RESOLUCIÓ 4 de desembre de 2020, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'eximeix del requisit d'empadronament mínim d'un any en el municipi persones i unitats familiars en situació d'emergència habitacional, així com les persones i unitats familiars que residisquen en municipis on no existisquen habitatges que pertanyen al parc públic de la Generalitat. [2021/856]
(DOGV núm. 9011 de 02.02.2021) Ref. Base de dades 000959/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 03.02.2021 Aquesta disposició afecta: Afecta: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Administració local Descriptors: Temàtics: cens
RESOLUCIÓ 4 de desembre de 2020, del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'eximeix del requisit d'empadronament mínim d'un any en el municipi persones i unitats familiars en situació d'emergència habitacional, així com les persones i unitats familiars que residisquen en municipis on no existisquen habitatges que pertanyen al parc públic de la Generalitat. [2021/856]
Antecedents de fet
Primer. La Generalitat Valenciana és titular del patrimoni públic dhabitatge de la Comunitat Valenciana.
Segon. Correspon a lEntitat Valenciana dHabitatge i Sòl la gestió i administració del patrimoni públic dhabitatge titularitat de la Generalitat en els termes expressats en la legislació vigent o en els convenis que subscriga amb lAdministració de la Generalitat en virtut del que es disposa en larticle 72 de la Llei 16/2003, de 17 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, modificat per larticle 52 de la Llei 21/2017, de 28 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, en la redacció donada per larticle 100 de la Llei 19/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, i té adscrit per disposició legal la totalitat del patrimoni de promoció pública dhabitatge i sòl de la Generalitat.
Tercer. En el Decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament de protecció pública a lhabitatge, es troba regulat el procediment dadjudicació daquesta mena dhabitatges, i en larticle 154 estableix com un dels requisits per a ser adjudicatari dhabitatge de promoció pública que la persona sol·licitant residisca i estiga empadronada en el municipi on radique lhabitatge, almenys durant lany anterior a la sol·licitud o, alternativament, acredite un lloc de treball en aquest municipi.
En moltes ocasions, persones i unitats familiars sol·licitants dhabitatge públic que es troben en una situació demergència habitacional, no poden accedir a un daquests habitatges per la falta de disponibilitat o inexistència dhabitatge en el municipi on resideixen i estan empadronats.
Quart. Amb lobjectiu de garantir el dret a gaudir dun habitatge digne i adequat, especialment a les famílies en situació de pobresa i exclusió social o en risc de patir-la, la Conselleria dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, a través dEVHA implementarà una sèrie de mesures per a regular les situacions demergència habitacional, en els casos en què una persona o unitat familiar haja de ser desallotjada del seu habitatge habitual per un procés judicial dexecució hipotecària o desnonament i no tinga cap alternativa habitacional, així com en aquells casos en què una persona o unitat familiar residisca en un infrahabitatge o es troben en una situació damuntegament.
Cinqué. Larticle 152.b del decret esmentat estableix que el conseller competent en matèria dhabitatge, ponderant les circumstàncies especials concurrents, podrà determinar mitjançant resolució motivada, laplicació dun règim excepcional dadjudicació, atenent circumstàncies extraordinàries o especials necessitats de col·lectius determinats.
Sisé. Per tot el que sha exposat en els antecedents de fet anteriors, resulta necessari i urgent que seximisca les persones i unitats familiars sol·licitants dhabitatge que residisquen i estiguen empadronades en municipis on no existeixen habitatges pertanyents al parc públic de la Generalitat així com les que es troben en una situació demergència habitacional, en els termes exposats, i les que habiten en infrahabitatges o es trobe en una situació damuntegament, del requisit de residir i estar empadronat durant almenys un any en la localitat on hi haja disponibilitat dhabitatge que puga ser-li adjudicat i entregat, quan quede acreditada aquesta situació, tot això amb vista a garantir laccés a un habitatge a la Comunitat Valenciana amb major celeritat i sense haver desperar que hi haja disponibilitat dhabitatge en el municipi on resideix o està empadronat el sol·licitant en situació demergència habitacional.
Fonaments de dret
Primer. És competent per a dictar la present resolució el vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica dacord amb el que es disposa en el Decret 240/2019, de 25 doctubre, del Consell, daprovació del Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència Segona i Conselleria dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica.
Segon. Larticle 57.1 de la Llei 8/2004, dhabitatge de la Comunitat Valenciana, que estableix que les condicions dadjudicació i cessió dels habitatges de promoció pública es realitzarà pels procediments establits reglamentàriament i que podran atendres preferentment, si escau, les situacions diferenciades i singularitats en funció de les persones, famílies i col·lectius als quals van dirigides.
Tercer. Larticle 152.b del Decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament de protecció pública a lhabitatge, en relació amb les modalitats dadjudicació dels habitatges de promoció pública, estableix que:
«Ladjudicació dhabitatges de promoció pública podrà realitzar-se mitjançant la modalitat:
(
)
«b) Excepcional.
El conseller competent en matèria dhabitatge, ponderant les circumstàncies especials concurrents, podrà determinar mitjançant resolució motivada, laplicació dun règim excepcional dadjudicació atenent circumstàncies extraordinàries o especials necessitats de col·lectius determinats (
)»
Vist el que sha exposat, la proposta de la directora general dEmergència Habitacional, Funció Social de lHabitatge, i Observatori de lHàbitat i Segregació Urbana, el Decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament de protecció pública a lhabitatge, i altra legislació de general i pertinent aplicació, el vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, resol:
Primer
En aquells municipis on no hi haja habitatges pertanyents al parc públic de la Generalitat, les persones i unitats familiars interessades podran presentar sol·licitud dhabitatge per a un municipi de la província on resideixen on hi haja aquest tipus dhabitatges, daquesta manera, se les eximeix del requisit de lempadronament durant almenys un any en aquest municipi.
Segon
Eximir les persones i unitats familiars en situació demergència habitacional, degudament acreditada, que hagen de ser desallotjades del seu habitatge habitual per un procés judicial dexecució hipotecària o de desnonament en un termini de sis mesos i que no disposen duna altra solució habitacional, així com aquelles que residisquen en infrahabitatges o es troben en una situació damuntegament, del requisit de residir i estar empadronat durant almenys un any en la localitat on hi haja disponibilitat dhabitatge que puga ser-li adjudicada i entregada.
Tercer
Ladjudicació dhabitatge en el cas demergència habitacional es regularà pels criteris següents:
a) Residència
La persona sol·licitant haurà de residir i estar empadronada en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana durant lany anterior a la sol·licitud.
b) Valoració de ladjudicació
LEntitat Valenciana dHabitatge i Sòl valorarà la situació demergència habitacional proposada per lajuntament per a poder assignar lhabitatge que millor sadeqüe a la composició familiar de la persona sol·licitant, dentre les disponibles tant del parc públic dhabitatge de la Generalitat com per qualsevol altra dels habitatges gestionats per EVHA.
Per a això es crearà una comissió tècnica dassignació dhabitatges, que estarà composta per:
Persona que realitze funcions tècniques en acció social dEVHA, de la Subdirecció dIntervenció Social, o del Servei de Parc Públic.
Persona que realitze funcions tècniques en acció social municipal de la localitat on estava residint el sol·licitant dhabitatge.
Persona que realitze funcions tècniques en acció social municipal de la localitat on se situen els habitatges disponibles a cada moment.
Persona responsable del Departament dAdjudicacions de la Subdirecció dIntervenció Social.
c) Acompanyament social
En el cas que sadjudique un habitatge en un municipi diferent del que es trobe empadronat el sol·licitant, es realitzarà un diagnòstic de les necessitats i pla individualitzat de seguiment de la persona o unitat familiar fins a la completa integració en el grup.
Aquest pla individualitzat de seguiment serà desenvolupat per un equip interdisciplinari format per personal de la Subdirecció dIntervenció Social dEVHA i per professionals dels serveis municipals on sassignarà lhabitatge.
Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini dun mes a comptar des de la notificació, de conformitat amb el que es disposa en larticle 112 en relació amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o, directament, un recurs contenciós administratiu davant de la sala contenciosa administrativa corresponent, en el termini de dos mesos, comptats a partir de lendemà de la recepció daquesta, dacord amb el que sestableix en els articles 10 i 46.1 de la Llei 29/1.998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això, sense perjudici que es puga fer ús de qualsevol altre recurs que estime oportú.
València, 4 de desembre de 2020. El vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica: Rubén Martínez Dalmau.