Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana. [2022/892]

(DOGV núm. 9272 de 07.02.2022) Ref. Base de dades 000983/2022

DECRET 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana.

[2022/892]
La Generalitat té atribuïda la competència exclusiva en matèria de turisme segons l’article 49.1.12a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, així com la competència exclusiva en matèria de normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del Dret substantiu valencià o de les especialitats de l’organització de la Generalitat de conformitat amb el seu article 49.1. 3ª.

El capítol VI del títol I del Llibre III de la Llei 15/2018, 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (d’ara en avant LTOH) regula el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana (d’ara en avant el Registre) com un registre públic i gestionat pel departament del Consell competent en matèria de turisme, en el qual s’inscriuran,d’ofici,les empreses, establiments i persones o entitats prestadores de serveis turístics de la Comunitat Valenciana, quan presenten la corresponent comunicació o declaració responsable.

L’apartat 2 de l’article 77 de l’LTOH estableix que la inscripció en el Registre serà gratuïta i el règim d’organització i funcionament d’aquest es determinarà reglamentàriament. Per això, és necessari dictar una regulació del Registre que desenvolupe i s’adapte a les prescripcions legals vigents.
La regulació del Registre ha d’adaptar-se no només a la tipologia d’empreses turístiques previstes en l’LTOH, i la classificació i modalitat d’aquestes, sinó també a una altra sèrie de previsions legals, com la realització d’activitats dels establiments de restauració que tinguen per objecte una oferta gastronòmica autòctona o qualificada que integre el producte turístic de la Comunitat Valenciana, o la realització d’activitats complementàries al turisme i d’informació. Així mateix, han de regular-se les garanties i les mesures de seguretat previstes en la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal que ha de complir el Registre.
Aquest decret té per objecte oferir una regulació completa del Registre, que s’adeqüe al contingut de la vigent LTOH, i s’estructura en quatre títols, distribuïts en dèsset articles, dues disposicions addicionals, una transitòria, una derogatòria i dues disposicions finals.
El títol I, que inclou disposicions generals, aborda l’objecte del decret, la finalitat del Registre, el règim jurídic i l’estructura d’aquest, així com la persona responsable del Registre. A més, en virtut del que es disposa en els articles 14.3 i 41.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, mitjançant el present reglament s’estableix l’obligació de relacionar-se amb el Registre a través de mitjans electrònics per als procediments descrits en aquest decret.
El títol II, que versa sobre la inscripció obligatòria en el Registre, aborda l’objecte, el contingut i la pràctica de la inscripció, així com la cancel·lació d’aquesta.
El títol III, relatiu a la inscripció potestativa en el Registre, es compon de dos capítols.
El capítol I, que es refereix a la inscripció d’establiments de restauració, empreses turístiques de serveis complementaris i empreses d’oci i espectacles d’interés turístic, regula tant l’objecte de la inscripció de les empreses i espectacles d’interés turístic com el contingut de la inscripció de determinats establiments de restauració, de membres de la Xarxa Gastroturística, i d’empreses turístiques de serveis complementaris.

El capítol II, que regula la inscripció de les associacions, federacions i confederacions turístiques, estableix la sol·licitud d’inscripció d’aquestes, les dades que integren el seu contingut, així com els criteris de cancel·lació.
El títol IV, que es refereix als efectes i a la publicitat del Registre, regula els efectes de la inscripció registral, així com l’accés a la informació del Registre i la protecció de les dades de caràcter personal.

Pel que fa a les disposicions comunes a la part final, la disposició addicional primera preveu la inclusió de la variable del sexe en tots els documents derivats de l’aplicació d’aquest decret, en compliment de la legislació d’igualtat entre dones i homes; la disposició addicional segona es refereix a la inexistència d’incidència pressupostària del decret.

La disposició transitòria única aborda la situació del Registre actualment vigent, després de l’entrada en vigor de la nova norma.
D’altra banda, la disposició derogatòria única preveu la derogació normativa de totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en la present norma.
I, finalment, la disposició final primera autoritza la persona titular del departament competent en matèria de turisme per a modificar l’estructura i la composició del Registre, i la disposició final segona preveu l’entrada en vigor del decret.
Aquesta norma s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els principis de necessitat i eficàcia es compleixen perquè s’executa el mandat establit en l’LTOH i es regula de manera detallada el Registre. Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre el mandat de desenvolupament de les previsions contingudes en l’LTOH, amb la qual cosa es compleix també el principi de seguretat jurídica, ja que es desenvolupen tots els aspectes relacionats amb el Registre. En aplicació del principi de transparència, s’han definit els objectius d’aquesta norma, la qual es garanteix en totes les activitats i serveis turístics, i en la tramitació del projecte, aquest va ser sotmés a informació pública. Finalment, en aplicació del principi d’eficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries.
Durant el procediment d’elaboració i tramitació d’aquest decret, s’han realitzat els tràmits de consulta prèvia, informació pública i d’audiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb el seu objecte i s’han emés els informes preceptius.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del president de la Generalitat, amb la deliberacion prèvia del Consell, en la reunio de 14 de gener de 2022,


DECRETE

TÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte
El present decret té per objecte regular l’organització i el funcionament del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana de conformitat amb el capítol VI del títol I del Llibre III de l’LTOH.

Article 2. Finalitat del Registre
1. El Registre té com a finalitat bàsica servir d’instrument de coneixement del sector turístic i d’informació per a l’exercici de les potestats administratives que ostenta l’administració turística, de manera que facilite les activitats d’ordenació, inspecció, control, verificació, programació i planificació atribuïdes a ella, així com el subministrament d’informació a les persones o entitats interessades.
2. Així mateix, la informació del Registre es podrà utilitzar per a impulsar accions de promoció turística.

Article 3. Règim jurídic
1. El Registre té naturalesa administrativa i caràcter públic, depén del departament competent en turisme, i s’adscriu a la direcció general competent en la matèria.
2. El Registre es gestionarà per mitjans telemàtics i electrònics, a través dels òrgans centrals i perifèrics del departament competent en turisme.
3. La gestió descentralitzada es farà atenent el lloc on radique l’establiment o immoble, o a l’oficina o servei territorial al qual es dirigisca la corresponent declaració responsable o comunicació, quan l’activitat objecte d’inscripció no estiga vinculada a un immoble.

4. Les inscripcions i les consultes registrals seran gratuïtes.
5. Tota sol·licitud, declaració responsable o comunicació que genere o pretenga generar qualsevol tipus d’inscripció en el Registre, ja siga aquesta d’alta, de modificació o de cancel·lació, haurà de presentar-se per mitjans electrònics, per al que s’haurà de disposar de signatura electrònica avançada, utilitzant qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la Seu electrònica de la Generalitat.
Qualsevol altra forma de presentació serà inadmesa i es requerirà a la persona o entitat interessada perquè l’esmene a través de la presentació electrònica.

Article 4. Estructura del Registre
Les inscripcions en el Registre es practicaran en algun dels llibres següents i, si és el cas, seccions i epígrafs, segons corresponga:
Llibre I. Empreses d’allotjament turístic
Secció 1. Establiments hotelers
Epígraf 1. Hotel, hotel-apartament i hotel-balneari
Epígraf 2. Hostals
Epígraf 3. Pensions
Epígraf 4. Establiments hotelers en règim de condomini
Epígraf 5. Aprofitament per torns
Secció 2. Blocs i conjunts d’apartaments turístics
Epígraf 1. Blocs d’apartaments turístics
Epígraf 2. Conjunts d’apartaments turístics
Epígraf 3. Aprofitament per torns
Secció 3. Habitatges d’ús turístic
Secció 4. Càmping
Secció 5. Àrees de pernocta en trànsit per a autocaravanes
Secció 6. Allotjament turístic rural
Epígraf 1. Cases rurals
Subepígraf 1. Compartides
Subepígraf 2. No compartides
Epígraf 2. Hotel Rural
Epígraf 3. Hostal Rural
Epígraf 4. Blocs i conjunts rurals
Epígraf 5. Habitatges d’ús turístic rural
Epígraf 6. Acampada en finca particular
Secció 7. Albergs turístics
Secció 8. Altres establiments d’allotjament
Llibre II. Empreses turístiques de mediació
Secció 1. Agències de viatges
Secció 2. Empreses gestores d’habitatges d’ús turístic
Secció 3. Altres empreses turístiques de mediació
Llibre III. Professions turístiques i guies oficials de turisme de la Comunitat Valenciana
Llibre IV. Entreteniment, oci, turisme actiu i ecoturisme
Secció 1. Entreteniment i oci
Secció 2. Turisme actiu
Secció 3. Ecoturisme
Secció 4. Serveis complementaris
Llibre V. Restauració i Xarxa Gastroturística de la Comunitat Valenciana
Llibre VI. Associacions del sector turístic
Secció 1. Associacions
Secció 2. Federacions
Secció 3. Confederacions

Article 5. Responsable del Registre
1. La persona titular de la direcció general competent en turisme i les persones titulars dels òrgans centrals i perifèrics del departament competent en turisme seran les responsables del Registre en el seu àmbit competencial i, si escau, territorial.
2. La persona responsable del Registre en el seu àmbit territorial practicarà les inscripcions que calguen, emetrà les certificacions que se sol·liciten i durà a efecte els altres actes de constància i difusió del seu contingut que corresponguen, d’acord amb el que es preveu en el present decret i en la resta de la legislació aplicable.





TÍTOL II
Inscripció obligatòria en el Registre

Article 6. Objecte d’inscripció
S’inscriuran obligatòriament en el Registre l’inici, la modificació i el cessament de les activitats i dels serveis a què es refereix l’article 52 de l’LTOH, així com els establiments on es presten, amb l’excepció de les empreses i els establiments als quals es refereix el Títol III d’aquest decret. També s’inscriurà l’inici, la modificació i el cessament de les activitats i dels serveis que procedisquen per aplicació de l’LTOH i els que es deriven del desenvolupament normatiu.


Article 7. Contingut de la inscripció
1. La inscripció registral inclourà les dades que, d’acord amb la normativa o a una resolució específica, es facen constar en la corresponent declaració responsable, comunicació o resolució administrativa.

2. En tot cas, en la inscripció es consignaran, almenys, les dades següents:
a) Dades identificatives de la persona física o jurídica que siga titular de l’activitat turística, amb indicació del número d’identificació fiscal i, en cas de tindre’l, del nom comercial.
b) Adreça postal de l’establiment o de l’immoble on es desenvolupe l’activitat, en el seu cas, així com indicació de la pàgina web, si hi disposa.
c) Número de telèfon, adreça de correu electrònic a l’efecte d’avisos de posada a la disposició de notificacions, i adreça postal.
d) En el seu cas, tipus, modalitat, especialitat i categoria o classificació de l’establiment o l’empresa, així com el contingut bàsic dels requisits i de les condicions objecte de dispensa.
e) Capacitat de l’allotjament, en el cas d’empreses d’aquesta naturalesa.
3. Les inscripcions indicaran la data d’efectes d’inici de l’activitat, les modificacions o cessament d’aquesta, així com la data en la qual es practiquen les inscripcions referides.

Article 8. Pràctica de la inscripció
Les inscripcions en el Registre es practicaran d’ofici, després de la presentació dels documents o l’adopció dels actes administratius que s’assenyalen:
1. Declaració responsable o comunicació d’inici de l’activitat, degudament emplenada, així com dels requisits que es determinen reglamentàriament per a la inscripció. En el cas dels habitatges d’ús turístic, caldrà disposar del document acreditatiu de la compatibilitat urbanística de l’administració local competent.

2. Declaració responsable de modificacions essencials i cessament temporal de l’activitat o comunicació de canvis no essencials, quan afecten dades que consten en el Registre.
3. Resolució d’habilitació per a l’exercici de la professió de guia oficial de turisme de la Comunitat Valenciana.
4. Resolució d’inscripció d’altres activitats i serveis turístics que s’oferisquen amb finalitats turístiques o puguen comportar aquestes finalitats.
5. Resolució administrativa ferma que comporte la modificació de dades que hagen sigut objecte d’inscripció.
6. Qualsevol altre document que, de conformitat amb la normativa aplicable, continga dades que hagen de constar en el Registre

Article 9. Cancel·lació de la inscripció
Les inscripcions de les empreses, els establiments, les activitats turístiques i les professions es cancel·laran d’ofici després de la presentació dels documents o l’adopció dels actes administratius que s’assenyalen:
a) Declaració responsable o comunicació de cessament de l’activitat, conforme a la normativa aplicable.
b) Resolució administrativa ferma que acorde el cessament definitiu de l’activitat o la clausura dels establiments i locals en els quals es desenvolupe, per incompliment del règim legal aplicable, per sanció o per no haver iniciat l’activitat o el servei, transcorreguts dos mesos des de la presentació de la comunicació o declaració responsable que siga preceptiva.


TÍTOL III
Inscripció potestativa en el Registre

CAPÍTOL I
Inscripció d’establiments de restauració,
empreses turístiques de serveis complementaris
i empreses d’oci i espectacles d’interés turístic

Article 10. Empreses d’oci i espectacles d’interés turístic
Podran ser objecte d’inscripció les empreses d’oci i espectacles declarats d’interés turístic, de conformitat i en els termes que disposen els reglaments que les regulen.

Article 11. Inscripció d’establiments de restauració, de membres de la Xarxa Gastroturística i d’empreses turístiques de serveis complementaris
El contingut de la inscripció, la pràctica d’aquesta i els criteris de modificació i cancel·lació dels establiments de restauració que reglamentàriament es determinen, així com dels membres pertanyents a la Xarxa Gastroturística de la Comunitat Valenciana i d’empreses turístiques de serveis complementaris, seran els mateixos que els que es regulen en els articles 7 a 9.


CAPÍTOL II
Inscripció d’associacions, federacions
i confederacions turístiques

Article 12. Inscripció
1. Les associacions, federacions i confederacions del sector turístic de la Comunitat Valenciana podran sol·licitar la seua inscripció en el Registre a l’efecte de facilitar la gestió col·laborativa i corresponsable de la política turística, la governança turística i el compliment dels compromisos d’actuació recollits en l’LTOH.
2. La inscripció es produirà amb la sol·licitud prèvia de l’associació, federació o confederació interessada, que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, i es dirigirà a la direcció general competent en turisme. Caldrà adjuntar a la sol·licitud els estatuts en vigor i degudament registrats.
3. Serà responsabilitat de les entitats el fet de mantindre permanent actualitzades les dades registrades d’aquestes.

Article 13. Contingut
En la inscripció registral es consignaran les dades següents:
a) El nom de l’entitat i l’acrònim, si el té.
b) L’adreça postal de l’entitat en la Comunitat Valenciana, el número de telèfon, l’adreça de correu electrònic a l’efecte d’avisos de posada a la disposició de notificacions, i la de la pàgina web, si hi disposa.

c) Els fins perseguits, el nombre d’afiliats i les persones i entitats implicades del sector a les quals representa, així com el seu àmbit territorial.
d) En el cas de federacions i confederacions, el conjunt d’associacions que les integren.
e) La identitat i l’adreça de la persona representant i de la persona que ocupe la secretaria, així com l’adreça electrònica a l’efecte de notificació.
f) La representativitat i la presència territorial.

Article 14. Cancel·lació
La cancel·lació de la inscripció es produirà per resolució administrativa ferma:
a) Amb la sol·licitud prèvia de l’entitat.
b) Quan es tinga coneixement de la desaparició, de la pèrdua de l’objecte o dels fins que van motivar la creació o que constaven en els estatuts aportats, de l’incompliment dels requisits que van motivar la inscripció o de la falsedat de les dades aportades, amb la instrucció prèvia del procediment administratiu oportú, amb audiència de la persona o entitat interessada.


TÍTOL IV
Efectes i publicitat del Registre

Article 15. Efectes de la inscripció
1. La inscripció registral, que tindrà caràcter declaratiu, produirà, com a efecte, la publicitat de les dades consignades, de conformitat amb l’article 77 de l’LTOH, que haurà de respectar en tot cas la normativa de protecció de dades de caràcter personal.
2. La inscripció registral farà efecte des del dia en què s’haja presentat, de manera completa, la declaració responsable o la comunicació que constituïsca el seu objecte. En cas que la inscripció derive d’una resolució, produirà efectes des de la data de la notificació o, si és el cas, des del moment que en la resolució es determine.
3. La inscripció donarà lloc a l’assignació d’un número identificatiu, que es comunicarà a la persona o entitat interessada.

Article 16. Accés a la informació del Registre
1. Qualsevol persona tindrà accés a la informació que a cada moment conste en el Registre.
2. L’accés a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades (d’ara en avant Reglament general de protecció de dades), en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i altra normativa que resulte d’aplicació.
3. La persona responsable del Registre certificarà, a sol·licitud de persona o entitat interessada, les dades que consten en aquest.

Article 17. Protecció de dades de caràcter personal
1. La gestió d’aquest Registre requereix el tractament de dades de caràcter personal. Aquestes dades seran tractades aplicant les mesures i garanties indicades en la normativa sobre la matèria.
2. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els drets d’accés, de rectificació i de supressió de dades, així com de limitació o d’oposició al tractament, quan calga, davant el departament competent en turisme.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Igualtat entre dones i homes
A fi de fer efectives les disposicions contingudes en la normativa en matèria d’igualtat de dones i homes, el registre haurà de desagregar per gènere les dades que siguen susceptibles d’això, per a permetre l’anàlisi de gènere en l’elaboració dels estudis i estadístiques d’aquest, i això amb la finalitat d’aprofundir en l’estudi i investigació sobre la realitat social des d’una perspectiva de gènere, i donar compte de l’evolució dels índexs d’igualtat de dones i homes en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

Segona. Incidència pressupostària
L’aplicació d’aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en turisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Registre vigent d’empreses i establiments turístics
Les inscripcions practicades en el Registre vigent mantindran plena efectivitat i vigència, encara que hauran de ser adaptades d’ofici a l’estructura i a la composició establides en aquest decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en aquesta norma.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa
1. S’autoritza la persona titular de l’òrgan competent en turisme per a modificar l’estructura i composició del Registre regulat en aquest Decret, mitjançant la supressió, la inclusió o el canvi de denominació dels llibres, seccions i subapartats que l’integren, amb la finalitat de permetre una adequació millor d’aquest als diferents tipus d’empreses i activitats turístiques, així com d’associacions, federacions i confederacions.
2. Es faculta a la persona titular de l’òrgan competent en turisme per a dictar totes les instruccions i resolucions que siguen necessàries per al desenvolupament d’aquest decret i, si és el cas, per a l’adaptació dels procediments assenyalats a la normativa que els siga aplicable.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 14 de gener de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

linea
Mapa web