DECRET 17/2015, de 6 de febrer, del Consell, pel qual s'establix el procediment per a la compensació d'ofici de deutes contrets per les entitats locals de la Comunitat Valenciana i el seu sector públic. [2015/1034]
(DOGV núm. 7461 de 09.02.2015) Ref. Base de dades 001102/2015
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Pressupostos i política pressupostària Descriptors: Temàtics: política econòmica, administració local, empresa pública, endeutament, compromís de les despeses , monografies
DECRET 17/2015, de 6 de febrer, del Consell, pel qual s'establix el procediment per a la compensació d'ofici de deutes contrets per les entitats locals de la Comunitat Valenciana i el seu sector públic. [2015/1034]
PREÀMBUL
El Decret 129/1994, de 5 de juliol, del Consell, regula un procediment de compensació dofici de deutes contrets per les entitats locals a favor de la Hisenda Pública de la Generalitat. El temps transcorregut des de laprovació i, conseqüentment, la necessitat dincloure o modificar les qüestions o deficiències que lexperiència ha posat de manifest, exigixen procedir a una revisió i adaptació de la mencionada norma. De tal forma, este decret regula un procediment que no sols sadapta a les modificacions introduïdes en la normativa bàsica en la matèria per mitjà del Reial Decret 939/2005, de 29 de juliol, pel qual es va aprovar el Reglament general de recaptació, sinó que també sajusta a les necessitats i estructures de ladministració autonòmica.
En este sentit, cal ressaltar que en el marc econòmic present resulta necessari oferir alternatives a la falta de liquiditat que en làmbit públic, i respecte a totes les administracions territorials, suporta durant els últims anys el nostre país, la qual cosa ha determinat, en la pràctica, retards i moratòries en el pagament de les obligacions que afecten de manera negativa lactivitat econòmica en conjunt.
Vist lanterior, i considerant necessari instrumentar un procediment àgil i ajustat a la realitat, sha considerat oportú derogar lesmentada norma reguladora deste procediment i aprovar un text més coincident amb les necessitats actuals.
Pel que fa a lestructura del decret, este sordena a partir de cinc articles, sis disposicions addicionals, una disposició derogatòria i dos disposicions finals.
Quant a les característiques principals del procediment que es regula, cal destacar-ne que la instrucció i resolució correspon a la conselleria competent en matèria dhisenda, i que sestablixen, en el marc de la normativa en matèria de procediment administratiu, les necessàries garanties vinculades a la protecció dels interessos dels subjectes afectats.
Igualment, es regulen els efectes de la resolució, el termini màxim per a resoldre i notificar, i la necessitat que les operacions autoritzades tinguen el reflex corresponent en la comptabilitat de lAdministració del Consell.
De les disposicions addicionals cal destacar el que preveu la tercera, que establix, per a lefectiva coordinació i eficàcia administrativa, una via de comunicació entre administracions davant de la possible concurrència de procediments de compensació de deutes. En la disposició addicional quarta es preveu la possibilitat que els subjectes que configuren el sector públic autonòmic puguen aplicar el procediment previst en el present decret en els mateixos supòsits de compensació de deutes previstos per a lAdministració del Consell.
Daltra banda, la disposició addicional quinta arreplega una modificació del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell, amb la finalitat dadaptar làmbit subjectiu establit en la disposició addicional única del text refós de la Llei dHisenda Pública de la Generalitat. Finalment, la disposició addicional sexta es referix al procediment de reintegrament de quantitats abonades indegudament com a conseqüència derrors de fet, aritmètics o materials en les nòmines del personal al servici de la Generalitat, procediment que estava expressament arreplegat en el decret que es deroga.
La disposició derogatòria deroga el règim en vigor previst en el Decret 129/1994, de 5 de juliol, del Consell, i la norma que el desplega, lOrde de 18 de juliol de 1994, de la Conselleria dEconomia i Hisenda.
En atenció de totes estes consideracions, a proposta del conseller dHisenda i Administració Pública, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 6 de febrer de 2015,
DECRETE
Article 1. Objecte
Este decret té per objecte regular el procediment de compensació dofici dels deutes i els crèdits reconeguts i recíprocs que resulten de les relacions jurídiques entre lAdministració del Consell i les entitats locals de larticle 1 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, i amb les persones jurídiques que conformen el sector públic local de conformitat amb el que disposa la Llei Orgànica 2/2012, de 27 dabril, dEstabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, sempre que es tracte de deutes de naturalesa pública i siguen vençuts, líquids i exigibles.
Article 2. Inici del procediment
1. El procediment linicia dofici la direcció general que tinga atribuïdes les competències financeres en matèria dhisendes locals, a petició de la subsecretaria corresponent, en els termes assenyalats en lapartat següent.
2. Quan els òrgans de gestió economicofinancera de les conselleries comproven lexistència de crèdits vençuts, líquids i exigibles amb una entitat local, han dinstar linici del procediment a través de la subsecretaria, per mitjà de la remissió a lòrgan competent de la corresponent sol·licitud per a iniciar lexpedient, acompanyada de la informació següent:
a) Nom de lentitat local, o, si és el cas, de lentitat del sector públic local, i el seu número didentificació fiscal.
b) Identificació del crèdit que lAdministració del Consell té i lextinció del qual se sol·licita, amb la indicació de limport, el concepte i la data de venciment del termini dingrés.
c) Justificació que es tracta dun crèdit vençut, líquid i exigible.
d) Còpia del document en què conste el negoci jurídic, acte, resolució o sentència de què naix el dret.
e) Si és el cas, identificació del document que dóna suport en comptabilitat al dret reconegut objecte de compensació.
f) Qualsevol altre extrem que es considere convenient per a facilitar la tramitació correcta de lexpedient de compensació.
3. Lacord diniciació, que exigix com a requisit previ que hi haja una o diverses obligacions reconegudes en el pressupost de lAdministració del Consell a favor de lentitat local o de la persona jurídica integrada en el sector públic local, ha didentificar els subjectes, el creditor i el deutor, el concepte, lorigen i la quantia dels deutes i crèdits afectats.
Article 3. Actuacions prèvies i mesures cautelars
1. La direcció general que tinga atribuïdes les competències financeres en matèria dhisendes locals podrà dur a terme les actuacions prèvies que considere oportunes, en el marc del que preveu larticle 69.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Dacord amb el que establixen els articles 72 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i 81 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, lacord diniciació, a què es referix lapartat 3 de larticle 2 del present decret, pot ordenar la retenció corresponent en les obligacions reconegudes objecte de compensació a fi dassegurar leficàcia de la resolució que puga recaure en el procediment. Esta retenció només pot afectar la quantia necessària per a assegurar la compensació del deute contret per lentitat local o la persona jurídica integrada en el sector públic local, i ha de quedar ben identificada en lacord.
Article 4. Instrucció del procediment
Una vegada shaja instruït el procediment, satorga tràmit daudiència al subjecte deutor i es concedix un termini de 15 dies hàbils per a al·legar i presentar els documents i justificacions que sestime pertinents.
Article 5. Resolució i efectes
1. Quan haja transcorregut el termini atorgat en el tràmit daudiència, el titular de la conselleria amb competències en la matèria ha de dictar una resolució en el termini i amb els efectes previstos en els apartats següents.
2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució és de sis mesos. El venciment del termini màxim sense que shaja dictat i notificat cap resolució expressa produïx els efectes previstos en larticle 44.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
3. La resolució ha de comunicar-se al subjecte deutor, a la conselleria que va instar linici del procediment, a aquella en el pressupost de la qual estiga comptabilitzada lobligació afectada per la compensació i a la Tresoreria de la Generalitat.
4. La resolució ha de declarar extingits els deutes i crèdits en la quantitat concurrent, i servix com a justificant de lextinció del deute. Sense perjuí de tot això anterior, els efectes de la resolució sentenen produïts en el moment de concurrència dels deutes i crèdits.
5. La direcció general amb competències en matèria de tutela financera de les entitats locals instarà les actuacions necessàries perquè la compensació quede adequadament reflectida en la comptabilitat.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència en dotacions de gasto
La implementació deste decret no pot tindre cap incidència en la dotació dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria dhisenda i, en tot cas, ha de ser atesa amb els mitjans personals i materials de la mencionada conselleria.
Segona. Règim dincidències
Una vegada sha iniciat un expedient de compensació, si el subjecte deutor procedira a ingressar totalment o parcialment el deute objecte de lexpedient, o succeïra qualsevol altra circumstància que afectara de manera essencial algun dels aspectes del procediment establits en els articles 1 i 2 del present decret, ha de ser comunicada, ja siga pel subjecte deutor o pels òrgans responsables de la gestió economicofinancera de la Generalitat, a la direcció general que tinga atribuïdes les competències en matèria de tutela financera de les entitats locals.
Tercera. Inici del procediment per les entitats locals
Per a aconseguir lefectiva coordinació i eficàcia administrativa, i dacord amb el principi de lleialtat institucional, en el cas que una entitat local iniciara un procediment de compensació que afectara, com a subjecte deutor, lAdministració del Consell, lacte administratiu que done suport a lesmentat inici ha de comunicar-se a la conselleria amb competències en la matèria.
Quarta. Aplicació del procediment de compensació al sector públic
La compensació de deutes i els crèdits que resulten de les relacions jurídiques entre qualssevol de les persones jurídiques que integren el sector públic de la Generalitat en els termes definits en els articles 5 del text refós de la Llei dHisenda Pública de la Generalitat i 2 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de Mesures Urgents de Règim Economicofinancer del Sector Públic Empresarial i Fundacional, i les entitats locals de larticle 1 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, i amb les persones jurídiques que conformen el sector públic local, sempre que es tracte de deutes de naturalesa pública i siguen vençuts, líquids i exigibles, pot dur-se a terme a través del procediment establit en el present decret.
Per a això, els òrgans competents per a tramitar i autoritzar les compensacions corresponents els determinen les persones jurídiques en el marc de les estructures organitzatives respectives i dacord amb les lleis de creació i normativa de desplegament.
Quinta. Modificació del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell, pel qual es desplega la disposició addicional díhuit de la Llei 11/2012, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2013
1. Es modifica larticle 1 del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell, pel qual es desplega la disposició addicional díhuit de la Llei 11/2012, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2013, que queda redactat en la forma ressenyada en lannex.
2. Es modifica larticle 2 del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell, pel qual es desplega la disposició addicional díhuit de la Llei 11/2012, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2013, que queda redactat en la forma ressenyada en lannex.
Sexta. Procediment de reintegrament per errors de fet, aritmètics o materials en les nòmines del personal al servici de la Generalitat
Si com a conseqüència derrors de fet, aritmètics o materials en la confecció de les nòmines del personal al servici de la Generalitat sen deriva un deute dun empleat públic a favor de la Hisenda de la Generalitat, el reintegrament de les quantitats abonades indegudament podrà compensar-se en les nòmines següents.
Per a això, el procediment que saplica per a exigir el reintegrament o la compensació destos deutes sha dajustar als requisits establits en lOrde de 2 de juny de 2000, de la Conselleria dEconomia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula el procediment de reintegraments derivats derrors materials en la confecció de nòmines, o norma que la substituïsca.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades les disposicions reglamentàries següents:
1. El Decret 129/1994, de 5 de juliol, del Consell, pel qual sestablix el procediment per a la compensació dofici de deutes contrets per les entitats locals i el personal al servici de la Generalitat, a favor desta.
2. LOrde de 18 de juliol de 1994, de la Conselleria dEconomia i Hisenda, per la qual es desplega el procediment de compensació dofici de deutes contrets per les entitats locals i el personal al servici de la Generalitat, a favor desta.
3. La Instrucció de 25 de juliol de 1994, de la Intervenció General, referent a la gestió recaptatòria pel procediment de compensació dofici de deutes contrets per les entitats locals i el personal al servici de la Generalitat, a favor desta.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que soposen al que disposa este decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i execució del que establix el present decret.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà del dia de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 6 de febrer de 2015
El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART
El conseller dHisenda i Administració Publica,
JUAN CARLOS MORAGUES FERRER
ANNEX I
Modificació del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell, pel qual es desplega la disposició addicional díhuit de la Llei 11/2012, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2013
1. Redacció de larticle 1 del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell.
«Article 1. Objecte
El present decret té per objecte regular el procediment pel qual es reconeix lextinció dels deutes vençuts, líquids i exigibles a favor de qualssevol de les persones jurídiques que conformen el sector públic de la Generalitat en els termes definits en els articles 5 del text refós de la Llei dHisenda Pública de la Generalitat i 2 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de Mesures Urgents de Règim Economicofinancer del Sector Públic Empresarial i Fundacional, amb càrrec als crèdits reconeguts pendents de pagament que, a favor de les persones físiques o jurídiques, privades o públiques, titulars dels deutes mencionats, tinguen el reflex corresponent en la comptabilitat de lAdministració del Consell o de les seues entitats autònomes administratives».
2. Redacció de larticle 2 del Decret 92/2013, de 5 de juliol, del Consell.
«Article 2. Definicions
Per al que disposa el present capítol, sentén per:
1. Subjecte creditor: les persones jurídiques que conformen el sector públic de la Generalitat.
2. Subjecte deutor: les persones físiques o jurídiques, privades o públiques, que hagen de suportar la retenció».