DECRET 15/2020, de 31 de gener, del Consell, de disciplina turística a la Comunitat Valenciana. [2020/1010]
(DOGV núm. 8734 de 06.02.2020) Ref. Base de dades 001290/2020
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 07.02.2020 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Turisme Descriptors: Temàtics: turisme, sanció administrativa, política de turisme, desenvolupament regional , monografies
DECRET 15/2020, de 31 de gener, del Consell, de disciplina turística a la Comunitat Valenciana. [2020/1010]
De conformitat amb larticle 49.1.12a de lEstatut dAutonomia, la Generalitat té la competència exclusiva en matèria de turisme en el seu àmbit territorial.
El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix lestructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, estableix en les lletres e i r de larticle 3.1 que sota lautoritat del president, la Presidència de la Generalitat està integrada, entre altres, per la Secretaria Autonòmica de Turisme i la Direcció General de Turisme.
Larticle 1.2 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, regula el procediment sancionador i disposa que reglamentàriament podran establir-se especialitats del procediment referides als òrgans competents, i el capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, estableix els principis de la potestat sancionadora, assenyala com un daquests el principi de legalitat i expressa que lexercici de la potestat sancionadora correspon als òrgans administratius que la tinguen expressament atribuïda per una disposició de rang legal o reglamentari.
La Llei 15/2018, de 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (dara endavant, LTOH), és una llei innovadora que regula aspectes com ara lhospitalitat, el codi ètic del turisme, els nous models empresarials, els senyals didentitat i tradició, la cooperació i la participació dels i de les agents socials, així com un àmbit daplicació amb una vocació omnicomprensiva per a abastar tant les diferents activitats, els serveis i els recursos vinculats al turisme, com totes les parts implicades en el sector turístic de la Comunitat Valenciana, i té lhospitalitat com a principi bàsic i com a marc ètic de referència on la pràctica turística sestructura des dels valors del respecte, la igualtat i la cordialitat, i té com a suport la participació i la corresponsabilitat com a garantia bàsica per a complir-ho.
El títol I de lLTOH regula la disciplina turística, la inspecció i la potestat sancionadora; recull el règim dirigit a salvaguardar una adequada ordenació del sector que contribuïsca a bandejar lintrusisme i les activitats fraudulentes, a més de vetlar pels interessos i els drets tant de la prestació de serveis com de les persones usuàries de serveis turístics, i atribueix al personal inspector el caràcter dautoritat en les seues funcions de comprovació, vigilància i control del compliment de la normativa turística. En la seua activitat qualificada, els documents formalitzats en lexercici de la seua labor gaudeixen de presumpció de veracitat i hauran dactuar amb la deguda proporcionalitat.
Tot això requereix una actualització i adequació a aquestes noves normes, així com el desenvolupament del mandat contingut en la llei de garantir una adequada planificació inspectora mitjançant lelaboració anual dun pla dinspecció on han destablir-se els objectius de lactuació inspectora, els establiments objecte dinspecció i el seu àmbit geogràfic i temporal; tot això tenint en compte, com també ordena la llei, la correcta i suficient relació entre el nombre dinspectors i inspectores i les zones objecte dinspecció a lefecte de garantir un control eficaç i eficient de lactivitat inspectora. En concret, larticle 82.2 de lLTOH estableix que es determinarà reglamentàriament la relació que haurà dexistir entre el nombre dinspectors i inspectores i les zones objecte dinspecció, a lefecte que siga suficient per a garantir un control eficaç i eficient de lactivitat turística. Per a establir aquesta relació cal tindre en compte el nombre destabliments turístics de la Comunitat Valenciana, la seua tipologia i la concentració i distribució espacial daquests.
Aquest decret sestructura en huit articles, ordenats en dos capítols, completats amb una disposició addicional, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.
El capítol I aborda les singularitats del procediment sancionador i els òrgans competents per a la imposició de les sancions.
El capítol II es dedica a la inspecció turística, en què presta especial atenció al contingut i formalització de les actes i altres documents elaborats en exercici de funcions inspectores, i al contingut i execució del Pla dinspecció turística previst en larticle 81 de lLTOH, per al qual es determinen zones per cadascuna de les tres províncies de la Comunitat Valenciana i es preveuen percentatges defectius dinspecció tenint en compte loferta de serveis i places dallotjament en les zones litoral i interior duna banda i poblacions de gran afluència turística duna altra.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, es compleix el mandat establit en lLTOH i es regula de manera detallada la disciplina turística.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté el desenvolupament de les previsions contingudes en lLTOH, i al seu torn es compleix el principi de seguretat jurídica en desenvolupar tots els aspectes relacionats amb la disciplina turística a la Comunitat Valenciana. En aplicació del principi de transparència, shan definit els objectius daquesta norma i es garanteix aquesta en totes les activitats administratives.
Finalment, en aplicació del principi deficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2019.
En virtut de lanterior, a proposta del president de la Generalitat, dacord amb el que es disposa la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 31 de gener de 2020,
DECRETE
CAPÍTOL I
Procediment sancionador
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
Aquest decret té per objecte determinar els òrgans amb competència en matèria sancionadora previstos en larticle 98 de lLTOH, les especificacions o graduacions de les infraccions o sancions establides en aquesta, la formalització de les actes dinspecció, i la planificació de la inspecció turística a la Comunitat Valenciana, amb indicació dels mínims que han destablir-se en els plans anuals, dacord amb el que sestableix en larticle 81.4 de la llei esmentada.
Article 2. De la potestat sancionadora
Lexercici de la potestat sancionadora sajustarà als principis establits en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, al títol IV de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, on es recull com a especialitat del procediment administratiu comú el procediment sancionador, així com al que es preveu en lLTOH.
Article 3. Inici, instrucció i resolució del procediment sancionador
1. Seran òrgans competents per a la iniciació dels expedients sancionadors les direccions dels serveis territorials de Turisme, que són les que designaran, en lacord diniciació, linstructor o a la instructora i, quan sestime oportú per a la tramitació de lexpedient sancionador, el secretari o la secretària.
En aquelles infraccions que afecten un àmbit geogràfic superior al de la província, podrà iniciar el procediment sancionador la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de turisme, sense perjudici de la instrucció de lexpedient pel servei territorial de Turisme que es determine en lacord dinici.
2. Dacord amb el que sestableix en larticle 86.2 de lLTOH, a més dels criteris establits en larticle 95 i en larticle 29 de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, per a la més precisa determinació de les sancions, lAdministració turística tindrà en compte els criteris següents:
1r. Dins dels límits previstos per a les infraccions lleus, greus i molt greus, les multes es dividiran en tres trams digual extensió, corresponents als graus mínim, mitjà i màxim.
2n. Saplicarà el grau inferior de la sanció prevista per a la infracció comesa quan hi concórreguen més circumstàncies atenuants que agreujants.
3r. Saplicarà el grau màxim de la sanció prevista per a la infracció comesa quan hi concórreguen més circumstàncies agreujants que atenuants.
4t. Saplicarà el grau mitjà de la sanció prevista per a la infracció comesa quan hi haja el mateix nombre de circumstàncies atenuants i agreujants o quan no hi concórreguen ni circumstàncies atenuants ni agreujants.
3. En els supòsits de reconeixement de responsabilitat i pagament voluntari per la persona presumptament responsable, previstos en larticle 85.3 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del règim jurídic de les administracions públiques, les reduccions a la sanció proposada, quan aquesta tinga únicament caràcter pecuniari, queden establides en un 25 % acumulable, i la seua efectivitat estarà condicionada al desistiment o renúncia de qualsevol acció o recurs en via administrativa contra la sanció.
4. La resolució que pose fi al procediment haurà de notificar-se en el termini màxim de sis mesos comptats a partir de la data de lacord dinici.
Article 4. Òrgans competents per a la imposició de sancions
Són òrgans competents per a la imposició de les sancions:
a) Les persones titulars dels serveis territorials de Turisme, per a les sancions de prevenció i multa de fins a 12.000 euros.
b) La persona titular de la direcció general amb competència en matèria de turisme, per a les sancions de:
Multa des de 12.001 euros fins a 100.000 euros.
Suspensió temporal de fins a sis mesos per a lexercici duna professió turística.
c) La persona titular de la secretaria autonòmica amb competència en matèria de turisme, per a les sancions de:
Multa per import de 100.001 euros fins a 300.000.
Clausura destabliment o activitat turística de fins a sis mesos o període superior, si escau, per a lesmena de les deficiències observades, per la comissió duna infracció de caràcter greu, o molt greu.
d) La persona titular del departament del Consell amb competència en matèria de turisme, per a les sancions de:
Multa de 300.001 euros fins a 600.000 euros.
Clausura de lestabliment o cessament de lactivitat o professió turística.
CAPÍTOL II
Inspecció turística
Article 5. Actes dinspecció
1. Els actes o fets constatats per la inspecció es reflectiran en una acta que gaudirà de la presumpció de veracitat, excepte prova en contra.
2. En les actes i documents de la inspecció es constatarà lexistència de fets que puguen ser constitutius dinfracció, així com la informació sobre supòsits prèviament denunciats o coneguts, i lacreditació de la veracitat de fets controvertits en un expedient sancionador.
3. En lacta es consignaran, a més de les dades identificatives de lempresa i establiment de què es tracte, les circumstàncies personals de la persona compareixent, la identificació de linspector, inspectora o agent dinspecció actuant, la referència expressa dels fets constatats i totes les circumstàncies que puguen ser rellevants per a la millor determinació i valoració daquests.
4. Lacta serà alçada en presència de qui exercisca la titularitat de lempresa o establiment, del seu o de la seua representant o, si escau, de persona dependent daquell.
5. Les persones interessades o les qui les representen podran fer totes les al·legacions o aclariments que estimen convenients per a la seua defensa, les quals es recolliran en lacta.
6. Les actes, que sestendran per duplicat exemplar, hauran de ser signades per la inspecció actuant i la persona titular de lempresa o qui nostente la representació o, en absència daixò, per la persona que en aquell moment estiga al capdavant de lestabliment o activitat. Si hi ha negativa per les anteriors persones a signar lacta, es farà constar aquesta negativa, així com els motius manifestats si nhi ha, mitjançant la diligència oportuna.
7. La signatura de lacta alçada acreditarà el coneixement del seu contingut i no implicarà necessàriament lacceptació per la persona compareixent, ni destruirà la presumpció de veracitat.
8. Emplenada i signada lacta, sen lliurarà un exemplar a la persona titular de lempresa afectada o a qui nassumisca la representació, i aquest lliurament es considerarà com a notificació del resultat de la inspecció.
9. El model dacta dinspecció podrà comptar amb tots els fulls annexos que siguen necessaris per al relat objectiu i precís dels fets constatats. Lannex formarà part de lacta a tots els efectes.
Article 6. Plans dinspecció turística
1. La direcció general amb competències en matèria de turisme elaborarà, amb periodicitat anual, un pla general dinspecció on sestabliran els objectius de lactuació inspectora. Aquest pla, que selaborarà tenint en compte els principis del Codi Ètic del Turisme Valencià i els compromisos dactuació continguts en larticle 5 de lLTOH, tindrà com a principi rector la consecució duna adequada ordenació del sector i, com a objectius:
a) Elevar la qualitat de loferta turística valenciana i la competitivitat del sector.
b) Assessorar el sector sobre la normativa turística vigent, aplicant criteris uniformes davant de circumstàncies homogènies de la seua activitat.
c) Contribuir a eliminar lintrusisme i les activitats fraudulentes.
d) Vetlar pels interessos i drets de les persones treballadores del sector i de les persones usuàries de serveis turístics, i garantir la correcta prestació daquests serveis.
e) Impulsar el coneixement i, si escau, el compliment de totes aquelles mesures que es prenguen des de les administracions competents per a acabar amb la disparitat salarial, la segregació vertical i la precarietat laboral que puga afectar de manera especial les dones en el sector turístic.
2. Per a la redacció del pla es tindran en compte els suggeriments i les aportacions de les parts implicades del sector. La direcció general amb competències en matèria de turisme habilitarà una via de comunicació digital perquè les empreses registrades, les organitzacions més representatives dàmbit autonòmic del sector turístic i dels sindicats, així com les cambres de la Comunitat Valenciana, els ajuntaments i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies realitzen les propostes que consideren oportú incloure en el pla a elaborar.
3. Lexercici de les funcions pròpies de la Inspecció turística es durà a terme dacord amb el que es disposa en aquest pla, que anualment serà aprovat per resolució de la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de turisme, sense perjudici de les actuacions específiques que sescometen, dacord amb els criteris deficàcia, eficiència i oportunitat.
4. Dacord amb el que es disposa en larticle 82.2 de la LTOH, sestableixen les següents zones geogràfiques objecte dinspecció, així com la relació, mesurada en percentatge, del nombre dinspectors i inspectores que figuren en les relacions de llocs de treball per a cadascuna delles.
Zona % de nombre dinspectors
i inspectores
PROVÍNCIA DALACANT
Alacant litoral, exclosa Benidorm 75 %
Alacant interior 10 %
Benidorm 15 %
PROVÍNCIA DE CASTELLÓ
Castelló litoral 85 %
Castelló interior 15 %
PROVÍNCIA DE VALÈNCIA
València litoral, exclosa València ciutat 50 %
València interior 15 %
València ciutat 35 %
Article 7. Elaboració, aprovació i contingut del pla
1. El pla general contindrà dues parts:
a) Part general.
b) Plans especials.
2. La part general saprovarà al començament de cada any una vegada obtingudes i analitzades les propostes presentades pels serveis territorials de Turisme i estudiades les propostes formulades a lempara de larticle 6.2 daquest decret.
En aquesta es recolliran aquelles actuacions que, amb caràcter ordinari i regular, haja de dur terme la Inspecció turística en el marc de les seues funcions, especialment les de vigilància i comprovació del compliment de les disposicions legals vigents en matèria turística.
3. Els plans especials saprovaran com a conseqüència, si escau, de la detecció duna especial necessitat que requerisca una actuació concreta en un determinat sector turístic, àmbit geogràfic o temporal.
4. Tant la part general com els plans especials inclouran continguts precisos sobre informació, assessorament i assistència turística al sector i, com a mínim, els aspectes següents:
a) Àmbit geogràfic.
b) Tipologia de les empreses, activitats i establiments turístics objecte dinspecció.
c) Modalitat i categoria dels establiments que cal inspeccionar.
d) Objecte material, contingut i finalitat de la inspecció.
e) Duració temporal del pla, amb indicació, si escau, de les dates dinici i acabament.
5. La persona titular de la direcció general amb competències en matèria de turisme aprovarà el pla mitjançant una resolució que es publicarà en la pàgina web del departament que tinga la competència en matèria de turisme.
Article 8. Execució i resultat del pla
1. Lexecució del pla correspondrà als serveis territorials de Turisme dins dels seus respectius àmbits provincials.
2. En els dos mesos següents a la finalització dels plans especials, cada servei territorial elaborarà una memòria justificativa dexecució i resultats. Les memòries es remetran en aquest termini al servei competent en la matèria perquè les coordine, estudie i informe.
3. El mateix procediment se seguirà respecte a lexecució i resultats de la part general del pla en els dos primers mesos de cada any natural.
4. Rebudes les memòries de resultats de la part general del pla, la direcció general amb competències en matèria de turisme elaborarà un informe global del qual es donarà compte al Consell Valencià del Turisme.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació daquest decret no podrà tindre gens dincidència en la dotació dels capítols de despesa assignada al departament competent en matèria de turisme i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 206/1999, de 9 de novembre, del Consell, regulador de la disciplina turística.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament
Es faculta la persona titular de lòrgan que exercisca les competències en matèria de turisme per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al compliment i desplegament daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 31 de gener de 2020
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER