Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 16/2012, de 20 de gener, del Consell, pel qual es distribuïxen competències en matèria de contractació centralitzada en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, i es crea la Central de Compres de la Generalitat. [2012/634]

(DOGV núm. 6698 de 24.01.2012) Ref. Base de dades 000822/2012

DECRET 16/2012, de 20 de gener, del Consell, pel qual es distribuïxen competències en matèria de contractació centralitzada en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, i es crea la Central de Compres de la Generalitat. [2012/634]
PREÀMBUL

La Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic, va traslladar la Directiva 2004/18/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març, sobre coordinació dels procediments d'adjudicació dels contractes públics d'obres, de subministraments i de servicis.
En l'actualitat, el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual es va aprovar el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, recull en el títol II del llibre III la regulació dels sistemes per a la racionalització de la contractació de les administracions públiques, com són els acords marc, els sistemes dinàmics de contractació i les centrals de contractació. Amb estes tècniques es contribuïx a ampliar la competència i a racionalitzar el sistema públic de comandes.

En esta línia, el Decret 119/2011, de 9 de setembre, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, en l'article 13.2, atribuïx a la Central de Compres de la Generalitat la racionalització de la contractació de béns i servicis d'ús comú, a excepció dels sanitaris, d'acord amb les funcions i atribucions de la seua norma de creació.
Així mateix, la disposició addicional segona, apartat b), de l'esmentada norma establix que per decret del Consell es regularan l'estructura, organització i funcions de la Central de Compres de la Generalitat.
Per la seua banda, la disposició addicional vint-i-tres de la Llei 10/2011, de 27 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2012, establix que la determinació dels béns i servicis d'ús comú susceptibles de centralització correspondrà a la Central de Compres de la Generalitat.
En conseqüència, amb el present decret s'aborda la contractació centralitzada per a l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i el seu sector públic, en el marc determinat pel Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, amb l'objectiu de racionalitzar i ordenar l'adjudicació de contractes, i podrà realitzar acords marc, articular sistemes dinàmics o centralitzar la contractació de servicis i subministraments.
El present decret es dicta en l'exercici de les competències que es determinen en l'article 49.1, 1a i 3a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, segons el qual correspon a la Generalitat la competència exclusiva en matèria d'organització de les seues institucions d'autogovern, així com respecte a les normes de procediment administratiu derivades de les especialitats de l'organització de la Generalitat.

Tot això amb la finalitat d'adoptar les mesures administratives i organitzatives necessàries per a posar en funcionament els dits sistemes de contractació, amb la determinació dels òrgans competents en matèria de contractació centralitzada, que inclou la creació de la Central de Compres esmentada.
En virtut d'això, a proposta del conseller d'Hisenda i Administració Pública i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 20 de gener de 2012,

DECRETE

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
1. El present decret té com a objecte centralitzar amb caràcter obligatori la contractació dels subministraments i servicis de característiques homogènies, a excepció dels sanitaris, d'ús comú, que s'adquirisquen per l'Administració de la Generalitat i les seues entitats autònomes, així com els ens del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, definits en els apartats 2 i 3 de l'article 2 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de Mesures Urgents de Règim Economicofinancer del Sector Públic Empresarial i Fundacional.
2. Així mateix, és objecte d'este decret la designació dels òrgans competents en matèria de contractació centralitzada, amb la creació de la Central de Compres de la Generalitat.
3. Als efectes del present decret, s'entén per contractació centralitzada la que realitza, amb caràcter general, la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, a través de la Central de Compres de la Generalitat.
4. Excepcionalment, els servicis especialitzats de les conselleries podran realitzar contractació centralitzada, per a un altre o altres òrgans de l'Administració autonòmica i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'apartat 1 del present article, bé per mitjà de la conclusió de contractes o acords marc per a l'adquisició directa de subministraments i servicis, o bé per mitjà de la subscripció d'acords marc per a la seua homologació.

Article 2. Subministraments i servicis subjectes a contractació centralitzada homogenis i d'ús comú
Pel present decret es declaren de contractació centralitzada els subministraments i servicis que apareixen en l'annex, per ser de característiques essencialment homogènies i d'utilització o execució comuna per al conjunt de l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 del present decret.

Article 3. Adquisició centralitzada per mitjà de servicis especialitzats
Per raons de l'especificitat tècnica dels béns o servicis es podrà acordar, mitjançant una ordre de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, a proposta de la Central de Compres de la Generalitat, la centralització de la seua contractació en les conselleries que es determinen. Als efectes del present decret, l'òrgan de contractació d'estes tindrà la consideració de servici especialitzat.

Article 4. Tècniques de racionalització de la contractació
La racionalització i ordenació de la contractació dels subministraments i servicis d'uniformitat necessària, podrà efectuar-se pel titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda i, si és el cas, pels servicis especialitzats, a través de les següents tècniques:
1. L'adopció dels subministraments o servicis contractables es realitzarà per mitjà de la subscripció d'acords marc, corresponent a la Central de Compres de la Generalitat o a les conselleries, entitats autònomes i sector públic, definits en l'article 1 del present decret, segons es determine en l'acord de centralització, la contractació específica derivada d'estos acords marc.
2. La Central de Compres de la Generalitat durà a terme contractes marc en què tots els elements estaran definits, sense necessitat de convocar les parts a una nova licitació. En este cas les conselleries, les entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 del present decret, efectuaran directament les seues peticions de béns i servicis.

Article 5. Adjudicació de contractes per mitjà de subhasta electrònica
L'òrgan de contractació podrà acordar, en aquells supòsits en què així ho propose la Central de Compres de la Generalitat, l'obertura d'una subhasta electrònica per a l'adjudicació d'aquells contractes en què no tots els termes estiguen establits en l'acord marc, d'acord amb el procediment determinat en l'article 148 del Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.

Article 6. Finançament
1. Quan la conselleria amb competències en matèria d'hisenda o un servici especialitzat contracten centralitzadament béns i servicis per a altres òrgans de contractació de conformitat amb els procediments establits en l'article 4 del present decret, cada òrgan peticionari, amb caràcter general, haurà de finançar-los.
2. Quan es considere necessari, en funció de l'objecte del contracte i del procediment seguit, la conselleria amb competències en matèria d'hisenda podrà efectuar les retencions de crèdit necessàries dels distints centres de gasto dependents de les distintes conselleries, als efectes de disposar de crèdit adequat i suficient per a la licitació.


Article 7. Òrgans que intervenen en la contractació centralitzada
Els òrgans que intervenen en la contractació centralitzada són els següents:
1. La persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.
2. La persona titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.
3. La Central de Compres de la Generalitat.
4. Els òrgans de contractació i, si és el cas, els servicis especialitzats de les conselleries.

Article 8. Competències de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda
Li corresponen les competències següents:
1. Declarar, amb la proposta prèvia de la Central de Compres de la Generalitat, noves categories de subministraments i servicis de contractació centralitzada, així com modificar les ja declarades.
2. Aprovar els plecs de clàusules administratives particulars i plecs de prescripcions tècniques que han de regir la contractació centralitzada.
3. Subscriure els acords marc per a l'homologació de subministraments i servicis d'adquisició centralitzada, així com adjudicar i formalitzar, si és el cas, els contractes derivats d'estos.
4. Convocar els procediments de contractació per mitjà de contractes marc de subministraments i servicis d'adquisició centralitzada, així com adjudicar i formalitzar, si és el cas, els contractes.
5. Autoritzar amb caràcter excepcional l'adquisició de subministraments o la contractació de servicis no homologats, sempre que es justifique adequadament en l'expedient per l'òrgan peticionari, i amb un informe previ de la Central de Compres de la Generalitat.

Article 9. Competències de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda
1. Correspon a la persona titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, respecte dels servicis i subministraments de contractació centralitzada:
a) Convocar i presidir la Central de Compres de la Generalitat.
b) Subscriure l'adhesió de les institucions que conformen la Generalitat, de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana i de les entitats locals i organismes autònoms i entitats que en depenguen, al sistema de contractació centralitzada de l'Administració de la Generalitat.
2. La gestió de les funcions que a continuació s'indiquen l'efectuarà el Servici de Compres de la Generalitat, adscrit a la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda i que es troba sota la seua directa dependència:
a) La tramitació dels expedients de contractació centralitzada de subministraments i servicis per a l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 del present decret.
b) L'elaboració dels plecs de clàusules administratives particulars i els plecs de prescripcions tècniques que han de regir la contractació, sense perjuí que se sol·licite informe i suport tècnic als òrgans especialitzats en funció dels servicis i béns a adquirir.
c) La confecció, publicació i manteniment dels catàlegs electrònics d'adquisició centralitzada que, si és el cas, s'elaboren.
d) Atendre les peticions cursades per les unitats i gestionar la imputació dels gastos segons corresponga.
e) Inscriure els contractes en el Registre Oficial de Contractes de la Generalitat.
f) Informar l'adquisició de subministraments o la contractació de servicis fora dels catàlegs d'homologació.
g) Qualsevol altra funció que li encomane el titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda i qualsevol altra que assenyale la legislació vigent, en relació amb la matèria objecte del present decret.

Article 10. Creació, composició i competències de la Central de Compres de la Generalitat
1. Per mitjà del present decret es crea la Central de Compres de la Generalitat, com un òrgan col·legiat interdepartamental adscrit a la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.
2. La Central de Compres de la Generalitat estarà constituïda pels membres següents:
a) Presidència: la persona titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, o funcionari/a de l'Administració de la Generalitat en qui delegue la seua representació, amb el rang almenys de direcció de servici.
b) Vicepresidència: la persona titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria de sector públic empresarial i la persona titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'Administració local, o funcionaris/es en qui deleguen la seua representació, amb el rang almenys de direcció de servici, per torns rotatoris semestrals.
c) Vocals:
1r. Les persones titulars de les subsecretaries de les conselleries, o si és el cas, la persona titular de la direcció general que tinga atribuïda la competència en matèria de contractació, o persones en qui deleguen la seua representació, entre funcionaris/es de l'Administració de la Generalitat amb el rang, almenys, de direcció de servici.

2n. La persona titular de la Secretaria Autonòmica de Presidència, que serà l'advocat o l'advocada general de la Generalitat, o l'advocat o l'advocada en qui delegue la seua representació.
3r. La persona titular de la Secretaria Autonòmica amb competències en matèria de sector públic empresarial, o persona en qui delegue la seua representació.
4t. La persona titular de la Intervenció General, o interventor o interventora en qui delegue la seua representació.
5é. La persona titular del Servici Central de Contractació, o funcionari/a en qui delegue la seua representació.
d) Secretaria: exercirà estes funcions, amb veu i sense vot, la persona titular del Servici de Compres de la Generalitat, adscrita a la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.
Per l'especificitat del contracte, es podrà constituir una comissió tècnica, composta almenys per tres funcionaris/es especialistes en la matèria, designats/des per les persones titulars de les conselleries corresponents, amb la finalitat d'elaborar els plecs tècnics i l'informe de valoració de les ofertes presentades.
El/la president/a, així mateix, podrà convocar els tècnics que considere especialment qualificats per raó de la matèria de què es tracte, com a assessors, amb veu i sense vot.
3. La Central de Compres de la Generalitat tindrà les competències següents:
a) Realitzar la programació i estudi de les necessitats de l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 del present decret, per a la compra racionalitzada de subministraments i servicis, així com el seguiment i avaluació de la gestió d'estes contractacions.
b) Promoure totes les mesures que considere necessàries per a aconseguir una major eficàcia, uniformitat i funcionalitat en la gestió de contractes, i es vetlarà pel compliment de la normativa dictada per a la defensa de la competència.
c) Proposar els subministraments i servicis que hagen de ser declarats de contractació centralitzada per posseir característiques essencialment homogènies per al conjunt de l'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 del present decret.
d) Coordinar i intercanviar informació amb òrgans semblants d'altres administracions públiques.
e) Actuar com a mesa de contractació en els procediments de contractació centralitzada de subministraments i servicis la tramitació dels quals els atribuïsca el present decret a la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.
f) Totes les altres competències que li siguen encomanades o li estiguen atribuïdes per la normativa vigent.
4. La Central de Compres de la Generalitat podrà elaborar el seu propi reglament d'organització i funcionament, que haurà de ser aprovat per ordre de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda. Mentrestant, el funcionament de la Central de Compres de la Generalitat s'ajustarà a les normes que regixen amb caràcter general l'organització i el funcionament dels òrgans col·legiats, segons el que disposen els articles 22 i següents de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 11. Competències dels òrgans de contractació i dels servicis especialitzats de les conselleries, entitats autònomes i ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 d'este decret

1. Amb caràcter general, els corresponen les competències següents:
a) Proposar a la Central de Compres de la Generalitat la declaració de noves categories de subministraments i servicis de contractació centralitzada, i també la modificació de les existents.
b) Elaborar, a requeriment de la Central de Compres de la Generalitat, les previsions anuals per la conselleria, entitat autònoma o sector públic de les necessitats de contractació de subministraments i servicis declarats homologats.
c) Sol·licitar a la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda la contractació dels subministraments i servicis declarats d'uniformitat, i també finançar-los segons el que disposa l'article 6.
d) Formular les comandes de subministraments i servicis declarats d'uniformitat.
e) Informar a la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda de qualsevol incidència que es produïsca en l'execució dels contractes d'adquisició centralitzada.
f) Efectuar la tramitació dels expedients de gasto.
g) Rebre de les empreses els subministraments i servicis corresponents.
h) Remetre a la Central de Compres de la Generalitat tota la informació que esta els requerisca, tant dels expedients tramitats a l'empara del que establix este decret, com de la resta dels expedients d'adquisició de béns i servicis.
2. En aquells casos en què l'òrgan de contractació actue com a servici especialitzat o efectue la contractació derivada, assumirà, junt amb les facultats de preparació i adjudicació, les corresponents als efectes, compliment i extinció dels contractes.

Article 12. Adhesió a sistemes de contractació centralitzada
1. Podran adherir-se a la Central de Compres de la Generalitat, per mitjà dels acords d'adhesió corresponents, amb la sol·licitud prèvia dirigida al titular de la subsecretaria de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, que resoldrà sobre la seua adhesió:
a) Les diferents institucions que constituïxen la Generalitat i que estan determinades en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.
b) Les universitats públiques de la Comunitat Valenciana.
c) Les entitats locals de la Comunitat Valenciana i els seus organismes autònoms i ens que depenen d'estes.
2. L'Administració de la Generalitat, les seues entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 d'este decret podran adherir-se a sistemes externs de contractació centralitzada de l'Estat o d'altres comunitats autònomes. L'adhesió esmentada podrà efectuar-se per a la totalitat dels subministraments o servicis inclosos en els sistemes externs de contractació centralitzada, o bé per a determinades categories d'estos.
3. L'adhesió s'efectuarà de conformitat amb la normativa que siga aplicable en cada cas i requerirà l'adopció de l'acord corresponent pel titular de la subsecretària de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Publicitat de les adquisicions de la Central de Compres
La Central de Compres farà pública, a través de la web de la conselleria a què està adscrita, la relació d'articles i servicis d'adquisició centralitzada que hagen sigut adjudicats, incloent-hi, com a mínim, la denominació, característiques principals i preu d'adjudicació.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Expedients iniciats i contractes de subministraments i servicis adjudicats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'este decret
En els contractes de subministraments i servicis adjudicats i els procediments de contractació iniciats per les conselleries, les entitats autònomes i els ens del sector públic empresarial i fundacional definits en l'article 1 d'este decret i els que s'inicien a partir de l'entrada en vigor d'este decret, en què es preveja la possibilitat de pròrroga, esta no s'exercirà si, arribat el moment, els subministraments i/o servicis esmentats, declarats d'adquisició centralitzada, estan adjudicats pel titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda. I les conselleries, les entitats autònomes i els esmentats ens del sector públic empresarial i fundacional estaran obligats a adquirir-los a través del procediment establit per la Central de Compres en els seus contractes centralitzats, llevat que això supose un cost econòmic major al que s'obtindria si s'exercirà la pròrroga esmentada.

Segona. Expedients i contractes declarats d'adquisició centralitzada amb anterioritat a l'entrada en vigor d'este decret
La tramitació dels expedients de contractació declarats d'adquisició centralitzada amb anterioritat a la creació de la Central de Compres de la Generalitat serà realitzada per l'òrgan interdepartamental esmentat, amb el suport tècnic i les facultats de gestió del Servici de Compres, dependent de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.


Tercera. Acords d'adhesió a sistemes externs de contractació centralitzada vigents
Els acords d'adhesió a sistemes externs de contractació centralitzada que estan vigents mantindran la seua vigència fins que no figuren en el catàleg de la Central de Compres de la Generalitat.

DISPOSICIONS DEROGATÒRIES

Primera. Central de Compres de Béns i Servicis de la Conselleria de Sanitat
L'Orde 2/2011, de 7 de febrer, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula l'organització i el funcionament de la Central de Compres de Béns i Servicis, continuarà vigent en tot allò que no s'opose a este decret.

Segona. Disposicions que es deroguen
Amb l'entrada en vigor d'este decret queden derogades les disposicions següents:
1. Totes les disposicions del Decret 79/2000, de 30 de maig, del Consell, pel qual es va crear la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat i es regulen els Registres Oficials de Contractes i de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana i les garanties globals, que fan referència a les funcions de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat, en matèria d'adquisició centralitzada, i també les corresponents a la Comissió Central d'Adquisicions; en concret, les referències en el preàmbul, en l'article 1, article 2.11, article 4, apartat c), article 9 i article 10.

2. Totes les disposicions de l'Orde d'11 de juny de 2001, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula el règim intern de funcionament de la Junta Superior de Contractació Administrativa de la Generalitat, que fan referència a la Comissió Central d'Adquisicions; en concret, les referències en el preàmbul, en l'article 4 i article 6.
3. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen a este decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari i execució
1. Mitjançant una orde del titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, a proposta de la Central de Compres de la Generalitat, podran declarar-se de contractació centralitzada noves categories de subministraments i servicis homogenis i d'ús comú, i també modificar-se la relació de les declarades amb anterioritat.
2. Així mateix, mitjançant una orde del titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda es regularà el procediment que s'ha de seguir per a la gestió de peticions de béns o servicis de contractació centralitzada, i també la seua recepció.
3. Es faculta el titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda per a dictar totes les disposicions que calguen per al desplegament i l'execució d'este decret.

Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Valencia, 20 de gener de 2012

El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART

El conseller d'Hisenda i Administració Publica,
JOSÉ MANUEL VELA BARGUES


ANNEX

Subministraments d'adquisició centralitzada

Energia elèctrica.
Adquisició d'equips i sistemes per al tractament de la informació (ordinadors personals, portàtils, servidors, sistemes d'emmagatzematge, etc.).
Vehicles automòbils.
Equips d'impressió:
Fotocopiadores, copiadores, fax, multicopiadores i el seu material fungible.
Material d'oficina i informàtic ordinari no inventariable.
Papereria.
Combustibles d'automoció per a vehicles.
Gas.
Equips de climatització.
Mobiliari d'oficina i complementari d'ús comú.
Arrendaments d'equips de tractament d'informació.
Arrendaments de maquinària, material de transport, mobiliari i efectes d'ús comú.
Roba de treball:
Vestuari d'uniformitat, calçat, etc.
Servicis d'adquisició centralitzada
Servicis de telecomunicacions.
Servicis postals.
Servicis d'impressió, digitalització i gestió documental.
Missatgeria i paqueteria.
Servicis de mediació d'assegurances i servicis d'assegurances.
Seguretat i vigilància.
Servicis de neteja.
Servicis de transports.
Servicis de mudances.
Manteniment, conservació i reparació de:
Edificis administratius.
Instal·lacions.
Mobiliari i efectes
Equips de tractament d'informació
Elements de transport d'ús comú.
Servicis de desinfecció, desinsectació i desratització.
Servicis de millora d'eficiència energètica d'edificis administratius.
Servicis de desenrotllament de sistemes d'informació, entre els quals estan: consultoria, anàlisi, desenrotllament i manteniment d'aplicacions informàtiques a mida.

linea
Mapa web