DECRET 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana. [2022/892]
(DOGV núm. 9272 de 07.02.2022) Ref. Base de dades 000983/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 08.02.2022 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Turisme Descriptors: Temàtics: turisme, política de turisme , monografies
DECRET 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana.
[2022/892]
La Generalitat té atribuïda la competència exclusiva en matèria de turisme segons larticle 49.1.12a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, així com la competència exclusiva en matèria de normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del Dret substantiu valencià o de les especialitats de lorganització de la Generalitat de conformitat amb el seu article 49.1. 3ª.
El capítol VI del títol I del Llibre III de la Llei 15/2018, 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (dara en avant LTOH) regula el Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana (dara en avant el Registre) com un registre públic i gestionat pel departament del Consell competent en matèria de turisme, en el qual sinscriuran,dofici,les empreses, establiments i persones o entitats prestadores de serveis turístics de la Comunitat Valenciana, quan presenten la corresponent comunicació o declaració responsable.
Lapartat 2 de larticle 77 de lLTOH estableix que la inscripció en el Registre serà gratuïta i el règim dorganització i funcionament daquest es determinarà reglamentàriament. Per això, és necessari dictar una regulació del Registre que desenvolupe i sadapte a les prescripcions legals vigents.
La regulació del Registre ha dadaptar-se no només a la tipologia dempreses turístiques previstes en lLTOH, i la classificació i modalitat daquestes, sinó també a una altra sèrie de previsions legals, com la realització dactivitats dels establiments de restauració que tinguen per objecte una oferta gastronòmica autòctona o qualificada que integre el producte turístic de la Comunitat Valenciana, o la realització dactivitats complementàries al turisme i dinformació. Així mateix, han de regular-se les garanties i les mesures de seguretat previstes en la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal que ha de complir el Registre.
Aquest decret té per objecte oferir una regulació completa del Registre, que sadeqüe al contingut de la vigent LTOH, i sestructura en quatre títols, distribuïts en dèsset articles, dues disposicions addicionals, una transitòria, una derogatòria i dues disposicions finals.
El títol I, que inclou disposicions generals, aborda lobjecte del decret, la finalitat del Registre, el règim jurídic i lestructura daquest, així com la persona responsable del Registre. A més, en virtut del que es disposa en els articles 14.3 i 41.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, mitjançant el present reglament sestableix lobligació de relacionar-se amb el Registre a través de mitjans electrònics per als procediments descrits en aquest decret.
El títol II, que versa sobre la inscripció obligatòria en el Registre, aborda lobjecte, el contingut i la pràctica de la inscripció, així com la cancel·lació daquesta.
El títol III, relatiu a la inscripció potestativa en el Registre, es compon de dos capítols.
El capítol I, que es refereix a la inscripció destabliments de restauració, empreses turístiques de serveis complementaris i empreses doci i espectacles dinterés turístic, regula tant lobjecte de la inscripció de les empreses i espectacles dinterés turístic com el contingut de la inscripció de determinats establiments de restauració, de membres de la Xarxa Gastroturística, i dempreses turístiques de serveis complementaris.
El capítol II, que regula la inscripció de les associacions, federacions i confederacions turístiques, estableix la sol·licitud dinscripció daquestes, les dades que integren el seu contingut, així com els criteris de cancel·lació.
El títol IV, que es refereix als efectes i a la publicitat del Registre, regula els efectes de la inscripció registral, així com laccés a la informació del Registre i la protecció de les dades de caràcter personal.
Pel que fa a les disposicions comunes a la part final, la disposició addicional primera preveu la inclusió de la variable del sexe en tots els documents derivats de laplicació daquest decret, en compliment de la legislació digualtat entre dones i homes; la disposició addicional segona es refereix a la inexistència dincidència pressupostària del decret.
La disposició transitòria única aborda la situació del Registre actualment vigent, després de lentrada en vigor de la nova norma.
Daltra banda, la disposició derogatòria única preveu la derogació normativa de totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en la present norma.
I, finalment, la disposició final primera autoritza la persona titular del departament competent en matèria de turisme per a modificar lestructura i la composició del Registre, i la disposició final segona preveu lentrada en vigor del decret.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els principis de necessitat i eficàcia es compleixen perquè sexecuta el mandat establit en lLTOH i es regula de manera detallada el Registre. Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté la regulació imprescindible per a atendre el mandat de desenvolupament de les previsions contingudes en lLTOH, amb la qual cosa es compleix també el principi de seguretat jurídica, ja que es desenvolupen tots els aspectes relacionats amb el Registre. En aplicació del principi de transparència, shan definit els objectius daquesta norma, la qual es garanteix en totes les activitats i serveis turístics, i en la tramitació del projecte, aquest va ser sotmés a informació pública. Finalment, en aplicació del principi deficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries.
Durant el procediment delaboració i tramitació daquest decret, shan realitzat els tràmits de consulta prèvia, informació pública i daudiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb el seu objecte i shan emés els informes preceptius.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del president de la Generalitat, amb la deliberacion prèvia del Consell, en la reunio de 14 de gener de 2022,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
El present decret té per objecte regular lorganització i el funcionament del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana de conformitat amb el capítol VI del títol I del Llibre III de lLTOH.
Article 2. Finalitat del Registre
1. El Registre té com a finalitat bàsica servir dinstrument de coneixement del sector turístic i dinformació per a lexercici de les potestats administratives que ostenta ladministració turística, de manera que facilite les activitats dordenació, inspecció, control, verificació, programació i planificació atribuïdes a ella, així com el subministrament dinformació a les persones o entitats interessades.
2. Així mateix, la informació del Registre es podrà utilitzar per a impulsar accions de promoció turística.
Article 3. Règim jurídic
1. El Registre té naturalesa administrativa i caràcter públic, depén del departament competent en turisme, i sadscriu a la direcció general competent en la matèria.
2. El Registre es gestionarà per mitjans telemàtics i electrònics, a través dels òrgans centrals i perifèrics del departament competent en turisme.
3. La gestió descentralitzada es farà atenent el lloc on radique lestabliment o immoble, o a loficina o servei territorial al qual es dirigisca la corresponent declaració responsable o comunicació, quan lactivitat objecte dinscripció no estiga vinculada a un immoble.
4. Les inscripcions i les consultes registrals seran gratuïtes.
5. Tota sol·licitud, declaració responsable o comunicació que genere o pretenga generar qualsevol tipus dinscripció en el Registre, ja siga aquesta dalta, de modificació o de cancel·lació, haurà de presentar-se per mitjans electrònics, per al que shaurà de disposar de signatura electrònica avançada, utilitzant qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la Seu electrònica de la Generalitat.
Qualsevol altra forma de presentació serà inadmesa i es requerirà a la persona o entitat interessada perquè lesmene a través de la presentació electrònica.
Article 4. Estructura del Registre
Les inscripcions en el Registre es practicaran en algun dels llibres següents i, si és el cas, seccions i epígrafs, segons corresponga:
Llibre I. Empreses dallotjament turístic
Secció 1. Establiments hotelers
Epígraf 1. Hotel, hotel-apartament i hotel-balneari
Epígraf 2. Hostals
Epígraf 3. Pensions
Epígraf 4. Establiments hotelers en règim de condomini
Epígraf 5. Aprofitament per torns
Secció 2. Blocs i conjunts dapartaments turístics
Epígraf 1. Blocs dapartaments turístics
Epígraf 2. Conjunts dapartaments turístics
Epígraf 3. Aprofitament per torns
Secció 3. Habitatges dús turístic
Secció 4. Càmping
Secció 5. Àrees de pernocta en trànsit per a autocaravanes
Secció 6. Allotjament turístic rural
Epígraf 1. Cases rurals
Subepígraf 1. Compartides
Subepígraf 2. No compartides
Epígraf 2. Hotel Rural
Epígraf 3. Hostal Rural
Epígraf 4. Blocs i conjunts rurals
Epígraf 5. Habitatges dús turístic rural
Epígraf 6. Acampada en finca particular
Secció 7. Albergs turístics
Secció 8. Altres establiments dallotjament
Llibre II. Empreses turístiques de mediació
Secció 1. Agències de viatges
Secció 2. Empreses gestores dhabitatges dús turístic
Secció 3. Altres empreses turístiques de mediació
Llibre III. Professions turístiques i guies oficials de turisme de la Comunitat Valenciana
Llibre IV. Entreteniment, oci, turisme actiu i ecoturisme
Secció 1. Entreteniment i oci
Secció 2. Turisme actiu
Secció 3. Ecoturisme
Secció 4. Serveis complementaris
Llibre V. Restauració i Xarxa Gastroturística de la Comunitat Valenciana
Llibre VI. Associacions del sector turístic
Secció 1. Associacions
Secció 2. Federacions
Secció 3. Confederacions
Article 5. Responsable del Registre
1. La persona titular de la direcció general competent en turisme i les persones titulars dels òrgans centrals i perifèrics del departament competent en turisme seran les responsables del Registre en el seu àmbit competencial i, si escau, territorial.
2. La persona responsable del Registre en el seu àmbit territorial practicarà les inscripcions que calguen, emetrà les certificacions que se sol·liciten i durà a efecte els altres actes de constància i difusió del seu contingut que corresponguen, dacord amb el que es preveu en el present decret i en la resta de la legislació aplicable.
TÍTOL II
Inscripció obligatòria en el Registre
Article 6. Objecte dinscripció
Sinscriuran obligatòriament en el Registre linici, la modificació i el cessament de les activitats i dels serveis a què es refereix larticle 52 de lLTOH, així com els establiments on es presten, amb lexcepció de les empreses i els establiments als quals es refereix el Títol III daquest decret. També sinscriurà linici, la modificació i el cessament de les activitats i dels serveis que procedisquen per aplicació de lLTOH i els que es deriven del desenvolupament normatiu.
Article 7. Contingut de la inscripció
1. La inscripció registral inclourà les dades que, dacord amb la normativa o a una resolució específica, es facen constar en la corresponent declaració responsable, comunicació o resolució administrativa.
2. En tot cas, en la inscripció es consignaran, almenys, les dades següents:
a) Dades identificatives de la persona física o jurídica que siga titular de lactivitat turística, amb indicació del número didentificació fiscal i, en cas de tindrel, del nom comercial.
b) Adreça postal de lestabliment o de limmoble on es desenvolupe lactivitat, en el seu cas, així com indicació de la pàgina web, si hi disposa.
c) Número de telèfon, adreça de correu electrònic a lefecte davisos de posada a la disposició de notificacions, i adreça postal.
d) En el seu cas, tipus, modalitat, especialitat i categoria o classificació de lestabliment o lempresa, així com el contingut bàsic dels requisits i de les condicions objecte de dispensa.
e) Capacitat de lallotjament, en el cas dempreses daquesta naturalesa.
3. Les inscripcions indicaran la data defectes dinici de lactivitat, les modificacions o cessament daquesta, així com la data en la qual es practiquen les inscripcions referides.
Article 8. Pràctica de la inscripció
Les inscripcions en el Registre es practicaran dofici, després de la presentació dels documents o ladopció dels actes administratius que sassenyalen:
1. Declaració responsable o comunicació dinici de lactivitat, degudament emplenada, així com dels requisits que es determinen reglamentàriament per a la inscripció. En el cas dels habitatges dús turístic, caldrà disposar del document acreditatiu de la compatibilitat urbanística de ladministració local competent.
2. Declaració responsable de modificacions essencials i cessament temporal de lactivitat o comunicació de canvis no essencials, quan afecten dades que consten en el Registre.
3. Resolució dhabilitació per a lexercici de la professió de guia oficial de turisme de la Comunitat Valenciana.
4. Resolució dinscripció daltres activitats i serveis turístics que soferisquen amb finalitats turístiques o puguen comportar aquestes finalitats.
5. Resolució administrativa ferma que comporte la modificació de dades que hagen sigut objecte dinscripció.
6. Qualsevol altre document que, de conformitat amb la normativa aplicable, continga dades que hagen de constar en el Registre
Article 9. Cancel·lació de la inscripció
Les inscripcions de les empreses, els establiments, les activitats turístiques i les professions es cancel·laran dofici després de la presentació dels documents o ladopció dels actes administratius que sassenyalen:
a) Declaració responsable o comunicació de cessament de lactivitat, conforme a la normativa aplicable.
b) Resolució administrativa ferma que acorde el cessament definitiu de lactivitat o la clausura dels establiments i locals en els quals es desenvolupe, per incompliment del règim legal aplicable, per sanció o per no haver iniciat lactivitat o el servei, transcorreguts dos mesos des de la presentació de la comunicació o declaració responsable que siga preceptiva.
TÍTOL III
Inscripció potestativa en el Registre
CAPÍTOL I
Inscripció destabliments de restauració,
empreses turístiques de serveis complementaris
i empreses doci i espectacles dinterés turístic
Article 10. Empreses doci i espectacles dinterés turístic
Podran ser objecte dinscripció les empreses doci i espectacles declarats dinterés turístic, de conformitat i en els termes que disposen els reglaments que les regulen.
Article 11. Inscripció destabliments de restauració, de membres de la Xarxa Gastroturística i dempreses turístiques de serveis complementaris
El contingut de la inscripció, la pràctica daquesta i els criteris de modificació i cancel·lació dels establiments de restauració que reglamentàriament es determinen, així com dels membres pertanyents a la Xarxa Gastroturística de la Comunitat Valenciana i dempreses turístiques de serveis complementaris, seran els mateixos que els que es regulen en els articles 7 a 9.
CAPÍTOL II
Inscripció dassociacions, federacions
i confederacions turístiques
Article 12. Inscripció
1. Les associacions, federacions i confederacions del sector turístic de la Comunitat Valenciana podran sol·licitar la seua inscripció en el Registre a lefecte de facilitar la gestió col·laborativa i corresponsable de la política turística, la governança turística i el compliment dels compromisos dactuació recollits en lLTOH.
2. La inscripció es produirà amb la sol·licitud prèvia de lassociació, federació o confederació interessada, que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, i es dirigirà a la direcció general competent en turisme. Caldrà adjuntar a la sol·licitud els estatuts en vigor i degudament registrats.
3. Serà responsabilitat de les entitats el fet de mantindre permanent actualitzades les dades registrades daquestes.
Article 13. Contingut
En la inscripció registral es consignaran les dades següents:
a) El nom de lentitat i lacrònim, si el té.
b) Ladreça postal de lentitat en la Comunitat Valenciana, el número de telèfon, ladreça de correu electrònic a lefecte davisos de posada a la disposició de notificacions, i la de la pàgina web, si hi disposa.
c) Els fins perseguits, el nombre dafiliats i les persones i entitats implicades del sector a les quals representa, així com el seu àmbit territorial.
d) En el cas de federacions i confederacions, el conjunt dassociacions que les integren.
e) La identitat i ladreça de la persona representant i de la persona que ocupe la secretaria, així com ladreça electrònica a lefecte de notificació.
f) La representativitat i la presència territorial.
Article 14. Cancel·lació
La cancel·lació de la inscripció es produirà per resolució administrativa ferma:
a) Amb la sol·licitud prèvia de lentitat.
b) Quan es tinga coneixement de la desaparició, de la pèrdua de lobjecte o dels fins que van motivar la creació o que constaven en els estatuts aportats, de lincompliment dels requisits que van motivar la inscripció o de la falsedat de les dades aportades, amb la instrucció prèvia del procediment administratiu oportú, amb audiència de la persona o entitat interessada.
TÍTOL IV
Efectes i publicitat del Registre
Article 15. Efectes de la inscripció
1. La inscripció registral, que tindrà caràcter declaratiu, produirà, com a efecte, la publicitat de les dades consignades, de conformitat amb larticle 77 de lLTOH, que haurà de respectar en tot cas la normativa de protecció de dades de caràcter personal.
2. La inscripció registral farà efecte des del dia en què shaja presentat, de manera completa, la declaració responsable o la comunicació que constituïsca el seu objecte. En cas que la inscripció derive duna resolució, produirà efectes des de la data de la notificació o, si és el cas, des del moment que en la resolució es determine.
3. La inscripció donarà lloc a lassignació dun número identificatiu, que es comunicarà a la persona o entitat interessada.
Article 16. Accés a la informació del Registre
1. Qualsevol persona tindrà accés a la informació que a cada moment conste en el Registre.
2. Laccés a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 dabril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació daquestes dades (dara en avant Reglament general de protecció de dades), en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i altra normativa que resulte daplicació.
3. La persona responsable del Registre certificarà, a sol·licitud de persona o entitat interessada, les dades que consten en aquest.
Article 17. Protecció de dades de caràcter personal
1. La gestió daquest Registre requereix el tractament de dades de caràcter personal. Aquestes dades seran tractades aplicant les mesures i garanties indicades en la normativa sobre la matèria.
2. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els drets daccés, de rectificació i de supressió de dades, així com de limitació o doposició al tractament, quan calga, davant el departament competent en turisme.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Igualtat entre dones i homes
A fi de fer efectives les disposicions contingudes en la normativa en matèria digualtat de dones i homes, el registre haurà de desagregar per gènere les dades que siguen susceptibles daixò, per a permetre lanàlisi de gènere en lelaboració dels estudis i estadístiques daquest, i això amb la finalitat daprofundir en lestudi i investigació sobre la realitat social des duna perspectiva de gènere, i donar compte de levolució dels índexs digualtat de dones i homes en làmbit de la Comunitat Valenciana.
Segona. Incidència pressupostària
Laplicació daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en turisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Registre vigent dempreses i establiments turístics
Les inscripcions practicades en el Registre vigent mantindran plena efectivitat i vigència, encara que hauran de ser adaptades dofici a lestructura i a la composició establides en aquest decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquesta norma.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
1. Sautoritza la persona titular de lòrgan competent en turisme per a modificar lestructura i composició del Registre regulat en aquest Decret, mitjançant la supressió, la inclusió o el canvi de denominació dels llibres, seccions i subapartats que lintegren, amb la finalitat de permetre una adequació millor daquest als diferents tipus dempreses i activitats turístiques, així com dassociacions, federacions i confederacions.
2. Es faculta a la persona titular de lòrgan competent en turisme per a dictar totes les instruccions i resolucions que siguen necessàries per al desenvolupament daquest decret i, si és el cas, per a ladaptació dels procediments assenyalats a la normativa que els siga aplicable.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 14 de gener de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER