número de reserva assignat.
b) Identificació de la persona o persones usuàries i de lactivitat o activitats objecte de la reserva.
c) Data o dates reservades per a realitzar lactivitat o activitats.
d) Preu de la reserva i del servei o serveis contractats.
e) Condicions de cancel·lació.
f) Si és el cas, quantia de lacompte en concepte de senyal.
g) Altres condicions pactades entre les parts.
3. El règim de cancel·lació i desistiment de les reserves sajustarà a les condicions que pacten lliurement les empreses i les persones usuàries, i caldrà deixar constància deste acord.
4. Si les parts han pactat algun acompte, la cancel·lació o el desistiment de la reserva en els dies anteriors a la data prevista per a realitzar lactivitat podrà suposar laplicació de les penalitzacions que shagen pactat amb càrrec a este.
5. No obstant això, quan la cancel·lació es produïsca davant de casos de força major degudament acreditada, no correspondrà aplicar cap penalització amb càrrec a lacompte lliurat, i lempresa estarà obligada a retornar-lo íntegrament.
Article 21. Depòsit per pèrdua o deterioració dequips i materials
1. En el moment de formalitzar la reserva i per a respondre de la pèrdua o la deterioració dels equips i els materials que puguen ser imputables als usuaris, a causa dun ús anormal o negligent destos, les empreses podran exigir-los el depòsit duna quantitat no superior al 20 % de limport del material cedit.
2. A la finalització de les activitats, esta fiança es reintegrarà a lusuari, amb les deduccions prèvies que, si és el cas, corresponguen.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
Laplicació del que disposa este decret no pot tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en matèria de turisme; en tot cas, shaurà datendre amb els mitjans personals i materials deste.
Segona. Protecció de dades personals
1) El tractament de dades personals que es faça en compliment desta norma shaurà dajustar al que disposa el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2) Les dades personals que les persones proporcionen a lAdministració en lexercici dels drets garantits en esta norma sutilitzaran amb les finalitats i els límits que esta preveu.
3) Quan la persona sol·licitant, o qui la represente legalment, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, té lobligació dinformar-les dels aspectes següents:
a) La comunicació destes dades a lAdministració per al tractament en làmbit de les competències pròpies i dacord amb les finalitats del procediment.
b) La possibilitat que lAdministració faça consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar-ne, entre altres aspectes, la veracitat. Si una llei requerix per a esta consulta autorització de la persona les dades de la qual es consulten, la persona sol·licitant o qui la represente legalment haurà dhaver recaptat esta autorització, que estarà disponible a petició de lAdministració en qualsevol moment.
c) La possibilitat i la manera dexercir els drets daccés, rectificació, supressió, limitació del tractament o oposició que lassistixen en relació amb el tractament de les dades personals pròpies.
4) En laccés a la informació que establix larticle 12 deste decret que continga dades de caràcter personal, les persones usuàries hauran de complir el deure de confidencialitat i fer ús de les dades amb lúnica finalitat de fer efectius els seus drets, i seran responsables de lús posterior que facen desta informació».
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Normativa aplicable als expedients en tramitació
Els expedients iniciats amb una declaració responsable presentada amb anterioritat a lentrada en vigor deste decret continuaran tramitant-se de conformitat amb el que disposa la normativa anterior, llevat que sacullen voluntàriament a esta, mitjançant un escrit presentat a este efecte, en què sindicarà la voluntat dacollir-se a la nova norma.
Segona. Termini dadaptació de les empreses inscrites en el Registre de turisme
Les empreses de turisme actiu inscrites en el Registre de turisme amb anterioritat a la data dentrada en vigor del present decret hauran dadaptar-se al contingut deste decret en relació amb el que disposa en matèria de distintius, carnet i enquadrament en els grups i els subgrups especificats en lannex I en el termini de dos anys des de lentrada en vigor.
Una vegada transcorregut este termini, si el titular no ha presentat declaració responsable dadaptació als nous grups dactivitat, siniciarà dofici un procediment de revisió dofici de la seua inscripció en el Registre de turisme.
Tercera. Empreses de serveis complementaris
Les empreses que estiguen inscrites en el Registre de turisme com a empreses de serveis complementaris i lactivitat de les quals quede enquadrada entre les detallades en lannex I, hauran de presentar una declaració responsable en el termini màxim dun any per a donar-se dalta com a empreses de turisme actiu o ecoturisme, si és el cas.
Quarta. Període transitori per als qui, en el moment dentrada en vigor deste decret, estiguen exercint com a personal qualificat, monitors, guies i instructors sense els requisits de formació establits en la normativa
Els professionals que estan exercint la professió de guia o monitor esportiu sense complir els requisits de formació establits en este decret quedaran subjectes al període transitori que estipula la disposició transitòria primera de la Llei 2/2022, de 22 de juliol, dordenació de lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana, perquè puguen acreditar el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i altres vies de formació.
Queden excloses les activitats que es regixen per una normativa específica, com les que assenyala el grup C de lannex I, en la qual els professionals hauran de comptar amb la titulació exigida per la normativa.
Durant eixe període transitori, els professionals que estiguen prestant serveis per a les empreses de turisme actiu i ecoturisme i no compten amb titulació suficient, quedaran habilitats per al seu treball si complixen els següents requisits mínims:
a) Per a activitats del grup A: acreditar almenys una experiència i/o formació de 500 hores en els últims 10 anys que incloga 40 hores de primers auxilis i 10 hores de seguretat i prevenció de riscos.
b) Per a activitats del grup B: acreditar almenys una experiència i/o formació al voltant de 800 hores en els últims 10 anys que incloga 40 hores de primers auxilis i 10 hores de seguretat i prevenció de riscos.
Lacreditació de lexperiència laboral es justificarà amb un certificat de vida laboral, laportació de nòmines o documentació equivalent.
Cinquena. Validesa temporal de les pòlisses de les assegurances obligatòries exigibles a les empreses de turisme actiu
A lentrada en vigor deste decret, les pòlisses de les assegurances obligatòries exigibles a les empreses de turisme actiu es podran mantindre sense necessitat dadaptar-les a les noves condicions exigides pel decret fins que vencen.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Es deroga expressament el Decret 22/2012, de 27 de gener, del Consell, regulador del turisme actiu a la Comunitat Valenciana.
2. Queden derogades igualment totes les normes de rang igual o inferior que soposen al que disposa esta.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de lannex del Decret 2/2017, de 24 de gener, del president de la Generalitat, pel qual sestablixen els distintius corresponents a les empreses i els establiments turístics de la Comunitat Valenciana
Es determinen les dimensions, les indicacions i la resta de característiques dels distintius corresponents a les empreses decoturisme i a les que facen conjuntament tant activitats de turisme actiu com decoturisme, segons el que establix lannex III, que quedaran incorporats al Decret 2/2017, de 24 de gener, com a distintius oficials de la Comunitat Valenciana.
Segona. Rang normatiu
El contingut de la disposició final primera no afecta el rang del Decret 2/2017, de 2 de gener, del president de la Generalitat, que podrà ser modificat o derogat per una norma del mateix rang.
Tercera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de turisme a dictar totes les ordres que siguen necessàries per a desplegar adequadament el present decret i, si és el cas, per a adaptar els procediments assenyalats a la normativa que li siga aplicable.
Quarta. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor en el termini dun mes des de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 4 de gener de 2024
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
La consellera dInnovació, Indústria, Comerç i Turisme,
NURIA MONTES DE DIEGO